Fantastisk snuoperasjon som gir enestående resultater!

mofs
ITE 25.08.2022 kl 11:11 4604

Q2 - er meget imponert over Iteras rapport. Itera er i ferd med å bygge opp et stjernelag innen cloud engineers, som allerede påvirker topplinjen: over 20 % opp YOY. Selskapet melder om sterk etterspørsel etter cloud journeys fra kundene. Minner om at dette er en lang reise, som ikke bare har med migrering av systemer å gjøre, men også med sikkerhet og tilpasninger til et bredt spekter av cloud software (SAAS), samtidig som kundene trenger konsulenthjelp til å drive mer agilt med devops etc. Jeg ser derfor sterk vekst i emninga og et selskap som vil komme inn i en virtuous cycle etterhvert som selskapet får kontroll over launchkostnadene knyttet til det utvidede tilbudsspekteret. Kjøp nå! Om et par år står denne babyen betraktelig høyere.
mofs
04.11.2022 kl 22:23 4453

Q3 - Veksten i Q2 ble konfirmert og beveger seg i en hyggelig bane framover. Ekstra utbytte ble også annonsert. Aksjekursen klarer seg også bra i et grisete børsklima. Hypotesen fra Q2 styrkes.
manilva3000
06.02.2023 kl 12:26 4224

Regjeringen gir mye til Ukraina. Det vil vel dryppe på Itera også. Noen som har tenkt på det? Alt skal bygges opp, mye norske penger og mye norske beslutninger. Norge får vel ansvaret for IT i Ukraina?
Redigert 06.02.2023 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
mofs
06.02.2023 kl 23:49 4131

Ukraina e et U-land på mye, men ikke på IT. Landet ligger ganske langt framme. Det ser vi bare på hvordan de håndterer dronekrigen, og takket være krigen, ligger landet på mange måter lengst framme i droneteknologi. Itera blir nok bare en av mange aktører i landet, men det er bra at det er på plass, og kan dra fordeler av en kompetent arbeidsstyrke.
mofs
16.02.2023 kl 10:10 4007

Q4 - Itera blir bare sterkere og sterkere. Itera er nå et selskap som vokser rundt 25 % på topplinjen, samtidig som selskapet betaler ut mellom 3 - 4 % i årlige dividender. kan dere peke på noen vekstselskaper med samme topplinjevekst som gjør det samme? - Jeg kommer ikke på noen i forbifarten. Det eneste som kan tolkes negativt ved første øyekast er bittelitt svekkede profitmarginer, men dette har sine naturlige forklaringer: Oppbygging av kontorer i sentral-Europa og ledig kapasitet til å ta på seg forventet etterspørsel etter cloud-tjenester. Disse grepene vil bidra til å holde topplinjeveksten robust framover, så også dette er positivt. Har lenge anbefalt Itera uten at så mye har skjedd med kursen. Itera blir derfor bare mer og undervurdert på aksjepris for hvert kvartal som går. Jeg addet til min posisjon i høst. Vil fortsette med disse smådryppene framover, så lenge ikke kursen er reflektert i resultatene.
naarge
16.02.2023 kl 22:14 3958

Ser ikke ut til at noen bryr seg.
mofs
17.02.2023 kl 11:33 3907

Yepp, det er litt lav likvididitet i aksjen. Samtidig bremser inflasjon og renter aksjekursen foreløpig for samtlige vekstselskaper. Til slutt er aksjemarkedet en vektingsmekanisme og ikke en stemmemaskin. Hva markedet gjør i dag og i morgen spiller ingen rolle for meg. Det er egentlig bare bra at kursene ikke går i det korte bildet, for da har en god tid på å laste opp i takt med at penger kommer inn på ens egen konto.
simenkl
21.03.2023 kl 12:26 3693

spennende sektor dette, og Itera har fått min oppmerksomhet. Men hva tenker dere om Itera sammenlignet med Bouvet og f.eks. Webstep? vektsutsiktene i bransjen anser jeg som spennende, med økt fokus på digitalisering etc. men har Itera noen fordeler / styrker som gjør at de vil nyte bedre av dette enn f.eks. de to forutnevnte?
mofs
27.03.2023 kl 23:46 3612

