Det handler om 2025-modeller av kjøretøy!

fjellape
RECSI 16.08.2022 kl 12:46 1708

OneD mener slaget om 2025-modeller vil avgjøre hvem som vil lede overgangen til elektriske kjøretøy.
Det er spådommer at i 2025 vil det bli vanlig med 10-20% silisium i anodene. I anoden kan man ha 1 lithium-ion pr 6 karbonatomer, og 15 lithium-ioner pr 4 silisiumanoder, så man kan øke energitetteheten betraktelig om man klarer å øke silisiummengden.
OneD har antyda at man har kontrakter med OEM for produksjon av sinanode til millioner av 2025-kjøretøy, og det er mange andre selskaper satser på silisiumanoder.
Bruker du f.eks 4 kg pr bil, og silisiumprisen ligger på 40u$d pr kg, så kan ta 1600 kr pr kjøretøy.
Recsi sin oppstartsplan for ML, synes jeg sammenfaller med milepelsplanen til OneD, for produksjon til 2025-modeller: https://onedsinanode.com/wp-content/uploads/2021/05/OneD-SINANODE-Korea-SVBF-May-11-2021-FINAL.pdf
Den siste tida har flere OEM holdt på med oppbygging av hver sine pilotproduksjoner i ML, i samarbeid med OneD Sinanode, hvor hver OEM skal ha en pilotproduksjon til i størrelsesorden 10 000 kjøretøy i året, etter mine anslag. Det ser ut som man posisjonerer seg for skalering, og at man er i rute for 2025.
Sinanode har samme addresse som Recsi i ML, så Recsi er der det skjer.

Samtidig kan det bli trangt i døra:
Recsi ML har en kapasitet til å produsere silisium til 10 Gw med solceller i året. (Jeg regner med at det rekker til langt mer, med framtida wafere og løsninger med tynnfilm) Nå håper Hanwha å bygge en fabrikk på 9GW i USA. Det er tidligere signalisert at Hanwha ønsker å bestille opp nesten hele ML-produksjonen til Recsi.
Det er planer om utenkinesisk produksjon flere steder i verden. NORWEGIAN CRYSTALS har mål om å nå en årlig produksjon på 10Gw innen 5 år.
I vår kom det signaler fra Recsi om at man er i forhandlinger med kunder.
Om prisene ligger på 40usd i dag, lurer jeg på hva prisene for levering i 2024 og 2025 blir. Enkelte mener at prisene kan komme ned i 15usd på sikt.
Snart kan det komme flere nyheter om salgsavtaler selskapet har inngått, og hva slags etterspørsel man har.
Redigert 16.08.2022 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
Lighttrela
17.08.2022 kl 09:14 1241

RECS

bizjournals.com
Søk her på Moses Lake

RECS gjenåpner Moses Lake,hva det betyr for den rødglødende batteriteknologi industrien,REC produserer en gass kalt SILAN som er avgjørende for begge selskapenes teknologi!.
Group.14 og
Silananotech

REC
Framtiden!🌞
fjellape
26.08.2022 kl 15:10 885

For å regne på det:
Hvis du har et batteri på 60 kwt:
En konvensjonell anode med grafitt/karbon veier 60 kg.
En anode med 20% silium vil veie 20kg, og ha 4 kg silisium.
En anode med 10% silisium vil veie 30kt og ha 3 kg silisium etter mine beregninger.

Jeg har funnet spådommer om at det vil selges 2 millioner elektriske biler i USA i 2025, og 11 millioner globalt.
Dersom det går 4 kg silisium i snitt til hver av 2 millioner biler, så trengs 8 000 tonn, eller 40% av ML.
Batteriekapastiet på store biler kan være over 100 kwt i 2025.
2022 Ford Lightening har standard batteri på 98kwt. Rivian kommer med 135kwt, og etter hvert 180kwt.
Så kan det være noen få PHEV med små batterier.

Det kan være bilbransjen m.fl som forhandler med Recsi om dagen, i konkuranse med Hanwha.