💰 HAUTO - Kursmål:175,- 💰

Gulltider
HAUTO 12.08.2022 kl 13:12 88074

06.03.2024 - 08:29
EU-kommisjonen ChinaBEV

Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.

Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.

EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".

Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.

Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.

Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.

Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
Redigert 17.04.2024 kl 01:41 Du må logge inn for å svare
Matros
30.10.2022 kl 07:56 4955

Som vanlig trengte markedet å få lest analytikernes dom før kursfesten startet……… effisiente markeder………..tror ikke det, da burde kursen allerede vært vesentlig høyere
asbjørnsen
29.10.2022 kl 20:01 5041

Kjekt å vere med på denne seilasen!

Kva tenker dykk om påverknad frå auka globale renter for å stagge inflasjonen?

Frå Q3:
"The global situation with high inflation and fear for recession has so far not impacted the financial performance of our business but this is something we closely monitor."

We closely monitor - vil dei trekke ned utbytte for å ha sterk balanse når dette skjer eller er det full fest til det er bråstopp?
jonne
28.10.2022 kl 16:32 5188

hvorfor ble handelen stoppet 2 ganger, den første er grei, men den andre etter kun minutter ?
Slettet bruker
28.10.2022 kl 11:13 5284

ABG Sundal Collier øker kursmål til 103kr!
Slettet bruker
28.10.2022 kl 09:07 5344

Kjøper argumentet ditt! Mener dog visibiliteten er forholdsvis god inn i 2024 og rotasjonen fra vekst til verdi skal øke multipplene. Poenget mitt var egentlig utsagnet ditt rundt utbytte og kurs. Du mente utbytte på 8kr ville gi kurs 100kr. Men 8kr av hva? Det er veldig relevant om 8kr utgjør 30% av overskuddet eller 70%!
Matros
28.10.2022 kl 07:20 5394

Jeg tror det er greit å skille mellom såkalt spot shipping (tank og bulk) og industriell shipping. Wawi og høegh inngår lange kontrakter, til tross for at høegh kjører 25 pst spot i dag. Hos wawi er det bare 10 pst.

PE multippel skal også reflektere hvor du er i syklusen, den er lav når man er på topp av konjunkturene, og høy på bunn. Høegh har lav PE i dag fordi makrobildet er usikkert, men straks en ser konturene av at konsumsentimentet og bilsalg bunner ut, skal multippelen opp. PE 7-8 på neste års inntjening kan raskt dra kursen langt nord for 100. Den vil da handles med noe premie til Nav, som er helt greit.

Du må gjerne gjøre dette vanskelig, men det er det ikke. Her skal kursen betydelig opp……….i mellomtiden kan jeg glede med til et fett utbytte….trala la la
desirata
28.10.2022 kl 02:43 5396

Du glemmer at du er i shipping nå og derved er PE tallene lave der du skriver.

Vil nevne 2 andre shipping co som driver industriell shipping lignende Hauto. Det er Stolt Nielsen og Wilhelmsen. Begge tjener godt, har gode utsikter, men PE på 4 tallet. Belco + Gogl samme i 2021. Andre med PE på 3- tallet er Hafnia og Elkem. EQUINOR også faktisk.

Syklisk bransjer får halve PE av andre nettopp pga ordet sier. Markedet vet at før eller siden faller det, eks bulk siste halvår. Det er risky business med boom & bust. En kan argumentere med lav ordrebok og mange gode år, men den kjøper altså ikke børsen.
Matros
27.10.2022 kl 20:21 30863

AT aksjen ikke steg i dag, er bare å ta med knusende ro. Fundamentalt er dette bunnsolid, og da kommer kursen før eller senere. Slutter aldri å forundre meg at at markedet skal vente på analytikernes vurdering, når selv en middels intelligent 5 åring skjønner at dette er kanonbra.
Slettet bruker
27.10.2022 kl 20:08 30882

Hvordan får du de tallene? Du sier 8kr utbytte per aksje= Nærmere 100kr kurs. Nå har vi ca 4kr per aksje og kurs ca 50. Du mener da oppsiden er tatt ut, og at vi ligger på fair value eller til og med litt over?

