finansiell sårbarhet i bulk aksjer.

mithra
JIN 01.09.2022 kl 15:36 9855

Vi har alle blitt overrasket over den kraftige nedgangen i bulkmarkedene de siste tre månedene, en periode hvor de fleste hadde regnet med stabile til stigende rater:
Supramax ratene har falt fra 31.000 til 18.000, eller 42%
og Cape fra 38000 til 2500 eller 93%


Kursene på bulkselskapene har etter hvert fulgt med nedover, til tross for at de har rapportert gode q2- resultater og betaler fornuftige dividender:
Jinhui har falt ca 45%, Belco ca 37%, 2020 ca 30% og Gogl ca 31%
Forklaringen på fallene må være at markedet mener at resultatene fremover vil svekkes kraftig og/eller at assetverdiene( markedsprisen på bulkskip) vil falle.

Både inntektene og prisen på skip vil bestemmes av rateutviklingen på sikt, Denne igjen bestemmes av markedsbalansen mellom tilbudte og etterspurte frakter.

Etterspørselen bestemmes av verdens økonomiske utvikling og handelstrømmene.
Verdensøkonomien ser ikke spesielt lystelig ut med en krig i Ukraina som splitter Russland fra vesten, veldig høye energipriser som truer arbeidsplasser i Europa,
tiltagende spenning mellom USA og Kina og stigende renter som truer mede å sende hele verden inn i stagflasjon. Altså ikke veldig lystelige utsikter.

Tilbudssiden derimot ser vesentlig lysere ut. Flåten er ok tilpasset et normal marked og i tillegg vil det bli bygget svært få bulkskip for de neste par årene.

Et nytt oppsving i etterspørselen vil dermed kunne gi god inntjening og høye skipspriser.
Går imidlertid verden inn i en varig nedgangsperiode , vil vi snart se press på inntektene og skipsprisene.

Så hvordan skal vi, i lys av denne usikkerheten vurdere våre bulkselskaper på Oslo Børs?

Tror vi at verden vil friskne til og starte veksten på nytt,vil jeg mene at Gogl er best posisjonert. De har riktignok mye gjeld og vil lide i en overgang pga stigende renteutgifter . Men selskapet er ok dekket inn med kontrakter på den helt korte horisonten ,og kan deretter dra nytte av sin store flåte til å realisere høye inntekter.
Belco vil også lide av stigende renter , men relativt mindre idet de har store deler av gjelden på faste renter. Etter en overgangsperiode vil også Belco dra nytte av høy gearing og realisere god inntjening på egenkapitalen Selskapet er imidlertid allerede ganske høyt priset og vil ikke ha samme oppsiden som Gogl.
2020 vil måtte redusere dividenden den første tiden men vil deretter igjen kunne øke disse betydelig.

Jinhui er et spesialtilfelle idet selskapet er priset så lavt i forhold til de underliggende skipsverdiene . Her er det lettere å ha en oppfatning hvis det motsatte scenariet om verdenshandelen skulle slå inn: fortsatt stagnasjon, lav etterspørsel etter bulk tonnasje og svake fraktrater.

Da må vi tro at skipsverdiene etter hvert vil falle og selskapene må gjøre nedskrivninger av egenkapitalen.
Det ser ut som om Jinhui er best rustet til å ta slike nedskrivninger. Selskapet er det eneste som har egenkapital som overskrider bokført verdi på skipene. I tillegg har de veldig lav gjeld, og kan styre selskapet på egen hånd , upåvirket av bankene.
Belco og 2020 vil sannsynligvis få store problemer mede bankene allerede før nedskrivningen når 20% av flåteverdien. Gogl er i en litt bedre posisjon. Men også dette selskapet vil måtte gjøre store tilpasninger ( salg av skip, nyemisjon, utbyttestans) hvis nedskrivningene nærmer seg 25 -30%
Redigert 06.09.2022 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.09.2022 kl 13:06 6007

