Q2 -hvileskjær

JosefK
AZT 18.08.2022 kl 07:03 2999


ArcticZymes Technologies Q2 and first half 2022 Results

Tromsø, Norway, 18[th] August 2022 - ArcticZymes Technologies (OSE: AZT)
reported sales of NOK 30.4 million (21.3) and an EBITDA of NOK 9.5 million (6.0)
for the second quarter of 2022.

Highlights from Q2 and first 6 months 2022

· ArcticZymes Technologies (AZT) had Q2 sales of NOK 30.4 million growing by
43% (Q2 2021: NOK 21.3 million) and sales for the first 6 months of NOK 79.5
million growing by 28% (6M 2021: NOK 62.2 million)
· AZT had a positive EBITDA for Q2 of NOK 9.5 million growing by 58% (Q2 2021:
NOK 6.0 million) and a positive EBITDA for the first six months of NOK 37.4
million growing by 18 % (6M 2021: NOK 31.8 million)
· Cash flow for Q2 was positive NOK 16.4 million (Q2 2021: NOK 13.5 million)
giving a cash balance of NOK 231.0 million (Q2 2021: NOK 176.8 million)
· Initiated the establishment of a Drug Master File (DMF) for the SAN HQ
enzyme
· Appointed Dirk Hahneiser as new Vice President of Business Development and
Marketing

CEO Jethro Holter comments:

"We are delighted with the quarterly performance and continued commercial
development of the business post-pandemic. Both Molecular Tools and
Biomanufacturing remain instrumental in delivering growth.

Furthermore, we welcome Dirk Hahneiser as new Vice President of Business
Development and Marketing to the team. We look forward to working closely with
Dirk in elevating commercial activities to the next level.

We would like to take this opportunity to thank Dirk´s predecessor, Dino
DiCamillo, for his outstanding achievements in delivering commercial growth of
the enzyme business over the last decade."
rufus01
18.08.2022 kl 07:20 2914

Ja jeg hadde litt høyere forventninger, men dette er ett helt greit resultat. Spesielt hyggelig er at salget av SAN fortsetter og øke, og at guidingen opprettholdes! :)
oppturen
18.08.2022 kl 07:23 2885

De taper ikke penger iallefall, selv i et labert Q. 😀
JosefK
18.08.2022 kl 08:25 2657


Rapporten gir ingen grunn til å henge med hodet. Nedgangen i omsetning er vakuum effekt etter at corona diagnoser blir mindre etterspurt. Jeg tror de er tilbake når vinteren kommer.

-2 audits hvorav den ene er topp ti farma (sanofi?)
-styrker ip med Drug Master File for SAN
-application development er i full sving

Jeg bet meg også merke i dette avsnittet:

Beyond the SAN product line, AZT continues to be in active discussions with numerous customers regarding their future needs towards RNA therapeutic applications and other biomanufacturing applications. The Company continues to attend dedicated conferences and trade events specific to RNA therapeutics and biomanufacturing. Such activities and engagements are instrumental in steering AZT ́s commercially driven innovation pipeline and inorganic growth initiatives with respect to potential M&A targets.

Tolker jeg det rett så er RNA/biomanufacturing første pri for M&A.

Dr_Eval
18.08.2022 kl 08:53 2507

Hvordan i all verden kan du kalle en vekst på 43% for et "hvileskjær"? 30mill er helt fantastisk. Det er helt uforståelig for meg at dere har hatt høyere forventninger enn det.
bj111
18.08.2022 kl 09:17 2397

At markedet umiddelbart ser skuffet ut er ingen overraskelse for er sikkert noen som ikke har fått med seg at kvartalene svinger her. Når Jethro nevnte at det er normalt med sommerferie og at aktiviteten da er lavere fikk noen litt panikk så det ut som. Ganske festlig å se hvor fort noen reagerte på det. Selskapet gjør det bra og vokser og dette er ingenting å henge med hue for. Veksten fra Q2 i fjor er stor og når halve året har passert har de levert 51% av det de har guidet. Ser man tilbake på Q3 i fjor så er det bedre en Q2. Ser ingen grunn til å tvile på at de kommer i mål med sine 155 mill. Om markedet liker dette eller ikke får i grunn være det samme. Blir ikke overrasket om noen av de mer interessante investorer på listen øker på dagens reaksjon.
Eankee
18.08.2022 kl 09:24 2338

