Strongpoint #2 - 22 Ingen vet hvor haren hopper.

tunktee
STRO 18.08.2022 kl 13:34 103002

Etter det for noen uker siden ble tatt ut tiltalte mot 8 influensere i Statene for pump & dump svindel på sosiale medier/debattforum, må man være ytterst forsiktig med sine uttalelser her.
Nylig oppdaterte også Shareville sine regler, der de blant annet forbyr kjøps- og salgsanbefalinger.

Jeg vil derfor unngå å nevne den svært høye takten av børsmeldte ordrer til Strongpoint siste halvåret, og vil naturligvis ikke fokusere på den voldsomme veksten siste kvartaler, eller hvor høy topplinjen trolig var i Q4 og hvor høy den vil bli i Q1 og 2.

Det er derfor unødvendig å komme med en ansvarsfraskrivelse, der jeg påpeker at dette ikke er finansiell rådgivning og at jeg selv er aksjonær i Strongpoint.
Redigert 05.01.2023 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
Ols123
07.12.2022 kl 16:16 3805

Positivt även för Strongpoint. Magnus är mkt positivt om Strongpoint märktes även under gårdagens pricer presentation hos ABG https://www.pricer.com/news/press/regulatory/magnus-larsson-appointed-president-and-ceo-of-pricer/
tunktee
08.12.2022 kl 00:33 3591

Hvordan går det med gevinsten når du bruker kart fremfor regneark, og har du lært hvordan man beregner P/E nå? 😂
JosMag
08.12.2022 kl 09:37 3472

Lover godt for StrongPoint;

We look forward to
continuing our partnership as e-commerce locker pickup gains momentum in North

America," said Anthony Rivers, President and CEO at Peak Technologies, Inc.

Storebetong
08.12.2022 kl 11:47 3381

Ikke at det haster for min del:), men det blir spennende å se om aksjen prøver seg på det jeg anser som et motstandsintervall mellom 25 og 25,50. Dog tok jeg grovt feil om antagelsen om motstand på rundt 19,50:)
Redigert 08.12.2022 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
tunktee
08.12.2022 kl 13:41 3312

Utdyp gjerne resonnementet ditt StoreB!

Det ble noe noen få aksjer omsatt i området 25-25,50 mot slutten av fjoråret og tidlig i år.
Dette var i fallende trend og volumene var ikke i nærheten til å skape en støtte som kursen falt gjennom.
Det er derfor etter mitt syn ikke noe argument for motstand i det området.
Man kan muligens med litt velvilje finne motstand i overkant av 26 kroner, men også det syns jeg blir tynt.

Men du fikk jo rett i motstanden på rundt 19,50 StoreB!
Den ble tydelig etablert i området 19,50-20 høst og vinter 2020/21.

Nå i høst ville kursen ikke over dette nivået til tross for flere fine ordrer, og det var først i begynnelsen av november, etter en dobbel bunn, at kursen omsider brøt opp.
Da rykket den som kjent fort opp til rundt 22, og nå videre.

Jeg trodde tidligere i år at vi kunne se 40 før årsskiftet.
Hvis børsklimaet var et annet tror jeg det ville vært mulig tatt i betraktning det fundamentale i selskapet.
Modererte dette til 30 kroner, noe jeg fortsatt tror kan være mulig å nå i løpet av de neste 23 dagene.

Hvor kursen vil møte motstand er vanskelig å vite.
Mulig blir det litt tøft å komme forbi 30 kroner ettersom kursen flere ganger tangerte ned dit vår og sommer ’21.
Så må det gjerne et sterkt momentum til for å bryte opp gjennom all-time-high.
(Som var ≈37 kroner april ’21, hvis man ser vekk fra kursen for 100 år siden når selskapet var et annet og det var langt færre aksjer)
Storebetong
08.12.2022 kl 14:10 3273

Aksjen falt relativt raskt ned til 25-25,50 litt etter katastrofale Q3 2021. så ble den liggende en stund litt i under av 25 en stund, før den sank rolig videre ned. Etter et bra Q4 2021 hvor den steg 20% på en dag til 25,50 stoppet den der og sank videre igjen lenge til bunnivåene vi så på 16-tallet. Dette tar jeg bare etter hodet, så helt nøyaktig er det kanskje ikke. Uansett er dette mine "tekniske analyse fra ryggraden":)