Du glemmer forøvrig også at nåværende utbytte ligger på 30% av inntjening. Utbytte policyen er ganske ung, så det kan fort endres til rangen 50-70% neste år. Da snakker vi 7.5-10.5kr i utbytte basert på 2022 tall. Jeg argumenterer fortsatt for at verdivurderingen per dags dato er helt off. Aksjen handles på P/E 4.3. Say no more
Redigert 27.10.2022 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
desirata
27.10.2022 kl 19:03 30906

Helt enig. Ser vi et år og mere framover, er det mulegt med 2kr aksjen i kvartalsvise utbytter.
Med 8kr årleg vil aksjen være nærmere 100kr, som du sier.

Desuten har Høegh bestilt mange nybygg, de vil få 2 hvert halvår fra 2H 2024. De har opsjoner på ganske mange. Kan derved justere antall alt ettersom markedet er, eventuelt skrape 2000 bygde skip 25 år , eller selge 20 år gamle.

Alt ialt ser det bra ut for aksjen, Uthalden hadde rett igjen.
Slettet bruker
27.10.2022 kl 15:54 30979

At kursen faller i dag er nokså spesielt. Her leverer selskapet mer enn DNB sine nokså ambisiøse tall(6% over konsensus). Men bra for oss som er langsiktige. Fikk fylt opp litt før nye kursmål kommer neste uke.
Newbe75
27.10.2022 kl 08:58 31126

Det var et rimelig idiotisk svar. Det finnes folk som er nye på forumet, men du kunne sikkert alt når du ble født du...
Slettet bruker
27.10.2022 kl 08:54 31135

Justert for markedsverdi på skip er ny NAV 98kr per aksje står det også på presentasjonen! Med 11,5kr inntjening skal dette skal gi kurs 159kr :D
Slettet bruker
27.10.2022 kl 08:42 31159

Dette var utrolig gode tall! Jeg bommet med 2-3MUSD i EBITDA, og det gjorde vel DNB også. De leverer altså så sterkt at jeg har ikke ord!
Matros
27.10.2022 kl 07:59 31202

Helt vanvittige tall. Justerer man tallene for salgsgevinst av båtsalg har de en årlig eps på kr. 15. Man tenker at bedre enn dette kan det ikke bli, men så avslutter de festen med å skrive at q4 blir enda bedre. Denne kan doble seg både en og to ganger til. Samtidig betales ned gjeld i en rasende fart, så aksje dyriskes betydelig. Tar av meg hatten og gleder med til kvartalsvis utbytte på en drøy krone, som vil stige videre.
Gla-tronder
27.10.2022 kl 07:40 31196

Tåler fint å sitte i et selskap med Mcap på 9 mrd som drar inn nesten 950 MNOK NET PROFITT i KVARTALET og utbetaler 2% dividende HVERT KVARTAL.
Redigert 27.10.2022 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
desirata
25.10.2022 kl 16:41 31312

Merkelig hvor dumme og hjelpeløse noen er. Hva gjør du her på forumet, dersom du ikke er i stand å sjekke om et selskap har betalt utbytte, eller ei. Er du istand til å skrive her, eller bruker du påhalden penn ? Da studer eller hold deg vekke fra flere innlegg.
Slettet bruker
25.10.2022 kl 15:38 31346

De leverte utbytte i Q2, og de kommer til å levere utbytte også i Q3. Men dette kunne du vel strengt talt sjekket selv😊
PerIvar
25.10.2022 kl 15:29 31352

Var det i Q2 at de sa de hadde mål om utbyttebetaling? Altså at første utbytte kan komme i Q3?
Slettet bruker
25.10.2022 kl 09:41 31423

DNB med kursmål 79kr!🚀 Da er de nesten på kursmålet jeg fremstilte for noen måneder siden. I analysen legger de til grunn P/B 1.0 og ingen endringer i bokførte verdier siden Q2. De har altså ikke inkludert at skipsverdiene er over 50% høyere! Med andre ord er kursmålet igjen for lavt!
Slettet bruker
25.10.2022 kl 09:13 31466

Fortsatt billig folkens👍
Slettet bruker
19.10.2022 kl 15:40 31696

Jeg ligger inne med mer enn doblingskandidat etter å ha oppjustert skipsverdiene. Dette kommer til å bli knallbra inn i 2023👍 Bare å lene seg tilbake og nyte utbyttene!
desirata
19.10.2022 kl 15:29 31696

Idag kjøpe Hauto et skip for $30m som har listepris $70m, dvs tjener nesten halv milliard kroner på dette. De har sikkert flere slike kjøps opsjoner. Likevel faller aksjen.

