DOF før eller etter restruktering?

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.11.2022 kl 09:23
Siden denne tråden har utviklet seg til en ren krangletråd med mange og gjentagende brudd på forumreglene er den nå stengt.
Force10
DOF 28.08.2022 kl 10:16 115979

Oppretter en ny tråd for saklige diskusjoner rundt refinansiering av DOF.

DOFs kreditorer og styret har blitt enige om et restruktureringsforslag etter omtrent to års fohandlinger. Forslaget som skal stemmes over på ekstraordinær generalforsamling medfører at dagens aksjonærer vil om det blir godkjent medføre at ca. 5,7 mrd gjeld blir konvertet til egenkapital, og dagens askjonærer vil sitte igjen med 4%.

På forumet er det flere som ser en oppside i DOF dersom restruktureringsforslaget blir nedstemt. Selskapets ledelse utrykte ved presentasjonen av andre kvartals resultat at om ikke restruktureringsforslaget ble godkjent ville det det være høy sannsynlighet for at dagens aksjonærer ville tape sine verdier.
Det ser allikevel ut til at kursen holdes oppe, selv om det fra både selskapet og i media har vært advart mot den kommende utvanningen.
Hva som vil skje dersom restrukteringsforslaget ikke blir godkjent er høyst usikkert.

Offshore sektoren ser ut til å kunne gå inn i en periode med god inntjening, og DOF er et godt drevet selskap med en god flåte. Med en god finansiering på plass vil selskapet kunne gjøre godt fremover.

Det store spørsmålet er: Hvorfor kjøpe DOF aksjer før restrukteringen er avklart?
Redigert 20.11.2022 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2022 kl 23:43 3723

Les loven bedre "§ 60.Konkurs på grunnlag av insolvens. >>>> Er skyldneren insolvent <<<< Du får ikke godkjent begjæring på et firma som ikke er insolvent.

§6 Mangler ved konkursbegjæringen
Mangler ved skyldnerens begjæring, vil bare unntaksvis føre til avvisning. Kravene i konkursloven § 66 er ment som ordensforskrift og som skyldneren ikke alltid kan oppfylle. Avgjørende for rettens behandling er om skyldneren har sannsynliggjort at han er insolvent, jf. konkursloven § 62 om erkjennelse som insolvenspresumsjon. Se Brækhus s. 137 og Rt. 1990 s. 345.

- Blir ikke feilen rettet innen den av retten fastsatte frist, anses begjæringen for ikke å være innkommet, jf. tvisteloven § 16-5

- Begjæringen kan avvises ved kjennelse. Rekvirenten skal betale 3 ganger rettsgebyret for behandlingen av begjæringen, jf. rettsgebyrloven § 17. Skyldneren og arbeidstakere med krav som nevnt i dekningsloven § 9-3 er fritatt fra å betale gebyr.

Så vi er enige da eller hvordan var det?
Redigert 26.10.2022 kl 23:50 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
26.10.2022 kl 23:48 3723

I følge Q2 rapporten er Dof insolvens, det er ingen problemer å finne ut. Om du ikke ser det når du sammenligner verdien av eiendelene og gjelden så er ikke det mitt problem. Tallene er klare på den måten. Så du må gjerne fortsette å "lese mellom linjene" eller bare ikke vil innse sannheten, men det endrer ingenting økonimisk for Dof og prosessen går sin gang.
Å dra frem en og en paragraf har ingen nytte, for som oftest henger paragrafer sammen :)
Jeg finner det litt besynderlig at du prøver å villede diskusjonen bort fra at Dof ikke kan melde oppbud? Har du googlet å funnet ut at de kan det? Og samtidig funnet ut at de da ikke har ansvaret for garantier og sikkerhet?

Osvaldsen
Slettet bruker
26.10.2022 kl 23:51 3756

Det er ikke DOF som vurder om de er insolvent. Du må lese hva jeg nettopp skrev fra loven..Du sa du var enig med loven, da må du også forholde deg til den ikke hva DOF skriver..
Slettet bruker
26.10.2022 kl 23:54 3834

Dof kan søke om konkursbegjæringen, ja. Men det må godkjennes, det kan avisis på flere punkter..

>>> Avgjørende for rettens behandling er om skyldneren har sannsynliggjort at han er insolvent, jf. konkursloven § 62 <<<
>>> Begjæringen kan avvises ved kjennelse. <<<


Osvaldsen
27.10.2022 kl 00:29 3969

Dof kan melde oppbud. Slik saken er nå har de absolutt ingen problem med å få det gjennom i tingretten. Det ser selv du om du leser q2 rapporten.

