NAS - Cash ca kr 8,5 milliarder, mcap 6,7 milliarder?

Frodon
NAS 08.09.2022 kl 19:31 2832

Pr 30.6.2022 hadde NAS ca kr 7,5 milliarder i cash. Hvis de har klart å gå med ca kr 1 milliard i pluss i Q3 2022, har de ca kr 8,5 milliarder i cash. Mcap pr dags dato er kr 6,7 milliarder, LoooL. Jeg har fulgt dette selskapet i veldig mange år nå, enten prises det sky høyt eller som nå, under cash beholdningen. Utrolig underholdning å følge med på ;)
Marianne
08.09.2022 kl 19:56 2808

Hvorfan kunne det gå så galt?Hvem kjørte dette selskapet ned til 7 kroner og hvordan kunne selskapet få en salgsanbefaling med verdi 7 kroner per aksje.
Redigert 08.09.2022 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Cpt MC
08.09.2022 kl 19:59 2800

Solid cashbeholdning, men ca 10 mrd i gjeld og negativ EBITDA inn i en stormfull vinter. Hvor billig er det egentlig?
Redigert 08.09.2022 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
coccoman
08.09.2022 kl 20:08 2786

Ja, det er morsomt ;O). Med 20 mill shortet blir jo aksjen enda mer underpriset. Ja, vi får se hvor lenge det varer, gøy er det! Jeg vet ikke hvem som lemper ut aksjer til underpris, har nå kjøpt en del av dem, takker og bukker. Må jo bare sitte og vente og glane på at fuelprisen faller ;O)
Hau, hau
Marianne
08.09.2022 kl 20:11 2782

Nåværende gjeld er vel 1.3 milliarder men fremtidige forpliktelser er mot 10 milliarder. Negativ EBITDA er vel først og fremst høye drivstoff kostnader. Snitt oljepris i q2 var vel 110 Nå er den 89. Til vinteren reduseres kapasiteten til ca 25 prosent . Regner man med tilsvarende oljepris i q4 som q1 og kraftig redusert kapasitet vil sannsynligheten selskapet ha over 8 milliarder i kontantbeholdning på slutten av året. Selskapet vil med stor sannsynlighet med tilsvarende antall reisende beholde kontantbeholdingen de har på 7.5 milliarder gjennom hele neste år og verdien er 6,7 milliarder.

Hva er verdien for tilsvarende selskaper med like antall fly ,baser og rutenett verdt ? 10 ganger mer?
Redigert 08.09.2022 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Cpt MC
08.09.2022 kl 21:08 2714

Da er vel også nåværende cash rundt 1 milliard? Siden de ikke kan eller bør bruke alle pengene samtidig tenker jeg på🤪 Skjønner ikke helt hvordan du kommer frem til de tallene. Jeg har ikke finregnet på det selv, men volumet skal ned, prisene må ned, oljeprisen er joker, og selskapet kommer til å tape penger er mitt bet. Med en reduksjon i fuel pris på ca 10% går de i null (EBITDA), så med en bra sommersesong er kanskje Q3 helt greit, men deretter ser det mørkt ut.
Redigert 08.09.2022 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Marianne
08.09.2022 kl 21:21 2696

Merkelig måte å regne på. De skal betale renter og avdrag på den fremtidige gjelden ikke nedbetale hele den fremtidige gjelden med kontantbeholdingen og med økte investeringer i fly øker da inntektene også?
Cpt MC
08.09.2022 kl 21:24 2686

Det var en spøk. Poenget mitt er at gjeld er gjeld :-)
olje
08.09.2022 kl 21:34 2667

Går sikkert bra...når det sagt, så kan det bli mye verre før det blir bedre..
Marianne
08.09.2022 kl 21:59 2630

Gjelden i dag er 1.3 milliarder som de skal betjene . Jeg tror at oljen skal ned mot 60. Jeg tror at USD skal ned 10-20 prosent når krigen er over.Det vil gi helt andre tall. De har også avtalt 2 milliarder i forskudd som betalt på kjøp av fly.
Så er det som trådstarter snakker om at kontantbeholdningen i dag med bare 1.3 milliarder i gjeld har en verdi på 6,7 milliarder. Man kan vri på det meste men ikke det. Selv med høy oljepris vil de med stor sannsynlighet holde på kontantbeholdningen hele neste år. Det innebærer tap i q4 2022 og q1 2023. Tross det mener jeg de kan holde kontantbeholdningen på 7.5 gjennom hele neste år som skulle tilsi en helt annen verdi på selskapet.
Det kan bli verre olje men det kan også bli mye bedre.
Redigert 08.09.2022 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Cpt MC
08.09.2022 kl 22:35 2583

