HEX - analytiker: Lagring av energi kan gå 75 ganger'n

Rect Angel
HEX 20.08.2022 kl 21:13 83620

TICKERE: HEX og HPUR

- Ingen industri i verden er posisjonert til å vokse så mye så raskt, sier analytikeren.

HEXAGON GROUP == HEXAGON COMPOSITES + HEXAGON PURUS == LAGRING OG MELLOMLAGRING AV ENERGI. BEGGE SELSKAP HAR STERK TILSTEDEVÆRELSE I USA. BEGGE ER GLOBALT MARKEDSLEDENDE INNEN SINE FORRETNINGSOMRÅDER. HEXAGON COMPOSITES EIER 38.40% AV AKSJENE I HEXAGON PURUS.

Overlater til enhver selv å vurdere analytikerens betraktninger og sammenholde disse med uttalelsen jeg siterer CEO i Hexagon Composites og styrelemedlem i Hexagon Purus Jon Erik Engeset på. Engeset uttalte det man kan lese nederst i trådstart i forbindelse med presentasjonen av Hexagon Composites' Q2 2022, 11.august.

The U.S. Senate Just Freed Energy Storage Stocks to Soar 75X

To our knowledge, no other industry in the world is positioned to grow this much, this quickly

By Luke Lango, InvestorPlace Senior Investment Analyst Aug 9, 2022, 10:46 am EDT
Yep. You read that right. It’s not a typo. Thanks to the Senate’s recent move, a certain group of stocks could soar 75-fold over the next several years. It would turn every $10,000 investment into a $750,000 payday.

It sounds too good to be true. I know. But it’s not. This legislation is truly historic — and it’s about to light a fire under an already red-hot hypergrowth tech industry.

The best stocks in that industry could be your golden tickets. They’re stocks that could make legends out of ordinary investors and fortunes out of small investments.

https://investorplace.com/hypergrowthinvesting/2022/08/the-u-s-senate-just-cleared-the-way-for-energy-storage-stocks-to-soar-75x/

“Looking ahead, we believe that the US Inflation Reduction Act and the European Commission’s REPower EU, as well as similar programs in other major economies, will drive Hexagon’s total addressable market to new levels,” says Engeset.

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/08/11/2496331/0/en/Hexagon-Composites-ASA-Second-quarter-2022.html

Edit) Kom ikke frem at det er Engeset som står bak sitatet nederst. Nå er "says Engeset" på plass.
Redigert 06.02.2024 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
03.11.2022 kl 21:48 13642

Kunne ikke vært mer enig Liso. Eventuell action her blir på kjøpsknappen på røde dager når fristelsen måtte bli for stor, veid opp mot makroøkonomisk uro og ustabilitet. Annet enn det sistnevnte bekymrer selvfølgelig ikke på disse allerede utbombede aksjekursene, tatt i betraktning utsiktene til kjempevekst vi nå står overfor her, i årevis fremover.

Og 42% omsetningsvekst YOY er selvfølgelig veldig bra levert! Mer enn godkjent.

De pressede marginene pga av ekstrem inflasjon og de etterhvert veldig så velkjente og gjenstridige problemene i forsyningskjedene, er selvsagt ikke noe man jubler over. Men Hexagon Group er jo på ingen måte alene i markedet om å bli eksponert for disse problemene, for å si det forsiktig. Videre er skvisen vis a vis guidede marginer ved årets begynnelse ingen nyhet. Tvert imot har dette for lengst blitt gjort vel kjent av selskapets ledelse ettersom risikoen ble påpekt allerede under Q2 2022 i juli og så klart og tydelig kommunisert til markedet i en melding sendt ut allerede 14.oktober:

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401401323

I mine øyne er 'bottom line' her at ledelsen i dag kommuniserte til markedet at man forventer FY2022 omsetning på 3.9 milliarder NOK. Med andre ord i øvre skranke av intervallet for omsetning man guidet til markedet ved årets begynnelse (3.7 - 3.9 milliarder NOK).

Anbefaler aldri andre noe som helst når det gjelder hva man bør gjøre med pengene sine. Men personlig er jeg mer enn komfortabel med mine langsiktige investeringer i Hexagon Group etter å ha sett webcastene fra Q3 2022 presentasjonen i dag (Composites) og i forgårs (Purus). Utviklingen i Purus fremstår som ekstremt bullish, i mine øyne, samtidig som Composites aksjen er helt ekstremt lavt priset/'feilpriset', gitt den store eierandelen på 73.29% av aksjene i Purus (sagt med andre ord eier 1 Hexagon Composites aksje 0.94 Hexagon Purus aksje).

Her er link til opptak/webcast fra Hexagon Composites' Q3 2022 presentasjon i dag 3.november:

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20221103_11

Hexagon Composites ASA: Third quarter 2022

November 03, 2022 02:00 ET | Source: Hexagon Composites ASA

3 November 2022: Hexagon (excluding Hexagon Purus) delivered NOK 1 080 (848) million in revenues and an operating profit before depreciation (EBITDA) of NOK 68 (110) million in third quarter 2022. The profitability was impacted by significantly higher costs of production due to inflation and supply chain challenges.

In the third quarter 2022, Hexagon Purus generated NOK 222 (103) million in revenues and recorded an EBITDA of NOK -92 (-80) million. Revenue growth was primarily driven by the hydrogen distribution segment. The market outlook is expected to remain strong, short and long term.

Hexagon Purus remains fully consolidated in the Hexagon Group accounts, with Hexagon Composites currently retaining 73% ownership.

Hexagon Group, including Hexagon Purus, generated NOK 1 243 (875) million in revenues and recorded an operating profit before depreciation (EBITDA) of NOK -24 (30) million.

“We continued to deliver strong revenue growth in the third quarter, up 42% year-over-year,” says Jon Erik Engeset, CEO of Hexagon Group. “Mitigating actions to combat the challenging operating environment are being implemented to improve margins in 2023.”

Together with clients and partners, Hexagon is finding ways to make near-zero and zero emission energy solutions available and affordable while delivering on its purpose of driving energy transformation. REPower EU and the U.S. Inflation Reduction Act are expected to significantly drive additional demand for Hexagon’s solutions in the coming years.

For further details, please see the attached third quarter 2022 report and presentation.

Presentation of the results today at 08:30 am CET Jon Erik Engeset (CEO) and David Bandele (CFO) will present the results at 08:30 am today in Oslo. The presentation will be held at the DEG8 building, in Dronning Eufemias gate 8, Oslo.

The presentation will also be broadcast live via:

https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20221103_11/

For more information:

Ingrid Aarsnes, VP Investor Relations & ESG, Hexagon Composites ASA
Telephone: +47 950 38 364 | ingrid.aarsnes@hexagongroup.com

Karen Romer, SVP Communications, Hexagon Composites ASA
Telephone: +47 950 74 950 | karen.romer@hexagongroup.com

About Hexagon Composites ASA
Hexagon delivers safe and innovative solutions for a cleaner energy future. Our solutions enable storage, transportation, and conversion to clean energy in a wide range of mobility, industrial and consumer applications. Learn more at www.hexagongroup.com and follow @HexagonASA on Twitter and LinkedIn.

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/11/03/2547205/0/en/Hexagon-Composites-ASA-Third-quarter-2022.html

Redigert 03.11.2022 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
09.11.2022 kl 09:39 13544

Det renner inn!

Nok en signifikant kontrakt til Hexagon Agility børsmeldes i dag 09.11. Verdi drøyt 150 millioner NOK.

Hexagon Agility receives new order from Xpress Natural Gas (XNG) for Mobile Pipeline® modules to meet customer demand for clean energy

November 09, 2022 03:00 ET | Source: Hexagon Composites ASA

9 November 2022: Hexagon Agility, a business of Hexagon Composites, received a new order from Xpress Natural Gas LLC (XNG), a leading full-service provider of compressed natural gas (CNG) in the United States, to deliver Mobile Pipeline® modules to transport clean and renewable natural gas (RNG).  

This order has an estimated value of USD 14.8 million (approx. NOK 150 million).

Delivering safe and innovative solutions

“We look forward to continuing to grow our relationship with Hexagon Agility as a key supplier to XNG as we work to provide safe, reliable cleaner energy solutions to an increasing number of customers and sectors unserved by traditional energy pipelines” said Simon Richards, Chief Executive Officer at XNG. We’re really pleased to continue to expand our fleet with Hexagon Agility’s Mobile Pipeline products. “TITAN 53 modules, allow us to safely and efficiently deliver CNG to communities with the fewest number of trips. As we continue to expand our market areas Hexagon products give us the flexibility to serve all types of industries and end users seeking a lower carbon, less expensive energy solution.”

No pipeline. No problem. TITAN® 53 modules offer the highest capacity in North America and can serve multiple communities and industries that do not have access to natural gas or lack sufficient pipeline capacity to meet anticipated demand.

“The Northeastern part of the United States continues to struggle from a lack of infrastructure to deliver natural gas to the region" said Seung Baik, President of Hexagon Agility. “The winter season is particularly challenging. We are pleased to work with XNG to help keep homes warm and factories running."

About the market

Mobile Pipeline is vital to driving energy transformation away from petroleum fuels to clean and renewable natural gas. Companies like XNG are leaders in the industry, enabling customers without pipeline access to adopt natural gas and meet their environmental goals.

Natural gas is today’s low carbon, cost effective alternative energy. RNG is pipeline quality gas fully compatible with today’s infrastructure and Mobile Pipeline equipment. Because RNG is the only carbon negative energy source, it is being rapidly adopted to drive decarbonization of industrial and vehicle fleet operations.

With more than 1,800 Mobile Pipeline modules now deployed around the world, Hexagon Agility continues to set the standard for safety, reliability, and performance. 

Timing

The modules are expected to be delivered in the second quarter of 2023.

For more information:

Karen Romer, SVP Communications, Hexagon Composites ASA
Telephone: +47 950 74 950 | karen.romer@hexagongroup.com 

Ingrid Aarsnes, VP Investor Relations and ESG, Hexagon Composites ASA 
Telephone: +47 950 38 364 | ingrid.aarsnes@hexagongroup.com  

Seth Berry, Chief Development Officer, Xpress Natural Gas LLC
Telephone: 508-846-8200 | sberry@xng.com

About Xpress Natural Gas

Founded in 2011, XNG provides an alternative energy source for businesses without access to a gas pipeline. By transporting compressed natural gas in both the U.S. and Canada, XNG provides a consistent and reliable, low-carbon energy source for its broad customer base. The company’s business model enables CNG to be delivered to over 40 customer sites around the clock, 365 days a year. As a leading provider of CNG, the company is positioned for exponential growth in customer installments throughout 2021 and beyond. For more information about Xpress Natural Gas: www.xng.com

About Hexagon Agility

Hexagon Agility, a business of Hexagon Composites, is a leading global provider of clean fuel solutions for commercial vehicles and gas transportation solutions. Its product offerings include natural gas storage and delivery systems, Type 4 composite natural gas cylinders, propane, and natural gas fuel systems. These products transport clean gaseous fuels and enable vehicles to reduce emissions while saving operating costs. Learn more at hexagonagility.com and follow @HexagonAgility on Twitter and LinkedIn.

Hexagon delivers safe and innovative solutions for a cleaner energy future. Our solutions enable storage, transportation and conversion to clean energy in a wide range of mobility, industrial and consumer applications. Learn more at hexagongroup.com and follow @HexagonASA on Twitter and LinkedIn.

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/11/09/2551623/0/en/Hexagon-Agility-receives-new-order-from-Xpress-Natural-Gas-XNG-for-Mobile-Pipeline-modules-to-meet-customer-demand-for-clean-energy.html

Redigert 09.11.2022 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
11.11.2022 kl 12:54 13664

CEO i Hexagon Agility Seung Baik er utnevnt som ny styreleder 'Natural Gas Vechicles for America' (NGVA). Kanskje ikke så rart når 80% av gassdrevet transport på vei i Nord-Amerika er utstyrt med drivstoffsystemer fra Hexagon Agility.

NGVAmerica Selects Officers, Including Seung Baik as Chair

By Ariana Fine, November 9, 2022

NGVAmerica has elected new officers to oversee the organization’s operations through 2024.

Daniel Gage will hold the president position, while the chair will be Seung Baik, president of Hexagon Agility.

https://ngtnews.com/ngvamerica-selects-officers-including-seung-baik-as-chair

NGVA

https://www.ngvamerica.org/

Autocar, LLC Integrates Hexagon Agility’s Blue iQ into Smart Display

Wednesday, November 9, 2022 1:30 PM

New alternative fuel feature allows customers to view, in real-time, critical information about their Hexagon Agility CNG fuel system

BIRMINGHAM, AL / ACCESSWIRE / November 9, 2022 / Autocar, LLC, manufacturer of specialized severe-duty vocational trucks, now offers compressed natural gas (CNG) customers a new way to view crucial information about their fuel management module system. In partnership with Hexagon Agility, a leading global provider of (renewable) natural gas fuel systems, Autocar software engineers integrated the Blue iQ smart gauge into the Autocar Always Up Display.

The integration gives operators access to real-time information regarding the truck's fuel management system. The information provided can be customized by the end customer and includes information such as:

Diesel Gallon Equivalent

Trip Economy

Time to empty

Distance to empty

Fuel pressure

https://www.accesswire.com/724761/Autocar-LLC-Integrates-Hexagon-Agilitys-Blue-iQ-into-Smart-Display

Redigert 11.11.2022 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
13.11.2022 kl 12:13 13553

Hexagon Purus Relocates-Plans Westminster, Maryland, Operations

Area Development News Desk
11/11/2022

Hexagon Purus, a company focused on hydrogen alternative fuel and energy solutions, is relocating and expanding its operations in Carroll County, Maryland. The project is expected to create 100 jobs over the next four years.

