Aker Horizons - Hva kommer først, fusjon eller emisjon?

Frodon
AKH 22.08.2022 kl 22:39 47060

Idag meldte Aker Horizons at de skal være med på havvind festen i Scotland. Dette koster veldig mye penger, som sikkert de fleste har fått med seg. Aker eier 67,25% av Aker Horizons, etter at eierandelen til Aker ble utvannet ved forrige fusjonering av ACH og AOW inn i AKH. Til utbygging i Scotland trenger AKH veldig mye penger, slik de også trenger til Aker Narvik prosjektet (ca kr 50 milliarder) og til ACH sitt hydrogen prosjekt (ca kr 50 milliarder). Hva tror dere kommer først, fusjon eller emisjon? Jeg setter en knapp på fusjon. Jeg har i lang tid håpet på AkerBP Horizons, men BP fant annen fusjonspartner. Og AkerBP vil vell ikke fusjonere med Aker Horizons? Hvilke andre alternativ tror dere?

https://www.crownestatescotland.com/news/three-shetland-scotwind-projects-announced
Frodon
22.08.2022 kl 22:50 16954

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Har AKH over kr 100 milliarder i cash?

Sist rapport viste at Kina var verdens ledende på havvind og at Norge ble regnet som et u-land innen havvind. Hvor mye havvind har verdens ledende Norge bygget ut?

«Peftaus
I dag kl 22:44
Akh har masse penger og trenger ikke emisjoner eller fusjon»
Redigert 22.08.2022 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.08.2022 kl 23:01 16907

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Rystad tror det Norske havvind prosjektet Sørlige Nordsjø II vil bli operativ i 2031… ca 9 år til det kanskje kommer inntekter

Et lite utdrag fra siste grønt rapport fra Sparebank 1 Markets:

«Installations in China spiked last year, accounting for nearly all global growth»

«China has passed the UK as the world-leader on offshore wind»

«The perception that Norway will be a “world leader” on the field seems far-fetched«
Frodon
22.08.2022 kl 23:11 16836

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Fant du ikke over kr 100 milliarder i cash hos AKH? Det er jo under en uke siden du fant ut at AKH har gjeld, som endret estimater og kursmålene dine. Kan du ikke sjekke cash beholdningen til AKH i samme rapport du fant gjelden? Hvor mye cash finner du der, så vi kan sammenligne hva vi kommer frem til?
Fjellbris
22.08.2022 kl 23:23 16801

Enda en ny baise AKH tråd fra trader Frodon, er det mulig? Full panikk etter dagens kanon melding? Oppfordrer alle til å la være å skrive på disse trådene så de bare dør ut. Siste fra meg, håper vi får en AKH tråd fra noen som ser noen år frem i tid, og ikke fra en trader som har postet hundrevis av tråder, og som skifter mening like fort som andre skifter skjorte utifra om trader Frodon er ute eller inne i aksjene han skriver om….
Redigert 22.08.2022 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Yostock
22.08.2022 kl 23:24 16789

Aker er veldig fornøyde. Det burde være nok. De vet hva de gjør.
Redigert 22.08.2022 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.08.2022 kl 23:28 16762

Hvilken kanon melding? Hvor mye gikk AKH aksjen opp idag på «kanon» meldingen?

Jeg tipper markedet er spent på finansieringsplanene. Hva tror du om dem? Er det ca kr 20 milliarder de trenger til dette prosjektet? Og her er du vell enig at Norge ikke kommer med statsstøtte…til et prosjekt i Scotland?
retur
22.08.2022 kl 23:36 16731

Det som jeg synes var spennende med mld i dag er det store samarbeidet med ow igjen . Har tenkt på at inngangen til akh inn i scottland nettopp er samarbeid med ow som har et godt rykte der . Inngangsbillett 400 mil i følge dn er ikke i nærheten av de kraysy prisene i usa . Lurer og på hva som skulle til denne gangen . Tipper det er styrkingen med og innlemme aow inn i main og akh. Kurs 16 er vel kjøp nå. Stiger vel i morgen når folk og roboter har fått summa seg
Redigert 22.08.2022 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.08.2022 kl 23:43 16707

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Ok, så nå mener du at det blir emisjon i AKH? For kort tid siden mente du AKH ikke hadde gjeld og aldri trengte emisjoner. Men noen minutter etterpå mener du at AKH må ha emisjoner? Hva fikk deg til å endre mening igjen? Hvor mye cash og gjeld fant du i AKH rapporten?

