Triggere -mellomlang sikt

JosefK
AZT 26.08.2022 kl 11:57 6829


Triggere fram mot Q1:

1. Oppkjøp
Skriften har stått på veggen en stund og nå er jeg sikker på det kommer. Jethro virket faktisk sliten da han innrømmet å bruke mesteparten av tiden på prosjektet. Det står klart og tydelig at oppkjøpet blir mot biomanufacturing segmentet. Kan det tankes RNA therapeutics? En besnærende tanke siden det er et uttalt mål å dreie inn på det området.

2. Organisk vekst
Revers transkriptase og TAQ polymerase er antakelig gresk for de fleste. Men dette er to ensymer som brukes innen PCR. Disse to ensymene vil komplettere tilbudet innen PCR. Det kan komme andre overraskelser også.

3. Sharelab
Jeg synes dette er noe av det mest spennende som skjer i AZT. Og jeg håper de publiserer noe etter hvert. Applikasjons utvikling kan virke som kjedelig, men jeg kan tenke meg at innsalg vil bli forferdelig mye enklere med støtte til implementering.

4. Apekopper
Nylig anerkjent som epidemi også i Norge. Det blir nok ikke like stor cash-ku som covid, men noe blir det nok. Ellers kommer Tools salget å gå opp når influensa sesongen er i gang.

5. Sigma aldrich (90% sikkert)
White-label kunden driver og karaktriserer og klargjør AZT produkter for distribusjon. Dette kan det bli betydelige summer av etter hvert. Jeg regner med det begynner å veie inn nå.


Noen som kommer på mer?
Redigert 26.08.2022 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2022 kl 00:24 501

Du behøver ikke føle dig truffet, kommentaren var ikke rettet mod dig ;)
Fünke
23.09.2022 kl 22:46 544

Jeg har et livslangt perspektiv på azt. Dvs ca 40 år igjen før min tid er over. Statistisk sett. Jeg tror azt er et selskap som ikke går av moten de neste 40 årene. Heller mer moteriktige. Så ja, jeg tror på deres business og "driter" i aksjekursen. Merk at det er i klammer.
bj111
23.09.2022 kl 21:40 578

Å hvor finner du at noen har det travelt med det? De fleste kommenterer andre ting med AZT mens du er meget opptatt av kursen om ikke daglig så ukentlig. Indikerer kortsiktighet og da burde du benyttet muligheten når kursen var bedre. Trolig skal markedet mye mer ned i vinter og det kan og bety AZT. Hvis det er plagsomt er burde valget være enkelt. Er du langsiktig og tror på selskapet er det lite interessant hva kursen er nå. For veldig mange er skatt et massivt element man tenker over og som er til hinder for å trade ukentlig.
JosefK
23.09.2022 kl 14:23 1624


Og det er det man har igjen for å svare på et spørsmål? Selg alt! Armageddon!

🤷

Slettet bruker
23.09.2022 kl 13:36 1676

Jaja, alle har travlt med at understrege, hvor ligeglade de er med aktiekursen i disse tider ;)
JosefK
22.09.2022 kl 06:17 1979


Deg om det. Jeg husker han sa noe om ferietid men fikk ingen inntrykk av at han ville endre guiding. Må vel kikke en gang til for å være sikker. Matematisk er imidlertid ~37,7 mill i snitt omsetning det som må til. Ser man på rolling 12 month average er det opp ca 2 mill. Så det burde ikke være umulig.

Men nå snakker jeg snitt verdier, at det i absolutte termer i praksis er pluss/minus 10 mill er korrekt på kvartalsbasis. Det blir imidlertid vanskelig å projisere lenger fram i tid å være så kortsiktig. Jeg forholder meg heller ikke til kurs. Bare hva som må til for å fylle et predefinert mål.

På lang sikt (5 år) er det målet 250 mill per kvartal iI snitt for min del. Hvilket er motivasjonen min for å holde og ikke tenke for mye på hva som skjer kortsiktig.



Slettet bruker
21.09.2022 kl 21:26 2102

Jeg har aldrig oplevet et kvartal, der ikke er blevet, som Holter har indikeret. Så når han kommer med et vævende svar og dybest set forsøger at tale udenom, når han bliver spurgt til Q3, så er det fordi, at Q3 bliver sløjt. Selvsagt ikke det store at bekymre sig om, så længe Q4 bliver godt. Men et dårligt Q3 er en rigtig dårlig cocktail, fordi det vil gøre Q4 til et “make or break”-kvartal, og det vil nervøse investorer ikke bryde sig om. Det vil, koblet med en dårlig makro-situation, for alvor kunne sætte kursen under pres på den korte bane.

