💰 HAUTO - Kursmål:175,- 💰

Gulltider
HAUTO 12.08.2022 kl 13:12 80505

06.03.2024 - 08:29
EU-kommisjonen ChinaBEV

Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.

Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.

EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".

Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.

Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.

Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.

Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
Redigert 13.03.2024 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Aksjemeglern
08.12.2022 kl 13:46 6420

Det kommer nok noen flere oppdateringer fra fler meglerhus nå som du sier ja.
Vil tippe også det kommer noen børs notiser om innside kjøp også om veldig kort tid.

Ser Wawi også har stigi godt siste dager.

Cpt MC
09.12.2022 kl 09:54 6463

13kr utbytte per år - ja takk! EPS på 26kr og NAV på 95kr bør gi signifikant oppside. P/E på 2,3. At man ikke engang priser dette selskapet til estimerte bokførte verdier er en vits! At de klarer å hoste opp et kursmål på 80kr er også en vits. Nå har jeg ikke lest hele analysen til Clarksons, men hvis de mener at øking av utbytte fra 30% til 50% alene skal gi 5kr økt kursmål må de finne seg noen nye analytikere.

Edit: fikk tak i hele analysen nå, og ser at de har lagt til grunn høyere rater og bra volum til tross for salg av skip. Så da kan de vel beholde analytikerne sine allikavel.
Redigert 09.12.2022 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
Tålmodighet1
09.12.2022 kl 10:24 6589

Interessant Cpt MC, vil tro du har regnet på selskapet selv? For oss som ikke er så god på kalkulatoren så kunne det vært spennenede å hørt ditt kursmål, basert på EPS/NAV og P/E som du nevner over? ABG er vel det meglerhuset som per i dag har høyest Kursmpål på NOK 103, men vil tro dette snart blir revidert etter siste guiding. Det laveste kursmplet PT er vel DNB om jeg ikke tar feil, på NOK 79? Ligger i luften at det kommer en ny analyse fra de også vil jeg tro, en av de neste dagene.
Cpt MC
09.12.2022 kl 12:27 6645

Mitt personlige kursmål var 120kr, men jeg må også justere opp pga øking i ratene. Man kan bli litt lurt av denne trading updaten. Ved første øyekast kan det se ut som ratene er på vei nedover, men tvert i mot så er de fortsatt stigende. De har i november «ofret» HH mot høyere volum på BB. De ender november med en bedre inntjening enn oktober pga volumøkning. Hadde de kjørt samme HH/BB som i oktober ville ratene fortsatt vært stigende på papiret (mer synlig). Det at ratene på BB fortsatt er stigende og at de seiler med 100% faktor er helt eksepsjonelt bra i «disse tider»!
Tålmodighet1
09.12.2022 kl 13:45 6600

Tusen takk for fint innspill Cpt MC. Setter pris på når folk som deg deler litt informasjon og tanker om fremtiden. Når tror dere neste kursmål kommer, og av hvem?
desirata
09.12.2022 kl 17:23 6626

Det er en artikkel om VW bilfabrikker som går på halv maskin pga mangel på komponenter. Regner med at andre bilfabrikker har lignende problemer.

Slikt vil føre til mindre behov for bilfrakt selvfølgelig. Er det det som gjør at kursen i Hauto har stagnert siste måned. Inntil dette er løst vil vel ratene stagnere også, men usikker på om de il falle. Har noen formeninger om suply / de and bildet neste halvår eksempel ?
Aksjemeglern
09.12.2022 kl 17:24 6803

Til tross mistanke om økt utbyttemål og høyere rater, så må en også ta med urolighetene ellers i verdensøkonomien.
Så tror selv ikke noe kursmål høyere enn 85-90 er mest reelt.
Bikker man over 100, så bør dette taes med klype salt blandet med skyhøy risiko.

Kursmål 85-90.

