Hvorfor kjøpte Hanwha aksjer i REC?

bålfreak
RECSI 21.08.2022 kl 09:46 4814

Det kan være nyttig å tenke gjennom hva Hanwha egentlig vil med Rec. Hva er årsaken til at de kjøpte seg inn i selskapet?

Hovedgrunnen til kjøpet er selvfølgelig at de trenger råvaren poly til sin produksjon av solpaneler. Det er først og fremst lenger ut i verdikjeden , altså salg av solpaneler hvor de store inntektene befinner seg.
Med dette som bakteppe blir det enkelt å forstå at de ønsker å produsere poly så billig som mulig i konkurranse med Kina som er den virkelig store silisiumprodusenten i verden.Fabrikken Moses Lake er derfor et redskap for Hanwha til å skaffe seg billig poly.

Hanwha ønsker å få fullstendig kontroll over eierskapet til ML.
Det kan de bare oppnå ved å ta Rec av børs til en lavest mulig pris.
Hvordan skal de klare dette?

Det ser vi konturene av idag. De bruker en uthalingstaktikk og satser på at de andre eierne i Rec går lei og at kursen vil falle. Nettopp derfor bruker de svært lang tid på gjenåpningen. Det kan derfor komme utsettelser på løpende bånd.
Hanwha har god tid. De kan kjøpe silisium fra Kina til en grisebillig pris i mellomtiden.
Redigert 21.08.2022 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Pensjon
21.08.2022 kl 10:40 4653

Hei.
Helt enig. Etter 1,5 år ute av forumet påpekte jeg nylig (investor fra 1988 og gammel pensjonist) at Rec er i «lomma på Hanwha».
Dette vil komme klarere fram etter hvert og Rec vil aldri bli en «gullgruve» som mange fortsatt uttrykker.
Mvh Frøs
Squrly
21.08.2022 kl 10:54 4585

Svada igjen, bare tull det du kommer med. Kom med noe fakta eller skriv iallfall at dette er dine egne meninger.
Ikke kommet endringer på tidshorisont på oppstart, ingen uthalingstaktikk som du prøver å komme med her.

De har ikke kontroll, og prisen har bare økt i det siste.

” De kan kjøpe silisium fra Kina til en grisebillig pris i mellomtiden“ Hva er denne prisen??
mohitas
21.08.2022 kl 11:06 4531

Du glemmer det at, hanwha kjøpte en aksje i Under pliktig bud på hele selskapet. Hvis de ønsket å kjøpe hele selskapet, hadde jo det vært lurt å gjøre når vi lå under 20 kr. Ikke nå når ting begynner å realisere seg og prisen stiger. Hanwha er en stor eier og samarbeidspartner som har tilbydd seg å kjøpe all silisium produsert av recsi. Kan det bli bedre? Prisene er ikke satt og der er mange som jakter på recsi sine produkter. Så at ved en ev langsiktig avtale med hanwha kan vi være sikker på at prisen blir akseptabel.
bålfreak
21.08.2022 kl 11:07 4519

Billig arbeidskraft og billigere strøm gjør silisium billig å produsere i Kina.
Nettopp derfor måtte jo Ml stenge ned. Kina dominerer markedet totalt.
Subsidiene i uSAvil bidra noe, men langt ifra nok.
Kina subsidierer også sine produsenter.
Redigert 21.08.2022 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
bålfreak
21.08.2022 kl 11:12 4480

Når en aktør kjøper hele produksjonen blir det ingen konkurranse. Det er ikke bra for Rec.
Hanwha ville ikke kjøpe hele Rec den gangen. Da måtte de by mye mer enn 20 kr.
Om litt kan de få en betydelig rabatt. Kursen vil falle fremover. Folk går lei. Her vil det skje svært lite.

mohitas
21.08.2022 kl 11:30 4403

De har ikke signert avtale, det hadde blitt børsmeldt. Så de er på det åpne markedet og forhandler pris. Og om de vil kjøpe recsi nå må de tilby høyeste sluttkurs siste 6mnd. For noe vas, går over til Discord igjen.
Allroad18
21.08.2022 kl 11:48 4336

Slutt å lag en ny tråd hver gang du kommer på noe!!
fersk1
21.08.2022 kl 11:49 4333

Nå roter du vel fælt. ML ble stengt pga. tolla som ble innført.
Slettet bruker
21.08.2022 kl 12:22 4220

Ikke svar denne personen.. Han har flere nick og svarer på egne tråder. Sannsynligvis er det en som sitter short med halve huset.. Fra 15-17kr range... Han er borte når 30tallet er faktum.. Da har banken slått klubb i bordet..

