Pryme - Q2 den 31 august!

trani
PRYME 29.08.2022 kl 11:12 13732

Hva kan man forvente her?
Tydeliggjøring av veien videre og en mulig avklaring på energi utfordringen?
Mulig det også trekkes opp en godsak fra hatten, som eks nye avtaler?

Kjøpsmuligheter i dag for dem som vil posisjonere seg til Q2 og gulroten.
Har selv plukket opp aksjer igjen her i dag, og er klar for Q2.

Fair pris per dags, kr.18?
Gjennomsnitt kursmål 779% over dagens kurs.

https://www.marketscreener.com/quote/stock/PRYME-N-V-119018998/consensus/


Redigert 29.08.2022 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
Herman*
19.09.2022 kl 13:25 3403

Småaksjonærene vil alltid være blant de siste som får tilgang til info. Som nevnt er det ikke viktig hvor de bygger neste fabrikk, det er eventuelle forsinkelser som teller. Foreløpig er det ukjent når vi kan forvente byggestart på plant 2, så derfor kan vi heller ikke fremsette påstander om forsinkelser. Når det gjelder størrelsen på fabrikkene, har de vel kommet frem til at større ikke alltid er bedre. Vi ser jo også at f eks Qfuel har definert at 100000 tonn plast/80000 tonn olje blir en standard størrelse med noen mindre avvik.
Herman*
19.09.2022 kl 14:47 3357

De fleste av dere fikk vel med dere dagens presentasjon, men her er en liten oppsummering:

1) De nevner ikke Amsterdam med et eneste ord, men de snakker om Plant 2 som vil bli designed basert på erfaringene fra Plant 1 i Rotterdam. Dette betyr i praksis at de ikke har valgt lokasjon for neste fabrikk, men dette kan fort skje innen sommeren. Jeg antar at de ikke trenger å prosjektere ferdig Plant 2 for å se seg om etter partnere og tomt.

2. Plant 2 vil ha en kapasitet på 90 000 tonn olje (Ikke plast). Dette gjøres for å tilpasse kapasiteten til tilgjengeligheten av råstoff. I fremtiden kan de utvide fabrikkene i takt med tilgangen på råstoff.

3. De vil ha en eksponering på 50% mot strømprisene, men i løpet av 3-5 år håper de å ha redusert dette til 25%. Strøm har den fordelen at den bidrar til mer stabilitet i oppvarmingen av reaktorene.

4. De hevder at deres konkurransemessige fortrinn er at de benytter større reaktorer enn konkurrentene. Hvorfor dette er en fordel vet jeg ikke, det kan kanskje andre her på forumet forklare. Det gir ingen utslag på forventet Ebidta sammenlignet med konkurrentene, men det kan hende at risikoen for tekniske utfordringer blir mindre. (Færre kokker mindre søl osv). De hevder også at deres system kan håndtere skitnere/mer forurenset plast. (Dette vil jo medføre lavere sorteringskostnader men også lavere yield).

5. De har gått bort fra ideen om å be om forhåndsbetaling for oljeleveranser- i hvert fall i overskueling fremtid.

6. Prisen og etterspørselen etter feedstock er veldig volatilt for øyeblikket, men de regner med å signere sine første kontrakter i løpet av Q4.

7. De forventer å gjennomføre en rettet emisjon når de har bevist at konseptet fungerer, de tror også på en høyere aksjekurs når denne usikkerheten er fjernet. Dette er jeg helt enig i. Proof of concept vil være kursdrivende.

