MAGNORA . BØRSENS GRØNNE SEDDELPRESSE

canarias
MGN 04.09.2022 kl 12:30 208158

ETT AV BØRSENS MEST ANONYME SELSKAPER KAN BLI EN PENGEMASKIN I ÅRENE SOM KOMMER OG MED DAGENS LAVE PRISING BØR IKKE ETT OPPKJØP KOMME SOM NOEN OVERRASKELSE.
Magnora sa i forbindelse med Q2 at det opplever stor interesse fra store energiselskaper om å kjøpe opp enten prosjekter eller selskapet som helhet.
Magnora er nå i ferd med å starte høstingen av sine prosjekter og pengene vil begynne å flomme inn på bunnlinjen.
Magnora har bevist at de klarer å plukke lønnsomme investeringer og i dagens energisituasjon har de blitt mer gullkantet enn noensinne.
Redigert 04.09.2022 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
hill
15.02.2023 kl 15:48 8902

Er dette børsens beste grønne selskap?

Listen over selskaper de er investerte i, er bare imponerende!

Se nyeste presentasjon her:

https://kommunikasjon.ntb.no/ir-files/17847805/2107/2826/Magnora%20ASA%20Q4%20and%20FY%202022%20Presentation.pdf
thomasb
16.02.2023 kl 11:37 8548

Magnora er et veldig spennende selskap. De jobber først og fremst skritt for skritt med høy kvalitet, men tenker også at Magnora skal bli en del av større strukturelle aktiviteter i markedet i 2023. De kan bli kjøpt eller fusjonere. De kan/bør børsnotere porteføljeselskaper, og er godt posisjonert for å lykkes med attraktive kjøp fremover. En aksje man bare bør kjøpe og ikke selge de kommende par årene. Svært vanskelig å forutse timing på triggere man ikke vil gå glipp av.
canarias
16.02.2023 kl 19:59 8324

Bra innlegg thomasb.
Store aktører snuser på Magnora så oppkjøp eller fusjoner kan kunne komme når som helst,
det er nå fremover høstingen og syning av verdier vil begynne å komme frem i lyset , på bunnlinjen og medier for alvor.
Magnora har lagt ett imponerende grunnarbeide i sine portefølje.
nutellut
17.02.2023 kl 12:11 8193

vi får bare håpe at den kan kunne faktisk kommer ;-)
Stoltzen
20.02.2023 kl 10:33 8050

Hei, ganske spennende selskap dette. Er det noen som tør å spå hva neste emisjon for Evolar blir på? Ligger risikoen for selskapet mest på fordampningsteknologien som de forsøker å skalere opp?
Hammerix
21.02.2023 kl 09:54 7756

Er lite som er blitt kommunisert fra/om Evolar siden sommeren, og veldig vanskelig å spå. Har jo vært snakk om en IPO i lang tid, men det eneste vi får høre er at de vurdere flere alternativer. Clarksons skrev i sitt 4Q - First take: "Other events from the Quarter includes that industrial partners has allowed Evolar to consider financial alternatives" Vi vet jo ikke hvem disse partnerne er, men MGN opplyser at det foreløpig er 3 stk og at Evolar har "paying customers". Var ukjent for meg at disse inntil nylig forhindret Evolar fra å søke andre finansielle alternativer.
Hva som rent teknisk er den største utfordringen vet jeg heller ikke. MGN kommuniserer at alt går etter planen uten å si noe særlig mer.
Det som har skjedd siden i sommer er at Magnora har gitt Evolar et konvertibelt lån for å finansiere utvikling og ansettelser. De har ansatt ganske mange og den nyeste stillingen de har ute er: Purchaser - Turnkey line. https://www.linkedin.com/jobs/search/?currentJobId=3473333557&f_C=56464274&geoId=92000000&originToLandingJobPostings=3473333557
På grunn av det konvertible lånet, så regner jeg med at Magnoras eierandel da kan overstige de 63,5% som de har i forbindelse med en eventuell emisjon.
Stoltzen
21.02.2023 kl 13:30 7623

Takk for godt svar. Det er litt vanskelig å gjette på hvor mye Magnora potensielt må ut med i konvertible lån/emisjoner i årene fremover. Men at det kan bli en del er det vel ikke tvil om.
Solcelleparkene er riktignok noe konkret og det ser veldig lønnsomt ut fremover. Samme med de andre prosjektene innenfor vind. I tillegg er ledelsen bra.
Jeg forsøker vel egentlig å overtale meg selv til å gå inn her, men usikkerheten rundt Evolar bremser meg litt.
Hammerix
21.02.2023 kl 14:44 7939

