💰 HAUTO - Kursmål:175,- 💰

Gulltider
HAUTO 12.08.2022 kl 13:12 80468

06.03.2024 - 08:29
EU-kommisjonen ChinaBEV

Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.

Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.

EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".

Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.

Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.

Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.

Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
Redigert 13.03.2024 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Aksjemeglern
02.02.2023 kl 18:20 6749

Dette var som forventet det. En overhandlet aksje som har levd bra på gode resultater, omtale og fremtidsutsikter.
Så dette fallet ville komme, ettersom denne blir utnyttet av meglerhusene på kursmålene.
Men dagens sluttpris er nok ingen dum kjøp pris, men mer på det langsiktige nivået enn kortsiktig.

jonne
07.02.2023 kl 10:53 6588

DNB Markets oppjusterer sitt kursmål på Höegh Autoliners til 93 kroner fra 79 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen.
Det fremgår av en oppdatering tirsdag.

Meglerhuset har oppjustert estimater for 2023-2024 på bakgrunn av solid inntjeningsmomentum for bilfraktrederier knytet til kontraktsfornyelser og stramt tilbud. Ebitda-estimatet for 2023 er tatt opp 21 prosent og 2024-estimatet med 11,7 prosent. For fjerde kvartal 2022 har DNB Markets ebitda-estimat som ligger åtte prosent over konsensus.
Redcloud
09.02.2023 kl 00:24 6310

Hvor mye av fremtidens fraktbehov vil bestå av militære kjøretøy.
Redcloud
09.02.2023 kl 15:17 6182

Man trenger ikke være narkoman for å kjøpe aksjer i Hoeg Autoliners. Navnet skjemmer ingen.
Cpt MC
09.02.2023 kl 15:24 6202

Etter noen måneder ute av selskapet måtte jeg ta posisjon igjen. EPS over 6kr i Q4 gir 12mnd P/E på 2,5. Aksjen handles til P/B 1,1 (før verdier er skrevet opp). Solid cashflow, kontrakter som skal fornyes i 2023 og sesongeffekter gjør at jeg fra Q1 forventer enda bedre resultat og høyere utbytte. Kan fort yielde 25-30% i 2023 dersom utbyttegraden økes til 50%.
desirata
10.02.2023 kl 16:14 6023

Høegh har vært svak siste par ukene. 2 dager ned og 1 dag opp. Ifølge talla burde aksjen ligge etsted mellom 70-80kr, men WW er også svak.

Moreæs Hansen kjøper mere aksjer hele tiden, gjennom Uthalden. Derfor sitter jeg videre. Han kjenner meget godt til selskapet og er vel Norges dyktigste shipping investor. En av de hvertfall.
sikim
21.02.2023 kl 11:01 5749

Analytiker Haugen i ABG øker kursmålet i Høegh Autoliners til kr 115! Ser ut som Nordea, Kepler Chevreux og ABG har et positivt syn på framtidsutsiktene, mens en del andre meglerhus (bl.a. Pareto, Artic) er mer reservert pga nybygg til neste år og resesjonsfare.
Redigert 21.02.2023 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
desirata
21.02.2023 kl 11:26 5778

Petter Haugen forklarer veldig godt på FA morgensending 21.feb. Han gir ulike versjoner hva som mulegens vil skje i bilfrakt segmentet. Synes det var veldig informativt og nyttig for oss som er i sektoren. Han er kjent for gode analyser og pleier å treffe godt.
Redcloud
28.02.2023 kl 13:19 5592

Stoltheten ligger i å være medeier i et norsk rederi, fornuften ligger i å velge nettopp dette.
jonne
28.02.2023 kl 19:21 5567

"Det danske selskapet A.P. Møller-Mærsk vurderer salg av 13,5 millioner aksjer i Höegh Autoliners, tilsvarende en eierandel på rundt syv prosent". Usikker på hva dette vil bety for aksjekursen, regner med at dette vil selges som en bolk til en annen storinvestor, og at kursen det omsettes for ikke er veldig relevant for morgendagens handel, men det kan vel sette en forventning til selskapets utvikling. Kursen ligger vel fremdeles et godt stykke unna analytikerenes mål.
Redcloud
28.02.2023 kl 21:56 5575

