Q2 og fremover


Tror guiding fremover blir nøkkelen til en eventuell kursoppgang i morgen.
Total resultatet i Q2 eks. kompensasjon på 2 mrd. fra Boeing forventer jeg blir på minus 300-500 mill. Usikker på hvor mye mekaniker streiken kostet.
Ytre forhold på så mange områder har igjen vært brutale gjennom kvartalet.
Likevel inkl. kompensasjon pluss 1,5-1,7 milliarder for Q2.

Q3 blir et eventyr som vil sikre overskudd for året selv uten de 2 mrd. fra Boeing.

Guiding for Q4 blir spennende og ikke minst «kursdrivende»
Vi vet at de vil ta ned kapasiteten med inntil 20 fly.
På grunn av power by the hour på flyene og enighet med de ansatte får de samtidig tatt ut kostnadene. Et betydelig konkurranse fortrinn for kommende vinter.

Norwegian er ekstremt godt rigget for årene fremover. De eneste som kan matche dem på kostnadssiden er ultra low cost selskaper som Ryanair og Wizzair.

De er ikke sikret på drivstoff. De hadde ikke muligheten til det rett etter rekonstruksjonen da prisene var lave.
Dette er en av risikofaktorene sammen med krig, resesjons frykt med mer.

Tror på en betydelig positiv reprising av selskapet men grunnet ytre forhold må vi kanskje ha litt tolmodige før de store utslagene utspiller seg.








Lighter
15.09.2022 kl 17:54 2267

Blir ikke akkurat skremt av at SAS har inngått en uforpliktende intensjons-avtale om kjøp av 2 el-fly i 2028.
Hvordan dette markedet vil se ut om 5 til 10 år, og hvilke andre produsenter som vil melde seg på dette kappløpet, er vanskelig å spå. Ikke minst hvilken generasjon av modellene som vil slå gjennom.

Dette viser likevel at SAS ønsker å satse på kort rute nettet gjennom SAS Link. I første rekke et angrep på Widerøe men indirekte også et angrep på Norwegian. Å kunne feede egne ruter er garantert et viktig motiv for satsingen.

Dette må tas på alvor og da tror jeg angrep er beste forsvar.

Widerøe kan ikke ha et feeder samarbeid med SAS og samtidig se på at SAS åpenbart går til angrep på de.

Norwegian må inn på eiersiden i Widerøe, eventuelt slå seg sammen.
Denne pose og sekk varianten SAS forventer seg må stoppes.
Rutene til Norwegian og Widerøe må samkjøres i større grad.

Hadde virkelig likt en slik utvikling🤩 lykkes de samtidig med sin satsing med å kapre en større andel av forretningsreisende, kan konkurrentene hete hva de vil 👍
Redigert 15.09.2022 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
18.09.2022 kl 00:03 2130

Vanskelig å stoppe samarbeidet på anbudsrutene da de er pålagt å tilby interline med alle som ønsker.
Lighter
23.09.2022 kl 15:05 1817

Får håpe frykten for magre tider snart er ferdig priset inn i aksjen !
Vi har fått skikkelig juling i det siste 🥵

Tror det neste året blir et «survival of the fittest» spill.
I så fall står Norwegian klart sterkest. De er godt kapitalisert, en trimmet og rigget organisasjon med stor kunnskap og erfaring i alle ledd.

SAS må ta opp ytterligere 7 mrd. i lån, med skyhøy rente, bare for å komme seg gjennom Chapter11 prosessen. En gigant emisjon, konvertering av masse gjeld og mye mye mer.

Flyr trenger penger prompte ! Tviler på de har kapital nok lenger enn 1 til 2 måneder til.
At neste emisjon ikke er meldt enda er alarmerende !
Når det er sagt har CEO virket positiv og med stor tro på fremtiden.
Bortsett fra juli, hvor de var i balanse, kanskje litt pluss har tallene vist at de er langt fra lønnsomhet.

