Aker Horizons - Utløst sterkt salgssignal ned til kr 15,60?

Frodon
AKH 18.08.2022 kl 22:59 13509

Aksjen har brutt ned igjennom støtten på kr 18, utløst salgssignal på MACD og RSI + utløst salgssignal på de fleste glid snitt. Kanskje ikke så rart når selskapet har mye gjeld, går med store underskudd og rentene øker mye hver måned nå.

MACD utløste salgssignalet for et par dager siden. RSI utløste salgssignalet idag ved brudd ned igjennom 50. Støtten på kr 18 ble også brutt idag. Aksjen må etablere seg raskt over kr 18 igjen for å nøytralisere salgssignalet.

Kursen ligger 3,00% under 20 dagers glid snitt, 3,11% over 50 dagers, 8,18% under 100 dagers og 23,13% under 200 dagers glidende gjennomsnitt

Kursmål kr 15,60.
Stop loss ved etablert brudd over kr 18 på sluttkurs, dvs ca 3% over kr 18

Investtech har også salgsanbefaling på AKH. Spent på om de treffer

NB! ACC klarte ikke å etablere seg over motstanden på kr 24,50. Skal den ned til kr 16 igjen?

"Aker-sjefen: – Vi taper penger på alle våre grønne prosjekter"

https://www.tu.no/artikler/aker-sjef-oyvind-eriksen-vi-taper-penger-pa-alle-gronne-prosjekter/521557

Aksjen var ute av den lange synkende trenden i et par uker, før aksjen falt tilbake i den synkende trenden. I utgangspunktet signaliserte det at nedgangen skal synke langsommere enn tidligere. Men så ser vi jo aksjen idag, raskt ned på høyeste volumet siden 1.8.2022. At aksjen faller på stigende volum, er et dårlig teknisk signal. Samtidig begynner aksjen å bli oversolgt. Vi må se en stigning i RSI før det kan brukes som et kjøpssignal. RSI burde stoppe fallet over 31,54 for å beholde den stigende undertonen i RSI siden 15 juni 2022. Faller RSI igjennom, er sannsynlighet for et fall ned til kr 13,60-14,00 området større. Stopper RSI fallet snart, er sannsynligheten for at fallet stopper på kr 15,60 større.
Redigert 19.08.2022 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Yostock
20.08.2022 kl 16:42 1630

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Tipper kursen ligger på 38kr innen årsslutt.
Slettet bruker
20.08.2022 kl 20:31 1532

Yostock skrev Hva står det?
Aker-sjefen: – Vi taper penger på alle våre grønne prosjekter

Aker-sjef Øyvind Eriksen mener at det ikke er nok lønnsomhet i grønne næringer. Han sier at den lave inntjeningen over tid er uholdbar

– Det er ikke nok lønnsomhet i det grønne. Aker taper penger på alle våre grønne prosjekter. Og vi er ikke alene. Alle leverandører vil si det samme, sier Aker-sjef Øyvind Eriksen til Teknisk Ukeblad.

Aker-konsernet eier en rekke selskaper innen blant annet olje og gass, fornybar energi og grønn teknologi, sjømat og marin bioteknologi. Blant dem er oljeserviceselskapet Aker Solutions, der Eriksen er styreleder.

Aker Solutions skriver i sin halvårsrapport fra juli at de tapte penger på et fornybarprosjekt i andre kvartal. Der ber de også myndighetene om å utvikle et nytt rammeverk for bransjen, med «bedre forutsigbarhet og bedre balanse mellom risiko og fortjeneste».

Eriksen sier at nesten ingen tjener penger på å være leverandør til fornybar energi i dag, og at den lave inntjeningen over tid er uholdbar.

– Kaken er for liten til å dele på alle. Og balansepunktet mellom kraftselskapene og leverandørene er så skjevt at leverandørene tar på seg oppgaver til for lav pris med for høy risiko, sier han.
Frodon
20.08.2022 kl 21:37 1508

Det er noen grønt selskap som går med overskudd, men det er sjelden vare…dessverre. Olje/gass/strøm selskap tjener store penger nå, kanskje de blir blant vinnerne i grønt bølgen hvis de treffer på timing inn i grønt bransjen?