Kom ikke Maersk med en profit warning nettopp? De trenger cash. Hvis kurs settes til f.eks 61-63 og det kommer inn en ny eier kan dette ristes fort av, men den kan også bli liggende rett under 60 en stund. Hvis det er oljefondet som kjøper seg inn derimot. Vi får vel noen svar i morgen tidlig. Hauto sine skip opplever ikke resesjon på samme måte som containerskipskbransjen. Tipper markedet rister dette kjapt av seg egentlig, og forstår at det er Marsk sitt problem. At ABG tilrettelegger handelen rett etter at de hever kursmålet til 115 sier vel litt om hvor lite ønskelig salget var for danskene.
desirata
01.03.2023 kl 09:48 5408

Det er andre gang på en måned at kursen har stupt i Hauto. Kan hende den begynner å stange i taket, men mange er bullish enda.

Tenkte også på lignende blocksal i Hafnia til kurs 20% under dagens. Samt OET som hadde blokksalg på 177, idag er kursen 260kr.

Så etter en stund pleier kursen ta seg opp igjen, dvs i en solid aksje.

Litt merkelig at Hauto er ned 13% idag, men KCC kun 4%. Det var lignende salg.
Redcloud
01.03.2023 kl 15:42 5268

Gevinstsikkert som solen står opp, som spådd og du har også rett innen overskuelig fremtid skal Hauto oppover igjen.Et skudd for baugen kan dog ta tid å reparere.
Redcloud
01.03.2023 kl 15:52 5385

Med mindre de har kapret en ny båt.
jonne
02.03.2023 kl 10:48 5442

Har det blitt opplyst hvem som er kjøper av Maersk bolken ?
Mindfull
04.03.2023 kl 14:52 5481

Greit kobbel av investorer med Fredly i spissen som tok gode posisjoner👍
https://e24.no/boers-og-finans/i/76B2E4/profilerte-investorer-kjoepte-i-bilfrakt
canarias
04.03.2023 kl 17:07 5512

Det er nok ikke lenge før de er på vei ut igjen.
Mindfull
04.03.2023 kl 17:45 5671

Antagelig, men tviler på at de selger med tap som er realiteten p.t.

Jeg tror for øvrig at trade update neste uke vil overraske på oppsiden når coa fornyelser på høyere rater begynner å spille inn. her er det litt etterslep
Winter is Here
04.03.2023 kl 17:50 5861

Generelt er det et rødt flagg når de kjøper seg inn, men det er mange investoer som liker å kjøpe sammen med dem for å se om de klarer å selge før dem, et slags spill.
Redigert 04.03.2023 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
04.03.2023 kl 21:19 5777

Uansett pleier bjellesauene løfte kurs iallefall engang før de forsvinner 🥳🥳🤗. Bare å kjøpe og blir med!
Redigert 04.03.2023 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
Mindfull
07.03.2023 kl 10:09 5530

Som forventet økte netto ratene betydelig i februar, opp 5,8% fra Q4. Dette lover veldig bra. Markedet undervurder nå sterkt inntjeningsevnen til Hauto neste 8 kvartaler. Ratene skal videre opp når 17% av COA fornyes løpende i 2023.
https://newsweb.oslobors.no/message/584392
Mindfull
08.03.2023 kl 18:57 5382

Oslo (Infront TDN Direkt): Styremedlem Kjersti Aass i Höegh Autoliners har kjøpt 4.500 aksjer i selskapet til kurs 64 kroner, ifølge en melding onsdag.
Hun eide ingen aksjer før kjøpet.

Vi liker innsidere som kjøper sine første aksjer
Mindfull
08.03.2023 kl 19:04 5426

Petter «Bull» Haugen i ABG med kursmål 115kr i Hauto oppsummer fint paradigmeskiftet innen bilfrakt med kina som tonnasjedriver og spesielt inntjeningsmulighetene for Hauto.

