Utidig av NORDEA AVKASTNING dette. Grusing av kursen.

Boss 99
NOM 19.08.2022 kl 11:57 10456

Utidig av NORDEA AVKASTNING dette. Grusing av kursen. Dette har på gått i lang tid. Hadde 12 mill aksjer har i 1,6 mill. Er dette en bevisst handling av dem eller?
gakk_gakk_piip
19.08.2022 kl 13:32 7372

Har du stupt ned i fredagspilsen allerede, eller mener du på tørre alvor at å åle seg sakte ut av en større posisjon med mange små nedsalg over tid er mindre ansvarlig enn å dumpe 12 mill. aksjer over natta?
Boss 99
19.08.2022 kl 13:51 7378

Tja vet ikke jeg.
Winter
20.08.2022 kl 21:05 7154

Nå har de trappet opp salget litt den siste uken ser det ut som, kommer det nyheter om ikke lenge som får opp volumet så er det jo ikke så mange dager før de er helt ute dersom det er det som er planen. Har man ventet så mange år så klarer jeg etpar uker til i så måte, men at nedsalget har stagget noe oppgang det er nok tilfellet.
gakk_gakk_piip
21.08.2022 kl 07:21 6999

Nedsalget har definitivt påvirka kursen. Poenget mitt er om det ville vært bedre / mer ansvarlig av Nordea å dumpe hele posten på 12 mill aksjer over natta, eller selge i passe munnfuller sånn som de har gjort. Jeg tror det siste er det mest fornuftige. Boss ser ut til å mene at det er en grusing av kursen. Klart et arrangert blokksalg kunne vært best, men hvem stod der klar til å kjøpe 12 mill aksjer i en transaksjon? Er jo ingen store fisker igjen på topp 20 lista, så måtte i prinsippet vært en helt ny aktør. Meglerhusa til NOM får betalt helt andre penger for å hente inn nye emisjonspenger ift. å megle aksjesalg, så de har jo ikke noe lyst til å hjelpe Nordea med å "bruke opp" en ny investor på å kjøpe posten til Nordea. Dessuten er de tjent med en lavere kurs på NOM ettersom det gjør det enklere å få inn nye penger...
Winter
21.08.2022 kl 14:38 6803

Det er helt sant, jeg ser nå at jeg trykket feil på svar-knappen, mitt svar var egentlig til Boss 99 og ikke din post :-)
Boss 99
22.08.2022 kl 07:53 6598

Ja det er klart at dette har vært en av grunnene til an denne aksje med den omsetningen har laget gruset siden dem begynte å selg seg ut. Litt usikker på når det begynte. Selg on news har blitt betydelig sterkere pga dette.
gakk_gakk_piip
22.08.2022 kl 08:05 6567

Det tror jeg vi alle forstår. Men hovedtittelen din er er "Utidig av Nordea Avkastning". Hva mener du med det? At en investor i et børsnotert selskap kun har rett til å kjøpe og hvis de selger er de utidige? Eller er det måten de har solgt seg ut på som er utidig? Det er ganske åpenbart p.t. at de ønsker seg helt ut av aksjen så handlingene dems må tolkes med det som utgangspunkt..
Boss 99
22.08.2022 kl 08:15 6538

24 01 22 VERDIPAPIRFONDET NORDEA AVKASTNING 13,134,841 5.72
Da startet salget.
Boss 99
22.08.2022 kl 08:16 6533

Vet ikke om heddinger er riktig men etter mitt syn er den ok.
gakk_gakk_piip
22.08.2022 kl 08:40 6469

God dag, mann! - Økseskaft!
Du skal ha for at du spiller rollen som ferjemannen med troverdighet og innlevelse...
trani
22.08.2022 kl 15:46 6250

Faen!
Nå skal NOM under kr.2 fremover...
jessheiminvest
22.08.2022 kl 16:47 6195

Kan det være at Nordea har besluttet å selge seg helt ut fordi de er ubekvem med å ha aksjer i denne grunnet den kontroversielle sjødumpingen? Minner om at miljøvernerne opplyste at de ville legge press på investorene, og det er ikke gitt at banken ser seg tjent med å være en storaksjonær. I så fall er ikke beslutningen tatt utfra en nøktern økonomisk vurdering av selskapets potensiale. Dette samt at de nå begynner å gå tom for aksjer sier meg at det nå kan være en god kjøpsmulighet.
Woopwoop
22.08.2022 kl 17:16 6194