The company is relocating from Taneytown and leasing a 60,000-square-foot space at 1221 Independence Way in Westminster.

“We are excited to partner with Carroll County to support Hexagon Purus’ growth in Westminster,” said Maryland Commerce Secretary Mike Gill. “We thank the company for its investment in Maryland over the years and look forward to watching its continued success in our state.”

To assist with project costs, the Maryland Department of Commerce is working on approving a $300,000 conditional loan through Advantage Maryland (MEDAAF). Additionally, the state is providing a $25,000 grant through the Partnership for Workforce Quality (PWQ) program. The company is also eligible for various tax credits, including the More Jobs for Marylanders program and the state's Job Creation Tax Credit.

“Hexagon Purus’ decision to expand operations in Carroll County demonstrates that when businesses locate here, they grow here,” noted Jack Lyburn, director of economic development for Carroll County. “Our strong manufacturing economy, skilled workforce and pro-business climate continue to attract global manufacturers such as Hexagon. We are pleased with Hexagon’s decision to continue to invest in our county.”

Hexagon Purus, a Hexagon Composites company, enables zero emission mobility for a cleaner energy future. The company is a world leading provider of hydrogen Type 4 high-pressure cylinders and systems, battery systems and vehicle integration solutions for fuel cell electric and battery electric vehicles.

https://www.areadevelopment.com/newsItems/11-11-2022/hexagon-purus-carroll-county-maryland.shtml

Liso
13.11.2022 kl 12:43 13771

Hva vil aksjekursen ende på ved et fiendtlig oppkjøp ?
kaliber
13.11.2022 kl 22:43 13781

30+
Rect Angel
15.11.2022 kl 11:29 13604

Hexagon Purus's fremtidsutsikter? Ikke akkurat ueffent å inneha rolle som globalt markedsledende innen lagring og transport av hydrogen?

Green

Biden Has ‘Almost Guaranteed’ Hydrogen’s Future, Macquarie Says

America now leading world on green hydrogen incentives

Australian bank says Ukraine war will accelerate green shift

By James Fernyhough
15. november 2022 kl. 01:13 CET

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-15/hydrogen-s-future-almost-guaranteed-by-ira-macquarie-says

PS) Se innlegg på denne tråden 13.11.2022 kl 12:13 når det gjelder siste nytt om Hexagon Purus's ekspansjon i USA/Nord-Amerika

Redigert 15.11.2022 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
16.11.2022 kl 13:28 13768

Rett og slett helt gedigen stormat for Hexagon Composites dette!

RNG revolusjonen. USA leder an i stor stil. Her fra Republic Service om aggressivt, storstilt JV samarbeid med Archaea Energy (nylig kjøpt av BP for 40 milliarder NOK++!) *. 7 - 8 nye prosjekter, bare i regi dette JV'et, skal være oppe å gå, pr. år. Totalt 40 prosjekter i 19 stater! Ikke lenge siden det aller meste i altoverveiende grad foregikk i California... Så at en revolusjon nå pågår med stor styrke... helt utvilsomt. Og at energigiganter som BP og Chevron allerede er tungt inne, sier vel veldig, veldig mye, ja det aller meste om hvor veien går videre.

Republic Services’ Sustainability Leader Talks RNG Growth Engine

Velda Addison

Wed, November 16, 2022 at 5:05 AM·6 min read

HOUSTON—Landfills can be hotspots for methane emissions, but waste management and recycling companies like Republic Services are converting that methane into renewable natural gas (RNG).

The Phoenix-headquartered company is working with Archaea Energy, the RNG producer that is being acquired by BP in a $4.1 billion deal, to develop 40 RNG projects in 19 states.

“We were looking for speed to market and the JV route was all about speed to market,” Pete Keller, vice president of recycling and sustainability for Republic Services, said describing the company’s relationship with Archaea. “When we think about a portfolio now of 40 projects with an intent to bring them all online by the end of 2027, that’s going to be a significant amount of new RNG available for the marketplace.”

Together, the projects are expected to generate more than 12.5 MMBtu of RNG annually. Aiming to complete about eight of those projects a year, permitting, engineering and equipment procurement are underway as developers continue lining up construction crews.

https://finance.yahoo.com/news/republic-services-sustainability-leader-talks-040500919.html

* Om BPs oppkjøp av Archaea Energy. Se innlegg på denne tråden 17.10.2022 kl 15:45.

Redigert 16.11.2022 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
17.11.2022 kl 22:12 13954

At jeg er stor optimist, overrasker neppe noen som er innom det jeg poster, men dette er stort. For å sette det litt på spissen, er det nesten så man blir rørt av å lese denne Forbes skribenten med topp faglig innsikt redegjøre om den unike, teknologiske 'state of the art' produktporteføljen Hexagon Purus tilbyr markedet/OEMs innen transportsektoren. Føles ikke som spesielt dristig å tippe at det etterhvert kommer flere kontrakter med OEMs om leveranser til serieproduksjon, som suksessivt bare kommer til å bli større og større.

Gjengir kun overskrift og ingress her, for å bevare spenningen. Denne artikkelen må bare leses!

TRANSPORTATION

LEGO Design For Hexagon Purus Class 8 Fuel Cell Truck Systems

David Blekhman
Contributor

I am a professor at Cal State LA and the technical director for the Hydrogen Research and Fueling Facility.

Nov 17, 2022,01:47am EST

Hexagon Group comprises of four companies well-known for their work in compressed gases hardware and services, where, among them, Hexagon Purus is dedicated to the hydrogen fuel cell-electric vehicle (FCEV) market.

https://www.forbes.com/sites/davidblekhman/2022/11/17/lego-design-for-hexagon-purus-class-8-fuel-cell-truck-systems/
Redigert 18.11.2022 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
21.11.2022 kl 15:42 13840

Det går unna nå! RNG revolusjonen i USA. Så denne må vi absolutt få med oss.

Chevron blar opp, kjøper rubbel og bit og tar fullt eierskap i nasjonalt dekkende stasjonsnettverk for RNG.

chevron to acquire full ownership of beyond6 CNG fueling network

SAN RAMON, Calif./HOUSTON, Nov. 17, 2022 – Chevron U.S.A. Inc., a subsidiary of Chevron Corporation (NYSE: CVX), announced today it signed a definitive agreement to acquire full ownership of Beyond6, LLC (B6) and its network of 55 compressed natural gas (CNG) stations across the United States from Chevron’s current B6 co-owners, a subsidiary of Mercuria Energy Trading (Mercuria) and B6 CEO Andrew West.

Chevron is complementing the strength of its traditional products business with new offerings that help customers support a lower carbon future, and renewable natural gas is an essential part of its portfolio of solutions. Through collaborations with Brightmark LLC and California Bioenergy LLC, Chevron is developing projects across the United States designed to convert fugitive methane emissions from dairies to a beneficial use as renewable natural gas, which can be considered carbon negative on a lifecycle basis under California’s Low Carbon Fuel Standard. With this acquisition, Chevron can market the RNG it either produces or procures through a nationwide network of CNG locations.

"Chevron has seen strong demand for our RNG-to-CNG fuel offering from new and existing customers," said Andy Walz, Chevron's president of Americas Products. "Because of its carbon negative attribute and the ability of fleet operators to efficiently adapt vehicles to run on CNG, renewable natural gas can be a lower carbon solution for fleets seeking to reduce their lifecycle greenhouse gas emissions."

Mercuria and Chevron will enter into a long-term supply relationship to deliver renewable natural gas to Chevron as part of the transaction.

"B6 represents a best-in-class operator in the build-out of a renewable natural gas network, and Mercuria has been excited to help the company grow from a stand-alone business to one that can help drive growth under Chevron," said Brian A. Falik, Mercuria's chief investment officer. "The partnership with Chevron has been a great success, and we look forward to helping them supply renewable fueling solutions to their customers."

The transaction is subject to customary closing conditions.

https://www.chevron.com/newsroom/2022/q4/chevron-to-acquire-full-ownership-of-beyond6-cng-fueling-network
Redigert 21.11.2022 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
22.11.2022 kl 11:37 13794

Nok en ny kontrakt til Hexagon Purus!

Under Q3 2022 i oktober opplyste Hexagon Purus ledelsen om at produksjonskapasiteten når det gjelder hydrogendistribusjonssystemer allerede er fullbooket for 2023!!! Så her er det trangt i inngangsdøren, og første kontrakt for levering i 2024 kommer altså her. Dagens kontraktmotpart sier det slik:

“Partnering with the best and most experienced suppliers on the market is crucial to successfully implement our business strategy in an economical and competitive way”, says Dr. Stefan Rehm, Development Director of Hypion.

Heldigvis og godt å vite: Hexagon Purus er godt i gang og underveis med ekspansjon og utvidelse av produksjonskapasitet på 3 kontinenter. Nord-Amerika, Europa og Kina/Sørøst-Asia.

Hexagon Purus receives first order for 2024 to deliver hydrogen distribution systems to Hypion in Germany

November 22, 2022 01:00 ET | Source: Hexagon Purus ASA

(Oslo, 22 November 2022) Hexagon Purus, through its wholly owned subsidiary Wystrach GmbH (“Wystrach”), a leading hydrogen systems supplier, has received its first order for hydrogen distribution systems from Hypion, a full-service provider of green hydrogen projects. Hexagon Purus’ hydrogen distribution systems including its type 4 hydrogen cylinders will be used to both transport hydrogen and as mobile storage for the planned network of green hydrogen refueling stations in Germany. The value of the order is approximately EUR 2.2 million (approximately NOK 22 million) and represents the first hydrogen distribution systems order with delivery in 2024.

Driving Energy Transformation

“Partnering with the best and most experienced suppliers on the market is crucial to successfully implement our business strategy in an economical and competitive way”, says Dr. Stefan Rehm, Development Director of Hypion. “We are glad to get Hexagon Purus as part of the team to develop a network of green hydrogen refueling stations in Germany”.    
“Our high-pressure distribution system can also be used as a mobile storage for hydrogen refueling stations, lowering both total investments and operating costs through reducing amongst other on-site fixed storage capacity and energy consumption”, says Matthias Kötter, Head of Sales Wystrach, Hexagon Purus. “Allowing for hybrid use of our distribution systems, will enable Hypion to efficiently transport and refuel hydrogen with the same distribution system”.  

About the market

The mobility sector is accountable for approximately 20% of annual carbon emissions globally, and hydrogen has a significant role to play in reducing these emissions, particularly in “hard to abate” sectors. Making green hydrogen available for use in amongst other the mobility sector is critical to reduce carbon emissions.

As hydrogen, a key contributor to the energy transition, continues to build momentum globally, more than 30 countries have released hydrogen roadmaps, over USD 70 billion in government funding is committed to hydrogen investments, more than 500 large-scale hydrogen projects have been announced by the industry to date and green hydrogen is projected to supply up to 25% of the world's energy needs by 2050.

Timing

Delivery of the hydrogen systems is scheduled in Q1 2024.

For more information:

Mathias Meidell, Investor Relations Director, Hexagon Purus
Telephone: +47 909 82 242 | mathias.meidell@hexagonpurus.com

About Hypion

Hypion plays a part in the green hydrogen economy as a full-service provider in the field of Power-to-X and acts as a system integrator from the project idea, the strategic evaluation and the project development to the realization and operation in the field of the green hydrogen economy. Hypion takes care of the production, logistics, distribution and use of green hydrogen in economically feasible H2-Hubs.

Learn more at www.hypion.eu and follow @hypion on LinkedIn.

About Hexagon Purus

Hexagon Purus, a Hexagon Composites company, enables zero emission mobility for a cleaner energy future. The company is a world leading provider of hydrogen Type 4 high-pressure cylinders and systems, battery systems and vehicle integration solutions for fuel cell electric and battery electric vehicles. Hexagon Purus' products are used in a variety of applications including light, medium and heavy-duty vehicles, buses, ground storage, distribution, refueling, maritime, rail and aerospace.

Learn more at www.hexagonpurus.com and follow @HexagonPurus on Twitter and LinkedIn.

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/11/22/2560420/0/en/Hexagon-Purus-receives-first-order-for-2024-to-deliver-hydrogen-distribution-systems-to-Hypion-in-Germany.html
Rect Angel
23.11.2022 kl 22:55 13600

RNG revolusjonen. USA.

Åpner du linken, kan du få opplest og lytte til hele artikkelen som podcast.

Renewable Energy Analytics

Green Light - Oil Giants, Utilities And Private Equity Scoop Up Renewable Natural Gas Assets

Tuesday, 11/22/2022
Published by: Housley Carr

For several months there’s been a scramble on to consolidate the U.S. landfill gas collection systems, dairy- and hog-farm digesters, and other assets that produce renewable natural gas (RNG) — a drop-in replacement for conventional natural gas that can qualify for federal and state financial incentives. But what really caught everyone’s attention was BP’s announcement a few weeks ago that it would acquire Archaea Energy, a Houston-based company with more than a dozen RNG projects in operation and many more under development, in a deal valued at $4.1 billion. That’s big bucks in the biogas space. In today’s RBN blog, we discuss the BP/Archaea deal and other recent acquisitions of RNG assets, as well as what’s driving the surging interest in RNG.

https://rbnenergy.com/green-light-oil-giants-utilities-and-private-equity-scoop-up-renewable-natural-gas-assets
Redigert 23.11.2022 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
24.11.2022 kl 23:18 13476

Har elbiler slått fullstendig knockout på hydrogendrevne personbiler for all fremtid? Tja, sier denne Forbes-skribenten.