«Hvis vi plugger inn gjennomsnittlig netto fraktrate og volum for januar og februar, og gjentar en rate på 72,3 dollar pr cbm for mars, ser vi en oppside på rundt 10 prosent for gjennomsnittlig ebitda-konsensus fra FactSet og Bloomberg for første kvartal, som nå ligger på 142 millioner dollar. Hvis vi bruker de samme tallene for 2023, vil det være rundt 9 prosent oppside til ebitda-konsensus for 2023 som for øyeblikket ligger på 561 millioner dollar", skriver ABG Sundal Collier.

Oppgangen i netto fraktrater vil forhåpentligvis betrygge investorene og redusere bekymringene for at biltransportmarkedet allerede har nådd toppen og vil følge samme bane som containermarkedet i 2022, mener meglerhuset.

Kjøperne av aksjen i dag vil sannsynligvis fokusere på potensialet for en langvarig syklus, drevet av Kinas ganske plutselige penetrering av det globale bileksportmarkedet og potensialet for vedvarende eksportvekst i årene som kommer, skriver meglerhuset.
Mindfull
16.03.2023 kl 10:55 5065

Uthalden øker igjen med sine vanlige 15.000 aksjer. Vi kan nok forvente at han fortsetter med det daglig så lenge han mener kursen ikke reflekterer det underliggende. Fint å se at noen beholder roen. Ekstremt vanskelig å time salg og evt kjøp igjen. For min del sitter jeg gjennom.

Nettoraten vil ligge i intervallet 72-73usd cbm neste 6 kvartaler som vil gi et resultat etter skatt i området 110MUSD per kvartal og 660musd over 6 kvartal. Gitt kurs 10,4USD/NOK blir 6,86 milliarder som utgjør 65% av dagens Mcap på 10,6 milliarder.
Mindfull
16.03.2023 kl 11:07 5150

Og til de som er bekymret på ordre boken, kan kanskje dette utdragen fra DnBs shipping konferanse 9. mars være betryggende

A bullish trident for the PCCs. Chinese demand, limited capacity and fleet congestion has pushed the car carrier rates to unseen heights, with our car carrier panellists seemingly unfazed by macroeconomic woes and a sizeable delivery profile on the horizon. One panellist even went as far as stating “cargo owners are not tendering for capacity, but coming to vessel owners with problems”, reflecting how the chartering dynamics have shifted in vessel owners’ favour. The panellists seemed unmoved when the sizeable orderbook was mentioned, as the focus among owners is on positive effects of emissions curtailments for the segment and the demand story, with long-haul volumes outweighing the implications of a busy delivery schedule.
desirata
20.04.2023 kl 21:09 4850

Jeg har hatt Hauto aksjer siden starten og er veldig fornøyd, men kan ikke si jeg følger bilfrakt segmentet så godt.

Vi kan regne med at dagens Asia 7-års kontrakt er over $100k per dag /skip, men muleg en COA.

Uansett, har noen regner på utbytte kapasiteten i Høegh for 2023. Vi burde vel klare 3kr kvartalet, noen nevnte 12-13kr fore hele året og det var før markedet strammes seg til ytterligere siste halvåret.
desirata
04.05.2023 kl 13:35 4511

Tiltross for rekord kvartalstall idag, så faller aksjen 6%. Vil tro årsaken er at den blir dratt ned pga Wilhelmsen. Utbytte på 31,5c tilsvarer over 20% årleg.

Det er en FA artikkel idag om bilutstillingen i Shanghai. Der Kina vil øke eksport og salg worldwide. Dette var Petter Haugen inne på. Han sa:

1. Dersom en tror Kina vil stoppe eksport veksten, er bilskip ordreboken på 25% for stor.

2. Dersom man tror Kina vil fortsette eksport øke, er ordreboken altfor liten. I tillegg har man skraping og nye miljøkrav som vil ta halvparten av flåte veksten bort.

