Aker Horizons - Hva kommer først, fusjon eller emisjon?

Frodon
AKH 22.08.2022 kl 22:39 47087

Idag meldte Aker Horizons at de skal være med på havvind festen i Scotland. Dette koster veldig mye penger, som sikkert de fleste har fått med seg. Aker eier 67,25% av Aker Horizons, etter at eierandelen til Aker ble utvannet ved forrige fusjonering av ACH og AOW inn i AKH. Til utbygging i Scotland trenger AKH veldig mye penger, slik de også trenger til Aker Narvik prosjektet (ca kr 50 milliarder) og til ACH sitt hydrogen prosjekt (ca kr 50 milliarder). Hva tror dere kommer først, fusjon eller emisjon? Jeg setter en knapp på fusjon. Jeg har i lang tid håpet på AkerBP Horizons, men BP fant annen fusjonspartner. Og AkerBP vil vell ikke fusjonere med Aker Horizons? Hvilke andre alternativ tror dere?

https://www.crownestatescotland.com/news/three-shetland-scotwind-projects-announced
Yostock
25.08.2022 kl 20:51 2660

Akh er babyen til Aker. Aker tjener penger på olje og gass virksomhet. Så igjen Frodon er Akh i en god posisjon uansett hvor mye børsene faller.
4300dk
25.08.2022 kl 20:58 2651

Børserne er og har været en jojo længe og AKH har fået rigeligt med smæk og kan ikke rigtigt se for mig at kursen skal meget længere ned. Jeg tror de satsninger der har været på bordet længe og tror det løsner sig snart med flere kontrakter 😊 Vores depoter steg 400 K i dag også er der andre dage med ture ned af bakke. Det tager vi som det kommer 😅
Fjellbris
25.08.2022 kl 21:02 2634

Husk at mange verdi aksjer har steget veldig mye, skulle feks oljepris falle til 80 pga resesjon, er det olje aksjer som faller selv om de fortsatt tjener penger. Husk ikke minst at vekst akse som feks AKH har falt 50-70% siste 12-16 mnd, og jo mer prosjekter de får og jo nærmere man kommer oppstart, da stiger de fordi man vil inn tidlig. Dette kan du alt om Frodon, men ikke før du selv er ombord igjen selvfølgelig😉
Redigert 25.08.2022 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.08.2022 kl 22:19 2492

Det er absolutt bra for dere at dere henter inn noe av det store urealiserte tapet. Men å tro at kursen ikke kan gå både mye ned og mye opp, er for meg litt rart. Dere har ikke stop loss eller noe på investeringen heller? Vi håper alle at det kommer store lønnsomme kontrakter til AKH, men det siste året har vell bevist at den tiden er over. Konkurransen har blitt så stor, at avkastningen på kontraktene har i beste fall blitt lav...og i verste fall er avkastningen negativ. Men det kan selvfølgelig snu igjen. Hvis du har fulgt med på det jeg har skrevet, har jeg tippet at det blir en lang periode med lav lønnsomhet, veldig mange vil ikke lykkes og bli borte....så kommer konsolideringen hvor de selskapene som er igjen, begynner å slå seg sammen. Og til slutt står vinnerne igjen og DA kan avkastningen bli høyere, når konkurransen er liten. Hva tenker du om det? Denne ruten brukte IT boblen på 2000 tallet ca 17 år på å gjennomføre. De som tjente de store pengene, var ikke med fra begynnelsen...de ble kraftig utvannet. Det var de som kom inn via de siste emisjonene før pluss på driften kom, som ble de store vinnerne
DividendYield
25.08.2022 kl 22:35 2421

Nei, selvsagt ikke, men 16 kr i dag er ikke det samme som 16 kr om 5 år, om kursen står i det da. Om det ikke blir helt stillstand som nå. For å få finansiert alle disse svindyre prosjektene må det trykkes mange nye aksjer. Hvordan dette blir gjort vet ikke jeg, men Aker har vel uttalt tidligere at de har bidratt med nok kapital. Det er jeg ganske sikker på vil begrense oppsiden en del på sikt. Leser enkelte tror på kurser på 300-400 og verre er. Hvordan tror dere selskaper når slike kurser?

Leser folk snakker om at Aker skal bidra med 100 mrd i det grønne gjennom fond. Finansiert av utbytter fra Aker BP og diverse. Tror noen her inne at Aker bare skal drysse slike summer over småaksjonærene uten videre?
Se her dere er så flinke og dyktige som investerer i det grønne og attpåtil tjener dere penger på å redde klimaet. Her er 100 mrd, hilsen Røkke, Støre og Biden.
Fjellbris
25.08.2022 kl 22:38 2429

Frodon skrev Innlegget er slettet
Frodon, har skrevet det før og gjentar meg selv, vanskelig å diskutere med en trader som styres av TA, og poster tråd den ene dagen om «target 20 og den neste target 10», og slik holder du på måned etter måned, år etter år.
Men, du er trader og tjener penger på det som jeg respekterer 100%, jeg har tradet også, men kun med en mindre del av AKH beholdningen. Har derfor fått snittet godt ned samt kjøpt mye mer nå enn jeg noen gang har hatt (92% i AKH nå), da jeg langsiktig tror AKH blir fantastisk og at Aker systemet har det som trengs av kunnskap og kapital for å lykkes med den nye grønne industrien.

