PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12

rolas
PGS 29.08.2022 kl 10:07 45161

Carnegie

PGS (Buy): At the outset of a new upcycle

Following an extended downturn after the seismic market collapsed in 2014, owners of seismic vessels either went belly up, divested their vessels, or reduced their fleet to survive. This has led to significant reduction in capacity, and there are essentially only two players left in the 3D seismic vessel market: PGS and Shearwater. With our expected increase in E&P spending, the seismic market will tighten, setting PGS up for solid earnings growth in our view.

Driven by higher prices on contract work and late sales, we forecast revenue to grow at 12% CAGR through 2024e from a high 2021 base. This implies that PGS’ revenue will account for less than 0.5% of our and consensus estimated total E&P FCF(22–24e). With PGS’ high operational leverage, amplified by the reduced cost base, we estimate EBITDA(23–24e) of USD530m–627m, leaving us 3% below and 8% ahead of consensus, respectively. We estimate this should trickle down into a strong average FCF yield (on EV) of ~21% in 2023–24e.

We acknowledge the high financial risk, with USD971m of debt maturing in 2023–24. Still, we think the rapidly improving market conditions and our positive market outlook, as well as earnings and cash flows that are increasingly supportive of the current debt load, should allow the company to refinance with either very limited new equity, or none at all. We estimate NIBD/cash EBITDA of 3.0x in 2022e, declining to 2.1x in 2023e and 1.1x in 2024e.

With this report we resume coverage of PGS after having suspended it due to our role as the sole bookrunner in a PGS share issue earlier this year. Based on our estimated SOTP and multiples valuation we arrive at a fair value of NOK12.4 per share and set a target price of NOK12. This implies EV/cash EBITDA(23e) of 4.4x, falling to 3.0x on our 2024e – levels we deem conservative. Our estimates have a solid upside if the company would activate more vessels. Furthermore, our valuation indicates a 30–40% discount to the average of PGS’ historical valuation and peers, as we believe the market is not willing to fully price in PGS’ full potential before the company has refinanced its 2023–24 debt maturities. BUY PGS.
Redigert 29.08.2022 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Quendi
12.10.2022 kl 16:27 3631

Slettet bruker skrev Kalkulatoren vinner tilsist
Ja, den gör det. Och kalkylatorn säger att PGS har en extremt stor skuld de inte kan hantera, dessutom med högre och högre räntor. Och sällskapet har nettoförluster trots den bästa seismiska marknaden på många år. Kalkylatorn talar alltså inte till PGS fördel.
FaeniHelvete
12.10.2022 kl 16:32 3585

Episk tragedie, ned over 20% siden børsåpning mandag, smått imponerende.

Trodde jeg tok hardt i når jeg spådde under 6,3 før åpning i dag, så oppriktig talt ikke for meg at vi skulle være så nært tosifret i dag også. Rett og slett skremmende, og dette til tross for at tallene for Q3 er bra. Illusjonen om tosifret kurs innen 1 januar 2023 er nok død og begravd, i beste fall så klaffer ting såpass bra at vi befinner oss greit over 8-tallet.

Det negative:
- Markedet generelt
- EU skrotnissene og deres kamp om makspris vil resultere i et forslag neste uke, det kan bli stygt for Oslo Børs.

Gråsonen:
- Det begynner å bli ganske så lenge siden det ble klart at PGS hadde laveste anbudet på kontrakten i Brasil med 110mill usd, 30 september ble det vel meldt av upstream at de hadde fått nyss om at PGS vant kontrakten.
- Antallet blokker på britisk sektor burde resultere i solide inntekter, forhåpentligvis vil man få en solid guiding rundt dette den 26 oktober

Cliff
12.10.2022 kl 16:33 3590

Volumet tyder på at det er en stor eier som skal ut.
Maxx
12.10.2022 kl 16:35 3579

Kan du komme med tall og fakta på dine påstander om svakere utvikling og at de går i minus !!???? Ledelsen sier de har bedret EBITA og flere analytikere er positive. Det kom frem en artikkel på E24 og Hegnar i går om at PGS faller på gode tall

Ledelsen sa tidligere at de ikke er bekymret og ser et marked i bedring. De sier i rapporten i går at flere store kontrakter og forhandlinger ikkje er tatt med i 3q rapporten da de enda ikke er ferdigstilt etter måten de fører regnskap på. Det var nettopp en 30 dagers Silent period!!!!