De er det eneste som selger..så kanskje. Vi trenger betingelsene før vi vet..og jeg håper virkelig ikke at de har tenkt å kjøre emi pris på disse latterlige nivåene. Nordea kaster ene og alene på balgrunn av de er helt uten ryggrad mot disse fanatiske idealistene, uansett hva annet de måtte si.
densomlurer
22.08.2022 kl 18:08 6142

Jeg skjønner virkelig ikke hva folk klager over, jeg. Jeg har kontinuerlig kjøpt nå de siste ukene, dette er jo ingenting annet enn en fest for oss som vet hvor denne aksjen skal. At Nordea ikke vil være med er jo deres tap. På et eller annet tidspunkt vil verden forstå hvor underpriset denne aksjen er, og da smeller det. I mellomtiden er det jo bare for oss å laste opp :)
gakk_gakk_piip
22.08.2022 kl 20:50 6017

Se kommunikasjon mellom Solbakken aka Fantilopen og fondsforvalter i Nordea, postet på Xtrainvestor 16. juli (https://chat.xtrainvestor.com/channel/nom?msg=Q9mqsxA5sTxLRMCuM) . NOM var klarert av ESG teamet i Nordea så beslutningen var basert på en vurdering av mulig avkastning i NOM relativt til andre aksjer... Det må være lov for investorer å velge både entry og exit i aksjer uten at det skal hagle med måkeskit fra de av oss som er sterkere i troen. Det betyr bare bedre inngangskurser for resten. Hvis man skal utsettes for hets hvis man mister trua så blir det jo nærmest religiøst hele greia - og selv når det kommer til religion er det fritt valg i Norge sist. Menigheten i NOM består først og fremst lojale småsparere, så tror ikke Nordea har følt så veldig at de hørte til at de svek noen ved å gå ut...
Fantilopen
23.08.2022 kl 17:26 5676

Fantilopen aka pipegakk som nicket ditt virker noe inspirert av
gakk_gakk_piip
23.08.2022 kl 18:48 5597

Credit where credit's due!

Som Pipegakk publiserte du ofte lengre og mer balanserte innlegg, eller kanskje jeg bare romantiserer fortiden. Har ingen ambisjoner om å publisere like ofte og langt som Pipegakk til tider gjorde, men stor-gakken var inspirasjon for de av oss som liker å veie for og mot i en aksje som NOM. Dagens prising æ'kke så grådig langt fra salgsprovenyet på vei inn fra Keliber. Samtidig er siste institusjonelle investor på vei ut. Enten har alle misforstått NOM så inni h*'' eller så er fremtiden litt mer balansert enn det som indikeres i "løp å kjøp"-innleggene her inne.

Kanskje på tide å legge Fantus på hylla og børste støv av Pipegakk for å lede noen forvilla gakklinger mot en mer opplyst tilværelse?
Winter
23.08.2022 kl 19:14 5558

Nå er det vel slik at økte strømpriser, økt rente samt prisøkning på drivstoff, mat osv sikkert har fått noen til å selge seg litt ned eller ut av småaksjonærene i tillegg.
Nom har jo mange småaksjonærer så at det blir litt ekstra volum nedover i sammen med Nordea er ikke utenkelig i disse tider isteden for å holde på aksjene til avklaringen kommer rundt finansieringen.

