💰 HAUTO - Kursmål:175,- 💰
06.03.2024 - 08:29
EU-kommisjonen ChinaBEV
Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.
Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.
EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".
Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.
Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.
Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.
Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
EU-kommisjonen ChinaBEV
Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.
Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.
EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".
Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.
Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.
Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.
Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
Redigert 17.04.2024 kl 01:41
Du må logge inn for å svare
Gulltider
19.08.2022 kl 08:26
34806
Bedret driften – foreslår nytt utbytte
– Vi fortsetter å signere nye charteravtaler med høyere dagrater og lengre varighet, og har ikke mer åpen kapasitet for 2022, sier Gram Car Carriers-sjef Georg A. Whist.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/08/19/7912978/bedret-driften-foreslar-nytt-utbytte
– Vi fortsetter å signere nye charteravtaler med høyere dagrater og lengre varighet, og har ikke mer åpen kapasitet for 2022, sier Gram Car Carriers-sjef Georg A. Whist.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/08/19/7912978/bedret-driften-foreslar-nytt-utbytte
Gulltider
21.08.2022 kl 14:48
34676
Sterk resultatvekst for Höegh Autoliners
Höegh autoliners leverte et solid overskudd i andrekvartal.
Omsetningen i andrekvartal økte fra 240,5 millioner dollar i 2021 til 318,5 millioner dollar, eller rundt 3,2 milliarder kroner, i årets andrekvartal.
Samlet landet bunnlinjen på 53 millioner dollar, som tilsvarer i underkant 530 millioner kroner. Dette var en sterk økning fra 570.000 dollar samme kvartal i fjor.
Selskapet landet en refinansieringsavtale for flåtegjelden i juni, en avtale med vesentlige bedre betingelser.
Höegh Autoliners ser det generelle markedsgrunnlaget forblir positivt med en stram tonnasjesituasjon og reprising av last i de fleste handelsruter, ifølge TDN.
Selskapet skriver videre at den ustabile situasjonen de har sett i første halvår relatert til forsyningsforstyrrelser og forsinkelser ventes å fortsette en stund til. «Det globale makrobildet med høy inflasjon, økte renter og frykt for resesjon, har så langt ikke påvirket virksomheten vår, men dette er noe vi overvåker nøye», heter det i rapporten.
Höegh autoliners leverte et solid overskudd i andrekvartal.
Omsetningen i andrekvartal økte fra 240,5 millioner dollar i 2021 til 318,5 millioner dollar, eller rundt 3,2 milliarder kroner, i årets andrekvartal.
Samlet landet bunnlinjen på 53 millioner dollar, som tilsvarer i underkant 530 millioner kroner. Dette var en sterk økning fra 570.000 dollar samme kvartal i fjor.
Selskapet landet en refinansieringsavtale for flåtegjelden i juni, en avtale med vesentlige bedre betingelser.
Höegh Autoliners ser det generelle markedsgrunnlaget forblir positivt med en stram tonnasjesituasjon og reprising av last i de fleste handelsruter, ifølge TDN.
Selskapet skriver videre at den ustabile situasjonen de har sett i første halvår relatert til forsyningsforstyrrelser og forsinkelser ventes å fortsette en stund til. «Det globale makrobildet med høy inflasjon, økte renter og frykt for resesjon, har så langt ikke påvirket virksomheten vår, men dette er noe vi overvåker nøye», heter det i rapporten.
Gla-tronder
22.08.2022 kl 11:00
34509
Trades rundt 40 i dag ned fra toppen i forrige uke på ca 44.
Husk bare i Q2 fikk de netto profitt på ca 2,75 per aksje, på ett kvartal!
I tillegg er det som nevnt over fremforhandlet vesentlig bedre betingelser på flåtegjelden i juni, altså noe som slår inn på senere kvartal. Det er altså nøkternt å tenke at de helt på bunnlinja kan dra inn 10 kroner per aksje i året, og så trades den på 40?
Billig!
Husk bare i Q2 fikk de netto profitt på ca 2,75 per aksje, på ett kvartal!
I tillegg er det som nevnt over fremforhandlet vesentlig bedre betingelser på flåtegjelden i juni, altså noe som slår inn på senere kvartal. Det er altså nøkternt å tenke at de helt på bunnlinja kan dra inn 10 kroner per aksje i året, og så trades den på 40?
Billig!
Redigert 22.08.2022 kl 11:04
Du må logge inn for å svare
Marianne
29.08.2022 kl 07:34
34229
1 uke til ex-dato for kvartalsvis utbytte. Fint selskap å holde på i urolige tider på børsen når det genereres fantastiske overskudd!
