Q2 og fremover

Lighter
NAS 24.08.2022 kl 15:36 23795

Tror guiding fremover blir nøkkelen til en eventuell kursoppgang i morgen.
Total resultatet i Q2 eks. kompensasjon på 2 mrd. fra Boeing forventer jeg blir på minus 300-500 mill. Usikker på hvor mye mekaniker streiken kostet.
Ytre forhold på så mange områder har igjen vært brutale gjennom kvartalet.
Likevel inkl. kompensasjon pluss 1,5-1,7 milliarder for Q2.

Q3 blir et eventyr som vil sikre overskudd for året selv uten de 2 mrd. fra Boeing.

Guiding for Q4 blir spennende og ikke minst «kursdrivende»
Vi vet at de vil ta ned kapasiteten med inntil 20 fly.
På grunn av power by the hour på flyene og enighet med de ansatte får de samtidig tatt ut kostnadene. Et betydelig konkurranse fortrinn for kommende vinter.

Norwegian er ekstremt godt rigget for årene fremover. De eneste som kan matche dem på kostnadssiden er ultra low cost selskaper som Ryanair og Wizzair.

De er ikke sikret på drivstoff. De hadde ikke muligheten til det rett etter rekonstruksjonen da prisene var lave.
Dette er en av risikofaktorene sammen med krig, resesjons frykt med mer.

Tror på en betydelig positiv reprising av selskapet men grunnet ytre forhold må vi kanskje ha litt tolmodige før de store utslagene utspiller seg.








Frodon
24.08.2022 kl 17:08 10650

Såpass? Du er jo langt mer negativ enn meg til NAS. Hvis resultatet ditt slår til, blir det kurs nedgang.

Hvordan tenker du at rabatten på kr 2 milliarder for fly kjøpet av Boeing blir bokført i resultatet? Det kommer jo kr 0 inn på kontoen til NAS for denne kompensasjonen

Hvor mye har du lagt inn i drivstoff kostnader og valuta smell i ditt regnestykke?
Lighter
24.08.2022 kl 17:54 10608

Vi får sikkert svar i morgen på hvordan det blir bokført.
En mulighet er kredit en gevinst konto i resultatregnskapet og debet forskuddsbetaling elle lignende i balansen.

I mitt omtrentlige regnestykke har jeg brukt trafikktallene på inntekts siden og min tolkning av diverse uttalelser i media på kostnadssiden.

Drivstoff har jeg regnet 19 øre pr ASK i april, 23 øre i mai og 25 øre i juni.
Husker ikke nøyaktig hva jeg brukte for CASK eks. fuel men ca. 46 øre pr ASK i april, 42 øre i mai og 39 øre i juni.

Hvilke tall har du ? He he
Marianne
24.08.2022 kl 18:29 10566

Akkurat her er jeg med Frodon. Håper virkelig ikke at tallene blir så ille du skisserer . Det blir nedgang tror jeg og.Dette er et kvartal de vanligvis går med overskudd i normale tider. Jeg håper på et overskudd tross høy olje og USD. 50 prosent regner jeg med er kompensert i høyere priser.De snur lynraskt. .De har en unik forretningsidé sas ikke er i nærheten av og heller aldri vil bli uten at selskapet etableres på nytt. Kanskje optimistisk men jeg håper på et lite overskudd på driften. Hørte på TV 2 nyhetene i dag at folk reiser som bare det. Intervju med Finn sjef som sa at 9 av 10 seter var booket . Booket masse frem til både høstferie og vinterferien. Det blir spennende med guiding og trafikktallene for august. Alt tyder på fulle fly.som link viste i går på tall vi har i dag at kursen er minst 12 prosent undervurdert. Etter tallene i morgen regner jeg med at dette blir høyere.
Redigert 24.08.2022 kl 18:38 Du må logge inn for å svare
Lighter
24.08.2022 kl 18:56 10526

Får håpe dere ( utrolig at det faktisk inkluderer Frodon 😁) får rett !!!
Tror ikke jeg bommer mye på CASK eks. fuel men på drivstoff er jeg veldig usikker.
Merk mitt regnestykke inkluderer finansposter ! ( Uten Boeing)
Det kalles vel EBT

Q3 blir som du også beskriver et eventyr 👍

Første halvår var fortsatt preget av pandemi.
Spesielt Q1 med Omicron men også Q2. Flyplassene meldte vel om at trafikken kun var 80-90 % av 2019 nivå. Kostnadene hadde ikke kommet ned på nivå med målsetning enda, forsinkelser og mekaniker streik.

