Edda Wind - Vedlikehold og service i havvind, doblings kandidat?

Frodon
EWIND 24.08.2022 kl 20:47 12906

Edda Wind driver med service rundt montering og vedlikehold av havvind møller. De har allerede sikret seg noen veldig lange kontrakter på noen av fartøyene, også har de ventet med å tegne kontrakter på noen av nybyggene, da ratene er stigende i dette markedet. Det er ca 49 fartøy bygd og under bygging, mens behovet er estimert til å være ca 105 fartøy innen 2025 og 250 innen 2030 (ex Kina). John Fredriksen og Wilhelm Wilhelmsen Holding er blant de største eierne i selskapet. Dagens kurs er kr 23,55 og Dnb Markets har kursmål på kr 40 på selskapet. Dnb har worst case kursmål på kr 20, det er nesten der aksjen er priset pr dags dato. Markedet rundt havvind er ventet å kun være i start gropen og Edda Wind er posisjonert for å kunne bli en stor aktør i dette markedet på lang sikt. Edda Wind er blant de få grønt selskapene på Oslo børs som allerede går med overskudd på driften.

Verft er ca full booket frem til 2026 pga massiv bygging av LNG og containerskip.

Rystad Energy estimerer 32 000 turbiner i 2030. Super profit til noen vil si høyere kostnader for andre. Det vil si høyere kostnader både på montering og løpende vedlikehold av vind møllene. Denne super profiten har Edda Wind posisjonert seg bra for å kunne delta i.

Det er 2 forskjellige skip som holder på med dette:

1. CSOVs (commissioning service operation vessels) in installing and commissioning offshore wind farms

2. SOVs (Service Operations Vessel) - serving as floating infrastructure once they are operational

Det er ca 14 selskap innen dette segmentet. "in the SOV and CSOV segments to be Edda Wind, Esvagt, Windea Offshore, North Star Renewables, REM Offshore, and Norwind Offshore, which all have at least three tier-1 vessels including newbuilds. Another eight companies have one or two vessels each, giving a total of 14 companies in the market. Two stand out as market leaders based on fleet size: Esvagt and Edda Wind, with nine vessels each"

"Edda Wind one of few CSOV providers. The majority of the tier-1 vessels are SOVs that target long-term O&M work. Of the 49 tier-1 vessels including newbuilds, 37 are SOVs and 12 are CSOVs. Edda Wind owns five of the 12 CSOVs"

"Other companies in the CSOV space include REM Offshore, Integrated Wind Solutions, and Acta Marine. REM Offshore has one CSOV on contract with Siemens Gamesa and two newbuilds under construction"

"Including I&C and O&M, we forecast total C/SOV demand of 105 vessels by 2025 and 250 by 2030 (excluding China), Current supply of 49 tier-1 vessels including ordered newbuilds"

"There are about 24 purpose-built SOVs in the market today and another 25 under construction. We estimate demand in 2030 to be over 250. We have modelled dayrates of EUR29k for SOVs and EUR34k for CSOVs in 2022–2025e. We expect CSOV dayrates to be higher than those for SOVs due to somewhat higher capex and lower utilisation"

Informasjon er hentet fra Dnb Markets, Sparebank 1 Markets, ABG og kvartals rapportene til Edda Wind.
Redigert 24.08.2022 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
habbiten
13.10.2023 kl 11:45 566

Dette toget står fortsatt på perrongen men kan fort kjøre fra de som nøler ;)
habbiten
13.08.2023 kl 13:29 1146

"– Kostnadsøkningen skyldes forsinkede leveranser og kvalitetsutfordringer som har drevet oss inn i en lengre offshorekampanje. Markedet i 2022 og 2023 for SOV-er (driftsskip) har også vært et helt annet enn vi la til grunn i 2019, sier han."

https://e24.no/energi-og-klima/i/kEGVX6/smell-for-hywind-tampen-prislappen-har-oekt-til-74-mrd

Bra for Edda Wind 😀
Ruda9
25.05.2023 kl 09:10 1727

Er det noen som er oppdatert på hva som foregår i dette selskapet?
Patron72
31.03.2023 kl 15:26 2228

Så må en jo nevne selvsagt at Edda Boreas skal ut på oppdrag i q2.
Nevner at Edda Passat er på kontrakt til september 23. Så her må en vel forvente det kommer ny kontraktsmelding etterhvert.
Aksjen kjøpes nå godt under emi pris 👍
Patron72
29.03.2023 kl 22:01 2352