Hvorfor har DnB Markeds....som er negative i sin analyse med kursmål 4 kjøpt 34 millioner aksjer i PGS og kjøpte 1.4 mill aksjer i går da aksjen datt 12%

Hvor var du og 3-4 andre her da PGS steg opp fra 6 til 7.88 over 2-3 uker. Hørte ikke så mye fra dere da.

Redigert 12.10.2022 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2022 kl 16:40 3536

Kom igjen nå, dere må da klare 5 tallet i dag? Selg dere ut, så lange penger tar over eierskapet. Fondene koser seg i dag🎉🥳👌👌👌
Slettet bruker
12.10.2022 kl 17:03 3352

Hehe , godt med en 🥳på en dag som idag;) .. Men seriøst jeg ønsker litt åpen diskusjon rundt dette med FED og resesjon ( vet at det finnes fora for det) men for PGS sin del. Det er ingen som vet hvor FED og kjerneinflasjonstall fører kursen de nærmeste dagene, men hva tenker dere 20 prosent fall med guiding skyldes ? Er det ren makro ? Gjelden? Ikke full booking? …Vår energi som raste med PGS i går hadde rekyll, det hadde vært det naturlige . Der var det nedjustering, her mere positiv guiding til sammenligning ..Teknisk tydet mye på oppgang ( jeg er bare en liten katt , ulven bekreftet det rundt lunsj , også går det helt motsatt) . Jeg må innrømme at jeg er litt forvirret akuratt nå og trenger litt feed back.
Slettet bruker
12.10.2022 kl 17:22 3199

Nå må du slutte å gjenta deg selv så mye.. vi har hørt deg! Hysj🤫
nafa
12.10.2022 kl 17:25 3194

Forvirret kan vi vel alle bli av dette.
Foreslår at man heller setter all fokus på det fundamentale og ikke kortsiktige kursbevegelser. DNB har sikkert kjøpt mer i tag tenker nå jeg og føler meg trygg som F….
Liffo
12.10.2022 kl 17:32 3144

Trur om noken mnd so smiler vi alle mann…. Lett å bli skremt av nedgang, enten selger du eller so er du med ned, og so opp igjen, eg er med opp igjen, snitt 5,50…
Platinum365
12.10.2022 kl 17:33 3155

Ledelsen sa i juni etter vellykket emisjon, gjennom sin revisor, at det er vesentlig usikkerhet vedrørende fortsatt drift. Dette sa de ikke i forbindelse med 2020 leveringen. Den kom nå, normalt så utelater revisor å kommentere dette gitt at egenkapitalsituasjonen er under kontroll, samt hvis styret ønsker det. Dette ønsket tilsynelatende styret ikke, derfor redder de seg selv ved å presisere dette gjennom sin revisor.

Ledelsen er svært innadvendte, de sitter ved roret, i et selskap hvor de selv har presisert usikkerheten vedrørende fortsatt drift, og er musestille.

At de velger å ikke melde kontrakter er en stor gåte.

I tillegg så vinner de anbud der ute, med stor margin, i et presset marked hvor tilbyderen sitter med kortene, er det ganske store summer som går tapt ved at de priser seg så hinsides mye under shearwater, snakker om den kontrakten i fjor eller når den var. De vant anbudet med 300 mill eller noe til neste tilbyder.

Det vitner om desperasjon, men det skal ikke være noe desperasjon i det markedet som er på trappene. Jeg hadde forstått det hadde det vært FØR den vellykkede emisjonen.

Jeg har også nevnt tidligere at de besitter svært få aksjer, men at de er glad i bonus.

Det minste vi som aksjonærer bør kunne forvente ettersom styret har utøvd sin handlingsplikt og mer til vedr situasjonen pr juni, er å dele videre drift med sine aksjonærer
, samt fremtidige aksjonærer straks mulighetene byr seg. Styrets ansvar er å påse at sunn og forsvarlig drift opprettholdes. Hvis de nå for første gang melde om den vesentlige usikkerheten vedrørende fortsatt drift, så bør vel styret kaste den innsatte ceo på dør, som et signal på at det ikke er akseptabelt fremover, og slik at tilliten mellom aksjonærer og det valgte styret gjennom generalforsamling er på samme side

Derfor mener jeg at en utskiftning med mer utadvendte og fremoverlent ledelse ville vært bedre for både aksjonærer og selskapet isolert sett.