Bouvet har generelt vært førstevalget mitt i sektoren og har vært kvalitet hele veien. Akkurat i dag er imidlertid Itera mitt førstevalg på bakgrunn av fenomenal topplinjevekst, samtidig som selskapet er litt billigere enn Bouvet på free cash flow yield. Gjør riktignok oppmerksom på at det er mange gode selskaper i denne sektoren også i utlandet. Alle investeringer som gjøres i Norge må måles opp mot den idiosynkratiske makroøkonomiske risikoen som finnes knyttet til valutaen. Itera er den eneste norske posisjonen jeg har added til i løpet av det siste året. På et drøyt halvår har imidlertid denne investeringen tapt knappe 10 % i kjøpekraft (kun valuta) målt opp mot en investering i et lignende selskap i utlandet, som for eksempel Danmark (Netcompany). Norge er et ekstremt farlig land om du ønsker å preservere din kapital. De fleste nordmenn tenker ikke på dette fordi de kun er vant til å transagere i egen valuta. For å gjøre investeringer i Norge må du sette opp sterke hurdle-rates på kvalitet, fordi landrisikoen har økt dramatisk de siste årene
Redigert 28.03.2023 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
mofs
11.05.2023 kl 10:11 3428

Q1:23 - Jeg skriver og tenker av og til bra ting. "Hurdle rates" på kvalitet for å investere i Norge. Itera klyver over disse hindrene med god margin. Topplinjeveksten øker jevnt og trutt, over 30 % nå. Marginene er også bedre dette kvartalet. Mjøs er også litt smart å nevne buzz-ordet AI i pressemeldingen. Da er det vel ikke mer å si. Kanskje aksjekursen etterhvert kommer til å gjenspeile selskapets resultater bedre framover. Vi får se.
mofs
23.05.2023 kl 09:46 3267

AI kommer til å bli like banebrytende som Internett sier mange. Itera står klar til å levere AI som moduler til sine kunder. Passer godt inn i stacken, spesielt bygd oppe på cloud computing som fundament. Ed Yardeni sa i går at AI er "the missing piece" som kommer til å bringe masse ny teknologi sammen; nanoteknologi, robotisering, internet of things etc. Itera kommer til å stå i sentrum for denne utviklingen. Itera kommer atdri til å bli billigere enn det er i dag. Fest setebeltene, nå kjør vi!
mofs
01.06.2023 kl 00:26 3155

Hvorfor kommer Itera til å ri AI bølgen? - Vel, det er bare å spørre chatGPT, så kommer det opp mye interessant. I tilegg kan jeg legge til at for å utnytte verktøyet, så trenger en et riktig nettverk. Å være i clouden lønner seg, for i disse datasentrene finnes ordentlig compute power (Nvidia chips). På toppen av clouden kan en også ganske enkelt legge nye SAAS på toppen som utnytter kraften som ligger i AI. Her kan eksempelvis nevnes CRM og Servicenow + utallig mye annet. Til disse oppgavene trengs Iteras konsulenter av nettverks og software spesialister. Snakk om å sitte midt i smørøyet!
velkjent
01.06.2023 kl 07:58 3098

Satt med Itera i mange år, tror jeg hadde inngang på under NOK 3,men solgte meg ut for et par år siden på ca.14, og siden kan jeg ikke se at det har skjedd noe viktig, ihvertfall ikke resultatmessig. Å motta 4-5% i utbytte er egentlig negativt finansielt sett, men kanskje noe er på gang, som løfter kursen og i neste omgang kan gi konkurransemessige utbytter.
mofs
01.06.2023 kl 08:21 3071