TRANSPORTATION

If The Electric Car Revolution Sputters, Hydrogen Could Still Succeed

Neil Winton Senior Contributor
Nov 23, 2022,12:22pm EST
The victory seems complete, so why are the few remaining supporters of hydrogen - Toyota, Hyundai and BMW - wasting their time and shareholder's money on such futile projects?

https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2022/11/23/if-the-electric-car-revolution-sputters-hydrogen-could-still-succeed/

Helt konkret vet vi at Hexagon Purus, som også tilbyr batterielektriske løsninger, samarbeider med Toyota på flere områder når det gjelder hydrogen (samt innen batterielektrisk), og fra februar i år husker vi denne nyheten om samarbeid med BMW og Bosch.

Hexagon Purus joins forces with BMW, Bosch and TesTneT on project “FlatHyStor” to research innovative hydrogen storage system solutions for hydrogen-powered vehicles

February 03, 2022 - Stock Exchange Release

https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-joins-forces-with-bmw-bosch-and-testnet-on-project-flathystor-to-research-innovative-hydrogen-storage-system-solutions-for-hydrogen-powered-vehicles

Tysk politiker profilerer sitt kandidatur gjennom besøk hos 100% Hexagon Purus eide Wystrach.

I artikkelen får vi implisitt vite at Wystrach ekspanderer og ansetter på alle nivå.

Visit of District Administrator candidate Christoph Gerwers at Wystrach Future Technology & Value Creation

Editorial staff 24. November 2022

Weeze/Kleve district. The candidate for the office of district administrator in the district of Kleve Christoph Gerwers (CDU) visited the Wystrach company in Weeze, which is very innovative in the field of hydrogen. Knowing the goals, interests and challenges of the companies in the district of Kleve is important to him. Since hydrogen will play an important role as a storage medium and energy in the future, Christoph Gerwers would like to get first-hand information. As district administrator, Gerwers would like to bundle the use of green hydrogen and the associated added value in the Kleve district in the future.

Wystrach is one of the market leaders in hydrogen technology and develops and produces, among other things, storage tanks, tank systems and filling stations. The company has been part of Hexagon Purus for a year and is on a steady growth course: Preparations are currently beginning for an extension to the B9, which should go into operation in a year. "We are hiring new colleagues at all levels," says Managing Director Jochen Wystrach. "Anyone who wants to get to know us is cordially invited to our applicants' day on December 10."

After a conversation with the managing directors Jochen Wystrach and Wolfgang Wolter and a short tour of the company, Christoph Gerwers was impressed by the power and innovation of the company. “Established as a family business, Wystrach has developed and asserted itself in the market. With the integration into the Hexagon Purus company, Wystrach has positioned itself for the future.

"As a medium-sized company, it should receive every support from the politicians in the district of Kleve in order to be able to develop at the location. Green electricity is produced in the district of Kleve. The necessary framework conditions for value creation on site must be created using the medium of hydrogen," says Christoph Gerwers, summing up the visit.

https://lokalklick.eu/2022/11/24/besuch-des-landratskandidaten-christoph-gerwers-bei-wystrach-zukunftstechnologie-wertschoepfung/
Redigert 24.11.2022 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
29.11.2022 kl 23:08 13275

Hexagon Composites. RNG revolusjonen.

På denne tråden finnes det rikelig med informasjon om hvordan energigiganter som BP og Chevron den senere tid har gjort gedigne oppkjøp i sine storsatsinger på RNG som energikilde. Nå får vi nyheten om at også Shell er med for fullt og kjøper Nature Energy Biogas for tett oppunder 20 milliarder NOK.

Shell to acquire renewable natural gas producer Nature Energy

Nov 28, 2022

Shell Petroleum NV, a wholly owned subsidiary of Shell plc (Shell), has reached an agreement with Davidson Kempner Capital Management LP, Pioneer Point Partners and Sampension to acquire 100% shareholding of Nature Energy Biogas A/S (Nature Energy) for nearly USD $2 billion (€ 1.9 billion). The acquisition will be absorbed within Shell’s current capital range, which remains unchanged.

Based in Denmark, Nature Energy is a producer of Renewable Natural Gas (RNG) from agricultural, industrial, and household wastes.

By purchasing the shares in Nature Energy, Shell will acquire the largest RNG producer in Europe, its portfolio of cash generative operating plants, associated feedstock supply and infrastructure, its pipeline of growth projects and its in-house expertise in the design, construction, and operation of innovative and differentiated RNG plant technology.

This acquisition will further increase Shell’s ability to work with its established customer base across multiple sectors to accelerate its transition to net-zero emissions. It will also support Shell’s ambition to profitably grow its low carbon fuels production and customer offering in our world-leading customer-facing Marketing business.

“Shell’s competitiveness in low carbon fuels derives from capabilities across the value chain, combining a world-class Trading and Supply organisation with access to differentiated technology and production assets,” said Huibert Vigeveno, Shell’s Downstream Director. “Acquiring Nature Energy will add a European production platform and growth pipeline to Shell’s existing RNG projects in the United States. We will use this acquisition to build an integrated RNG value chain at global scale, at a time when energy transition policies and customer preferences are signalling strong growth in demand in the years ahead.”

The transaction is subject to regulatory approvals and is expected to close in Q1 2023. Nature Energy is cash generative, and the acquisition is expected to be both accretive to Shell’s earnings from completion and deliver double digit returns. 

https://www.shell.com/media/news-and-media-releases/2022/shell-to-acquire-renewable-natural-gas-producer-nature-energy.html

Hexagon Purus. Nok en nyhet.

Går som morselskapet Hexagon Composites tilsynelatende og litt merkverdig nærmest helt under radaren på hjemmebane, men dette betyr lite i et større og mer langsiktig perspektiv. Nok en signifikant nyhet her som godt illustrerer hvilken imponerende strategisk posisjon Hexagon Purus innehar globalt. Inntar her nøkkelrolle blant fem selskap i prosjektet 'H2LogisticsOnRail' som støttes med over 25 millioner NOK av tyske myndigheter, og selskapet omtales slik i denne artikkelen: "...Project partners are Hexagon Purus, the world's leading manufacturer of hydrogen high-pressure containers and transport systems..."

H2LogisticsOnRail develops containers for hydrogen transport

from Timon Heinricih
November 29, 2022

Coordinated by the consulting firm Innovation Green, five companies and a research institute are working on a container for transporting hydrogen in the form of compressed gas. The development is funded by the Federal Ministry of Economics and Climate Protection (BMWK) with around 2.5 million euros. The project has a duration of three years. So far, hydrogen has been transported in this form by truck in pressure vessels. The "H2LogisticsOnRail" project aims to create an alternative on the rails. Experts in hydrogen, logistics, measurement technology, container construction and industrial park operation contribute their knowledge. The container must be able to be transported multimodally, have smart sensors that can, among other things, confirm structural integrity and transmit data on its condition and current location. Hydrogen is gaining importance as an energy source. The benefit is all the greater, the higher the share of sun, wind and hydropower in generation. Accordingly, the transport should also be as climate-neutral as possible. Project partners are Hexagon Purus, the world's leading manufacturer of hydrogen high-pressure containers and transport systems, Endress+Hauser, a specialist in measuring devices and process automation, DB Cargo BTT, a European logistics service provider with a focus on chemical, mineral oil and hazardous goods transport, the industrial park operator Infraserv Höchst and the Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML.

https://www.dvz.de/rubriken/land/kombinierter-verkehr/detail/news/h2logisticsonrail-entwickelt-container-fuer-wasserstofftransport.html

Rect Angel
30.11.2022 kl 23:10 13209

Melding fra Hexagon Agility i kveld (norsk tid).

Autocar sendte ut en melding rettet mot sine kunder om dette 9.november (se innlegg her på tråden 11.11.2022 kl 12:54). Og i kveld kommer det altså ut en melding fra Hexagon Agility.

Hexagon Agilitys Blue iQ™ løsning er utviklet i samarbeid med kjempen Cummins (revenue FY2021 $24 milliarder):

https://hexagonagility.com/blue-iq/

Autocars yrkes-/yrkesrettede kjøretøy (vocational cars) er noen ordentlige "arbeidshester", og hvis man tar en titt på Hexagon Agilitys meget imponerende partner-/kundeliste, skjønner man at det er veldig mange flere OEMs som er kandidater til innstallering av Hexagon Agilitys Blue iQ™. Her er partner-/kundelisten:

https://hexagonagility.com/

Autocar is the first OEM to integrate Hexagon Agility’s Blue iQ™ into its Always Up Display

November 30, 2022 14:10 ET | Source: Hexagon Agility

Costa Mesa, CA, Nov. 30, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Hexagon Agility®, a world-leading provider of (renewable) compressed natural gas (RNG/CNG) systems for commercial vehicles and gas transportation solutions, announced today that Autocar, an original equipment manufacturer (OEM) of specialized severe-duty vocational trucks, has integrated Hexagon Agility’s Blue iQ™ smart gauge into its Always Up display.

“We congratulate Autocar on becoming the first OEM to integrate our Blue iQ technology into its Always Up display, which means drivers can now view a vehicle’s information all in one dashboard,” said Ian MacDonald, Hexagon Agility’s Vice President of North American Sales. “Like Autocar, we are committed to improving safety by reducing distractions for drivers, while enabling a streamlined solution for fleets to transition from diesel to clean natural gas.”

Hexagon Agility’s Blue iQ smart gauge allows RNG/CNG trucks to operate on a level playing field with diesel trucks by displaying real-time information about the truck’s fuel management system, which calculates distance to empty, provides ongoing accurate fuel readings and instant fuel economy, and tracks trip data. It is currently available with most Hexagon Agility fuel systems.

"We are excited to offer our CNG customers a new way to monitor the performance of their Autocar trucks with an integrated solution that helps operators better understand their CNG fuel system," said, Andrew Taitz, chairman of Autocar, LLC. "Autocar and its customers have played a significant role in the shift toward alternative fuels in their respective vocational markets, and we are proud to lead the refuse industry in 3rd party system integration."

Hexagon Agility is committed to helping its customers make the transition to clean fuels; recognizing reliability and cost savings are mission-critical for fleet operations. With volatile diesel prices and sustainability top of mind, RNG/CNG continues to deliver low emission and cost-effective results to fleets.

Fleet operators understand the urgent need to replace diesel trucks with cleaner technology. Some of the largest refuse and heavy-duty fleets have adopted RNG as the key solution to combat climate change. RNG, a non-fossil fuel derived from organic waste, is a pipeline quality gas fully interchangeable with CNG and is the cleanest commercial fuel available. In 2021, 64 percent of all on-road fuel used in natural gas vehicles in the U.S. was RNG. RNG is the only carbon negative fuel and energy solution available today and will continue to help fleets achieve sustainability goals for decades to come.

Together, Autocar and Hexagon Agility are paving the path towards decarbonizing our transportation through use of RNG/CNG.

About Autocar, LLC.

Autocar, LLC, manufacturer of severe-duty vocational trucks carrying the first specialized truck brand in North America, is a proudly American-owned and operated original equipment manufacturer (OEM) of trucks. Autocar’s severe-duty vocational trucks provide customers the perfect tool for their jobs with the most uptime, support, and impact on their bottom line. Autocar collaborates with customers to build trucks to their exact specifications and needs. Autocar’s purpose-built severe-duty truck lines include ACMD and ACX cab-over trucks, the ACTT and its all-electric E-ACTT terminal tractors, and the DC-64 Class 8 work trucks. Autocar recognizes that performance and uptime are everything and offers every customer 24/7 access to its ALWAYS UP® direct factory support center staffed by expert technicians who engineer and build Autocar’s trucks. Autocar promises to provide trucks that deliver the best value, provide the best service, provide a complete solution for customers’ needs, do the work right the first time, and act proactively, timely and with simplicity.

About Hexagon Agility

Hexagon Agility, a business of Hexagon Composites, is a leading global provider of clean fuel solutions for commercial vehicles and gas transportation solutions. Its product offerings include (renewable) natural gas distribution systems, Type 4 composite natural gas cylinders, propane, and (renewable) natural gas fuel systems. These products transport clean gaseous fuels and enable vehicles to reduce emissions while saving operating costs. Learn more at hexagonagility.com and follow @HexagonAgility on Twitter and LinkedIn.

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/11/30/2565371/0/en/Autocar-is-the-first-OEM-to-integrate-Hexagon-Agility-s-Blue-iQ-into-its-Always-Up-Display.html
Rect Angel
06.12.2022 kl 13:26 12954

Signifikante børsmeldte kontrakter bare fortsetter å renne inn til Hexagon Group!

Dagens børsmeldte kontrakt til Hexagon Composites' Hexagon Agility er verdt USD 16.2 million (ca.158 millioner NOK).

Etterspørselen etter RNG/renewable natural gas/biometan som energikilde ekdploderer. USA/Nord-Amerika leder an og nå følger EU og resten av verden etter.

Fremtidsutsiktene til Hexagon Group, som er globalt markedesledende innen alt man driver med, kunne knapt vært lysere enn de nå er.

Hexagon Agility receives order from REV LNG for Mobile Pipeline® modules as demand to deliver Renewable Natural Gas continues to grow

December 06, 2022 01:00 ET | Source: Hexagon Composites ASA

6 December 2022: Hexagon Agility, a business of Hexagon Composites, has received a new order for TITAN® 53 Mobile Pipeline® modules from REV LNG, a leading full-service mobile energy supply and project development company. The modules will be used to transport and deliver renewable natural gas (RNG) from multiple sites within the US.

This order represents an estimated value of USD 16.2 million (approx. NOK 158 million).

“To meet aggressive greenhouse gas reduction targets, our customers continue to expand their energy portfolios through the use of RNG as the solution to fight climate change,” said David Kailbourne, President of REV LNG. “We continue to invest in Hexagon Agility’s high-capacity TITAN 53 modules because their proven reliability has allowed us to rapidly expand our RNG portfolio to support customer demand.”