Osvaldsen
Slettet bruker
27.10.2022 kl 00:31 4029

Og når kan oppbud bli godkjent som åpent? DOF kan koke slikt opp selv, jeg finner det i Q2 rapporten? Begjæring om oppbud er det samme som å begjære konkurs (det samme). Kan du snu en firkant på hode? Ser den annerledes ut opp ned ?

Du er sjakk matt.

Hilsen Sirkus dirigenten.
Redigert 27.10.2022 kl 00:57 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
27.10.2022 kl 07:32 4054

For enkle sjeler vil begjæring om oppbud og konkurs være det samme, men det er jo ikke det :) Men om du har ønsker at det skal være det samme så kan vi godt si det ;) Gjør det som blir enklest for deg :)

Osvaldsen
hifidude
27.10.2022 kl 08:15 4069

Nok ett dundrende underskudd fra selskapet som noen mener ikke trenger refinansiering.

Bare det at ordet "konkurs" opptrer i en kvartalsrapport bør være nok til å få oppegående investorer til å ligge unna.

Norsk tipping har trekning i morgen, her vil du statistisk få mer igjen for pengene enn i DOF på en 3-måneders horisont.

Your call ;-)
JanOrge
27.10.2022 kl 08:22 4081

Sikkert lurt om du holder deg på den lukkede tråden.
Dersom et selskap selv melder oppbud, så bruker tingretten et halvt sekund vurderingen av om selskapet rent faktisk er insolvent. Selskapet sier det selv, ingen kreditorer protesterer, så hvem forøvrig skal protestere i retten på det? Du er ikke representert der.

Selskapet ringer nå rundt for å prøve å få aksjonærene til å forstå at restruktureringen må gjennomføres. De gjør det for å berge arbeidsplasser. "Minoritetsgruppen" mener selskapet gjør det for å lure dem til å tro at konkurs er et reelt alternativ. Vi snakker her om en gjeng som sitter på over en tredjedel av aksjene som sitter her og mener at nåværende styre mot bedre vitende fremstiller den økonomiske situasjonen i selskapet uriktig. Et slikt scenario betyr egentlig at nåværende styre og daglig leder gjør noe straffbart, og fornærmet part er minoritetsgruppen. LIKEVEL er dette er supert selskap å investere i. Et selskap som i følge dem har et styre som nå forsøker seg på et straffbart bedrageri overfor dem. Ganske spesielt.



Slettet bruker
27.10.2022 kl 08:50 4042

hifidude skrev Innlegget er slettet
DOF med 519 mill
Egen kapital - 2 milliarder
complicado
27.10.2022 kl 08:52 4025

Den alternative sannheten som har grodd frem på dette forumet står for fall..
hifidude
27.10.2022 kl 09:08 3949

Ja, og det samme gjør kursen. Stadig forundret over at den ikke er nede på refinansnivå. Vi bør under 50 øre rimelig snart.
polakk
27.10.2022 kl 09:41 3831

Har ikke satt meg så mye inn i DOF.
La oss si at dei blir refinansiert slik som ledelsen foreslår.
Vil selskapet være friskmeldt etter en slik refinansiering?
Dersom dagens aksjonærer vil sitte igjen med 4 prosent av aksjene, så vil det si at med dagens aksjekurs så vil hele selskapet være verdsatt til litt over 5 milliarder.
DOF har helt klart veldig god inntjening på båtene sine, og lurer på om en markedsverdi på 5 milliarder etter restruktureringen er en høy eller lav ?
kvirrevi
27.10.2022 kl 10:39 3764

Du verden for en farse dette har vært. Må likevel si jeg har en viss forståelse for aksjonærgruppen. Det er sikkert drømmerier (iom at ting er som de er), men det er utvilsomt mye som er bra i DOF mht inntjening, og hadde det ikke vært for den høye dollaren (derav drømmerier) så hadde DOF kanskje også kunnet skrive opp attraktive båter i dagens marked, og da hadde kanskje en klart å komme til en annen løsning.

Men, det er helt sykt å se hvor mye DOF bruker på rentekostnader, kunne en ikke se for seg at denne renten burde vært forhandlet ned, slik det har blitt gjort i mange andre tilfeller, her får jo kreditorene i pose og sekk, sykt mye renter fra 2019-2023 (i 4 år) og deretter 96% av aksjene.