Håper jeg tar grundig feil 😊




Kåre Grønn
24.08.2022 kl 20:20 10440

Uansett latterlig lavt nå.. stemmer lite m virkeligheten og potensialet
Kåre Grønn
24.08.2022 kl 20:20 10437

Hold for all del
coccoman
24.08.2022 kl 20:39 10408

Hallo, nå må dere skjerpe dere! Å kun fokusere på driftsresultatet for april, mai og juni med teknikerstreik og fuelpris på 120 blir for snevert! Det er Q3 og Q4 (med fulle fly, alle i arbeid og fleksibel flyflåte) og årsresultatetet med milliardoverskudd i juli og august + oktober, nov og des som gjelder, slik som Lighter beskriver. Det vil repreise NAS, dagens pandemipriseing vil ikke fortsette ;O)))))

Den store kursjokken til 13 kommer med trafikktalla for august!

Hau, hau.
Redigert 24.08.2022 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
Lighter
25.08.2022 kl 10:32 10205

Resultatet ble noe dårligere enn jeg forventet 🙁
Tok for lite i på jet fuel kostnadene.
Jet fuel er betydelig dyrere enn hva oljeprisen skulle tilsi.
Den korrelerer ikke som den bruker å gjøre i normale tider.

Når det er sagt, så er det ikke verre enn at vi p. g. a. et fantastisk Q3 vil for 2022 gå mot et overskudd omtrent tilsvarende Boeing kompensasjonen på over 2 mrd.
Denne panikken på børsen nå, er bare panikk og kunn det.
Et selskap som generere 2 mrd i et krigs og pandemi befengt år, rigget som ingen andre for årene fremover, er i min verden verdt langt mer enn 10 mrd.

Dette året er det selvfølgelig kompensasjonen fra Boeing som redder oss men neste år blir det driften.

Bortsett fra mangelen på sikring av drivstoff ser jeg ingen svakheter i selskapet.
Neste år vil de være veldig nære den såkalte sweet spot på kostnadssiden. Flåtestørrelse vil være ideell for å oppnå lavest kost pr enhet.

Det vil bli rått parti mot de største konkurrentene 👍





Lighter
25.08.2022 kl 18:22 10085

Det vil føles som salt i såret om short leiren fikk dekket seg inn i dag også. 🙏
De stolte vel på at paniske småaksjonærer ville gi dem en gunstig utgang. Trist ☹️

Nå får vi sikkert over 2 mrd i overskudd i Q3. Selskapet er perfekt rigget. I flåte fornyings prosessen frem til 2028 har de ordnet det slik at de leverer tilbake leasede fly om høsten og tar de nye inn våren. Et perfekt oppsett for sesong variasjonene.

Tålmod 😊
Marianne
25.08.2022 kl 18:35 10092

Hei Lighter! Ingen tvil om at du så hva som kom og du traff best av alle, Super bra. Analytikerne spådde et overskudd på på 1800 millioner. Eller et minus på 200 millioner. Jeg håper at de ville greie bedre enn det. Alt for optimistisk. Skuffet ble jeg og fallet viste at det ble andre også. Jeg så oljen og USD men håpet andre forhold som den superraske returen ville gi resultater,. NAS snur på 15 minutter. SAS bruker en time. Her har de en gigantisk konkurransefordel. SAS må bygges om til et helt nytt selskap om de skal konkurrere med Norwegian, Det som er lett å glemme er at NAS er et nytt selskap som vokser. Det koster å vokse. Nytt personell opplæring nye ruter leie av fly det er ikke gratis. Vekst koster og det viste dette kvartalet. Så var det drivstoff prisene som steg mye mer enn oljeprisen som var megahøy dette kvartalet og USD som bare stiger.. Dette er kortsiktig. Oljen skal ned mot 60 USD eller mer. Vi ser allerede overskudd av olje. Har traded olje, euro/USD samt andre valutaer i mange år så disse følger jeg tett.

