Energiutgiftene i Elkem blir astronomiske-

ball123
ELKEM 02.09.2022 kl 09:59 2802

Alle er positive til Elkem og mener selskapet er underpriset. Hvorfor er i såfall Elkem underpriset. Jeg mener det ikke er tilfelle. Fallhøyden i Elkem er meget stor pga de høye energiutgiftene til selskapet.
Strømutgiftene slår rett inn på bunnlinjen og påvirker driftsresultatet negativt. Pandemien i Kina ødelegger også for selskapet. Videre har nylig flere innsidere solgt aksjer. Hvorfor gjør de det...........
På eiersiden er Elkem dominert av Kina. Det er heller ikke positivt. Når vi også vet at USA er igang med å opprette egne produksjonslinjer for silisium og poly er dette heller ikke positivt for Elkem.

Mitt kursmål med utgangspunkt i mange negative drivere er derfor 20-25 kr
karve
02.09.2022 kl 10:06 2781

Her var det da voldsomt mye negativt, har du foreksempel satt deg inn i Elkems fantastiske strømavtale?. Nei , du får nok lite god respons på dette innlegget
ball123
02.09.2022 kl 10:13 2770

Nei, jeg har ikke satt meg inn i strømavtalen. Kan du belyse den. Kullprisene har gått svært mye opp. De fyrer med kull i Kina.
ball123
02.09.2022 kl 10:13 2771

Nei, jeg har ikke satt meg inn i strømavtalen. Kan du belyse den. Kullprisene har gått svært mye opp. De fyrer med kull i Kina.
Winter is Here
02.09.2022 kl 10:23 2742

Kursmål på 25 kroner gir MCAP på 16 milliarder, noe de kan få i kontanter innen 2-3 kvartaler. Da er det bare å ta av hele selskapet av børsen hvis markedet vil prise selskapt til det samme de har i kontanter.
Redigert 02.09.2022 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
karve
02.09.2022 kl 10:34 2723

Vil anbefale deg da du tydeligvis ikke har satt deg inn i Elkem før ditt innlegg foreksempel å lese tråden fra Nucleus her, om opsjonsavtaler, marked osv......
nucleus
02.09.2022 kl 11:02 2676

Wow, så imponerende debatt innlegg om Elkem. Elkem er på god vei til sitt beste driftsresultat på 118år. Herlig tolkning du har av kvartals rapporter , så EPS ( 7,85kr/aksje hittils iår), veldig imponerende. Åpenbart en alternativ agenda.. for oppnå billige aksjer. Strømkontrakter og strømavtaler finnes jo offentlig for Elkem likeså..
bålfreak
02.09.2022 kl 13:35 2600

Farlig når alle er helt ukritiske til et selskap. Ingen av dere svarer på spørsmålene mine.
Elkem har jo lagget markedet.Hva er årsaken til det.
Silisiumprisene vil sannsynligvis falle fremover. Strømutsiktene er negative med skyhøye priser på kull osv. Elkem må dessuten betale høye gebyrer for Co2 utslippene sine.
Alt dere er opptatt av er jo priset inn i aksjekursen.
Tøff
02.09.2022 kl 17:45 2472

Dette var veldig negativt. Det meste av dette er nok feil. ELK har energiavtaler for lang tid, som er meget gunstige. Det kinesiske eierforholdet og virksomheter blir av flere ansett som gunstig. Selskapet har en fot innenfor markedet i Østen. Selskaper har hatt sitt beste kvartal noensinne. Jeg anbefaler at du leser innleggene til nucleus, som sitter med stor kunnskap om selskapet. Jeg kan være enig i at det er negativt at insidere selger aksjer. Dette er forbigående, men det er en påkjenning for andre aksjonærer når det skjer.
Volume
02.09.2022 kl 18:43 2421

85% av selskapets silisium produksjon ligger i Nord-Norge, så hva er problemet?
Økonomen
02.09.2022 kl 18:46 2415

Elkem har en meget god langsiktig strømavtale, tror ikke denne skal reforhandles med det første. Men det som kommer til å være en signifikant utgift er naturgass med mindre de finner på en snedig løsning for å korrigere de astronomiske prisene... Ja også gjelder dette Hydro også.
Økonomen
02.09.2022 kl 18:49 2409

Vel og merke så mener jeg i Norge, i andre land så vet jeg ikke hva slags avtaler de har. Og det kan såklart påvirkes av strømprisene i de respektive land. Spørsmålet blir da hvordan det helhetlig ser ut.
Økonomen
02.09.2022 kl 18:52 2403

Kan videre se for meg at det sikkert er en andel som har kjøpt aksjer eller fond som tenker "verden går til helvete. strøm er dyrt. olje er dyrt. jeg selger alt" :) Så om du ser ting går litt ned i verdi her og der kan det jo også være folk som får panikk.. Gikk ikke regjeringen nå nylig ut å sa at de ville dekke vesentlige deler av strømregningen ?
Volume
02.09.2022 kl 20:09 2340

Riktig. Elkems konkurrenter sliter med høye energipriser. Derfor må de ha høye priser på sine produkter. Dette tjener Elkem på som selger sine produkter i samme marked, men har lavere energikostnader. I tillegg er Elkem tungt inne i utvikling av biokull til sin produksjon for å erstatte vanlig kull. Hva da med CO2 avgift? Med de utbyttene som det nå snakkes om vil dagens kurs gi en hyggelig direkte avkastning. Ref Kapital i dag.
Winter is Here
26.10.2022 kl 07:09 1756

Elkem klarte seg bra selv med streik!

Jeg har troa på Elkem de har flere fordeler sammenlignet med andre i segmentet og bra produktportefølje.

Utsiktene for 4 kvartal er litt mer usikre, jeg tror det gjelder markedet generelt.

The market sentiment is impacted by high energy prices in Europe, macroeconomic uncertainty, and slower growth.
The Silicones market in China is weak going into the fourth quarter, while demand and prices are holding up for
specialties in EMEA and the US. The demand for silicon and ferrosilicon is negatively impacted by the closures in
aluminium and steel industries, but Elkem is capitalising on superior cost positions. Carbon Solutions will likely see
lower demand and possibly margin pressure due to closures in steel however, from a high level in the third quarter
Redigert 26.10.2022 kl 07:29 Du må logge inn for å svare