Aker Horizons - Hva kommer først, fusjon eller emisjon?

Frodon
AKH 22.08.2022 kl 22:39 46778

Idag meldte Aker Horizons at de skal være med på havvind festen i Scotland. Dette koster veldig mye penger, som sikkert de fleste har fått med seg. Aker eier 67,25% av Aker Horizons, etter at eierandelen til Aker ble utvannet ved forrige fusjonering av ACH og AOW inn i AKH. Til utbygging i Scotland trenger AKH veldig mye penger, slik de også trenger til Aker Narvik prosjektet (ca kr 50 milliarder) og til ACH sitt hydrogen prosjekt (ca kr 50 milliarder). Hva tror dere kommer først, fusjon eller emisjon? Jeg setter en knapp på fusjon. Jeg har i lang tid håpet på AkerBP Horizons, men BP fant annen fusjonspartner. Og AkerBP vil vell ikke fusjonere med Aker Horizons? Hvilke andre alternativ tror dere?

https://www.crownestatescotland.com/news/three-shetland-scotwind-projects-announced
Stabukk
23.08.2022 kl 20:18 2536

Slyngstad må naturlig nok ha litt tid på seg, men eit første bidrag i kapitalfondet bør kanskje vera på plass i løpet av dette året. Då kan AKH sin cash og lån frå Aker-fondet finansiera eit vidare løft innan fornybart. 2023 kan løfta kursen, for dei som er tålmodige. Er sjølv litt i minus, men vurderer å fylla på.
Frodon
23.08.2022 kl 20:46 2489

Ja, vi Aker aksjonærer er veldig happy for AAM 😉 Synd CEO i Aker sier at ingen av grønt prosjektene til AKH er lønnsomme…som du skriver, AAM skal inn i lønnsomme prosjekter
Frodon
23.08.2022 kl 20:48 2482

Da er vi 100% enige, at du ikke leser innleggene mine

Men hvis du leser de 1000vis av innlegg andre skriver om meg, inkludert ditt innlegg, får du selvfølgelig feil fakta…om meg 😉

Pleier du å fortelle usannheter om andre folk i real life også…eller kun her?
Frodon
23.08.2022 kl 20:55 2455

Tenker du at AAM sin første investering blir i AKH? Husk, AAM sitt mål er å samle de største investorene i verden, som vil kreve avkastning på kapitalen. Jeg tror sannsynligheten er relativt lav for at det første prosjektet er i et prosjekt som ikke er testet ut fra før, med variabler utenfor Røkke sin kontroll. Hvis det første prosjektet går på en økonomisk smell, kan hele kort huset falle og den risikoen vil nok ikke Røkke ta. Jeg tror sannsynligheten er langt større for at AKSO får kontrakt med AAM, kanskje Cognite…av Røkke sine selskap. Men heller ikke sikkert den første avtalen går til et Røkke selskap.
Frodon
23.08.2022 kl 22:28 2275

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Er det noen vits å prøve å forklare det til deg? Ok, gir det ET forsøk....når AKH gir et anbud, tar de høyde for en del faktorer i en pris modell om hvordan kostnadsbildet og inntjening vil være i fremtiden. Havvind prosjektet tar ca 10 år å ferdigstille fra anbudet er gitt ut. Vet du, jeg eller Røkke hvordan strøm prisen i Scotland er om ca 10 år? Neppe, men Røkke har et godt overblikk over hva som skal bygges, når det skal bygges og kostnadsrammene til de forskjellige prosjektene. Han vet selvfølgelig hva som er bygget allerede. Da har han et mål om hvor høy strøm prisen må være for at prosjektet skal være lønnsomt. Også er det dessverre en del faktorer som Røkke ikke vet eller kan bestemme og det er de faktorene som til syvende og sist bestemmer om prosjektet blir lønnsomt eller ei.

Du kan lese om noen av disse faktorene på denne tråden:

https://finansavisen.no/forum/thread/150235/view

Hvis jeg skal forklare dette veldig enkelt, hvis mangel på materialer gjør byggingen langt dyrere enn forventet, vil avkastningen bli langt lavere enn ventet eller til og med bli negativ. Hvis det bygges for mye energi og etterspørselen blir for lav vs produksjonen, kan det føre til at prosjektet taper penger hver dag etter det er ferdigstilt.