I dag ble kursen for attraktiv for meg, så jeg gikk løs på cashbeholdningen og kjøpte en slant. Selskapet guider utbytte på 30-50% av overskudd. Q2 utbytte var i nedre del av range (28%) og gir 12mnd utbytte-yield på over 8%. I øvre range ligger 12mnd utbytte-yield på 14%. Innsidekjøp på 37kr (750.000kr). Basert på bare Q2 tall (må brukes med varsomhet) er forward EV/EBITDA på ca 2,85, EPS ~ 11kr og P/E på 3,2.
Teknisk møter den også støtte i nåværende område 35-36kr. Soleklar doblingskandidat og skal være et bra tidspunkt for kjøp! Trading update i dag viser fortsatt tight marked.
Teknisk møter den også støtte i nåværende område 35-36kr. Soleklar doblingskandidat og skal være et bra tidspunkt for kjøp! Trading update i dag viser fortsatt tight marked.
Redigert 07.09.2022 kl 10:37
Du må logge inn for å svare
Matros
07.09.2022 kl 11:20
33815
Trading update fra selskapet i dag. Gjennomsnittsratene fortsetter å stige, så her blir det nye oppjusteringer i inntjeningen. Ja da, dette er en såkalt konsumsyklisk industri og her skal man være undervektet når rentene stiger og bensin blir dyrt -----bla bla bla. Det har man for lengst tatt hensyn til i en latterlig lav verdsettelse. Faktum er at det er alt for få båter og at ratene på både kort og lange kontrakter fortsetter å stige.
Helt enig - det er allerede priset inn i en ellers ufattelig lav prising. Vi er fortsatt under nivåene sett før pandemien, og etterspørselen er vesentlig høyere enn tilbudet. Med lavere etterspørsel (resesjon) vil balansen bedre seg. Jeg er litt mer ambisiøs enn analytikerne og sier kursmål 85kr med sikkerhetsmargin på 15%. Utbytte for 2023 anslår jeg til 4kr i nedre range. Så får tiden vise :-)
Matros
07.09.2022 kl 16:44
33734
Det som er gøy med aksjemarkedet, er at man vurderer makro 6- 2 måneder frem i tid. Så i dag vurderer vi muligheten for resesjon og en høy risikopremie gir lav verdsettelse. Men om 12 måneder vil vi enten vurdere hvor raskt vi vil komme oss ut av en resesjonen eller ha glemt alt resesjons maset fordi økonomien fikk en soft landing. Uansett tror jeg det stor sannsynlighet for at vi er i et klima hvor PE multippelen på Høegh vil kunne øke betydelig. I tillegg har jeg ingen tro på kollaps i inntjening til selskapet. Europa skal sikkert få det tøft, men er jo ikke så viktig for verdensøkonomien lenger. Husholdningene i USA har ikke hatt det bedre på lenge, med et knall sterkt arbeidsmarked, stigende lønninger og solide balanser etter å ha spart under Korona pandemien. Helt enig i at 85 kroner er et godt target, og den kan lett gå høyere
Gjentar meg selv her: dette er en soleklar doblingskandidat. Penger på gata! 233k på kjøp til 38.5kr. Noen større som skal inn?
Gla-tronder
13.09.2022 kl 12:37
33466
Stiger 3 dagen på rad etter konsolidering nede ved 35.
Toppen var for en måned siden på 44 etter at selskapet leverte net profitt på 520 MNOK i KVARTALET med en mcap på 7,5 mrd.
Siden har de i dette kvartalet gitt guiding på øke rater, nedforhandlet gjeld og økt frakt. Kvartalspresentasjonen i oktober kommer til å være enda bedre!
Toppen var for en måned siden på 44 etter at selskapet leverte net profitt på 520 MNOK i KVARTALET med en mcap på 7,5 mrd.
Siden har de i dette kvartalet gitt guiding på øke rater, nedforhandlet gjeld og økt frakt. Kvartalspresentasjonen i oktober kommer til å være enda bedre!
Fantastisk trading update! Markedet strammer seg til enda mer og ratene fortsetter oppover. Trading update gir EBITDA økning fra Q2 til Q3 på MNOK128 gitt samme OPEX. Selskapet handles til 2022E P/E rundt 3.5. Dette kaller jeg penger på gata!