Det var rett opp fra 60 USD til 130 i oljepris med en gang krigen begynte. Så er det USD som har steget 20 prosent på kort tid. Den skal ned. Kronekursen er svak og med høyere rente så stiger NOK mot USD. Når krigen er over skal USD ned 10-20 prosent.. USA kan ikke leve med en så høy USD.
Disse tingene vil endres. Så var det at de ikke hadde hegdet oljen men oljen var jo i 0 for halvannet år siden. Oljeprisen er på kraftig vei ned den selv om den kortsiktig kan stige. Det var skuffende tall men kanskje også forventet at et nytt selskap i vekst. Det positive er vel at de sitter på like stor kontantbeholdning dette kvartalet som det forrige. Mener de sa at kapasiteten skulle reduseres til det halve på vintersesongen. Neste kvartal blir bra..Den andre usikkerheten er resesjon og vi reiser mindre. Da hjelper hverken lav oljepris eller lav USD men så går det litt tid så settes renten ned igjen. Leveringsproblemer varer ikke evig. Så faller prisene igjen. Vi får også vite mer om renteutviklingen i USA i morgen. Når når de toppen. De kan ikke prise seg helt ut av markedet heller. USD er alt for høy. Leste en oljeanalytiker som mente at den høye USD ville vare helt til neste år.

Så er det disse flykjøpene. Det forvirrer meg litt hvordan dette skal finansieres og også hvordan de har lagt inn 2 milliarder i overskudd på denne uten at de har fått disse pengene. Noen som har forstått dette og kan forklare dette bedre. Når skal de begynne å betale for disse flyene? Har litt følelsen at forliket med BOeing dreide også om deres tidligere kanselleringer av inngått avtale. Resultatet var dårligere enn forventet men heller ingen grunn til å sette ned aksjeanbefalingen på dette etter min mening. Det tar bare litt lengre tid. USD og oljen skal ned den. Et annet forhold er jo også at kusen er priset veldig lavt. Verdien på selskapet er alt for lav. Nå er det fremover og trafikktall snart for august. Dette blir spennende.
Redigert 25.08.2022 kl 18:57 Du må logge inn for å svare
Lighter
25.08.2022 kl 20:08 10014

Veldig interessante analyser og observasjoner Marianne,

Skal prøve å forklare hva jeg har forstått av disse flykjøpene.
Når de kjøpte over 100 fly i 2012 betalte de et forskudd. Tror det var 4 mrd.
Når de kansellerte hele ordren under rekonstruksjonen tapte de dette forskuddet og det ble nedskrevet i regnskapet
I tillegg tok de ikke levering på 5 Dreamlinere de hadde i bestilling.
Norwegian hadde tatt levering av 18 Max-er da de 2 fatale ulykkene skjedde og alle Max-er verden over fikk flyforbud.
Flyforbudet varte i over 1 år, og medførte store tap for Norwegian.

Det er dette tapet inkludert de nevnte forviklinger, som blir verdsatt til 2.1 mrd.
I regnskapet er nå denne "gevinsten" oppført som "Reversering av tapt forskuddsbetaling" (ca. oversatt)

De 2,1 mrd blir ikke utbetalt til Norwegian men går til forskuddsbetaling på den nye ordren på 50 fly.
De har også betalt inn 800 mill. de siste månedene som også vil stå som forskuddsbetaling.
Fortsatt står det igjen en liten del for å nå det avtalte beløpet i forskudd.
Denne (uttalt som lille delen) skal finansieres ved å selge noen få fly fra ordren på 50 fly, til
leasinghus med en gevinst, for så å lease dem tilbake (Sale/Leasback)
Betingelsene skal de ha kontroll på sies det.

Resten skal finansieres gjennom lån til attraktive betingelser.
I følge Karlsen var det mange som banket på døren som ønsket å finansiere flyene,
grunnet den solide balansen



Lighter
27.08.2022 kl 14:38 9803

Man skulle tro at SAS allerede hadde tatt sin del av verdens problemer, men slik er det nok ikke.
Det er en reell risiko for ny streik, denne gang hos de kabinansatte.

Det er satt av 2 uker med forhandlinger primo september.
I følge SAS Forward forventes det en besparelse på 400 mill.

Etter ansiennitet strekker lønnen seg fra kr. 20.000,- til 36.000,- pr. måned
De har diett tillegg og helligdags tillegg men ikke overtidsbetaling og helgetillegg.

Kabinforeningen uttaler at lønnen har stått stille siden 2012, så lønnskutt hørtes
utenkelig ut å akseptere. Videre at de kabinansatte i Norwegian hadde landet
en god avtale. De vet vel også at både Norwegian og Flyr vil øke sin flåte betydelig
neste år, og vil ha behov for 4-500 nye i kabinen.

Med det allerede betente indre klimaet i SAS, kommer det til å bli hett rundt
forhandlingsbordet.

Ille er det også at bare risiko for streik vil trolig påvirke billett salget.

Gråter vel ikke om dette slår gunstig ut for meg, mine, mitt og litt mer til meg,
men håper virkelig at SAS klarer å ri av denne stormen !