Det er kun du (og et par andre på HO) som skriver om at prosjektene er taps prosjekter mens de er under utvikling. Det CEO i Aker snakker om, er at salgs prisene på produktene er langt lavere enn de trenger for å gå med overskudd etter de er ferdige. Gass prisen ødelegger eks fortjenesten i hydrogen, men det visste du helt sikkert ;)

Du tenker dagens energi priser, da må du se på eks Cloudberry og Zenith som produserer og selger strøm i dag. Når du tenker på havvind, må du se på forward strøm pris ca 10 år frem i tid. Eller du kan faktisk lese deg opp på Mainstream, se hvilke land de lager strøm og hva slags strøm priser det er i de landene.....selv om du ikke liker å lese deg opp om investeringen din ;)
Frodon
23.08.2022 kl 22:33 2260

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Selskapet heter Zenith Energy. Ja, du kan lese om det i eks åpningsinnlegget mitt på denne tråden:

https://finansavisen.no/forum/thread/149717/view

Jeg vet ikke helt hvorfor, men det ser ikke ut som du skjønner at AKH har ikke strøm produksjon i Italia, Norge, Scotland eller Europa....der strøm prisene er høye. Hvorfor setter du deg ikke inn i aksje selskapet FØR du kjøper aksjer i selskapet?
Yostock
23.08.2022 kl 23:04 2278

Det vil jo gå vindmøller før prosjektet er ferdigstilt. La oss si du har fem vindmøller ute, så vil jo dette produsere strøm samtidig som flere vindmøller vil settes ut. Vil jeg tro. Møllene settes ut med båter. Veldig fin illustrasjonsvideo på YouTube.
Frodon
23.08.2022 kl 23:41 2234

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Det var noe riktig i innlegget ditt, det er jo progresjon 😬

Ja, ca 10 år til havvind feltene er ferdige, som AKH gir anbud på nå. Hvis material kostnadene eks dobler seg, blir prosjektet langt dyrere å bygge. Det er flere år med prosjektering før de begynner å bygge…og FID er på plass

De første aksjene jeg kjøpte i AKH, hadde jeg dessverre ikke satt stop loss på. Da falt aksjen mye. En del av de pengene var jo gevinst fra noteringen av ACC og AOW aksjene. Så 3 doblet jeg aksje beholdningen og fikk solgt alt med gevinst ca 6 mnd etterpå. Fikk du med deg den ene gangen jeg gikk short i AKH?

https://finansavisen.no/forum/thread/148334/view

«Frodon
20.05.2021 kl 09:03
Har du kjøpt inn igjen eller holder du deg unna? Jeg har 3 doblet min beholdning denne uken, så håper bunnen er satt ;) Skulle gjerne fått mye mer på ca kr 20, men det ser ut som aksjen har funnet et gulv hvor den kanskje er billig nok pr dags dato?"

«Frodon
04.11.2021 kl 14:01
Jeg brukte stop loss på kr 35 selv fordi det var IPO kursen»

"Frodon
15.01.2022 kl 11:22
Jeg solgte mye av aksjene på kr 35 som du vet og har kjøpt en del tilbake nå»

«Frodon
17.01.2022 kl 11:38
Ingenting til Aker på Scotwind til nå, ser det ut som. Jeg har solgt meg ned i AKH igjen, da jeg regner med at den går ned på nyheten»
Redigert 23.08.2022 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
ziik
24.08.2022 kl 07:54 1999

Så, bare så jeg forstår det riktig , så du er loong i AKH? Av det lille jeg har lest så har jeg liksom ikke fått noe inntrykk av det så derfor har ikke postene dine vært av stor interesse for meg , dessverre.
10PS
24.08.2022 kl 08:45 1912

Det grønne skifte er så vidt begynt og prosjektene er mange (hva shorter nr 1 mener betyr ingenting). Her lastes før den store avgangen som kommer og det vet de fleste vil komme i nær fremtid. Aksjen vil hoppe allerede når kontraktene underskrives og der bommer nr.1. Snart kommer han med nye spørsmål for å holde en negativ tråd vedlike og mange biter på.
wielkikrol
24.08.2022 kl 09:19 1848

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Ny dag, ny nedgang. Kanskje realiteten kommer? Mye store ord.
Frodon
24.08.2022 kl 10:22 1785

En ting jeg alltid har lurt på, hvorfor tror folk på HO at fusjon eller emisjon er negativt? Pga tidligere erfaringer? Det eneste som er helt sikkert, er at AKH trenger masse kapital for å bygge opp prosjektene sine. Cash beholdningen de har pr dags dato holder vell knapt som egenkapital? Må de øke cash beholdningen før de får finansiert prosjektene sine eller tror du pengene strekker til som egenkapital? Eksisterende obligasjonslån får de refinansiert uten problem, men rentene vil stige mye fremover.