Den som ikke ser at noe har skjedd i Itera må åpenbart ha sovet i time. For et par år siden sluttet selskapet å fokusere på egne datasentre, og snudde innsatsen ti en bred satsning på cloud-engineering. I begynnelsen skapte denne transformasjonen stagnante resultater, men nå begynner den som jeg skriver i overskriften på tråden: å gi fantastiske resultater. Med en topplinjevekst på over 30 % - hvordan kan en si at ingenting har skjedd? I løpet av et par år har selskapet også skaffet seg snaue 50 % flere medarbeidere. Storyen bak Itera har bare styrket seg med fokuset på AI. Skal virksomheter utnytte AI til fulle, må en være i clouden. Så enkelt er det. Jeg kan love deg at Itera kommer til å hendene fulle i åra som kommer. Den som tror AI ikke kommer til å innebære noe fundamentalt nytt, vil selvsagt ikke tro på denne storyen, Ingenting har skjedd? Herregud for en kommentar.
Arne
01.06.2023 kl 09:33 3037

AI kan bli en stor game changer for Itera. I tillegg har Itera etablert flere lokasjoner i og landene rund Ukraina som kan gi selskapet god tilgang på gode IT ressurser. En fredsløsning i Ukraina vil forsterke effekten av dette kraftig. Er du fortsatt i tvil, lytt til dagens gjest Robert Næss i E24 poden og lytt til hvilke bransjer og selskaper han tror vil dra mest nytte av AI de nærmeste årene. Jeg har selv vært aksjonær i Itera i mange år, og opplevd mange tilbakeslag og skuffelser. Denne gangen er jeg overbevist om at de vil lykkes, og at vi får en fin reise i årene fremover?
https://e24.no/podkast/vgtv/episode/267110
mofs
01.06.2023 kl 10:24 3013

Det var som å høre et ekkokammer av det jeg har skrevet om her det Arne.
mofs
12.06.2023 kl 09:58 2837

Nice pop i dag morges. Har investorene oppdaget at Itera har 30 % topplinjevekst? Kanskje noen har oppdaget at AI er en realitet som har kommet for å bli? Uansett, kursen begynner nå å reflektere fundamentale forhold. Det er som jeg har sagt det siste året. I det korte bildet er aksjemarkedet en stemmemaskin, i lengden er det en vektingsmekanisme.. Jeg begynner å bli fornøyd med den tittelen jeg ga denne tråden.
mofs
04.08.2023 kl 11:22 2508

Liten interesse for denne her på tråden, for den som liker litt lengre lesing har jeg postet en analyse på min substack.
https://magnusofstad.substack.com/
mofs
24.08.2023 kl 12:50 2307

Q2 - Itera fortsetter den imponerende topplinjeveksten.

Når Aksjen er ned i dag, skyldes det utvilsomt at EBIT-marginen kom inn på under 10 %. Men som alle vet, ett datapunkt er ikke en trend. Itera har i gjennomsnitt hatt en litt lav profit margin. Dette har noe å gjøre med at selskapet bygger opp laget for cloud enablement, så det må sees på som en investering. Nå er det imidlertid litt andre ting som foregår, som ikke kan forklares innenfor dette spekteret. Mjøs sier derfor han vil ta grep innad i organisasjonen for å fjerne human "latency", eller for å få utnyttelsegraden til å harmonere mer med topplinjeveksten so han selv sier. Jeg tror Mjøs på at dette er "doable", og at vi vil se bedre tall allerede neste kvartal.

Bortsett fra alt dette. Se på cash flow fra driften! Dette selskapet trykker penger. Netto cash fra driften er opp over 150 % YoY.

Spørsmålet er hvor lenge Itera klarer å opprettholde topplinjeveksten. Jeg tror vi kan se gode tall her framover. Husk at cloud fortsatt er underpenetrert i markedet. Veksten vil derfor pågå en stund til. Utover dette, må vi huske på at det er masse ekstra å selge inn på toppen av clouden. La meg ta et lite eksempel:

Med cloud blir selskapene mer agile. Kapitalkostnadene flyttes fra CapEx til OPex. Alt dette er velkjent, men med virtualiseringsteknologi blir også angrepsflaten for cyberkriminalitet større. I clouden trenger selskaper endpoint-protection, Zero-trust, og nettverksspesialister som ordner med robust access management systemer, og så videre, og så videre. Så bare på sikkerhet, er det masse tjenester som kan selges inn, og dette er bare en liten del av den totale pakka.