Disse problemene og dette kapitalbehovet skal SAS og Flyr håndtere nå, foran en lang vinter med lavsesong.
Heller ikke oppløftende at vi kan havne i en resesjon til neste år.










Marianne
23.09.2022 kl 15:16 1819

Ja hva med Flyr hvem vil gå inn i en ny emisjon der nå?

Ny emisjon med rabatt til pris 30 øre?
Som selger seg lynraskt ut og kursen går enda lavere.
Når kaster de kortene og blir kjøpt opp av Norwegian?

Med dagens lave verdi må det være fristende for andre selskaper å kjøpe aksjer i Flyr?
Redigert 23.09.2022 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.09.2022 kl 18:14 1807

Fallet er jo akkurat som forventet, bare mangler lyttere. Tenker du på at NAS står sterkest av de Norske fly selskapene, eller hvilken gruppe selskap sammenligner du med? Alle de Norske fly selskapene taper penger på driften, da er det vell samme hvem av de som står sterkest…?

Det er så gøy at dere stadig vekk sammenligner med at SAS må gjøre sånn og sånn og er totalt ødelagt, når NAS var på samme sted for 1 år siden, SAS var på det stedet for 2 år siden, NAS var på det stedet for 3 år siden og SAS var på det stedet for 4 år siden… helt sykt hvor blinde folk kan bli på børs, men klart, det er jo de som gjør at vi andre tjener enkle penger 🙏🏻

Hold dette. Norse i forlengelse av NAS er de eneste levedyktige flyselskapene vi har i Norge. Nordmenn vil ikke greie å leve lykkelige liv uten muligheten i å reise. Reiselivet vil ta av i tiden som kommer. Putin vil tas av dage i nær framtid og Russland vil kapitulere.. Den vanskelige tiden som nå utspiller seg fører til bedre framtid og ny lykke. Tålmodighet og lukk skuffen frem til våren👍
Frodon
23.09.2022 kl 21:15 1788

Mitt kursmål på kr 2 er veldig mye nærmere enn ditt kursmål på kr 30 😅 Hva hjelper det om folk vil ut å fly, når NAS ikke klarer å tjene penger på det?
Lighter
23.09.2022 kl 21:16 1784

Du mener det er rart at en ser på sine hovedkonkurrenter, og i hvilke posisjon eller forfatning de er i ?
Hvem som står sterkest, spiller ingen rolle ?

Blir vanskelig å ta deg seriøst !!

Hyggelig at du finner det gøy da 👍
suspekt
23.09.2022 kl 23:26 1799

De tjener nok penger, de setter bilettprisene så høyt at det blir overskudd, ellers kan de bare legge ned, driver vel ikke vedledighet heller. Det er så enkelt som det. Ruter som ikke lønner seg blir først priset opp, dersom ikke inntektene kommer, så legges ruta ned.
Dette vet Geir Karlsen alt om, han er en dyktig leder og vil få nas på beina, tror q3 blir bra, kursen skal over 10 kr igjen!
Frodon
24.09.2022 kl 00:41 1804

Ja, hvis de Norske fly selskapene bestemte billett prisene ja….men det gjør de jo ikke… eller mener du at dagens ledelsen i NAS er så dårlig på dette, siden de taper penger hver eneste dag, at billett prisene blir satt riktig hvis styret blir sparket og dyktige folk kommer inn?
Redigert 24.09.2022 kl 00:42 Du må logge inn for å svare
Marianne
24.09.2022 kl 10:37 1747

NAS har en markedsverdi på 6.2 milliarder og ca 8.5 milliarder i kontantbeholdning etter q3?
FLYR har en markedsverdi på 268 millioner. Brukte de ikke opp alle emisjonspengene på 250 mill siste kvartal?Hvor mye har de igjen av kontantbeholding?100 mill?
I august etter at streken med SAS var over viste tallene fra Flyr en tilbakegang på 20 prosent mens tallene for NAS viste tilbakegang på 10 prosent. Det viser at NAS kom sterkere ut etter streiken .
Noe må skje med FLYR snart?