Jeg har ikke solgt en eneste aksje, vurderte å gevinstsikre før tallene, ettersom det så og si alltid går ned når de melder noe. Er det markedet som misforstår hva de sier, er det kommunikasjonen.

Bedring i EBITA, bedring i Earnings BEFORE interest and taxes, skal jo bare mangle. Kanskje litt verre med Earnings AFTER interest and taxes.

Dog er det et flott marked der ute nå for seismiske tjenester, og det bør være rimelig greit å refinansiere gjelden om ikke lenge.

Dette helt uavhengig av om den nåværende ledelsen sitter der, eller blir byttet ut.

Jeg liker dem ikke, men jeg liker selskapet og mulighetene som ligger der. Normalt skal man holde seg langt unna selskaper hvor man ikke stoler på ledelsen, men det må være ekstremt vanskelig å ikke klare å snu skuta i nåværende og fremtidig situasjon.
Cliff
12.10.2022 kl 17:42 3224

Jeg ble skuffet av tallene, så det overrasket ikke at det ble overvekt av selgere....

MEN siste dagers salg er ekstremt.
Det ble dumpet mye aksjer i gårsdagens åpning, som trakk med seg massevis av "stop-loser", og utløste kursras som ikke kan forklares med tallene som kom.

Volumet har vært uvanlig høyt både i dag og i går.
Jeg tror dette skyldes at et fond har besluttet å trekke seg ut.
Det trenger ikke å ha noe med PGS å gjøre, det kan like gjerne være begrunnet i forventet resesjon rundt om i verden, og at de vil vekte seg ned i oljeservice for å ha mer cash.
FaeniHelvete
12.10.2022 kl 17:44 3248

De har tydeligvis ikke hørt salgspitchen om at PGS er en trygg havn under resesjon.
FaeniHelvete
12.10.2022 kl 18:02 3112

Ellers så er det jo en særdeles mager trøst, vi kommer til å bli herjet godt med de neste to ukene og det er en del ganske så kjipe triggere i denne perioden:
- Hva finner Amerikanerne på
- Hva finner EU på opp mot makspris

Kan ikke gjøre annet enn å be til høyere makter om at den fordømte Brasil kontrakten meldes
Slettet bruker
12.10.2022 kl 18:08 3095

200 dagers glidende snitt ligger på 5 kr blank.
Faller aksjen under det nivået begynner det å spøke
Slettet bruker
12.10.2022 kl 18:10 3158

Hvor mange % av fallet er Møllerløkkens direkte fortjeneste? Hausse opp forventningene og levere estimater som er skyhøyt over de andre for å trekke opp konsensus!? Uten Møllerløkkens bidrag hadde PGS levert OVER konsensus.
Så later han som han plutselig er bekymret for gjelden som er kliss lik noen timer senere, og senker kursmålet så lavt han klarer uten å miste all troverdighet (fra 10 til 7).
Får vel bedre vilkår over i DNB med denne ålesleipe "jobbsøknaden", på børsen aka stedet for straffefri krimminalitet.

Og dette spetakkelet har man latt seg lure til å være et talerør for? Skal aldri stole på noen fra noen bank ever igjen
Redigert 12.10.2022 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
altin
12.10.2022 kl 18:12 3240

Hva er årsaken til resesjon og inflasjon?

Svar: energiprisene

Hva må gjøres ?

Svar : letes
Slettet bruker
12.10.2022 kl 18:14 3248

På en prikk!
kapteinkjeks
12.10.2022 kl 18:17 3245

Dette bør gi han prisen som årets «analytikertryne» og ett års forbruk av rosa skjorter
Redigert 12.10.2022 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
marked1
12.10.2022 kl 18:20 3286

Tok gevinst i dag i PGS. Ikke fordi jeg ikke har troen på caset, men fordi banker og meglerhus kjører sin agenda i denne nå. Husker tidligere i år da drittpakke fra DNB som kjørte fete bokstaver med SELG PGS og KURSMÅL 1 KRONE fikk store oppslag i FA. Sammen klarte man å skape frykt for finansiering og behov for krise-emisjon, noe som gjorde at kursen i PGS ble kjørt ned mot 1,3 - 1,4 kroner på det laveste i februar i år. Husker dere? Det er noe slikt jeg frykter kan komme igjen fra den kanten i løpet av høsten, og jeg akter ikke å bli med helt ned i aksjen. Da sitter jeg heller på gjerdet inntil fallet er over.
Slettet bruker
12.10.2022 kl 18:20 3307

Jeg likte fyren, men forsto ikke koden når han sa på FA børsmorgen "PGS trigger traderen i meg"
FaeniHelvete
12.10.2022 kl 18:21 3560

Det er helt greit at det langsiktige er ok, poenget er jo hvor vi havner frem mot 26 oktober og det korte bildet etter.