30 blir nok neste psykologiske nivå som du sier og det og nivåer på 30-tallet som jeg husker godt kommer vi forhåpentlig tilbake til om ikke altfor lenge:)

Runde tall har også lett for å bli psykologiske nivåer, kanskje på grunn av investorers (enkle og menneskelige) kursmål og stopplossnivåer.
Redigert 08.12.2022 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
tunktee
08.12.2022 kl 16:10 3177

👍
Med mindre noe helt spesielt skjer med kursen vil Golden cross inntreffe i neste uke. (50 over 200)
Det er normalt et sterkt teknisk signal, og kan bidra til å sende kursen opp når det også vil blinke strong buy på alle indikatorer.
Redigert 08.12.2022 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
HrDuck
08.12.2022 kl 16:50 3137

Nå er det vel liten sjanse for at selskapet får kjøpt mer aksjer under 20 kroner de neste ukene og mitt håp om lav kurs til nyttår (formuesskatt) blir neppe innfridd. Dermed kan jeg vel komme litt ut av min selvpålagte "isolasjon" og delta litt på tråden igjen også.

Ei heller håper jeg at mitt innlegg nå vil fjerne fokus fra det som er viktig for prisingen av selskapet, nemlig hvor to linjer krysser hverandre i et chart, om høyre stolpe passerer venstre i et stolpediagram og noe med golden cross :-D

Men jeg har sett litt på tallene tilbake i tid og det slår meg hvor mye serviceinntekter har økt de to siste kvartalene. Jeg antar at forklaringen på dette er ALS. I Q3-22 hadde selskapet totale serviceinntekter på 198 mill (Q3-21 var til sammenligning 81 mill). Det kan synes som det meste av ALS omsetningen fra Q3 i år blir klassifisert som service. Historisk har serviceinntekter vært ca 1/3 av totale inntekter, men de to siste kvartalene altså langt høyere andel.

Dette er jo noe som vi har diskutert litt tidligere også. Min tanke er at når basen med produkter ute hos kundene øker så øker også basen for fremtidige serviceinntekter (det må være ganske logisk). Salg av produkter gir altså direkte innslag på omsetning i kvartalet de blir levert, men så fortsetter de å gi en fremtidig inntektsstrøm gjennom serviceinntekter. Det blir interessant å se hva som skjer med mix av omsetning fra hhv nysalg og service de neste kvartalene fremover. Om jeg får tippe så tror jeg service ikke vil være like stor del av inntektene i Q4 (selskapet har en stor ordrereserve som skal leveres de kommende kvartalene og månedene rundt jul i UK er kommunisert å være en roligere periode enn Q2/Q3).

Det kan være andre moment som også forklarer økt omsetning fra service, men jeg kommer ikke på noen i farten. Om dere kommer på andre moment som forklarer så setter jeg pris på innspill rundt dette :-)
Storebetong
08.12.2022 kl 17:11 3106

Jeg har merket meg det samme med økt andel serviceinnteker de siste kvartalene, og tror din forklaring er god. Selskapet har overrasket oss positivt på omsetning de siste kvartalene, og fravær av store kvantifiserte orde som er børsmeldt (selv om noe fortsatt har inntektseffekt ut 2022 etter plan) som på våren 2021, er nok kompensert av nettopp økte serviceinntekter.:)
tunktee
08.12.2022 kl 17:11 3133

Nå må ikke du være frekk i nebbet, din and hehe 😆
Det er KUN TA som styrer kursen!

Fint at du tenker å delta litt mer igjen Duck!
Syns det begynner å bli langt mellom konstruktive debatter her, og må si jeg er overrasket over at det ikke ble mer jubelstemning over de senere ordrene.
For det er virkelig store ting som har skjedd og skjer i SP!
Kvartalene fremover vil kanskje likevel overraske markedet generelt!?