I mine øyne vil derfor topplinjeveksten fortsette, og jeg tror Mjøs vil ta organisatoriske grep som styrker marginene i 2H 2023, så ja caset er på ingen måte svakere enn det var for noen dager siden. Kursreduksjonen i dag, kan være en gavepakke for investorer som vil inn i en fremtidig vinner.
Slakt
25.08.2023 kl 10:49 2244

Enig. Det er bare å laste opp mer.
mofs
25.08.2023 kl 14:33 2199

Salgssvikt er vanskelig å gjøre noe med. Organisatoriske dysfunksjoner er enklere å håndtere for management. Itera har såvidt jeg husker en EBIT-margin som ligger på ca. 11 % i gjennomsnitt. Jeg har fortsatt tro på at selskapet vil klare å nå den samme marginen i år. Det er også den marginforventningen jeg har lagt inn i min analyse som gir 17 kr. i fair value estimat. Hvis det er noe jeg kanskje kommer til å endre i min analyse, så er det topplinjeveksten som ser ut til å være noe høyere enn det jeg har lagt inn i mine prognoser. Men jeg tror jeg venter med å se Q3-tallene før jeg jeg gjør noen oppdateringer i min DCF-analyse.
mofs
26.10.2023 kl 10:59 1739

Hva kan vi forvente i morgen? Jeg er særlig spent på EBIT marginen. Den var unormal lav i forrige kvartal. Utover dette meldte Atea om et svakere marked framover, men at en ventet at konjunkturene ville snu oppover i 2H24. Jeg tror mye av kursutviklingen framover vil hvile på hvordan Mjøs ser for seg at Itera vil "manage through the cycle". Personlig ser jeg ikke for meg et langvarig nedgangsmarked for IT-konsulenttjenester.
mofs
27.10.2023 kl 10:42 1673

Q323- Jeg ble faktisk litt overrasket over hvor bra rapporten var. Har ikke sjekket kursreaksjonen på børsen, men antar at den var negativ. Google leverte ganske gode tall, men klarer ikke å levere så gode tall som Microsoft på cloud-tjenester, og blir så straffet med 10 % nedgang. I går leverte Evolution AB tall som var bang on estimate om en tar bort valutaeffekter, og blir så straffet med 10 % nedgang, så det er den verden vi lever i nå.

Mjøs bruker mye tid på å forklare hvordan han ser for seg at Itera skal styre gjennom en periode med lavere etterspørsel. Jeg ble oppløftet over hvor hands on og konkret Mjøs var på dette i dag. Vi fikk mer enn vanlig MBA-speak for å si det sånn.

Topplinjen fortsatte med å vise styrke. Spørsmålet er selvsagt hvor langt ned veksten skal før den begynner å vokse igjen. På lang sikt er jeg faktisk blitt enda mer bullish enn jeg har vært tidligere på året. Jeg tror nå at mangelen på arbeidskraft har blitt mer eller mindre strukturell i omtrent hele OECD. For å komme seg ut av dette må produktiviteten opp. Bedriftene må gjøre mer med mindre, og da må det investeres i IT. AI kommer til å bli sentral her.

Som jeg sa i går var jeg opptatt av EBIT marginen i dag. Jeg synes den var litt bedre enn det foregående kvartalet (mindre avvik fra fjoråret). Forøvrig ble jeg oppmuntret av å høre hvor laserfokusert Mjøs var på å få opp marginen i de kommende årene.

Dividenden var 10 øre høyere enn det jeg forventet meg. Det var som jeg pekte på i min analyse; selskapet er overkapitalisert. Jeg kommer til å jobbe fram en ny analyse (oppdatering av tallene) på bakgrunn av Q2/Q3 tallene snart. Skal bare gjøre meg ferdig med en analyse av Arista Networks først.