Kanskje min visjon om AkerBP Horizons blir realitet 😅
undrende
20.08.2022 kl 22:34 1452

Følger jo ikke med stort i denne, kun overfladisk, siden jeg tok et tap i innledningen til påske 2021
Hver gang jeg leser innlegg fra den harde kjerne, så slår det meg at mange er stuck i denne. Det er noe desperat over formidlingen, og lite kjøtt på beinet.
Energi krisen i dag viser med all tydelighet at det er olje, gass, vannkraft, atom og kull kraft som gjelder. Er det noe alternativ fornybar energi viser, så er det at det er kostnadskrevende, og sannsynligvis veldig langt frem ennå. man skal ikke tro det mainstream media skriver hver dag. lenge siden jeg avslørte at der dreier det seg om ønske tenkning, det meste. Fester mye mere lit til profesjonelle investorer uttaler innimellom, at ny grønn energi er kostnadskrevende, og langt frem i tid. Det står tilbyder av utbyggingsplaner i kø, og jeg er jaggu meg ikke sikker på at de fleste tilbydere regner inn særlig profitt for å komme i søkelyset. Bevilgninger fra anddre selskap, og/eller myndigheter har vel aldri slått ut på aksjekurser til eksisterende aksjonærer. Kan ikke tenke meg at en 100 milliard innsprøytning i et grønt selskap skal deles på allerede eksisterende aksjonærer, men at det trykkes haugevis av nye aksjer i en formidabel utvanning. Børs tidene vi muligens er på vei inn i lover overhode ikke godt for disse fornybare selskapene som har gått i minus siden de ble opprettet. just a tought.
Yostock
21.08.2022 kl 00:43 1311

Problemet er klimakrisen. Ingen er stuck, men har troa på at å finne løsninger på klimakrisen er den neste investeringsbølge.

Varmere klima er lik mindre vann i lagrene. Er lik dyrere strøm. Hadde ikke fortsatt å investert, hadde ikke dette vært fremtiden.
Redigert 21.08.2022 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Yostock
21.08.2022 kl 00:48 1305

Problemet er klimakrisen. Ingen er stuck, men har troa på at å finne løsninger på klimakrisen er den neste investeringsbølge.

Varmere klima er lik mindre vann i lagrene. Er lik dyrere strøm. Hadde ikke fortsatt å investert, hadde ikke dette vært fremtiden.
Yostock
21.08.2022 kl 00:51 1326

Hva er alternativet til å gi strøm og samtidig være fornybart?

Skjønner at den eldre garde har problemer med fornybar energi. Men de som kommer til å sitte med konsekvensene av klimaendringene er den yngre garde. Er dette som er noe av problemet i debatten her.

Tørke, ekstremvær, synkende byer, klimaflyktninger, en smeltende eller nedsmeltet Arktis, at Golfstrømmen stopper og i verste fall ny istid. Skjønner at konsekvensene vil fortrenges. Det er ihvertfall ikke den eldre gardes problem. Da de ikke kommer til å være her.
Redigert 21.08.2022 kl 00:54 Du må logge inn for å svare
retur
21.08.2022 kl 00:58 1316

Det er derfor akh ikke hopper på enhver prosjekt de ser de ikke tjener penger på . Korea er nok et lønnsomt prosjekt med mye subsidie samme blir Sverige . Blir ikke inntjening lønnsom i Norge er det ikke sikkert akh vil ha noe av det. Og hoppe på et kostbart avtal som ender i tap kan være kroken på døra . Ala emergy
Redigert 21.08.2022 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.08.2022 kl 08:21 1279

Det er helt riktig 😉 Selskapet selv sier at det skal enorme investeringer til (kr 50-100 milliarder) for å få dette opp…og de som sitter stuck i aksjen tror Aker / AkerBP skal gi dem pengene. Mer virkelighetsfjernt er det vanskelig å komme, eller desperat som du kaller det. Kanskje mangel på børs erfaring? Tror du det blir en god kombinasjon av emisjon, obligasjonslån og statsstøtte? Jeg har tenkt fusjon, siden Aker har så høy eierandel. De vil jo ikke ta så stor del av kostnaden selv

Er det noen grønt aksjer du eier selv nå?
Redigert 21.08.2022 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.08.2022 kl 08:54 1248