Mener bestemt denne ikke har noe over 6 kroner å gjøre, om vi ser 11000 dollar i slutten av året.
Blir ratene liggende de nede over tid og vi får børs fall, ser jeg ikke bort fa at aksjen kan gå mot Atl

Det er ingen vits i å prøve koke suppe på en spiker, smaken blir ikke god.
Oppsummeringen er Stay away
Redigert 06.09.2022 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
kodenavn
06.09.2022 kl 13:38 6062

Og Longstinshit er igjen ute og bruker tid på å snakke ned aksjer han ikke eier.
Som forrige dagen i MPCC. En dag senere hadde han kjøpt seg inn, og MPCC var verdens beste og billigste aksje.
Om få dager har han kjøpt JIN, og det er plutselig verdens beste og billigste aksje.
Den er i hvert fall priset til 30 % av undeliggende verdier, er gjeldfritt, og tjener inn sin egen børsverdi på ET år !
Det er bra nok for meg.
tankardjr
06.09.2022 kl 17:55 5955

Prisingen av jinhui er nå spinnvill. Pris bokført på 0.2 hehe. Ose er en spillebule. Dessuten så gjør jinhui ofte regnskapsmessig fortjeneste når de selger et skip ergo så er ikke skipene bokført for høyt. 8 kr for aksjen er mindre enn de har i overskudd pr aksje i 2022 vil jeg anta når året er slutt
Slettet bruker
06.09.2022 kl 21:43 5851

Nå må du snart gi deg med dette tullet angående rabatt mot Nav, nå har holdt det gående med dette poenget i 2 år, til ingen nytte.
Nå faller verdiene på gamle Supramaxer i takt med ratene, og de alternative børsnoterte verdiene til Jin må en bare anta stuper i takt med asiatisk børs fall.

Som jeg har skrevet 100 vis av ganger på Jin tråder, shipping aksjer prises ut i fra dividende kapasitet, nå har dere fått beviset en gang for alle, selv når Sumpramax raten gikk i 40 k så fikk Jinhui aksjonærene knapt dividende til en mat lapp, rett å slett flaut.
På dagens rater, da får de neppe noen ting.

Jinhui holding faller i dag 14%, hvorfor tror du?
Redigert 06.09.2022 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.09.2022 kl 21:48 5894

Ærlig talt, Mpcc betaler tett opp mot 40% i dividende på dagens aksje kurs, og du har valgt å kjøpe kinesiske Jin shipping i stedet.

Bulk stuper i statene, solide dividende maskiner.
Kursmålet mitt i Jin er 6 kroner, faller Supra raten til 10k og blir liggende der bør ATL utfordres på ny.
Redigert 06.09.2022 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
tankardjr
07.09.2022 kl 14:07 5777

Tull sier du? Det er jo det meglerne går etter for å få rett pris på aksjer, det også p/e. Men siden meglerhus ikke tar dekning i jinhui så blir jinhui priset etter det folk tror den er verdt og ikke hva den er verdt. Folket bestemmer, men det vil ikke si at den ikke er kraftig feilpriset for det er den. Hadde jinhui vært et flyselskap så hadde den vært verdt 70 kr for det elsker folk å eie. Håper du får billig inngang i jinhui igjen, er vel derfor du prøver å baise den ned.
kodenavn
07.09.2022 kl 14:32 5743

Longst:
Helt enig i at MPCC er kjempebra. Har MASSE aksjer der.
Men JIN er også et kupp.

Poenget mitt var at du snakker dritt om aksjer du ikke har, men vil ha.
Når du neste dag har kjøpt, lovpriser du aksjen.
Det synes jeg er grisete oppførsel.
fattigstakkar
07.09.2022 kl 14:35 5771

er det fortsatt noen som bryr seg om hva komiske Ali skriver? hvis du i det hele tatt leser du bør du handle stikk motsatt.
Slettet bruker
07.09.2022 kl 14:36 5782

Jin er ikke noe kupp, spør deg selv hvorfor de har dette notert på Oslo børs, har de ikke børser i Asia?