Henviser du til innlegget mitt tidligere idag, om at Dnb Markets har estimert at ACC aksjen sannsynligvis blir tatt ut av hovedindeksen i september 2022? Og hvis det skjer, må alle hovedindeks fond som kun har mandat til å eie aksjer notert på hovedindeksen selge seg ut. Var det innlegget du mente? Du er ikke veldig nøyaktig når du gjentar hva andre har skrevet. Du skriver «Når din mening at forskjellige fonder skal ut av Acc ga ikke noe snarlig resultat». For meg fremstår det som om du prøver å juge om hva jeg skriver. Stemmer det eller bare husker du feil?
Frodon
22.08.2022 kl 23:52 16680

De ca kr 400 mill, var det betaling tilow eller myndighetene?

På linken under står det Mainstream Option Fees £36.000.000.

I tillegg kommer disse kostnadene, eller er de ca kr 400 mill inkludert i en av disse postene? Hvordan leser du dette?

«The three projects’ initial supply chain commitments indicate an average of £1.2bn investment in Scotland per gigawatt (GW) of capacity built»

«A total of £56m will be paid by the successful applicants in option fees and passed to the Scottish Government for public spending. Projects are currently expected to pay Crown Estate Scotland £4m per GW per year once operating - this would also be paid to Scottish Government»

https://www.crownestatescotland.com/news/three-shetland-scotwind-projects-announced
Yostock
22.08.2022 kl 23:56 16669

400 millioner er en brøk av det Aker tjener på utbytte i år. Som Eriksen sa på Arendalsuka reinvesterer Aker utbytte i den grønne satsingen.

Utgiftene blir delt på to Ocean Winds og Mainstream. Mainstream har flere eiere som bidrar og har en god cashflow.

Ocean Winds som har flere vellykkede prosjekter i Skotland i tiår nå. Virker til å tjene nok til å fortsette å gå inn i veldig mange prosjekter.

Med tanke på at Frodon mener Ocean Winds burde vært konkurs for tiår siden.
Redigert 23.08.2022 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.08.2022 kl 23:59 16659

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Hvis du var med i en diskusjon og svarte på spørsmålene folk stilte deg, hadde de sannsynligvis svart deg tilbake. At du tror noe annet, virker utrolig merkelig for meg. Er du klar over at jeg har brukt mer enn 50 innlegg i en tidsperiode på mer enn 2 mnd for å få deg til å skjønne at AKH har gjeld…? Dokumenterte og dokumenterte, hver gang latet du som om de ikke hadde gjeld… og noen trodde deg, og de satset penger på din informasjon. Faktisk usikker på om økokrim ville sett igjennom fingrene på slikt…da måtte du eventuelt svart dem på om du faktisk ikke evnet å forstå at selskapet hadde gjeld. Men siden du regnet ubenyttet trekkfasilitet inn i utregningen din som cash, tviler jeg på at du hadde sluppet unna.
Yostock
23.08.2022 kl 00:01 16650

Gjeld er ikke farlig. Aker kunne betalt gjelden eller slettet denne imorgen. Mange firmaer har gjeld. Aker har nå overskudd fra gode investeringer over tid.
Yostock
23.08.2022 kl 00:01 16649

400 millioner er en brøk av det Aker tjener på utbytte i år. Som Eriksen sa på Arendalsuka reinvesterer Aker utbytte i den grønne satsingen.

Utgiftene blir delt på to Ocean Winds og Mainstream. Mainstream har flere eiere som bidrar og har en god cashflow.

Ocean Winds som har flere vellykkede prosjekter i Skotland i tiår nå. Virker til å tjene nok til å fortsette å gå inn i veldig mange prosjekter.

