SATS - Prises lavere nå, enn under pandemien?

Frodon
SATS 07.09.2022 kl 22:33 34038

Den 19.3.2020 bunnet SATS aksjen på kr 11,00. Da ble Norge stengt ned pga pandemien og treningssentrene var tomme. Nå, ca 2,5 år etterpå er det folk på treningssentrene igjen, men SATS aksjen står i kr 9,58 (det har vært en emisjon hvor antall aksjer har økt siden mars 2020 bunnen). Er dette kun pga høye strøm priser? Det er ikke fryktelig varmt på et treningssenter, men det er jo et lokale med litt størrelse. Kanskje utgiften på strøm til dusjing er det som gjør marginene lave? Eller har ikke SATS problem med store strøm regninger? HVIS EU kommer med et pris tak på ca kr 2 pr kwh med strøm, begrenser i hvert fall det strøm regningene noe. Hvis Norge AS kommer med strøm støtte til bedrifter, kan det kanskje hjelpe enda mer.

Den 16.02.2022 kjørte selskapet emisjon på kr 19,50, hvor de fikk inn ca kr 600 mill i cash. De har også en kreditt fatalitet de kan trekke penger ifra, før det eventuelt blir nødvendig med en emisjon. Får litt følelsen at markedet frykter en ny emisjon her, men det ser ikke ut som de går tom for penger det neste året.

Det har også vært en del innside kjøp i 2022, de aller fleste på kurser langt over dagens kurs og kjøpene bli gjort når strøm prisene allerede var unormalt høye


22.09.2022 - SATS ASA - Mandatory notification of trade
Chair of the Board and primary insider Hugo Lund Maurstad has through his wholly owned company Funkybiz AS acquired 2,000,000 shares in SATS ASA at a price of NOK 6.78. Following this transaction, Maurstad holds 5,000,000 shares in SATS ASA»

31.08.2022 SATS ASA - Mandatory notification of trade
Chair of the Board and primary insider Hugo Lund Maurstad has through his wholly owned company Funkybiz AS acquired 900,000 shares in SATS ASA at a price of NOK 10.46. Following this transaction, Maurstad holds 3,000,000 shares in SATS ASA.
------------

05.05.2022 SATS ASA - Mandatory notification of trade
Nordic director of product and retail and primary insider Silje Gerberg Ree has through her wholly owned company Silje Ree Invest AS acquired 15,000 shares in SATS ASA at a price of NOK 15.9604. Following this transaction, Ree holds 315,111 shares in SATS ASA.
--------------

04.05.2022 SATS ASA - Mandatory notification of trade
Chair of the Board and primary insider Hugo Lund Maurstad has through his wholly owned company Funkybiz AS acquired 700,000 shares in SATS ASA at a price of NOK 15.73. Following this transaction, Maurstad holds 2,100,000 shares in SATS ASA.

CEO and primary insider Sondre Gravir has through his wholly owned company Gravir Invest AS acquired 31,000 shares in SATS ASA at a price of NOK 15.793. Following this transaction, Gravir holds 472,755 shares in SATS ASA, in addition to 819,903 shares held by him in through SATS Management Invest AS.
-------------

18.02.2022 SATS ASA: Mandatory notification of trade
Oslo, 18 February 2022: SATS Management Invest AS ("SMI") has transferred 268,141 shares in SATS ASA (the "Company") to HFN Group AS ("HFN") as partial repayment of loans granted by HFN to SMI. The repayment is based on a price per share of NOK 23.68, which is equal to the volume-weighted average price of the Company's shares on the Oslo Stock Exchange in the period from 11 November 2021 to (and including) 19 November 2021 (the "Share Price").

In connection with this transaction, SMI also transferred 275,141 shares in the Company at the Share Price to certain of its other shareholders, including 162,333 shares to Silje Ree Invest AS, a company wholly owned by Silje Garberg Ree, the Company's Director of Product and Retail and primary insider.