Så da mener du at selskapet er priset til cash? (More or less). Hvor olja og USD skal har jeg en formening om, men det er for mange mekanismer til at jeg skal være bastant der. Konsumet derimot tror jeg skal ned fra høye nivåer, og det vil merkes for flyselskapene. Uansett; selskapet tjener ikke penger. Derfor lurer jeg på om det er så billig som trådstarter skal ha det til.
Stokk Dum
08.09.2022 kl 22:42 2577

Det er virkelig en bragd å bevare cash med så stort underskudd på driften som Norwegian hadde i Q2.
Noen som tar på seg oppgaven å gå gjennom 'cash flow oppstillingen' i detaljer (ref halvårsrapporten side 13)?

mvh
Redigert 09.09.2022 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
coccoman
09.09.2022 kl 07:34 2446

Glimreden diskusjon om verdien av nas i denne tråden initiert av frodon! Noen av parameterene som gjeld, kontantbeholdning, anleggsmidler er greie. Fuelpriser, dollarkurser, belegg og snittpriser på billetter er og blir avgjørende for drifta og her regner man forskjellig og ender opp med ulike kursmål.

Jeg som overoptimist er forundret over at mange regner med at Nas ikke har lært noe på sommerens fuelfadse og vil fortsette å selge for mange billetter til underpris. Det er feil, nas forbedrer drifta der de kan. Rekordtidlig lansering av billetter, som noen kritiserer, gir forsprang og høyere snittpriser. Power by hour, avtaler og ferier i lavsesong kommer til å gi resultater. GK gjør grep, riktige grep i mine øyne, bedre enn konkurrentenes, og han lander nok på føttene skal dere se. Nas kommer til å levere på drifta framover, hjulpet av fallende fuel og dollar, det har jeg gamblet på. 7 kr er gøy, men vil ikke vare evig, bare så lenge det finnes hodeløse kyllinger på ose med nasaksjer ;O). Ha en vakker børsdag.

Hau, hau
Redigert 09.09.2022 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2022 kl 10:29 2331

Helt sant det du sier..at den er på 7 varer ikke lenge, neste uke er det videre nedover igjen. Du skjønner faktorer som fuelpriser, folks reiselyst, økonomi, krig og annet påvirker ikke aksjen hos norwegian. Kanskje i andre selskaper, men ikke her. Heller ikke i flyr som nesten har halvert verdien på 10 dager
Redigert 09.09.2022 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
Marianne
09.09.2022 kl 10:36 2315

Trippelheving fra eurosonen i går. Euro/USD styrker seg NOK styrker seg og også børsen. Har vi sett bunnen på USD styrkelsen? Her kan det komme en dobbelt effekt både svekking av USD og styrking av NOK. Børsene stiger og det kan være mindre frykt for resesjon i eurosonen. Så er det frykten for Oslo børs skal falle når oljen faller. Kan det hende at verdens børser stiger pga oljeprisfall og at Odlo børs holder seg oppe av den grunn.
Redigert 09.09.2022 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
niets
09.09.2022 kl 11:24 2276

Jeg tror noe av grunnen til at kursen er nede i 7 kroner er at småsparerne er borte, kloke av skade. Småsparerne representerte tilsammen et stort prisdrivende volum. Etter min mening er NAS urealistisk lavt priset. Verdens geopolitiske stituasjon er imidlertid litt uavklart, med et mulig endret østlig tyngdepunkt. Dette skaper fremtidig usikkerhet.
Redigert 09.09.2022 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
09.09.2022 kl 12:20 2223

Hva mener du er riktig verdi på et selskap med en kontantbeholding på 7,5 milliarder og som med stor sannsynlighet vil holde den hele neste år pga overskudd i q3 dette året. Kontantbeholdningen er jo bare en del av selskapets verdier. Gjeld og forpliktelser er jo også viktig.

Fremtidig gjeldsforpliktelser har med kjøp av nye fly. Da forsvinner også tilsvarende kostnader for leasing av fly. 2022 var preget av corona og høy oljepris, gap mellom oljepris og fuelpris. Det vi sannsynligvis ser nå er en vintersesong med lavere oljepris , kanskje en sterkere NOK//USD. Kraftig redusert kapasitet(75% lavere) gjennom vinter q4 og q1 2023. Q2 2022 var preget en ekstremt høy fuel pris, vekst , streik og corona. Skal alt bare bli verre ? Ting kan bli veldig mye bedre. Får vi en bedre strømstøtte på plass tenker at de fleste vil greie seg ganske så bra. Blir det dårligere tider vil forretningsreisende heller kjøpe billige billetter med NAS enn SAS. Det samme kan skje med fritidsreiser.
Redigert 09.09.2022 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Cpt MC
09.09.2022 kl 13:01 2182