Vi får se om en måned.

Og før jeg gør smidt en “hvorfor sælger du så ikke bare?” I nakken: Jeg trader for nuværende med ca. 30% af mine AZT-aktier. Puljen blev solgt fra på omkring 80 NOK, og jeg afventer indgang igen. Jeg har stadig ikke afklaret med mig selv, om jeg vil sælge lidt mere fra inden Q3. Det kommer i høj grad an på makro og min mavefornemmelse, når vi kommer tættere på. Jeg tvivler på, at jeg kommer til at gå under 70% investeret.
Redigert 21.09.2022 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
rufus01
21.09.2022 kl 20:19 2163

Du legger veldig mye i hvordan Holter uttrykte seg under Q2, og du har jo tradisjon for alltid og tro det verste. Jeg tolket han som at han ikke kunne si så mye om hvordan Q3 ville bli, men hva betyr nå egentlig det sålenge de uten og nøle bekrefter at de står fast ved den guidingen de har gitt?. Skulle Q3 bli "svakt" så endrer det ingenting på caset AZT, fremtiden ser lys ut påtross av en urolig verden. Men takler man ikke dumper på veien i dagens marked bør man selge seg ut av aksjer i dagens klima. Igjen vil Q3 bli målt mot ett svakt kvartal, og jeg tror det blir bra. Om en dryg måned har vi svaret.
Slettet bruker
21.09.2022 kl 17:44 2264

Problemet med Q3 er, at Jethro har indikeret kraftigt, at det ikke bliver et særlig stærkt kvartal. Kunne sagtens komme ind på 30 MNOK, og så SKAL Q4 pludselig lave 45 MNOK for at året rammer guidance. Det skaber usikkerhed, og det tror jeg blandt andet er det, markedet reagerer på lige for tiden. Overrasker Q3 positivt, vil der nok komme et mini-rally igen. Nu må vi se.
JosefK
21.09.2022 kl 17:16 2294


H1=79,5
Q3=37,75
Q4=37,75
Total=155 mill

Med 50% ebitda margin ≈ 77 mill

Sånn blir det i henhold til guiding.

Jeg håper selvfølgelig den slås og omsetningen når 180 mill for hele året, men det krever to kvartaler med omsetningsrekord og det sitter nok litt langt inne.
Superoptimist
21.09.2022 kl 16:49 2340

Hei Andreas. Hvilke forventninger kan vi ha til selskapet ut året?
rufus01
21.09.2022 kl 11:25 2467

Goldsmith
Du skriver hele tiden vi og oss, hvem er dere?. Har ikke hørt andre enn deg kritisere dagens styre og ledelse, på svært tynt grunnlag..
Andreas
21.09.2022 kl 11:07 2495

"Investerer man i tallenes tale er AZT et av få biofarma selskaper som er noe å satse på i Oslo."

Tiltredes!
bj111
21.09.2022 kl 10:31 2538

En av grunnene i mange andre selskaper har vært personer ikke økonomi og resultater. Ser hvordan det har gått. NANOV var siste på det galleriet. Algetas stiftere skulle gjenta suksessen. Du får fokusere på personene men som rufus1 skriver er det ikke mye kritikkverdig å sette fingeren på i dette selskapet etter at Holter tok over. Hvis du tror at driften av et selskap styres av styret og valgkomite har du en vei å gå.
Uttalelser om hvem som selger er tullete så det er vel det eneste jeg kan være enig med deg i.
Investerer man i tallenes tale er AZT et av få biofarma selskaper som er noe å satse på i Oslo.
Goldsmith
21.09.2022 kl 09:59 2572

En av hovedbegrunnelsene for å holde seg unna AZT er persongalleriet. Åpenbart. Det finnes ikke nevneverdige institusjonelle eiere i selskapet - noe som indikerer at vi ikke er de eneste som konkluderer slik.

Det er synd at skylappene sitter så hard på at en kan konkludere med at "Hva denne Sandberg har gjort før er meg likegyldig". De fleste uten skylapper finner verdi i å søke kunnskap i nøkkelpersoners erfaring og bakgrunn.