Med tanke på at Frodon mener Ocean Winds burde vært konkurs for tiår siden.
Yostock
23.08.2022 kl 00:36 16586

Frodon vs Røkke. Blir spennende å se hvem som får rett. Røkke har Klimapolitikken på sin side. Frodon har fortiden. Fordelen til Frodon er at verden henger igjen i fortiden enn så lenge. Ulempen er at verden er på en desperat vei inn i fremtidens klimapolitikk.
Redigert 23.08.2022 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.08.2022 kl 06:50 16469

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Her «glemte» du gjelden, korrekt? Slike innlegg hvor du ikke tok med gjelden, fant jeg 27 innlegg fra deg, hvor jeg spurte hvor mye gjeld du hadde tatt med i beregningen.

«Peftaus
20.06.2022 kl 00:08
Ikke så ille Akh eier ca 10 milliarder bare i Mainstream. Eller ca 17 kr per aksje»

«Peftaus
19.07.2022 kl 22:11..
AKH har gjeld. Men de pengene er ikke brukt enda…»

«Frodon
19.07.2022 kl 22:28
Oy, hvordan tror du AKH betalte for Mainstream? AKH har ca kr 5,9 milliarder i gjeld. Dvs etter cash har AKH fortsatt kr 1,4 milliarder i gjeld. Kr 2,5 milliarder av gjelden forfaller i 2025, kr 3,6 milliarder forfaller i 2026

Interest-bearing debt kr 5.921.000.000
Net interest-bearing debt 30 June 2022 kr 1.429.000.000

Subordinated shareholder loan NOK 2,000m 6.0% coupon per annum, with deferral option against a 1.0% deferral fee

Subordinated convertible bond NOK 1,500m 1.5% coupon per annum (PIK). Initial conversion price at NOK 43.75 per share

Senior unsecured green bond NOK 2,500m 3m NIBOR + 325 bps coupon per annum

Revolving credit facility EUR 500m Accordion option to upsize the facility amount to EUR 600m. 3 years duration, with 1 + 1 year options

https://static1.squarespace.com/static/5f871df7bb429b52ac77d186/t/62ccfc18b03e116f65cf8ea6/1657601057690/Aker+Horizons+2022+Q2+Presentation.pdf
Frodon
23.08.2022 kl 07:20 16378

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Skriver du fakta feil om meg og AKH bevist eller ubevist? De fleste innlegg fra deg inneholder fakta feil. Er det fordi du ikke vet bedre eller er det noe annet? Det blir mye enklere å diskutere med deg hvis du i det minste beklager og retter opp feilene dine når jeg bruker tid på å dokumentere riktig info til deg fra AKH rapportene. Enig?

Mener du at dette er riktig fortsatt?

«Peftaus
19.06.2022 kl 20:45
Akh solgte 25% aksjer for 5,5 miliarder»

—-

«Peftaus
19.06.2022 kl 21:04
Men at Røkke klarte å selge 25% aksjer for 5,5 miliarder er fakta»

—-

«Peftaus
21.06.2022 kl 17:27
Akh har solgt 27% av aksjene for 5,5 miliarder.
Ach med Cash 2,7 milliarder
Akh likviditet 5,5 miliarder»
Frodon
23.08.2022 kl 08:19 16231

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Alt var faktisk feil.

Da er det forklaringen din, at du gidder ikke lese rapporter, derfor du skriver så mye feil på HO?

For du skriver også at jeg skriver så mye feil, så jeg må begynne å lese rapportene…. Jeg gjør faktisk det, da er det jo du som ikke gidder å lese rapportene.
abbos
23.08.2022 kl 09:27 16081

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Tror det må opprettes en egen tråd : Fleip eller Fakta om Akh 😎🤓😩
Frodon
23.08.2022 kl 09:36 16052

Peftaus skrev Innlegget er slettet
I am not a secretary
Frodon
23.08.2022 kl 12:50 15888

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Noen tjener penger på at andre ikke kan lese, huske eller regne ;) Keep up the good work 💪
soren1970
23.08.2022 kl 17:31 15670

