💰 HAUTO - Kursmål:175,- 💰

Gulltider
HAUTO 12.08.2022 kl 13:12 87623

06.03.2024 - 08:29
EU-kommisjonen ChinaBEV

Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.

Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.

EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".

Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.

Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.

Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.

Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
Redigert 17.04.2024 kl 01:41 Du må logge inn for å svare
desirata
24.05.2023 kl 10:53 7517

Ser ut for at når den nærmer seg 70, så er det en stor selger som vil ut. Høegh og Mærak vet jo hva de holder på med og ser ingen upside etter 70kr. Gir jo gode utbytter dette året, dersom vi får 3kr kvartalet, vil jeg sitte til neste år.

Vi får se hva Uthalden gjør. Spetalen og Fredly er vel inne enda også.
bjartmar
23.05.2023 kl 17:51 7783

Ned , men når det roer seg så kommer den igjen
desirata
16.05.2023 kl 13:35 7871

Ser du er utålmodig. Hva mener du med at ingen investerer i Hauto ?

Aksjen er en av 30 mest omsatte aksjene på børsen, men ofte kr. 30-40 mil dagleg omsetning. Du kunne brukt armentasjon dersom dagleg omsetning var kr. 1m. En kan derved konstatere at mange investerer i Hauto, tom bjellesauer som Moreus, Spetalen og Fredly

Selskapet tjener gode penger, men iom den store ordreboken så kan det falle til halvparten eller tredjeparten om to år. Vel og merke kan, se intervju med Petter Haugen på FA TV nyleg.
5thplanet
16.05.2023 kl 12:54 7844

På tide at HAUTO pumpes litt, stille på skipet 😑
5thplanet
07.05.2023 kl 11:05 8108

Lurer på om det er noen som helt grunn til at fler ikke investerer i HAUTO. Alt er på stell, de tjener godt med penger, gir gode utbytter, lav P/E, lav P/B og ser over 40 % oppside til å nå fleste kursmål.

Noen som har noen innspill?
desirata
05.05.2023 kl 15:08 4293

Kursmålet på Høegh kan forsvares med god margin.

Du må ikke sammenligne med MPC som er i en særstilling. Sammenlign heller med hvilken andre selskaper på Oslo børs. Hauto betale over 20% i utbytte, det slår 9 av 10 aksjer. De har også bra dekning og organisasjon.
velkjent
05.05.2023 kl 13:40 4294

Hvordan kan slike kursmål forsvares?
Jeg sammenligner med MPCC, og kurs i overkant av 16. For 1Q vil det utbetales mellom 1,50 og 2NOK/aksje, dvs. at det deles ut ca.det samme utbytte totalt mens kursen bare er 25% av Höegh. Med nåværende kurs vil det deles ut ca. 50% av selskapsverdien i år og kursen går ned?
jonne
05.05.2023 kl 10:38 4259

Flere meglerhus høyner kursmålet på Höegh Autoliners etter torsdagens kvartalsrapport.
Pareto Securities høyner sitt kursmål til 100 kroner pr aksje, fra 90 kroner, og gjentar en kjøpsanbefalig.

"Höegh leverte et 'blow out'-kvartal i første kvartal og forventer nok et sterkt andre kvartal. Aksjen var imidlertid ned rundt syv prosent, tynget av skuffende resultater fra Wallenius Wilhelmsen, noe vi ser på som en mulighet", skriver Pareto.

ABG Sundal Collier høyner sitt kursmål til 123 kroner pr aksje, fra 119 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

Fearnley Securities setter sitt kursmål til 100 kroner pr aksje, fra 80 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

DNB Markets gjentar sitt kursmål på 99 kroner, og fastholder kjøpsanbefalingen.
desirata
04.05.2023 kl 18:33 4478

Det finnes ingen slik link, men Høegh utgir rapport hver måned i egen børs melding
Skipsmegleren
04.05.2023 kl 17:49 4524

Har du linken til hvor man kan følge spotmarkedet for bilskip?
Skipsmegleren
04.05.2023 kl 17:49 4467

Men så 60% av flåten sikrer stabil inntekt? De fikk jo 7 år kontrakt med Asia selskap for 100k usd. Hvis det er sånn de får videre, så må det være lovende.
desirata
04.05.2023 kl 17:40 4480

Høegh er en operatør, dvs ikke tonnasje leverandør slik som Gram.