Slettet bruker
12.10.2022 kl 19:05 3309

Du snakket tull her hele tiden, har du ikke noe nyttig å gjøre!!!
FaeniHelvete
Antall innlegg: 318
Siste innlogging: 10.10.2022 kl 09:55
Siste innlegg
12.10.2022
Forum Ticker Kl Innlegg Svar Lest
Offshore PGS 18:21 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 253
Offshore PGS 18:02 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 414
Offshore PGS 17:44 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 [3] 568
Offshore PGS 16:32 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 [1] 1218
Offshore PGS 15:39 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 1355
Offshore PGS 14:33 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 1679
Offshore PGS 14:18 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 [2] 1001
Offshore PGS 14:08 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 1051
Offshore PGS 14:02 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 1037
Offshore PGS 13:53 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 [1] 1087
Offshore PGS 13:38 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 1224
Offshore PGS 13:37 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 [3] 1226
Offshore PGS 13:23 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 697
Offshore PGS 13:08 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 [2] 794
Offshore PGS 13:05 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 796
Offshore PGS 13:00 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 [2] 795
Offshore PGS 12:58 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 [2] 805
Offshore PGS 12:55 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 802
Offshore PGS 12:47 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 [39] 881
Offshore PGS 12:15 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 [1] 1102
Offshore PGS 10:57 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 1596
Offshore PGS 09:44 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 1210
Offshore PGS 09:28 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 [3] 1376
Offshore PGS 08:46 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 1737
11.10.2022
Forum Ticker Kl Innlegg Svar Lest
Offshore PGS 15:56 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 4862
Offshore PGS 14:43 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt 1953
Offshore PGS 14:13 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt 2273
Offshore PGS 13:55 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt [2] 2498
Offshore PGS 11:46 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt [2] 1611
Offshore PGS 11:39 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt 1672
Offshore PGS 11:36 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt 1666
Offshore PGS 11:28 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt [1] 1647
Offshore PGS 11:24 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt 995
Offshore PGS 11:15 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt 1109
Offshore PGS 11:14 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt 1107
Offshore PGS 10:40 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt [26] 1464
Offshore PGS 10:26 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt [28] 1640
Offshore PGS 10:23 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt [1] 1668
Offshore PGS 10:04 RE: $$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt [3] 1971
fshore PGS 12:42 RE: PGS - Carnige tar opp dekning NOK 12 912
Slettet bruker
12.10.2022 kl 19:33 3182

Hei Rå, vel jeg har sittet i PGS i 3 år og kjøpt på de fleste nivåer og sitter på en god del aksjer. Du har vært med en god stund du også, i alle fall på tråden her. For å være ærlig, så sitter jeg inne med mer enn jeg hadde tenkt med, så det blir surt å gå på et tap, men jeg har lav snittkurs. Jeg mener disse to dagene ikke gir noe god forklaring, dette må være noen større aktører som selger seg ut. Det er ikke uvanlig at folk selger på positive meldinger. Og så har nedgang i olje hjulpet oss nedover og resesjonsfrykt. Det er uten tvil mer nervøst i markedet nå enn det var for ett år siden, og kanskje med god grunn.

La oss nå være enig om en ting, tallene til PGS i Q3 var gode! Det mente også flere meglerhus som gjentok sine kursmål på 12 og 13 kroner, selv FA virket å være forvirret av kursnedgangen. Så er det en gang slik at en aksje er verdt det folk er villig til å betale for den. Og PGS har jo nå i flere år vært traderfavoritt siden den har vært veldig volatil.