Ja ifølge siste presentasjon er det q3.
Så kommer Edda Goelo på kontrakt i q4 👍
Frodon
29.03.2023 kl 21:55 2369

Var på tide 😜 Sykt at gangvei systemet fortsatt ikke er godkjent, men små penger i det lange løpet. Bra timet innsidekjøp like ved all time low. Neste skip kommer i Q3?
Patron72
29.03.2023 kl 19:18 2467

Flotte nyheter idag.
Edda Breeze og Edda Brint er på kontrakt

https://newsweb.oslobors.no/message/586472

Kom også innsidekjøp

https://newsweb.oslobors.no/message/586493

habbiten
22.03.2023 kl 19:17 2716

Reparasjonsemisjon er nå avlyst.
habbiten
09.03.2023 kl 13:02 2913

Kursen ser ut til å ha stabilisert seg over 25 kr :)
habbiten
06.03.2023 kl 15:48 3106

Selvsagt kan man det. Antar reparasjonsemisjonen blir avlyst.
Konspiratorix
04.03.2023 kl 21:09 3337

Aksjekursen var rett under 25 kroner i dag. Da kan man kjøpe vel selv på børs, opptil et punkt, uansett om det blir reperasjonsemisjon eller ikke?
drekkapilsen
04.03.2023 kl 15:57 3449

De store ønsker jo ingen rep.emisjon så det er helt vanlig at den blir avlyst. Edda burde forresten kjørt en fortrinssrettet emisjon, da de ikke har umiddelbart kapitalbehov. De skal kjøpe 4 båter, som de har valgt helt selv. Dårlig utført da det kun gagner de store eierne.
Vampyren
04.03.2023 kl 12:13 3560

Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Securities nedjusterer sitt kursmål på Edda Wind til 36 kroner pr aksje, fra tidligere 45 kroner pr aksje, og gjentar kjøpsanbefaling.

Det fremgår av en oppdatering fredag.

Utvanningseffekten fra utstedelse av nye aksjer påvirker meglerhuset verdsettelsesestimater betydelig, vises det til i oppdateringen.
Patron72
04.03.2023 kl 12:05 3570

Selv pælmet jeg seaway 7 og kom meg inn i Edda igår.
Vil vel tro flere S7 aksjonærer kommer over?

Har stor tro på fremtiden i denne bransjen.
habbiten
04.03.2023 kl 11:57 4995

Antar reparasjonsemisjon blir avlyst neste uke hvis kursen fortsetter på 24-tallet.
Hammerix
03.03.2023 kl 10:44 5275

Det er laget og publisert en ny presentasjon for mars måned. I etterkant av emisjon og bestilling av nye skip. https://eddawind.com/wp-content/uploads/2023/03/Edda-Wind-Company-presentation-March-2023.pdf
Gitarhelt1
03.03.2023 kl 10:02 5349

Hvor lenge er det til rep emi/evt når avklares det om den avlyses? Vi blir liggende her på 25 helt til det er avklart. Rep emi sucks
habbiten
03.03.2023 kl 09:56 5372

Jeg fylte på mer til 25kr nå, ved en rep emi kjøper jeg mer. Liker veldig godt å kjøpe aksjer på salg 😀
Frodon
02.03.2023 kl 22:50 5650

Emisjonen ble raskt overtegnet og er ferdig

"The Company’s four largest shareholders Østensjø Wind AS, Wilhelmsen New Energy AS, Geveran Trading Co Ltd and EPS Ventures Ltd (collectively, the “Main Shareholders”) were allocated Offer Shares in total for NOK 970 million, whereby Østensjø Wind AS was allocated NOK 120 million, Wilhelmsen New Energy AS was allocated NOK 300 million, Geveran Trading Co Ltd was allocated NOK 275 million and EPS Ventures Ltd was allocated NOK 275 million, resulting in a ownership in the Company following, and subject to, the completion of the Private Placement and the issue of the Offer Shares of 18.96%, 25.38%, 16.52% and 15.93%, respectively. A total of 148,553 Offer Shares were allocated to the Company’s primary insiders and will be included in a separate announcement"

https://newsweb.oslobors.no/message/584204
habbiten
02.03.2023 kl 18:39 5988

Kan ikke si annet enn at dette er veldig bra! Jeg er klar for en evt reparasjonsemisjon 😀
Frodon
02.03.2023 kl 16:39 6159