Jeg orket ikke være gissel i dette spillet og solgte meg ut for lenge siden.
Gullhaugen
27.10.2022 kl 11:08 3725

Dette viste nok alle kom til slutt. Gjelden har økt med over 3 milliarder....ikke rart at mohn lempet ut på 0.4 . Dagens verdi på aksjene er dessverre null.
rischioso
27.10.2022 kl 12:04 3747

Ja, det er bare innse at det finnes selskaper - mange selskaper på OSE som ikke har livets rett, som holdes kunstig i live og som vill til slutt gå i null-0 hvor DOF virker å være en av disse når man går fra den ene restruktureringen til den andre i en evigvarende runddans - når nok er nok da er det like greit at bits and pieces auksjoneres bort til andre selskaper som har livets rett for de er ikke de første og vil heller ikke bli de siste som får en slik slutt ...
Redigert 27.10.2022 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
27.10.2022 kl 12:06 3750

Hva tenker dere gutter? Gikk jo greit det der. Konkursbegjæring seinest siste november 22. Så kom det jo greit frem at prosessen blir ikke påvirket av noen ting som m.a. div etterforskninger. Det samme som skjedde ii Norwegian, men obs, dere kan fort bli erstatningsansvarlig ved å ikke nå frem ;)

Osvaldsen
hifidude
27.10.2022 kl 12:12 3747

Nå skal det bli trangt i døra fremover.
Fezzy
27.10.2022 kl 12:37 3685

Om aksjekursen faller ned mot 40 øre begynner det faktisk å bli et ok kjøp med 4% recovery, men usikkerheten rundt GF og at det blir 0 recovery etter en rekonstruksjon gjør at aksjen er livsfarlig å røre på nåværende tidspunkt. Jeg sitter tungt i DOF gjeld, og leser at rapporten understøtter verdien der gjelden handles på, som i skrivende stund er 70. 1mNOK i dofsubgjeld handles til 700K i annenhåndsmarkedet.
hifidude
27.10.2022 kl 14:18 3568

Så spørs det om den gjeldsreduksjonen som nå kommer er tilstrekkelig. Kanskje sammen med betydelig bedrede renteberingelser.

Det er knyttet så stor usikkerhet opp mot den generelle verdenssituasjonen, og hva er status når sperretiden for salg går ut for kreditor, som da sitter på milliarder av aksjer se nok ikke ønsker å eie.
Nei, 40 øre er ikke ett nivå som virker attraktivt.

Om 6-8 måneder er vi nok nærmere 10 øre enn 40.

Mer enn nok annet å velge i, DOF er altfor usikker.

Og ikke glem, veien kan gå om konkurs hvis noen får viljen sin...
Fezzy
27.10.2022 kl 14:43 3546

Det konverteres rundt 5,7 mrd i gjeld til egenkapital, dagens aksjonærer eier 4% av den totale aksjekapitalen etter konvertering.

Back of the envelope kalkulasjon:

Priser man selskapet til 5 x EBITDA 4 mrdNOK som er friskt lander vi på en enterprisevalue på 20 mrdNOK, trekker vi fra gjeld på netto 17 mrd har vi 3 mrd i EK verdi / 7,9 mrd aksjer = 41 øre per aksje

Usikret gjeld handles i skrivende stund rundt 70, det vil si at man priser usikret gjeld til 2,2 mrd (3,2 mrd utestående usikret gjeld), denne gjelden får 52% av det nye selskapet. 3 mrd i EK verdi x 0,52% = 1,56 mrd og den delen som konverteres verdsettes til 1,75 mrd i obligasjonsmarkedet.

Obligasjonsmarkedet priser inn et sterkere marked, men vil påstå at fra 50 ære og nedover at DOF ASA er et godt kjøp gitt at restruktueringen går gjennom. Blir den nedstemt er det kun obligasjonsgjelden som er et sikkert sted å være dersom man ønsker eksponering mot OSV markedet og DOF.
Fezzy
27.10.2022 kl 14:49 3598

10 øre priser selskapet til 700mNOK etter restrukturering og gir en EV/EBITDA på 4,25 X.
Vil påstå at 5x er konservativt for sektoren nå, og i lys av hvor Siem og Soff prises er Dof på alt under 40 øre et godt kjøp.
hifidude
27.10.2022 kl 14:58 3596

Your call, jeg avventer.
Ref usikkerhet og store mengder aksjer.