Oppfordrer alle til å overse alt som spys ut...
velkjent
21.08.2022 kl 13:12 4074

Uansett,hva slags tull du skriver, synes jeg trådstarter har et strategisk moment, som ikke bør undervurderes. Har selv argumentert for det samme i vår og ble møtt med trusler om utestengelse, så takhøyden blant endel i RECsi- menigheten er mistenkeleg lav.
Skalleknarp
21.08.2022 kl 13:54 3961

Å kjøpe kullsort» Polisilicon kanskje utført av «slaver» fra Kina er vel ikke så lurt i disse tider med større fokus enn noen gang på ESG.
omac
21.08.2022 kl 14:01 3925

USA skal ha egen verdikjede så det er bare å glemme Kinesisk polysilicon eller solceller. Den største trusselen for dagens aksjonærer er at Hanwha tar REC av børs for 30 kroner, noe som neppe skjer. Så får de fryktsomme holde seg unna mens vi andre vil le hele veien til banken.

Ventetiden vi har nå er project riser med wafer og ingot i ML, når det er avklart er rullebanen klarert og vi kan starte turen.

Over og ut
Slettet bruker
21.08.2022 kl 14:04 3908

Når det gjelder å ta butikken av børs, så kan det skje med børsnoterte selskap. Men det må skje på visse måter. Her er det størst sannsynlighet for å flytte ut av Oslo og inn på USA børsene.

Hva gjelder pris på varen til egen butikk så må koreanerne også her vokte seg. Lover og regler for slikt.

Men som flere har jeg også dette som eneste tapsmulighet.. Eller misse den virkelige oppgang.

ESG fratar endel risiko på dette..

Putt penger i eiendom om det blir vanskelig å sove..
Slettet bruker
21.08.2022 kl 14:38 3802

Snart kjøper Hanwha resten av Rec for 30kr stk……
Null
21.08.2022 kl 14:45 3772

Da blir det tvangssalg pga 90 % for min del
Bullinvestor
21.08.2022 kl 14:47 3763

Selgerne er ikke våken enda.. kanskje dem får en bråvåkning snart, den dagen Hanwha kjøper mye aksjer, da fyker vi nok av gårde🚀
Null
21.08.2022 kl 14:53 3746

Hanwha kan vel ikke kjøpe en aksje til før de utløser budplikt, så de må vel ha en egen agenda om de skal kjøpe mer
Og det vil kanskje ikke utløse den store oppgangngen :)

Slik er det bare vi får se om vi ligger over eller under 24 kr til helgen ;)
Slettet bruker
21.08.2022 kl 16:00 3577

Det burde de.. Men skjer det?? De får ta det på tvang som det nevnes over her...
velkjent
21.08.2022 kl 16:23 3496

Jeg er ingen skattejurist, men ut fra RECs regnskap er det akkumulerte underskuddet enormt. Om det var mulig å overføre dette til USA og registrere selskapet der, skulle en tro det ville vært gjort forlengst.
Når det gjelder prising av produktene fra RECsi, har jeg ikke sterke meninger, men undres over at det betales så lite for gassen, mens spotprisene for silicon er svært høye. Med nåværende eierkonstellasjon er det heller lite som kan stå i veien for at Hanwha dikterer den "intern-prisen" de finner å forsvare. Jeg mener like fullt at kursen kan stige til det enkelte analytikere henvder, men noen "gullgruve" med kurs i flere hundre-kroners klassen, har jeg problem med.
Null
21.08.2022 kl 16:29 3467

Velkjent
Jeg er heller ingen jursit på skatt, men slik jeg har lest meg frem til og slik det har vært uttalt her tidligere så må REC for å kunne få benytte den fremførbare skatte letten være registrert i Norge, og være et selvstendig selskap.....
Det fremførbare undeskuddet er mot Norsk skattevesen ikke USA:

Null
Slettet bruker
21.08.2022 kl 16:54 3381

Salget i dette regnskapet er på lave fastpriser vil jeg tro. Endrer seg som veien går det. REC har ikke hatt posisjon tidligere med tanke på å ta super betalt.
Slettet bruker
21.08.2022 kl 16:58 3367

Riktig det..

Men frem itid så har ikke rec noe å gjøre på landsbygda i Norge. Oslobørs og norske krona er en vits. Og fremtiden er nok ikke lys for krona vår. Om 2-3 år så vil man kunne flytte over there og helt annen interesse fra markedet..

