finansiell sårbarhet i bulk aksjer.

mithra
JIN 01.09.2022 kl 15:36 9857

Vi har alle blitt overrasket over den kraftige nedgangen i bulkmarkedene de siste tre månedene, en periode hvor de fleste hadde regnet med stabile til stigende rater:
Supramax ratene har falt fra 31.000 til 18.000, eller 42%
og Cape fra 38000 til 2500 eller 93%


Kursene på bulkselskapene har etter hvert fulgt med nedover, til tross for at de har rapportert gode q2- resultater og betaler fornuftige dividender:
Jinhui har falt ca 45%, Belco ca 37%, 2020 ca 30% og Gogl ca 31%
Forklaringen på fallene må være at markedet mener at resultatene fremover vil svekkes kraftig og/eller at assetverdiene( markedsprisen på bulkskip) vil falle.

Både inntektene og prisen på skip vil bestemmes av rateutviklingen på sikt, Denne igjen bestemmes av markedsbalansen mellom tilbudte og etterspurte frakter.

Etterspørselen bestemmes av verdens økonomiske utvikling og handelstrømmene.
Verdensøkonomien ser ikke spesielt lystelig ut med en krig i Ukraina som splitter Russland fra vesten, veldig høye energipriser som truer arbeidsplasser i Europa,
tiltagende spenning mellom USA og Kina og stigende renter som truer mede å sende hele verden inn i stagflasjon. Altså ikke veldig lystelige utsikter.

Tilbudssiden derimot ser vesentlig lysere ut. Flåten er ok tilpasset et normal marked og i tillegg vil det bli bygget svært få bulkskip for de neste par årene.

Et nytt oppsving i etterspørselen vil dermed kunne gi god inntjening og høye skipspriser.
Går imidlertid verden inn i en varig nedgangsperiode , vil vi snart se press på inntektene og skipsprisene.

Så hvordan skal vi, i lys av denne usikkerheten vurdere våre bulkselskaper på Oslo Børs?

Tror vi at verden vil friskne til og starte veksten på nytt,vil jeg mene at Gogl er best posisjonert. De har riktignok mye gjeld og vil lide i en overgang pga stigende renteutgifter . Men selskapet er ok dekket inn med kontrakter på den helt korte horisonten ,og kan deretter dra nytte av sin store flåte til å realisere høye inntekter.
Belco vil også lide av stigende renter , men relativt mindre idet de har store deler av gjelden på faste renter. Etter en overgangsperiode vil også Belco dra nytte av høy gearing og realisere god inntjening på egenkapitalen Selskapet er imidlertid allerede ganske høyt priset og vil ikke ha samme oppsiden som Gogl.
2020 vil måtte redusere dividenden den første tiden men vil deretter igjen kunne øke disse betydelig.

Jinhui er et spesialtilfelle idet selskapet er priset så lavt i forhold til de underliggende skipsverdiene . Her er det lettere å ha en oppfatning hvis det motsatte scenariet om verdenshandelen skulle slå inn: fortsatt stagnasjon, lav etterspørsel etter bulk tonnasje og svake fraktrater.

Da må vi tro at skipsverdiene etter hvert vil falle og selskapene må gjøre nedskrivninger av egenkapitalen.
Det ser ut som om Jinhui er best rustet til å ta slike nedskrivninger. Selskapet er det eneste som har egenkapital som overskrider bokført verdi på skipene. I tillegg har de veldig lav gjeld, og kan styre selskapet på egen hånd , upåvirket av bankene.
Belco og 2020 vil sannsynligvis få store problemer mede bankene allerede før nedskrivningen når 20% av flåteverdien. Gogl er i en litt bedre posisjon. Men også dette selskapet vil måtte gjøre store tilpasninger ( salg av skip, nyemisjon, utbyttestans) hvis nedskrivningene nærmer seg 25 -30%
Redigert 06.09.2022 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
tankardjr
13.09.2022 kl 09:41 4841

Den slår tilbake nå. Jeg synes det ser bra ut snart så ser vi profitten gå opp også. Med stadig nye skip inn i rederiet så skal det en del til å ikke dra inn 20 musd i ren profitt i kvartalet på 15 til 20 tusen usd pr dag. De øker stadig vekk antallet skip bselv om vi må regne at de selger noen av de eldste skipene også. Forundrer meg ikke om vi får et salg av en de eldste skipene og en regnskapsmessig profitt på det skipet.
Slettet bruker
19.09.2022 kl 13:01 4606

Kjøper ikke en aksje her over 6
Helt umulig at den enda ligger så høyt som 8, men det vil nok endre seg i ukene fremover
fattigstakkar
19.09.2022 kl 14:03 4542

Mye på billigsalg i dag, men måtte finne rom til litt JIN under 8 kr også etter å ha solgt det meste på 9,31 på torsdag.
tankardjr
19.09.2022 kl 17:52 4423