Konklusjon: De har opplevd forsinkelser som de fleste andre i bransjen, og de har vært litt uheldige med de høye strømprisene siden de nå har valgt å satse på strøm. (Dette kan fort endre seg). Feedstock avtaler i Q4 vil være en trigger, first oil vil være en trigger, men den største triggeren vil være en vellykket oppskalering i Q2/23. Plant one vil ikke bli en pengemaskin, men denne fabrikken vil være grunnlaget for en større utrulling av større og mer lønnsomme fabrikker.
Redigert 19.09.2022 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
Bigdreamer
19.09.2022 kl 15:23 3324

Jag lyssnade också på presentationen och jag delar din uppsummering. Dom nämner också att dom har fått dom delar som orsakade forsinkelsen och att forsinkelsene ligger bak dom😀
Slettet bruker
20.09.2022 kl 10:03 3192

Hyggelig lesning fra presentasjonen. Må innrømme at jeg ikke har fanget opp før, at Pryme's ene reaktor, har kapasitet til det dobbelte av Qfuel' s 3 reaktorer. Plastic Energy og Qfuel med 10 reaktorer til sammen, leverer om mulig ca. 27 Ktonn ferdig olje, mot Pryme' s estimerte 30 Ktonn, på en reaktor. Jeg blir ikke stresset, av at plant 2, ikke er avklart med detaljer ennå. Pryme ser ut til å bli markedslederen, og til hvilken markedsverdi 🤘😁
Bigdreamer
20.09.2022 kl 10:30 3177

Om ikke Pryme drar om Quantafule i verdi når plant 1 er ferdig er markede helt ute å kjører!
Slettet bruker
20.09.2022 kl 16:55 3100

Med tanke på de stakkars akjsjonerene, meg selv som sådan, som har investert i Pryme - så er det ikke godt å si hvor taktpinnen faller. Handelsmønster kan umulig gi noen grobunn for videre investeringer. Har ikke mafiabørsen noe organ og bare terminerer handel i aksjen. Hvis Pryme er avhengig av å hente kapital, så spiller det en rolle at kurs ikke er utbombet - røkla vil jo bare måtte utvannes med større andel aksjer også. Til hvem skal kaktusen sendes 👏👏
trani
21.09.2022 kl 10:27 2987

Her lukter det nye avtaler på gang...
mulig dem lander noe før utgang av september?
Bigdreamer
21.09.2022 kl 12:18 2941

Bra inlägg Trani! Dypt og genomtänkt som alltid:)
Tack för god info!
Fvj
21.09.2022 kl 12:40 2927

Fra å være veldig positiv til Pryme,har jeg nå forandret mening.
Har sendt mail med spørsmål til ledelse og ikke eneste svar å få. Så makan til arrogante mennesker skal man lete lenge etter.
Hadde jeg ikke hatt så stort tap skulle jeg solgt på dagen😡
Begynner å lure på hva de jobber med igrunn,ikke noe oppdateringer på noe.
Start å jobb for aksjonærene snart,ledelsen gjør en skammelig dårlig jobb👍👍👍Måtte bare få ut noe frustrasjon,med minus etter minus hver dag blir det sånn😡
trani
21.09.2022 kl 12:50 2921

Jeg sitter ikke på Inside info, og har nok ikke mer info enn det de fleste har.
Men du tenker vel ikke at spørsmålet som jeg reiser er legitimt slik som ståa er nå?
Ser man bort fra fabrikken, så bør det jo jobbes på andre deler av selskapet, eller tenker du at ledelsen bare sitter å ser på at fabrikken skrues på plass?
Redigert 21.09.2022 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
Bigdreamer
21.09.2022 kl 12:50 2921

Om dom hade varit bättre på att lägga ut info om olika uppdateringar på fabriken och fakta hade kursen varit betydligt högre. Om Pryme kommunicerar bättre blir det mindre osäkerhet i marknaden. Jag väntar minimum till fabriken startar i slutet av året. Kanske jag sitter till mars. Jag har också en del god minus men har alltid haft en horisont till öppning av fabrik eller kurs 25kr.
Men är helt enig med dig att Pryme ledelsen är onödvändigt dålig på kommunikation.
Bigdreamer
21.09.2022 kl 12:52 2918

I q4 blir kontrakt på feedstock signerat. Hörde du på presentationen Trani?
trani
21.09.2022 kl 12:53 2915

Jeg hørte!
Men de sa ikke noe om at Shell kommer til å bli den eneste partneren, vel..?
Redigert 21.09.2022 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Zolly
21.09.2022 kl 12:59 2909

Jeg forstår rett og slett ikke den ekstremt lave prisingen av Pryme med dagens mcap på ca kr 240 mill, inkl en kontantbeholdning på kr 150 mill (etter 2.kv). Kontantbeholding, tomt med nesten ferdig fabrikk og avtale med Shell prises altså til skarve 240 mill...