Men, blir uansett spennende.
Det viktigste er tross alt å sikre 3500 arbeidsplasser.
Osvaldsen
27.10.2022 kl 16:36 3479

Tror det stod og ble nevnt i webcast i dag at det vil bli konvertert til en verdi av 6,2mrd, altså noe oppjustert fra tidligere. Husker ikke helt årsaken til det, men gjelden har jo økt ganske mye så mulig det var pga det forholdet.
Ellers så har vel minoritetsgruppen oppnådd målet sitt? Om at alle aksjonærer skal behandles likt, så alle får maks 4% hehe ;)

Osvaldsen
viva1
27.10.2022 kl 22:05 3168

complicado skrev Innlegget er slettet
Da har jeg endelige kommet meg igjennom q3 webcast. Det tok lang tid for meg da jeg kun klarte en 4-5 min av gangen med de pinlige spørsmålene som den lukkede tråden har sendt inn, før jeg måtte ta meg en pause. Er det mulig å ha så liten forståelse for den virkelige verden? Kudos til CEO og CFO som klarer å svare på en pedagogisk måte. Konklusjonen er at DOF er på vei ut av stormen og står foran noen gode år, med en omsetning på 10-12 mrd og 3,75-4,5 mrd nok ebitda alt etter utvikling usdnok utvikling. God backlog og ett "sold out" scenario i subsea i 23-24 er ikke utenkelig. Selskapet har gitt en grundig redegjørelse for selskapet økonomi så en har det en trenger for å kunne fatte en beslutning på kommende egf på korrekt grunnlag. Det ble også forklart med teskje hva som skjer om fremlagte forslag ikke blir godkjent, og at selskapet ikke har noen alternativ.

Men holder det? Nope, min antagelse er at store deler av dagens aksjonærer vel vitende den 11 november kommer til å stemme på en slik måte at de kaster 75% av alle aksjonærene sine verdier utav vinduet. Dette basert på en gjeng med anonyme nick på ett forum har fått det for seg at de kan Offshore Supply Vessel bransjen, den finansielle verden og dets realiteter, alt av juridiske regler og lovanvendelse, og faktisk fremtidig utvikling av valutakurser, mye bedre enn den ypperste kompetanse en kan engasjere for penger i dette kongeriket og utenfor, som har jobbet med denne prosessen siden 2019. Alle som prøver å si noe som avviker med deres deres alternativer verdensoppfatning, er griske gribbeinvestorer som kun har en agenda for å "stjele" deres fremtidige oppside. De samme gribbeinvestorene som har lånt selskapet milliarder av kroner som de ikke har fått tilbakebetalt på avtalt tid, eller fått renter for de siste 2 årene, skal ta fra de stakkars aksjonærene som ikke har bidratt med 1 krone til DOF i form av kapitaltilførsel de siste 5 årene.

Det er blitt innkjøpt billett til egf den 11 november for her skal en ha god plass til årets finansielle sirkus/greske tragedie. Her kommer folk med fult overlegg til å kjøre sine egen finansielle formue rett i grøfta trass utallige advarsler fra alle hold. Jeg håper at dagens budskap fra selskapet har nådd frem til noen aksjonærer slik de ikke blir dratt med i dragsuget grunnet ufattelig hybris til aktørene på den lukkede tråden. Men om ikke, så har jeg en betydelig egeninteresse på at selskapets forslag stemmes ned da dette vil resulterer i mellom 3,7-4,1% flere OneDof aksjer til bondholders, så her er det bare å lene seg tilbake å følge med i ukene som kommer.


Redigert 27.10.2022 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
Fezzy
27.10.2022 kl 22:47 3671

Vil anbefale samtlige å se gjennom hele presentasjonen, sette seg godt inn i fakta. Jeg har også en egeninteresse at forslaget stemmes ned, ettersom det vil gi meg som obligasjonsinvestor noen prosent bedre recovery. Obligasjonsmarkedet er åpent for alle, og det ble senest i dag omsatt usikrede dofsublån i range 61-68. Claims og lån. Kjøper 1 stk billett til 60 øre i morgen for å sitte i beste sendetid å se sirkuset spille seg ut.

Nå er det bare å se fremover, og ønske alle ansatte i DOF ASA med datterselskaper lykke til fremover!