Nå ryker 8 kroner støtten, da er det nok 6 kroner som kommer
Slettet bruker
07.09.2022 kl 14:44 5794

Begynner det å koke nå Fattigstakkar.
Den komiske er vel han som har tatt i mot drybulk aksjer under hele bulk nedturen, hver eneste dag.
fattigstakkar
07.09.2022 kl 14:46 5789

forventer ikke at du skal skjønne min strategi. Følg med på GOGL i USA i kveld så skjønner du kanskje hvorfor jeg kjøper med begge hender nå.
fattigstakkar
07.09.2022 kl 15:03 5782

Supramaxratene stiger bra i dag, så jeg har kjøpt mer JIN
tankardjr
07.09.2022 kl 22:09 5661

Jinhui er et kupp under normale omstendigheter. Men siden alle bulk aksjer faller så faller også den bulk aksjen med desidert den beste balansen også. Før eller siden og det ser ut som det blir siden så skal denne opp mye. Og det skal den på grunn av all cashen og egenkapitalen som er i firmaet. De andre bulk aksjene med mye gjeld og heftigere utbytte er det verre med i fremtiden. Siden jinhui er litt mer gjerrig på utbyttene så er de også dermed i netto cash og så å si gjeldfritt. Det skal belønnes en vakker dag. Den flåten de har går fint frem til 2030 da det er forventet at da skal det gå over på hydrogen. Sånn sett et det en aksje man kan sitte med en stund uten å frykte emisjon. De fleste er dog med kortsiktig og det tror jeg også går bra. Mange som forventer en oppgang i ratene snart. Futures er futures de snur like fort opp som ned.
Superoptimist
08.09.2022 kl 17:11 5546

Når man ser omsetningsavslutningen idag skal man bli lattermild eller førbanna!!!!

Siste handler
Meglerstatistikk
Kjøper Selger Antall Kurs Utført dato Akkumulert volum Antall handler
UNK UNK 1 7,80 16:25:15 113 231 78
UNK UNK 99 7,80 16:25:15 113 230 77
UNK UNK 7 7,80 16:25:15 113 131 76
UNK UNK 13 7,80 16:25:15 113 124 75
UNK UNK 7 7,80 16:25:15 113 111 74
UNK UNK 6 7,80 16:25:15 113 104 73
UNK UNK 135 7,71 16:19:55 113 098 72
UNK UNK 571 7,71 16:19:55 112 963 71
UNK UNK 290 7,71 16:19:55 112 392 70
UNK UNK 259 7,71 16:19:55 112 102 69
fattigstakkar
08.09.2022 kl 19:51 5472

vending opp både for BDRY og bulkaksjer i USA i dag, så snart blir det JINs tur også :)
Slettet bruker
09.09.2022 kl 11:44 5286

Glem noe mer dividender her.

he Board of Jinhui Shipping and Transportation Limited (the 'Company')
announces that two wholly-owned subsidiaries of the Company entered into two

memorandums of agreements on 9 September 2022 for the acquisition of two

Supramaxes, each at a consideration of US$25,375,000.

The announcement is also available on the website of the Company at

http://www.jinhuiship.com.

For details, please see attachment on http://www.newsweb.no.

https://newsweb.oslobors.no/message/570863

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger leveres av tredjeparter, uten deltakelse fra Nordnet. Les mer om investeringsanbefalinger. Les mer o
Slettet bruker
09.09.2022 kl 11:45 5333

Omsetning 300k kr,
Mandag er det i kjelleren igjen
Stay away
Redigert 09.09.2022 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
09.09.2022 kl 12:25 5295

Har kjøpt en mindre post her, mest fordi Longsitinbulk sier stay away.

