Buffer strategi

True
12.09.2022 kl 17:54 1124

Vi vet alle at det er nettopp i krisetider det lønner seg å investere i ulike verdipapirer. Derfor er det så klart smart å ha en buffer, både som forsikring til eget forbruk, og for å utnytte krisetider maksimalt.

Spørsmålet er så klart hva slags buffer som er mest optimal?

Man skal nødvendigvis ikke tjene noe på å ha en buffer og kan like gjerne bruke en vanlig sparekonto, men også her kan det være greit å få pose i sekk.

Obligasjonsfond virker som det neste naturlige valget, da de veldig sjeldent går i minus, og kan gi opptil 10-15% i avkastning.

FORTE Obligasjon virker for eksempel som en veldig god buffer: https://doc.morningstar.com/LatestDoc.aspx?clientid=finansportalen&key=81b95599c252343e&isin=NO0010601297&documenttype=74&language=467

Jeg har imidlertid sett på en del Aksjefond i dag også, som for eksempel DNB Teknologi A (Investerte i denne tidligere) som er et meget bra fond, og det viser seg at mange av disse fondene ikke gir bare høyere avkastning, men har også holdt seg mye bedre enn flere Obligasjonsfond over år.

Etter å ha brukt nesten en hel dag på å finne en god buffer, tror jeg valget faller på Handelsbanken USA Index Criteria (A1 NOK): https://doc.morningstar.com/LatestDoc.aspx?clientid=finansportalen&key=81b95599c252343e&isin=SE0006800157&documenttype=74&language=467

Fordeler med dette fondet:

* Veldig lave årlige kostnader
* Middels til høy avkastning
* Har aldri gått i minus

Den perfekte bufferen spør du meg, dog den har en relativt høy risikoprofil.

Er så klart nysgjerrig på hva slags Buffer-strategi andre brukere har her inne. Jeg er alltid åpen for råd og ideer, da det er mange muligheter og strategier for å skape en optimal buffer.
bolsa
13.09.2022 kl 16:20 1031

Har alltid 1-3 rente(obligasjonsfond) i porteføljen, og begynte ifjor å øke innskuddene i disse jevnlig. Liker best de med kort rentedurasjon,og gjerne ett av dem med høyere risiko,type high yield. Noe settes til side i bank der det er akseptabel rente (for "ready cash"), bruker Finansportalen til oversikt over disse.
True
13.09.2022 kl 16:34 1011

Høres fornuftig ut, og var opprinnelig den strategien (dog ikke like komplisert som din) jeg hadde tenkt til å gå for selv. Men som jeg skrev tidligere, så har enkelte Aksjefond som for eks. Handelsbanken vist seg å være en bedre buffer mht. både sikkerhet og ikke minst avkastning.

Jeg er dessuten såpass proaktiv og rask, at når en krise først inntreffer, vil jeg handle raskt med de midlene jeg har. Så dersom jeg f.eks. ser at fondet mitt er i ferd med å ta et stort tap, overfører jeg pengene enten over til et Obligasjonsfond eller rett og slett bare en sparekonto for å være helt safe.
Redigert 13.09.2022 kl 16:34 Du må logge inn for å svare