Ser at det har vært noe shortinndekning i NAS de siste dagene
Kan september tallene vise ok tall?. Fuel prisen klatrer nedover.USD er allikevel veldig sterk mot NOK fremdeles og hvordan er passasjertrafikken for september og inntjeningen?
Fuelprisen er vel ca 20 prosent lavere nå enn i q2 og minst 10 prosent lavere enn i august. I tillegg er det vel lavere aktivitet i forhold til ansettelser flyleie etc. i dette kvartalet ?
Redigert 26.09.2022 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Lighter
24.09.2022 kl 16:17 1686

Skytrax har kåret sine «World Airline Awards 2022»

https://www.worldairlineawards.com/worlds-best-low-cost-airlines-2022/

Norwegian kåret til 📣

🏆 Best Low-Cost Airline in Northern Europe 2022 🏆

🇳🇴🥇⭐️Gratulerer⭐️🥇🇳🇴

Ellers var det et stykke ned på listene 😊
Det viktigste er at Norwegian er best likt i markedet som er deres uttalte satsingsområde 👍
Resten av Europa tar vi etter hvert som vi får inn litt flere fly 😁

🥉Bronse blant alle i Nord Europa🥉
Her vant 🥇Finnair foran 🥈SAS

https://www.worldairlineawards.com/best-airlines-2022-by-region/

Redigert 24.09.2022 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.09.2022 kl 07:58 1585

Oljen videre ned i dag. Tror den skal minst ned til 60 USD og selv om USD fortsetter å stige skal den ned. Spørsmålet er bare når. Ser at USD har steget 30 prosent mot pundet euro og Yen. Det går ikke og den må og skal ned. Utviklingen fremover på kort sikt fallende oljepris , høyere USD mot NOK. Fallende oljepris svekker kronen.På sikt kraftig fallende USD og sterkere NOK.
Når man så hvor stor betydning disse to har for resultatet til NAS er det å håpe på bedre tider.
Det som blir spennende fremover er guidingen for Q4 i forhold til redusert kapasitet for vintersesongen. Det ser mørkt ut nå og vil tro at de planlegger for betydelig mindre kapasitet fremover. Nå nærmer kursen seg det mange av de større investorene har kjøpt aksjene for. At de fortsetter å drive ned kursen med shorting er vanskelig å forstå.

Da euro/USD var 1.2 var Trump full av bekymring for den sterke USD I dag er euro/USD 0,96.

For et år siden var GPB/USD 1,4 I dag er den 1,05.I 2007 var den over 2. Det har vært helt ville bevegelser i de største valutaene. Det er så viktig for konkurranseevnen til et land.
Redigert 26.09.2022 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Lighter
26.09.2022 kl 14:20 1517

Heldigvis har summen av olje og valuta vært klart positiv for Norwegian i Q3.
Til verre utsikter i et makro perspektiv, til mer hjelp kan vi kanskje forvente fra den kanten.

Noe annet jeg knytter stor spenning til, er hva som skjer i Flyr, eller rettere sagt, hva som ikke skjer i Flyr.
Mener de ikke kan sitte med stort mer enn 100 mill i kontanter nå.
Å sitte med en så lav beholdning med den flåten de har, er noe de etter min mening ikke kan gjøre «frivillig».

Noe må skje, og det raskt !

Hva er så dette «noe» ?

Blir det som tidligere, en emisjon, så tyder det på at de har hatt store problemer med å finne investorer. «Ref. frivillig». I så fall blir emi- kurs skremmende lav.

Kan det være at Norwegian er i samtaler om oppkjøp ?

Kan andre selskap være i samtaler ?

Er veldig spent på hva som kommer av nyheter om noen få dager.
Føler noe skurrer, så jeg forventer noe større enn nok en ny emisjon 🫣












coccoman
26.09.2022 kl 20:04 1471

Interessant Lighter, 60% kursfall siste mnd for FLYR er dramatisk. Skarve NOK 260 mill og noen liter rødmaling til nesene er jo det som skal til ;O).