Skjønner. Når det gjelder Evolar, så er forretningsideen å selge en turnkey løsning til solcellefabrikanter. De selger med andre ord teknologien sin, og skal ikke lage solceller selv. Fordelen med dette er jo at man nødvendigvis slipper enorme investeringer. P.d.d så finansieres Evolar gjennom betalende kunder (De omsatte for 60 mill i sommer), konvertibelt lån og Magnora sin balanse. Slik jeg har tolket det, så tror jeg ikke Magnora vil ha store utgifter med Evolar i årene som kommer. I emisjoner/ børsnotering tror jeg heller hensikten er å selge seg litt ned til industrielle aktører. Det har også blitt kommunisert mulighet for at eventuelle aksjer i Evolar deles ut til aksjonærer i Magnora. Men som sagt, det er lenge siden vi har fått noe konkret derifra og for min egen del så regner jeg Evolar som en joker som har begrenset nedside og potensiell svært stor oppside 😀
Redigert 21.02.2023 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
21.02.2023 kl 16:43 7793

Såvidt jeg har skjønt, venter Evolar kun på et gunstig børsklima. Etter min mening er det viktig å velge riktig tidspunkt, og jeg er helt enig i at det ikke har vært noen gunstige tidspunkt for dette hittil.
Hammerix
21.02.2023 kl 22:37 7726

Helt enig med dr. Eval, og det er nok grunner til at vi ikke har fått mer info. Tidspunkt og timing er svært viktig. En IPO når hele fornybar-bransjen faller voldsomt er lite hensiktsmessig. Ledelsen vet hva de driver med. Jo lengre Evolar har kommet i sin utvikling, desto bedre er det når Magnora skal synliggjøre verdiene. Kikket tilbake på en av pitchene til Evolar fra i fjor, og der hadde de forhåpninger om omsetning på €104 mill i 2025. Dette skal man nok ta med en klype salt, men potensialet er stort hvis ting klaffer
Redigert 21.02.2023 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Stoltzen
22.02.2023 kl 09:36 7585

Takk for oppklaring. Har hørt på en del presentasjoner om Evolar nå, og det er et rimelig stort oppside-case som du nevner. Jeg finner dog ingenting om omsetning i fjor, men er det relatert til nye samarbeidsavtaler i 2022, eller tidligere inngåtte avtaler?
canarias
22.02.2023 kl 13:05 7647

I dagens energisituasjon vil Evolar bli tatt godt i mot i en eventuell børsnotering.
Har en kvalitet og er i rette segmentet trenger en ikke vente eller frykte børsnotering.
Hammerix
04.03.2023 kl 21:19 7112

Jepp. Vi venter på nyheter om både Evolar og Sør Afrika. Sistnevnte skulle være «ready for sale» i 2022. Det er nok lange prosesser, men har håp/forventning om at vi får noe konkret derifra snart. Mye kortere vei fra salg til betydning på balansen i Sør Afrika enn det er i Helios. Når det er sagt kan det gjerne komme utbytte fra Helios allerede nå. Magnora er et spennende selskap med mye på gang 😀
Hellhammer
05.03.2023 kl 19:50 6854

Enig i dette.
1 måned igjen av Q1 men pr no lite begivenhetsrikt kvartal (Penguins-betaling og overlevert to små Helios prosjekt), som nok ikke helt står til mine forventninger.
Men som Hammerix skriver prosessene er nok lange, og Sneve har nok i flere tilfeller kanskje vært litt for optimistisk i gitte sammenhenger mtp hva som det fristes med til aksjonærene.

Ble vel nevnt ved Q3 at noe kunne formalisere seg i UK også når som helst (gitt dagens dato), men av salg så hadde det (kursmessig) vært særdeles morro med salg i SA.
SA er en liten Joker i Magnoras portefølje. Tror flere er spente på om selskapet lykkes/hvor godt di lykkes der nede.
JALLA
06.03.2023 kl 08:00 6634

Ved å lytte til denne så får ma en beskrivelse om Strøm situasjonen i Sør Afrika og Namibia. Her vil det kunne materialisere seg enorme verdier for Magnora i kommende år. Lytt fra 38 min og utover. Her forklarer panelet om en totalt fraværende strøm situasjon i SA og Namibia.

https://vimeo.com/803474750/a11f0abecd
Redigert 06.03.2023 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Hellhammer
06.03.2023 kl 21:37 6345

Mye issues der nede, men ja potensialet er stort for MGN der nede, men risikoen kan og være stor. Ingenting er sikkert .
Falkenroy
07.03.2023 kl 17:22 6164

