Aker Horizons - Hva kommer først, fusjon eller emisjon?

Frodon
AKH 22.08.2022 kl 22:39 46770

Idag meldte Aker Horizons at de skal være med på havvind festen i Scotland. Dette koster veldig mye penger, som sikkert de fleste har fått med seg. Aker eier 67,25% av Aker Horizons, etter at eierandelen til Aker ble utvannet ved forrige fusjonering av ACH og AOW inn i AKH. Til utbygging i Scotland trenger AKH veldig mye penger, slik de også trenger til Aker Narvik prosjektet (ca kr 50 milliarder) og til ACH sitt hydrogen prosjekt (ca kr 50 milliarder). Hva tror dere kommer først, fusjon eller emisjon? Jeg setter en knapp på fusjon. Jeg har i lang tid håpet på AkerBP Horizons, men BP fant annen fusjonspartner. Og AkerBP vil vell ikke fusjonere med Aker Horizons? Hvilke andre alternativ tror dere?

https://www.crownestatescotland.com/news/three-shetland-scotwind-projects-announced
Hugoil
05.09.2022 kl 00:41 2394

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Nesten alle?? Hvor har du det fra?
Patron72
05.09.2022 kl 07:36 2313

Skjønner ikke helt hensikten din med å dra frem en debatt som hører 1990 tallet til?

Synes du det ser ut som man er på vei bort i fra det grønne skiftet?
Kan være med på at det går treigt, men absolutt ingen ting tyder på noe avlysning.

Så folkens!! ikke selg deres Akh aksjer nå fordi Hugoil ikke tror på global oppvarming 😂😂
Kvike11
05.09.2022 kl 07:53 2314

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Du ser fornybar sektoren som en ny industri og en industri der bygger verdens økonomi op.
Fornybar industri er der nu, og koster milliarder og er en industri der bygger en kæmpe gælds spiral op.
Lav et biogas anlæg og fyr med flis og bliver grøn, du glemmer bare at der er jævnet en skov med jorden.
Power to x værdi er det samme store bluffnummer,
Kan på ingen måde se at AKH bidrager med noget som helst, de har mere travlt med at lave nye selskaber, fusionerer og sælge selskaber.
Ingen i bestyrelsestoppen har noget som helst forstand på grøn energi
Skalleknarp
05.09.2022 kl 07:53 2335

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Jeg har troen på et long forhold her. La inn en god ordre på 16,95 i dag.... Får jeg den mon tro?
Stabukk
05.09.2022 kl 08:20 2308

Ser ut for at det går greit å kjøpa AKH under 17 i dag.
Kursen har gått litt ned i det siste, men Pareto beheld aksjen i sin september-portefølje.
Er sjølv ute, men vurderer ny inngang.
Redigert 05.09.2022 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Hugoil
05.09.2022 kl 11:10 2223

Jeg tror på global oppvarming, nå (samtidig virker det som det har blitt større variasjoner) - siden det er sykler og fysiske, astronomisker grunner for det; men jeg tror ikke den er hovedsakelig menneskeskapt. Det er dette som er hokus-pokus showet, og det er politisk i samarbeid med næringsinteresser. Makt og penger, 2 sider av samme mynt.
Det er så mange svakheter og egenfroskyldte fallgruber med det grønne skiftet/New green deal at det bør ringe en klokke hos myggene på aksjeforum også.

..så derfor Peftus; hvor har du det fra at alle (98%) forskerene er enige om menneskeskapte klimaendrigner som hovedårsak? (Det var en hoax fra 2000 til 2010 tallet. Går man grundig gjennom tallmaterialet og de feilaktige formulerignene, så finner man at den korrekte % ble 64.).
Debatten er på ingen måte over nå eller ferdig på 90-tallet. Den er bare mer undertrykt fordi vestlige politikere og media har blitt mer autoritære.
Redigert 05.09.2022 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.09.2022 kl 11:56 2228

En ting er om vi trenger et grønt skifte, sikkert fint med litt renere luft ;) En helt annen ting er om AKH klarer å tjene penger på dette ;) Kanskje de lykkes på et par områder og mislykkes på resten? Absolutt spennende å følge med på, selv om jeg ikke eier aksjer direkte i selskapet og ikke har noen planer om å kjøpe aksjer her nå
Frodon
05.09.2022 kl 11:58 2281

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Jeg har skrevet daglig med aksjonærer i NAS i flere år nå....den aksjen er ned 99,99% og jeg er fortsatt den eneste som er negativ til selskapet ;)
Patron72
05.09.2022 kl 12:02 2271

Men du bommet grovt i fjordkraft!!
(Sier det bare sånn at folk får vite at du også kan ta feil) 😂
Redigert 05.09.2022 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Hugoil
05.09.2022 kl 14:05 2173

Peftaus: Men da er vi enige om at nesten alle forskere/98% var feil. Se opp for flere feil og mangler grunnet vikarierende/degenerert politikk (som det altså er nok av tydelige eksempler på). Anbefaler folk å orientere seg brwedt for å se sammenhenger. Da ser man kanskje også hvordan olje kunne være helt ut i 2019-2020 for så å komme sterkt tilbake igjen, samt hvordan utenlandskabler har gjort vindøkonomi bedre/tilstrekkelig.