SMI is a closely related party of the primary insiders Cecilie Elde (the Company's CFO) and Sondre Gravir (the Company's CEO)
---------------

05.10.2021 SATS ASA – Mandatory notification of trade
On 5 October 2021, Funkybiz AS, controlled by Hugo Lund Maurstad acquired 500,000 shares in SATS ASA at an average price of NOK 20.525 per share. Hugo Lund Maurstad is a primary insider and the Chairman of the Board of SATS ASA. Following the transaction, Funkybiz AS holds 1,100,000 shares in SATS ASA.
-------------

Teknisk ser aksjen utbombet og veldig negativ ut. Eneste lyspunktet er at aksjen er oversolgt, men vi må se en stigning i RSI før det kan brukes som et kjøpssignal. Hvis aksjen bunner ut snart og begynner å stige, er første motstand på kr 11, som var bunnen i mars 2020.

Jeg har kjøpt en liten lytter post i selskapet
Hva tenker dere andre om caset?

Forward strøm prisene har falt mer på prisene det neste året også har de økt litt etter det. Uansett ser dette veldig lovende ut hvis SATS eks tegner seg for en 7 års fast pris avtale, da vil strøm kostnadene gå ned asap. EU har innført at inntekter over euro 180 pr kwh blir dratt inn av EU for å hjelpe private og næring med energi kostnadene. Dette må jo være meget positivt for SATS? Her er en oversikt over forward strøm prisene i norden 9.10.2022:

Prisene er i Euro/mwh. Euro står i 10,36 vs NOK

Q3 2022 - 138
Q4 2022 - 274
Q1 2023 - 316
Q2 2023 - 139
Q3 2023 - 65
Q4 2023 - 130
Q1 2024 - 169
Q2 2024 - 64
Q3 2024 - 38
Q4 2024 - 81
Redigert 10.10.2022 kl 12:16 Du må logge inn for å svare
Quendi
16.09.2022 kl 21:46 3563

"Gymkedjan Sats steg 0,6 procent efter att ha toppat runt 18–19 procent. Norge presenterade ett stödpaket till företag för de höga elkostnaderna och enligt Pareto kan Sats elkostnader därmed minska med 11 miljoner norska kronor. Pareto hade innan stödpaketet estimerat en rörelseförlust på 23 miljoner norska kronor för årets sista kvartal"

SATS behöver större hjälp från regeringen. Tror fortsatt det är så att denna kommer nå nya lows innan det kommer en uppgång som håller i sig mer än sell the news. Kanske när EU kommer med sitt beslut. Sålde faktiskt mitt innehav igår igen, missade uppgången idag men det här är en aktie jag är intresserad att äga under en tid, inte sell the news. Därför kommer jag avvakta med ingång.
Frodon
16.09.2022 kl 22:36 3535

Et lite utdrag fra Pareto sin analyse om SATS idag:

«SATS Norway is divided into three separate business entities so best guess is that SATS will be eligible for up to NOK 11m in total. This would result in a Q4’22E operating loss of NOK 12m vs our current estimate of NOK 23m. Some cost savings are definitely better than none»

Hvis SATS bare går med ca kr 12 mill i minus på driften i Q4 2022 etter dagens nyhet, da må jo dette se veldig bra ut når EU kommer med sin pakke 🤩 Spesielt siden SATS er priset lavere nå enn under pandemien…når lokalene var stengt 😜

Skal si du er kortsiktig i et mulig turn around case 😉 Jeg satser på at hvis SATS går konkurs, vil så mange andre bedrifter også gjøre det i Europa, at mine bear aksjer lett tjener inn tap i SATS. Men jeg har null tro på at store deler av Europa går konkurs….for da har Putin vunnet. Og det må ALDRI skje 🙏🏻
Redigert 16.09.2022 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.09.2022 kl 14:24 3434

Strøm prisene fortsetter å rase nedover på kort og lang sikt, akkurat som forventet.

«Strømprisen raser sør i Norge søndag»

https://e24.no/olje-og-energi/i/5B6yJb/stroemprisen-raser-soer-i-norge-soendag?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Frodon
17.09.2022 kl 19:37 3376

Hva tenker dere om dette? Jeg synes jo dette er usympatisk, at Norge AS skal fylle opp en allerede feit konto med pengene fra alle bedriftene i Norge. Hvis vi gjør som denne økonomi professoren mener, vil en hamburger ute på byen koste ca kr 800 og en bolle m/kaffe kr 150. Dvs enten vil kun de rike gå ut å spise eller stedene går konkurs. Det aller meste av produksjon og industri legger ned i Norge og flytter til land der strømmen er billig. Kino, svømmehaller, idrettsanlegg osv blir lagt ned eller kun for de rike. Jeg synes denne økonomi professoren er hva som er galt med dagens samfunn. Allerede jobber det ca 1 million mennesker i Norge i stat og kommune. Med hennes løsning vil arbeidsledigheten skyte opp til nye høyder og vi får et usosialt samfunn. Eller er det noe jeg misforstår?