For meg koker det ned til dette:
1. Det fundamentale står seg, det grønne skiftet har feilet. En kan ikke erstatte olje med ingenting, selv om politikerne i EU ønsker det. Vi trenger olje i 20 - 30 år til.
2. Vi er i ferd med å få oljeselskaper uten tilgang til olje. Det kan ikke skje.
3. PGS leverer bedre og bedre omsetning og resultat for hvert kvartal
4. Utsiktene fremover lovende og det meldes om høyere rater.
5. PGS har en god fot inne i det grønne skiftet med CO2 lagring, havbunnsmineraler og grunnforhold til vindmølleparker.

Så enn så surt det er og bekymringsfullt de klarer å gjøre det for oss småsparere, så skal ikke disse jævlene med rosa skjorte og lakksveis få aksjene mine på billigsalg. Så jeg skal sitte med nedover til jeg møter og blir bestevenn med Faen i Helvete, Quendi og hva enn de heter der nede.

:-)
FaeniHelvete
12.10.2022 kl 19:35 3186

Takk, Lysaker. Vil påstå at jeg dessverre har truffet i overkant godt, men greit
Slettet bruker
12.10.2022 kl 19:47 3105

På slike dager som dette kan det også være greit å lese innlegget til Queen of Crude, like om ikke mer aktuelt nå som det var i februar 2022. Vi kjenner det vel godt alle, men for dere som er nye her inne.

Fremtiden er seismisk!
Queen of Crude
PGS
08.02.2022 kl 07:23
200318
Jeg er ingen fast forumskriver, men sett i lys av PGS sitt nylige kursfall ønsker jeg å lette mitt hjerte. Først en kort oppsummering av hva seismikk kan brukes til:
1. Øke ressursgrunnlaget: Finne nye forekomster av olje og gass, både i nybrottsområder og rundt eksisterende infrastruktur
2. Øke utvinningsgraden: Bedre utnytte petroleumsfelt som er under produksjon (reservoarovervåkning)
3. Karbonfangst og lagring (CCS): Her trengs seismikk til først å lokalisere undergrunns lagringsreservoar, og deretter for å overvåke dem
4. Etablere vindparker: Det trengs grunn seismikk for å etablere bunnfast havvind (sikre bunnforhold, unngå grunn gass i området)
5. Havbunnsmineraler: Her trengs seismikk for å lokalisere lovende forekomster
6. Geotermi: Lokalisere "targets"

I dag fokuseres det mye på punktene 1 og 2 for selskap som PGS, men selv den mest hardbarka "tree hugger" må innrømme at punktene 3-6 er helt nødvendige for "det grønne skiftet".

Gass skal bli "grønt" under forutsetning at gasskraftverkene har CCS. Store områder må derfor scannes for å finne lagringsreservoar i forskjellige land. Her er PGS verdensledende. Ikke bare fordi de har verdens mest moderne streamer-flåte, men også fordi de er teknologiledende. Equinor og co valgte PGS til å overvåke Langskip (Northern Lights) som er verdens største CCS-prestisjeprosjekt. Dette betyr ganske enkelt at PGS har den beste teknologien for å lokalisere CO2 under bakken, og det er noe annet enn å finne geostrukturer.

Folk frykter at PGS har for mye gjeld. Det en må spørre seg da er hva gjelda er backet av. I PGS sitt tilfelle er det verdens mest moderne flåte av streamer skip. Og de har i praksis bare én konkurrent på området, nemlig Shearwater. Med dagens råvarepriser vil konstruksjon av en streamer koste mangfoldige ganger mer enn i 2013/2014. Dette er jo ikke småtterier, det er blant de største flyttbare innretninger på jordkloden!

Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon. PGS opererer i et marked i forbedring, med økende etterspørsel etter olje/gass/ccs-tjenester. De viser at de kan vinne anbud globalt, og de sitter på ALT som trengs for å utforske "inner space". Både et omfattende databibliotek, streamer-skip og havbunnsnoder (samarbeid med Magseis Fairfield). Det er bare et tidsspørsmål før blårussen i finansverden skjønner dette og hever kursmålene!
altin
12.10.2022 kl 19:58 3027

Det er underlig at det ikke blir tildelt (meldt) flere kontrakter nå. Mange anbud har utløpt siste tiden, flere har oppstart snart.