Et stikkord er redusert selv-valøriserende i prosjekter (les om det i siste halvdel av Armstrong-tråden). Da trer staten inn med subsidier, skremsel eller tvang/ESGregler. det frie marked? Nei, ergo går tillit ned og myndigheter må trø til med ulike typer selvberettigelse, bla. lage større enheter - særlig når den allerede store globaliseringen er litt utkjørt for tiden, og for å redde det skakk-kjørte EU.
Blir det riktig ille, så kan man jo alltids går til en krig:

– Vi må øke volumet på det vi produserer. Det trenger Norge og Europa umiddelbart. Kombinasjonen av lange ledetider på råvarer og stor etterspørsel etter våpen og ammunisjon, gjør at det må investeres betydelig på kort sikt, sier Brandtzæg.

Nammo eies 50 prosent av den norske stat og 50 prosent av finske Patria, som igjen eies 50,1 av den finske stat og 49,9 prosent av norske Kongsberg Gruppen.

https://mondediplo.com/2022/09/08ukraine-media

https://www.nrk.no/norge/europa-ruster-opp_-_-aldri-sett-noe-lignende-1.16088226


Si som Jens:

NAto må bli grønnere. (hva med Aker Defenze?)

og

What war we will do.
Redigert 05.09.2022 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
DividendYield
05.09.2022 kl 14:42 2133

https://www.finansavisen.no/nyheter/bors/2022/09/05/7924734/dnb-disse-aksjene-gar-inn-og-ut-av-hovedindeksen

Aker Carbon Capture rykker ned fra hovedindeksen på grunn av fallende omsetning. Kan det få noe å si for kursutviklingen fremover?

Litt motsatt av hva som det satses på i denne tråden så er det olje og tank som kommer inn. Cadeler som Frodon har anbefalt her tidligere, og som er en del av fornybar, men den mer lønsomme delen av næringskjeden, kommer også inn på lista.
Hugoil
05.09.2022 kl 16:08 2067

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Du høres nesten ut som en politiker.
Det er ikke bare i business man vingler etter vinden for eget forgodtbefinnende:
CARBON TRANSITION: Børsskallet Axxis ble oppkapitalisert av en rekke finanskjendiser i fjor. Ettersom grønne investeringer da var på toppen av hype besluttet man ny strategi som gikk på å bruke proveny fra ny kapital og senere salg fra gjenværende seismikkbibliotek til å gjøre investeringer i selskap som bidrar til å redusere karbondioksidutslipp. Men nå er dette ikke hipt lengre og dermed investerer Carbon plutselig i riggselskapet Dolphin Drilling som før helgen hentet inn 45 MUSD. Og bekjentgjør at de nå kan investere i alt mulig.
Frodon
05.09.2022 kl 16:17 2072

Tenker du på Elmera Group? Den ble helt grei....ikke så stor gevinst som jeg håpet på, men kom ut i pluss. Ble du sittende fast? Hvis du fulgte tett med på aksjonærlistene der, kom du deg ut i god tid før kjøp av egne aksjer stoppet opp ;)

Ja, jeg bommer da på investeringer jeg også. Det vanligste jeg bommer på, er jo når jeg kjøper på en støtte og aksjen faller igjennom støtten. Derfor jeg bruker stop loss....da slipper jeg å bli sittende fast og må realisere et lite tap. Greia er jo å maksimere gevinstene og minimere tapene ;)
Frodon
05.09.2022 kl 16:19 2079

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Du nevner stadig vekk GreenStat. Hvor godt har du satt deg inn i selskapet? Litt vanskeligere å finne denne linken, siden den står på ACH ticker ;)

https://www.finansavisen.no/forum/thread/137600/view
Frodon
05.09.2022 kl 16:36 2069

Forsiktig med hva du skriver her, jeg fikk mye "fan" post når jeg nevnte dette ;)

"Frodon
22.08.2022 kl 14:06
En ting å vurdere, Dnb tror ACC skal ut fra hovedindeksen i september. Hvis det skjer, må hovedindeks fondene selge seg ut. Kan det forklare noe av nedgangen de siste børs dagene?"
Frodon
05.09.2022 kl 16:38 2072

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Har du funnet ut hvor Mainstream produserer strøm nå og hva strøm prisene er der?

Hvor stor del av porteføljen på 27GW er besluttet, hvor mye venter på FID og når skal de 27GW stå ferdigstilt?
Patron72
05.09.2022 kl 16:55 2061

Nåå jeg husker du skrev at du så for deg at kursen skulle kjapt opp til kr 32.

Jeg kom meg ut men måte tåle en liten minus.
Frodon
05.09.2022 kl 18:47 1951

Ja, det var håpet. Det målet ble ødelagt av at aksjen ble flyttet ned i indeks og mange fond måtte selge seg ut (utrolig uheldig timing)…. Vil det samme skje i ACC nå?