Jeg har selv tænkt, at Aker BP skal tænke frem i tiden og oliefesten vil stoppe og meget gerne snart til fordel for sustainability, bedre miljø for hele verden samt vedvarende energi.
Jeg ser derfor bestemt muligheden for en fusion af Aker Horizon og Aker BP. Men hvem sluger hvem? Det ved kun Aker/Røkke.
Det er også irrelevant, når Aker skal tænke på sin overlevelse.
Emission tænker jeg ikke bliver aktuel. Aker har midlerne/finansen til, at udbygge og tænke nyt, hvad de vil gøre uden tvivl.
Selskabet er styret af dygtige og handlefærdige personer.
AKH vil med tiden få flere og flere kontrakter - det tager tid og en kortsigtet horisont for investering her, er nok lidt naivt. Alle lande, som har sagt, at nu omstiller vi, skal omstille og ikke bare sige dette.
Det vil helt sikkert ske, da fossil energi er outdated og vi har muligvis denne sommer fået en lille forsmag på, hvad global opvarmning betyder.
Desværre agerer verden som sitting ducks og maler alt fantastisk med en lille omtanke på grøn energi; derfor kan det pludseligt gå vældig hurtigt med, at få fornybar energi og AKH/AKRBP/AKER skal agere, når det nu bliver fakta, at der skal gøres noget.
Jeg håber og tror på, at dette sker og snarest.
Så uden tvivl er AKH en stærk player.
Ting tager tid.
Men alt kan vende ganske pludseligt og så er AKH en af de mest attraktive aktier.
Hav en god kveld fra København!
Redigert 23.08.2022 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
Dølle
23.08.2022 kl 17:45 15644

Riktig. DU er en nobody
4300dk
23.08.2022 kl 18:31 15550

Godt skrevet 👍😊 Denne her er fra AKH hjemmeside og af den fremgår det at Aker arbejder på at skabe en kapitalfond på 1000 milliarder norske kr. og at den skal finansiere lønsomme grønne projekter i AKH 💪😁 Yngve Slyngstad utnevnt til administrerende direktør i Aker Asset Management
07. desember 2021
Aker ASA (“Aker”) har utnevnt Yngve Slyngstad som administrerende direktør og senior partner i Aker Asset Management (“AAM”). Slyngstad får ansvar for å bygge og utvikle aktiv kapitalforvaltning til å bli et nytt forretningsområde i Aker, på linje med selskapets industrielle eierandeler.

– Aker og Aker Horizons har jobbet sammen for å utvikle muligheter innen aktiv kapitalforvaltning og har tatt store fremskritt på kort tid. For å lykkes trengs en dyktig leder. Yngve Slyngstad er en ledende ekspert på aktiv kapitalforvaltning, med en imponerende merittliste. Vi er glade for at Yngve har sagt ja til å overta roret for det nye forretningsområdet i sin helhet, og vi er inspirert av hans ambisjoner, sier Aker-sjef Øyvind Eriksen og Aker Horizons-sjef Kristian Røkke i en felles uttalelse.

Aktiv kapitalforvaltning ble lansert som et nytt forretningsområde i Akers rapport for tredje kvartal 5. november. Yngve Slyngstads mandat vil være å utvikle AAM til å bli en sentral del av Akers portefølje, med klart definerte relasjoner til Akers industribedrifter og virksomheter. Slyngstad tiltrer stillingen 1. mars 2022. Han har jobbet i Norges Bank Investment Management (NBIM) siden oppstarten i 1998, hvor han var ansvarlig for å bygge opp NBIMs aksjeforvaltningsvirksomhet. Slyngstad var administrerende direktør i NBIM og ansvarlig for Statens pensjonsfond utland, fra 1. januar 2008 til han gikk av 1. september 2020. I denne perioden økte fondet fra ca. 2.000 milliarder kroner til over 10.000 milliarder kroner og ble den største enkeltaksjonæren i verdens aksjemarkeder.