Equinor Argentina har planlagt oppstart allerede i november. Skulle PGS få denne, meldes det muligens ikke. (Inkludert i rammeavtalen med Equinor.)
geo01
12.10.2022 kl 20:02 3003

Pgs stopper opp her på 6 tallet før den rykker opp på 8 kr og 8,50.Et brudd over 8,50 gir neste motstand på 11kr.
Omsetningen viser at noen laster på nedsalget fra korte ivestorer/tradere som alltid taper stort på nedgang og tjener lite på oppgang.
Minner om at oms er høyere enn på samme tid i 2019 som er det beste res på 10 år før pandemien kom.
Ordreboken er høy og alle parametre viser sunne tall.
Slettet bruker
12.10.2022 kl 20:04 3005

Blind katt berører død mus, med mindre du jobber for DnB eller SEB!!
Slettet bruker
12.10.2022 kl 20:13 3006

Ser( nettopp) FA melding om Petrobas kontakt med Transocean og diamond offshore .. Hadde vært fint med noe kontrakt for PGS, men er det slik å forstå at nå i « stille periode» før Q3 ikke kan komme noe som helst ? Eller er det kunn det som kommer direkte fra selskapet det gjelder? …
Slettet bruker
12.10.2022 kl 20:19 3014

Wall Street stiger etter rentereferat

Wall Streets nøkkelindekser stiger etter at den amerikanske sentralbanken onsdag kveld la frem referatet fra rentemøtet i september. Se DN
Slettet bruker
12.10.2022 kl 20:22 3017

Onsdag klokken 20 norsk tid la Fed frem rentereferatet fra rentemøtet i september.
Nøkkelindeksene på Wall Street var så og si uendret like etter at rentereferatet ble lagt frem. Like før klokken 20.15 norsk tid stiger nøkkelindeksene:
Industritunge Dow Jones Industrial Average, som består av 30 håndplukkede antatt viktige aksjer, stiger 0,5 prosent
Nasdaq Composite, som domineres av teknologiselskaper, ligger stiger 0,36 prosent
Samleindeksen S&P 500, som består av 500 av de største børsnoterte selskapene i USA, stiger 0,3 prosent.
I referatet skriver sentralbanken at den er blitt overrasket over inflasjonstakten, og antyder at de forventer at høyere renter vil forbli på plass til prisene faller.
Renten på amerikansk statsgjeld med ti års løpetid, kjent som tiåringen, gir også tegn til ro etter rentereferatet onsdag. Renten ligger flatt med en nedgang på 0,03 prosent.
Slettet bruker
12.10.2022 kl 20:37 2921

Takk, Rå 🙏
Slettet bruker
12.10.2022 kl 20:41 2910

Tusen takk til begge to, geo 1 og PeGes, for tilbakemeldingene👍💯..
Slettet bruker
12.10.2022 kl 20:43 2899

OSX har ihvertfall snudd grønt nå. Enn så lenge
Slettet bruker
12.10.2022 kl 20:58 2793

Slettet bruker skrev Takk, Rå 🙏
Hehe , Pentad, trodde du ville ha magedans fra Hvalross, ble litt sirkus, men magedansen kommer den og;) 💯
geo01
12.10.2022 kl 21:10 2728

Her er litt tall fra q3 spm er interesante:
Cash q3 219,5 mill usd pluss nytt lån 50mill usd---270 mill usd tot før gjeldsnedbetaling av TLB forfall september 135 mill usd og et ECF lån 19,8 mill usd.
Cash etter betaling 115 mill usd etter q2 tall.
Så skriver selskapet:
– Cash collection for Q2 MultiClient late sales primarily early Q3
– Excessive Q2 liquidity sweep avoided
▪ Expect strong Q3 cash flow

De har og bundne cash mot ECF lån på 40 mill usd som sikkerhet.
Hvor mye er sterk cash q3?
Tpper 50 mill usd nto cash fri kapita q3 når de sier sterk cashl?
Det ble registrert fri cash nto 55 mill usd i q2.