Emisjon kr 25, alle de 4 største aksjonærene fyller opp…inkludert Fredriksen

https://newsweb.oslobors.no/message/584186
Frodon
24.02.2023 kl 13:29 6475

Det er på tide, ventet lenge på det nå 😜 Synd de ikke fikk bestilt flere skip med opsjonene de hadde. Skipene går opp i pris og verft er full booket. Skulle gjerne hatt 15-20 skip totalt her. Hva tenker du om dagens presentasjon?
Frodon
17.02.2023 kl 23:22 6845

Jeg synes de har meldt forsinkelsene en stund etter jeg forventet børs melding om at alt var ok og skipene var på vei til arbeidsplassen. De har litt å gå på der. De vet jo lenge i forveien om noe er forsinket eller ei. Vi får nok børs melding når alt er ferdig montert
drekkapilsen
17.02.2023 kl 21:54 6884

Noen som vet om Breeze og Brint har fått montert gangveien og er klare for jobb i Mars? Litt sent å eventuelt melde enda en forsinkelse nå som det straks er Mars.
habbiten
17.02.2023 kl 09:37 6966

Melder seg vel et behov for ny egenkapital hvis det skal bestilles flere skip. Jeg beregner selv at aksjen er verd 40 kr nå, så jeg er glad for å kunne kjøpe den mye billigere :)
Redcloud
16.02.2023 kl 21:55 7053

Tipper de klarer å vokse temmelig raskt i det markedet de opererer i, uten å sprenge seg finansielt, dette er ingen broiler, 9 båter er nok bare begynnelsen. Hvis de kvalifiserer til "grønne betingelser" på lånefasilitetene er det ingen ulempe. Vanskelig å spå kursutvikling her. 27 kan være dyrt eller billig neste 6 mnd, men jeg tror markedetet vil se positivt på ytterligere nye båtbstillinger. Mer det enn de ummidellbare nærmeste kvartalene kanskje. Tipper vi ser børsmeldninger av typen Edda Wind Wind har bestilt 4 nye fartøy for levering i 2025 osv det stopper ikke ved 9. Om 9 stk fartøy er verd 27 kr aksjen vet jeg ikke, men 1,7 millarder for et helt rederi? Snarlig behov 250 båter, nuværende: 50. Pure play. For den langsiktige.
Redigert 16.02.2023 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.02.2023 kl 14:54 7177

habbiten skrev Perfekt!
Rart at aksjen faller på dette? Kanskje pga stigende renter og at renten ikke ble opplyst i børs meldingen?
Frodon
14.02.2023 kl 08:39 7293

Hmm, jeg trodde det ble emisjon, men det ble lån

«Financing three CSOVs

Edda Wind has entered into a green loan facility agreement for the pre- and postdelivery financing of 3 vessels under construction at Gondan shipyard in Spain.

The facility, which is with Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, Eksportfinansiering Norge and Sparebanken Vest , is for minimum EUR 100 and maximum EUR 120 million, with a term of 6 years from delivery and a blended profile of 12 and 15 years.

Following this agreement, nine of the ten vessels in the fleet have secured long term financing»

https://newsweb.oslobors.no/message/582291
Redigert 14.02.2023 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.02.2023 kl 21:29 7559

Har jeg forstått det riktig at det er hull no. C-490 som nå har fått navnet Edda Boreas? Da er ikke det skipet så mye forsinket. Det skulle opprinnelig bli levert i Q1 2023, så ble det forskyvet til Q2 2023, men nå har Edda Wind overtatt fartøyet i Q1 2023

Jeg hadde notert at fartøyet opprinnelig skulle begynne på kontrakten mellom 1.3.2023 og 1.5.2023, så at det starter i mai 2023 er helt ok. "contract commencement in a window between 1 March and 1 May 2023"

Hvilket hull nr er Goelo? C-416?
Redigert 09.02.2023 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
09.02.2023 kl 20:18 7598

Boreas på kontrakt i Mai. Breeze og Brint i Mars hvis det ikke blir flere forsinkelser. Da begynner de virkelig å generere cash. Breeeze var ferdig for snart et år siden. Den gangvei-leverandøren trenger å få seg en omgang. Så fra q3 er 5 av båtene i full drift, da ser ting meget bedre ut. Goelo kommer vel i drift i løpet av året også.
Frodon
09.02.2023 kl 16:22 7691

Tror du ikke de går i regress på leverandørene eller at de har tegnet forsikring mot dette? Forsinkelsen er jo uforesett. Eller tror du de ender opp med regningen selv?
Redcloud
09.02.2023 kl 15:20 7731

De har dagbøter pga forsinkelser på skipsleveranser dette kvartalet som vil dra resultatet ned.
retur
09.02.2023 kl 14:51 7779

Edda skal ned . Nesten ikke omsetning .