Har ikke peiling på hva som er riktig verdi. Jeg har som sagt ikke regnet stort på selskapet, men ser mørke skyer i horisonten. Leasingavtalene er vel gull verdt, så når de forsvinner blir vel kostnaden større? Streiken var vel bra for Norwegian meg bekjent, corona i Q2 2022? Strømstøtten skal «redde» og forhindre lavere konsum? Jeg tror vi to har veldig forskjellig mindset, men lykke til med investeringen! Den kan være bra eller dårlig - jeg har ikke peiling, men du er nok litt farget av posisjonen din.
Marianne
09.09.2022 kl 13:18 2164

Tror nok jeg har et ganske realistisk syn på situasjonen og argumenterer både for det positive og negative. Får jo høre at jeg er negativ. Det var mekaniker streik som rammet NAS pluss mye uro rundt på flyplasser i Europa. Det er fakta. Det er også fakta at NAS tjente på SAS streiken. Det er også fakta at færre reiste 1 halvår pga corona. Det kan du lese om i rapportene. De skal utvide med ytterligere 15 fly neste år. Det er også fakta og det koster. Leasing er billigere enn å eie på kort sikt men ikke på lang sikt og 2 milliarder er allerede innbetalt som en del av en avtale. Godt at du sier at du ikke har regnet på det og derfor ikke ser hele bildet. Lykke til!
Redigert 09.09.2022 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Cpt MC
09.09.2022 kl 13:32 2153

Ser gjerne et regnestykke fra deg (siden du har hele bildet). Mekanikerstreiken hadde jeg nesten glemt, men det er riktig at det påvirket negativt. Så påvirket SAS streiken positivt, og du kan si det veier opp (og vel så det). Allikavel går de med underskudd på drift (operasjonelt). Det er fakta. Med corona mener du ettereffekten og at nivåene ikke er tilbake mot 2019. Det er fortsatt en ettereffekt i flybransjen etter 2008. Det har faktisk vært en ettereffekt siden 90-tallet. Du kan fortsette å skylde på alt mulig rart, men flybransjen er brutal, og det er alltid skjær i sjøen! Så derfor er jeg ydmyk nok til å si at jeg ikke har peiling på fair value på NAS inn i en lavkonjunktur (spesielt fordi jeg ikke har regnet stort på det). Lykke til!
Redigert 09.09.2022 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
coccoman
09.09.2022 kl 13:54 2128

VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 16 929 056 1,82% 07.09.2022

Shorten økte med vel 1 mill aksjer. Det tilsvarer ca halve dagens omsetning så langt. Salgtrykket har vært stort selv om prisen er tradet ned under cashbeholdning og fuelprisen og dollar faller. Baller har de, det skal de ha. ;O)) Vi vet at jo fuelprisen alene skapte negativt driftsresultatet i Q2. Selskapet driftes best av alle.

Aksjekursen den 7.9 ble klørt ned fra 7.20 til 7.02, så siste shortetrade er rundt NOK 300K i minus. At shortemafian har interesser av å kjøre aksjen videre ned, langt ned under 7 og om mulig utløse stoploss er jo klinkede klart. Vi får se i neste uke og more oss over aktiveteten til shortere og longer her på HO i tiden framover. Ha en flott helg!
Hau, hau
Redigert 09.09.2022 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
09.09.2022 kl 13:57 2124

Har aldri sagt at jeg har hele bildet . Forsøker så godt etter mine evner å argumentere så godt jeg kan for det jeg tror på.Også det negative . Leser du rapportene så står det om corona effekt der q1ogq2. At vi nå denne våren har sett en svært høy oljepris og en enda høyere fuelpris som har påvirket resultatet kraftig er vel ikke alt mulig rart.
Resultatet dette året ville vært veldig bra med samme oljepris som i 2021 også med coronaeffekt halve året. Det er mitt poeng. Jeg håper også at med en bedre strømstøtte som jeg håper kommer vil de fleste greie seg ganske bra fremover .Vi vet jo hva som skjer når forbruket går ned. Da stiger arbeidsløsheten og det vil ikke norske politikere ha. Shop så det svir sa finans minister Halvorsen SV under finanskrisen når man ser hvilke konsekvenser av et redusert forbruk gjør for samfunnet. Eller renten som ble satt kraftig ned under corona og redselen for at ting stopper opp. Nok er nok nå om dette.
https://www.finansavisen.no/nyheter/makro/2022/09/09/7927427/venter-stup-i-inflasjonen

Lighter ! Hvor er du? Du kan mest om dette.
Redigert 09.09.2022 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
Cpt MC
10.09.2022 kl 14:53 1914