Nå har vi vært med lenge Hellhammer. Jeg også begynner å få mer skeptisk syn på ting og tang. Er absolutt ikke like entusiastisk med fremgang og styrets arbeid lenger. Men klok av lære, tålmodighet er nok svaret. MEN tålmodighet varer ikke evig. Synes det kommer svært lite innfo med hold siste årene. Mye snakk, snakk.
Håper dette året kommer godt ut, ellers forsvinner mange flere av de store innvestorerene. Skuffet, men gir ikke opp enda. Nå må ledelse ta grep.
Hellhammer
08.03.2023 kl 09:38 5917

Har veldig troen på Sør Afrika for Magnora for min egen del, men det er fornuftig for folk å forstå at det ikke nødvendigvis er "straight forward" for utenlandske selskap der nede. Porteføljen der nede er ekstremt spennende osv og folk Magnora har tilstede (Nygren feks) og kjennskapen til landet via styremedlem (Hamilton) er nok gull verdt, så har god tro på at Magnora vil lykkes, men ingenting er garantert.
Om vi hadde fått ett salg i SA så hadde dette vært meget bull for Magnora. Første salg i SA og rett inn på bunnlinjen.

For min del var det litt mere vann på mølla (negativ fortegn) når Sneve plutselig velger å droppe Q&A ved Q4. Her har selskapet levert sitt beste resultat også dropper man Q&A uten noen grunn. Selskapet sitter med stor mengde kontanter, og da må man jo spekulere i om det er nettopp det som var grunnen til at man droppet Q&A, at for mye spørsmål ville handle om dette?
Så kan man videre spekulere i om det er noe stort på gang, altså at man ikke ønsket å risikere å avsløre noen hint ved feiltagelse?
Ingen innsidekjøp har det vært heller siste tiden, heller ikke fra nyansatt, som kanskje også kan hintes mot at det er noe på gang?

Tolmodighet er viktig, og det har vært mitt mantra 20 år i aksjemarkedet, men klart, man sitter ikke i evigheter om verdiene ikke fåes frem for oss aksjonærer så håper virkelig man får igjen i H1 for å være ekstremt tolmodig i dette caset!

PS. Er fortsatt ekstremt bull på caset, alt virker å gjøres korrekt, bare virker som om man ikke klarer helt å overbevise markedet om det!
Redigert 08.03.2023 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
sveno
08.03.2023 kl 10:11 5881

Hører man på presentasjonen fra Sp1M-konferansen som jeg har lagt ut lenke til over, er det vanskelig å være negativ. Her er Sneve ganske så insisterende på at det er i år det skal skje, omdanningen fra et selskap som ikke bare sår til men også høster. Vi må ikke glemme at selskapet slik det fremstår nå, bare er et par år gammelt. De knytter stadig til seg flere folk med gode CVer. Regner med at dette er folk som ikke setter sitt gode navn og rykte på spill.
Hellhammer
08.03.2023 kl 10:56 5868

Dette er ikke noe nytt sveno. Har man sittet i mange år, så har man lenge visst at man i 2022 kom til å begynne å selge prosjekter (via Helios), og at 2023 ville man sannsynligvis virkelig begynne høste fra egne prosjekter, UK, Helios osv. og forhåpentligvis Evolar.

Alle ser at Magnora bygges flott opp, men markedet har muligens ikke helt troen pr i dag på at man vil lykkes med porteføljen/porteføljeselskapene man har investert i (ingen bør forvente 100% sukses med porteføljen forøvrig, det er ikke realistisk). For meg handler dette om å vurdere å endre investeringsstrategi når selskapet sliter så med aksjekursen, mens børsen elles går bra på mange andre områder. Pr i dag så er ikke Magnora vært bra for aksjonærer som har vært langsiktige feks siste 2,5 år. Har man tradet aksjen, ja jøss, da har man kunne gjort gode penger, aksjen er jo veldig forutsigbar.

Magnora sliter med for mye frie aksjer. Sveaas sitt salg knakk aksjen etter min mening, og den sumpen man havnet i, har aldri ledelsen klart å trekke aksjen skikkelig utav.
Nå selger også han som har vært største aksjonær mer og mer. Det er ikke tillitsvekkende for aksjen på kort sikt slik jeg ser det.

Selskapet kan snart ikke leve på "bare ett par år gammelt", "betalt ut millioner på millioner i utbytter" osv. Selskapet begynte å satse mot fornybare investeringer i H2 2019. Og utbyttene som man fremhever fortsatt hadde alt med Sevan å gjøre, "ingenting" med Magnora.