September og siste Q3-trafikktall i neste uke blir interessant. Fallende fuelpris er bra men fortsatt stort gap til Brentolja gir håp om enda billigere fuel framover i tid: https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/
Kanskje kan Q3-drifta bli bedre enn forventningene? Q2-drifta ble knust av høye fuelpriser, se toppen i jet-fuel-grafen.

Hau, hau
Frodon
26.09.2022 kl 22:53 1432

Bare synd flyene til NAS er halv fulle…utenom høst ferie uken som var bra. Ja, det hjelper med lavere drivstoff kostnad, men når flyene ikke er mer fulle, blir det tap uansett…dessverre. Kanskje neste sommer, hvis folk fortsatt har råd til fly billett? Marianne snakker om at alle må kutte ut trenings abonnement pga dårlig råd…da har de i hvert fall ikke råd til fly billetter 🙈 Jeg er ikke enig med «henne»
Frodon
26.09.2022 kl 23:01 1444

Nei, uff, hvorfor skal NAS ta over leasing fly, nå som vi går inn i lav sesong? It makes no sense

Dumt for NAS å trykke opp nye egne aksjer også, når kursen står i all time low
Redigert 26.09.2022 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
coccoman
26.09.2022 kl 23:09 1457

Hvor har du tall om halvfull fly fra? Det er jo litt tidlig å forskuttere tallene, de kommer jo i neste uke ;O). Jeg blir skuffet om nas-flyene bare var halvfulle. Er du etterrettelig i infoen du kommer med her på HO, eller er dette den vanlige svartmalingen din ?

Halvfulle fly tåler neppe FLYR, da trenger de vel mer penger promte? NAS har restrukturert og har egenkapital. Feil informasjon om emisjon som du antyder her vet du er feil og det bør du være forsiktig med på HO. Noen kan jo finne på å rapportere deg til admin!

Angående bedriftstponsing av treningsabonnement er jo dette det første som kuttes i ulvetider!

Hau, hau
Redigert 26.09.2022 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.09.2022 kl 23:16 1488

Svartmaling? Jeg er jo den eneste på HO som har truffet på NAS i årevis. Du ser kanskje i porteføljen din at du tilhører den andre gjengen…?

NAS har sagt det selv, høstferien er bra…og da jublet NAS aksjonærene…for ca EN bra uke. Jeg prøvde å forklare det 3 ganger tidligere…ingen ville høre…så stupte kursen

Har du mistet godene dine fra arbeidsgiver også? You cant catch a break 🙈
Redigert 26.09.2022 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
coccoman
26.09.2022 kl 23:20 1496

Du svarer ikke på halvfull - løgnen din! Kos deg med sats - aksjene dine, falt 66 % i år, grattis! Snart er de under nas-aksjen i verdi ;O)))

Gratis treningsabonnement kan vi alle fortsatt få, så får vi se hva som skjer ved evaluering. Har ikke benyttet meg av frynsegodet det men over halvparten på jobb har abonnement, tipper 10% bruker det regelmessig? Kommer til å stemme mot sløseordningen.

Hau, hau
Redigert 26.09.2022 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.09.2022 kl 23:28 1509

Løgn? Hvilken løgn? Har du fortsatt ikke lest Q2 rapporten til NAS? Det forklarer jo mye…

At SATS aksjen har falt, er jo veldig bra for meg som ikke satt med aksjer der. Du har kanskje ikke lest deg opp der heller….? Som forklarer dine merkelige innlegg 🤔

https://www.finansavisen.no/forum/thread/149693/view

Men HER kjøper Frodon inn. Er surt, er noen få øre i urealisert tap 😅😅 Men det er jo et bet på at EU ikke lar halve Europa gå konkurs og lar Putin vinne energi krigen. Heier dere på Putin eller Europa?

https://www.finansavisen.no/forum/thread/153544/view

NB! Hvorfor er dere NAS aksjonærer så opptatt av SATS aksjen? Burde dere ikke heller lese dere opp om NAS, eks Q2 rapporten…? Jeg har selvfølgelig ferdige utregninger for Q3, men klart, alle kan ikke være like godt forberedt i aksjemarkedet
Lighter
26.09.2022 kl 23:41 1526

Du har rett i det Frodon. NAS har ikke bruk for flyene, ei heller administrasjonen.
Det er kundene/markedsandelene som et interresante.