Har ikke borret meg inn i materien helt enda, men ser ikke noen grunn til at selskapet har blitt mindre verdt siden min siste analyse sånn ved første øyekast.
Slakt
27.10.2023 kl 13:01 1628

I skrivende stund er kursen nede på 10 tallet. Og da tenker jeg at kjøp er et langt bedre alternativ enn salg. Eller ???
mofs
27.10.2023 kl 17:59 1587

Hvor vidt en skal kjøpe eller ikke avhenger av tidshorisont og markedssyn. Jeg er en langsiktig investor og akter å beholde mine aksjer framover. Kanskje jeg også adder litt før dividenden kommer i november, vi får se, mye som har blitt billig i det siste. Uansett, får dere vite det her antar jeg. For den mer kortsiktige så vet jeg sannelig ikke. Kan markedet bli enda mer grisete, selvsagt, men det kan også bli oversolgt, også får vi et julerally. På kort sikt er det såpass binært at jeg ikke tør å spå.
naarge
27.10.2023 kl 18:13 1577

Itera overrasket med 40 øre i utbytte. Det betyr at de har god cashflow ellers ville de holdt igjen. Omsetningen på 10-tallet var svært kortvarig, bare en tullerobot.
mofs
28.10.2023 kl 10:12 1508

Jeg antok at vi ville få 30 øre og ikke 40. Når dividenden ble såpass stor, tror jeg det har noe å gjøre med at selskapsledelsen følte at det måtte slå i bordet med noe, gitt at utsiktene har svekket seg suksessivt siden sommeren.

Personlig er jeg i aksjen på grunn av en topplinjevekst som har vært på ca. 20 % hittil i år. Så ønsker jeg meg at selskapet skal bli litt hardere i klypa for å skvise profittmarginene høyere. Jeg skjønner riktignok at det tar tid å snu driften fra egne datasentre til et fokus på salg av eksogene datasentre, samtidig som det stjeler marginer å vokse såpass mye på nyansettelser. Som investor må en ha tålmodighet. Likeledes; å trene ansatte på å håndtere økt etterspørsel etter AI-tjenester vil også stjele litt marginer på kort sikt, men jeg er overbevist om at pay-off vil bli enorm i den andre enden.

Jeg er overbevist om at digitaliseringsbølgen ikke tar slutt dette tiåret, snarere tvert i mot, jeg antar at veksten vil ta seg opp betydelig etter en kort nedgangskonjunktur. Hvis Itera bruker denne "krisen" til å bli leanere, mer effektive, og til å øke kapabilitietene på å levere tjenester, så tror jeg Itera vil være godt posisjoner for andre halvdel av 2020-tallet.
mofs
02.11.2023 kl 10:45 1283

Netcompany kom med Q3 i dag. Selskapet sliter med noe av de samme sakene som Itera. NETC melder om at privat sektor har vært usedvanlig svak i Danmark, men selskapet tror nå at konjunkturene har bunnet ut, og at veksten skal opp allerede i inneværende kvartal. I Norge gir ikke NETC like like klare beskjeder. Salgsveksten har heller ikke stupt på samme måte i Norge som i Danmark. Det virker som NETC ser for seg at Norge ligger litt bak Danmark i syklen, og at det bare er et tidspunkt før salgsveksten snur opp også her til lands.
mofs
06.11.2023 kl 11:48 1191

Jeg har justert opp fair value estimat for Itera. Min analyse ligger nå på toppen av stacken på min substack.
mofs
27.11.2023 kl 11:59 935

Sist fredag addet jeg til Itera (ikke store summen riktignok men, men) på det jeg mener er drittbillige nivåer. Itera har 8 % i free cash flow yield og 6 % i dividende yield. Mer kan leses på min substack: https://magnusofstad.substack.com/p/2024-top-three-picks
mofs
15.02.2024 kl 10:40 342

Har kun skummet kvartalsrapporten, men jeg sitter igjen med et positivt inntrykk. Det er to ting jeg umiddelbart liker: 1. Programmet for å styrke EBIT marginen. 2. At "Vi skal ri AI bølgen" utsagnet til Arne Mjøs, synes å bli virkelighet.

Synes Itera får fram hvordan AI hører sammen med cloud computing. Dette betyr at snuoperasjonen til cloud engineering for et par å siden, nå begynner å gi avkastning.

Denne aksjen er verdt nærmere 20,- enn 10,-. Det er lett å se.
Redigert 15.02.2024 kl 10:40 Du må logge inn for å svare