Mener ikke å være negativ til aksjen for jeg vet meget godt potensialet her, men man skal heller ikke være helt ukritisk til selskapet heller slik jeg ser det, for det har vært og er pr nå ørkenvandring uten like.
Håper også at selskapet faktisk leverer kursstigning til aksjonærene slik at man får fornyet troen på at det å være langsiktig aksjonær lønner seg! Hva med å få frem verdiene i Helios til folket?
Men spørs om det skjer med det første, modellen til Magnora er tross alt ikke så veldig kapitaltrengende, så med dagens kontantbeholdning, allerede betalt lisens for ScotWind osv, så trenger vel strengt tatt ikke Magnora å få inn noen eksterne investore på noen av selskapene sine pr i dag. Men du verden, det kunne vært spennende om det hadde blitt gjort!

Hemsen
08.03.2023 kl 22:34 5791

Har sittet i Magnora lenge og er enig i beskrivelsene tålmodighetsprøve og ørkenvandring, det har til tider røynet litt på. Samtidig har trua på selskapet og ledelsen klamret seg fast, de må få tid. Sveaas visste godt hva han gjorde, selv trodde jeg da på flere store eiere og at nyhetene skulle komme litt oftere.
At 2023 er starten på innhøstingen får vi bare håpe, med påfølgende grep som kan få fart på kursen.
Sitter langt inne å selge etter disse årene. En amatør sine feil, mangler og tanker.
Bob
08.03.2023 kl 23:32 6033

Husker Sneve sa for flere år siden at aksjonærene i Magnora måtte være tålmodige. Det hadde han jaggu rett i! Jeg har vært med siden Sevantiden, deltok i emisjon, tror det var på 2,50, og har siden solgt og kjøpt i alle år. Finansiert eiendomskjøp med gevinster på over millionen. Har fremdeles alle egg i Magnorakurven, mot alle råd fra finansverdenen. GAV på 12,50. Det som er fantastisk med Magnora, synes jeg er den store og økende porteføljen, den gir MGN mange bein å stå på. Om et bein brekker, F.eks. Evolar, så er ikke det verdens undergang. Nettopp derfor all-in i MGN med langsiktig perspektiv er et godt alternativ til en differensiert portefølje på10 eller flere aksjer. Tenker at 23 kan bli året for det store gjennombruddet, og planlegger å kjøpe meg inn med ca en mill. på en dipp nå rundt 22. «Den som intet vover, intet vinner»
Badboyb
09.03.2023 kl 08:18 5836

Helios øker utviklingsporteføljen med 1,1GW.

Magnora ASA: Helios Nordic Energy AB når solenergi portefølje på mer enn 3,5 GW
9.3.2023 07:25:49 CET | Magnora ASA | Ikke-regulerende pressemeldinger
Magnora ASA (Magnora) er stolte av å kunngjøre at porteføljeselskapet Helios
Nordic Energy AB ("Helios") har nådd en solcelleportefølje på over 3,5
GW. Dette markerer en stor milepæl for selskapet når det utvider sin tilstedeværelse i
det svenske markedet og styrker ytterligere satsingen på det globale
omstilling mot bærekraftig energi.

I tillegg til å vokse sin rørledning av tidlig fase solenergi-prosjekter, har Helios
Solgte 620 MW av sine solenergi-prosjekter til anerkjente internasjonale
investorer de siste 18 månedene. Tidligere i år overleverte Helios
første av to prosjekter solgt til Solgrid i 2022.
I tillegg fremdriver Helios byggearbeidene etter planen for
den første solparken som leveres til Commerz Real, ligger i
Västerås kommune. Helios er også minoritetsaksjonær i Magnoras
siste satsing, den norske solcelle PV-utvikleren Hafslund Magnora Sol AS, i
cooperation with Hafslund.

I februar 2021 gjorde Magnora ASA sin første investering i Helios. Magnora eier
40% av aksjene og er selskapets største investor.
«Den vellykkede utvidelsen av sin solcelle rørledning demonstrerer Helios' evne
for å identifisere egnet tomt og effektivt samarbeide med grunneiere, lokalt
samfunn og nettselskaper for å fremme prosjektene mot en
klar til å bygge scene. I tillegg kan Helios levere innkjøp og
byggeledelse i samt tekniske styringstjenester under
drift av solcelle PV park. Vi er trygge på at opplevelsen og
Helios-teamets ekspertise vil gjøre det mulig for oss å fortsette å utvikle mer
prosjekter, levere verdi til våre interessenter og fremme en bærekraftig fremtid,"
says Erik Sneve, CEO of Magnora.
Slettet bruker
09.03.2023 kl 10:26 5695

En meget positiv melding! Likevel faller aksjekursen til Magnora, også på tross av at kursen har falt ned de siste ukene, fra rundt kr. 25..!? Dét er for meg uforståelig.