SAS er en "god" konkurrent. Alternativet er mye verre !







Redigert 27.08.2022 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Marianne
30.08.2022 kl 17:57 9603

Hei Sola!
Svarer deg på Lighters tråd.


Mange fine innspill . Som du viser ville en normal oljepris på rundt 60 ca gitt et helt annet årsresultat. Det var det jeg ville utfordre Frodon på nettopp hvilke resultater man ville fått . Et årsresultat på 0 1 halvår 1,6 milliard for andre halvår. Tilsammen ca 1.6 milliarder. Pluss bonusen fra Boeing. Hva ville kusen til NAS vært da? Når man også ser de absolutte ville bevegelsene på fuel i forhold til olje vet man også at dette er midlertidig. Ser teknisk analyse på olje er bull men kortsiktig bear. Ser at fuelprisen har fulgt euro/USD kursen. Da snur vel den når euro/USD snur.
Jeg tror vi snart nærmer også bunnen for euro/USD. Andre sier til neste år. Når krigen er over skal USD kraftig ned. Oljen steg rett opp fra 60 USD til 130 når krigen startet. Den vil snu. Spørsmålet er når. Vanligvis så følger fuel og olje seg hverandre men på linken du la ved ser vi hvordan fuel øker så mye mer en oljen. Det er det som har gått galt dette kvartalet. Vi ser fuel pris på 175 samtidig med en oljepris på 95. Det er helt vilt.

Når man studerer fuelprisen ser man i det siste hvor oljen har falt faller fuelprisen tilsvarende mer og gir håp om en mye lavere pris. Utfordringen er når det skjer. Dette viser bare hvilken fantastisk jobb Norwegian gjør og hvor gode muligheter de har til å lykkes. Når man også vet at de enda vokser med voksekostnader vil gjøre resultatene enda bedre i fremtiden.
Redigert 31.08.2022 kl 07:31 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
30.08.2022 kl 18:55 9576

Du skriver i et tidligere innlegg på denne tråden: "Har traded olje, euro/USD samt andre valutaer i mange år så disse følger jeg tett.
Det var rett opp fra 60 USD til 130 i oljepris med en gang krigen begynte."

Du gjentar også i ditt siste innlegg nå at oljeprisen gikk fra 60 USD til 130 USD da krigen startet.


Hvor tett følger du oljen egentlig?

mvh
Redigert 30.08.2022 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
coccoman
30.08.2022 kl 18:55 9554

Fantastisk bra tråd med nyttig informasjon fra Marianne og Lighter. Det dårlige Q2 - resultatet skyldes ene og alene de høye fuelprisene i perioden. Interessant at fuel ikke fulgte oljeprisen men økte mer enn det dobbelte av olja ;O). Det stemmer jo med godt med forklaringen til Geir Karlsen. At oljeprisene har falt før Q3 er bra, da kan vi jo forvente at fuelprisene har falt det doble, dvs 30 - 40% ?

Konklusjonen min er at den flotte kjøpsanledningen vi har nå, duppen fra 9,70, er en overdrevet skuffelse / fryktreaksjon forsterket ved at shortbeholdningen til største shorter økte fra 11 til 13 mill aksjer. Potensialet i høst er fortsatt der, bare forsterket av 1700 sas-kanselleringer pga ferie og mannskapsmangel. Kabinstreik i tillegg vil være forferdelig. Jeg håper også at sas - greier seg, men de må nok gjennom en lignende hestekur som nas har gjennomført. Reprisingen av nas blir som Marianne oppsummerer bare noe forsinket :O). Lykke til longere, nå venter vi på trafikktalla for august.

Hau, hau.
Redigert 30.08.2022 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
Marianne
30.08.2022 kl 20:03 9504

Oljeprisgraf

Krigen startet i begynnelsen av feb. Oppløpet til krigen startet vel ved årsskiftet . Prisen var kanskje nærmere 70.
Uansett det det illustrer er hoppet i oljepris da krigen startet.Grafen for et år viser dette tydelig.

https://bors.e24.no/#!/instrument/C:PBROUSDBR%5CSP.IDCENE


Stokk dum!
Tror de fleste kan lese og se at i opptakten til krigen var oljen under 70.
Redigert 31.08.2022 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
30.08.2022 kl 21:05 9476

Jeg håper vi ikke behøver diskutere når krigen i Ukraina startet.
Uansett 24. februar låg oljeprisen rundt 95$.