Hvis vi ser på aksje kursen til Magnora, som fikk kontrakt i Scotland 17.1.2022, gikk kursen opp ca 18% den dagen de fikk kontrakten, så flatet kursen ut de neste dagene, før kursen falt fra kr 24,55 til kr 15,28. Pr dags dato er kursen ca 6% høyere enn dagen de fikk kontrakten, dvs ca 7 mnd etterpå. Jeg sammenligner ikke Magnora med AKH som selskap, bare av interesse å se hva som skjedde med kursen der etter kontrakt i Scotland.

Hva tenker du om kontrakten og veien videre? Det kostet skjorta for de andre å få disse kontraktene. Aker ville ikke ha de, for de var dyre og lite lønnsomme. Hva endret seg? De må være med nå, selv om de ikke tjener på prosjektet, for å bli med i utviklingen?
Redigert 24.08.2022 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.08.2022 kl 10:25 1778

Fikk du lest deg opp om Zenith Energy? Selskapet som faktisk produserer strøm, der strøm prisen er høy? Aksjen er opp mye idag også.

Fant du også ut hvor Mainstream produserer strøm og hva slags strøm priser det er i de områdene...?
Meatskull
24.08.2022 kl 15:46 1651

Hva skjer a folkens? Er nye bunnen satt på 15.925 eller? Eller er det lov og håpe på noe dårlige nyheter fra Usa snart? Noen viktige makro tall som kommer snart?
Frodon
24.08.2022 kl 19:55 1558

Det er egentlig litt rart, for etter at AKH falt fra kr 19,73 og helt ned til kr 15,84 (støtten er på kr 15,60), så burde aksjen hatt en rekyl opp igjen. Men den rekylen har vært svak. De siste 3 dagene har toppen i aksjen vært kr 16,60, 16,54 og 16,50. Ser vi på 3 mnd chartet, kan det se ut som en HS formasjon med halslinje på kr 16,02 og hode på kr 19,35. Dvs hvis den bryter ned igjennom kr 16,02 på stigende volum, kan det utløse et sterkt salgssignal ned til kr 12,69.

FED kommer med viktig tale til fredagen....øker rente banen eller ei?
Frodon
24.08.2022 kl 20:50 1507

Hva tenker dere om AKH sitt behov for fartøy til sevice til montering og vedlikehold av havvind møllene sine? Hvis de ikke får tak i noen i markedet, har eks AkerBP noen de kan leie fra dem?

"Det er ca 49 fartøy bygd og under bygging, mens behovet er estimert til å være ca 105 fartøy innen 2025 og 250 innen 2030 (ex Kina)"

https://finansavisen.no/forum/thread/153121/view
Redigert 24.08.2022 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.08.2022 kl 21:30 1434

Ser ikke ut som Spetalen er enig med AKH aksjonærene 🤔 Endelig en som er enig med meg rundt dette 🥳

«Norsk strømeksport betyr nesten ingenting for Europas kraftbehov, men ødelegger den norske kraftbalansen, sier Øystein Stray Spetalen til Nettavisen.

Spetalen er oppgitt over partilederdebatten i Arendal, der han mener at ledende politikere enten bevisst feilinformerer eller ikke besitter kunnskap om energisituasjonen i Europa til å kunne føre en saklig diskusjon

Prisen vi nå ser på strøm på det frie markedet skyldes ikke mangel på energi i Norge, men at utenlandske spekulanter må dekke inn sine shortposisjoner på strøm.