Scatec var noe tidligere ute enn Aker Horizons. Scatec får støtte og klarer å gå med overskudd. Var AKH litt seint ute eller altfor tidlig ute?

https://e24.no/olje-og-energi/i/OrLj1E/scatec-faar-statlig-milliardgaranti-skal-servere-stabil-stroem-i-soer-afrika
El Jardinero
21.08.2022 kl 09:13 1212

frodon betyr vel krampeaktig på mongolsk..?
Mvh.
TraderMom
21.08.2022 kl 10:14 1129

Dette må forstås som et utspill for å få politikerne på banen, ikke som en avlysning av det grønne skiftet. Alle med basiskunnskap om oppstart av selskaper forstår at det tar tid før man ser sorte tall på bunnlinjen. Her er det en hel industri som skal bygges, det vet godeste Eriksen svært godt med sin omfattende fartstid og næringslivserfaring. Jeg har selv jobbet i Aker-systemet i mange år og sover veldig godt om natten med mine AKH-aksjer i påvente av at dette skal utvikles og skyte fart. Når vi ser tilbake på dette om 10 år, er det irrelevant om man kjøpte på 15 eller 20 kroner.
TraderMom
21.08.2022 kl 10:20 1112

For sent ute? Kan godt tenkes siden fornybar, grønn energi er så og si ferdig utviklet, myndighetene verden over har mistet interessen og industrien er på hell.
Nei, vent, det var jo helt omvendt!
Frodon
21.08.2022 kl 11:19 1032

Avlysning nei, hvor fikk du det ifra? Fakta er at AKH taper penger på alle prosjektene og trenger mye penger før dette blir lønnsomt. Staten kommer uansett kun til å ta x antall prosent av regningen. Resten av utgiftene må finansieres på en eller annen måte, sannsynligvis av en kombo.

Hva tenker du om sannsynligheten for utvanning?
Frodon
21.08.2022 kl 11:20 1034

Det ser ikke ut som du fikk med deg hele setningen 🤔 Her er HELE setningen på nytt:

«Var AKH litt seint ute eller altfor tidlig ute?»

Eller tenker du at AKH har vært flinke med timingen?
Redigert 21.08.2022 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.08.2022 kl 11:27 1031

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Vet ikke helt hva du anser som mye cash, men AKH taper penger hver dag og har kun ca 10% egenkapital til det ene prosjektet
Frodon
21.08.2022 kl 12:18 978

Hmm, Rystad tror det Norske havvind prosjektet Sørlige Nordsjø II vil bli operativ i 2031… ca 9 år til det kanskje kommer inntekter derfra. Langsiktighet er nok nøkkelen ja 🥳
Redigert 21.08.2022 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
undrende
21.08.2022 kl 12:35 969

Nei, har kun hatt olje, oljerelatert, og laks i hovedsak siden slutten av 2021. Selvfølgelig noe kortsiktig i andre selskaper innimellom.
Grønt prøvde jeg litt i Juli/August 2021 i Scatec. Noen små gevinster, og omkring en måned, eller mulig det var November 2021, før skottland prosjektet ble tildelt, så hadde jeg AOW fra en fredag til påfølgende tirsdag med stort hell. Dette stuntet dekket ca halvparten av tapet jeg hadde i AKH frem til påske 2021
Etter det har jeg ikke hatt grønne investeringer. Nå anvender jeg bare rundt 1/3 av aksjekapitalen. Resten er cash.
Yostock
21.08.2022 kl 12:41 958

Tror staten tar over snart.

Når staten går inn i satsingen.

Vil diskusjonen om en eller to milliarder hit eller ditt ikke ha noen betydning.

Hvis staten vil skape industri blir det skapt industri.
Redigert 21.08.2022 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.08.2022 kl 13:02 985

Det har nok vært lurt ;) Jeg lurer på om antall konkurser i Norge pga høye energi priser blir høyere enn i pandemien? Av det jeg skjønte, har ikke staten lov å hjelpe med strøm støtte til bedriftene i Norge. Kan de gi helikopter penger til Norske bedrifter? Eller hva er beste løsningene?
Patron72
21.08.2022 kl 13:03 1026

Hvorfor er det ikke lov med strømstøtte?
Patron72
21.08.2022 kl 14:46 954

Ok takk for linker. 👍