mvh
coccoman
31.08.2022 kl 09:26 9408

Vi har hatt perioder med dyr olje før, men nå virker prisen på jetfuel å ha gått helt av hengslene ;O( Forklaringen til det skuffende q2-resultatet har noen forklart veldig godt lenger opp i tråden :O)

https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=jet-fuel&months=120&currency=nok

Her er prisøkning per mnd:
Jan 2022 21.65 14.75%
Feb 2022 23.78 9.83%
Mar 2022 30.97 30.24%
Apr 2022 34.88 12.63%
May 2022 37.43 7.34%
Jun 2022 40.11 7.15%
Dette har ikke billettprisene greid å henge med på, drifta ble i minus selv med fullere fly.

Hau, hau
Redigert 31.08.2022 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
coccoman
31.08.2022 kl 11:58 9352

Her fant jeg en fin link med grafer som godt beskriver at gapet mellom brent-olja og jet-fuel har økt og vært "unormalt" stort i år. Det skjedde noe rundt årsskiftet som økte fuelprisene radikalt. Kanskje økning av flytrafikken ga etterspørselsboom? Med så lønnsom fuelpris kan man vel anta at produksjonen vil øke igjen med prisfall ned mot oljepris igjen i høst?

https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/

Hau, hau
Redigert 31.08.2022 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
Marianne
31.08.2022 kl 12:49 9337

Man ser av den linken at når oljen begynner å falle igjen så faller fuel mer enn oljeprisen. Det er sikkert som du sier at flytrafikken ga en etterspørselsboom som økte fuel mye mer enn oljeprisen. Utfordringen nå fremover er faren for resesjon ,inflasjon , lav kronekurs, færre reisende og ikke minst oljeprisutviklingen.
NB skal selge kroner fremover som kan svekke kronekursen.
Redigert 31.08.2022 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2022 kl 14:53 9295

Blir spennende å se hvor lang tid det tar før den er nede på 5 kroner. Sannsynligvis ikke lang tid. Disse meglerhusene med folk uten utdannelse skal man ikke høre på. De har ikke peiling når man snakker om både 12 og 13 og enda høyere. Vi har sett 10 for siste gang og neste stopp er 5
Frodon
31.08.2022 kl 18:31 9256

Litt morsomt, dette har jeg skrevet om i ca 5 mnd nå, men du syntes det bare var tull. Den feilen har kostet deg dyrt…til nå
Frodon
31.08.2022 kl 18:33 9263

Nå begynner realiteten hos de super positive NAS aksjonærene å synke inn. Legge klart et kjøp på kr 6,50 og dekke inn short der?
Slettet bruker
31.08.2022 kl 19:17 9232

Det er jo jevnt mye negativt om Nas her , men hva er det som står på nå siden det jobbes så iherdig? Er det ikke bare å dekke shorten før trafikktall om det tar nattesøvnen å vente?
Frodon
31.08.2022 kl 21:56 9157

Dekker da aldri inn en short når alle er positive....men nå ser det ut som realitetene begynner å synke inn. Det blir en lang vinter for de som blir sittende fast ;)
Marianne
01.09.2022 kl 07:43 9034

Frondon har oppnådd det han ønsket å spamme enhver tråd med sine mange Nick. Dessverre er det ingen som stopper deg heller.
Kåre Grønn
01.09.2022 kl 09:02 8982

Det glade vannvidd å selge nå
Trixi123
01.09.2022 kl 09:11 8969

Mange som skal inn før passasjertall på tirsdag og senere Q3. Da er det viktig at Nordea "trykker" den litt lengre ned med sitt kursmål slik at flere får kjøpt. Bare å sitte rolig. Kursmålene stemmer nesten aldri.
Mado
01.09.2022 kl 09:46 8901

Jeg bryr ikke om Nordea, tror ikke på disse meglerhusene lenge, noen SEB på 17.- DNB 13.- og Nordea7,- .
Jeg bruker min egen vurdering, derfor slått Oslo børs på 4% i år.😁
Trixi123
01.09.2022 kl 10:02 8866

Enig Mado. Det gjør jeg også. Det blir ikke seriøst når meglerhus som jobber med det samme har "sprik" på ca 60% i sine analyser på en enkelt aksje. På NAS er det også over 100 % "sprik". Derfor er det viktig å bruke sin egen vurdering. Har tro på NAS og restruktureringen fremover.
Redigert 01.09.2022 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
Marianne
01.09.2022 kl 10:44 8807

Noen som har analysen og kan legge den ut?
coccoman
01.09.2022 kl 10:53 8793

Slutt med slik spamming i alle nas-tråder! Kom med med saklige argumenter, flystyrt blir for spekulativt og påstander om at mange lyver om deg er bare tull og latterlige herskeforsøk! Admin - trusler neste, hæ?