Det blir for dumt når politikere mener at 10 TWh med ekstra vind eller bygging av solparker de neste 10 årene skal hjelpe på energibalansen for Norge og Europa«

https://www.nettavisen.no/okonomi/oystein-stray-spetalen-jonas-gahr-store-og-andre-politikere-forvirrer-folk-med-bortforklaringer-om-strom/s/5-95-613265?fbclid=IwAR2vc8M0ihzDbR9ar3clzhLeAvX_Sy9V333XQuK4lbtBJAonGbPG9pW7KaM
Redigert 24.08.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Patron72
24.08.2022 kl 21:48 1415

Bomskudd fra Spetalen (ifølge denne link)


På sikt er det bare mer fornybar kraftproduksjon, sterkere overføringsnett, mer energieffektivisering og økt digitalisering som kan sikre rimelig og forutsigbar tilgang på kraft.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/bomskudd-fra-spetalen/o/5-95-617469
Redigert 24.08.2022 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.08.2022 kl 22:10 1367

Hehe, du trodde vell ikke på det der? 😅 Det er jo akkurat det Spetalen advarer mot 😉

I Sør Norge er strøm prisene høye nå pga ACER, at vann nivå i magasin ble senket tidligere i år for å unngå flom…også kom ikke regnet de ventet på + de måtte sette strøm prisen så høyt at utlendingene ikke ville kjøpe strøm fra Sør.
Patron72
24.08.2022 kl 22:28 1326

Uansett hvem som sitter på sannheten så finnes det ikke politisk vilje å kutte kabelen mot europa.
Våre myndigheter har satt en plan på massiv utbygging av bl.a havvind.

I dag lanserer vi en storstilt satsing på havvind. Ambisjonen vår er at vi innen 2040 tildeler områder for 30 000 MW havvindproduksjon i Norge.
Dette er en sum som tilsvarer nesten like mye kraft som vi produserer i dag. Med denne ambisjonen går vi fra de to havvindmøllene som er i drift i dag til om lag 1500 havvindmøller. Byggingen skal skje i løpet av de neste 20 årene, sier Gahr Støre.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/kraftfull-satsing-pa-havvind/id2912297/


Er det ikke greit å forholde seg til dette når man ønsker å ha aksjer i akh?
Patron72
24.08.2022 kl 22:48 1278

Frodon skrev Innlegget er slettet
Nei jeg sitter ikke i akh «bare» grunnet havvind planen i norge.
Men havindplanen i norge og resten av verden, viser meg hva myndighetene vil satse på fremover. Heyyy det er jo det samme som akh holder på med.
Skjønner du ikke dette ?

Forøvrig er (som du vet) akh mere enn bare vind.
voff
24.08.2022 kl 22:53 1271

Kan dere ikke tie ihjel denne selveste selveste. Kjempetrist at diskusjonen rundt et framtidsrettet selskap er i hendene på noen som ikke har noe som helst å bidra med. Ikke svar . Lag egne tråder og blokker .
Fjellbris
24.08.2022 kl 22:59 1262

Voff 22.53 👍👍så enig så enig, skrev noe det samme for non dager siden og gjør nå et unntak med å kommentere dette som👍👍 Meningsløst å kommentere/diskutere fremtidens industri eventyr med en trader…..
Redigert 24.08.2022 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
DividendYield
24.08.2022 kl 23:01 1258

Har egentlig ingenting til overs for Spetalen, men her har han noen gode poenger.

Det er ikke snakk om å kutte kablene, men å strupe dem. Vi kan sende ut kraft når det renner over av vannkraft, men vi ønsker ikke Tyskland-priser på strømmen vår. AP og Høyre drømmer om å gjøre Norge til et grønt batteri, blant annet med svindyr havvind. I tillegg har du denne latterlige elektrifiseringen. Det er så mye dumskap uteå går. Vi må bare få stoppet det.
Yostock
24.08.2022 kl 23:10 1253

Problemet er klimaendringene skapt av den eldre garde som har nådesløst sluppet ut alfor mye CO2, siden dette var mulig. Dette For å tjene milliardene på blant annet olje og gass, kjøre bil og andre goder. Når den eldre garde sitter på eldrehjemmet. Sitter den yngre garde igjen med konsekvensene skapt fra klimaendringene. Og igjen er det folk fra den eldre garde som ikke vil prøve engang å finne løsninger på klimaendringene.

Heldigvis har de store selskapene i Norge tatt grep. Blant annet Aker. Og politkerne har våknet.

Heldigvis går det i riktig retning, til tross for all baisingen som foregår på forum.
Redigert 24.08.2022 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
voff
24.08.2022 kl 23:17 1256

Veldig bra kommentar. Den burde du skrive noe rundt også i en seriøs riksdekkende avis. Enig.
voff
24.08.2022 kl 23:34 1227

Frodon skrev Innlegget er slettet
Noen pleier egoet,og andre prøver fortvilt å få igang noe meningsfyllt.