Viser til FA og slike som Molnes.. Viser nivået på norsk finansbransje..
velkjent
21.08.2022 kl 17:31 3256

Det er logisk, men RECsi behøver vel strengt tatt ikke å være borsnotert.
Det fremførbare underskuddet kan over tid avregnes mot fremtidige overskudd eller oppverdering av assets, så noen skatt til Norge kan neppe på regnnes de første 10-årene.
ingolfh
21.08.2022 kl 18:42 3079

bålfreak
07.10.2021 kl 08:19
4665
Bra sagt av ...... Synes han treffer bra med sitt innlegg. Bare tull og tøys på denne tråden. Alle har en agenda. De som er negative tjener på det. Det ligger en økonomisk motivasjon bak de negative innleggene.

her er jeg helt enig med deg, du skriver det jo i klar tekst
ingolfh
21.08.2022 kl 18:43 3071

bålfreak
07.10.2021 kl 08:19
4665
Bra sagt av ...... Synes han treffer bra med sitt innlegg. Bare tull og tøys på denne tråden. Alle har en agenda. De som er negative tjener på det. Det ligger en økonomisk motivasjon bak de negative innleggene.

her er jeg helt enig med deg, du skriver det jo i klar tekst
fjellape
21.08.2022 kl 22:21 2594

Når det gjelder denne påstanden i trådstarten:
"De kan kjøpe silisium fra Kina til en grisebillig pris i mellomtiden."
Faktasøk på nettet viser en polysilicon spotpris i Kina, for førsteklasses solargrad, på 294333 rmb/tonn i dag. Det blir :
43 USD/kg
860 millioner dollar for 20 000 tonn, eller en årsprodukjson på ML.
http://www.sunsirs.com/uk/prodetail-463.html

Børsverdi RECSI: 9 986 MNOK

Spotprisen i Kina priser en årsproduksjon av ML til nesten børsverdien av Recsi. I tillegg kommer frakt, usikre leveransekjeder og moralske sider ved arbeidsforhold og menneskerettigheter i Kina, og Kinas imperiumsbygging, som mange ikke vil støtte opp om.

Det som er faren med å se på spotpris, er at den kan være syklisk, og er det gode tider, kan det føre til overproduksjon og det kan gå mange år før man får gode tider igjen.

Vanligvis setter jeg pris på baisere på aksjeforum, da de kan bidra til mer varierte syn. Enkelte som sier sannheten, blir mobbet ut, da man sier noe som flertallet ikke ønsker å vite. Mange typer selskaper har en tendens til å ha kursnedgang, og da viser det seg i ettertid at baiserene hadde rett.

Riktignok må vi passe oss for en spesiell type baisere:

Det gjelder å gjennomskue uredelige debattanter som nyter å skape voldsomme reaksjoner. Kalde, harde fakta noe vi kan bruke for å sette dem ut, og de bør være et trygt og godt våpen:
https://youtu.be/cPol78Cjt4M?t=379
Er det folk som helt klart ikke vil forholde seg til sannheten, så kan sannhet være ganske fremmed for dem, og de kan bli satt helt ut, hvis vi tørt og enkelt svarer med fakta. Det gjelder at vi unngår sterke reaksjoner og bråk som de er ute etter.

Det kan være vanskelig å avgjøre hva slags baiser man er ute for, og det tryggeste er å svare med enkle kalde fakta, og ikke komme med klaging.

Oppdatering:
Det kan se ut som at trådstarter hadde et visst poeng, om at man kan kjøpe billig polisilikon i framtida en gang. (Men med dagnes spotpriser i Kina er påstanden om at kunden kan kjøpe billige polisilkon fra Kina mens man utsetter ML, en uforståelig påstand):
"Det rapporteres tidlig i 2022 om kinesiske produsenter med break even på 5 USD/KG (Bernreuter, 2022)": https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/3004368/no.ntnu%3ainspera%3a106261393%3a112699212.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Redigert 28.08.2022 kl 08:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2022 kl 07:58 1712

Det får vi virkelig ikke håpe Hanwha gjør. Her fortjener vi langsiktige aksjonærer bedre betalt en 30 kr aksjen
Hanwha har alle muligheter nå til å lage en kjempecase for seg selv, og belønne seg selv og Oss aksjonærer. 😁
Stabukk
28.08.2022 kl 08:19 1667

Kva eit stort selskap tenker med Rec på litt lengre sikt veit vi ikkje. Vi veit heller ikkje sikkert kor mykje av ein Hanwha-avtale som er bakt inn i dagens aksjekurs. Neppe så veldig mykje.

Det vi ser, er at Hanwha meiner alvor med å «help jumpstart» Moses Lake-fabrikken, ved å tilby å kjøpa 100% av produksjonen. Ein kontrakt med Hanwha BLIR børsmeldt. Vi må ikkje ha så enormt fokus på det prismessige. Det vert heilt sikkert ein avtale Rec vil tena godt på.

Det vi må ha fokus på, er at Hanwha vil ha brukt for det meste av produksjonen sjølv. Dermed må Rec bygga ut meir kapasitet til batteriselskap, og levera til god pris. Men dersom Hanwha vil betala 30 kr eller meir pr Rec-aksje, er det OK for meg. Tok bra gevinst på ein større Rec-post og har sidan gått inn med ein mindre posisjon på kostpris ca. 22,70. (Etter at dette var posta, har eg gått all in og redusert kostpris til 20,83).
Redigert 04.09.2022 kl 22:38 Du må logge inn for å svare