“RNG is the only carbon negative energy source and is key to reducing harmful methane emissions,” said Seung Baik, President of Hexagon Agility. “We applaud REV LNG for its ongoing expansion into the market and look forward to continuing to support their efforts.”

About the market

RNG results in significant reductions of greenhouse gas (GHG) emissions when compared to other clean energy solutions available today. Hexagon Agility’s Mobile Pipeline® modules enable the capture and collection of RNG from farms not located near natural gas infrastructure. In North America, RNG is supported by abundant natural gas pipeline infrastructure which allows for immediate use today, and for decades to come. Hexagon Agility is enabling the adoption of RNG to cost effectively combat climate change.

Timing

Deliveries of the Mobile Pipeline® modules are scheduled to start in the third quarter of 2023.

For more information:

Karen Romer, SVP Communications, Hexagon Composites
Telephone: +47 950 74 950 | karen.romer@hexagongroup.com

Ingrid Aarsnes, VP Investor Relations and ESG, Hexagon Composites ASA
Telephone: +47 950 38 364 | ingrid.aarsnes@hexagongroup.com

About REV LNG

REV LNG is a full-service supplier of liquid natural gas (LNG), compressed natural gas (CNG) and renewable natural gas (RNG) specializing in development, production, supply, transportation, and distribution solutions. As an integrated solutions provider, REV has partnered with industry leading companies and led the development of award-winning projects. Learn more at www.revlng.com.

About Hexagon Agility

Hexagon Agility, a business of Hexagon Composites, is a leading global provider of clean fuel solutions for commercial vehicles and gas transportation solutions. Its product offerings include (renewable) natural gas storage and distribution systems, Type 4 composite natural gas cylinders, propane, and (renewable) natural gas fuel systems. These products transport clean gaseous fuels and enable vehicles to reduce emissions while saving operating costs. Learn more at www.hexagonagility.com and follow @HexagonAgility on Twitter and LinkedIn.

Hexagon delivers safe and innovative solutions for a cleaner energy future. Our solutions enable storage, transportation, and conversion to clean energy in a wide range of mobility, industrial and consumer applications. Learn more at www.hexagongroup.com and follow @HexagonASA on Twitter and LinkedIn.

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/12/06/2567903/0/en/Hexagon-Agility-receives-order-from-REV-LNG-for-Mobile-Pipeline-modules-as-demand-to-deliver-Renewable-Natural-Gas-continues-to-grow.html

Redigert 06.12.2022 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
08.12.2022 kl 13:28 12805

Glimrende!

For her er det ikke størrelsen på kontrakten (2 milloner NOK) som teller, men potensialet. For ettersom dette er en pionerkontrakt om leveranse av et drivstoffsystem til et fartøy til en leverandør som i dette tilfellet er verdens største leverandør av arbeidsbåter til havbruksnæringen, sier det seg selv at potensialet for skalering her er gedigent. Bare å gratulere Purus. Igjen. Med nok et sjumilssteg.

Hexagon Purus Maritime receives purchase order for hydrogen fuel storage system from Moen Marin

December 08, 2022 06:32 ET | Source: Hexagon Purus ASA

Hexagon Purus Maritime, a wholly owned subsidiary of Hexagon Purus, has received a purchase order for a hydrogen fuel storage system from Moen Marin, the world’s largest supplier of working boats to the aquaculture industry. Hexagon Purus Maritime’s hydrogen fuel storage system with type 4 hydrogen cylinders will be used for fuel storage onboard a zero-emission working boat for the aquaculture industry in Norway. Already a development partner in Moen Marin’s “Pilot-E” zero-emission working boat program, Hexagon Purus Maritime will continue working on the development and testing, with final system delivery scheduled by the end of 2023. The value of the order is approximately EUR 200,000 (approx. NOK 2.0 million).

"Moen Marin is committed to actively lead the way in developing zero-emission alternatives for fisheries and aquaculture companies operating globally. Supporting the global response to the threat of climate change this is an important project and a long-term initiative for us”, says Mariell Ulla Toven, Chief Business Development Officer in Moen Marin. “Hexagon Purus Maritime delivers strong technical capabilities, and we are happy to further develop our strong cooperation and long-term relationship for the benefit of the maritime industry and global environment”.  

“We believe that the maritime industry, both in Norway and globally, offers great potential for increased hydrogen adoption, especially for applications requiring short and predictable working patterns close to the shore”, says Robert Haugen, Managing Director of Hexagon Purus Maritime. “This order represents an important commercial milestone as the first order for our maritime hydrogen fuel system, and we look forward to continue the cooperation with Moen Marin”.    

About the market

Hexagon Purus combines maritime experience with extensive hydrogen storage expertise to provide a holistic approach to zero emission maritime solutions. Hexagon Purus is at the forefront of developing innovative hydrogen storage solutions with lightweight composite cylinders that are ideal for maritime applications.

Hexagon Purus’ hydrogen storage and distribution business is well-positioned to support the ambitious energy transition required in the maritime sector - and to take a global leading role for integrated products in the emerging maritime hydrogen market. Together with partners, Hexagon Purus can cover major parts of the maritime hydrogen value chain.

Timing

Delivery of the maritime fuel system is scheduled for Q4 2023.

For more information:

Mathias Meidell, Investor Relations Director, Hexagon Purus
Telephone: +47 909 82 242 | mathias.meidell@hexagonpurus.com

About Moen Marin

Moen Marin is the world’s largest supplier of working boats to the aquaculture industry with strong focus on electrification and digitization of the fishing and aquaculture fleet. Moen Marin is headquartered in Trondheim (Norway) with operations across 11 countries. The company is owned by Scale AQ. Together with Scale AQ, Moen Marin wants to make everyday life easier for fish farmers by offering a complete portfolio of products and services to the aquaculture industry.

About Hexagon Purus

Hexagon Purus, a Hexagon Composites company, enables zero emission mobility for a cleaner energy future. The company is a world leading provider of hydrogen Type 4 high-pressure cylinders and systems, battery systems and vehicle integration solutions for fuel cell electric and battery electric vehicles. Hexagon Purus' products are used in a variety of applications including light, medium and heavy-duty vehicles, buses, ground storage, distribution, refueling, maritime, rail and aerospace.

Hexagon Purus Maritime, a wholly owned subsidiary of Hexagon Purus, provides compressed hydrogen fuel storage systems for maritime applications, helping to decarbonize the maritime industry. The technology is based on decades of know-how and experience from land-based hydrogen application from the Hexagon Group.

Learn more at www.hexagonpurus.com and follow @HexagonPurus on Twitter and LinkedIn

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/12/08/2570037/0/en/Hexagon-Purus-Maritime-receives-purchase-order-for-hydrogen-fuel-storage-system-from-Moen-Marin.html

Redigert 08.12.2022 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
11.12.2022 kl 22:35 12477

Hadde ikke tid til å poste mer enn nyhetene om de børsmeldte kontraktene som tikket inn i uken som gikk, men det er ekstremt mye interessant som foregår der ute. Vil påstå at det nå virkelig 'koker' i forretningsområdene Hexagon Group er globalt markedsledende innen ute i den store verden, og at det kommer det til å gjøre i stadige sterkere grad, i flere tiår fremover. Store ord? Ja, kanskje det, men det er definitivt inntrykket man sitter igjen med når man følger med.

Her noen av nyhetene/artiklene jeg bokmerket i uken som gikk.

USA. RNG revolusjonen. Hexagon Composites.

Bill aims to create $1 per gallon tax credit for RNG fuel sales

By Erin Voegele | December 08, 2022

By Erin Voegele | December 08, 2022

Reps. Brian Fitzpatrick, R-Pa., and Linda T. Sánchez, D-Calif., on Dec. 1 introduced the Renewable Natural Gas Incentive Act. The bill aims to create a $1 per gallon tax credit for the sale of renewable natural gas (RNG) used in transportation. Companion legislation was introduced by Sens. Richard Burr, R-N.C., and Mark Warner, D-Va., in July.

“Renewable natural gas (RNG) provides economical and clean energy that can offer carbon-negative fuel for some of our nation’s largest supply chain vehicles,” Fitzpatrick said. “Providing businesses with tax credits for RNG will boost our economy and safeguard our environment. I am proud to support this commonsense, bipartisan legislation alongside my colleague, Rep. Sánchez, and to advocate for cleaner businesses and communities across the United States.”

https://biomassmagazine.com/articles/19575/bill-aims-to-create-1-per-gallon-tax-credit-for-rng-fuel-sales

Fra Hexagon Agility. Bl.a. med statements fra et par av selskapets mange partnere/kunder.

With Diesel Prices at its Highest, Fleets Are Cutting TCO with CNG, RNG

December 7, 2022
“RNG is enabling us to drive towards carbon-negative performance while reducing costs in our LTL operations. With Hexagon Agility’s extensive expertise, we are fortunate to have them as our partner to help meet our sustainability goals,” said Michael Palmer, Estes vice president of fleet services.
And by working closely with Hexagon Agility, the CTS team has seen even higher savings with the implementation of a solid maintenance program.

“The difference in cost between a diesel day cab truck and a CNG of comparable specs and range is roughly $50,000 to $55,000. At today’s fuel prices you can expect to save roughly $20,000 annually versus diesel, so the basic economics really make sense,” explained Curt Reitz, president of CTS.  “Additionally, we are finding we can refurbish and reuse the fuel system on a second truck. With the fuel system being a significant portion of the cost difference, the economics are even more compelling. Add on the use of RNG, which is either carbon neutral or even carbon negative and we are doing something great for our fleet and our customers in terms of carbon reductions, too.”

https://www.act-news.com/news/with-diesel-prices-at-their-highest-fleets-are-cutting-tco-with-cng-rng/

Hexagon Purus. Hvorvidt og eventuelt i hva Purus er direkte involvert i dette konkrete, blir ren spekulasjon, men det er vel kjent og vi vet at Hexagon Purus er i prosjekter med såvel Toyota (flere) og BMW (og Bosch).

En Toyota Hilux på hydrogen

Av:Thomas Hildonen 05/12/2022

Og BMW setter også i gang produksjonen av en liten serie med hydrogenbiler i form av iX5.

Bilfolket har muligens glemt hydrogen, men det har åpenbart ikke bilmerkene. For nå viser to skikkelige tungvektere, japanske Toyota og tyske BMW, fram to nye eksempler på biler som bruker hydrogen som drivstoff.

Toyota har vært det mest skeptiske av de store bilmerkene når det kommer til rene elbiler, og mest av alt har de vært bekymret for den rene batteridriften slike biler har.

https://bil24.no/en-toyota-hilux-pa-hydrogen/

Hexagon Purus. Da er Hexagon Purus partner/kunde Alstom klar for å erobre også Tsjekkia!

News December 6, 2022

Alstom and Air Products to roll out hydrogen trains in Czech Republic

The agreement also includes the provision of essential infrastructure in the country.

French train maker Alstom has reached a memorandum of understanding (MoU) with Air Products to launch hydrogen trains in the Czech Republic.

The agreement also includes the provision of essential infrastructure in the country. It is aimed at meeting the objectives set by the European Green Deal, specifically the ‘Fit for 55’ package.

Alstom is said to be the first company across the globe to introduce a hydrogen passenger train in 2018 in Germany.

The hydrogen train was later trialled in Austria, the Netherlands, Sweden, and Poland. These trains were also purchased by France and Italy.

Alstom Czech Republic and Slovakia managing director Dan Kurucz said: “By signing this memorandum, we formally confirm our long-term cooperation with Air Products. Both parties will do everything in their power to accelerate the introduction of hydrogen in rail in the Czech Republic.

“Alstom is a pioneer in hydrogen rail mobility solutions and has much to offer in this area, from expertise to the trains themselves.“

The rolling stock manufacturer exhibited the hydrogen train in the Czech Republic and Slovakia during its Railshow that was held from 17th to 25th May this year.

Air Products, which offers technical gases and advanced technologies in the Czech Republic, now focuses on using hydrogen in all types of transport vehicles including rail.

Last month, Nestlé Waters announced plans to deploy a hydrogen-powered freight train, developed by Alstom and Engie, in France from 2025.

https://www.railway-technology.com/news/alstom-hydrogen-train-czech-republic/

Rect Angel
12.12.2022 kl 23:18 12355

Hexagon Purus. Artig og oppløftende milepæl som lover svært godt.

Hexagon Purus's joint venture med CIMC Enric i Kina har vunnet sin første utenlandske ordre! Utenlandsk må i denne sammenheng naturligvis forstås som ordre om leveranse utenfor Kinas grenser. I dette tilfellet til Australia. Ordren gjelder leveranser av Type 4 hydrogen-sylindre/drivstoffsystemer til tungtransport. Detaljer rundt kontrakten oppgis ikke i denne meldingen formidlet av yahoo, men avslutningsvis påpekes det at joint venturet ser kontrakten som et gjennombrudd som demonstrerer joint venturets ledende markedsposisjon innen forretningssegmentet. Som i Nord-Amerika og Europa, nå også altså i Kina og Sørøst-Asia inklusive Oseania. Bravo!

CIMC Enric (03899) won an order for a 70MPa IV bottle-mounted hydrogen supply system in Australia through a joint venture

Monday, December 12, 2022 at 1:29 am

CIMC Enric (03899) announced that CIMC Enric and Hexagon Purus’ hydrogen energy joint venture——CIMC Sikang Hydrogen Energy Development (Hebei) Co., Ltd., successfully obtained the first 70Mpa IV type On-board hydrogen supply system exported to Australia. This order is the company's first exported 70Mpa IV vehicle-mounted hydrogen supply system product, which will be used in the hydrogen-powered heavy trucks operated by customers in Australia, laying a good foundation for the company to expand the promising Australian hydrogen-powered heavy-duty truck market.