De har kontrakter, men er prisgitt spot markedet for gjerne 40% av flåten. Desuten fornyes kontraktene år om annet. Neste år kan derfor fortjenesten være lik, eller den kan være halvert.
touchstone
04.05.2023 kl 17:39 4446

De virket veldig trygge på gode Q2-tall og, samt fikk inntrykk av at de fortsatt får betraktelig høyere rater på kontraktsfornyelser. Usikkert etter 2025, men det gjelder jo alt i shipping. Ser ingen grunn til nedgang i q1-rapporten, tvert i mot. Kan være litt wawi, litt resesjonsfrykt som øker. Uansett fortsatt en lukrativ aksje for meg.
Skipsmegleren
04.05.2023 kl 17:35 4449

Hakke Hauto leid ut skipene sine i 3-4 år i framtiden. Hvis de fikk 120 millioner USD i overskudd av dette på 3mnd. Betyr ikke det at de får det samme om ikke mer om 3 mnd, som skal gi 3.4kr utbytte ihvertefall de neste kvartalene? Fordi det sikrer stabil inntekt?
desirata
04.05.2023 kl 17:30 4422

Netto profitt for Q1 er kr. 1,25 Mia x 4 gir det kr. 5. Mia årleg. (teoretisk) med samme rater.

Market. Cap idag er kr. 11,5 som gir en PE på 2,3.
Jeg kjenner ingen som har lignende. Så enten er kursen for lav, eller kvartal resultatet noe som ikke blir gjentatt. Selv med noe redusert fortjeneste framover eksempel halvert, vil det framleis være en av de billigste på Oslo børs.
Dognobbler
04.05.2023 kl 15:22 4444

Sitter også greit med nr. 2, skjønner ikke helt denne nedgangen i dag, men så klart er mulig vi straffes at Wilhelmsen stuper, men 9%…. Jaja,
desirata
04.05.2023 kl 13:35 4553

Tiltross for rekord kvartalstall idag, så faller aksjen 6%. Vil tro årsaken er at den blir dratt ned pga Wilhelmsen. Utbytte på 31,5c tilsvarer over 20% årleg.

Det er en FA artikkel idag om bilutstillingen i Shanghai. Der Kina vil øke eksport og salg worldwide. Dette var Petter Haugen inne på. Han sa:

1. Dersom en tror Kina vil stoppe eksport veksten, er bilskip ordreboken på 25% for stor.

2. Dersom man tror Kina vil fortsette eksport øke, er ordreboken altfor liten. I tillegg har man skraping og nye miljøkrav som vil ta halvparten av flåte veksten bort.

1. Aksjen vil falle til 40kr.

2. Aksjen vil gå 3-tre sifret med gode utbytter.

Jeg sitter bra i leir nr. 2
desirata
20.04.2023 kl 21:09 4892

Jeg har hatt Hauto aksjer siden starten og er veldig fornøyd, men kan ikke si jeg følger bilfrakt segmentet så godt.

Vi kan regne med at dagens Asia 7-års kontrakt er over $100k per dag /skip, men muleg en COA.

Uansett, har noen regner på utbytte kapasiteten i Høegh for 2023. Vi burde vel klare 3kr kvartalet, noen nevnte 12-13kr fore hele året og det var før markedet strammes seg til ytterligere siste halvåret.
Mindfull
16.03.2023 kl 11:07 5192

Og til de som er bekymret på ordre boken, kan kanskje dette utdragen fra DnBs shipping konferanse 9. mars være betryggende

A bullish trident for the PCCs. Chinese demand, limited capacity and fleet congestion has pushed the car carrier rates to unseen heights, with our car carrier panellists seemingly unfazed by macroeconomic woes and a sizeable delivery profile on the horizon. One panellist even went as far as stating “cargo owners are not tendering for capacity, but coming to vessel owners with problems”, reflecting how the chartering dynamics have shifted in vessel owners’ favour. The panellists seemed unmoved when the sizeable orderbook was mentioned, as the focus among owners is on positive effects of emissions curtailments for the segment and the demand story, with long-haul volumes outweighing the implications of a busy delivery schedule.
Mindfull
16.03.2023 kl 10:55 5107

Uthalden øker igjen med sine vanlige 15.000 aksjer. Vi kan nok forvente at han fortsetter med det daglig så lenge han mener kursen ikke reflekterer det underliggende. Fint å se at noen beholder roen. Ekstremt vanskelig å time salg og evt kjøp igjen. For min del sitter jeg gjennom.

Nettoraten vil ligge i intervallet 72-73usd cbm neste 6 kvartaler som vil gi et resultat etter skatt i området 110MUSD per kvartal og 660musd over 6 kvartal. Gitt kurs 10,4USD/NOK blir 6,86 milliarder som utgjør 65% av dagens Mcap på 10,6 milliarder.
Mindfull
08.03.2023 kl 19:04 5468

Petter «Bull» Haugen i ABG med kursmål 115kr i Hauto oppsummer fint paradigmeskiftet innen bilfrakt med kina som tonnasjedriver og spesielt inntjeningsmulighetene for Hauto.

«Hvis vi plugger inn gjennomsnittlig netto fraktrate og volum for januar og februar, og gjentar en rate på 72,3 dollar pr cbm for mars, ser vi en oppside på rundt 10 prosent for gjennomsnittlig ebitda-konsensus fra FactSet og Bloomberg for første kvartal, som nå ligger på 142 millioner dollar. Hvis vi bruker de samme tallene for 2023, vil det være rundt 9 prosent oppside til ebitda-konsensus for 2023 som for øyeblikket ligger på 561 millioner dollar", skriver ABG Sundal Collier.