«Regjeringen vil hjelpe næringslivet med strømregningen. En dårlig idé, mener økonomiprofessor Karen Helene Ulltveit-Moe»

https://e24.no/naeringsliv/i/jlBm89/slik-blir-regjeringens-stroemstoette
Winter is Here
17.09.2022 kl 19:49 3362

Norge/nordmenn introduserte salg av strøm til utlandet, hvordan i huleste endte man med strømstøtte ? Hvor lenge skal man ha strømstøtte ?
Redigert 17.09.2022 kl 19:50 Du må logge inn for å svare
DividendYield
17.09.2022 kl 21:10 3324

Enig, det er mer riktige spørsmål. Stopp eksporten og den tåpelige elektrifiseringen av sokkelen så går det nok godt fremover. Europa ønsker norsk gass, de bryr seg ikke om norsk vannkraft. Griske norske politikere og byråkrater i NVE som vil gjøre Norge til Europas grønne batteri og tar knekken på næringsliv og privatpersoner som har minst fra før.
Frodon
17.09.2022 kl 22:19 3288

Ja, det kan du si. Husker at jeg snakket med mange om dette, men ingen trodde strøm prisene ville bli høye. Det var en av grunnene til at jeg tegnet fast pris avtale på strøm selv, når ingen ser de røde farene, vil det garantert skje. Litt rart at ikke flere bedrifts eiere i Norge så dette komme og tegnet fast pris avtaler.

Men, når feilen først er gjort, synes jeg det er feil at pengene til privat og næring i Norge skal inn i statskassen. Hvorfor det? Er staten bedre til å forvalte pengene våre enn oss selv? Jeg mener strøm støtten burde være her så lenge den trengs. Men det aller beste er å kutte utenlands kablene til Tyskland og UK med en gang.

Hva mener du? Kutt ut strøm støtte, men ikke kablene?
Frodon
18.09.2022 kl 08:34 3231

Enig i det 😉 Ser du noe potensiale i SATS aksjen? Ser flere av analytikerne ligger inne med utbytte fra 2024. Klarer de det så lenge det blir en ordning på strøm pris kaoset?
Quendi
18.09.2022 kl 14:32 3131

Frodon skrev Innlegget er slettet
Är det medelvärde för alla elpriser i norden? SATS har den absoluta majoriteten gym i södra delarna av Sverige, Norge och Finland. Och i åtminstone Sverige och Norge har vi elpris-zoner där SATS gymmen är belägna i de dyrare, med andra ord sydligare, zonerna.

Positivt hursomhelst att priserna är på väg nedåt. Men i Q4 i år och Q1 nästa år är det sinnessjuka priser och det är där den största smällen kommer komma. Bara hoppas på att EU får igenom maxtaket, och att SATS gynnas maximalt av Norges stöd för företag.
Frodon
18.09.2022 kl 15:53 3093

Ja, stemmer, gjennomsnittspriser. Poenget er at forward strøm prisene har falt veldig mye på kort tid. Prisene i Q4 i år og Q1 neste år faller hver dag, som er veldig positivt for SATS. Skjønner du vil kjøpe deg inn igjen så raskt som mulig ja 😉 Hvis Pareto får rett, får SATS bare noen små tap i løpet av denne vinteren. Det hjalp en del bare strøm støtten i Norge, hvis Pareto får rett. I tillegg kommer EU sannsynligvis snart med ekstra hjelp. Var det i Pareto han megleren din jobbet i?
hogan
18.09.2022 kl 16:31 3097

Karl Scwab world economic forum, sier i 2030, you will own nothing and be happy, det er ingen profeti men det er planen ders.
De startet med lock down, zero covid i Kina, krig i Ukraina, klima, med nye klimalover går 30000 bønder i Nederland ut av business(store protester i Nederland men vises ikke på nyhetene fordi de vil skjule det) nest største eksportør av mat i verden etter Usa.
Ser bra ut dette
Frodon
18.09.2022 kl 17:13 3068

Hehe, alle skal jakte på sin egen mat? 😜 Mat er faktisk et stort problem, selv om vi ikke merker så mye til det i Norge.

