Strongpoint #2 - 22 Ingen vet hvor haren hopper.

tunktee
STRO 18.08.2022 kl 13:34 103782

Etter det for noen uker siden ble tatt ut tiltalte mot 8 influensere i Statene for pump & dump svindel på sosiale medier/debattforum, må man være ytterst forsiktig med sine uttalelser her.
Nylig oppdaterte også Shareville sine regler, der de blant annet forbyr kjøps- og salgsanbefalinger.

Jeg vil derfor unngå å nevne den svært høye takten av børsmeldte ordrer til Strongpoint siste halvåret, og vil naturligvis ikke fokusere på den voldsomme veksten siste kvartaler, eller hvor høy topplinjen trolig var i Q4 og hvor høy den vil bli i Q1 og 2.

Det er derfor unødvendig å komme med en ansvarsfraskrivelse, der jeg påpeker at dette ikke er finansiell rådgivning og at jeg selv er aksjonær i Strongpoint.
Redigert 05.01.2023 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
tunktee
10.12.2022 kl 21:43 5077

Jeg har forstått at essensen i dine og Duck sine innlegg er at det ikke finnes trend eller markedspsykologi i aksjen, og at dere ønsker aksjekursen ned!
Aksjen kan visst nok likevel være over- og underpriset 🤷🏾‍♂️

Jeg syns det er ganske underholdene å lese, og skulle jo ønske dere gjorde trading-jobben min enda enklere ved å overbevise resten av aksjonærene om å mene det samme 😆

Fortsatt god advent, håper dere får redusert formuen deres betydelig! 😉
tiger
10.12.2022 kl 22:22 5099

«Jeg kan ikke forstå, hvad en regering skal gøre godt for, hvis det ikke er for at hjælpe de svage. De stærke skal s’gu nok klare sig.»
Kim Larsen (1945-2018)
HrDuck
10.12.2022 kl 22:27 5085

Enig i alt du skriver her med unntak av at du har forstått 😄
bernes
10.12.2022 kl 23:03 5054

Man betaler formueskatt av brutto formue. Skatt av urealisert gevinst blir ikke trukket fra.
Personer som sitter med aksjer over mange 10-år sitter ofte med en kjempestor gevinst som før eller siden må beskattes.
Om Norge ikke klarer seg uten formueskatt burde formuen vært redusert med utsatt skatt på gevinst. Ikke rart mange av disse flytter.
Hadde formueskatten gått til å hjelpe den stadig økende personlige fattigdommen i Norge hadde det vært greit for meg, men den går dessverre til mange idiotiske politikerprosjekter eller fylle opp en stadig økende statlig pengebinge.
Storebetong
10.12.2022 kl 23:23 5044

He he, morsomme er dere begge to tunktee og HrDuck uavhengig av hvem som forstår hva:)
Storebetong
10.12.2022 kl 23:38 5088

Korrekt og godt sagt bernes:) Hvorfor politikerne og deres rådgivere ikke forstår at formueskatt bør avskaffes er helt fjollete, selv om jeg forstår at tanken deres er "eat the rich".
tunktee
11.12.2022 kl 00:27 5061

For min del har jeg aldri helt bestemt meg for hva jeg syns om formuesskatt.
Men det burde muligens eksistert en modell som hensyntok inflasjon og rente.
Føles litt urimelig å betale en drøy prosent i skatt på penger som i prinsippet alt har mistet 8-9% av verdien sin i år og den beste renten man får i bank er drøye 3%.

Så syns jeg at innslagspunktet burde økes betraktelig, gjerne til over 5 mill, det bør være en skatt som rammer velstående.
Det er ikke fra et egosentrisk ståsted, da jeg betaler langt mer i formuesskatt enn inntektsskatt, og aksepterer det.

Vi må huske på at Norge er et av verdens best styrte land, med generelt svært god politikk.
Treffer folk fra fra hele Europa og noen andre verdensdeler for tiden, og generelt er de alle frustrert over politikken og mange hater politikere.
Syns det er viktig at vi respekterer våre og er takknemlig for at de er villig til å påta seg så krevende 24/7 jobb til en relativt moderat lønn.

Når det sagt; å pålegge 5% ekstra arbeidsgiveravgift for å lønn over 750’ kommer jeg aldri til å forstå.
Man straffer da teknologibedrifter og mange andre viktige næringer like før en mulig resesjon.
Det er den dårligste hestehandelen jeg noensinne har hørt om, og jeg har null respekt for at den ble gjort.
Storebetong
11.12.2022 kl 01:15 5087

Jeg har alt sagt en del om hva jeg mener om formueskatt. En modell som bare tar seg av pengebinger i bank som ikke gjør noen nytte for samfunnet kunne kanskje være spiselig med en høy terskel på for eksempel 20 mill. Vanlige folk har nok med inntektsskatt og andre skatter og avgifter etter min mening.
Med en så høy terskelverdi vil kompliserende faktorer som renter og inflasjon bli helt uinterrasante, og for de "stakkarne" som får redusert formuen sin til under 20 mill pga. skatten så slipper de unna skatten før de kommer over terskelverdien igjen.