Hauto er en dobling kandidat på sikt. Håper å se 70kr denne vinteren. Gram har gått 3-gangeren, men Hauto sin story er like god på sikt, iom de er operator og ikke bare driver skipene.
Matros
15.10.2022 kl 13:44 31940

I løpet av 1 halvår 2023 har rentene topp ut, og makrotallene har blitt vesentlig svekket. Inntjeningen til de børsnoterte selskapene vil falle, trolig inn i 2024, men markedet vil prise inn bunnen allerede i 1 halvår 2023. Høegh auto vil da få en multippel ekspansjon, og gå langt over kr. 100. Analytikerne vil henge etter, men markedet vil kjøre kursen ekstremt raskt opp når sentiment skifte kommer. PE 3 ER JO BARE TULL, ALLE VET DET, men skal «game» fremfor å gjøre det opplagte…..kjøp nå.
desirata
15.10.2022 kl 06:55 31808

Dersom skipsverdiene har steget mellom 50 - 100% må det bety noen 10-kroner på kursen. Tror denne kan gå til 60- 70kr. neste året.

https://splash247.com/vintage-tankers-and-car-carriers-have-doubled-in-price-this-year/

Slettet bruker
14.10.2022 kl 11:17 31725

Har skrevet litt om Q3 tidligere i denne tråden :-)
Dividend
13.10.2022 kl 22:01 31842

Wawi og Hauto blir kanon aksjer å holde framover. For en inntjening når man regner i norske kroner.

Noen som har Q3 estimater?
Slettet bruker
12.10.2022 kl 12:53 32006

Sterk utvikling i aksjen tross surt børsklima! Ser for meg et rykk opp mot 50kr i nærmeste fremtid. Ikke lenge igjen til Q3. Q3 vil vise ytterligere 10% økning i EBITDA fra Q2. Ellers blir det spennende å høre hva ledelsen tenker om utbytte videre. Skal det økes fra nedre range (30%) til 50%? Utbytte status per nå er 3,6kr per år. Enkel tommelfinger regel sier fair pris per aksje på 65kr. Men man må huske da at dette er første kvartal med utbytte og noe umoden policy. Hvis utbyttet skal ligge i øvre range (50%) vil årlig utbytte ligge på 5,5kr og fair pris på 99kr per aksje. Minimum 50% utbytte er vel også å forvente av et utbytte-selskap. Eventuell verdivurdering ved å bruke «The Graham Number» og estimater for Q3 og Q4: √ 22.5 x 11 x 49 = 110kr. Uansett er aksjen betydelig underpriset og dagens kurs er veldig attraktiv.
Slettet bruker
10.10.2022 kl 14:08 32182

Ser ut til at motstand på 42kr også ryker! Får se hva den ender på til slutt, men bra driv! Nå stemmer både det tekniske og fundamentale! Innsidere har også kjøpt, så her ligger alt til rette for videre oppgang.
Slettet bruker
10.10.2022 kl 10:43 32187

Pareto øker kursmål til 67kr. De mener markedet strammer seg til (velkommen etter) og hever kursmålet på bakgrunn av valutaeffekter. Må le litt av denne oppdateringen. Av alle ting man kunne finne til å øke kursmål, så valgte man altså valutaeffekter som hovedgrunn. Glad jeg ikke er betalende kunde hos pirato!
Slettet bruker
07.10.2022 kl 18:51 32352

«In a nutshell, we are witnessing the biggest bull run in the history of the sector, which is showing no obvious signs of easing.»

https://www.hellenicshippingnews.com/carrier-earnings-projecting-usd-150k-per-day-in-2023/

Slettet bruker
06.10.2022 kl 15:03 32454

Fantastisk trading update! Markedet strammer seg til enda mer og ratene fortsetter oppover. Trading update gir EBITDA økning fra Q2 til Q3 på MNOK128 gitt samme OPEX. Selskapet handles til 2022E P/E rundt 3.5. Dette kaller jeg penger på gata!
Redigert 08.10.2022 kl 00:25 Du må logge inn for å svare
Gla-tronder
13.09.2022 kl 12:37 32788

Stiger 3 dagen på rad etter konsolidering nede ved 35.