Ligger på støttekjøp på høye 7-tall for eventuelle ytterligere kjøp.
fattigstakkar
09.09.2022 kl 12:30 5294

det har vært min strategi lenge :)
Natt1369
09.09.2022 kl 12:31 5370

Beste nyheten på lenge! To 8 år gamle skip for en halv milliard. Ledelsen er opportunistiske, og kjenner markedet i Asia best, tilnærmet monopol på nikkel-frakt, og to panamax i skytteltrafikk mellom Hay point og Thaiwan, lover bra for fremtiden! 🤗
Supramax ratene vil nok fortsette å outperforme capesize en god stund til, har jeg på magefølelsen, og da vil nok flere tørrbulk investorer etterhvert få opp øynene for Jinhui! 😎
Redigert 09.09.2022 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
09.09.2022 kl 12:39 5355

Et nuub spørsmål herifra:

Hvor mange, eller hvor stor andel av skipene til JIN går på lengre time-charter kontrakter? Fant ikke noe om dette i siste kvartalsrapport.

Hvilken side bruker dere for å oppdatere dere på supramax rater (26 av 28 skip er supramax)?
Redigert 09.09.2022 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
Natt1369
09.09.2022 kl 12:44 5342

Ettersom jeg har forstått, går de fleste på spot-rater. Selskapet opplyser kun i årsrapporten om timecharter inntekter, og utifra årets rapport, gikk ingen på timecharter ifjor. Jinhui har pleid å inngå timecharter i usikre tider, dette er ikke tilfellet slik supramax ratene har vært i over halvannet år nå!
mithra
09.09.2022 kl 12:55 5318

Tce for Q2 tyder på at selskapet hadde en god del av skipene på tce

Selskapet selv vil ikke gi opplysninger om kontraktsprofilen
mithra
09.09.2022 kl 12:58 5315

Prisen de betaler er en solid bekreftelse på verdien av selskapets flåte
Du får altså kjøpe en krone for 0,23 kroner
kvirrevi
09.09.2022 kl 13:22 5301

Tusen takk for svar fra flere av dere. Dere virker som en hyggelig gjeng.

Utviklingen i ratene så på ingen måte urovekkende ut.

Nå ble lytteposten doblet, målt etter bokførte verdier er den ikke så liten i min målestokk, men økende.
Redigert 09.09.2022 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2022 kl 15:00 5215

Bruker aksjonærenes dividende penger å kjøper skip, skip som genererer, penger aksjonærene aldri vil få nyte.
Samme greie, år etter år, helt siden de gikk på børs, aksjonærene jubler.

Golden Ocean tilbakebetalte hele innsatsen fra inngang 30-40 kroner, bare på 2 år, i Jin ble det til sammenligning delt ut 90 øre i samme tids periode.
Slik er sannheten om Jin vs andre solide seriøse rederier.

Lykke til videre, her tjener der nok mye penger.
Redigert 09.09.2022 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
mithra
09.09.2022 kl 15:05 5208

På dagens kurs og ved dividenden fra 2021 , blir avkastningen over 11 %.
Ikke værst det.
I tillegg kommer en eventuell kursøkning
tankardjr
09.09.2022 kl 15:22 5184

Er nok mange som tenker slik som longsit her. Er bedre å låne penger til skip og betale ut alt i dividende hvis man får overskudd. Jinhui tenker cash is king og betaler en stor andel av skipene med cash. Dette burde ikke bli straffet med lavere kurs selv om dividende ikke blir like heftig som i gjeldstyngede selskaper. Balansen til jinhui er mest soldi og nå er de snart like store som belships.
kvirrevi
09.09.2022 kl 15:47 5142

Det er da godt at en har både Jin og GOGL, så kan en velge fritt hvor en vil investere pengene.