Jeg håper for så vidt at Magnora beholder eierskapet sitt i Helios i lang tid. Selskapet virker solid. Samme med Evolar, selv om de ikke har kommet like langt, så håper/tror jeg de nå i løpet av måneder får kommersialisert selskapet, så vi får "høste" av inntektene derfra. Mener jeg leste i fjor vår/sommer om rykter knyttet til mulig børsnotering av Evolar på Stockholm-børsen?, og der aksjonærene i Magnora kanskje ville få aksjer i det børsnoterte Evolar? Alternativt utbetalt aksjonærene i Magnora som utbytte.
Falkenroy
09.03.2023 kl 11:15 5685

Nok en gang, og nå begynner det å bli særdeles mange nyheter som er positive, faller kursen........for meg er denne lave kursen totalt uforståelig.
Er det noe eller noen som holder den nede? ROBOTER? Merkelig dette her. Blir egentlig totalt ubegripelig?
For snart 3 år siden steg Magnora over 250 % uten særlig nyheter på forholdvis kort tid.
De siste årene har det kommet massive mengder nyheter, vært Emisjon på 200 millioner, men nesten ingenting skjer med verdiene til selskapet? Tidligere skrøt jeg av ledelsen, og skal de innfri, må de jaggu meg få ut fingeren og gi oss aksjonærer noe tilbake snart.
Har jo trua på et kraftig løft efterhvert, men lurer jo på hvorfor de aller største eierene selger seg ut og noen stort ned?
Nei etter snart 3 år er jeg nå skuffet, men gir ikke opp. Personlig var horisonten 3 til 5 år den gang. Ser ut som 5 år blir det jeg må forholde meg til.
JALLA
10.03.2023 kl 07:46 5301

Ser ut som Helios er på farten med mere nytt.

Magnora ASA (Magnora) is pleased to announce that its portfolio company Helios Nordic Energy AB ("Helios") has secured land leases for 26 battery energy storage system (BESS) projects in southern Sweden.

https://newsweb.oslobors.no/message/584838
canarias
10.03.2023 kl 09:47 5112

Pareto tar opp dekning av Magnora , kursmål 35 foreløpig men det vil nok bli kraftig oppjustert fremover.
Risk/ reward ekstremt bra.
Redigert 10.03.2023 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
habbiten
10.03.2023 kl 10:37 5035

Penger på gaten, fint at aksjekursen er så lav. Jeg doblet på 22,9 for noen dager siden, kunne selvsagt timet bedre, men takker til selger uansett :)
habbiten
10.03.2023 kl 10:37 5100

Penger på gaten, fint at aksjekursen er så lav. Jeg doblet på 22,9 for noen dager siden, kunne selvsagt timet bedre, men takker til selger uansett :)
Malvinas
10.03.2023 kl 11:10 5266

Noen som har lest Pareto sin analyse og vet hva de verdsetter det de har i Sør Afrika? Ble nevnt under en presentasjon av kvartalsrapport, og i analyser at første salg i Sør Afrika var nære for ca et år siden. Enda er det ikke solgt noe. Det er totalt 2000 MW i Sør Afrika som utgjør en stor del av porteføljen. Er minimum 500k pr MW også mulig her nede?
Redigert 10.03.2023 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Falkenroy
10.03.2023 kl 12:25 5565

Minner om at kursmål har vært høyere fra dette hold tidligere også, og da snakker vi over 2 år siden. Har også vært spådd som nyttårsrakett i 21/22.
Alle skussmål har hjulpet lite. Men lov å håpe noe skjer snart? Det har vi jo ventet på noen år.
Ikke noe tvil om at denne skal opp, men når?
Malvinas
10.03.2023 kl 13:08 5580

Jeg tror Sør Afrika ligger som en klam hånd over MGN, er over 50% av porteføljen og vi vet ikke verdien av denne. Kommer det er salg her som gir en indikasjon på verdien kan aksjen gå mye. Vis dette også for for 500k per MW eller mer.
cartwheel
10.03.2023 kl 13:58 5650

Jeg har lest paretos analyse og de legger lite vekt på Sør Afrika i verdsettelsen av Magnora nå. De ser største risiko opp i mot grid-tilkobling i SA, og at uten dette vil prosjektene ha liten verdi. Dersom Magnora leverer på dette vil det være oppside i forhold til nåværende kursmål på 35