💰 HAUTO - Kursmål:175,- 💰

Gulltider
HAUTO 12.08.2022 kl 13:12 87511

06.03.2024 - 08:29
EU-kommisjonen ChinaBEV

Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.

Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.

EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".

Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.

Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.

Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.

Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
Redigert 17.04.2024 kl 01:41 Du må logge inn for å svare
sikim
21.02.2023 kl 11:01 5790

Analytiker Haugen i ABG øker kursmålet i Høegh Autoliners til kr 115! Ser ut som Nordea, Kepler Chevreux og ABG har et positivt syn på framtidsutsiktene, mens en del andre meglerhus (bl.a. Pareto, Artic) er mer reservert pga nybygg til neste år og resesjonsfare.
Redigert 21.02.2023 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
desirata
10.02.2023 kl 16:14 6063

Høegh har vært svak siste par ukene. 2 dager ned og 1 dag opp. Ifølge talla burde aksjen ligge etsted mellom 70-80kr, men WW er også svak.

Moreæs Hansen kjøper mere aksjer hele tiden, gjennom Uthalden. Derfor sitter jeg videre. Han kjenner meget godt til selskapet og er vel Norges dyktigste shipping investor. En av de hvertfall.
Slettet bruker
09.02.2023 kl 15:24 6242

Etter noen måneder ute av selskapet måtte jeg ta posisjon igjen. EPS over 6kr i Q4 gir 12mnd P/E på 2,5. Aksjen handles til P/B 1,1 (før verdier er skrevet opp). Solid cashflow, kontrakter som skal fornyes i 2023 og sesongeffekter gjør at jeg fra Q1 forventer enda bedre resultat og høyere utbytte. Kan fort yielde 25-30% i 2023 dersom utbyttegraden økes til 50%.
Redcloud
09.02.2023 kl 15:17 6222

Man trenger ikke være narkoman for å kjøpe aksjer i Hoeg Autoliners. Navnet skjemmer ingen.
Redcloud
09.02.2023 kl 00:24 6350

Hvor mye av fremtidens fraktbehov vil bestå av militære kjøretøy.
jonne
07.02.2023 kl 10:53 6623

DNB Markets oppjusterer sitt kursmål på Höegh Autoliners til 93 kroner fra 79 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen.
Det fremgår av en oppdatering tirsdag.

Meglerhuset har oppjustert estimater for 2023-2024 på bakgrunn av solid inntjeningsmomentum for bilfraktrederier knytet til kontraktsfornyelser og stramt tilbud. Ebitda-estimatet for 2023 er tatt opp 21 prosent og 2024-estimatet med 11,7 prosent. For fjerde kvartal 2022 har DNB Markets ebitda-estimat som ligger åtte prosent over konsensus.
Aksjemeglern
02.02.2023 kl 18:20 6784

Dette var som forventet det. En overhandlet aksje som har levd bra på gode resultater, omtale og fremtidsutsikter.
Så dette fallet ville komme, ettersom denne blir utnyttet av meglerhusene på kursmålene.
Men dagens sluttpris er nok ingen dum kjøp pris, men mer på det langsiktige nivået enn kortsiktig.

Tanjiro
02.02.2023 kl 14:52 3867

Psykologien styrer alltid, ikke alle som evner å holde følelsene sine i sjakk. Tar vi for oss begrunnelsen til Fearnley Securities sin kjøpsanbefaling på 80kr, så nevner de at ratene fortsatt er sterke i 2023 og at store deler av flåten vil fornye kontraktene til høyere rater for en periode på minst 3 år. Videre fortelles det at det er mye rom for bedring på etterspørselssiden. Det globale salget av lette kjøretøy er fortsatt på lave nivåer og er ventet å forbedre seg fremover. Dette støttes av blant annet at det er oppdemmet etterspørsel, lavere varelagre og en forventning om økende kinesisk bileksport fremover som følge av at Kina også åpner opp etter strenge covid restriksjoner.
jonne
02.02.2023 kl 13:59 3915

Lykke til, tror det var en god kjøpsanledning før Q4 - overreaksjon mener nå jeg
Tanjiro
02.02.2023 kl 12:40 3966

Må heller ikke glemme denne som ble publisert for knapt 6 dager siden..

Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities starter dekning av Höegh Autoliners med kjøpsanbefaling og kursmål på 80 kroner pr aksje.


Det fremgår av en analyse fredag.


Meglerhuset viser til at de fundamentale forholdene i RoRo-markedet for tiden sterke, med fraktrater på all-time high-nivåer. Veksten i lettkjøretøy-salget ventes å være på moderate nivåer fremover, og økt eksport fra Kina og lave varelagre bidrar til de positive utsiktene. De høye fraktratene har imidlertid betydd en rask økning i nybyggbestillinger, men begrenset med ny tonnasje kommer på vannet frem til andre halvår 2024.


"Derfor, med våre forventninger om sterke fraktrater gjennom dette året etter et sterkt 2022, vil Höegh Autoliners ha fornyet hoveddelen av sin flåte til høyere rater i minst de kommende tre årene", skriver Fearnley Securities
Tanjiro
02.02.2023 kl 12:24 4006

Hva kan dagens kursfall skyldes? noen tanker? Ser ikke at det har kommet noen meldinger som tilsvarer en såpass nedgang.

Edit: Fant ut av det.

"Nå trekker han kjøpsanbefalingene både på Wallenius Wilhelmsen og Høegh. Ness går til hold, og kutter kursmålene solid. Han tar ned Wallenius Wilhelmsen fra 115 til 100 kroner, mens Høegh kuttes fra 75 til 65 kroner."

Kjøpte meg likevel inn på 57. Tar alltid anbefalinger fra slike eksperter med en klype salt.
Redigert 02.02.2023 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
Tålmodighet1
28.01.2023 kl 01:20 4350

Om du virkelig tror at Hoegh ikke tjente mer penger i Q4 enn i Q3 vil du få deg en stor overraskelse! Ifølge mitt regneark tjente de ca MUSD 25 mer i Q4 enn i Q3! Sier vel sitt!
Aksjemeglern
27.01.2023 kl 12:37 4544

Både WAWI og HAUTO er høyrisiko aksjer om dagen. Disse er uthandlet om dagen.
Bare et spørsmål om tid før aksjene dumpes til kursras priser. Q4/årsrapportene som legges frem om kort tid, vil nok poengtere gode resultater, men ikke noe bedre enn Q3 osv osv, og et forventet stabilt stramt marked fremover, og dermed raser kursene.
Den siste tiden har meglerhusene utnyttet kursmålsettingen på disse aksjene og kjøpt/solgt ettersom sola går opp og ned om dagen.
Tviler på disse vil dra seg mot toppene som de har vært på den siste mnd.

#Høyrisiko #Uthandlet


jonne
27.01.2023 kl 10:36 4594

Fearnley Securities starter dekning av Höegh Autoliners med kjøpsanbefaling og kursmål på 80 kroner pr aksje.
Tålmodighet1
18.01.2023 kl 14:31 4962

Utifra mitt regneark kan det se ut til at Hoegh tjente et sted mellom MUSD 25 000 000 og MUSD 30 000 000 mer i Q4 enn Q3. Dette betyr vel også ny oppjustert analyse fra meglerhusene ganske snart. Er dog usikker på om de kommer før eller etter årsrapporten slippes 09.02.23. Alle tallene for Q4 er jo nå offetnlig, så bør ikke være vanskelig å regne på selskapet for meglerhusene om de ønsker å kommer med en ny analyse før årsrapport. Spennende 2023 vi går inn i!
desirata
16.01.2023 kl 13:25 5158

Ny stor bilskip kontrahering idag. Det blir gode rater i 2023+24, men fra 2025 kommer det mange nybygg inn. Det blir vel heller ingen særleg skraping før ratene faller under $20k.