Vel 8 kr er jo super billig så lenge de tjener bra med gryn i spot markedet. Jeg hadde vært mer redd i gogl på 80 til 90 kr. I det firmaet der så går den ene lange kontrakten ut etter den andre. På slutten av 2022 så har de bare dekket inn 50 prosent av flåten på gode nivåer. Gogl har også en forholdsvis høy break Even på 14 tusen dollar. Jin er vel på ca 9 tusen
Natt1369
20.09.2022 kl 15:00 4236

Utbyttet er på konto, kjøpte like godt 4000 aksjer til på 8,50! 🤘
Superoptimist
21.09.2022 kl 17:00 4054

Du Natt1369. Skal vi kalle OSE et galehus eller et rottereir? Se avslutningen idag igjen!!!!!

Siste handler
Meglerstatistikk
Kjøper Selger Antall Kurs Utført dato Akkumulert volum Antall handler
UNK UNK 2 8,69 16:25:05 119 305 111
UNK UNK 2 8,69 16:25:05 119 303 110
UNK UNK 2 8,69 16:25:05 119 301 109
UNK UNK 155 8,60 16:18:49 119 299 108
UNK UNK 97 8,66 16:18:22 119 144 107
UNK UNK 303 8,66 16:18:22 119 047 106
UNK UNK 1 017 8,66 16:16:40 118 744 105
UNK UNK 303 8,66 16:16:40 117 727 104
UNK UNK 46 8,65 16:16:37 117 424 103
UNK UNK 400 8,64 16:16:35 117 378 102
Redigert 21.09.2022 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Natt1369
21.09.2022 kl 18:14 4002

Ikke noe å undres over, idag investerer jo "alle" på børs og krypto. Vet av studenter som investerer latterlige små-summer på noen hundre-lapper, og noen har nok heller ikke fått med seg hva kurtasje er. 🙈
Redigert 21.09.2022 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
mithra
06.10.2022 kl 16:08 3768

Ser ikke sånn ut
Futtene har i lengre tid pekt på Supra og Handy som de eneste lønnsomme skipsklassene å være investert i de neste 18 månedene.
Og når du skal velge mellom Belships og Jinhui, så skal en ta i betraktning at Belship er priset til 6 ganger verdien av Jinhui sin egenkapital.
Burde ikke være veldig vanskelig, for å si det sånn.
bulkinvest
06.10.2022 kl 23:07 3663

Ganske sikkert at vi får løft i kursen framover!!
shipanalyse
10.10.2022 kl 16:20 3463

Hvilken dato kommer utbytte
tankardjr
10.10.2022 kl 17:33 3385

Utbytte er betalt ut for denne gang. Ser ut som noen kjøper seg inn. 10 prosent på en dag er pent men det blir slikt hvis noen kjøper seg inn og omsetningen går tregt.
Superoptimist
11.10.2022 kl 17:29 3184

Glem utbytte. Idag fyker denne aksjen opp og ned 10%. Det må sitte noen skikkelig djevler ved gamblerbordet.
tankardjr
11.10.2022 kl 18:57 3124

Ja merkelige svingninger. Men det er nok mest truseskvettere som så at jinhui ikke klarte å holde seg oppe på 10 tallet og kasta kortene. I tillegg så var det nok noen som kjøpte seg inn. Dårlig dag uansett over hele fjøla. Men jinhui bør klare seg godt igjennom europeisk resesjon da jeg har hørt lite om disse problemene i Asia. Tror på sikt at slike Value case som jinhui kan bli bra på noen måneder sikt. Ose og norske selskaper får bananrepublikk rabatt nå med økt arbeidsgiveravgift og laks har fått ødelagt profitten på flere år. Så det kan hende tørrbulk vil få flere investorer da tørrbulk er billig og container er ødelagt av fremtidige nye skip. Sånn jeg ser det er det bare tørrbulk og kanskje tank som er stedet å være. Men tank er priset høyere enn tørt.
Natt1369
15.10.2022 kl 16:19 2906

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:722340/mmsi:477856500/imo:9691412/vessel:HANTON_TRADER_I

Da er Hanton Trader I overtatt av Jinhui, og har fått navnet Jin Chao.
Skipet ventes å ankomme Surigao på Filippinene iløpet av morgendagen, flåten teller nå 24 supramax, 2 panamax, og en innleid ultramax.
Da venter vi bare på Western Santos, som befinner seg i Mexico-gulfen for øyeblikket.
Vil minne om at aksjekursen i 2018 lå mellom 8 og 13 kr, med en flåte på bare 19 skip.
tankardjr
18.10.2022 kl 17:27 2710