JIN har 26-28 skip (sånn ca.), GOGL har 94. De opererer i ulike segmenter, JIN i supramax, GOGL i capesize og panamax. Jin er priset til 900 mill NOK mens egenkapitalen er på 4,5 milliarder kroner, GOGL er priset til 17,9 milliarder kroner mens egenkapitalen er på ca. 19,2 milliarder kroner. Helt forskjellig altså, og fritt valg.
Natt1369
09.09.2022 kl 15:53 5131

https://en.sse.net.cn/indices/fdinew2.jsp

Link til asia-rater.

Surigao(Philippines)—Rizhao(China) = Nikkel-frakt
Hay Point(Australia)—Zhoushan(China) = Kull-frakt på pananmax
Singapore via Indonesia to southern China= Kull-frakt på supramax

Det er forøvrig søsterskipene til Hanton Trader II som ble kjøpt i vår, det er snakk om; -hhv. Hanton Trader I og Western Santos.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:722340/mmsi:548883000/imo:9691412/vessel:HANTON_TRADER_I

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:722334/mmsi:548876000/imo:9707417/vessel:WESTERN_SANTOS

Når selskapet går ut nå og kjøper disse 2 skipene, så sier det egentlig det meste om hvordan de ser på markedet fremover!
Redigert 09.09.2022 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2022 kl 15:59 5159

Det sier at, her har vi ikke tenkt å dele ut noe overskudd, her vil vi hver gang vi tjener penger bruke de på annet en å dele de ut til aksjonærene.
Mer aksjonær fiendtlig rederi skal en jaggu lete lenge etter.

Vi har Gogl, Belco, 2020, Flex, Mpcc, Hauto, Gram car, Flng, Fro, listen er lang over flotte dividende rederier der overskuddet deles ut 4 ganger i året og så velger noen Jin? Helt uforståelig.
tankardjr
09.09.2022 kl 16:38 5154

Ja gogl var veldig flott i sin tid med 11 emisjoner i løpet av sin levetid. Men det er klart det er fint med dividende, men dividende blir småkroner når aksjene faller. Hjelper ikke med 1 krone i dividende når aksjen faller 5 kr som i belships.
fattigstakkar
09.09.2022 kl 17:46 5256

Var ikke JIN en av shipping aksjene som skulle stige aller mest fra april til desember 2022 du spådde? Da må det jo være en gavepakke å få kjøpt mye lavere nå når det blir megarally framover, ifølge deg? For du skriver vel ikke ting du ikke mener??? Eller er det noen som har hacket kontoen din?

Longsitinbulk
21.04.2022 kl 00:01
3813
Alle globale drybulk aksjer ligger nå på høyeste nivå så langt i denne tørre syklusen, september 2021 nivåene er brutt i samtlige aksjer bortsett fra Jinhui som fortsatt ligger 3-4 kroner under.

Grunnen til at alle drybulk aksjene har brutt opp er todelt, en forventning om at markedet strammer seg inn mot H2, men viktigst, prisene på drybulk baljer har opplevd en formidabel økning siste 3 måneder.

Når en har i minnet at Jinhui har handlet endel skip i 2021 og at disse skipene nå er in the money både på verdi økning og selskaps inntjening, ja da skal det neppe være noe i veien for at Jinhui også skal bryte opp i trenden og tangere tidligere nivåer slik alle andre dry aksjer nylig har gjort..
Prisene på Supra er opp 50% siste år, og har steget siste kvartal med 12-15%, noe som utgjør 4-5 kroner/aksje i ren verdi økning bare på 3 måneder

Skulle aksjen bryte over motstand 18-20 kroner på volum, et motstands nivå som rimelig sikkert skal testes kortsiktig,
da har ikke aksjen motstand før 26-28kroner- et nivå vi finner tilbake Mars 2010 og desember 2013.

Jeg tror Jin er en av de shipping aksjer som vil gå aller best herfra og ut 2022,
bare alle de skuffede Jin aksjonærene er ferdig solgt, noe de nå bør være, de har solgt siden i september, så rykker det i godfoten.
På vegen tar vi de stusselige 60 ørene i mai.