For oss er det en viktig informasjon at Sandberg var med å anbefale Roskrow som styreformann. Hva som ble gjort av referansesjekker der vites ikke, men resultatet er at samtlige av de styremedlemmene som satt i styret da hun kom inn, sluttet eller trakk seg på dagen i løpet av to år. En høyest uvanlig utvikling. Noen vil hevde at det er et knallrødt flagg!
rufus01
20.09.2022 kl 17:35 2794

Ja man kan jo velge hvilke briller man bruker, alt etter hvilken posisjon man har eller ikke har. At Zetterlund uttaler seg om hvem som selger, noe som er offentlig informasjon er i min verden ikke kritikkverdig. At styremedlemmer selger er heller ikke kritikkverdig slik jeg ser det, det er selvfølgelig ikke ønskelig sett fra ett aksjonærperspektiv men det er en helt annen sak. Ellers er jeg fundamentalt uenig med deg, og syns styre og resten av ledelsen hele veien har levert på det de har kommunisert. Hva denne Sandberg har gjort før er meg likegyldig, sålenge han gjør en god jobb i AZT. Enn sålenge har jeg ingen forutsetninger for å kritisere noe som helst etter at Holter tok over. Og det er ikke overraskende at det er en uten aksjer i selskapet som her prøver å koke suppe på svært få spiker...
Goldsmith
20.09.2022 kl 14:05 2941

Et medlem i valgkomitteen har en oppgave - alene. Det er å utnevne nye styremedlemmer. All annen aktivitet ivaretas av andre. Relativt elementært. Zetterlund skrev selv at han ville stoppe å kommentere selskapet etter at han tiltrodde valgkomiteen. Helt korrekt. Det glemte han fort!

Mht til seriøsitet, har jeg før påpekt Wedershovens innsidesalg. Det er en svært alvorlig atferd. Spørsmålet er forøvrig ikke hva de har gjort, men om de er kompetente. Når inkompetansen slår ut vet man aldri i forkant.
La meg foreløpig holde meg til valgkomiteen. Komiteens formann er Jon Sandberg. Forrige gang han hadde et offentlig verv i et børsnotert selskap var som styreformann i Faktor Eiendom. Dette selskapet gikk på en betydelig konkurs i 2011 - hvor bobestyrer konkluderte med vesentlig økonomisk rot og mangelfulle rutiner. Det var Sandbergs ansvar som selskapets øverste tillitsmann. Basert på de undersøkelser vi har gjort, synes det som om Sandberg har et noe lempfeldig forhold til den informasjonen han får fra sine samtaler med styret. Det vil i så fall være uheldig.

I dette selskapet er det dessverre mye mer av ukvalifiserte personer. Vi får håpe det går bra. Som regel gjør det ikke det.
Redigert 20.09.2022 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
bj111
16.09.2022 kl 16:19 3378

Hva han leverer for de som er inn og ut bryr meg egentlig ikke så mye.
Ja markedet kan gå kraftig ned fremover om alt slår galt til. Men dette er veldig vanskelig å forutse. Det man kan si noe om er mønsteret i aksjen. Ned mot kr 70 og opp mot kr 80 uten å bryte. Det har gjentatt seg mange ganger men så har vi dette macro greiene som kan slå ut det meste i tiden som kommer. Da blir det enda bedre kjøp. At aksjen er et godt kjøp der den er nå forutsatt tidshorisont på 1 år eller mer er jeg ikke i tvil om. Så får vi se om den kan kjøpes enda billigere på kort sikt.
Slettet bruker
16.09.2022 kl 16:12 3387

Ganske. Nu må vi se, om “gavepakken” ligger her på 70 eller ender med at ligge på 60 eller 50 ;)

Kort horisont er man i hvert fald ikke godt tjent med i dagens marked…

Jethro vrøvlede løs som om, at han ikke havde forventet at få spørgsmål om Q3, ingen vej uden om det. Det var en ringe præstation. Men når man har udrettet, hvad han har, så er det også okay ikke at være perfekt. Manden leverer jo varen, særligt for den tålmodige investor.
Redigert 16.09.2022 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
bj111
16.09.2022 kl 15:49 3417

Gode muligheter dukker opp når børsene faller og da gjelder det å skille klinten fra hveten. AZT bør det være liten tvil om hvor skal så derfor er dette en gavepakke for de som sitter med cash og ikke har dårlig tid.