Cpt MC
09.12.2022 kl 22:09 6747

Bare hyggelig! Ser du har vært investor siden våren 22. Kan du si litt om hvorfor du valgte å plassere pengene dine i Hoegh?😊
Cpt MC
09.12.2022 kl 22:14 6843

Tilbudssiden er tight og etterspørselen er stigende (særlig EL-biler). Chip mangel har de dealet med en god stund nå, og Hoegh har hatt de problemene en stund og er kjent med de. Kursen er nok bare i en konsolideringsfase👍

Fra 5. desember:
https://amp.theguardian.com/business/2022/dec/05/uk-new-car-sales-rise-as-industry-leaders-say-recovery-is-within-grasp
Tålmodighet1
10.12.2022 kl 18:35 6772

Ganske enkelt fordi jeg har fulgt med på supply/demand i bilfrakt over en stund. Under covid ble det skrapet mange båter, antagelig for mange. Ingen/få nybygg over de neste årene gjør sitt til at jeg synes dette segmentet er spennende. Da Hoegh gikk på børs gjorde de det på et perfekt tidspunkt, (samme med GCC). Jeg tror både 23 og 24 blir to gode år, først og fremst fordi flåten er tynn, og med økt eksport ut av Kina har dette ført til gode rater og høy inntjening. Ønsker alle Hoegh aksjonærer lykke til, jeg tror dette blir spennende!
Cpt MC
11.12.2022 kl 19:46 6691

Deler synet ditt! Særlig eksport av EL biler tror jeg vil prege bilfrakt fremover. Mange som skal bytte ut de «gamle» bilene sine. Sammen med lav supply vil dette bli noen gode år fremover. Når supply siden bedrer seg vil Hoeg motta splitter nye kostnadseffektive skip (2024 og utover). Da vil de ha et enormt konkurransefortrinn! Lav prising, god balanse, supply/demand som favoriserer, nye skip i 2024, og et vanvittig solid utbytte er dette selskapet min soleklare børs-favoritt!
Aksjemeglern
20.12.2022 kl 22:38 6390

De to siste handlene idag gikk på henholdsvis 18000 og 68000 aksjer. Hvem er det som har storhandlet nå tro.?
Eller har det vært en short inndekning på en short som har gått til helvette?

Noen som vet?
jonne
21.12.2022 kl 09:24 6318

Nordea Markets starter dekning av Höegh Autoliners med kjøpsanbefaling og kursmål på 94 kroner pr aksje, ifølge en rapport onsdag.
Aksjemeglern
05.01.2023 kl 09:11 6044

Tydlig at det nå skal skremmes vekk småsparere, og lastes opp av de store på Hoegh Autoliners. Så alt er rigget for årsrapporten 9feb.
jonne
05.01.2023 kl 14:09 6092

kommer vel en trading update ila et par dager, ser ikke ut til at mange har tro på positive tall her ift forrige update
Cpt MC
11.01.2023 kl 12:36 5798

Merkelig hvor liten interesse det er for denne på forumet, men selskapet er vel for bra for småsparerne🤣
Aksjemeglern
11.01.2023 kl 23:30 5684

Det er nok fordif fler og fler gjennomskuer tradingmønstret på denne aksjen og ser muligheten i denne, og dermed mindre forum aktivitet.
Når det heller ikke kommer shortere på banen for denne, så sier det seg selv hvor denne skal.
Gram og Wawi så sitter shorterne godt med sine veddemål
desirata
12.01.2023 kl 02:26 5642

Igår 12.jan var omsetningen på 61,4mil, dvs nesten 1 mil aksjer. De andre bilfrakt aksjene er ikke tilnærmet.

En annen ting er at TOP 20 shareholders sitter på 88% av aksjene. Dette er helst institusjonelle investors. Dvs det er lite frie aksjer, gjerne 10-20 mil. Dette kan også bidra til å løfte kursen.

Spennende er også hva utbyttet blir iår. Vi får vel en indikator neste måned, ved Q4 presentasjon. Noen snakket om 13kr årleg, er det realistisk ?
jonne
12.01.2023 kl 07:45 5593

Morsomt å se de forskjellige vinklinger på Trading Update for Desember :
E24 - Höegh Autoliners ser fortsatt sterke rater i 2023
Finansavisen - Lavere rater i Desember.
Aksjemeglern
12.01.2023 kl 09:45 5618