Blir leieinntektene i Spania muligens ført som service?
HrDuck
09.12.2022 kl 09:01 2876

slett ikke verst det der rijeam :)
HrDuck
09.12.2022 kl 09:07 2870

Siden vi snakker om henteskapene, hvor mange land er på lista nå? Jeg husker sikkert: Sverige (desidert størst), Danmark, Østerrike, Usa (kommer pr kontrakt meldt for noen få dager siden). Det er nok flere, men her må dere hjelpe meg :)
JosMag
09.12.2022 kl 09:43 2846

Artig at plukke systemet allerede første dagen de tok det i bruk økte effektiviteten betydelig👍.
Synd ikke enda flere aktører verden rundt har fått øynene opp. TTT...
Thunder-03
09.12.2022 kl 14:29 2732

Med all denne positive omtalen på flere uavhengige plattformer, og med nyhetsstrømmen vi er vitne til i disse dager blir jeg ikke overrasket om det dukker opp en STORfisk som rasker til seg det som ligger ute opp til <30
HrDuck
09.12.2022 kl 14:46 2770

Vi får håpe at det ikke skjer, ville vært helt unødvendig nå rett før årsslutt og når selskapet fortsatt kjøper tilbake aksjer. Vi må ikke gå i fella og føle behov for høyere aksjekurs for å få bekreftet at dette er et godt langsiktig selskap å eie.

Et par moment jeg gjerne kunne tenke meg noen innspill rundt:

- Det spekuleres i at Kroger er kjøper av C&C (us ordren nylig meldt). Det er ikke første gang at Kroger og Strongpoint nevnes samtidig. Tilbake i 2020 ble det inngått en samarbeidsavtale mellom strong og Sunrise tech. Sunrise tech eies av Kroger (ihvertfall gjorde de det i 2020)

https://newsweb.oslobors.no/message/494909

- Strong sier at de nå kommer til å redusere en del kostnader. Jeg husker fra noen år tilbake at strong gjennomførte kostnadskutt. I farten så kommer jeg ikke på når dette var. Om noen klarer tidspunkt for dette så ville det være interessant å se på resultatutvikling i etterkant (og aksjekurs også for de som er opptatt av den...).
Ols123
09.12.2022 kl 14:57 2776

Tror inte det är en högoddsare att alimerka snart kör ute pricer i sina butiker ?
Sylfest
09.12.2022 kl 15:36 2759

Skal ikke bidra til spekulasjoner men kan nevne at jeg fikk en henvendelse fra et meglerhus i går. Ingen direkte forespørsel om jeg ville selge, ( det vet de at jeg ikke gjør på disse nivåer) kun en enkel sms om hva jeg tenkte om mitt innehav i Strong for tiden. Jeg svarte som jeg alltid gjør at ekspansjonen i nye markeder og nye produkter er formidabel, utbyttene er mer enn solide og aksjen har stor oppside. Hvorfor de spør skal være usagt, men de har ikke hørt fra seg på mer enn et halvt år før denne henvendelsen !!
Ols123
09.12.2022 kl 15:47 2750

Mkt intressant ngn mer som fått den frågan ?
Storebetong
10.12.2022 kl 00:09 2449

Min oppsummering av uka er her:

Jeg vil med det første si at det er mange smarte folk her på tråden her som plukker opp ting de deler med oss andre som ikke blir børsmeldt, og de fortjener skryt for hvordan de plukker opp informasjon og deler det med oss andre her på tråden..

Det som blir børsmeldt er alle ordre på 10 mill pluss eller strategiske avtaler med potensiale utover 10 mill - det er selskapets policy. .Selskapet gjør som alltid før (i min historikk de siste 2 årene) gode vurderinger her. Vi som investorer får bare tolke meldinger som ikke er kvantifiserbare som vi vil sjøl...

Det er lite endringer i aksjonærstrukturen i november som jeg har lyst til å nevne her. Stort sett sitter som vanlig alle de store i ro, og vi ble marginalt færre aksjonærer (-8) siden 31.10.2022,

Mitt beste estimat, basert på ikke noe nytt børsmeldt, er at handelen for neste uke blir i rangen 24,00-24,95 på lavt volum.

Selv med gode fremtidsutsikter er det naturlig for en aksje å hvile litt her i rangen 24-25, med mindre noen tar tak og blir (over-) ivrige eller mye lei. Hva som skjer i det kort bildet i aksjen har lite å gjøre med hva aksjen er verdt. Det er flott om kursen holder seg her nede mht. både tilbakekjøp av aksjer for selskapet, og ligningsverdi for formuende aksjonærer pr 31.12.2022 (selv lille meg jeg må nok ut med formueskatt...).

God helg folkens (og fortsett å være tålmodige) Om selskapet leverer er oppsiden stor - tror du ikke på oppsiden så selg deg rolig ut).