Ser man f.eks på børsnoterte WASTE PLASTIC UPCYCLING A/S med mcap på kr 870 mill og Quantafuel på ca kr 1,7 mld kan man vel ikke si annet enn at Pryme er hinsides lavt priset forutsatt at ting nå går etter planen.

Quantafuel forstår jeg iom at de er kommet mye lengre i prosessen samt at de vel også eier eller er medeier i en annen resirk. bedrift.

Men f.eks WPU med mcap som er 3,6 gangern av Pryme er for meg ganske uforståelig... De ligger vel også etter etter Pryme i løypa ifht oppstart av første fabrikk.

Noen som har noen god forklaring på den ekstremt lave mcap'en til Pryme?

Redigert 21.09.2022 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
trani
21.09.2022 kl 13:09 2896

Tror det er en kombinasjon av markedsuro og et tillitsfravær til ledelsen.
Dem kommuniserer svært dårlig, og gjør børsakrobatikk. Ingen liker dette.
Men dog blir det også større press på ledelsen for å levere på varene.
Ergo, kan man jo lure på om dem lander en avtale i et eller annen form til før utgangen av september?
Og da snakker vi ikke om feed-stock avtalen.
Hva med fusjon? Kun spekulasjon..
Redigert 21.09.2022 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
Vetle
21.09.2022 kl 16:18 2835

Fvj
Hva var det du ikke fikk svar på ved siste presentasjon?
Spør i vei så skal jeg svare deg så snart jeg har anledning. Hovedaksjonærer er i selskapets administrasjon eller styre så hvilke aksjonærer sikter du til? Du sender mail, sier du, men er det info de har gitt eller noe aksjonærer kan få tilgang på ved å sjekke hjemmesidene, skjønner jeg at innboksen din er tom fra Pryme.
Men spør i vei du så skal vi prøve å svare deg!

Vetle
Fvj
21.09.2022 kl 17:35 2790

Hei Vetle.
Det jeg spurte om var mer info om fabrikken,følger de og på Linkedin,men sjeldent noe oppdatering verken der eller på hjemmeside.
Savner og oppdatering om topp 20 aksjeeiere,den på hjemmesiden blir sjeldent oppdatert👍
Pryme har nok en fin fremtid,men er utrolig frustrerende når det virker som de ikke bryr seg om aksjonærer i det hele tatt.
Dette ser man jo med innsidesalget til han ene.
Vetle
21.09.2022 kl 18:18 2773

Hei Fvj
Vedrørende fabrikken har de sagt at de er forsinket, men regner med «varm» produksjon i mars neste år mot noe tidligere meldt fra selskapet før. Tidsdifferansen er ubetydelig for meg.
Nedsalget fra grunnlegger av selskapet er til primærinnsidere i selskapet. Han er fremdeles nest største aksjonær!
Topp 20 listen er for meg uinteressant, internt eierskap vesentlig mer interessant!
Det omsettes under 100k aksjer til dagen og da styres dette nedover av systemet.
Slå på lyset i 2024 så kanskje du blir positivt til aksjen. Kan stige i 23 og ved oppstart i Rotterdam , men denne er umoden frukt enn så lenge

Ha tålmod og lykke til

Vetle

Herman*
21.09.2022 kl 18:30 2766

Har ikke aksjer i WPU (Dessverre) Den aksjen har jo steget med 60-70% i samme periode som Pryme har falt 20-30%. De guider ingen forsinkelser og kostnadsoverskridelser. De har tre fabrikker i pipeline, den første er under bygging. De kjører på gass og guider langt høyere marginer enn Pryme. De har Vitol, verdens største oljetrader, på eiersiden. Til syvende og sist er det jo ingen selskaper som har en stor fabrikk i drift som tjener penger. Qfuel guider positiv kontantstrøm i Skive i løpet av q4, men de har jo aldri levert hittil, så de må også bevise at de kan levere lønnsomhet. Til sommeren kan vi nok sammenligne ulike fabrikker for å se hva de faktisk leverer. Nå er det mye tro, håp og kjærlighet. Pryme har valgt den enkleste teknologien virker det som, og da vil de i hvert fall ha lavere risiko for å feile. Dette går litt på bekostning av forventet bunnlinje, men kanskje greit å ikke svi av hundrevis av millioner på prøving og feiling, og heller oppgradere hver nye fabrikk etterhvert som de får mer erfaring.
Bigdreamer
21.09.2022 kl 18:52 2748