Angående Nordeaanalysen er timingen god for max effekt for eventuell shortinndekning. Den måtte jo komme før trafikktalla i august, den perfekte drittpakke-analysen! ;O). Nydelig dupp å laste opp på! Sjekk trafikktalla for nas i juli så ser en tegninga.

Hau, hau
Redigert 01.09.2022 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2022 kl 11:57 8728

Analysene er vell ikke problemet? Har du lest slike analyser før eller kun sett på kursmålet? Analysene tar jo hensyn til fremtidige faktorer, som de må treffe på for at kursmålet skal treffe. Hvis det ene meglerhuset tror olje pris skal til usd 60 og det andre tror usd 120, vil jo kursmålet bli forskjellig. Hvem av de som treffer på faktorene, vet ingen av oss. Vi har bare forward kurver og antagelser, akkurat det samme som meglerhusene har
Trixi123
01.09.2022 kl 12:11 8703

@Frodon. Hvis meglerhusene har så vidt forskjellig tro på oljeprisen så er det jo ingen vi kan kan stole på. Hvorfor skal vi da tro på Nordea sitt kursmål på 7 kr og ikke 13 kr som et annet meglerhus har? Da er det aller best som skrevet før å stole på seg selv og det man leser seg til. Virker jo som det kun da er ren "tipping" fra de som senker og øker kursmålene på en aksje. Skal en feks. stole på Nordea eller DNB? Når en har fulgt markedet og all infoen i mange år så ser en at dette kommer rett før gode tall som vi skal ha på tirsdag og i Q3. Det er ikke tilfeldig og de som lager analysen velger da hvilken oljepris de ønsker å bruke alt ettersom.Veldig spekulativt og det har jeg sett mange ganger. Fulgt aksjemarkedet tett i nesten 20 år. Har ikke trengt analytikere for å tjene penger i markedet. I dag senkes kursen fordi Nordea nedgraderer kursmålet. ( Og generell nedgang på børsen) Vil det si at de har rett? Dette er frykt og skremsel siden ingen vet hva oljeprisen blir fremover. Må huske på at disse meglerhusene jobber for at store kunder skal tjene mye penger og at de selv skal få gode bonuser.
Redigert 01.09.2022 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2022 kl 12:47 8633

Trodde jeg akkurat forklarte det, men tydeligvis forklarte jeg det ikke bra nok. Beklager
Trixi123
01.09.2022 kl 13:01 8604

Du kan gjerne forklare hvorfor vi småaksjonærer skal stole på Nordea sitt kurs mål og ikke feks. DNB sitt? I følge deg så vet ingen hva slags pris det blir uansett. Kun spekulasjoner og de lager analyse på det de selv tror. Ikke noe rart det blir mange kursmål med store avvik så lenge alt er usikkert. Du vil at vi på denne tråden skal stole på det mest negative.
Pølsebua
01.09.2022 kl 13:43 8576

Det er ikke så rart at ulike meglerhus har ulike kursmål. Et kursmål kommer som en følge av forutsetninger (kvalifisert gjetning) man putter inn i modellen. Det er mange parametre som antall fly, passasjerer, renter, balanse, valuta, oljepris, pandemi, krig. You name it. Utfallsrommet blir stort etter hvilke tall man putter inn. Tror du for eksempel på en oljepris på 150, 60 eller noe i mellom? Tror du folk flyr mer eller mindre?
Selv ligger jeg inne med tap her fordi jeg er optimist på NAS vegne. Mer optimistisk til NAS enn til SAS, Flyr eller Norse. Eneste negative faktor jeg beregner framover er oljeprisen. Øvrige parametre tror jeg utvikler seg positivt. Så nå gleder jeg meg til augusttall på tirsdag og 3. kvartal i oktober. Det som kunne blitt et kortsiktig engasjement har fått en mye lengere horisont..
Stokk Dum
01.09.2022 kl 13:43 8570

Hvorfor skal du stole på noen andre enn deg selv?
Kanskje vi legger forskjellig mening i ordet (stole på), men for meg høres det absurd ut at en skal stole på Nordea, DNB (er ikke de dømt for svindel mot sine egne kunder), hvilken som helst analytiker eller anonyme skribenter på et forum.

mvh