Drømme scenarioet for NAS tror jeg er at Flyr bare melder opphør.

Verden er nok ikke så medgjørlig.

Et eventuelt oppkjøp må derfor begrunnes i at Flyr er i så store problemer at det er til salgs.
Er det da flere interessenter, blir problemstillingen litt mer komplisert.

Klarer å se for meg at mange andre selskaper kan se på Flyr som en mulighet til å komme inn i Norge/Norden.

Faktisk litt skremmende om en drar den langt nok 😁










coccoman
26.09.2022 kl 23:45 1523

Påstand om halvfulle fly og "Dumt for NAS å trykke opp nye egne aksjer også, når kursen står i all time low" er vel ikke sannferdig av deg !
Jeg velger å kalle de udokmenterte påstandene dine for løgn. Enkelt og greit.

Lighter har rett, rød nese var forsøk på å være morsom, det er selvfølgelig markedsandelene vi snakker om.

Sov søtt !

Hau, hau
Redigert 26.09.2022 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
KalleQ
27.09.2022 kl 03:06 1475

Skapningene som trodde denne skulle opp i 12-13 er borte nå. Forunderlig at det er mulig å bli så naiv. Denne og flyr aksjen skal mot 0. Dels fordi ledelsen i disse selskapene ikke er spesielt kompetente. For ikke å snakke om analytikere, der er det mye kunnskapsløse folk. Ikke så rart siden man ikke trenger utdannelse for å bli analytiker
Frodon
27.09.2022 kl 07:20 1441

Det var vell jeg som var uenig med dere og nå er Ligheter enig med meg. At du kaller Q2 rapporten til NAS for udokumenterte påstander, får du jo ta på egen kappe. Det har heldigvis ingenting med meg å gjøre.

Bare for nysgjerrighetens skyld, hvordan har du forklart dette ovenfor deg selv og det store tapet ditt i aksjen at NAS aksjen har stupt etter Q2 rapporten…?
Frodon
27.09.2022 kl 07:23 1481

Kr 12-13? Det har vært kr 30 i lang tid. Nå er håpet at aksjen kommer seg opp til kr 7-8, slik at de bare har 30-40% tap.

Det er som du har skrevet, det er kun de som skjønner børs……………………………… 😅😅
Marianne
27.09.2022 kl 07:53 1514

Alle bommet på Q2 rapporten inkludert deg Frodon. Da lighter antydet et minus på 500 millioner pluss kompensasjon fra bonus skrev du at der var mer enn du forventet .Det var dagen før tallene kom.

DnB antydet minus 200 millioner pluss kompensasjonen. Alle bommet. Resultatet ble 800 i minus pluss kompensasjonen.
Alle bommet.
Den som traff best var lighter men ingen forutså de høye fuel kostnadene i forhold til oljeprisen.

Så er det deg og hva du skriver om at SATS går med overskudd? Leser du rapportene i det hele tatt? Du skriv videre at du kjøpte på 9.5 i SATS . Nå er plutselig snittet ditt på 7.

Du er ikke til å stole på Frodon. Du trikser akkurat sånn det passer deg. Du har tall for q3. Fint om du forteller om disse og ikke kommer med tall i etterkant.