Hilsen en stor bondholder😃
Fezzy
27.10.2022 kl 22:51 3662

Enighet om at å kjøpe aksjer i dag er dumskap mht at muligheten for rekonstruksjon vil være dommedag for eksistrende aksjonærer. En restrukturering gir 30-50% nedsiden mens rekonstruksjon gir 100% nedside.
Force10
28.10.2022 kl 00:44 3508

Det er fortsatt hakk i platen på den slukkede tråden. Nå antydes det at "påstander om at all gjeld vil forfalle er overdrevet". Det er nok flere som kan svare på dette, men vil være overrasket om det ikke er cross default klausuler for den gjelden som ikke forfalt enda.

Hva er det som gjør at det er så vanskelig å tro på det selskapet sier?


hifidude
28.10.2022 kl 09:14 3306

Mins jeg ble latterliggjort for Siem fra enkelte av mine med-debatanter for en liten tid tilbake.
Tror ikke de ler så høyt lengre.
Siem fremstår solid.

Hva hvis konkurs, hvem garanterer for driften til boet er gjort opp? Leverandører vil jo sette alt på stopp.
JanOrge
28.10.2022 kl 10:39 3212

Jeg tror det er vanskelig for dem å ta det innover seg, fordi idet du aksepterer sannheten, så betyr det at investeringen et tapt. Det er flere av de folka der som har satt flere millioner i selskapet, og de får nå kun igjen skattefradraget. Det er vanskelig å akseptere for flere av dem tror jeg.

Ellers er det litt paranoia, idet flere uttrykker mistanke om at også tilrettelegger Thommessen vil "svindle" dem... Spesielle folk....
hifidude
28.10.2022 kl 11:28 3161

Tragisk for de det gjelder.
Ser det tynnes kraftig i rekkene på den lukkede nå.

Blir spennende å overvære EGF, jeg har kjøpt 11 stk.
Redigert 28.10.2022 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
viva1
28.10.2022 kl 12:38 3076

Siem Offshore foretok ikke reverseringer av tidligere nedskrivninger når de la frem q3 i dag. Dette er jo et av hovedpunktene inne på tråden for de spesielt inviterte. Alle selskaper ønsker jo i utgangspunktet så høy egenkapital andel som mulig, så hvorfor reverseres ikke verdiene maksimalt? Lurer på om Siem Offshore også er med på den store konspirasjonen mot Dof aksjonærene???

Hvis konkurs. Det som slås konkurs er Dof ASA som er ett holdingselskap som i hovedsak eier aksjene i de ulike skipseiende og managment datterselskapene. Datterselskapene blir ikke påvirket av en konkurs i holdingselskap. Datterselskapene er separate juridiske enheter med egne styrer og ledelse. Eneste forskjellen er at mors bostyre vil utgjøre generalforsamlingen i de ulike datterselskapene. Alle handels kreditorer i datterselskapene har fått sine krav løpende betjent i hele standstill perioden, og vil fortsatt få det (ref Mons gårsdagens presentasjon). Det presiseres i meldingene fra selskapet at det kun er finansielle kreditorer som omfattes av restruktureringsavtalen.
Redigert 28.10.2022 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Fezzy
28.10.2022 kl 17:15 2869

Det har vært unormalt stor interesse i markedet for dofsub lån i dag, jeg har blitt oppringt av kjøpere som vil kjøpe alt fra NOK, USD lån og claims.

Det er kjøpere i markedet på 68,5-70 i obligasjonsmarkedet, lite for salg.

Kan tyde på at noen har plukket opp muligheten å bytte fra aksjer i DOF ASA til obligasjonsgjeld.
DividendYield
28.10.2022 kl 19:26 2796

Ser de ansiktsløse kreditorene fortsatt er aktive på denne tråden i sitt ran av småsparere og småaksjonærer. De er veldig like mange av innleggene så det er kanskje samme kreditor(er) som kommer med det samme budskapet gjennom flere nick. Hva vet jeg?

Det jeg lurer på er hvorfor du/dere er så aktive med å advare? Det var et innlegg i forrige uke som sa at hen håpet at det ble stemt ned, slik at aksjonærer bare fikk 1 % i stedet for 4 %og at det da ble mer igjen til de ansiktsløse.
Om en ser gjennom brillene til grådige kreditorer så virker det logisk, eller eventuelt 0% så får småsparerne ingenting.

Likevel er det talløse innlegg med det samme budskap på denne tråden om å advare. Om kreditorene er så sikre på seier. Hva er da poenget med å advare? Kan ikke bare småsparerne seile sin egen sjø og ta tapet om de er så dumme? Nei, tror ikke kreditorene er så seierssikre som de gir uttrykk for.