Transportert omtrent like mye som i nov, men dog til noe lavere rater. Gjett om ikke dette var godt planlagt, kraftig stup til svake nyheter, men dog litt vel mye stup kontra nyhetene. Så dette var nok veldig godt planlagt og benyttet anledningen til et nokså iscenesatt kraftig dump av aksjen. Bare vent til utbytte info og 2022 update, så er nok denne godt på vei opp igjen.
Black Peter
12.01.2023 kl 13:16 5469

Dette iscenesatte stuntet startet i går med Paretoanalysen ;) Alt i bilfrakt ned 10-20kr siden topp i går, de som kjøper i dag solgte i går etter lunch.
Mindfull
12.01.2023 kl 15:08 5360

Produsenter har presset ut så mye volum de kan på legacy-kontrakter før årsslutt, noe som førte til et fall i ratene og utvikling i fraktmiksen, ifølge Höegh Autoliners – som forventer en normalisering i første kvartal og ser fortsatt sterke rater og etterspørsel. Selskapet har 67 prosent av volumene på kontrakt, og 24 prosent av dette skal fornyes neste år i et brennhett marked", skriver Pareto Securities.

Det var en betryggende forklaring og antagelige en god kjøpsmulighet hvis vi skal tro på Høegh sin egen vurdering av markedsforholdene. Men da må vi se økning igjen i januar rater.

For øvrig estimerer jeg q4 revenue til MUSD 357. Økning fra 329 i q3. Videre forventer jeg bunker kost skal ned med MUSD 8 q over q som gir en EBITDA forbedring på totalt MUSD 36. EPS ser jeg i området MUSD 98-99 når vi korrigerer for MUSD 21 i salgsgevinst i q3 og andre engangseffekter på MUSD 8.
desirata
12.01.2023 kl 16:01 5438

Var litt forvirrende de talla dine.
Hva mener du med EPS, dvs earning per share 98-99musd. Du mener vel netto inntekt ?
EPS er vel heller en halv dollar, 50cent ?


EPS ser jeg i området MUSD 98-99 når vi korrigerer for MUSD 21 i salgsgevinst i q3 og andre engangseffekter på MUSD 8.
Mindfull
12.01.2023 kl 17:22 5353

Her gikk det litt fort ja. Du har selvfølgelig helt rett. Netto inntekt MUSD 98-99 opp fra MUSD 91 i q3. EPS kommer da inn på drøye halv dollar og en forward annualisert P/E 3,02. Beklager begrepsforvirring. Jeg tror vi får en rekyl opp igjen etter januar tall, men det skaper definitivt en usikkerhet som vil holde igjen kursen på kort sikt
Aksjemeglern
12.01.2023 kl 18:57 5383

Dette har kun vært en manipulert overreaksjon for å skremme småsparerne og utløse stoploss’er så det bunnfiskes frem til årsrapport og q4 tall. Hoegh selv påpeker 2023 har hode utsikter, så at markedet skreller denne såpass som idag er kun en villet handling fra de større. En korreksjon opp igjen imorgen, men kanskje ikke fullt som gårsdagens slutt.
Aksjemeglern
16.01.2023 kl 12:45 4985

Er noen store kjøpsordre på gang idag, er det noe i gjerde som skal skje? Ser en stor post på 64,5 idag.
Noen som vet noe? Holdt seg stabil nå på rundt 64+- etter «fallet» på guidingen
Aksjemeglern
16.01.2023 kl 12:47 5111

Forøwrig wawi sterk idag og, så ingen tegn til at den guidingen skulle være så negativ som fallet tilsa. Tipper fortsatt den ble iscenesatt for å hanke inn på bunnfiske priser….
desirata
16.01.2023 kl 13:25 5133

Ny stor bilskip kontrahering idag. Det blir gode rater i 2023+24, men fra 2025 kommer det mange nybygg inn. Det blir vel heller ingen særleg skraping før ratene faller under $20k.