Jeg er generelt glad for å betale bra med skatt både for å sikre alt det offentlige holder orden på og hjelpe de som er svake økonomisk i samfunnet.

Den nye arbeidsgiveravgiften på 5% lønn over kr 750.000 er selvsagt også bare tull. Hadde grensen vært over 2 mill og 10% hadde det vært helt ok. For en del små bedrifter (som jeg jobber i selv) kan vi eierne tilpasse oss og ta ut kr 750.000 i lønn og resten som utbytte, men dette er selvsagt ikke en mulighet for mange.
Igjen er problemet at nye regler beskatter vanlige folk ekstra, og ikke de virkelig rike.


bernes
11.12.2022 kl 12:51 5002

Skjønner ikke helt poenget med arbeidsgiveravgift heller.
Det er vel er ønske at noen tar risikoen og gir mennesker et levebrød uten at staten skal øke risikoen ved å legge på en avgift.
Ville også gjøre differansen mellom hvit og svart arbeide mindre og kanskje redusere det problemet.

Thunder-03
11.12.2022 kl 18:42 4872

Det er nettopp dette med at man blir formuesbeskattet for beløpet som utgjør urealisert skatt jeg mener virker ulogisk. Dvs man betaler skatt på et beløp man i realiteten ikke eier.
HitIT
12.12.2022 kl 11:54 4681

Noen som skal på product demonstration session på fredag?
Har ikke mulighet til å gå selv...og 1 time var ikke lenge.

Var for øvrig på kapitalmarkedsdag i 2008 eller hva det var.
Den varte mange timer, var snuste rundt baki en sqs bil og undre meg på om det var buffe også:p
HrDuck
12.12.2022 kl 12:21 4652

2008 ja, og jeg som trodde at jeg var en langsiktig investor :)
tunktee
12.12.2022 kl 16:29 4553

Selskapet har så lang handlet egne aksjer for 8,2 mill av de opptil 10 mill som ble vedtatt i tilbakekjøpsprogrammet i august, og eier nå over 1% av egne aksjer.
Det kan være mulighet for å nå de 10 mill før årsskiftet, når programmet avsluttes for denne gang, hvis omsetningen i aksjen er tilstrekkelig.
HrDuck
12.12.2022 kl 17:40 4500

Jeg beklager på forhånd og skal uansett ikke nevne dette flere ganger på denne tråden. Men jeg har lagt ut et litt lenger og (ihvertfall delvis) forsøk på fundamentalt innlegg om et nesten enda mer ukjent på selskap på Ose. Siden kvaliteten på deltagerne er høy på strong-trådene så håper jeg noen vil lese og regne litt på tallene som jeg har gjort.
Om noen av dere mener at jeg ikke burde nevnt dette her på strong-tråden så gi beskjed og jeg sletter umiddelbart. En stemme er nok for sletting :)

edit: https://www.finansavisen.no/forum/thread/154387/view/5065319
Redigert 12.12.2022 kl 17:40 Du må logge inn for å svare
tunktee
12.12.2022 kl 18:29 4461

Passer faktisk bra å ta en øl og bruke litt tid på noe slikt i kveld, har vært tørrlagt siden fredag og det får da holde :)
Får se om jeg forstår mer enn forleden da, Duck ;)

Syns du at én enkelt stemme mot å nevne noe skal være nok til å slette det her?
Det som skjedde for noen år siden var spamming, med langvarig repetitiv hausing av et selskap uten relevans til SP..
Det er faktisk mot reglementet (og vi vet alle hvordan det gikk med aksjen)

(svarer på tråden til Vistin hvis jeg har noe å fare med)
Redigert 12.12.2022 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
Storebetong
13.12.2022 kl 23:45 3828

Børsen spås ikke så overraskende som berg- og dalbane av Olav Chen på E24 i dag. Strong har foreløpig lagt seg i ro på drøyt 24 (det er mulig det er en skjult større kjøper på 24.00 - for øvrig i så fall et smart trekk om ingen vil selge større poster utenfor børs) på lavt volum igjen, så selskapet får i det minst kjøpt aksjer i ro og fred.
Jeg la prinsipielt inn en kjøpsordre på 500 aksjer på 23.00 med lang gyldighet og ser gjerne at den blir fylt i løpet av året uten at jeg har finregnet på formueskatten:)

Edit - langt på siden - Bawat: Jeg har som en kuriositet nå investert 100K i loddet mitt Bawat. Har nesten 50% urealisert tap her, og nesen min sier at den vil synke videre ned under kr 2 (like over kr 2 nå) med det første, men jeg ville ha meg litt mer aksjer nå uansett - mye formueskatt blir det ikke:).