Syntes ikke Jethro mumler, at han snakket om ferieavvikling har ikke jeg problemer med og jeg har ingen tro på at det er årsak til at aksjen ligger på disse lave nivåer. Se på aksjemarkedene i Norge og resten av verden og det er i ferd med å danne seg svært mange gode muligheter der en kan kjøpe de tryggere vekstselskaper for en veldig hyggelig pris men har man kort horisont er det nok best med cash i banken.
Slettet bruker
16.09.2022 kl 14:56 3480

Der er godt gang i fyrværkeriet i dag😂💥🔥🔥

Vi får håbe, at Q3 ikke skuffer og Jethro holder op med at mumle og ferie💪
Redigert 16.09.2022 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Fünke
15.09.2022 kl 08:07 3932

Selskapet søker nye kolleger til produksjonen. Forhåpentligvis er det påfylling og ikke utskiftninger.
Slettet bruker
14.09.2022 kl 13:13 4150

RNA kan også i vid udstrækning anvendes i genterapi. Modsat direkte manipulation med DNA, piller RNA genterapi som regel kun ved output fra en evt. genetisk fejl i DNA. Man adresserer ikke helt ned i “root cause” på DNA-niveau, men man ændrer omvendt heller ikke noget permanent i DNA’en, hvilket også kan have konsekvenser på længere sigt. Derfor kan RNA-genterapi potentielt være en attraktiv “mellemvej”, hvor der udvikles effektiv genterapi “her og nu”, vis konsekvenser er nemmere at overskue en manipulation med DNA.

Mit bud er, at RNA-genterapi bliver den første rigtige “cash cow” inden for genterapi generelt, så det er et meget vigtigt novel segment for AZT at komme sig ind på. Ethvert forestående M/A bør i min optik være målrettet fokuseret mod RNA.

AZT tjener generelt ikke store penge på vacciner, og det er ikke her fremtiden ligger.
Redigert 14.09.2022 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
JosefK
14.09.2022 kl 13:01 4169


Det er ensymer tilpasset framstilling av RNA. Og helt riktig, ett av bruksområdene kan være vaksiner. Men det er egentlig ingen begrensning. RNA kommer til å eksistere side ved side med ulike virus vektorer. Det er i hvert fall det jeg har fått med meg.

rufus01
14.09.2022 kl 11:10 4244

JosefK
RNA biten som AZT sikter seg inn på er litt uklar for meg. Kan du forklare litt rundt dette?. RNA som AZT sikter seg inn mot, er det teknologien som brukes innen mRNA vaksiner? Og hvordan tror du fremtiden vil se ut, vil de fleste vaksiner som skal utvikles fremover bli med mRNA teknologi eller vil AVV teknologien fremdeles være aktuell også fremover. All den tid det ble meldt betydelige bivirkninger i forbindelse med Astrazeneca vaksinen og andre AVV vaksiner. Jeg tenker selvfølgelig i forhold til fremtidig salg av SAN spesielt.
JosefK
14.09.2022 kl 07:36 4355


Det stemmer. Jeg var bare nysgjerrig på hva som skjuler seg bak et så eksotisk navn.

Jeg lærte to ting av den øvelsen, det ene er Roche og deres underbruk. Det andre er at Jethro mener alvor med RNA. For det er det det brukes til.

Andreas
13.09.2022 kl 23:16 4465

Pyrophosphatase - se foil 4 i presentasjonen hos Pareto 8. september.

Jeg har forstått det slik at dette er et produkt i utviklingsfasen - stemmer ikke det? Jeg trodde ikke pyrophosphatase fra AZT var kommersielt tilgjengelig - eller?
JosefK
13.09.2022 kl 14:01 4646


Egentlig helt åff tåpic, men en ting jeg har lurt på og aldri funnet helt ut av. Roche er en arg konkurrent og i dag kom jeg over hvordan de har organisert reagens virksomheten sin. Men her er den altså om det var fler enn meg som lurte på hvor i all verden de har gjemt denne enheten:

https://custombiotech.roche.com/global/en/home.html

Og gjett hva? De selger pyrophosphatase🤓 Det var egentlig det jeg lette etter 😂 Og etter det jeg skjønner brukes det til å øke yielden av RNA. Så vet dere det.

Josef går seg vill i Internettet. 👽

Slettet bruker
09.09.2022 kl 16:34 5120

Helt sikkert spændende. Men modsat Lifecare, så ved vi, hvor stort det her bliver: 155 MNOK i år og 355 MNOK i 2025. Hvad der sker efter 2025 er ikke godt at vide, men med vækst på 20-30% årligt er casen en del nemmere at regne hjem end f.eks. Lifecare.

Holter er ikke beskeden. Han leverer on point. Jeg får ikke umiddelbart goosebumps af nuværende guidance, men jeg synes, det er rigtig fornuftigt til kurser under 80. PE er jo tårnhøj, but who cares (haters gonna hate). Vi får bare håbe, at kunderne er kommet hjem fra ferie inden q3 er omme…
Redigert 09.09.2022 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Frozen
09.09.2022 kl 14:33 5208

Jo, bevares.