Redigert 08.10.2022 kl 00:25
Du må logge inn for å svare
«In a nutshell, we are witnessing the biggest bull run in the history of the sector, which is showing no obvious signs of easing.»
https://www.hellenicshippingnews.com/carrier-earnings-projecting-usd-150k-per-day-in-2023/
https://www.hellenicshippingnews.com/carrier-earnings-projecting-usd-150k-per-day-in-2023/
Pareto øker kursmål til 67kr. De mener markedet strammer seg til (velkommen etter) og hever kursmålet på bakgrunn av valutaeffekter. Må le litt av denne oppdateringen. Av alle ting man kunne finne til å øke kursmål, så valgte man altså valutaeffekter som hovedgrunn. Glad jeg ikke er betalende kunde hos pirato!
Ser ut til at motstand på 42kr også ryker! Får se hva den ender på til slutt, men bra driv! Nå stemmer både det tekniske og fundamentale! Innsidere har også kjøpt, så her ligger alt til rette for videre oppgang.
Sterk utvikling i aksjen tross surt børsklima! Ser for meg et rykk opp mot 50kr i nærmeste fremtid. Ikke lenge igjen til Q3. Q3 vil vise ytterligere 10% økning i EBITDA fra Q2. Ellers blir det spennende å høre hva ledelsen tenker om utbytte videre. Skal det økes fra nedre range (30%) til 50%? Utbytte status per nå er 3,6kr per år. Enkel tommelfinger regel sier fair pris per aksje på 65kr. Men man må huske da at dette er første kvartal med utbytte og noe umoden policy. Hvis utbyttet skal ligge i øvre range (50%) vil årlig utbytte ligge på 5,5kr og fair pris på 99kr per aksje. Minimum 50% utbytte er vel også å forvente av et utbytte-selskap. Eventuell verdivurdering ved å bruke «The Graham Number» og estimater for Q3 og Q4: √ 22.5 x 11 x 49 = 110kr. Uansett er aksjen betydelig underpriset og dagens kurs er veldig attraktiv.
Dividend
13.10.2022 kl 22:01
32520
Wawi og Hauto blir kanon aksjer å holde framover. For en inntjening når man regner i norske kroner.
Noen som har Q3 estimater?
Noen som har Q3 estimater?
Har skrevet litt om Q3 tidligere i denne tråden :-)
desirata
15.10.2022 kl 06:55
32486
Dersom skipsverdiene har steget mellom 50 - 100% må det bety noen 10-kroner på kursen. Tror denne kan gå til 60- 70kr. neste året.
https://splash247.com/vintage-tankers-and-car-carriers-have-doubled-in-price-this-year/
https://splash247.com/vintage-tankers-and-car-carriers-have-doubled-in-price-this-year/
Matros
15.10.2022 kl 13:44
32618
I løpet av 1 halvår 2023 har rentene topp ut, og makrotallene har blitt vesentlig svekket. Inntjeningen til de børsnoterte selskapene vil falle, trolig inn i 2024, men markedet vil prise inn bunnen allerede i 1 halvår 2023. Høegh auto vil da få en multippel ekspansjon, og gå langt over kr. 100. Analytikerne vil henge etter, men markedet vil kjøre kursen ekstremt raskt opp når sentiment skifte kommer. PE 3 ER JO BARE TULL, ALLE VET DET, men skal «game» fremfor å gjøre det opplagte…..kjøp nå.
desirata
19.10.2022 kl 15:29
32374
Idag kjøpe Hauto et skip for $30m som har listepris $70m, dvs tjener nesten halv milliard kroner på dette. De har sikkert flere slike kjøps opsjoner. Likevel faller aksjen.
Hauto er en dobling kandidat på sikt. Håper å se 70kr denne vinteren. Gram har gått 3-gangeren, men Hauto sin story er like god på sikt, iom de er operator og ikke bare driver skipene.
Hauto er en dobling kandidat på sikt. Håper å se 70kr denne vinteren. Gram har gått 3-gangeren, men Hauto sin story er like god på sikt, iom de er operator og ikke bare driver skipene.
Jeg ligger inne med mer enn doblingskandidat etter å ha oppjustert skipsverdiene. Dette kommer til å bli knallbra inn i 2023👍 Bare å lene seg tilbake og nyte utbyttene!
DNB med kursmål 79kr!🚀 Da er de nesten på kursmålet jeg fremstilte for noen måneder siden. I analysen legger de til grunn P/B 1.0 og ingen endringer i bokførte verdier siden Q2. De har altså ikke inkludert at skipsverdiene er over 50% høyere! Med andre ord er kursmålet igjen for lavt!
PerIvar
25.10.2022 kl 15:29
32030
Var det i Q2 at de sa de hadde mål om utbyttebetaling? Altså at første utbytte kan komme i Q3?