Oppgangen i netto fraktrater vil forhåpentligvis betrygge investorene og redusere bekymringene for at biltransportmarkedet allerede har nådd toppen og vil følge samme bane som containermarkedet i 2022, mener meglerhuset.

Kjøperne av aksjen i dag vil sannsynligvis fokusere på potensialet for en langvarig syklus, drevet av Kinas ganske plutselige penetrering av det globale bileksportmarkedet og potensialet for vedvarende eksportvekst i årene som kommer, skriver meglerhuset.
Mindfull
08.03.2023 kl 18:57 5424

Oslo (Infront TDN Direkt): Styremedlem Kjersti Aass i Höegh Autoliners har kjøpt 4.500 aksjer i selskapet til kurs 64 kroner, ifølge en melding onsdag.
Hun eide ingen aksjer før kjøpet.

Vi liker innsidere som kjøper sine første aksjer
Mindfull
07.03.2023 kl 10:09 5572

Som forventet økte netto ratene betydelig i februar, opp 5,8% fra Q4. Dette lover veldig bra. Markedet undervurder nå sterkt inntjeningsevnen til Hauto neste 8 kvartaler. Ratene skal videre opp når 17% av COA fornyes løpende i 2023.
https://newsweb.oslobors.no/message/584392
nad.oslo
04.03.2023 kl 21:19 5819

Uansett pleier bjellesauene løfte kurs iallefall engang før de forsvinner 🥳🥳🤗. Bare å kjøpe og blir med!
Redigert 04.03.2023 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
04.03.2023 kl 17:50 5903

Generelt er det et rødt flagg når de kjøper seg inn, men det er mange investoer som liker å kjøpe sammen med dem for å se om de klarer å selge før dem, et slags spill.
Redigert 04.03.2023 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
Mindfull
04.03.2023 kl 17:45 5713

Antagelig, men tviler på at de selger med tap som er realiteten p.t.

Jeg tror for øvrig at trade update neste uke vil overraske på oppsiden når coa fornyelser på høyere rater begynner å spille inn. her er det litt etterslep
jonne
02.03.2023 kl 10:48 5484

Har det blitt opplyst hvem som er kjøper av Maersk bolken ?
Redcloud
01.03.2023 kl 15:42 5310

Gevinstsikkert som solen står opp, som spådd og du har også rett innen overskuelig fremtid skal Hauto oppover igjen.Et skudd for baugen kan dog ta tid å reparere.
desirata
01.03.2023 kl 09:48 5450

Det er andre gang på en måned at kursen har stupt i Hauto. Kan hende den begynner å stange i taket, men mange er bullish enda.

Tenkte også på lignende blocksal i Hafnia til kurs 20% under dagens. Samt OET som hadde blokksalg på 177, idag er kursen 260kr.

Så etter en stund pleier kursen ta seg opp igjen, dvs i en solid aksje.

Litt merkelig at Hauto er ned 13% idag, men KCC kun 4%. Det var lignende salg.
Redcloud
28.02.2023 kl 21:56 5617

Kom ikke Maersk med en profit warning nettopp? De trenger cash. Hvis kurs settes til f.eks 61-63 og det kommer inn en ny eier kan dette ristes fort av, men den kan også bli liggende rett under 60 en stund. Hvis det er oljefondet som kjøper seg inn derimot. Vi får vel noen svar i morgen tidlig. Hauto sine skip opplever ikke resesjon på samme måte som containerskipskbransjen. Tipper markedet rister dette kjapt av seg egentlig, og forstår at det er Marsk sitt problem. At ABG tilrettelegger handelen rett etter at de hever kursmålet til 115 sier vel litt om hvor lite ønskelig salget var for danskene.
jonne
28.02.2023 kl 19:21 5609

"Det danske selskapet A.P. Møller-Mærsk vurderer salg av 13,5 millioner aksjer i Höegh Autoliners, tilsvarende en eierandel på rundt syv prosent". Usikker på hva dette vil bety for aksjekursen, regner med at dette vil selges som en bolk til en annen storinvestor, og at kursen det omsettes for ikke er veldig relevant for morgendagens handel, men det kan vel sette en forventning til selskapets utvikling. Kursen ligger vel fremdeles et godt stykke unna analytikerenes mål.
Redcloud
28.02.2023 kl 13:19 5634

Stoltheten ligger i å være medeier i et norsk rederi, fornuften ligger i å velge nettopp dette.
desirata
21.02.2023 kl 11:26 5820

Petter Haugen forklarer veldig godt på FA morgensending 21.feb. Han gir ulike versjoner hva som mulegens vil skje i bilfrakt segmentet. Synes det var veldig informativt og nyttig for oss som er i sektoren. Han er kjent for gode analyser og pleier å treffe godt.