Så kommer q4 med storeslem og 250-300 mill usd segment inntekter og 100 mill usd i netto fri cash.
Balansen må etter disse tallene begynne og merkes det sunne markedet
Etter så sterke tall håper jeg evt da på en gjeldsannering på 2-300 mill usd til aksjekurs som sikkert er tydelig bedret.
Da kommer utbytter i løpet av 2H 2023/1H2024.
Det vil fosse inn cash untatt q1-23 men et 0 res da er heaven selv om de sier vintermånedene er bedre betalt og sterkere dekket enn på lenge.
Sommer mnd som historisk er best men vintermnd har viss bedre rater på nye vinterkontrakter noe som er høyere mot Konsensus siste 10 år og faktisk bedre betalt enn sommeren,utrolig sundt marked får en vel lov og si..
Lykke til og husk og tro på fakta når res kommer snart.
Redigert 12.10.2022 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2022 kl 21:12 2730

E 24: litt strammere vinkling , men ikke noe nytt
Feds rentereferat: Venter at videre rentehevinger er nødvendig
Referatet fra det siste rentemøtet viser enighet om «stø kurs for å bekjempe inflasjonen». Sjeføkonom mener det ligger an til enda et nytt stort rentehopp
Det viser referatet fra rentemøtet til den amerikanske sentralbanken Federal Reserve (Fed) i september, som gir en mer detaljert innsikt i sentralbankens diskusjoner om rentepolitikken.
I referatet går det frem at medlemmene fortsetter å vente at videre rentehevinger vil være nødvendig. Medlemmenes vurdering var at det er behov for å bevege seg mot, og deretter opprettholde en mer restriktiv rentepolitikk for å nå målene om «maksimal sysselsetting og prisstabilitet».
Sentralbankens rentereferat
Den amerikanske sentralbanken har åtte rentemøter i året. Et par uker etter rentemøtet publiseres referatet fra diskusjonene som medlemmene har hatt på mnøtet.
Det kan gi et innblikk i synet på blant annetg renter, inflasjon og den økonomiske utviklingen, og hva medlemmene venter fremover.
I markedene kan referatet gi utslag i valuta, renter og aksjer.
Samtidig blir det pekt på at dagens prisvekst er langt over målet på to prosent, og at prisveksten viser få tegn til avta. Mange av medlemmene i den pengepolitiske komiteen hadde også hevet sine forventninger til rentenivået som må til for å oppnå målene.
Det var også flere som bemerket at det vil være viktig å «kalibrere» politikken for å dempe risikoen for uheldige effekter på økonomien, i lys av dagens «høyst usikre» globale økonomi.
I etterkant av referatet stiger de amerikanske børsene. Mens den brede S&P 500-indeksen er opp 0,2 prosent, stiger teknologibørsen Nasdaq med 0,4 prosent

– Det er liten tvil om at det er bred enighet i Fed om stø kurs for å bekjempe inflasjonen. Så det å få inflasjonen mot 2 prosent mål er det overordnede hensynet. Det er den brede oppfatningen i Fed, sier sjeføkonom Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken til E24.

– Etter hvert som renten stiger mer mot et innstrammende nivå vil det være mer behov for å se på kalibrering. Man kan stramme for mye også, det må evalueres etter hvert, sier han.


Hov sier at flere av medlemmene i sentralbanken understreker at den største faren er å gjøre for lite, med for forsiktig innstramming.
I markedene er det kun små bevegelser etter at referatet ble kunngjort.

Venter nytt kraftig rentehopp

Federal Reserve satt renten videre opp med 0,75 prosentpoeng ved det forrige møtet, slik at den nå er i intervallet 3,0 – 3,25 prosent – det høyeste siden 2008.

Sentralbanken har også varslet at rentene skal settes videre opp. Hov venter renten også ved det neste møtet i starten av november vil bli satt opp med 0,75 prosentpoeng.

De raske og store rentehoppene kommer i en tid med skyhøy inflasjon og sterk lønnsvekst i USA. Sentralbankens budskap har vært at prisveksten er altfor høy, og at den vil gjøre det som skal til for å få den ned mot målet på to prosent.

I august var konsumprisene 8,3 prosent høyere enn i samme måned i fjor. Denne uken er det duket for en ny oppdatering, og økonomene venter den årlige prisveksten vil dempes til 8,1 prosent.

Prisveksten utenom matvarer og energi, den såkalte kjerneinflasjonen, er imidlertid ventet å øke til 6,5 prosent fra 6,3 prosent, ifølge Bloomberg.

Publisert:
Publisert: 12. oktober 2022 20:21
Oppdatert: 12. oktober 2022 21:01
Slettet bruker
12.10.2022 kl 21:17 2693

Det skal bli så deilig å revansjere!!!

Jeg tror det begynner i morgen