Det jeg er bekymret over, er at Russland og Kina har lyst til å endre verdens bildet. Russland gjorde en energi krise verre enn den var. Europa vil ha et grønt skifte og er 100% avhengig av Kina for å få det til. Hvis Kina ikke får vilja si med å ta over Taiwan, kan de «straffe» Europa ved å ikke hjelpe til med grønt skiftet? Europa kan vell klare seg videre med kullkraftverk, kjernekraftverk, olje, gass osv hvis de ikke får hjelp fra Kina? Hva tror du?
Frodon
18.09.2022 kl 22:21 2987

Nytt tiltak i Norge idag for å få ned strøm prisen på lengre sikt. Nå har de i hvert fall våknet og begynt å kjempe for å beholde plassene sine i regjeringen 💪

«Regjeringen med nytt tiltak mot energikrisen

Olje- og energiminister Terje Aasland varsler søndag en «betydelig» forsterkning av energimyndighetene.

– I løpet av tre år har vi gått fra å behandle saker etter hvert som de kommer inn, til en enorm eskalering. Det er nå rundt 120 nettsaker i kø og 250 til behandling, sier Aasland»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5B6wkz/regjeringen-med-nytt-tiltak-mot-energikrisen
Frodon
20.09.2022 kl 22:55 2754

Spent på om den Norske regjeringen vil stille med garanti mot tap på langtidskontraktene eller om de bommer totalt 😜

«Regjeringen lover fastpris på strøm - selskapene tviler på om det går«

Forslaget har vært på høring og fristen gikk nylig ut. Vi har fått mange høringssvar, og jobber nå med å gå gjennom alle innspillene. Regjeringen tar sikte på å legge frem sitt forslag for Stortinget i løpet av høstsesjonen 2022 med innføring fra 1. januar 2023»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xg35yB/regjeringen-lover-fastpris-paa-stroem-selskapene-tviler-paa-om-det-gaar
Slettet bruker
22.09.2022 kl 13:11 2539

Personlig tipper jeg selskapet går konkurs, eventuelt en massakre av aksjonærene, slike aksjer som sats og XXL er det bare å glemme, kan gå konkurs begge to.
Et selskap som Europris vil også oppleve et kraftig inntektsfall, ikke kjøp.
Redigert 22.09.2022 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
moneymay
22.09.2022 kl 13:40 2508

Konkurs? Går SATS konkurs går alle landets treningssentre konkurs + mange titals 1000 andre bedrifter. Meglerhusene spår 10-20 mill i tap i q4.
moneymay
22.09.2022 kl 13:48 2502

Tipping kan du holde til norsk tipping. Godt at en mann som er mye smartere, mye rikere enn deg og sitter i styret i bedriften har handlet for mest sannsynlig mer penger enn du kommer til å tjene i livet ditt.
Redigert 22.09.2022 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.09.2022 kl 14:34 2476

Enda et innsidekjøp

Tid
22.09.2022, 14:30:14

«SATS ASA - Mandatory notification of trade

Chair of the Board and primary insider Hugo Lund Maurstad has through his wholly owned company Funkybiz AS acquired 2,000,000 shares in SATS ASA at a price of NOK 6.78. Following this transaction, Maurstad holds 5,000,000 shares in SATS ASA»

https://newsweb.oslobors.no/message/571828
moneymay
22.09.2022 kl 14:36 2469

Styreleder laster og laster. Tror han vet bedre enn de fleste hvordan SATS går om dagen. Har forøvrig selv aldri opplevd så stappfulle sentre på de to lokasjonene jeg trener.
Frodon
22.09.2022 kl 14:49 2464

Det er når frykt driver en aksje kurs ned, at de store formuene skapes 😉 SATS gikk med overskudd i Q2 2022…med høye strøm priser. Og de har fått enda flere treningssenter etter det 😅 Badstuer er stengt der strømmen er dyr, strøm støtte kommer snart inn på kontoer…og triggeren jeg venter på, pris tak på strøm i EU på ca kr 1,82 💪
Frodon
22.09.2022 kl 15:23 2429