Jeg er spent på finansieringen, i tillegg er jeg spent på hvor mange som er lei og som kommer til å selge bare de kommer seg i pluss med litt gevinst. Ikke utenkelig at det er endel etter alle disse årene med venting,
gakk_gakk_piip
24.08.2022 kl 06:18 5352

Sant nok. Mange småsparere og sikkert noen som forbereder seg på en kald vinter... 😂

Men finansieringspakken vil vel ikke nødvendigvis åpne for innkjøp på lave nivåer for hvermannsen. Hvis de gjør det er det vel fordi kurs for emisjon settes lavt. Mulig dette er et spill de trofaste småsparerne ikke kan vinne og som du skriver er det en del som går ut i perioden hvor kursen faller og tenker de uansett kan komme seg inn på fornuftige nivåer etter finansieringen er klar. Er jo ikke helt ulogisk å tenke sånn. Hvis Ivar i tillegg har god tid fordi han får Keliber proveny å leke med så kan jo kursen falle videre over tid og paradoksalt nok gjøre det lettere å finne nye investorer til byggefinansiering. Ivars mål #1 må være finansiering, så får heller kursen han finansierer på bli hva den vil. Alternativet er vel null.
Fantilopen
24.08.2022 kl 07:55 5267

Vel, jeg fant bedre steder å publisere tankene mine - og bedre publikum å diskutere de med.

Pipegakk er død og begravet etter at admin bannet meg.
Short story short hadde jeg omtalt noen iditoer for idioter, og fikk følgende epost fra admin:
"Idioter? Vi jobber for at dette skal være et dannet og seriøst aksjeforum. Slettet.
Admin."

Mitt svar: "Det gjør dere faktisk overhodet ikke"
Resultat: bannlyst.

Like greit siden jeg da solgte ut en del på spiken tidlig 2020.
Siden den gangen begynte jeg å trade på alle spikene som kom, noe jeg var åpen om men som samtidig gjorde alle i tvil om hensikten med innleggene mine.

Anyways, slik markedet er nå så er ikke NOM førstevalget til "de store". Usikkerhet mtp rettigheter, besudlet ESG-profil, kommende rettssak, ingen offtake på granat og flere år til inntekter. Ikke akkurat drømmemiksen med mindre man er solid inneforstått med hele NOM og i tillegg ganske tålmodig. Og det er det bare "vi" som er.

disclaimer: jeg er for tiden fullastet.
Usikker på om det er lurt eller ikke, men det får bare briste eller bære.
densomlurer
24.08.2022 kl 08:06 5234

Har savnet deg her, Fantilopen! Fint å lese et fornuftig innlegg av deg igjen :)
Er det virkelig usikkerhet mtp rettigheter? Er ingen offtake på granat viktig? Og er det så mange år til inntekter, virker jo som utbyggingen går bra?
Det hadde vært utrolig givende å høre tankene dine rundt alt dette. Jeg er fullastet selv, virkelig fullastet, og har troen, men jeg må jo innrømme at det er skummelt å tenke 'hva hvis jeg tar feil!' :)
Fantilopen
24.08.2022 kl 13:53 5073

For alle utenfor er det naturligvis knyttet usikkerhet til rettigheter når dette skal opp i lagmannsretten om noen få uker.
Jeg vet om de som er flinkere enn meg med mineralloven som mistenker at lagrettsdommen vil være uenig med tingrettsdommen angående tolkningen av §7b.
Altså, til nå har DirMin hardnakket hevdet at granat er en del av statens mineraler siden den inngår i malmen til titan. Det er derfor de har avslått AMRs søknad om driftskonsesjon og vurdering av granat etter §32. Men tingrettsdommeren i fjor var uenig i dette og mente at granat falt utenfor definisjonen i §7b.

Videre sa Ivar under Q2 at driftstillatelsen står, og i den tillatelsen er granat en del av statens mineral. Dommen i sak mellom ARM og NOM kan ikke omgjøre driftstillatelsen direkte, men det kan jo tenkes at AMR kan saksøke staten med en fersk dom i hånden.
I så fall må NOM anke til høyesterett for å trenere AMRs eventuelle rettigheter til granat. Jeg tror at uansett utfall vil tapende part anke til høyesterett.