Opsjonene mine i selskapet som først kan ha en verdi om et halvt års tid om kursen kommer over 6,20 (som var introduksjonskurs på børs i mars 2022) blir fort verdt null ja, og om selskapet ikke får noe god fart på salget i Q4 2022 og Q1 2023 blir det nok ny emisjon (selv om daglig leder - han er muligens for ung og optimistisk - var klar på at det kom det ikke til å bli behov for det ved børsintroduksjon) på rundt kr 1 en gang til neste år. Dog er Q2 og Q3 2022-rapportene helt som forventet fra min side basert på prospektet ved børsintroduksjon/egen magefølelse, men her er det skyhøy risiko i og med at selskapet bruker penger og ikke har særlig med inntekter foreløpig, samt svak likviditet i aksjen/stor spread. Tydeligvis har en eller flere større aksjonærer (via Danske Bank) solgt ut en god del i tillegg til alle de små som ikke lykkes med et kortsiktig kupp på 6,20 i mars 2022...

Det skal mer enn en kritisk aktør her på tråden til for at jeg slutter å nevne Bawat en sjelden gang, det er jo mest ment som underholdning, og det er neppe mange andre her på tråden som er interessert i selskapet. Dog skal jeg slutte å nevne Bawat her om en del av dere er kritiske:)


Redigert 14.12.2022 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
HrDuck
14.12.2022 kl 10:49 3654

det er sjelden et problem at du ikke forstår tunktee :) (og det var bare for spøk jeg kom med den kommentaren tidligere).

Det virker kanskje rart at jeg (og storebetong om jeg forstår...) ikke har noe ønske om høyere kurs på kort sikt. Men tanken min er at jeg selger uansett ikke om kursen er 24 eller 30 (eller rundt 35 som jeg fikk bud på min beholdning under forrige store opptur, da kursen var rundt det nivået). Dermed så haster det ikke med kursen på kort sikt. Det jeg virkelig ønsker og har tro på er at selskapet fortsetter å vise vekst på topplinjen og at marginene etter hvert også vil ta seg opp.
Vi ser jo nå at flere selskap melder om at leveranseproblemer er i ferd med å bedres kraftig. Jeg fulgte presentasjonen til Kitron i går og de melder om akkurat dette (og de er ikke alene). Kitron snakket om komponenter som normalt koster 1usd plutselig kostet 55 usd... (om jeg hørte rett, det høres jo vanvittig ut). Dette er forhold som nok har påvirket marginer for de fleste og bedring her vil gi utslag antar jeg.
tunktee
14.12.2022 kl 19:59 3369

Ikke ofte jeg tar ting høytidelig, og regnet med det var sarkastisk ment 😃

Så bare så vidt på Vistin forleden, det var gøyere å tegne i Sketchup den kvelden.
La merke til at likviditeten i aksjen er lav, det har jo tidvis vært en utfordring i Strongpoint også, som har den doble likviditeten.
Får se om jeg blir å lese meg opp på selskapet, ser at det er utfordrende å forstå faktorer som konkurrenter og marked.
HrDuck
14.12.2022 kl 20:37 3325

Var bare på gøy ja, kunne ikke dy meg 😀
Ols123
14.12.2022 kl 22:28 3247

Strongpoint hämtskåp finns nästan i alla Willysbutiker o under 2022 installerades totalt 24 ytterligare 💪 https://www.linkedin.com/posts/willys-axfood_willyssverige-ehandel-ecommerce-activity-7005878625778454528--hIk?utm_source=share&utm_medium=member_ios
Sylfest
14.12.2022 kl 22:52 3205

Flere av Strongpoint sine løsninger begynte i det små og er etterhvert å finne "overalt" ( uten at markedet på langt nær er mettet.) Eksempelvis Cashguard og Pricer. Om ikke så lenge vil det også finnes selvutsjekk, Vensafe og henteskap, "overalt". Og deretter roboter, plukkeløsninger mm. Løsningene og produktene er nå så "på rett plass til rett tid" og 2025 er plutselig ikke så lenge til :-)
Storebetong
14.12.2022 kl 22:55 3202

Markedene "skjelver" naturligvis litt når Jerome Powell uttaler seg, og kanskje lille Strong vil skjelve litt også. At en eller flere mulig større kjøpsinteresser rundt 24.00 våkent flytter seg litt ned/bort med det begrensede volumet gjør at jeg kanskje får både jule- og nyttårsgave på kr 23.00:)

De fleste av oss her på tråden oppfatter jeg som meget langsiktige og alle vet godt at det er hva selskapet leverer på sikt som vil styre aksjekursen. Jeg virker sikkert virker "litt rar" som kan tenke meg aksjekursen litt ned med det første, men sånn er det altså:).