Vi får se, om 3-5 år tror jeg at jeg tjener mest på å sitte i ro med AKH, også fordi jeg ikke er en trader, investerer ikke pga tekniske analyser og har ikke tid til å trade inn / ut på topper og bunner hele tiden😀
Uansett, lykke til, i morgen tror jeg blir nok en fin AKH dag, ref USA i kveld. Et par nyheter nå også så ser vi endelig snart 20 tallet igjen.
Redigert 25.08.2022 kl 22:40 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.08.2022 kl 22:44 2399

Vi to er de eneste på AKH trådene som ikke tror Aker og AkerBP bare skal gi pengene til AKH....av de som skriver om det. Jeg velger å tro at de ca 250 som leser her, som ikke skriver, er enige med oss 2 ;) Hvis jeg snur det andre veien, vi to er de eneste her som ikke tror Røkke er dum ;)

AKH kursen kan nå kr 200-300-400, men mcap vil da ikke være ca kr 150 milliarder ;)
voff
25.08.2022 kl 23:25 2305

ziik skrev Innlegget er slettet
Du store,det er det jo vanskelig å tenke seg.
ziik
25.08.2022 kl 23:26 2299

Kan det være seg at ved en evt emisjon så vil den største aksjonæren tegne seg for å fortsatt være den største eieren, og hvem kan det være tro 🫣 tro ikke Aker gir slipp på å være den største uansett. Skal se at kursen stiger etter en emisjon nettopp fordi emisjonen vil være ment for å generere
profitt.
Frodon
25.08.2022 kl 23:28 2296

Største aksjonær i AKH har jo lite cash, så det ville blitt en liten emisjon….og ikke i nærheten av en brøk del av kapitalen AKH trenger…men såpass tror jeg de fleste har fått med seg
Yostock
26.08.2022 kl 01:33 2146

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Det er bra du tar diskusjonen. Frodon bruker for mye tid på å baise Aker/ Mainstream. Akkurat som at et av Norges rikeste og største industrikonsern og irske Mainstream ikke har en plan. Innenfor den næringen alle verdens ledere vil skal lykkes. Potensialet her har vi ikke sett ringvirkningene av engang.
Tradinator
26.08.2022 kl 08:01 1975

Ti nye % i dag takk :-)
Yostock
26.08.2022 kl 08:04 1963

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Helt enig. Frodon får meg til å grundig studere Aker/Akh, havvind, Principle power med mer. Jo mer jeg studerer Aker/Akh, jo mer investerer jeg.
Redigert 26.08.2022 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Meatskull
26.08.2022 kl 09:13 1838

Faen da gutta! Top20 har jo økt med over 1 million aksjer…. Jaja forbrukslånet er betalt og har enda 16850 aksjer… men hadde jo 27k aksjer. Mye vil ha mer 😅
Frodon
26.08.2022 kl 09:40 1777

Folketrygdfondet har kjøpt litt mer, fått snittet sitt bitte litt lavere ;)

Burde du ikke være super happy for at du fikk dumpet ut mye på kr 19,20? Du vet jo hva jeg mener om saken ;)
Fjellbris
26.08.2022 kl 10:14 1708

Er vel snart noen her inne også som kommer inn på topp 20😀
10PS
26.08.2022 kl 10:26 1682

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Flott link og oppgang i sikte.
Frodon
26.08.2022 kl 11:52 1593

Nesten rart å se på, men nå er AKH i toppen av den lange synkende trenden igjen og stopper opp der. Virker som en større investor som faktisk kan påvirke kursen, som følger nøye med på den trend kanalen. Eller er det mange mindre investorer som følger med på kanalen og trader på den?

Uansett, vi vil få en bekreftelse på ny trend snart, siden forrige bunn ble satt over den forrige bunnen. Vil kursen bryte ned igjennom kr 16,14 eller bryte opp igjennom den lange negative trend kanalen?
Meatskull
26.08.2022 kl 11:57 1585

Hehe jo var jo heldig. Traff jo bunn if topp nesten perfekt. Inn på 14.12 og ut på 19.25 😅 Men vurderte og kjøpe inn igjen på 16 men er vel kanskje ikke verdt risken med lånte penger så betalte heller lånet :) Jo jeg veit hva du mener og at du oppriktig tror at det kan komme globalt 40-60% fall. Men personlig tror jeg at det kan ta en stund før/vis det skjer. Virker som spillereglene har endret seg og at de samme indikatorene som tidligere har vist ressesjoner nå muligens ikke funker? Tror vertfall at er for mange som venter på faller nå til at det kommer fortløpende. Men jeg tror at historien offe gjentar seg og at like før 2029 engang så kommer det en ny great deppression som hundre år tidligere :) Corona kom jo 100 år etter spanskesyken!
Meatskull
26.08.2022 kl 12:01 1575

Ja! Hva tenker du om vi bryter gjennom fallende trend da? Hvor stor oppgang tror du man kan forvente før ny kraftig motstand? Tenker jo om hvem oppgang vi kan få om børskrakket ikke kommer enda?
Frodon
26.08.2022 kl 12:38 1540

Heldig? Nå ser du litt mer hvordan min verden fungerer ;) Den er absolutt lønnsom og 100% verdt all shit jeg får her, loool.