Uansett eier NOM granaten på engebøsiden, uavhengig om den er statens eller grunneiers mineral.
Usikkerheten ligger i hvilken kompensasjon AMR skal ha dersom den blir grunneiers mineral på Vevringsiden. Det er også usikkerhet om når NOM i så fall må betale royalties til AMR for den. De skal jo ikke bryte stein på vevringsiden før om 15 års tid, men både vevring og engebøsiden ligger under samme driftskonsesjon.



densomlurer
24.08.2022 kl 14:07 5055

Takker så mye for god forklaring! Dette var nytt for meg! Det virker dog ikke som du selv er så bekymret, når du selv er fullastet, selv om dette rundt rettigheter fortsatt er "under spill". Er det en plass hvor jeg kan lese mer av tankene dine rundt dette, skulle gjerne prøvd å forstå mer hvordan ting vil utvikle seg fremover; hvorfor Nordea ikke tror at vi vil få 3-4x snart osv :)
Fantilopen
24.08.2022 kl 14:37 5015

Jeg tenker at prisingen av NOM i dag er omtrent på nivå med kontantbeholdningen, så når de begynner å hente ut mineraler så burde verdien endre seg vesentlig.
Men det blir nok en god utvanning i emisjonen også. Avhengig av emikurs trengs det noen hundre millioner aksjer. Samtidig vil jo finansiering fjerne så godt som all risiko for en naturressurs verdt milliarder som bare kan hentes ut og selges til kunder som har forpliktet seg til å kjøpe alt sammen de neste fem årene.

Longrun
24.08.2022 kl 16:03 4911

Mest sannsynlig blir tingrettens dom stående. Den eneste muligheten for endring er at granaten i dette tilfellet ikke kan anses som tilhørende grunneier. AMR kan ikke oppnå noe som helst - annet enn ytterligere saksomkostninger.
Fantilopen
24.08.2022 kl 16:23 4873

Hvorfor tror du det ?
Longrun
24.08.2022 kl 16:40 5102

Tingretten argumenterer godt for at granaten tilhører grunneier. Vanskelig å se at lagmannsretten skal endre på dette - men muligheten er tilstede ettersom situasjonen er spesiell. AMR har derimot ingen reell mulighet for å oppnå noe i ankesaken. Uansett hvem som eier granaten får ikke AMR rett til å utvinne den.
gakk_gakk_piip
24.08.2022 kl 16:55 5077

"...driftstillatelsen står, og i den tillatelsen er granat en del av statens mineral". Vet du hva NFD skrev om dette i sitt vedtak? Hvis de også slår fast at granat tilhører staten må det vel være game over for AMR??
Fantilopen
24.08.2022 kl 18:03 5000

Enig. Det eneste håpet må være at lagretten lytter mer til fagmiljøet om hvordan begrepet skal tolkes enn til rettskildene.
Fantilopen
24.08.2022 kl 18:04 4998

De opprettholdt vedtaket as is.
Men de skrev også noe om at det er privatrettslig.
gakk_gakk_piip
24.08.2022 kl 18:21 4964

Hva det betyr det for menigmann? At de ikke blander seg inn i det, eller at de ikke går i mellom to private parter? Har ikke DMF gjennom driftskonsesjonsvedtaket gitt NOM rett til granat i Engebøfjellet? Virker litt veikt hvis de ikke backer DMF på et punkt som er såpass kritisk for NOM. Er ikke mineralloven og mineralrettigheter noe som angår NFD liksom? Kunne vel bare skrevet ting i klartekst så var vi ferdig med det en gang for alle.
Longrun
24.08.2022 kl 18:29 4952

Jeg tror ikke det er så kritisk for NOM om de eier granaten eller ikke. Det er uansett NOM som skal utvinne den sammen med rutilen m.m. DMF/NFD kan ikke avgjøre hvem som eier granaten; dette avgjøres av domstolene. Blir tingrettsdommen stående, må NOM overlate granaten til AMR (mot å få dekket utvinningskostnaden) eller beholde granaten mot et vederlag til AMR/grunneier.
gakk_gakk_piip
24.08.2022 kl 19:03 4900

Skjønner. Så dekning av utvinningskostnad gir samme økonomi for NOM som de ville hatt hvis de eide granaten, og hverken internrente eller nåverdi endrer seg. Det er jo en lettelse. Har noen anka retten til granat, eller er ikke det et tema i lagmannsretten? (ikke at det virker som det har noe å si, men kunne jo være greit å få testa om den delen av dommen fra tingretten kan bli snudd - alltids greit å ha med "alle rettigheter" når man skal ut å hanke inn finansiering)
Longrun
24.08.2022 kl 19:25 4872