1. Aksjen vil falle til 40kr.

2. Aksjen vil gå 3-tre sifret med gode utbytter.

Jeg sitter bra i leir nr. 2
Dognobbler
04.05.2023 kl 15:22 4402

Sitter også greit med nr. 2, skjønner ikke helt denne nedgangen i dag, men så klart er mulig vi straffes at Wilhelmsen stuper, men 9%…. Jaja,
desirata
04.05.2023 kl 17:30 4380

Netto profitt for Q1 er kr. 1,25 Mia x 4 gir det kr. 5. Mia årleg. (teoretisk) med samme rater.

Market. Cap idag er kr. 11,5 som gir en PE på 2,3.
Jeg kjenner ingen som har lignende. Så enten er kursen for lav, eller kvartal resultatet noe som ikke blir gjentatt. Selv med noe redusert fortjeneste framover eksempel halvert, vil det framleis være en av de billigste på Oslo børs.
Skipsmegleren
04.05.2023 kl 17:35 4407

Hakke Hauto leid ut skipene sine i 3-4 år i framtiden. Hvis de fikk 120 millioner USD i overskudd av dette på 3mnd. Betyr ikke det at de får det samme om ikke mer om 3 mnd, som skal gi 3.4kr utbytte ihvertefall de neste kvartalene? Fordi det sikrer stabil inntekt?
touchstone
04.05.2023 kl 17:39 4405

De virket veldig trygge på gode Q2-tall og, samt fikk inntrykk av at de fortsatt får betraktelig høyere rater på kontraktsfornyelser. Usikkert etter 2025, men det gjelder jo alt i shipping. Ser ingen grunn til nedgang i q1-rapporten, tvert i mot. Kan være litt wawi, litt resesjonsfrykt som øker. Uansett fortsatt en lukrativ aksje for meg.
desirata
04.05.2023 kl 17:40 4439

Høegh er en operatør, dvs ikke tonnasje leverandør slik som Gram.

De har kontrakter, men er prisgitt spot markedet for gjerne 40% av flåten. Desuten fornyes kontraktene år om annet. Neste år kan derfor fortjenesten være lik, eller den kan være halvert.
Skipsmegleren
04.05.2023 kl 17:49 4426

Men så 60% av flåten sikrer stabil inntekt? De fikk jo 7 år kontrakt med Asia selskap for 100k usd. Hvis det er sånn de får videre, så må det være lovende.
Skipsmegleren
04.05.2023 kl 17:49 4485

Har du linken til hvor man kan følge spotmarkedet for bilskip?
desirata
04.05.2023 kl 18:33 4439

Det finnes ingen slik link, men Høegh utgir rapport hver måned i egen børs melding
jonne
05.05.2023 kl 10:38 4220

Flere meglerhus høyner kursmålet på Höegh Autoliners etter torsdagens kvartalsrapport.
Pareto Securities høyner sitt kursmål til 100 kroner pr aksje, fra 90 kroner, og gjentar en kjøpsanbefalig.

"Höegh leverte et 'blow out'-kvartal i første kvartal og forventer nok et sterkt andre kvartal. Aksjen var imidlertid ned rundt syv prosent, tynget av skuffende resultater fra Wallenius Wilhelmsen, noe vi ser på som en mulighet", skriver Pareto.

ABG Sundal Collier høyner sitt kursmål til 123 kroner pr aksje, fra 119 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

Fearnley Securities setter sitt kursmål til 100 kroner pr aksje, fra 80 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

DNB Markets gjentar sitt kursmål på 99 kroner, og fastholder kjøpsanbefalingen.
velkjent
05.05.2023 kl 13:40 4255

Hvordan kan slike kursmål forsvares?
Jeg sammenligner med MPCC, og kurs i overkant av 16. For 1Q vil det utbetales mellom 1,50 og 2NOK/aksje, dvs. at det deles ut ca.det samme utbytte totalt mens kursen bare er 25% av Höegh. Med nåværende kurs vil det deles ut ca. 50% av selskapsverdien i år og kursen går ned?
desirata
05.05.2023 kl 15:08 4254

Kursmålet på Høegh kan forsvares med god margin.

Du må ikke sammenligne med MPC som er i en særstilling. Sammenlign heller med hvilken andre selskaper på Oslo børs. Hauto betale over 20% i utbytte, det slår 9 av 10 aksjer. De har også bra dekning og organisasjon.