Da har jinhui solgt sine 2 panamaxer og det ble ca 1 million dollar I gevinst på salget i forhold til bokførte verdier i regnskapet. Det var ikke stort men det viser jo at regnskapet kan brukes til å estimere nav og reelle verdier. Ergo jinhui prises til 0.22 kr for 1 kr I selskapet reelle verdi. Jinhui selges da til en rabatt som er hinsides.
Natt1369
18.10.2022 kl 17:43 2687

Det mest positive ved salget er at det nå kun er Taho Circular som seiler mellom Taiwan og Australia, og det skipet er forøvrig innleid.
Evt. engstelser rundt en konflikt mellom Kina og Taiwan burde derfor være minimale nå, hva angår selskapet.
shipanalyse
21.10.2022 kl 11:08 2441

Positive signaler i JIN
Superoptimist
21.10.2022 kl 16:31 2355

Siste handler
Meglerstatistikk
Kjøper Selger Antall Kurs Utført dato Akkumulert volum Antall handler
UNK UNK 1 9,38 21.10.2022 16:25:08 41 932 66
UNK UNK 71 9,38 21.10.2022 16:25:08 41 931 65
UNK UNK 500 9,38 21.10.2022 16:25:08 41 860 64
UNK UNK 12 9,38 21.10.2022 16:25:08 41 360 63
UNK UNK 167 9,38 21.10.2022 16:25:08 41 348 62
UNK UNK 93 9,38 21.10.2022 16:25:08 41 181 61
UNK UNK 80 9,38 21.10.2022 16:25:08 41 088 60
UNK UNK 160 9,38 21.10.2022 16:25:08 41 008 59
UNK UNK 125 9,62 21.10.2022 16:19:44 40 848 58
UNK UNK 308 9,57 21.10.2022 16:19:34 40 723 57

Ser man på denne sluttauksjonen, nå igjen, må man jo lure på OSE???? Bare kjeltringstreker fra ende til annen!
Slettet bruker
21.10.2022 kl 17:35 2302

Hva er problemet?
fattigstakkar
24.10.2022 kl 14:24 2051

Er det ingen aksjonærer igjen som følger med på hva selskapet driver med? Vurderer å kjøpe meg inn igjen, men er usikker på krumspringene fra ledelsen, og markedets umiddelbare reaksjon er at dette ikke var bra. Er det?
mithra
24.10.2022 kl 15:00 2020

Det må du selv vurdere.

Mine umiddelbare refleksjoner til de siste dagers salg av tre skip er :
1. De har generert ca usd 48 mill i kontanter.
2. Selskapet har monetarisert ca usd 19 mill av oppskrivingsgevinstene fra 2021.
3. De har fått bekreftet fra tre salg, at bokførte skipsverdier samsvarer godt med markedsverdiene ( NAV)
4. De har forbedret aldersprofilen på flåten.
fattigstakkar
24.10.2022 kl 15:05 2012

Takk for svar. Var min umiddelbare reaksjon også. Har så smått begynt å kjøpe meg inn.
Superoptimist
24.10.2022 kl 15:27 1980

Vet ikke hva som feiler deg jeg, men, enten kan du ikke lese eller så kan du ikke forstå!
Slettet bruker
24.10.2022 kl 15:50 1946

Feiler meg?
Du poster de samme tullet om disse slutt auksjonene gang på gang, hva er problemet?

Er du missfornøyd med slutt auksjonene, så kjøp aksjer da vel, eller du må akseptere tingenes tilstand.
Slik er det, når du sitter i et papir, uten omsetning, som ingen kjøper, det er jo frivillig å eie denne Kinesiske upopulære selskapet.
Skal en eie Supra er det er supert alternativ på Oslo børs, der kjøper de aksjer og de venter på fint q3 dividende.
Redigert 24.10.2022 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
mithra
25.10.2022 kl 12:58 1807

Pr dato peker cape-futtene i retning av betydelige tap for eierne i 2023..
Det kan innebære at vi havner i scenariet med fortsatt stagnasjon,lav etterspørsel etter cape-tonnasje og ditto svake cape-rater.
Isåfall venter det nedskrivninger av flåteverdi. . Skjer det, rekker ikke eventuelle utbytter for Q3 - 22 særlig langt
.Hvordan de store aktørene i cape-aksjer stiller seg, får vi snart se. De vil i så fall øke shortene sine betydelig.
Skjer ikke dette i i løpet av de neste ukene bør faren være være over for denne gang.
shipanalyse
25.10.2022 kl 13:14 1787

Det er mye tullprat på dette fora
Realis
26.10.2022 kl 13:01 1663

Salg? "Papirene" fattigstakkar vedlegger dreier seg om kjøp av fartøyer.
mithra
26.10.2022 kl 15:19 1605

Med et så "ambisiøst" nick, burde du anvende tiden til egne analyser
Jeg venter i spenning..
kvirrevi
07.11.2022 kl 11:53 1190

Skuffende rater for supramax båtene til JIN om dagen, med et kraftig fall forrige uke, men dette kan vel snu like fort som det gikk ned.