Ja, NOM har anket punktet om eiendomsretten til granaten. Avgjørelsen kommer om et par måneder. Deretter er det en måneds ankefrist, og hvis den ankes til HR går det et år til med en smule usikkerhet (hvis AMR ikke er gått tom for penger før den tid.) Så finansiering må nok sikres under en liten smule usikkerhet.
Winter
24.08.2022 kl 23:55 4683

Nom skulle vel være i en ok posisjon til å tilbakebetale en god del av lånet før man etter 15 år skal over på Vevring siden?
John9
25.08.2022 kl 00:46 4638

Eller refinansiere til bedre vilkår, om drifta går som planlagt?
Fantilopen
25.08.2022 kl 07:27 4523

du skriver "Blir tingrettsdommen stående, må NOM overlate granaten til AMR".

Jeg er litt usikker på dette.
Kan lagretten dømme NOM til å overlevere rettighetene til granaten til AMR når de har en gyldig driftstillatelse som sier at granaten er statens mineral?
Jeg ser for meg at AMR må bruke en dom i deres favør til å saksøke staten for å omgjøre driftstillatelsen.
gakk_gakk_piip
25.08.2022 kl 09:25 4398

Her må da vel det Freddy Sørland har skrevet tidligere om NOMs prøvedrift kunne slå inn ift. 32-2? Ellers risikerer man å havne i et litt kranglete terreng, ref. den nye NOU'en:

"Utvinneren kan etter § 32 andre avsnitt første setning også «nyttiggjøre seg» forekomster av grunneiers mineraler som blir tatt ut på grunnlag av første avsnitt. Dette kan vedkommende gjøre uten å inngå avtale med grunneieren og mot å betale det samme vederlaget for grunneiers mineraler som utvinnes, som for statens mineraler, se § 57 første avsnitt, jf. § 32 andre avsnitt første setning (Ot.prp. nr. 43 (2008–2009). s. 150.

Av andre avsnitt andre setning går det likevel frem at «dette», det vil si retten til å ta ut og nyttiggjøre seg mineraler som nevnt i første avsnitt, likevel ikke gjelder dersom DMF kommer frem til at mineralforekomstene «åpenbart kan utnyttes selvstendig». I så fall er løsningen at grunneieren eller den som utleder sin rett fra grunneieren, velger om vedkommende ønsker å overta begge mineralforekomstene mot vederlag, eller å la den som har utvinningsrett til statens mineraler, få overta mineralforekomstene mot et vederlag." Noen som veit hvorfor dem skriver begge?

Uansett så er det vel som Winter skrev være mulig å betale ned lånet og mer til ila. 15 år på Engebø-sida, og ila. den tida er det vel ikke noe mer AMR som ønsker å "overta mineralforekomstene" på Vevring-sida...
Fantilopen
25.08.2022 kl 09:36 4379

AMR har bedt DirMin vurdere om granaten deres kan utnyttes selvstendig, men de avslo dette på grunnlag av at granaten var statens mineral, ref driftstillatelsen.

Nå gjør AMR alt de kan for å trenere NOM slik at de forsinker idriftsettelsen siden dette blir en milepæl som gjør at §32-2 utgår.
Jeg antar de forsøker å spre mest mulig usikkerhet om NOMs prosjekt ovenfor investorer og oponionen. De har også levert en høringsuttalese til avfallshåndteringsplanen deres i håp om at denne skal bli sinket i byråkratiet.(https://www.miljodirektoratet.no/hoeringer/2022/august-2022/engebo-prosjektet-godkjenning-av-avfallshandteringsplan-for-nordic-rutile-as/)

Det Freddy og jeg fant ut om "herunder prøvedrift" fra bergverkslovens forarbeider er en slags nødutgang for oss, men må sikkert tolkes av retten dersom AMR står og faller på §32-2 i fremtiden.