Vi poc kommer reprising av Pryme. Men folk har dåliga nerver och lite tålmodighet. Det er salgsposter på 2000 aksjer eller små tusenlapper som drar ned kursen. Dom som er inne i Pryme med betydeligt kapital håller på aksjene sine. Studenterna selger og dessverre med tap.
Sebastian_
21.09.2022 kl 19:44 2712

Tror vi alle som pryme-aksjonærer er ganske lei av en blodrød portefølje. Tegnet selv ganske kraftig for aksjer i rep-emisjonen, og sitter på et urealisert tap på ca 30%.
Jeg syntes også at det er vanskelig å få informasjon fra selskapet. Har prøvd et par ganger å nå de ang. spørsmål jeg sitter på uten hell. Det jeg virkelig syntes er verdt å merke er de ekstremt store innsidekjøpene knyttet til emisjonen. Jeg tror ledelsen også har et ønske av høyere aksjepris, men det virker som at selskapets utvikling er viktigere, og så kommer aksjeprisen til å følge etter. For eksempel Atlantic Sapphire har en ledelse som jeg vil si, tenker motsatt. De begynte å legge ut månedlige oppdateringer av biomasse for å prøve å komme med kursdrivende nyheter. Personlig, vil jeg si at dette er forskjellen på et "kvalitets-selskap/styre" mot et grådig styre som har et ønske, personlig gevinst. Selskapets utvikling kommer foran aksjekursen, og det syntes jeg absolutt er bra. Dette blir nok et selskap man enten kan se tilbake på i 2023-2024 og ha tjent store summer på, eller en av de største floppene man har gjort i markedet.
Uansett, så har jeg selv begynt å rebalansere porteføljen for å øke mer i pryme. Vi får se om dette var et godt valg eller ikke de neste årene. Jeg tror det kommer til å bli en ganske stille høst fra selskapet, ettersom de selv sier at feedstock avtaler ikke kommer før Q4. Overrasker meg ikke om vi ser enda leverer kurser, men da vil jeg fortsette å plukke mer for å øke posisjonen min frem til oppstart av fabrikken.
Lykke til til aksjonærer med- eller uten tro på selskapet.
Vetle
22.09.2022 kl 08:02 2598

Sebastian
Jeg sitter selv med et "papirtap" på ca. 40% på Pryme pr dato, men det bekymrer meg ikke.
Pryme står og faller på om de lykkes med drift av Pryme 1 i Rotterdam for deretter foreta en Rollout med strategiske partnere de kommende år.
At kursen synker med dagens situasjon i verden, og daglig omsetning på 3 til 600k kroner, er ikke uventet.
Uansett er det ikke hva den koster idag som er vesentlig, men hva jeg skriver over. Dagens pris er en grei inngang for de som ønsker å snitte ned eller kjøpe seg inn. Pryme kan stå i 6 kroner også den før fabrikken er varm og operativ så glem denne nå og se fremover.
At innsidere har økt beholdningen i selskapet, og Saga Pure m Spetalen er ute, er hverfall en meget god grunn til å vurdere denne med langsiktighet i tankene.
Det mangler Spetalen og da jeg snakket med Saga Pure i 20 var det ikke måte på optimisme fra deres side vedrørende Pryme. Problemet deres er at de mangler langsiktighet i strategien sin hvis selskaper de investerer i ikke stiger fort nok og i tråd med deres policy.