De leverte utbytte i Q2, og de kommer til å levere utbytte også i Q3. Men dette kunne du vel strengt talt sjekket selv😊
desirata
25.10.2022 kl 16:41
31990
Merkelig hvor dumme og hjelpeløse noen er. Hva gjør du her på forumet, dersom du ikke er i stand å sjekke om et selskap har betalt utbytte, eller ei. Er du istand til å skrive her, eller bruker du påhalden penn ? Da studer eller hold deg vekke fra flere innlegg.
Gla-tronder
27.10.2022 kl 07:40
31874
Tåler fint å sitte i et selskap med Mcap på 9 mrd som drar inn nesten 950 MNOK NET PROFITT i KVARTALET og utbetaler 2% dividende HVERT KVARTAL.
Redigert 27.10.2022 kl 08:01
Du må logge inn for å svare
Matros
27.10.2022 kl 07:59
31880
Helt vanvittige tall. Justerer man tallene for salgsgevinst av båtsalg har de en årlig eps på kr. 15. Man tenker at bedre enn dette kan det ikke bli, men så avslutter de festen med å skrive at q4 blir enda bedre. Denne kan doble seg både en og to ganger til. Samtidig betales ned gjeld i en rasende fart, så aksje dyriskes betydelig. Tar av meg hatten og gleder med til kvartalsvis utbytte på en drøy krone, som vil stige videre.
Dette var utrolig gode tall! Jeg bommet med 2-3MUSD i EBITDA, og det gjorde vel DNB også. De leverer altså så sterkt at jeg har ikke ord!
Justert for markedsverdi på skip er ny NAV 98kr per aksje står det også på presentasjonen! Med 11,5kr inntjening skal dette skal gi kurs 159kr :D
Newbe75
27.10.2022 kl 08:58
31804
Det var et rimelig idiotisk svar. Det finnes folk som er nye på forumet, men du kunne sikkert alt når du ble født du...
At kursen faller i dag er nokså spesielt. Her leverer selskapet mer enn DNB sine nokså ambisiøse tall(6% over konsensus). Men bra for oss som er langsiktige. Fikk fylt opp litt før nye kursmål kommer neste uke.
desirata
27.10.2022 kl 19:03
31584
Helt enig. Ser vi et år og mere framover, er det mulegt med 2kr aksjen i kvartalsvise utbytter.
Med 8kr årleg vil aksjen være nærmere 100kr, som du sier.
Desuten har Høegh bestilt mange nybygg, de vil få 2 hvert halvår fra 2H 2024. De har opsjoner på ganske mange. Kan derved justere antall alt ettersom markedet er, eventuelt skrape 2000 bygde skip 25 år , eller selge 20 år gamle.
Alt ialt ser det bra ut for aksjen, Uthalden hadde rett igjen.
Med 8kr årleg vil aksjen være nærmere 100kr, som du sier.
Desuten har Høegh bestilt mange nybygg, de vil få 2 hvert halvår fra 2H 2024. De har opsjoner på ganske mange. Kan derved justere antall alt ettersom markedet er, eventuelt skrape 2000 bygde skip 25 år , eller selge 20 år gamle.
Alt ialt ser det bra ut for aksjen, Uthalden hadde rett igjen.
Hvordan får du de tallene? Du sier 8kr utbytte per aksje= Nærmere 100kr kurs. Nå har vi ca 4kr per aksje og kurs ca 50. Du mener da oppsiden er tatt ut, og at vi ligger på fair value eller til og med litt over?
Du glemmer forøvrig også at nåværende utbytte ligger på 30% av inntjening. Utbytte policyen er ganske ung, så det kan fort endres til rangen 50-70% neste år. Da snakker vi 7.5-10.5kr i utbytte basert på 2022 tall. Jeg argumenterer fortsatt for at verdivurderingen per dags dato er helt off. Aksjen handles på P/E 4.3. Say no more
Du glemmer forøvrig også at nåværende utbytte ligger på 30% av inntjening. Utbytte policyen er ganske ung, så det kan fort endres til rangen 50-70% neste år. Da snakker vi 7.5-10.5kr i utbytte basert på 2022 tall. Jeg argumenterer fortsatt for at verdivurderingen per dags dato er helt off. Aksjen handles på P/E 4.3. Say no more
Redigert 27.10.2022 kl 20:30
Du må logge inn for å svare
Matros
27.10.2022 kl 20:21
31541
AT aksjen ikke steg i dag, er bare å ta med knusende ro. Fundamentalt er dette bunnsolid, og da kommer kursen før eller senere. Slutter aldri å forundre meg at at markedet skal vente på analytikernes vurdering, når selv en middels intelligent 5 åring skjønner at dette er kanonbra.