Veldig bra å få en nærmere opplisting av kommende nye enzymer, og det virker som Holter/AZT har en klar forståelse av hvilke enzymer som bør utvikles til dette enorme markedet. Holter skulle selvfølgelig gjerne også ha formidlet dette i Q2-presentasjonen, men greit nok å få denne opplistingen nå.

Så er det jo også svært interessant at selskapet nå har fokus på DMF i USA. Jeg tror dette skyldes at (sannsynligvis) flere av kundene nå nærmer seg prosessen med endelig godkjenning, og deretter kommersialisering, av ett eller flere av sine produkter. Hvilket igjen bør legge et godt grunnlag for varslet vekst i omsetningen de kommende årene.

Og fra tidligere vet vi at enkelte (flere) av disse kundene er store globale aktører...
rufus01
09.09.2022 kl 14:24 5219

Jeg deler helt klart din optimisme for fremtiden, og det er det nok mange som gjør. Heldigvis er aksjonærene i AZT på ett litt annet stadium enn aksjonærene i Lifecare, iallefall etter hva som kommer frem på forumet :). Jeg er overrasket over størrelsen på therapeutics segmentet, og med SAN som ett overlegent produkt så må man vel forvente og kunne håpe å få en viss andel av dette markedet på litt sikt. Det er nok usikkerheten rundt stor variasjon i kvartalsresultatene som enda holder kursen, og også interessen nede. Men dette vil nok etterhvert endre seg ettersom kundene blir flere, omsettningen større og fluktasjonene mindre.
JosefK
09.09.2022 kl 13:51 5250


Var det ingen her som fikk goosebumps av

-RNA polymeraser
-RNA capping ensymer
-Pyrophosphataser
-RNAse inhibitors
-2.0 methyltransferaser
-andre ensymer

???
Som sammen med SAN kommer til å utgjøre therapeutics segmentet i et marked som utgjør 348 milliarder USD og vokser med 13 % årlig ?

Fra før så har vi hatt det helt klart at TAQ polymeraser og revers transkriptaser vil komplettere tools segmentet som er et marked på 17,4 milliarder USD som vokser 11% årlig.

Hadde AZT vært lifecare så hadde forumet vært oversvømmet av fantasifulle tråder om hvor stort dette blir. AZT er ikke lifecare, men innen lifecare har solgt ett eneste produkt så er vi vel etablert innen RNA therapeutics.

Jeg vet ikke men min imaginære omsetningskalkulator blinker imot meg med over en milliard omsetning innen fem år. Jeg har sagt det før og jeg mener det.

AZT er et verdensklasse ensymselskap om jethro får fortsette å gjøre det han kan best. Problemet er vel egentlig at jethro er litt beskjeden 🤓

JosefK
08.09.2022 kl 16:08 5510


Pareto slide deck for de som fremdeles bryr seg om ArcticZymes og ikke kaster tiden bort på Twitter:

https://newsweb.oslobors.no/message/570827

Det er veldig lite som har endret seg siden fjorårets Pareto konferanse. Men det er en ting som aldri har blitt offentliggjort før, nemlig hele pipelinen. Se slide 4.

rufus01
08.09.2022 kl 11:31 5640

Kan du utdype litt mer hva du mener er useriøsiteten i måten selskapsledelsen har opptredd på, etter at Jethro Holter tok over styringen?. At Zetterlund på twitter omtaler hvem som har solgt seg betydelig ned etter Q2 er uansett offentlig informasjon og har ingenting med useriøsitet og gjøre. Det samme har du hevdet før uten og begrunne det, nå forventer jeg at du begrunner det og ikke bare slenger ut en påstand!
Goldsmith
08.09.2022 kl 10:05 5721

Useriøsiteten til selskapsledelsen i AZT tar aldri slutt. Zetterlund, et ordinært medlem av valgkommiteen ser det som sitt ansvar å kommentere aksjonærendringer på twitter!
Det er nesten ikke til å tro.
For de som ønsker seg et profesjonelt, investerbart AZT, så var Zetterlund en potensiell endringsagent - den kompetansen kan vi allerede slå fast at han ikke har!
Det er trist.
Hercules
07.09.2022 kl 09:09 5920

Hvem står bak alle fem SEB kontoer som er på siste topp 20? Er det samme eier som forsøker seg på 50 prosent?
JosefK
07.09.2022 kl 07:56 5996


Ny preprint fra forskere i Göttingen:

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.09.05.506618v1.full.pdf

Foreløpig er det i mus. Men interessant.