Klassisk shipping boom / bust
Aksjemeglern
16.01.2023 kl 12:47 5136

Forøwrig wawi sterk idag og, så ingen tegn til at den guidingen skulle være så negativ som fallet tilsa. Tipper fortsatt den ble iscenesatt for å hanke inn på bunnfiske priser….
Aksjemeglern
16.01.2023 kl 12:45 5010

Er noen store kjøpsordre på gang idag, er det noe i gjerde som skal skje? Ser en stor post på 64,5 idag.
Noen som vet noe? Holdt seg stabil nå på rundt 64+- etter «fallet» på guidingen
Aksjemeglern
12.01.2023 kl 18:57 5408

Dette har kun vært en manipulert overreaksjon for å skremme småsparerne og utløse stoploss’er så det bunnfiskes frem til årsrapport og q4 tall. Hoegh selv påpeker 2023 har hode utsikter, så at markedet skreller denne såpass som idag er kun en villet handling fra de større. En korreksjon opp igjen imorgen, men kanskje ikke fullt som gårsdagens slutt.
Mindfull
12.01.2023 kl 17:22 5378

Her gikk det litt fort ja. Du har selvfølgelig helt rett. Netto inntekt MUSD 98-99 opp fra MUSD 91 i q3. EPS kommer da inn på drøye halv dollar og en forward annualisert P/E 3,02. Beklager begrepsforvirring. Jeg tror vi får en rekyl opp igjen etter januar tall, men det skaper definitivt en usikkerhet som vil holde igjen kursen på kort sikt
desirata
12.01.2023 kl 16:01 5463

Var litt forvirrende de talla dine.
Hva mener du med EPS, dvs earning per share 98-99musd. Du mener vel netto inntekt ?
EPS er vel heller en halv dollar, 50cent ?


EPS ser jeg i området MUSD 98-99 når vi korrigerer for MUSD 21 i salgsgevinst i q3 og andre engangseffekter på MUSD 8.
Mindfull
12.01.2023 kl 15:08 5385

Produsenter har presset ut så mye volum de kan på legacy-kontrakter før årsslutt, noe som førte til et fall i ratene og utvikling i fraktmiksen, ifølge Höegh Autoliners – som forventer en normalisering i første kvartal og ser fortsatt sterke rater og etterspørsel. Selskapet har 67 prosent av volumene på kontrakt, og 24 prosent av dette skal fornyes neste år i et brennhett marked", skriver Pareto Securities.

Det var en betryggende forklaring og antagelige en god kjøpsmulighet hvis vi skal tro på Høegh sin egen vurdering av markedsforholdene. Men da må vi se økning igjen i januar rater.

For øvrig estimerer jeg q4 revenue til MUSD 357. Økning fra 329 i q3. Videre forventer jeg bunker kost skal ned med MUSD 8 q over q som gir en EBITDA forbedring på totalt MUSD 36. EPS ser jeg i området MUSD 98-99 når vi korrigerer for MUSD 21 i salgsgevinst i q3 og andre engangseffekter på MUSD 8.
Black Peter
12.01.2023 kl 13:16 5494

Dette iscenesatte stuntet startet i går med Paretoanalysen ;) Alt i bilfrakt ned 10-20kr siden topp i går, de som kjøper i dag solgte i går etter lunch.
Aksjemeglern
12.01.2023 kl 09:45 5643

Transportert omtrent like mye som i nov, men dog til noe lavere rater. Gjett om ikke dette var godt planlagt, kraftig stup til svake nyheter, men dog litt vel mye stup kontra nyhetene. Så dette var nok veldig godt planlagt og benyttet anledningen til et nokså iscenesatt kraftig dump av aksjen. Bare vent til utbytte info og 2022 update, så er nok denne godt på vei opp igjen.
jonne
12.01.2023 kl 07:45 5618

Morsomt å se de forskjellige vinklinger på Trading Update for Desember :
E24 - Höegh Autoliners ser fortsatt sterke rater i 2023
Finansavisen - Lavere rater i Desember.
desirata
12.01.2023 kl 02:26 5667

Igår 12.jan var omsetningen på 61,4mil, dvs nesten 1 mil aksjer. De andre bilfrakt aksjene er ikke tilnærmet.