– I årene som kommer vil god avkastning for investorer først og fremst genereres ved å bringe finanskapital nærmere industriell kompetanse. Evnen til å levere høy, langsiktig avkastning gjennom kapitalforvaltning styrkes ved å ha en industriell kunnskapsbase. Gjennom sine selskaper representerer Aker Norges største og mest betydningsfulle industrielle kunnskapsmiljø. Jeg ser frem til å lede arbeidet med å bygge og utvikle AAM til å bli en global organisasjon som leverer investeringsstrategier basert på dyp industriell innsikt, sa Yngve Slyngstad og la til:

«Vi står overfor en energiomstilling som gir enorme investeringsmuligheter. Å realisere store prosjekter som kan akselerere overgangen til et netto-nullsamfunn krever at ledende industribedrifter og store globale investorer kommer sammen. Dette er grunnen til at AAM er ideelt posisjonert for å gjøre en forskjell. Målet er å etablere fond på til sammen 100 milliarder euro som skal investere i lønnsomme klimaløsninger som skaper verdi. Grønn energi, grønn industri og grønne byer vil være våre prioriterte satsingsområder.»

Aker har vært en pådriver i utviklingen av kunnskapsbasert industri i 180 år, inkludert energisektoren, hvor Norge er verdensledende på flere områder.

– Under Slyngstads ledelse har NBIM utviklet verdensledende kompetanse innen kapitalforvaltning. Aker er i realiteten en aktiv kapitalforvalter med industriell base. Vårt nettverk gir oss tilgang til mange interessante muligheter. Tilgang på kompetanse og kapital gjør oss i stand til å gripe muligheter raskt og realisere store prosjekter. AAM vil mobilisere privat kapital til å investere i virksomheter og prosjekter både innenfor og utenfor Aker-sfæren. Dette vil legge grunnlaget for fortsatt langsiktig tilpasning og verdiskaping, sa Øyvind Eriksen.

Akers porteføljeselskap Aker Horizons er en vekstplattform for teknologi- og kunnskapsbaserte virksomheter med positiv miljøpåvirkning.

– Vi opplever stor interesse fra institusjonelle investorer som ønsker å bli med oss ​​for å finansiere grønne prosjekter. Aker Horizons er unikt posisjonert for å skape attraktive investeringsmuligheter basert på vår teknologi og vår tilgang til en jevn strøm av nye prosjekter. Med Slyngstad som administrerende direktør i AAM hever vi ambisjonsnivåene innen aktiv kapitalforvaltning generelt og energiomstillingen spesielt. Vi ser frem til å jobbe tett med AAM, sier Kristian Røkke.

AAMs oppdrag vil omfatte midler dedikert til infrastruktur og energiomstillingen. I tillegg vil AAM særlig investere i selskaper gjennom Private Equity (OrbeNovo), Venture Capital (Clara Venture Labs og Axis) og fond oppstartsbedrifter (RunwayFBU). AAM skal struktureres som et selvstendig selskap med Aker som majoritetseier og nøkkelpersoner som medeiere. Slyngstad vil eie 5 prosent av aksjene i AAM. Styret i AAM vil bestå av Øyvind Eriksen (leder), Kristian Røkke og uavhengige medlemmer med bakgrunn fra internasjonal kapitalforvaltning.

AAMs ledelse vil være basert på Fornebu, med sikte på å etablere kontorer i finanssentre i Asia, Europa og USA. Når Slyngstad tiltrer rollen, vil AAM sette i gang en internasjonal rekrutteringskampanje for å fylle selskapets nøkkelposisjoner. I tillegg ligger prosesser under
ziik
23.08.2022 kl 20:01 15411

Nemlig, det er her forskjellen ligger mellom de langsiktige og Frodon, Frodon ser ikke lengre frem enn 1 kvartal, tror jeg da jeg ikke leser alle innlegg, mens andre, ink meg selv, ser det lange perspektivet. Hva med heller å starte to nye tråder, en for de som har troen og en for de ikke har. Da blir hver side kvitt mye tullball.
Frodon
23.08.2022 kl 20:07 15386

Det tenker jeg også, fusjon med AKH og AkerBP. Men bytte forholdet er jo stort vs lite idag 🙄

Hvorfor skattlegger de ikke olje selskapene ekstra og øremerker de pengene over til grønt skiftet?

Hvorfor skal Aker gi penger til AKH? Jeg er aksjonær i Aker, aldri i verden om de bare skal gi pengene våre til dere. It make no sense. Eneste stedet jeg noen gang har lest rør som det, er på HO 🤣

Skål til Køben 🍺