Hilsen Storebetong som i første omgang vil se på status i 2026, men selvsagt følge med underveis:)
Redigert 10.12.2022 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Storebetong
10.12.2022 kl 01:09 2410

Tunktee:

Det med leieinntekter i Spania er nytt for meg , Dog er jeg generelt fersk her som du vet, så om det finnes utleie i Spania er uklart for meg.

Om det er tilfelle at SP leaser at f. eks. cashgards i Spania bør det definitivt ikke klassifiserer som serviceinntekter i regnskapet.

Slike inntekter heller mer mot i 36xx serien i regnskapet, som regel utleie fordi SP har en risiko (forenklet sagt) på om leietager en dag ikke er betalingsdyktig (ergo ikke inntektsføre et normalt salg over kanskje over en f. eks. 10-års periode om det er avtalt i utleien):
I et slikt case burde utleieinntektene i årsregnskapet ligge klassifisert under ordinære driftsinntekter.

I regnskapsrapporten bør slike inntekter spesifiseres på egen linje ,evt. i opplysninger om utleieforholdet, og om det er av vesentlig karakter, oppgis i note til regnskapet.

Uansett no big deal for verdivurdering av selskapet men artig det er et moment du peker på:)
Redigert 10.12.2022 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
HrDuck
10.12.2022 kl 01:14 2408

Må stemme i for en kudos til de som finner mye info om samarbeid osv på nett. Hva som blir kursen neste uke aner ikke jeg, men jeg tror ikke vi skal være kategoriske i at kursen vil ligge rolig. Litt fest har det vært denne uka, men alle gode fester ender (foreløpig) ikke med litt fest....

Uansett, for fremtiden så har jeg sett litt på tallene. Og for å være helt konkret så tenker jeg at fair verdi bør være 87 med følgende forutsetninger:
- selskapet når sine mål i 2025 og ender med en eps på 4,70 pr aksje
- etter 2025 så legger jeg inn 5% årlig vekst
- rente ligger på 4,4%

edit: jeg har litt i banken her. Mitt estimat er basert på 1,3 mrd omsetning i 2022 og 20% årlig vekst frem til 2025. Vi havner da på 2,246 mrd omsetning. Resten er uendret. Havner de på 2,5 mrd omsetning i 2025 så blir fair verdi ca 96 kroner (fortsatt 5% årlig vekst og risikofri rente på 4,4%)
Redigert 10.12.2022 kl 01:58 Du må logge inn for å svare
Storebetong
10.12.2022 kl 01:37 2396

Jeg tror vi skal ligge lit lavt (jeg har kanskje vært litt ivrig til selv selv med å like stigende aksjekurs kontra det motsatte). Det er selskapet som vil jobbe frem fremtidige verdier, så hva vi på tråden og de som handler i aksjen nå gjør, har tilnærmet ingen betydning på noen års sikt:)

Å plukke fram ideer som HrDuck gjør nå er artig:) - Uansett synes jeg vi skal sitte rolig på plassen vår og følge nyhetsstrømmen samt gjerne være med på den kvartalsvise gjetteleken (et sterk konsensus her som treffer ok her kan gjøre analytikere mindre interessante for investorer og gi tråden en styrke som kanskje få andre aksjetråder har:)
Storebetong
10.12.2022 kl 01:49 2418

EDIT: Jeg har selvsagt historikken på gjetteleken fra og med Q3 2021 sikkert lagret.

Jeg håper på å få spandert ut øl på de om er det berettiget - kanskje vi får GF arrangert fysisk i slutten av april 2023?
HrDuck
10.12.2022 kl 02:04 2433

Enig i at det er en uting å like økende kurser kortsiktig. Over tid er det 100% korrelasjon mellom resultatutvikling og aksjekurs. Det haster ikke med noe nå.
Ellers er det ikke ideer som jeg kommer med. Det jeg kommer med om kursmål (gitt forutsetninger) er stort sett standard for det som større fundamentale forvaltere vil slutte seg opp om. Så kan man gjerne spørre om det er realistisk med 20% vekst frem til 2025 eller 5% vekst derfra. Jeg tror det (om de lykkes med 2025 målene så er det kanskje litt defensivt, for hvorfor skal veksten direkte flate ut på 5% etter over 20% frem til da), men det er alltid usikkerhet om et selskap når sine mål og så utvikling derfra igjen. Uansett, markedet for strong er (som jeg og mange andre her tror) fortsatt i en tidlig fase.
Storebetong
10.12.2022 kl 02:12 2451