Gjør som Glen Frey sa det først i 72 "Take it easy"

Vetle
Sebastian_
22.09.2022 kl 08:21 2585

Kasta ikke Saga kortene i Pryme også fordi de ikke fikk en plass i styret?
Vetle
22.09.2022 kl 10:52 2531

Sebastian
Jo, som jeg nevner, deres policy. De ønsket plass i styret, men Pryme ønsket ikke dette, heldigvis!
Vetle
Taycon
22.09.2022 kl 16:15 2435

Fantastisk generøse aksjonærer som dag etter dag gir bort aksjer og realiserer tap. Overraskende at det ikke er flere som plukker nedfallsfrukt og vi trenger noen som er villig til å handle noen hundre tusen aksjer for å få litt fart i sakene - noen som melder seg...:)
Taycon
24.09.2022 kl 09:41 2228

Pryme vil stige frem mot ferdigstillelse og jeg forventer hyggelig avkastning på min investering. Totalt uaktuelt å selge noe som helst før dette marerittet er over og kursen går i taket. Flere bør gjøre det samme. Hold på det du har og sop opp billige aksjer på veien - penger på gaten. God helg.
Redigert 24.09.2022 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Integral wolf
26.09.2022 kl 15:07 2079

Har selv lagt den i skuffen og tar den frem en gang til neste år.
Godt nytt år
Manon1
27.09.2022 kl 19:31 1949

Mine aksjer i Pryme ligger ikke i skuffen men klar for salg ila kort tid dvs 4-6 mnd. Tror jeg vil få 300-600 prosent avkastning ila denne korte tidshorisonten.
Herman*
27.09.2022 kl 19:58 1935

P2L anlegg er jo en ny bransje, og undertegnede forsøker i likhet med andre å danne meg en best mulig forståelse av både det tekniske og det forretningsmessige. Pryme hevder at deres konkurransefortrinn ligger i store reaktorer, da dette skal gjøre det enklere å skalere opp osv. Jeg har nylig diskutert dette med Quantafuel. De har jo brukt flere år og hundrevis av millioner på å eksperimentere på sin første fabrikk i Danmark. De sier at basert på sine erfaringer, vil de benytte de samme reaktorene i neste generasjon fabrikker. Videre har jeg forsøkt å finne ut hvorfor Pryme insisterer på å drive produksjonen med elektrisitet. De sier jo at det medfører mer stabil temperaturkontroll, men Quantafuel designer nå sine nye fabrikker til å gå på egenprodusert gass, som i Danmark. Er det noen av dere som vet om sammenlignbare selskaper som velger å kjøre på strøm? Det jeg sitter igjen med er at Pryme ikke ønsker å bruke hundrevis av millioner på å få produksjonen i gang, og har valgt minste motstandsvei for å redusere risikoen. Det er greit nok, spørsmålet blir dog om de er villig til å ta mer teknisk risiko i fremtidige fabrikker i et forsøk på å kutte Opex. Når det gjelder CAPEX, ligger de ganske godt an. De har nylig økt estimatet fra 700 til 900 Euro tonn olje. Andre selskaper operer ikke med "output" men med "input", så her må vi holde tungen rett i munnen. Et nytt Qfuel anlegg på 100 000 tonn (input) og 80 000 tonn (output), er beregnet å koste fra 100-150 mill Euro. Vi vet jo ikke hva slags sluttprodukt de velger å produsere, men hvis vi tar et snitt på 125 mill Euro, blir det 1560 Euro per tonn olje. Kanskje Pryme forsøker å bli det nye "Ikea" innen kjemisk resirkulering. Tror ikke på noen stor kursøkning før markedets appetitt for vekstselskaper øker, samt at produksjon nærmer seg. Akkurat nå skal "alle" ha verdiaksjer med solid bunnlinje, men slikt går i sykluser.
Niel
18.10.2022 kl 09:01 1560

Herlig melding fra Pryme i dag som har sikret finansiering til oppstart og start av produksjon.
Redigert 18.10.2022 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Zolly
18.10.2022 kl 09:52 1509

Det lover godt! God kontantbeholdning nå

Redigert 18.10.2022 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
trani
25.10.2022 kl 13:55 1286

Her skrur det fortsatt, og er langt fra mål..