Godt du kom deg ut med en liten minus, den falt jo mye når kjøpene til selskapet var ferdig
Frodon
05.09.2022 kl 18:48 1957

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Ok, så du vet ikke? Det er helt fair det
Hugoil
05.09.2022 kl 20:04 1894

Hvordan er obligasjonsgjelden i Aker systemet, utstedt hovedsakelig i Euro eller dollar? Hvis Euro kan det kanskje bli sell-off. Hvis dollar, så er renteøkningen der større enn for euro. Se avslutningsvis:
--
Liz Truss has been made Prime Minister of Britain. This was expected, but also the darkest day possible for Britain. Previously, UK Defence Secretary Ben Wallace had backed Liz Truss’ view that Russian forces must be pushed out of “the whole of Ukraine” – and suggested this should include Crimea. Even the Guardian at the time had accused Liz Truss’ position was “recklessly inflaming Ukraine’s war to serve her own ambition.” Meanwhile, in Russia, this was playing out on TV endorsing World War III.

https://www.armstrongeconomics.com/international-news/britain/liz-truss-becomes-pm-dark-day-for-britain/

Everything that can possibly point to war is unfolding before our eyes. There are no peacemakers left in the world. Every leader appears to be pushing for war because the monetary system is cracking. Those who think that Russia starting its own gold market will eliminate the manipulations in London do not understand what is taking place. This is the dividing of the world economy that simply follows removing Russia from SWIFT and joining with China to make CIPS the leading global platform for international commerce. This is not about gold prices in Russia v London. This is about the end of GLOBALIZATION and the world economy so carefully constructed post-WWII.

The leaders in the West have been borrowing year after year with no intention of ever paying anything back The lowering of rates to negative in Europe in 2014 undermined the pension funds in Europe as they are effectively insolvent in most cases if they stuck to Euro debt. The Scandinavian funds are outside the Euro and while some struggled to pretend to be “green” they did their best to limit those losses.



When we look at British Politics, it appears that there will be a bug shift in 2025. Look off to 2031. That is where the computer is picking up a Panic Cycle which is corresponding to 2032. As I have warned, the risk of international war appears to be unfolding post-2024. And as far as that inflation goes, it looks like all the sanctions on Russia have backfired. Yet no Western politician will dare tell the truth. And they are now going after farmers? We are staring a serious civil unrest rising globally next year for these brain-dead WOKE politicians who are destroying our way of life.
DividendYield
05.09.2022 kl 20:34 1966

Kan det være Røkke kvitter seg med hele Aker Horizons og i stedet konsentrer seg om noe som ligger hans hjerte nærmere, rydde opp i forurensingen i havet? Om han finner noen som vil betale for tapssluket så tror jeghan gjør det. Røkke har sagt han skal gi mesteparten av formuen tilbake til samfunnet, men jeg tror ikke det er Horizons eller småaksjonærene der.
Fjellbris
05.09.2022 kl 20:45 1984

Europeiske gasspriser til himmels, stiger over 30%. Russland krever sanksjonene fjernet for å åpne kranen igjen.

Gassforsyningen gjennom den viktige rørledningen Nord Stream 1 er stanset. Gassprisene stiger kraftig fra allerede skyhøye nivåer.

Åpne dette i DN-appen:
https://dnapp.page.link/FKYX

Eller,

Åpne dette i nettleseren:
https://www.dn.no/marked/europeiske-gasspriser-til-himmels-stiger-over-30-prosent/2-1-1290454?
Frodon
05.09.2022 kl 21:03 2070

Hadde ikke det beste vært å notert AKH i USA, fått ny reklame film med Chuck Norris og fått med Bill Gates og de grønne super stjernene der borte til å betale for dette? 😜

https://youtu.be/2lsyDvUabP8
DividendYield
05.09.2022 kl 21:14 2078

😂🤣
Frodon
06.09.2022 kl 08:22 1793

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Gir deg jo stadig litt linker om hva jeg kan om AKH. Info du da har lært, som for oss andre er gammel....info som du bruker flittig på nytt ;) Du burde se etter trigger listene mine, der kan du tjene de største pengene ;) Der står det hvilke prosjekter det gjelder, ca når det er guidet børs meldinger og hvor stort trigger potensiale det er

Når du prøver å gjengi min strategi, så høres det ut som en taps strategi....litt rart, siden jeg tjener mye penger....kanskje noe ikke blir gjengitt riktig ;)

Men, da var det avklart...du vet fortsatt ikke hvor Mainstream produserer strøm, hva strøm prisene der er og når de 27GW har FID? Bare litt rart, siden du spammer de samme linjene om dette 40-50 ganger....samtidig som det ikke ser ut som du vet noe om det
Frodon
06.09.2022 kl 12:20 1632

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Skrev det nettopp, men mulig jeg skrev noe feil som du kunne misforstå. Strategien du skriver om, er ikke min. Det er hva DU TROR min strategi er. Det er noe helt annet. Tru gjør du i kirken ;)

Ja, jeg vet du ikke kan noe om TA. Kan du mer om Mainstream? Jeg sjekket strøm prisene der Mainstream produserer strøm, det var ikke lystig lesing. Kanskje derfor AKH faller?