22.09.2022, 15:17:18

SATS ASA: Invitation to inaugural Capital Markets Day and site visit

SATS ASA ("the Company") has the pleasure of inviting investors, analysts, representatives from banks, and media to SATS’ inaugural Capital Markets Day and site visit on Friday, 28 October 2022.

https://newsweb.oslobors.no/message/571832
Redigert 22.09.2022 kl 15:24 Du må logge inn for å svare
Janusen88
22.09.2022 kl 17:11 2371

Kjøpte meg inn idag, klarte ikke sitte på sidelinjen mer, oversolgt aksje, kan fort snu oppover som du sier når strøm ording kommer😊
Frodon
22.09.2022 kl 22:34 2263

Får håpe aksjen tar skikkelig SATS snart 😜 Hvis det ikke kommer noen store overraskelser på Q3, blir jeg overrasket hvis kursen holder seg under kr 10 i lang tid. Hva tror du?
Quendi
22.09.2022 kl 22:39 2252

Det är många som försöker fånga fallande aktier i denna marknad, inkl mig själv ibland. Min samlade erfarenhet säger att det är bättre att köpa in sig när uppgången startar. Det enda som händer nu vid till exempel strömstöd är sell the news.

Tror personligen att SATS kommer ha toppar vid positiva nyheter, men att aktien kommer fortsätta negativt minst två-tre månader till. Kommer köpa in mig om jag märker att den får en positiv trend, eller när Q3 presenterats och jag kan göra en ny bedömning av elprisets påverkan samt hur medlemsutvecklingen ser ut, hur skuldsättningen ser ut med de nya räntorna.

Varför köpa en aktie på 7,5kr när den kanske bara kostar 4kr om några månader..
Redigert 22.09.2022 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Janusen88
23.09.2022 kl 05:41 2211

Kursen ble jo presset sykt ned på grunn av dyr strøm, når sentrene var stengt og de mistet kunder, var aksjen dobbelt så høy på kurs..

Håper vi får noe strøm news snart , det blir en Mega trigger her.
tror kursen allerede e begynt snu, stort innsidekjøp igår, spennede se om flere kjøper og, sats e sykt store , og kan fort utnytte dårlig marked og, kjøpe seg flere konkurs preget sentre rundtom😊
Frodon
23.09.2022 kl 12:46 2107

Når begynner oppgangen? I min erfaring er det best å kjøpe når selskap er billig priset etter fundamentene og alle selger aksjene sine i frykt eller ved tvangssalg.

Ja, du kan si ETTERPÅ at det var sell on the news med meldingen om strøm støtte. Hadde du visst det, hadde du jo ikke solgt aksjene dine med tap dagen før oppgangen kom om strøm støtten 😉

Du skriver at du tenker kjøpe inn når trenden er positiv. Tenker du på den korte trend, mellom lang trend eller lang trend? Enig at det er enklere å ta en bedre beslutning når du har lest Q3 rapporten, men da kan aksjen stå i kr 10 før du rekker å kjøpe deg inn 😉

Hvorfor kjøpe aksjen på kr 10, når du får kjøpt den på kr 7,37 nå? Jeg har snitt på kr 7,09, meget happy med det 😅😅
Frodon
23.09.2022 kl 12:52 2115

😅😅😅 Ja, det er ganske utrolig 😜 Slik jeg ser det, priser markedet inn at SATS må hente penger via emisjon. Hvis de ikke må det, får vi en rekyl. Det er lite motstand i aksjen før kr 12,80, så det blir første kursmål 💪

Når innsidere kjøper så mye egne aksjer, må det jo være tidenes dårligste innsidere hvis selskapet går konkurs eller må hente emisjon til driften.

Er det noen mulighet for fusjon eller no?

Strøm støtte fra EU er på vei, skal bare godkjennes av alle medlems landene 😊
Quendi
23.09.2022 kl 13:01 2116

Vet inte när uppgången startar och därför avvaktar jag. Det här är inte en marknad man gamblar bort sina pengar i, då har du inte mycket kvar när trenden vänder globalt. Marknaderna är på väg in i ett väldigt mörker och vintern har inte ens kommit.