Redigert 09.09.2022 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2022 kl 17:59 5237

Stemmer det, den gikk også fra 12,5 til 18 når jeg anbefalte å kjøpe den, tjente en herskere med penger på den traden.
Da den gikk i 18 og x dividende 23 mai anbefalte jeg å selge den, til manges store forargelse , den falt til 8 kroner, noe som også var mitt kursmål i fallet.

De som lyttet den gang tjente en bøtte med penger mot dividende dag og unngikk store tap på veg ned.

Gamle innlegg har ingen verdi, den tid den sorg.
Aksje markedene og drybulk markedet er et helt annet sted i dag en den gang, som du sikkert vet.
Drybulk markedet snur ikke opp nå, dette er bare et blaff inn i resesjonen.

Jinhui sier i dag med siste kjøp, her vil vi ikke dele ut dividender og knuser drømmen til dividende tilhengere.
Skal en kjøpe noe, kjøp seriøse rederier.

Stay away
Redigert 09.09.2022 kl 18:09 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
09.09.2022 kl 18:13 5214

Siden du synes det er helt uforståelig at noen velger å kjøpe aksjer i dette selskapet nå regner jeg med at rederiets policy var helt annerledes i april da du anbefalte å kjøpe? Det eneste jeg har fått med meg har skjedd, er at de har begynt å betale hyppigere utbytter, stikk i strid med dine spådommer. Så du for oppdatere oss på hva som gjorde ledelsen verdt å satse på i april som ikke er gyldig lenger nå.
tankardjr
09.09.2022 kl 18:32 5190

Hvorfor er det stay away? Er vel mer stay away i gogl der klokken tikker mot tap. Når time charter kontraktene går ut så er det hel svart i gogl og 2020 bulkers. Jinhui tåler også lavere rater enn belships på supra. Hadde jeg vært sjef i gogl så hadde du fått 0 kr I utbytte rett og slett fordi klokken tikker mot tap. Går ikke lange stunden i gogl på rater på 5000 dollar før emisjon et et faktum. Og siden aksjemarkedet tenker langsiktig så ser jeg ingen oppside i gogl. Det brenner på dassen i gogl og de betaler ut utbytte. Men i følge longs så er det seriøs ledelse. En veldig kortsiktig ledelse vil jeg si.
fattigstakkar
09.09.2022 kl 18:48 5152

Det er noen som har advart mot gjeldskostnadene for bl.a. SBLK https://seekingalpha.com/article/4520808-star-bulk-carriers-unprepared-for-higher-interest-rates, men veldig mye skal gå galt før GOGL, SBLK eller 2020 skulle trenge emisjon. Da snakker vi om et par år med sammenhengende tap. JIN er åpenbart langt billigere, men det er vanskelig å regne på riktig verdi i et selskap som alltid har blitt priset med enorm rabatt til NAV. Jeg tør derfor ikke sitte veldig tungt her, og pleier å ta gevinst på deler av aksjene på dager med solid oppgang, som i dag. Blir aldri helt klok på dette selskapet, og forholder meg til det veldig annerledes enn jeg gjør med andre bulkaksjer. Men så enormt rabattert som den er, frister det å ha en mindre post. Det irriterende er at det så ofte er umulig å få solgt noe uten å presse kursen ned. Hadde det vært bedre likviditet hadde jeg nok sittet litt tyngre. I dag var atypisk i så måte, så benyttet sjansen til å selge det jeg kjøpte på 7-tallet i forrige uke.
mithra
10.09.2022 kl 11:30 4942

Er ikke helt sikker på at det er det som er budskapet fra ledelsen

De betaler aldri dividende for q3, og spørsmålet om endelig dividende for hele 2022 avgjøres ikke før i februar 2023.
Hvordan bulkmarkedene ser ut da er det ingen gitt å vite sikkert idag.
Det eneste som er sikkert er at Jinhui vil ha en veldig solid finansiell posisjon med høy egenkapital og relativt lav gjeld.