At present, the 35Mpa III vehicle bottle and hydrogen supply system produced by CIMC Enric have been applied in batches in important transportation fields such as hydrogen fuel cell forklifts, heavy trucks and buses, while the IV vehicle bottle and hydrogen supply system have been formed in Hong Kong Sales, the breakthrough in the Australian market this time proves the leading strength of CIMC Enric in the field of IV bottles and systems. (SY)

https://hk.news.yahoo.com/%E6%96%B0%E5%9C%B0%E8%A7%80%E5%A1%98%E5%9C%B0%E6%A8%99%E5%BC%8F%E7%B6%9C%E5%90%88%E9%A0%85%E7%9B%AE%E5%95%86%E6%A5%AD%E9%A0%85%E7%9B%AE-millennity-%E8%90%BD%E6%88%90-074641048.html

Redigert 12.12.2022 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
13.12.2022 kl 22:14 12281

Hexagon Purus.

Mer Alstom. I Tyskland går altså allerede hydrogendrevne Alstom-tog med tank-/drivstoffsystem fra Hexagon Purus i rutetrafikk. Flere ruter kommer til i 2023. Pilotprosjekt pågående i en rekke andre nasjoner (mer om dette bl.a. i innlegg 11.12.2022 kl 22:35 på denne tråden). Interesse også fra Australia. En delegasjon derfra og Irlands transportminister er ventet på besøk med det aller første.

BUSINESS GERMANY

German railway firm ushers in new era for hydrogen trains

Godehard Weyerer Bremervörder, Germany

8 hours ago

A railway company from the northern German town of Bremervörde has become the first in the world to operate a fleet of hydrogen trains in regular operation. Will it be the first of many around the globe?

Christoph Grimm puts on his yellow Hi-Vis vest and leaves his office. Outside, in front of the newly renovated old train station of the Bremervörder-Osterholz railway, a hydrogen workshop is being built.

He enthuses that his company recently celebrated a world premiere. They now have six hydrogen-powered trains running regularly between different cities in the region, replacing conventional diesel trains in the process. Thanks to a fuel cell, the trains can drive completely emission-free.

"All relevant drive components such as tank and fuel cells are on the roof of hydrogen trains," he explains. In diesel vehicles, the units are located under the vehicle floor. "That requires a completely different maintenance concept, hence the new building."

World's first hydrogen train fleet

The Elbe-Weser Railroad Company (EVB), of which Grimm is the managing director, is the successor to regional railway lines and three private railway companies. For more than 40 years, the company has been keeping rail traffic running in the region, but the hydrogen-powered trains are now the pride of the EVB fleet.

The EVB, which also provides container train routes between northern German seaports and southern Germany, counts the state of Lower Saxony and the districts and various cities from the region as its shareholders.

Having the world's first hydrogen-powered train fleet in service in the region is mainly due to the fact that train manufacturer Alstom is based in the nearby town of Salzgitter. The EVB's route network was a good fit too for the operation of hydrogen trains as it is not electrified.
Global demand for hydrogen trains

The hydrogen train, which is being serviced in the hall, has a 130-kilogram (287-ounce) tank and a fuel cell for each train segment. The train can travel around 800 kilometers (497 miles) per day in regular traffic. Alstom oversees the maintenance of its trains on the Bremervörde premises.

An important question now is where new sales markets for hydrogen trains may open worldwide. On entire continents, — North America, for example — electrical overhead lines are an absolute exception. Some companies looking to go green can therefore choose to go electric or go with hydrogen trains, suggests Grimm.

By next summer, all 14 trains so far ordered by Grimm's company should be in operation, replacing the diesel trains on the Weser-Elbe railway network.

In 2023, some local rail lines in the Frankfurt area will be converted to hydrogen, confirms Grimm. There is also foreign interest: the Irish Minister for Transport and a delegation from Australia have announced that they will be visiting Bremervörde in the coming days.

https://www.dw.com/en/german-railway-firm-ushers-in-new-era-for-hydrogen-trains/a-64070343
Redigert 13.12.2022 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
14.12.2022 kl 23:06 12110

Hexagon Composites og Hexagon Purus.

Man kan som aksjonær trygt slippe jubelen løs for dette!

Økt satsning på biometan og hydrogen på toppen av EUs prioriteringsliste når det gjelder fremtidens energisatsing/-kilder (*) innen unionen!

Council of the EU

Press release
14 December 2022, 04:45

EU recovery plan: Provisional agreement reached on REPowerEU

The EU is accelerating the end of its dependence on Russian fossil fuel imports. Negotiators of the Council and the European Parliament have reached a provisional agreement on the REPowerEU proposal which aims to strengthen the strategic autonomy of the Union by diversifying energy supplies and boosting the independence and security of the Union’s energy supply. The agreed text is subject to approval by the Council and the European Parliament before undergoing the formal adoption procedure.

In practical terms, member states will be able to add a new REPowerEU chapter to their national recovery and resilience plans (RRPs) under NextGenerationEU, in order to finance key investments and reforms which will help achieve the REPowerEU objectives.
The scope of the chapters is further clarified and will include, among others:

boosting energy efficiency in buildings and critical energy infrastructure

decarbonising industry

increasing production and uptake of sustainable biomethane, and renewable or fossil-free hydrogen

increasing the share and accelerating the deployment of renewable energy

improving energy infrastructure and facilities to meet immediate security of supply needs for gas, including liquefied natural gas (LNG), notably to enable diversification of supply in the interest of the Union as a whole

oil infrastructure and facilities necessary to meet immediate security of supply needs may be included in the REPowerEU chapter of a member state that has been subject to the exceptional temporary derogation due to its specific dependence on crude oil and geographical situation

addressing energy poverty

incentivising a reduction of energy demand

addressing internal and cross-border energy transmission and distribution bottlenecks

supporting electricity storage

accelerating the integration of renewable energy sources

supporting zero emission transport and its infrastructure, including railways

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/12/14/eu-recovery-plan-provisional-agreement-reached-on-repowereu/

* uttrykt helt presist og korrekt: biometan er en energikilde mens hydrogen er en energibærer.
Redigert 14.12.2022 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slingsby
15.12.2022 kl 01:37 12114

Takk for dine informative innlegg om HEX og HPUR, Rect Angel!
Rect Angel
15.12.2022 kl 12:32 12077

Kjekt å høre at du setter pris på det jeg poster om Hexagon Group og relatert info Slingsby.

Jeg sitter dønn langsiktig her, har kjempetro både når det gjelder Composites og Purus og poster primært nyheter om selskapene og relatert info som jeg mener har betydning for disse.

Når det gjelder aksjekursene, finner man til enhver tid disse notert på børsen. Så de skriver jeg ikke lenger noe særlig om.

Skal jeg først si noe om disse, må det bli å gjennta at det fremstår som helt åpenlyst at Hexagon Composites egen, lønnsomme og meget fremgangsrike business er helt absurd lavt priset på Oslo Børs, gitt verdien av selskapets eierandel på 73.29% av aksjene i Hexagon Purus. På dagen i desember 2020 for to år siden da Hexagon Composites aksjen gikk ex. Hexagon Purus aksjene daværende aksjonærer fikk tildelt i forbindelse børsnoteringen av Purus, var aksjekursen ca. 59 NOK (og selskapets %-vise eierandel i Purus var den dagen den samme som nå - 73.29% av aksjene). Real-time, i skrivende stund, er aksjekursen 31.98 NOK. Altså ned nesten 50% på to år. Med andre ord en kursutvikling omvendt proporsjonal med fremtidsutsiktene til sterkt ekspanderende Hexagon Group som, som globalt markedsledende innen alt man driver med, er enormt mye sterkere og bedre strategisk posisjonert med henblikk på vekst i dag enn for 2 år siden. Ikke minst som en direkte følge av det enorme iboende potensialet EUs REpowerEU og Bidens/USAs IRA (Inflation Reduction Act) representerer for virksomhetene til Hexagon Group. Så for meg faller det veldig enkelt å gå for langsiktige posisjoner i Hexagon Group aksjene, men aksjekursene de fastsettes som sagt på børsen.

Helt til slutt i dette innlegget kan jeg jo nevne at styreleder i Hexagon Composites og storeier i begge Hexagon Group selskapene Knut Flakk i februar 2021 kjøpte 100 000 Hexagon Composites aksjer (kurs 58.90 NOK) for 5.89 millioner NOK og 250 000 Hexagon Purus aksjer (kurs 53.85 NOK) for 13.46 millioner NOK og at jeg tror Flakk etterhvert kommer til å tjene gode penger på de handlene.

Sånn, nok sagt om aksjekurser. Søkelyset rettes tilbake på nyheter om og annen relevant info relatert til Hexagon Group selskapenes virksomheter.

Redigert 18.12.2022 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
15.12.2022 kl 22:35 11977

Hexagon Purus's kinesiske joint venture partner CIMC Enric gikk mot strømmen på Hong Kong børsen i dag og steg kraftig.

sina.finance forklarer kursoppgangen med kontrakten SIMC Enrics joint venture med Hexagon Purus nylig vant i Australia (mer om denne kontrakten i innlegg 12.12.2022 kl 23:18 her i denne tråden) og at kinesiske myndigheter i går 14.desember presenterte "Strategic Planning Outline for Expanding Domestic Demand (2022-2035)" som blant annet innebærer økt satsing på fyllestasjoner for hydrogen.

CEO i Hexagon Purus Morten Holum har i forbindelse med kvartalspresentasjon uttalt at det fortsatt er tidlig, men at Kina og Sørøst-Asia etterhvert vil bli et stort og meget viktig marked for Hexagon Purus.

Og at joint venturet tydeligvis har landet en signifikant kontrakt i Australia allerede før produksjonslokaliteter i Kina står ferdig bygget, lover jo godt i så måte. Vanskelig å skjønne annet enn at kontrakten er vunnet på referansene til Hexagon Purus's produkter i markeder som Nord-Amerika og EU.

Changes in Hong Kong stocks | CIMC Enric (03899) rose by more than 7% before noon.

December 15, 2022 at 11:48 Zhitong Finance Network

CIMC Enric(03899) rose more than 7% before noon. As of press time, it rose 6.37% to 8.02 Hong Kong dollars, with a turnover of 25.9146 million Hong Kong dollars.

On the news, on December 14, the Central Committee of the Communist Party of China and the State Council issued the "Strategic Planning Outline for Expanding Domestic Demand (2022-2035)". The "Outline" pointed out that the electrification, networking, and intelligence of automobiles should be promoted, and the construction of supporting facilities such as parking lots, charging piles, power stations, and hydrogen refueling stations should be strengthened.

It is reported that CIMC Enric recently announced that Zhongji Sikang, a hydrogen energy joint venture between CIMC Enric and Hexagon Purus, has successfully won the first 70Mpa IV vehicle-mounted hydrogen supply system export order to Australia, which is the company's first export of 70Mpa IV The on-board hydrogen supply system products will be used in the hydrogen heavy trucks operated by customers in Australia, which will lay a good foundation for the company to expand the hydrogen heavy truck market in Australia.

https://finance.sina.com.cn/stock/hkstock/marketalerts/2022-12-15/doc-imxwtnzz6569412.shtml

Redigert 15.12.2022 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
18.12.2022 kl 13:13 11770

Det virker ikke å være mye tvil om at Hexagon Purus's kinesiske joint venture partner CIMC Enric er meget solid strategisk posisjonert innen kinesisk hydrogenvirksomhet.

Avsnitt to her handler om joint venturet og dets nyvunnede kontrakt om leveranser av drivstoffsystemer til hydrogendrevne tungtransportkjøretøy i Australia.

Man finner mer om denne kontrakten, som omtales som et gjennombrudd for joint venturet, i innlegg 12.12.2022 kl 23:18 og 15.12.2022 kl 22:35 her på denne tråden.

CIMC ENRIC (03899): Focus on Hydrogen Heavy Truck Market

Hydrogen energy has an important strategic position in the country's energy transformation. The company seized the opportunity to continue to increase hydrogen energy development, covering the entire industrial chain of upstream hydrogen production, midstream storage and transportation, and downstream applications; hydrogen energy business performed well in the first half of 2022 Currently, the revenue increased significantly by 175.1% YoY to RMB 170 million. In terms of hydrogen production, the company is actively deploying related technologies and projects such as industrial by-product hydrogen, hydrogen production from electrolyzed water, and hydrogen production from methanol. In terms of storage and transportation, the sales volume of the company's hydrogen long-tube trailers and station-use hydrogen storage bottle sets continued to lead the market. In terms of hydrogen refueling stations, the company completed the research and development of the second-generation small skid-mounted 35MPa hydrogen refueling device, and successfully landed in Foshan, Guangdong; won the bid and successfully delivered the Shanxi hydrogen refueling mother station project; won the bid for the Hangzhou Asian Games hydrogen production and hydrogenation integrated station, Nanjing Yangzi Petrochemical Hydrogen Supply Center and other projects.

CIMC Enric Holdings Co., Ltd. announced that CIMC Sikang Hydrogen Energy Development (Hebei) Co., Ltd. successfully won the first export order to Australia for a 70Mpa bottle-mounted hydrogen supply system. This order is CIMC Enric's first export of 70Mpa IV vehicle-mounted hydrogen supply system products, which will be used on the hydrogen-powered heavy trucks operated by customers in Australia, laying a good foundation for them to expand the promising Australian hydrogen-powered heavy-duty truck market Base. CIMC SCAN is a hydrogen energy joint venture between CIMC Enric and Hexagon Purus, and the 70Mpa IV hydrogen storage bottle is its main product.