Storebetong
14.12.2022 kl 23:01 3210

Resultatene for hele 2025 vil vi se i februar 2026, altså kun drøyt 3 år fram i tid. Mye vil skje underveis som vil styre aksjekursen, men det blir uansett et artig tidspunkt å måle selskapets oppnåelse av ambisjonene, som etter det jeg fikk med meg ble satt i 2020:)

Utfallsrommet på hva som kan skje på over 3 år er dog ganske så stort, så vi skal nok ikke kjede oss så mye her på tråden:)
Storebetong
15.12.2022 kl 00:56 3187

For de som vil ut med litt volum tror jeg det er enkelt å kontakte et av meglerhusene og blitt kvitt sine aksjer på ca kr 24 som for øvrig er en helt overflødig kommentar:)
HrDuck
15.12.2022 kl 09:49 3039

Jeg synes dette var en god oppsummering av selskapet. I tillegg til at de opererer i et marked som vil fortsette å vokse så fortsetter den geografiske ekspansjonen. UK har vi sett siste året og nå nylig den første ordren fra en større kjede i Usa.
Ols123
15.12.2022 kl 20:12 2823

Nya produkterna ifrån Strongpoint cashguard har fått lite fart på försäljningen i Frankrike https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid034Lasx67ZWMwuee6Zgj8qRXWAHd8v4vG294CBp4TPF3rFWDkT7UnH1AhH1Xwz7v9fl&id=100027233811160
Storebetong
16.12.2022 kl 01:47 2704

Mye bra oppsummering av hva som skjer i selskapet her.

Dog virker det som litt barnslig omsetning i aksjen, men alle får gjøre som de vil, og det er sikkert noe jeg ikke vet som jeg lever greit med å ikke vite.:)

EDIT: Selv om jeg bare har planer om å sitte stille og rolig long Strong selv i mange år, så gir jeg i blant innspill til dere som kan være delvis kortsiktige:
Kjør bare på med med kjøp og salg - det er bra for aksjen:)
Redigert 16.12.2022 kl 03:02 Du må logge inn for å svare
Storebetong
16.12.2022 kl 03:55 2671

For meg var det helt naturlig at vi stoppet opp på kursutviking under kr 25. Ikke viktig for min del men samme tro som meg så havner vi her med ABBA:
https://www.youtube.com/watch?v=92cwKCU8Z5c
Storebetong
16.12.2022 kl 04:14 2663

Det er mulig jeg tuller det til her slik at jeg ikke får tak i aksjer som planlagt på 23.00 før nyttåtr men det får bare gå..

Uansett bør mine ord ha null å si for aksjekursen.
HrDuck
16.12.2022 kl 09:29 2561

Ser ut som det har vært en ganske konstant kjøper på 24 i det siste. Mulig at det bare er tilbakekjøp fra selskapet, men føles ikke helt sånn. Noen her som har pulsen på markedet litt bedre enn meg og har anelse om hvem det evt er?
Storebetong
16.12.2022 kl 13:27 2423

Aner dessverre ikke hvem det er, men jeg har observert det samme. Selskapet kan det ikke være, for volumbegrensningene utelukker det. Dog et smart trekk nå å flytte seg bort fra 24.00 på børs om kjøpsinteressen fortsatt er der. Jeg holdt på med slike ting i 10 år selv og det å få frihet på børs var noe av det morsomste jeg kom bort i når jeg hadde store interesser på kjøp eller salg:)
Storebetong
16.12.2022 kl 15:25 2322

Selskapet er dog helt sikkert på 23,80:)
Storebetong
16.12.2022 kl 16:34 2270

Ukas foreløpige oppsummering er klar: Aksjen er verdt ca kr 24. Så får vi alle leke med tanker om oppside og nedside for oss selv.)
Storebetong
17.12.2022 kl 01:14 2114

Endelig oppsummering av uka kan være at noen ser noe rødt , men blodrødt blir det neppe med det første.
Storebetong
17.12.2022 kl 01:57 2101

Balansen til Strong, og fremtidsutsiktene er såpass bra at jeg tror vi kan ta det helt rolig hele gjengen, selv om jeg gjerne vil på fylt min post på kr 23.00::)
Storebetong
17.12.2022 kl 02:04 2093

Jeg oppfatter meg selv som litt morsom, men i motsatt tilfelle så hører jeg gjerne etter på hva andre mener:)