Med dine relativt bastante innlegg virket det som du hadde hele bildet, men så feil tok jeg altså. Som sagt; flybransjen er stappfulle av skjær i sjøen. Om det ikke er corona, så er det noe annet. Når du sier at resultatet hadde vært bra hvis oljeprisen hadde vært som 2021 så synes jeg du prøver å rettferdiggjøre et dårlig resultat. Når du sier at non-current gjeld ikke har noe særlig å si synes jeg du er naiv. De har forøvrig nåværende forpliktelser på nærmere 10 mrd. De brenner cash til tross for at de fikk tilbake penger fra Boeing. Hadde de ikke fått tilbake de pengene hadde det rent ut over 1 mrd fra kassa (på ett kvartal). Vi får håpe Q3 er solid og gir nok cash til en iskald vinter! Ble en lang diskusjon dette uten at vi kom noen steg nærmere verdsettelse. Det er jo interessant i seg selv - ingen her som faktisk har noe formening om fair value.
Redigert 10.09.2022 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
sisterx
10.09.2022 kl 15:48 1885

Tror du tar feil med tanke på de pengene du sier at NAS har fått av Boeing i andre kvartal. Så vidt meg bekjent brenner de heller ikke cash, og de to milliardene du nevner ble regnskapsmessig ført som en driftsinntekt i 2. kvartal, uten at det fulgte cash med (dette er helt i tråd med regnskapsmessige prinsipper). Om jeg tar feil, så korriger meg gjerne. Er enig med Marianne, man kan godt operere med «hvis», for å få frem at NAS gjør alt riktig nå, men flere uheldige og uforutsette omstendigheter har truffet selskapet delvis samtidig og på løpende bånd. «Worst case» med nedstengninger, høy USD, høy jet fuel pris, flaskehalser på flyplasser, flere streiker i inn- og utland. Alt dette er ikke normalen.
Redigert 10.09.2022 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
Cpt MC
10.09.2022 kl 16:46 1844

De brant cash i Q2 før valutajusteringer. Poenget er at dersom de ikke hadde fått reverseringen fra Boeing ville de gått i minus 740,9 MNOK (EBIT). Putter du -740,9MNOK som profit before tax inn i cash flow statement ville du fått total cash flow på -1372,9MNOK. Justert for valutaeffekter rundt -1240,5MNOK. Ellers enig i at rikets tilstand er bedre enn før restrukturering, og enig i at de gjør mer riktig nå. Men så får de juling av ting de ikke kan styre.
Redigert 10.09.2022 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
sisterx
10.09.2022 kl 16:54 1836

Enten brenner de cash, eller så brenner de ikke cash ;-)
Cpt MC
10.09.2022 kl 17:01 1833

De brenner cash i 3/4 kvartaler. Er bare måten man regnskapsfører denne kompensasjonen. Jeg følte jeg trengte hjelp i denne diskusjonen, så tok et Google søk og fant:

«Resultatet er et skjønnmaleri av virkeligheten fordi det ligger 2,1 milliarder i engangsinntekt i tallene. Det sier flyanalytiker i danske Sydbank, Jacob Pedersen.»

«Hvis man korrigerer for det, er man på et underskudd på 740 millioner norske kroner, legger han til»
sisterx
10.09.2022 kl 18:09 1801

Overskriftene i media var altfor positive med en gang tallene ble lagt ut. Norwegian skjønnmalte ikke tallene. Tallene er som de er. Tilgjengelig for alle.
Redigert 10.09.2022 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
Cpt MC
10.09.2022 kl 18:51 1770

Norwegian skjønnmalte ikke tallene, men tallene er skjønnmalt av kompensasjonen! Er det mulig å være så i fornektelse?? Norwegian kommer ikke til å få litt over 2MRD av Boeing de neste kvartalene! Dette er en engangs-event! Da blir ikke underskuddet reddet de neste kvartalene. Q3 blir sikkert bra pga sommerproduksjonen, men deretter blir det tøffere.
Stokk Dum
10.09.2022 kl 19:43 1728

Mulig jeg er på dypt vann her nå, men jeg spør allikavel: noen som kan forklare hvordan denne kompensasjonen kan gi positiv effekt både på cashbeholdning og driftsmidler?

mvh
Cpt MC
10.09.2022 kl 22:14 1675

«Som en del av forliket med flyprodusenten vil Norwegian «i praksis» få 2 milliarder kroner som en kompensasjon, som igjen vil bli brukt til finansiering av de nye flyene, opplyser Karlsen.«

De har ikke fått 2MRD i cash direkte, men de hadde fått pengene hvis de ikke skulle kjøpt nye fly. Er jo ett fett om man vil ha i cash for å så betale i tilbake samme sum i cash eller bare få pengene i rabatt på nye fly.
Kåre Grønn
11.09.2022 kl 15:51 1495

Gled dere
Rassen
11.09.2022 kl 22:30 1363

Til?? 2025?