At present, the 35Mpa Type III on-board bottle and hydrogen supply system produced by CIMC Enric has been applied in batches in important transportation fields such as hydrogen fuel cell forklifts, heavy trucks and buses, while the Type IV on-board bottle and hydrogen supply system has been formed in Hong Kong Sales, the breakthrough in the Australian market this time proves the leading strength of CIMC Enric in the field of IV bottles and systems.

Back in 2019, Australia launched its National Hydrogen Strategy, emphasizing its intention to become a major player in the global hydrogen space by 2030. Among them, the New South Wales government has promised to expand the production scale of green hydrogen and launch 10,000 hydrogen energy vehicles before 2030, so that the production cost of green hydrogen is less than 2.80 Australian dollars, making hydrogen energy more cost-competitive than diesel fuel , Expand the business scale and market share of hydrogen energy in the application of heavy transportation equipment.

Internationally, heavy-duty transport operators use hydrogen for applications that cannot be electrified due to range, recharge time and power infrastructure constraints. As the emission reduction pressure of the carbon-intensive mining industry is becoming increasingly severe, major mining industries in Australia are gradually increasing investment, and plan to use zero-emission heavy trucks such as hydrogen energy heavy trucks to achieve the decarbonization goal of their heavy truck fleet. According to data from the Australian Bureau of Statistics, as of June 30, 2021, a total of 365,000 heavy-duty trucks were registered in Australia, 97.0% of which were diesel heavy-duty trucks. According to data released by the Australian Trucking Industry Council, there were 32,235 new truck and van registrations in Australia by the end of the third quarter of 2022, a year-on-year increase of 6.0%.

Countries/regions at home and abroad are committed to making hydrogen an important part of the world's future energy structure. To date, 19 national governments/international organizations, including Australia, Japan, the UK, the Netherlands, Germany, France, the EU and the US, have developed national hydrogen strategies and committed to achieving hydrogen targets. In 2021, global sales of hydrogen fuel cell vehicles will increase by nearly 70% year-on-year, and a total of about 640 hydrogen refueling stations will be put into operation. The global transportation sector is embracing a clean future.

https://hk.investing.com/news/stock-market-news/article-275465

Rect Angel
30.12.2022 kl 00:32 11128

Hexagon Purus. Poster dette for å illustrere hvilken potensiell veksttakt som estimeres når ting etterhvert begynner å ta av innen hydrogendrevet tungtransport vei.

Global Hydrogen Trucks Market is Expected to Flourish at a CAGR of 41%, and is Likely to Cross More Than US$ 119.18 Bn Between Forecast Period 2023-33 | Expertise Analysis from Future Market Insights, Inc.

Future Market Insights, Inc.

Thu, December 29, 2022 at 1:15 PM GMT+1·5 min read

https://finance.yahoo.com/news/global-hydrogen-trucks-market-expected-121500345.html

Rect Angel
02.01.2023 kl 14:06 10913

Hexagon Composites's divisjon Hexagon Digital Wave starter det nye året på best tenkelige måte ved å børsmelde en avtale som samtidig markerer inntog i nok et forretningsområde for Hexagon Digital Waves markedsledende verifiserings-/testteknologi! Kvalitetets-/sikkerhetskontroll allerede i produksjonsfasen av stålsylindere.Potensial!

Hexagon Digital Wave’s Ultrasonic Examination Machine to be used to verify Type 1 cylinder production at CP Industries

January 02, 2023 07:00 ET | Source: Hexagon Composites ASA

2 January 2023: Hexagon Digital Wave will deliver a UE7 Ultrasonic Examination (UE) machine to CP Industries. UE machines have traditionally been used to perform periodic requalification of metallic pressure vessels, as prescribed by the US Department of Transportation, Transport Canada, and the International Organization for Standardization (ISO). CP Industries will utilize its UE7 to verify the integrity of their manufacturing process for Type 1 steel cylinders, commonly used in steel tube trailers. The UE7 is the largest machine in Hexagon Digital Wave’s UE portfolio, capable of testing cylinders up to 40 feet in length. This represents a new market segment for Hexagon Digital Wave’s UE technology.

“We are excited to help CP Industries in their continued commitment to provide top of the line Type 1 steel cylinders to the market,” says Melissa Holler, President of Hexagon Digital Wave. “This machine represents another avenue for Hexagon Digital Wave to help deliver safety to the compressed gas industry.”

“The investment we made in the UE7 machine will be a game changer for us.  The new set up will allow us to be much more efficient in key aspects of our inspection and testing processes.  CP Industries is always looking to improve efficiencies and the team at Hexagon Digital Wave brought us a solution that will make us a better supplier immediately,” says Tom Kairys, VP of Sales and Marketing from CP Industries.

About the market

Ultrasonic Examination (UE) uses advanced electronics and sensors that assess the structural integrity of high-pressure metallic cylinders for overall safety. Hexagon Digital Wave has been the market leader for nearly two decades in UE solutions for the periodic testing of high-pressure seamless metallic cylinders. UE allows customers to test their cylinders without venting the gaseous contents. This has a number of positive impacts to both the environment and the customer.

As of December 2022, 165 Hexagon Digital Wave UE machines were in use throughout the globe for inspection of high-pressure metallic vessels.  This is in accordance with DOT Special Permits 14206 and 14149 and Equivalency Certificate SU-10112.

Timing

The UE7 machine, completed at year- end 2022, will be shipped to CP Industries in January 2023.

Karen Romer, SVP Communications, Hexagon Composites
Telephone: +47 950 74 950 |+1 402-450-6537| karen.romer@hexagongroup.com

About Hexagon Digital Wave

Hexagon Digital Wave, a subsidiary of Hexagon Composites ASA, is a leading digital solutions provider of Non-destructive testing methods, which includes Ultrasonic Examination (UE) and Modal Acoustic Emission (MAE) inspection products and services. With applications in the industrial gas, fire service equipment, medical oxygen, automotive, alternative fuels, and aerospace industries, Hexagon Digital Wave’s goal is to remove technology barriers and simplify workflows with digital and automated platforms that enhance productivity and reduce total cost of ownership. Through its platforms, Hexagon Digital Wave is on the leading edge of reducing cylinder landfill waste and increasing asset availability and up-time.

About CP Industries

CP Industries prides itself in having nearly 120 years of engineering and manufacturing experience. We are recognized by our customers as the leader in providing the highest level of customer service and quality products that are safe, reliable, and cost effective. Unsurpassed by the competition, these capabilities set us apart as the world leader in the industry today. A division of CP Industries Holdings, Inc., CP Industries serves domestic and international markets including aerospace, chemical processing, construction, food production, industrial controls, medicine, nuclear power propulsion systems, oil and gas exploration and production, rescue equipment, transportation, undersea exploration, and natural gas vehicles.

Hexagon delivers safe and innovative solutions for a cleaner energy future. Our solutions enable storage, transportation, and conversion to clean energy in a wide range of mobility, industrial and consumer applications. Learn more at www.hexagongroup.com and follow @HexagonASA on Twitter and LinkedIn.

https://www.globenewswire.com/news-release/2023/01/02/2581565/0/en/Hexagon-Digital-Wave-s-Ultrasonic-Examination-Machine-to-be-used-to-verify-Type-1-cylinder-production-at-CP-Industries.html
Redigert 02.01.2023 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
03.01.2023 kl 11:47 10742

Hexagon Composites. Strålende nyheter. Herved kommer biometan/fornybar naturgass/RNG som energikilde for alvor på agendaen også her til lands.

Dette er en fersk artikkel fra E24 bak betalingsmur/for abonnenter så kan bare gjengi overskriften her, men dette får vi nok snart høre mer om.

Tre år til diesel blir forbudt. Nå kan bondens gjødsel bidra til at skipene får komme inn fjorden.

Det blir ingen utsettelse av utslippskravene i verdensarvfjordene. I stedet foreslås det en overgangsperiode med et drivstoff som knapt er blitt brukt på cruiseskip.

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/l34Wrk/tre-aar-til-diesel-blir-forbudt-naa-kan-bondens-gjoedsel-bidra-til-at-skipene-faar-komme-inn-fjorden

kelle
03.01.2023 kl 20:43 10717

I tillegg kommer Hydrogenfabrikken på Hellesylt i produksjon fra 3.kvartal i år.
Ocean24
NYHETERKOMMENTARERLEDIGE STILLINGERNYHETSBREVANNONSERE
Søk...

HYDROGEN
Bygger Norges største fabrikk for grønt hydrogen i Geiranger: «En viktig brikke i energiomstillingen»
3 MIN LESETID2. JANUAR

I år åpner Norwegian Hydrogen sin første fabrikk for produksjon av grønt Hydrogen, på Hellesylt ved Geirangerfjorden. Pilotprosjektet blir Norges største fabrikk for grønt hydrogen.

Fabrikken på Hellesylt skal produsere 1,5 tonn grønt hydrogen i døgnet. (Foto: Norwegian Hydrogen)
Norwegian Hydrogen er et norsk selskap med hovedkontor i Ålesund, stiftet i 2020. Bedriften har planer om å produsere og selge grønt hydrogen i Norge og resten av Norden.

Marielle Furnes Mannseth jobber som Group Brand & Sustainability Officer i Norwegian Hydrogen. Hun forteller til Ocean24.no at selskapet har ambisjoner om å bygge ut infrastruktur bestående av både produksjonsanlegg og hydrogenfyllestasjoner for tungtransport og maritime kunder.

– Vi satser i hovedsak på tungtransport, maritime kunder og direkte leveranser til aktører innenfor industrien. Det er denne målgruppen det er aller viktigst at går over til grønn energi i løpet av de kommende årene, sier Mannseth.

– Norge må ta på seg ledertrøyen
Videre forteller hun at det er gode forutsetninger for produksjon av grønt hydrogen i Norge. På Hellesylt er forholdene spesielt gode. Der ligger det tre vannkraftverk som skal levere strøm til den nye fabrikken. Fabrikken skal før utgangen av 2023 produsere 1,5 tonn hydrogen i døgnet.

– Norge har gode muligheter til å bli en stor aktør innen produksjon av hydrogen. Her finnes det allerede mange etablerte vannkraftverk som kan forsyne hydrogenfabrikker med nødvendig kraft til produksjonsfasen. Samtidig er det viktig å bygge ut mer fornybar kraft, for å sørge for tilstrekkelig tilgang til utslippsfri energi i fremtiden, forteller hun.

Mannseth mener hydrogenproduksjon kan bli en viktig del av norsk industri som på sikt kan generere tusenvis av arbeidsplasser.

– Norge må ta på seg ledertrøya i denne næringen. EU er ekstremt fremoverlente når det gjelder å gi støtte til produksjon av grønt hydrogen. Vi må være tidlig ute og etablere oss i denne sektoren. Dette er også en viktig faktor for å få ned CO2-utslippene i verden.

– Vi ønsker også å utnytte varmen som oppstår under produksjonen. Den kan for eksempel brukes til oppvarming av hoteller, fotballbaner, eller drivhus. Vi vil utnytte alle våre resurser, for å gjøre produksjonen så bærekraftig som mulig.

En viktig del av energiomstillingen
Når hydrogen brukes som energibærer avgir den ingen luftforurensning. Hydrogen produsert ved hjelp av energi fra fornybare energikilder er med andre ord utslippsfri.

Mannseth tror at produksjon av hydrogen sammen med andre former for fornybar energiproduksjon vil utgjøre en viktig del av energiomstillingen.

– Det er viktig med samarbeid på tvers av forskjellige sektorer. Det er summen av de ulike formene for bærekraftig energiproduksjon som til sammen vil skape en grønnere verden, sier Marielle Furnes Mannseth.
Rect Angel
03.01.2023 kl 23:05 10696

Ser man det. Strålende nyheter også fra Hellesylt og Norwegian Hydrogen hvor Hexagon Purus har eierandel. Mitsui kjøpte seg jo forøvrig også inn og tok en eierandel i Norwegian Hydrogen for noen måneder siden. Dette lover godt!

Og med alle de økonomiske stimuli artikkelen jeg siterer fra under lister opp at nå skal pøses ut i markedet fra diverse myndighetshold, må det virkelig være grunn til å tro at 2023 blir et godt år for grønt hydrogen!

Hexagon Purus spesifikt: Eneste lille 'minus' er et luksusproblem i form av at Hexagon Purus's ordrebok når det gjelder den delen av selskapets virksomhet som produserer større lagrings- og distribusjonssystemer for hydrogen allerede nå er full for 2023. Innen dette forretningsområdet tar man nå imot ordrer for 2024 samtidig som et veldig stort og signifikant pluss er pågående utvidelse av produksjonskapasitet i Nord-Amerika, Europa og Kina/Sørøst-Asia.

It's H2-go | Why 2023 will be green hydrogen's global lift-off year

Subsidy schemes kicking in this year in key economies will all but guarantee profitability for projects that will need huge new sources of renewable power, writes Leigh Collins

3 January 2023 10:47 GMT 
UPDATED  3 January 2023 11:17 GMT
By Leigh Collins

The next 12 months will transform the global green hydrogen industry from a much-discussed idea to large-scale reality, with a wave of government subsidy schemes entering into force that will virtually guarantee profitability for renewable H2 projects which will in turn need huge amounts of clean power to operate.

The most significant support programme will almost certainly be the US hydrogen tax credits — unveiled in last year’s Inflation Reduction Act — which would pay producers up to $3 per kilogram of green H2. But Contracts for Difference (CfD) subsidy programmes from the EU and UK are also due to begin this year, along with Germany’s H2Global scheme, which will provide financial support for clean hydrogen (and its derivatives) imported from outside the EU.