Har aldri sett et eneste tall fra deg
Redigert 27.09.2022 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.09.2022 kl 10:34 1464

Du har aldri sett et eneste tall fra meg, og i samme innlegg oppgir du tall fra meg

#Applaus
coccoman
27.09.2022 kl 11:12 1448

Utsagnet ditt "Dumt for NAS å trykke opp nye egne aksjer også, når kursen står i all time low" er en klar påstand om emisjon. Halvfulle fly er din påstand, ingen referanser til andre når du kom med utsagnet! Septembertalla kommer i neste uke, så vi får se! Blir skuffa om flyene til nas kun er halvfulle!

Dine forsøk i tråden i ettertid på å overføre påstandene dine til andre er nesten av psykopatisk karakter og er jo latterlig komisk. Det samme kan sies om påstanden din om at jeg kaller Q2 rapporten til NAS for udokumenterte påstander. Hvor tar du det fra?

Alle aksjebevegelsen kan forklares, makro som mikro, og konkusjonen din om papirtap etter kursfall og papirgevinst etter kursstigning er ikke akkurat rakettforskning ;O)))

Lol, lol.
Marianne
27.09.2022 kl 11:22 1446

Helt enig cocoman. Det blir for dumt Frodon. Kom med tall for september og Q 3 så kan vi diskutere Frodon
Redigert 27.09.2022 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.09.2022 kl 15:55 1392

Ja, NAS ville IKKE gjort det….dvs IKKE kjørt emisjon pga oppkjøp.

Rakettforsker ja, hehe
Redigert 27.09.2022 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.09.2022 kl 15:58 1489

Har ikke du heller lest Q2 rapporten…?

Hvis dere leser tilbake, vil dere bli overrasket. Ga et par drypp om hva dere burde følge med på, men ALLE var mer opptatt av Frodon…enn å følge med så dere kunne tjent penger
Marianne
27.09.2022 kl 16:51 1456

Vi snakker vel om Q3 rapporten nå. Du har jo tall sier du?

Hva skjer med Flyr i dag? Har de fått emisjonspenger?
Redigert 27.09.2022 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
27.09.2022 kl 17:39 1540

Det virker som dere på forum er i kamp med hverandre:)

Det blir mye hyggeligere om man kan svare hverandre og belyse ting som du har ofte gjort Frodon. La oss alle prøve å svare hverandre med en hyggeligere tone en å "angripe" hverandre. Alle har noe å bidra, formålet her på tråden er vel å belyse hverandre om kunnskap om aksjen slik at flest mulig kan dra nytte av god informasjon. 🤗. Ønsker alle en god dag
Redigert 27.09.2022 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
27.09.2022 kl 19:50 1529

Hva tror du om q3 tall Frodon? Hva forventes av tall for september for at det skal være akseptabelt?
KalleQ
28.09.2022 kl 04:46 1487

De har sikkert tatt for mye kokain. Finansfolk er vel de som bruker mest av dette
Redigert 28.09.2022 kl 04:47 Du må logge inn for å svare
Lighter
29.09.2022 kl 09:45 1421

Det var noen voldsomme svingninger i dag 👍

Er det laks investorer som skifter beite ? Eller er det de oppløftende kursmålene fra storbanken HSBC og andre ?

https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/09/29/7937142/hsbc-ser-over-100-prosent-oppside-for-flyaksje

Obs !! Obs!! KalleQ mener disse folkene mangler både utdanning og erfaring. Han antyder også at de kan være høy på kokain.
Vær Varsom !!
coccoman
29.09.2022 kl 11:16 1441

Tomtønner som kun bidrar med spam, støy og usaklige kommentarer håndterer du best med å blokker bruker. Det gjør jeg og slipper unna søppelkommentarene.
"Innlegget er skjult" er mye bedre ;O).

Hau, hau
Redigert 29.09.2022 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Lighter
06.10.2022 kl 10:58 1280

Må si meg fornøyd med september tallene 👍 også marginalt bedre enn estimatene til DNB Markets.

Med en inntekt inkl. ancillary på kr 0,68, som er 50 % høyere enn hva Flyr presenterte, estimerer jeg et lite overskudd på 50-100 mill. for september.

For Q3 estimerer jeg et overskudd på 1,0 til 1,2 milliarder.