Det er bare 3 uker igjen i til nyttår, og for oss mange "long - Stongere" er det fint med en lav kurs pr 31.12. La oss håpe at de de store ordrene lar vente på seg og at vi kanskje kan sige ned tilt rundt 23 ved årsskiftet:) At selskapet før kjøpt aksjer på laveste mulig nivå er også bra for oss alle...:)
Storebetong
10.12.2022 kl 02:26 2445

Om jeg kaller dine kursmål ideer eller noe annet spiller vel ingen rolle HrDuck - alt for framtiden er jo uansett estimater eller spådommer.
Jeg har (som du) fokus på at selskapet bygger stein på stein.
Mål i 2025 eller 2027 er ikke så viktig. Utviklingen ser bra ut og det er kult om vi her på tråden kan vise med konsensus at vi forstår litt av vårt eget selskap.
Vi går uansett under radareren på mange års sikt pga lav market cap...:) (men det gir en betydelig oppside på sikt).
HrDuck
10.12.2022 kl 02:40 2432

Du har helt rett betong og jeg ble ikke støtt av ordet "ideer" :) (ser at jeg kan høres litt gretten ut der i forrige innlegg - men overhodet ikke slik jeg følte det).
Og ja, 2025 eller 2027 spiller liten rolle for meg også. Min tanke var bare å sette "tall på tallene". Mange har fokus på aksjekursen og tviler på om markedet evner å sette en rett verdi om utviklingen blir som vi håper. Ikke gjør det, klarer selskapet sine mål så vil markedet klare å prise det rett. Basert på tallene de siste kvartal så er ikke strong verdt mer enn dagens kurs. Det er helt greit. Men det ligger en verdi i å finne fremtidig utvikling og det er nettopp det vi forsøker her på denne tråden (som er en langt bedre tråd enn 99% av de andre her på forumet). Om selskapet lykkes med sine mål så kan jeg garantere at kursen vil være langt høyere (jeg har satt fair verdi i forrige innlegg). Ingen kan gi garantier for at de lykkes, men det er likevel lett å garantere at et selskap som strong vil være langt høyere priset med sine multipler om de når sine mål :)
Storebetong
10.12.2022 kl 03:13 2432

HrDuck: Etter min mening er du den smarteste langsiktige aktøren her på tråden, men det er mange andre som også fortjener honnør for sine bidrag her enten de hører hjemme på topp-50 lista eller ikke. Selv er jeg jo bare en miniputt på 36.000 aksjer.

Det er mulig tunktee er smartest med det tekniske kortsiktige fjollet, men han ser jo ut til å være meget bra på det fundamentale også.
For dere andre som er kortsiktige så surr gjerne videre med charts, men vær litt tøffe og handle i aksjen slik at det blir litt volum både omsatt og på kjøper- og selgersiden uten for stor spread.

Selv er jeg feig og har low limit på trading av min lille posisjon milevis over dagens nivå, så dette med trading for min del får evt. bli en snakkis på sikt:)

Slapp av HrDuck, du har gjort ditt. Om folk ikke er posisjonert som de kunne tenke seg å ha vært om det går oppover må de takke seg sjøl:)
Redigert 10.12.2022 kl 03:16 Du må logge inn for å svare
Storebetong
10.12.2022 kl 03:36 2433

For øvrig spår jeg også litt framover i tid, og jeg tror jeg 2,5 md blir overskredet med god margin.
EBITDA er jeg mer usikker på, men 10% virker innenfor rekkevidde (se for øvrig KITRON sitt positive resultatvarsel mht. mindre komponentmangel).
SB (Storebetong)

Minner bare om at jeg har vært 10 års børsmegler og 14 års som regnskapsfører uten at det gir oss noen garanti for om en aksje vil gå opp eller ned:)
Redigert 10.12.2022 kl 03:55 Du må logge inn for å svare
Storebetong
10.12.2022 kl 19:51 2129