In addition, Canada said it will unveil a hydrogen tax credit scheme in the spring of 2023; Oman will unveil the winners of its first green hydrogen tender in March, and its second in December; India is expected to unveil a new subsidy programme in the coming months; Norway has agreed in principle to introduce a CfD scheme this year; while China is set to significantly expand its green H2 output in 2023.

https://www.rechargenews.com/energy-transition/its-h2-go-why-2023-will-be-green-hydrogens-global-lift-off-year/2-1-1382459

Redigert 03.01.2023 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
04.01.2023 kl 14:52 10549

Hexagon Purus. Spennende nyhet!

INNENRIKS

Tyskland vil kjøpe norsk hydrogen

Når Tysklands næringsminister Robert Habeck lander i Norge torsdag, er det blant annet for å undertegne en erklæring om import av norskprodusert hydrogen.

04/01/2023 10:05

Av Bibiana Piene/NTB

– Vi vil komme med en felles erklæring om å legge til rette for store leveranser av hydrogen fra Norge til Tyskland, sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) til NTB.

– Dette må skje gradvis og er avhengig av lønnsomme prosjekter, men vi har en felles ambisjon, sier han.

Stor jobb

Habeck, som også er Tysklands visestatsminister og klimaminister, kommer til Norge torsdag for å delta på NHOs årskonferanse. Foruten Aasland skal han ha møter med både statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og næringsminister Jan Christian Vestre (Ap).

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/01/04/tyskland-vil-kjope-norsk-hydrogen/

Tyske DER AKTIONÄR er raskt på ballen og ser muligheter for norske selskap. I særdeleshet for Nel og Hexagon Purus.

Today, 07:08 ‧ Michel Doepke

Nel, Hexagon Purus and Co: Exciting hydrogen collaboration between Norway and Germany

Germany and Norway want to create the conditions for significant hydrogen imports in the next decade. Federal Economics Minister Robert Habeck intends to sign a joint declaration on the subject during his trip to Norway this week. Norwegian hydrogen companies such as Nel or Hexagon Purus in particular could benefit from this.

https://www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/nel-hexagon-purus-und-co-spannende-wasserstoff-zusammenarbeit-zwischen-norwegen-und-deutschland-20323779.html

Redigert 04.01.2023 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
04.01.2023 kl 23:14 10437

Hexagon Purus.

abc7 Los Angeles er en TV-stasjon. Artikkelen er en gjengivelse av ordlyden i et nyhetsinnslag på abc7 Los Angeles. Den som ønsker å se dette nyhetsinnslaget om Hexagon Purus kan bare åpne lenken nederst, under artikkelen.

Vi vet altså at Hexagon Purus's ordrebok når det gjelder hydrogendistribusjonssystemer allerede er full for 2023 (dette ble det informert om til markedet allerede under Q3 2022 i oktober).

Og her får vi altså vite ganske mye mer om hva annet Hexagon Purus har tenkt å tjene penger på i året vi nettopp har gått inn i, og at det som først og fremst gjelder for selskapet nå er å holde tritt med den store etterspørselen etter utslippsfrie tungtransport-kjøretøy man nå ser komme i markedet. Lovende. Mildt sagt.

Øvrige signifikante inntektskilder i 2023 er trolig leveranser til hydrogenbuss og hydrogentog.

Ontario company Hexagon Purus providing zero emission solutions for trucking industry as deadline looms

ByPhillip Palmer
Wednesday, January 4, 2023 9:55PM

Diesel trucks are notorious polluters, causing 26% of greenhouse gas emission in the transportation industry even though they represent just 6% of the vehicles on the road.

California is trying to change that, and the trucking industry has a deadline that is fast approaching. In 2024, 9% of all new Class 4-8 truck sales must be zero emissions.

"There's definitely a lot more interest from every single truck company for solutions in the zero emissions space," said Eric Coupal-Sikes, Vice President of Engineering for Hexagon Purus.

The Ontario-based company is one of the global leaders in key technologies needed for zero emission trucks - not by redesigning the entire truck, but certainly what goes under the hood.

"What's under the hood. What's under the frame rails, exactly. So complete zero emission power train. Both battery electric for regional haul and hydrogen for long haul," explains Coupal-Sikes.

Truck manufacturers sell nearly 250,000 new big rigs every year across the country. Even though 13 other states have adopted California's zero emission legislation, original equipment manufacturers will still only sell about 6,000 zero emission vehicles initially, while needing to simultaneously produce 240,000 diesel trucks for other states.

That's where Hexagon Purus comes in.

"There's not one solution that's better than the other. We believe for short range, the EV is going to make quite a bit of sense if you've got the ability to trickle charge overnight. And then for longer range applications, this is where hydrogen is going to make sense," said Todd Sloan, Executive VP of Hexagon Purus.

"We have the capability to help them install these zero emission power trains at our facilities here in Southern California, and that enables them to both continue business as usual as well as introduce zero emission trucks rapidly," added Coupal-Sikes.

Hexagon Purus began focusing exclusively on zero emission in 2020, but the company has over 20 years experience in the alternative fuel trucking industry, which accounts for only 1% of the nationwide fleet.

But with expansion plans already in place, they believe they are ready to meet the expected demand.

"When you feel that power and have no sound, no emissions, you realize this is the future. It's a matter of how fast can we, the industry, make it happen," Sloan said.

https://abc7.com/zero-emissions-trucking-industry-california-hexagon-purus/12642352/

Redigert 05.01.2023 kl 04:26 Du må logge inn for å svare
kelle
05.01.2023 kl 12:12 10313

Equinor og RWE er blitt enige om å samarbeide om å utvikle storskala verdikjeder for lavkarbon hydrogenproduksjon, melder Equinor torsdag.

Meldingen kommer samtidig med at den norske og tyske regjeringen har sendt ut felles erklæringer om tettere samarbeid for å produsere mer fornybar energi og skape grønn industri innen hydrogen, batterier, havvind og karbonfangst og -lagring.

Equinor og RWE har til hensikt å erstatte kullkraftverk med hydrogenklare gasskraftverk i Tyskland, og bygge opp produksjon av lavkarbonhydrogen og hydrogen produsert av fornybar kraft i Norge, for eksport i rør til Tyskland.

Skal bygge nye kraftverk

Samarbeidet er basert på følgende hovedelementer:

Bygging av nye gasskraftverk, i tråd med Tysklands veikart for utfasing av kullkraft. Equinor og RWE skal sammen eie gasskraftverkene. I begynnelsen skal de drives av gass, og deretter skal de gradvis bruke hydrogen som brennstoff, med en ambisjon om bare hydrogendrift når volumer og teknologi er tilgjengelig.
Bygge anlegg i Norge for produksjon av lavkarbonhydrogen fra naturgass med karbonfangst og -lagring. Over 95 prosent av CO2-utslippene vil bli fanget og lagret trygt og permanent under havbunnen på norsk sokkel.
Eksport av hydrogen i rør fra Norge til Tyskland.
Felles utbygging av havvindparker for produksjon av fornybart hydrogen som brennstoff for kraftkunder og andre industrikunder i fremtiden.
(TDN Direkt)
Rect Angel
08.01.2023 kl 21:03 10019

Hexagon Composites. Monstervekst forventes i USA innen Hexagon Agilitys forretningsområder.

Nevner at i dag, før monsterveksten når det gjelder opptak av RNG som drivstoff innen transportsektoren nå for alvor slår inn for fullt, kjører 70% (!) av gassdrevet langtransport i USA rundt med tank og komplett drivstoffsystem produsert og levert av Hexagon Composites's divisjon Hexagon Agilty som står for mer enn 80% av Hexagon Composites's omsetning.

Videre kommer mye av RNG produksjonen til å trenge storskala transport fra produksjonsstedet (mobile pipeline). Også innen dette forretningsområdet er Hexagon Agility globalt markedsledende.

Det var noen fakta. Haussing unødvendig, for den som leser artikkelen under, skjønner fort hva som nå venter. Hexagon Composites's CEO Jon Erik Engeset formulerte det slik allerede under Q2 2022 presentasjonen i august (mer i trådstart):

Looking ahead, we believe that the US Inflation Reduction Act and the European Commission’s REPower EU, as well as similar programs in other major economies, will drive Hexagon’s total addressable market to new levels. ”

AGRICULTURE | ENERGY TRANSITION | NATURAL GAS

06 Jan 2023 | 21:20 UTC

US RNG approaches maturity as lenders eye 50% production growth by 2024

AuthorDylan Chase
EditorRichard Rubin 

CommodityAgriculture,  Energy Transition,  Natural Gas

HIGHLIGHTS

* Lender praises 'circular' story for long-haul RNG

* Fuel, investment tax credits fan tailwinds

Renewable natural gas is sparking new interest from lenders and financiers close to Wall Street, with expanding subsidies for RNG production expected to support massive growth and investment in coming years.

US RNG was a lead beneficiary of widespread support for lower-carbon investing in 2022, as large energy companies such as BP and Kinder Morgan, as well as large private equity firms, piled money into the sector. Another example of growing support for the industry came Jan. 5, when Clean Energy, a transportation-focused RNG marketer with over 550 fueling stations across North America, announced a four-year, $150 million term loan with a unit of New York-based asset manager Riverstone Holdings.

While sums involved in the transaction are relatively modest by energy industry standards, the transaction speaks to RNG's possible status as the decarbonization method of choice for many transport providers, according to the group underwriting the loan.

"We looked at a bunch of opportunities for renewable diesel and for renewable natural gas," Daniel Flannery, managing director of Riverstone Holdings, told S&P Global Commodity Insights in an interview Jan. 5. "But of all the deals that we've looked at ... we felt like this was the most sizeable, most mature, and was not just a speculative bet on regulatory policy."

RNG is made from biogas sourced from landfills, dairy farms and municipal waste centers that, after processing, can be placed on a traditional natural gas pipeline or used in an RNG-compatible vehicle. The industry has experienced tremendous growth in recent years as facilities have rolled out across the US and Canada, although production volumes remain tiny compared with traditional generation or transport fuels.

But Flannery expects that could soon change, considering new subsidies offered under the Inflation Reduction Act signed into law by US President Joe Biden last year. That $370 billion green energy salvo included an investment tax credit promising to reimburse up to 40% of a qualified biogas project's development costs, as well as a renewed $0.50/gal fuel tax credit for RNG used as a transportation fuel.

"Especially for a credit provider like our like us whose focus is to lend money, collect the return and get paid back, we felt the passage of the IRA [created] a lot of tailwinds and a very constructive underwriting environment for a company like this," Flannery said.

Circular story

Setting aside subsidies for RNG -- which already include credits offered under the federal Renewable Fuel Standard and Low-Carbon Fuel Standard programs in certain states -- Riverstone also viewed RNG as a superior option to other low-carbon avenues transport operators might explore when looking to cut emissions in the next few years. For one, RNG sidesteps certain issues associated with other biofuels looking for market share in the long-haul trucking space, including food vs. fuel arguments linked to biofuels made from soybean oil, canola oil or other bio-feedstocks.

"There's definitely a more circular decarbonization story here that resonates," Flannery said. "To us [RNG] makes perfect sense as a bridge fuel that accomplishes customer sustainability objectives and has a place while we figure out a larger transition to carbon-neutral alternatives that will likely be hydrogen or battery-driven longer term."

Riverstone is not the only financier placing a bet on RNG's maturation. Last year, a unit of asset management giant Blackrock bought RNG producer Vanguard Renewables for $700 million, while New York private equity house Warburg Pincus extended a $320 million line of equity to fledgling RNG producer Viridi Energy as part of an expected $1 billion investment in US RNG opportunities.

Growth phase

While ESG- and sustainability-linked investing has come into vogue in recent years, these bets are about more than environmental credentials, in Flannery's view. His group is forecasting tenfold growth for US RNG production capacity in the long-term, from current levels around 220 MMcf/d to an ultimate potential around 2.2 Bcf/d, while near-term growth could explode following the IRA's passage.

"We think production capacity will grow 50%-ish by 2024 with the passing of the investment tax credit and the growth in new development projects," he said. "We think there's an opportunity to make a lot of money in the near term and medium term."

While financial support for RNG grows, it's not hard to find examples of the industry's acceleration, including new infrastructure. Opal Fuels, which touts a vertically integrated business model based around both RNG production and marketing, on Jan. 5 announced it reached full production rates at the first landfill gas to RNG facility in Florida, at the New River Solid Waste Association landfill in Raiford, Florida.

Companies like Opal Fuels and Clean Energy are taking different routes into RNG production, due largely to economics: last year Kinder Morgan CFO David Michels told S&P Global his company was valuing more "bite-sized" opportunities in landfill RNG, which typically require around $20 million-$50 million in development costs, instead of dairies, which he said can cost "well above around $100 million" to get off the ground.

Clean Energy, which focuses on dairy farm production rather than landfills, plans to use proceeds from Riverstone's recent sustainability-linked loan to fund "rapid expansion" of RNG projects at dairies it is developing alongside joint venture partners Total Energies and BP. The companies have set a goal to produce 105 million gallons of RNG by 2026.

https://www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/natural-gas/010623-us-rng-approaches-maturity-as-lenders-eye-50-production-growth-by-2024

Rect Angel
11.01.2023 kl 22:31 9635

Hexagon Composites. RNG.

Interessant fra Pamplona, Spania om satsing på bybusser som utelukkende kjører på RNG/renewable natural gas/biometan.

Det er Scania som har produsert bussene og flere kommer til å følge (i Pamplona, Spania forøvrig og ganske sikkert overalt i Europa og andre steder). Kloakk og kumøkk er det nemlig bra tilgang på veldig mange steder. Slikt blir det gass av, og av denne kan dermed tilnærmet klimanøytralt drivstoff relativt enkelt produseres. Energigiganter har da også allerede tolket 'skriften på veggen' og bl.a. Chevron, BP og Shell har alle gjort svære oppkjøp for å komme seg inn i RNG-sektoren (flere innlegg om disse oppkjøpene på denne tråden).