Toppen var for en måned siden på 44 etter at selskapet leverte net profitt på 520 MNOK i KVARTALET med en mcap på 7,5 mrd.

Siden har de i dette kvartalet gitt guiding på øke rater, nedforhandlet gjeld og økt frakt. Kvartalspresentasjonen i oktober kommer til å være enda bedre!
Slettet bruker
13.09.2022 kl 10:39 32858

Gjentar meg selv her: dette er en soleklar doblingskandidat. Penger på gata! 233k på kjøp til 38.5kr. Noen større som skal inn?
Matros
07.09.2022 kl 16:44 33056

Det som er gøy med aksjemarkedet, er at man vurderer makro 6- 2 måneder frem i tid. Så i dag vurderer vi muligheten for resesjon og en høy risikopremie gir lav verdsettelse. Men om 12 måneder vil vi enten vurdere hvor raskt vi vil komme oss ut av en resesjonen eller ha glemt alt resesjons maset fordi økonomien fikk en soft landing. Uansett tror jeg det stor sannsynlighet for at vi er i et klima hvor PE multippelen på Høegh vil kunne øke betydelig. I tillegg har jeg ingen tro på kollaps i inntjening til selskapet. Europa skal sikkert få det tøft, men er jo ikke så viktig for verdensøkonomien lenger. Husholdningene i USA har ikke hatt det bedre på lenge, med et knall sterkt arbeidsmarked, stigende lønninger og solide balanser etter å ha spart under Korona pandemien. Helt enig i at 85 kroner er et godt target, og den kan lett gå høyere
Slettet bruker
07.09.2022 kl 15:58 33079

Helt enig - det er allerede priset inn i en ellers ufattelig lav prising. Vi er fortsatt under nivåene sett før pandemien, og etterspørselen er vesentlig høyere enn tilbudet. Med lavere etterspørsel (resesjon) vil balansen bedre seg. Jeg er litt mer ambisiøs enn analytikerne og sier kursmål 85kr med sikkerhetsmargin på 15%. Utbytte for 2023 anslår jeg til 4kr i nedre range. Så får tiden vise :-)
Matros
07.09.2022 kl 11:20 33137

Trading update fra selskapet i dag. Gjennomsnittsratene fortsetter å stige, så her blir det nye oppjusteringer i inntjeningen. Ja da, dette er en såkalt konsumsyklisk industri og her skal man være undervektet når rentene stiger og bensin blir dyrt -----bla bla bla. Det har man for lengst tatt hensyn til i en latterlig lav verdsettelse. Faktum er at det er alt for få båter og at ratene på både kort og lange kontrakter fortsetter å stige.
Slettet bruker
07.09.2022 kl 10:36 33161

I dag ble kursen for attraktiv for meg, så jeg gikk løs på cashbeholdningen og kjøpte en slant. Selskapet guider utbytte på 30-50% av overskudd. Q2 utbytte var i nedre del av range (28%) og gir 12mnd utbytte-yield på over 8%. I øvre range ligger 12mnd utbytte-yield på 14%. Innsidekjøp på 37kr (750.000kr). Basert på bare Q2 tall (må brukes med varsomhet) er forward EV/EBITDA på ca 2,85, EPS ~ 11kr og P/E på 3,2.

Teknisk møter den også støtte i nåværende område 35-36kr. Soleklar doblingskandidat og skal være et bra tidspunkt for kjøp! Trading update i dag viser fortsatt tight marked.
Redigert 07.09.2022 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Gla-tronder
05.09.2022 kl 15:07 33251

Må jo nesten bare følge mitt eget råd og fylle opp mer i dag.