En annen ting er at TOP 20 shareholders sitter på 88% av aksjene. Dette er helst institusjonelle investors. Dvs det er lite frie aksjer, gjerne 10-20 mil. Dette kan også bidra til å løfte kursen.

Spennende er også hva utbyttet blir iår. Vi får vel en indikator neste måned, ved Q4 presentasjon. Noen snakket om 13kr årleg, er det realistisk ?
Aksjemeglern
11.01.2023 kl 23:30 5709

Det er nok fordif fler og fler gjennomskuer tradingmønstret på denne aksjen og ser muligheten i denne, og dermed mindre forum aktivitet.
Når det heller ikke kommer shortere på banen for denne, så sier det seg selv hvor denne skal.
Gram og Wawi så sitter shorterne godt med sine veddemål
Slettet bruker
11.01.2023 kl 12:36 5823

Merkelig hvor liten interesse det er for denne på forumet, men selskapet er vel for bra for småsparerne🤣
jonne
05.01.2023 kl 14:09 6117

kommer vel en trading update ila et par dager, ser ikke ut til at mange har tro på positive tall her ift forrige update
Aksjemeglern
05.01.2023 kl 09:11 6069

Tydlig at det nå skal skremmes vekk småsparere, og lastes opp av de store på Hoegh Autoliners. Så alt er rigget for årsrapporten 9feb.
jonne
21.12.2022 kl 09:24 6343

Nordea Markets starter dekning av Höegh Autoliners med kjøpsanbefaling og kursmål på 94 kroner pr aksje, ifølge en rapport onsdag.
Aksjemeglern
20.12.2022 kl 22:38 6415

De to siste handlene idag gikk på henholdsvis 18000 og 68000 aksjer. Hvem er det som har storhandlet nå tro.?
Eller har det vært en short inndekning på en short som har gått til helvette?

Noen som vet?
Slettet bruker
11.12.2022 kl 19:46 6716

Deler synet ditt! Særlig eksport av EL biler tror jeg vil prege bilfrakt fremover. Mange som skal bytte ut de «gamle» bilene sine. Sammen med lav supply vil dette bli noen gode år fremover. Når supply siden bedrer seg vil Hoeg motta splitter nye kostnadseffektive skip (2024 og utover). Da vil de ha et enormt konkurransefortrinn! Lav prising, god balanse, supply/demand som favoriserer, nye skip i 2024, og et vanvittig solid utbytte er dette selskapet min soleklare børs-favoritt!
Tålmodighet1
10.12.2022 kl 18:35 6797

Ganske enkelt fordi jeg har fulgt med på supply/demand i bilfrakt over en stund. Under covid ble det skrapet mange båter, antagelig for mange. Ingen/få nybygg over de neste årene gjør sitt til at jeg synes dette segmentet er spennende. Da Hoegh gikk på børs gjorde de det på et perfekt tidspunkt, (samme med GCC). Jeg tror både 23 og 24 blir to gode år, først og fremst fordi flåten er tynn, og med økt eksport ut av Kina har dette ført til gode rater og høy inntjening. Ønsker alle Hoegh aksjonærer lykke til, jeg tror dette blir spennende!
Slettet bruker
09.12.2022 kl 22:14 6868

Tilbudssiden er tight og etterspørselen er stigende (særlig EL-biler). Chip mangel har de dealet med en god stund nå, og Hoegh har hatt de problemene en stund og er kjent med de. Kursen er nok bare i en konsolideringsfase👍

Fra 5. desember:
https://amp.theguardian.com/business/2022/dec/05/uk-new-car-sales-rise-as-industry-leaders-say-recovery-is-within-grasp
Slettet bruker
09.12.2022 kl 22:09 6772

Bare hyggelig! Ser du har vært investor siden våren 22. Kan du si litt om hvorfor du valgte å plassere pengene dine i Hoegh?😊