Vet det jo ikke helt sikkert, så skal absolutt ikke hogge ut i stein at det er Hexagon Composites's Hexagon Agility som har levert tanker med komplett drivstoffsystem til Scania når det gjelder disse bussene, men her må det være love å spekulere, for slik er det nok. Sjekk bare ut Hexagon Agilitys partner-/kundeportefølje her. Her finner vi Scania blant veldig mange andre, hvorav flere er giganter:

https://hexagonagility.com/

SPANISH OPERATOR RUNS SCANIA BUSES ON PUBLIC WASTE

Date: 11.01.2023

SPANISH OPERATOR RUNS SCANIA BUSES ON PUBLIC WASTE

Date: 11.01.2023

A Pamplona based public operator has received new Scania buses that it will run on biomethane only

Public bus operator Moventis TCC Pamplona has acquired 13 brand new gas buses from Scania to run on biomethane only.

As part of the Moventia group, the Spanish company carries out urban transport in Pamplona and 17 municipal districts in the northern Spanish region of Navarra.

"This deal is a truly holistic initiative, to utilise local waste as a resource for sustainable transport," says Pedro Cotera, Business Manager City Buses at Scania.

"Spain is a country with a strong agricultural and food production industry, and this is a step towards energy independence."

This purchase is a first step on Mancomunidad Comarca de Pamplona’s (MCP) road to decarbonising urban traffic, in which all public service vehicles will soon follow suit, either through electrification or by utilising locally sourced biomethane.

As the biogas infrastructure has been put in place, an expansion of the electric grid has simultaneously been done in the area. Preparations are now ongoing with the creation of new charging points for new e-vehicles planned for the near future.

At the public announcement of the fleet renewal, the operator also revealed a new gas supply installation beside the garages. It will allow the new biogas-powered buses to be fuelled on site. Filling will take around four minutes, giving each bus an autonomy of about 300 km.

The responsible public transportation authority MCP set an ambitious target to improve the overall urban environment. This includes abandoning fossil fuels in the public vehicle fleet by 2030. The new buses are the first in Spain to meet the Euro 6E emissions standard for compressed gas vehicles (CNG).

They will be powered by biomethane, extracted from landfill waste in a new processing centre. In the future sewage will also be used as an energy source.

Scania says biogas vehicles achieve a reduction of up to 90 per cent in offset of CO2 emissions, a 70 per cent reduction in NOx and a 90 per cent reduction in particulate matter, compared with their fossil diesel equivalents.

In addition, Scania says they are 50 per cent less noisy, which improves driver and passenger comfort.

https://www.busnews.com.au/industry-news/2301/spanish-operator-runs-scania-buses-on-public-waste

Redigert 11.01.2023 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
12.01.2023 kl 12:29 9490

Norwegian Hydrogen eies av Flakk Group, Mitsui & Co Ltd, Hexagon Purus, Hofseth International og Tafjord.

22:15 Wed 11 Jan 2023
Phoebe Shields
view Provaris Energy Ltd

Provaris Energy inks MoU with Norwegian Hydrogen to develop local value chains

Provaris Energy Ltd (ASX:PV1) has made inroads into Europe's hydrogen market after signing a Memorandum of Understanding (MoU) with Norwegian Hydrogen AS to collaborate on the identification and development of green hydrogen value chains within the Nordic region.

Norwegian Hydrogen is a green hydrogen developer focused on supplying the Nordic region of Europe within a range of sectors, including the transportation, maritime and industrial markets.

The company is owned by Flakk Group, Mitsui & Co Ltd, Hexagon Purus, Hofseth International and Tafjord, all international firms with an industrial focus.

The agreement between Provaris and Norwegian Hydrogen will involve the collaborative development of green hydrogen export chains, using PV1’s GH1 carriers and storage solutions, and Norwegian Hydrogen’s proposed hydrogen production and export sites in the region.

Partnership offers multiple advantages

“Provaris is delighted to collaborate with Norwegian Hydrogen to accelerate our development ambitions of an integrated export hydrogen project from the Nordic region that will benefit from the simplicity and efficiency of compressed hydrogen as a marine carrier,” Provaris Energy managing director and CEO Martin Carolan said.

“The Nordic region offers several advantages that can include low-cost hydropower, proximity to offtake markets and supportive governments committed to supplying hydrogen to Europe.

“This collaboration also has strategic alignment with the development timeline of our H2Neo carrier and validation of the increasing interest for our compressed H2 transport solution for hydrogen supply into Europe.”
Specifically, the MoU will provide a framework for the two companies to jointly undertake a concept design study that will:

* Review identified sites and select a preferred location suitable for domestic and export volumes of hydrogen.

* Undertake a technical and economic review for the production and supply of compressed gaseous green hydrogen to nominated European ports.

Cost competitive

Provaris and Norwegian Hydrogen will focus on identified sites for green hydrogen export, with a short sailing distance to some of the major planned hydrogen import hubs in Netherlands and Germany.

This includes sites in Norway, where the government recently announced its agreement with German counterparts for the export of hydrogen.

Potential import hubs in the United Kingdom could have equivalent and advantageous proximity to source location(s).

At these short distances, Provaris’ proprietary compressed hydrogen H2Neo carrier has demonstrated to be very cost competitive compared to alternative transportation, storage and conversion vectors of hydrogen.

The scope of the MoU will focus on the development of the full value chain, including production, maritime transportation and distribution to off-takers.

"A great opportunity"

Norwegian Hydrogen Jens Berge CEO commented: “We are excited to work with Provaris on a solution which will bring green hydrogen to the EU market in a flexible, cost-effective and timely manner.

“The vast experience and diverse capabilities within the combined Provaris and Norwegian Hydrogen team, along with a huge demand for green hydrogen in the EU, makes this a great opportunity for both parties.”

Norway represents 50% of the hydropower reservoir capacity of the EU and is consequently key in reaching the REPowerEU ambition of 10 million tonnes per annum hydrogen import by 2030.

Furthermore, Norway is committed to be a long-term hydrogen supplier to Europe as confirmed in the Joint Statement of the German and Norwegian governments on increasing maturity of the hydrogen value chain.

A joint Design Concept Study will be completed in the March quarter of 2023 to identify a preferred production and export site and determine the technical and economic viability of a fast-track green hydrogen supply chain connected to the key ports in Germany and the Netherlands.

https://www.proactiveinvestors.co.uk/companies/news/1003029/provaris-energy-inks-mou-with-norwegian-hydrogen-to-develop-local-value-chains-1003029.html

Provaris Energy Ltd

https://www.provaris.energy/
Rect Angel
18.01.2023 kl 12:42 9042

Norwegian Hydrogen eies altså av Flakk Group, Mitsui & Co Ltd, Hexagon Purus, Hofseth International og Tafjord.

I Norwegian Hydrogen begynner nå ting virkelig å ta av. Se forrige innlegg her på tråden om den ferske samarbeidsavtalen mellom Norwegian Hydrogen og Provaris.

Nå vil Norwegian Hydrogen, som har ambisjon om å bli den ledende aktøren i Norden innen fyllestasjoner for hydrogen, bygge fyllestasjon for hydrogen i Kristiansund, i samarbeid med Kristiansund Energihub.

Samarbeidspartnerne vurderer også lokal produksjon av hydrogen.

Også tilsvarende samarbeidsprosjekt knyttet til andre lokasjoner kan bli aktuelt.

Vil etablere fyllestasjon for hydrogen i Kristiansund

ARTIKKEL
Redaksjonen
17 januar 2023 09:58

Kristiansund Energihub og Norwegian Hydrogen AS har inngått en samarbeidsavtale med mål om å etablere en fyllestasjon for hydrogen i Kristiansund næringspark. Felles målsetting er å bidra til å muliggjøre nullutslipp for tungtransporten i regionen, skriver de to selskapene i en felles pressemelding.

Kristiansund Energihub skal etableres i næringsparken like ved Kristiansund Lufthavn. Dette blir en regional hub for tungtransport, med blant annet bussdeponi, storbilverksted og flere logistikkaktører.

– Vi ønsker å etablere oss i knutepunkter for logistikk og tungtransport. Kristiansund Næringspark og Energihub er således midt i blinken for oss, sier Per Øyvind Voie, ansvarlig for fyllestasjoner i Norwegian Hydrogen.

Biogass og lading kommer også

Norwegian Hydrogen har ambisjon om å bli den ledende aktøren i Norden innen fyllestasjoner for hydrogen, og vil allerede i år åpne sine første stasjoner rettet mot tungtransport i både Norge og Sverige.

– Vi er svært godt fornøyde med å ha Norwegian Hydrogen med på laget, sier Trond Aasgård, styreleder i Kristiansund Energihub. Han kan fortelle at de er nær ved å også kunne offentliggjøre partnere innen biogass og lading. – Da har vi på plass de tre aktørene vi trenger for å kunne etablere en fullverdig energihub som er attraktiv for kundene uavhengig av hvilken nullutslippsløsning de går for.

Frir til transportaktørene

Nå håper både Kristiansund Energihub og Norwegian Hydrogen at lokale og regionale transportaktører får opp øynene for hydrogen som drivstoff.

– Vi er veldig interessert i å komme i kontakt med alle aktører som kan tenke seg å teste ut nullutslippsløsninger basert på hydrogen. Vi vet at det kommer krav om utslippskutt fra tungtransporten, og da kan man nå få en konkurransefordel i Kristiansundregionen ved å være tidlig ute, sier de to aktørene.

Samarbeidet kan utvides – produksjon av hydrogen

Som en del av samarbeidet mellom Kristiansund Energihub og Norwegian Hydrogen vil partene også vurdere både lokal produksjon av hydrogen og å vurdere tilsvarende samarbeid knyttet til andre lokasjoner.

– Vi har et godt og tillitsfullt forhold, og håper begge dette kun er starten på et langsiktig samarbeid som kan gi store resultater, avslutter de to.

https://ksu.no/artikler/ksu-no/117097-vil-etablere-fyllestasjon-for-hydrogen-i-kristiansund

Redigert 18.01.2023 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
19.01.2023 kl 22:36 8880

Hexagon Purus.

Hexagon Purus er globalt markedsledende innen lagring og transport av hydrogen. Innen dette forretningsområdet er selskapets ordrebok for 2023 allerede full. Det var den allerede i høst, for det opplyste man om så tidlig som i oktober, under Q3 2022 presentasjonen.

Poster dette for å illustrerer hvilken veksttakt de som mener å ha innsikten, tror vi vil se innen dette forretningsområdet i årene fremover.

Når man ser dette, er det godt å vite at Hexagon Purus er godt i gang med å utvide produksjonskapasiteten i Nord-Amerika (USA og Canada), Europa (Tyskland) og Sørøst-Asia (Kina).

The hydrogen storage tanks and transportation market is estimated to grow from USD 174 million in 2022 to USD 4,155 million by 2030, at a CAGR of 48.6%

Wed, January 18, 2023 at 5:35 PM GMT+1·4 min read

https://finance.yahoo.com/news/hydrogen-storage-tanks-transportation-market-163500885.html
Redigert 19.01.2023 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
22.01.2023 kl 20:46 8580

Hexagon Purus.

Veldig, veldig hyggelig å registrere Hexagon Purus's deltakelse i 'the largest EU co-financed project to date, JIVE-2' . Ekstra hyggelig er det hele fordi vi her er vitner til nok et prosjekt hvor Hexagon Purus er involvert sammen med Toyota! Bussen vi snakker om her, er nemlig en 'Toyota-Caetano H2.City Gold' buss.

Faktum er at Hexagon Purus er involvert i eventyrlig mange prosjekter hvor ambisjoner og siktemål er serieproduksjon!

Ten kilograms of hydrogen was almost enough for the first day of the fuel cell bus in Paks

2023-01-20 Tibor Antalóczy
 62 comments 

A hydrogen fuel cell bus has helped in public transport in Paks in recent days. Between January 16 and 18, the city was able to gain first-hand experience of this technology thanks to the largest EU co-financed project to date, JIVE-2 . The goal of the joint initiative project was to allow passengers and relevant professionals to test and learn about hydrogen fuel cell technology in several countries of the region.

The Toyota Caetano H2.City Gold bus put to work in Paks was built in Portugal, the green hydrogen required for its use was provided by Messer Hungarogáz Kft.

Lithium-titanium battery pack

According to its specifications, the tanks of the Toyota-Caetano H2.City Gold type bus with a range of 400 km can be filled with fuel in 9-10 minutes using a hydrogen well capable of producing a pressure of 350 bar. The 5 hydrogen tanks placed on the top of the bus and manufactured by the Norwegian Hexagon Purus can hold a total of 37.5 kg of hydrogen gas. From this, a 60 kW fuel cell package produces the electrical energy, which is temporarily transferred to a 44 kWh lithium-titanium (LTO) battery pack.

https://villanyautosok.hu/2023/01/20/tiz-kilogramm-hidrogen-is-majdnem-eleg-volt-az-uzemanyagcellas-busz-elso-paksi-napjara/

JIVE-2

https://www.uitp.org/projects/jive-2/
Redigert 22.01.2023 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
The Observer
23.01.2023 kl 21:05 8205

23 January 2023: Hexagon Agility, a business of Hexagon Composites, has received a new order from Permian Global, Inc. d/b/a CORE Automated Fueling Solutions and CORE Natural Gas (CORE), to deliver industry leading Mobile Pipeline® TITAN modules to accelerate the adoption of natural gas in the energy sector. CORE is a leading provider of compressed natural gas (CNG) fueling solutions in West Texas.

This order has an estimated value of USD 4.7 million (approx. NOK 46 million).