Klassisk shipping boom / bust
Tålmodighet1
18.01.2023 kl 14:31 4937

Utifra mitt regneark kan det se ut til at Hoegh tjente et sted mellom MUSD 25 000 000 og MUSD 30 000 000 mer i Q4 enn Q3. Dette betyr vel også ny oppjustert analyse fra meglerhusene ganske snart. Er dog usikker på om de kommer før eller etter årsrapporten slippes 09.02.23. Alle tallene for Q4 er jo nå offetnlig, så bør ikke være vanskelig å regne på selskapet for meglerhusene om de ønsker å kommer med en ny analyse før årsrapport. Spennende 2023 vi går inn i!
jonne
27.01.2023 kl 10:36 4569

Fearnley Securities starter dekning av Höegh Autoliners med kjøpsanbefaling og kursmål på 80 kroner pr aksje.
Aksjemeglern
27.01.2023 kl 12:37 4519

Både WAWI og HAUTO er høyrisiko aksjer om dagen. Disse er uthandlet om dagen.
Bare et spørsmål om tid før aksjene dumpes til kursras priser. Q4/årsrapportene som legges frem om kort tid, vil nok poengtere gode resultater, men ikke noe bedre enn Q3 osv osv, og et forventet stabilt stramt marked fremover, og dermed raser kursene.
Den siste tiden har meglerhusene utnyttet kursmålsettingen på disse aksjene og kjøpt/solgt ettersom sola går opp og ned om dagen.
Tviler på disse vil dra seg mot toppene som de har vært på den siste mnd.

#Høyrisiko #Uthandlet


Tålmodighet1
28.01.2023 kl 01:20 4325

Om du virkelig tror at Hoegh ikke tjente mer penger i Q4 enn i Q3 vil du få deg en stor overraskelse! Ifølge mitt regneark tjente de ca MUSD 25 mer i Q4 enn i Q3! Sier vel sitt!
Tanjiro
02.02.2023 kl 12:24 3979

Hva kan dagens kursfall skyldes? noen tanker? Ser ikke at det har kommet noen meldinger som tilsvarer en såpass nedgang.

Edit: Fant ut av det.

"Nå trekker han kjøpsanbefalingene både på Wallenius Wilhelmsen og Høegh. Ness går til hold, og kutter kursmålene solid. Han tar ned Wallenius Wilhelmsen fra 115 til 100 kroner, mens Høegh kuttes fra 75 til 65 kroner."

Kjøpte meg likevel inn på 57. Tar alltid anbefalinger fra slike eksperter med en klype salt.
Redigert 02.02.2023 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
02.02.2023 kl 12:40 3939

Må heller ikke glemme denne som ble publisert for knapt 6 dager siden..

Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities starter dekning av Höegh Autoliners med kjøpsanbefaling og kursmål på 80 kroner pr aksje.


Det fremgår av en analyse fredag.


Meglerhuset viser til at de fundamentale forholdene i RoRo-markedet for tiden sterke, med fraktrater på all-time high-nivåer. Veksten i lettkjøretøy-salget ventes å være på moderate nivåer fremover, og økt eksport fra Kina og lave varelagre bidrar til de positive utsiktene. De høye fraktratene har imidlertid betydd en rask økning i nybyggbestillinger, men begrenset med ny tonnasje kommer på vannet frem til andre halvår 2024.


"Derfor, med våre forventninger om sterke fraktrater gjennom dette året etter et sterkt 2022, vil Höegh Autoliners ha fornyet hoveddelen av sin flåte til høyere rater i minst de kommende tre årene", skriver Fearnley Securities
jonne
02.02.2023 kl 13:59 3888

Lykke til, tror det var en god kjøpsanledning før Q4 - overreaksjon mener nå jeg
Tanjiro
02.02.2023 kl 14:52 3840

Psykologien styrer alltid, ikke alle som evner å holde følelsene sine i sjakk. Tar vi for oss begrunnelsen til Fearnley Securities sin kjøpsanbefaling på 80kr, så nevner de at ratene fortsatt er sterke i 2023 og at store deler av flåten vil fornye kontraktene til høyere rater for en periode på minst 3 år. Videre fortelles det at det er mye rom for bedring på etterspørselssiden. Det globale salget av lette kjøretøy er fortsatt på lave nivåer og er ventet å forbedre seg fremover. Dette støttes av blant annet at det er oppdemmet etterspørsel, lavere varelagre og en forventning om økende kinesisk bileksport fremover som følge av at Kina også åpner opp etter strenge covid restriksjoner.