Det har vært litt mye skrivefeil i innleggene mine i det siste, men jeg regner med at alle har forstått essensen i innleggene i og med at det ikke har kommet noen spørsmål. Når jeg en sjelden gang skriver noe på dagtid, så er det gjerne viktig å være rask for så å fokusere tilbake på jobben. På natta er det fort gjort å være litt sløv, i og med at jeg egentlig burde ha sovet (som ikke alltid er så enkelt).
HrDuck
10.12.2022 kl 20:08 2101

Tror ikke du trenger å bekymre deg for rettskriving betong 🙂

Ang estimat for fair verdi i tidligere innlegg så vil jeg presisere at dette evt er en fair verdi i 2025 med de parameterne jeg nevnte.
Redigert 10.12.2022 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Storebetong
10.12.2022 kl 20:16 2110

Jeg ønsker ikke at det skal bli noe politisk forum her, men har lyst å lufte min enkle betraktning rundt formueskatt i og med at dette er aktuelt for mange Strong-aksjonærer enten aksjene eies privat eller via et AS (som gir et års forsinkelse i beskatningen).

Formuesverdier knyttet til aksjer eller andre investeringer burde vært fritatt formueskatt slik at typisk eierne i bedrifter kan investere videre i anlegg og arbeidsplasser. I praksis vil da kun bankinnskudd og boligeiendommer, fratrukket gjeld bli grunnlaget for formueskatt. Skatteprovenyet ved en slik ordning vil selvsagt peke mot å avvikle hele formueskatten som etter min mening uansett er bare tøv, så det er bare å avvikle den. Det er for eksempel ikke formueskatt i Danmark.

Å "ta de rike" vil politikerne ikke klare uansett, og en del rike folk gir faktisk en del tilbake til veldedige formål. At de rike flytter ut bør politikerne (i praksis folk under dem som ser inn i excelarkene sine, men skjønner fint lite av hva som kan skje) få øye opp for, slik at regnestykkene blir kraftig justert.

Dette innlegget kan dere bare se på som en kuriositet for det har lite med Strong å gjøre, men som nevnt relevant for en del av oss som betaler formueskatt.
Hvis jeg eksempelvis sitter med mine Strong-aksjer i 5 år og betaler mye formueskatt i perioden og det plutselig går galt for Strong slik at aksjekursen går kraftig ned og jeg av en eller annen grunn ser meg nødt til å selge aksjene mine så blir formueskatten jeg har betalt de siste 5 årene ganske meningsløs. Det er selvsagt mulig å argumentere for at jeg ikke forvaltet min formue godt ved å ikke selge aksjene mens de hadde en god verdi, men slik argumentasjon blir ikke spesielt bra om man ønsker langsiktig eierskap i bedrifter - eksemplet med meg er mye mer relevant for aktive bedriftseiere - jeg ville bare lage et eksempel som var enkelt å forstå.

EDIT: Dett er selvsagt kun spekulasjoner, men jeg ser ikke bort i fra at de som har lagt ut litt volum på 24,90 så at omsetning og ivrighet avtok slik at de kunne stoppe kursutviklingen, nettopp med tanke på formueskatt for 2022...:)
Redigert 10.12.2022 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Storebetong
10.12.2022 kl 20:20 2101

Takk HrDuck:)

Aksjemarkedet burde vært opptatt av fair verdi, men kjenner jeg aksjemarkedet rett så blir det både over- og underprising stadig vekk. Dog flott at du har estimater på fair verdi under gitte forutsetninger, samt at vi hele gjengen her er best mulig på å gjette på kvartalstall:)
Thunder-03
10.12.2022 kl 21:06 2040

Når det først snakkes om formuebeskatning. Et spørsmål, er det slik at man betaler formuesskatt for den delen av aksjeparekontoen som egentlig utgjør urealisert skatt som blir aktivert ved uttak fra aksjesparekontoen? Er ikke dette feil, dette er jo egentlig penger man kun har «til låns» inn til henter ut midler fra ASK’en.
Storebetong
10.12.2022 kl 21:39 2012

Jeg sliter litt med å forstå hva du egentlig spør om, men la oss eksempelvis si at du har aksjer verdt (markedsverdi 31.12) kr 900.000 og kr 100.000 i disponible midler på klientkonto. Grunnlaget for formueskatt blir naturligvis 1 million. Dette blir forhåndsutfylt på din private skattemelding. Jeg kan ikke se at aksjesparekonto endrer grunnlaget for formuesbeskatning.