Köper hellre SATS på 10 kronor om jag vet att det är ett bra köp, än chansar på 7,5kr som kan bli 3kr.
Janusen88
23.09.2022 kl 13:03 2116

tviler på noe fusjon, klarer ikke helt se kem det skulle vere, men alt e mulig i dagens marked😊 men ikke umulig

Ja sitter i denne til første motstand iallefsll , når strøm
Støtten går igjennom,kan eg ikke skjønne annet enn dette snur kraftig opp

Janusen88
23.09.2022 kl 13:04 2121

Spennde følge med på den no framover😊
Frodon
23.09.2022 kl 13:11 2108

Men, hvordan skal du få kjøpt når du venter til oppgangen, men du ikke vet når den er? Aksjen sto i kr 6,55 igår, dvs oppgangen har jo begynt siden bunnen igår?

Ok, jeg synes det er bedre å kjøpe den på kr 7 enn på kr 10, men er jo det som gjør markedet spennende, at folk tar forskjellige avgjørelser.

Hva tenker du om innsidekjøpet på 2 mill aksjer igår?
Frodon
23.09.2022 kl 13:13 2112

Det er nå det er tiden for å tenke nytt. Kombinere SATS med andre typer bedrifter 😅 Fusjon trenger ikke bety kombinere med konkurrent i samme bransje 😜

Jeg synes det er rart rekylen opp ikke har kommet enda, EU skal jo sette pris tak på strøm
Redigert 23.09.2022 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
Quendi
23.09.2022 kl 13:19 2095

Är du säker i din investering så finns det ingen anledning för dig att pröva på att övertyga mig :-) Sen att du började köpa på 10kr, men nu helt plötsligt har ett GAV på 6,9kr.. ja det är högst märkligt.

Önskar dig lycka till här så ses vi längre fram när det finns bättre underlag för beslut om investering, och marknadsutsikterna kanske börjar se ljusare ut.
Frodon
23.09.2022 kl 13:50 2078

Overtale deg nei, hvorfor skal jeg det? Syntes du skrev mye fornuftig til å begynne på denne tråden, også har det sklidd ut litt. Kanskje pga du solgte aksjene igjen? 😉 GAV 6,9, hvor leste du det?

Ja, når markedene ser bra ut, pleier toppen å nærme seg. Det er da jeg tar gevinst 👏
Quendi
23.09.2022 kl 14:33 2055

7,09 då. Vilket jag har väldigt svårt att tro :-)

Men vi är eniga om att SATS är intressant. Min åsikt är att det inte är rätt läge (för mig) att gå in ännu. Lycka till under tiden.
Redigert 23.09.2022 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.09.2022 kl 14:58 2037

Hehe, samme for meg om du tror det eller ei, og samme for deg hvilken snittkurs jeg har 😜 Brukt den samme strategien fra tiden jeg var investeringsrådgiver. Den funker fortsatt 😉 Kan vise den til deg seinere, hvis det er av interesse.

Det har jeg absolutt forståelse for. Poenget mitt er at du kjøpte aksjen på en høyere kurs enn dagens kurs. Hvis ikke fundamentene i selskapet er endret siden det kjøpet, får du kjøpt andeler i selskapet billigere nå, enn den prisen du mente var billig før. Også skriver du at du skal kjøpe når trenden er positiv. Det kommer jo an på hvilken trend. Aksjen kan stå i kr 10-12-15 før trenden er positiv og da kan aksjen være dyrt priset. Alt er relativt 😃
Janusen88
25.09.2022 kl 13:13 1744

Frodon,

Vet du når neste eu møte om strømtak er?
Prøver finne info om det, eller en eventuell dato det blir offentliggjort eninghet eller uenighet😊
TheLateAdopter
25.09.2022 kl 13:50 1741

Sats taper penger år etter år. Og kommer nok ikke til å få lysere tider til kanskje neste sommer eller sommer etter det igjen basert på strømpris utviklingen. De har elendig overpriset foretnings modell.
Janusen88
25.09.2022 kl 14:11 1726

To siste kvartal med overskudd ? Så har du lest noe eg ikke har