.... et "hvileskjær" er hentet fra skøyteterminologien.... og kommer oftest for å time inngang til sving (står litt lenger på høyre skøyte), for så å komme i rett posisjon og avstand til klossene........så "gønner" vi på gjennom svingen og har større fart når vi kommer ut på langsiden :-). Så ja, dette ser ut til å være et hvileskjær.....
Redigert 18.08.2022 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
rufus01
18.08.2022 kl 09:35 2269

Holter virket positiv i forhold til fremtidig salg i Kina, som nok vil hjelpe betydelig på resultatet i de neste to kvartalene hvis jeg tolket ham riktig. Resultatet er også helt greit når man tar med den massive nedgangen i salget av COD Ung. På en måte betryggende og se at verden går videre også etter Covid :). Positivt at de vil finansiere oppkjøp uten emisjon!. Litt skuffet over resultatet er jeg nok, men fremtiden ser lys ut!
Yzf R1
18.08.2022 kl 09:41 2243

Hadde forvente 35m men bevares talla er bra de ,utrolig vor banka ned den ble .
JosefK
18.08.2022 kl 10:06 2164


Fordi jeg har høyere forventninger. Se forøvrig eankees ypperlige forklaring på skøyteanalogi. Det er et forbigående fenomen.

Og for de som ønsker å vite hvor forventningene mine stammer fra, ta 155 og del på 4, da kommer du til 38,75. Uten skrellen i COD UNG (og sikkert dsdnase) så hadde det vært on target, kanskje til og med over.

Men sånn er det med AZT. De kommer tilbake i neste runde.

Jaws
18.08.2022 kl 10:39 2071

Likte veldig godt Holter´s forklaring på hvilke type M&A kandidater de jakter på, og at det kommer til å skje i løpet av høsten. De som selger nå kommer til å angre snart….
Dr_Eval
18.08.2022 kl 11:52 1960

For å nå målet på 155 er 30 veldig bra med tanke på at q1 var usedvanlig sterkt og at 2.halvår pleier å overgå 1.halvår. At ikke markedet enda har skjønt at guidingen kommer til å å bli overgått nok en gang er for meg et mysterium. Nå ser det ut som at kursen vil komme til å måtte dobles og triples veldig raskt (veldig raskt definerer jeg som 0-3år) snart for å kunne henge med den fundamentale utviklingen.
JosefK
22.08.2022 kl 12:49 1608


Det er litt vanskelig å beregne uten å ha absolutte tall, men å dømme etter det jethro sa under Q&A, ville omsetningen vært nesten 40 mill om COD UNG hadde oppført seg som bi er vant med.

Yes. I can say it was significantly low. What I can say -- I won't say about COVID-related sales in general, but I'd say, in generally, one of the main products would go into that into area is Cod UNG. And what we saw was normally Cod UNG sales would be around 20% more, 20% plus of our sales and it was below 5% this quarter. That's what gives you some kind of indication.

Jeg velger å tro eller for å si det som det er -jeg er sikker på det kommer tilbake.

Slettet bruker
23.08.2022 kl 15:22 1270

Ligner en solid etablering i 70’erne? Bekymrende, at markedet har så lidt perspektiv, også selvom tallene var skuffende.
Fünke
24.08.2022 kl 15:45 994

Litt sånn kryptisk dette svaret. Når jeg leser det, så trigger det noe i magefølelsen om at Merck Millipore og AZT ikke er så langt unna hverandre. Ref. partnerskapet med et "renowned and leading international Life Science company". Kan være jeg er på bærtur og biased, men lufter det likevel.

Okay. I have one more question regarding the DMF side, and that is also regarding -- does competitor in the biomanufacturing side have a DMF for their products? -------------------------------------------------------------------------------- Jethro Holter, ArcticZymes Technologies ASA - CEO [22] -------------------------------------------------------------------------------- I think at the end of the day, but in terms of benzenos, which not -- that's a different enzyme to SAN. That's a generic enzyme. We know that there are DMF out there from their competitors. And again, with SAN is not the same enzyme. It's a different enzyme. And of course, we see the timing is right now to put the DMF in place. But DMF benzenos is kind of irrelevant when it comes to SAN. It's not one of those things that somebody could use a DMF -- could you for benzenos to sell for SAN. So it's tied to that particular end our enzyme like ours would be tied to our enzyme.
Hymer
24.08.2022 kl 16:53 922

Godkjent og vil bli overholdt