Jeg er veldig glad du nedbetalte lån vs kjøpe aksjer, men det vet du jo alt om ;)

Her er et lite utdrag fra den siste makro rapporten til Sparebank 1 Markets:

"Housing starts and existing home sales fell further in July, and more than expected. They are down 20% and 26% since early 20 22, respectively Existing home prices have now turned south, following the almost 40% price lift during the pandemic. Homebuilders are reporting a further steep decline in housing starts, in sum 50% down from the local peak far into a recessionary area. At least, we have never seen such downturns without a recession around. In fact, a downturn like the one we have seen so far, have normally been sufficient"

Du har jo sett rapportene selv....de skriver til og med "som vanlig mener alle at denne gangen er det annerledes, og som alltid tar alle feil".

Når fallene kommer, vet vi aldri. Men du har fått ca dato og måneder når sannsynligheten er største...hvis du tok vare på dem?
Redigert 26.08.2022 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.08.2022 kl 13:10 1490

Det er veldig gode spørsmål, men den banen er ikke tråkket opp enda ;) Vi har jo de kjente støtter og motstander, men hvor høyt en oppgang kan bli, kommer an på en bunn formasjon på kort sikt. På lengre sikt kan selvfølgelig aksjen gå mye lenger. Jeg tipper motstands nivået på kr 24-24,50 er veldig sterkt, da det sitter mye slitne investorer her med store urealiserte tap. Klarer de å komme seg til kr 0 igjen, tipper jeg mange vil kaste seg ut. Bryter aksjen over den motstanden, er det en liten motstand på kr 29. Den største motstanden er på kr 35, men mulig en del av de med inngang på kr 35 har snittet seg noe ned. Eks Folketrygdfondet har snitt rundt kr 28 nå.

Slik det vanligvis er når en lang fallende trend blir brutt, signaliserer det en svakere synkende trend, også får vi forhåpentligvis en bunn formasjon. Det er de jeg liker så godt, som du kanskje husker? Det var under en bunn formasjon at jeg 3 doblet min aksje beholdning i AKH tidligere, som du kanskje husker. Spent på om vi får en bunn formasjon igjen eller om en stigende trend allerede har startet.
Frodon
26.08.2022 kl 20:03 1295

Ingen som solgte seg ut idag? Det er i hvert fall ingen som ikke kan si de har blitt informert om resesjonen.... som allerede har startet i USA....og som sannsynligvis også vil komme til Europa og Storbritannia
Meatskull
26.08.2022 kl 20:08 1289

Anbefaler sterkt og se hele denne videon!!! https://youtu.be/TcmNgC08fX0 For de som håper på at markedet ikke kræsjer som i 2008 når vi feila motstanden på 200 dagers moving average som vi nettop har gjort se spesielt på SPY BREATH fra 7:15 ;) Hva tenker du Frodon om at SPY BREATH nettopp har signalisert et massivt rally foran oss? Men såklart 200 moving average sier noe annet :) Men tror vi alle kan være enige at ingen veit hva som er riktig her 100% sikkert? Men at uansett om man er all cash eller all inn så tar man et stort veddemål?
Redigert 26.08.2022 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Meatskull
26.08.2022 kl 20:19 1270

Tok såklart vare på dem: Ingen vet når børsene vil falle, men vanligvis kommer resesjon i USA 12-24 måneder etter 2 års renten var høyere enn 10 års renten. Det skjedde 30.3.2022. Børsene pleier toppe ca 17 måneder etterpå, dvs ca 30.8.2023. Men nå er USA i resesjon allerede, dvs dette har gått raskere enn det pleier
Yostock
26.08.2022 kl 20:38 1240

Alle som har fulgt med har fått med seg resesjonen. Er gammelt nytt. Aker har sikret seg kapital, i tillegg til utbytte som kommer løpende. For en stund siden for å være godt rystet for resesjon og annen markedsuro. Vil kalle det gammel nytt. Politikernes svar på klimaendringene og intensiver for å sikre grønn energi er mer interessant. For dette kommer også med full kraft. For å nå 2030 målet. Som Norge henger langt etter på idag.

Noe allsynske Frodon lar være å nevne her.
Redigert 26.08.2022 kl 20:45 Du må logge inn for å svare