***RØKKE*** STATSBUDSJETTET OG SKATTERANET 2023/24/25++

*JBJB
12.09.2022 kl 18:39 150694

Hei folkens:))

Og...advarslene har stått i kø etter at Bjørn Dæhli flyttet til Sveits i fjor, men politikerne har vendt det døve øret til, folkens - politikerne på stortinget som selv har utnyttet alle lovlige og ulovlige triks i skatte og pendlerboligsakene reiser seg nå protest mot Røkke - selv har skatteakrobatikken til politikerne medført at skatteetaten har ilagt en rekke politikere straffeskatt - nå roper de samme politikerne ukvemsord etter Kjell I. Røkke for at han tar nødvendige, men helt lovlige grep for å sikre sine verdier - hva som skjer med alle hans bedrifter (Aker, Aker Solution, AkerBP+++) og andre underliggende firma vil bare fremtiden vise - zånn går no dagan...ZnageZz.....

Kjell Inge Røkke sto foran et umulig dilemma. I 15 år har han levd uten inntekt, men betalt formuesskatt av beskattede midler. Den tiden er over. Nå ventet 250 millioner i utbytteskatt for å betale formuesskatten på 360 millioner.
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/09/12/7928222/rokke-matte-ta-ut-612-millioner-i-utbytte-bare-for-a-betale-skatt

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 16.05.2025 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
sveipen
10.04.2023 kl 00:25 3908

Galskapen med denne regjeringen kommer for en dag om du bruker regnekunskaper bedre enn de Wedum har.
Han kan ikke regne.
Bennyfyfasan
10.04.2023 kl 00:32 3901

Det eneste lederskapet jeg tror du KUNNE ha hatt er i det offentlige....
minsin
10.04.2023 kl 04:29 3861

Trenger i grunnen ikke regne så mye på akkurat det
Dine naboer derimot burde absolutt regnet mer på det , før de gikk til anskaffelse av solcelleanlegget-
Investeringen de gjorde er langt fra særlig smart , dødfødt i utgangspunktet som investering, uavhengig av skatt.
Har de lån på huset / bilen i tillegg , er jo investeringen helt fatal
Egentlig en "sinnssvak investering " - eneste grunnen som kan forsvare slikt er om de mener at de personlig redder verden fra total undergang og at deres barn vil få en bedre verden smekk full av oksygen.
Hær kan vi ikke skylde på beskatningen, det er naboene det er feil med
Eks En ny varmtvannsbereder til fattige10-15000 vil ofte spare 600-1000 kwh i året

Dessverre har det blitt slik at folk bokstavelig kaster penger etter leverandører av solselle paneler , prisene har derfor gått kraftig opp - de selskapene tar seg selvfølgelig betalt etter hva markedet blindt er villig å betale ( tilbud/etterspørsel) - Kunden sitter igjen med en estimert beregning , som sjeldent slår til. muligens er ca 80 pst av estimert mer reelt

Når ikke hjernemassen strekker til , så er det kanskje greit at "noe" stopper investeringsviljen.

minsin
10.04.2023 kl 04:35 3860

Aldri jobbet i det offentlige ...... ikke ett alternativ engang
oivindl
10.04.2023 kl 08:06 3813

Hvis disse betraktningene skal bli noenlunde korrekte, bør man også ta med andre endringer i forslaget som virker til gunst for skattebetalerne.
Tallet 2,5% fordelsbeskatning finner jeg forøvrig ikke noen steder.
Med i regnestykket hører også at om pengene, de 350 000, stod i banken, ville de også føre til formueskatt.
Det finnes forøvrig logiske forklaringer på en slik fordelsbeskatning.
Feks her:
https://www.dn.no/kommentar/skatt/bolig/skatteutvalget/hvorfor-skal-vi-skatte-av-a-bo-i-egen-bolig/2-1-1377648
Redigert 10.04.2023 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
velkjent
10.04.2023 kl 08:30 3811

Hvor logisk begrunnelsen er, må vel tilhøre faget filosofi, neppe politisk realitet, om det ønskes gjenvalg.
*JBJB
10.04.2023 kl 08:44 3829

Hei one/leiner/folkens:))

Og...ta deg en bolle, one leiner - en krone er fortsatt mer verdt enn 50 øre og skatteutvalgets skjerpelser vil på sikt medføre 35 milliarder mer i samlet skatteinngang enn i dag - det er derfor neppe rakettforskning å påpeke at dette medfører drepende skjerpelser for vanlige folk - registrerer at du mener det er en logisk og god forklaring med fordelsbeskatning av egen bolig med bakgrunn i at det er 22% rentefradrag for gjeld - burde det vært fordelsbeskatning med samme logiske forklaring på å eie egen bil som også utløser samme fradrag for gjeld - når det gjelder bolig betaler for øvrig de fleste allerede formuesskatt (hvis du har over 1,7 mill, i formue) og kommunal eiendomsskatt som slår inn uansett om boligen er belånt over pipa eller nedbetalt - i Norge er 60000 boliger verdsatt til over 10 millioner og skatteutvalgets forslag vil være drepende for boligeiere i Norge slik professor Ole Gjems-Onstad beskriver og beregner i sitt høringssvar til galskapen i skatteutvalgets forslag - skrekk og gru - rerad our lips - stay tuned - ZnageZz...

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-nou-2022-20-et-helhetlig-skattesystem/id2952276/?uid=262a3ee2-c303-4505-af1b-bccad1663e63

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 10.04.2023 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
minsin
10.04.2023 kl 10:44 3765

Pacino skrev Innlegget er slettet
Du vil spare mye ... en varmepumpe(ca 6-6,6 kw) koster ca 25.000,- ferdig montert
Normalt er 60 pst av strømforbruket ditt oppvarming , siden huset ditt er eldre vil jeg tro opp mot 70-80 pst
Avhengig av huset ditt - om det er mye kott mm , og hvordan varmepumpen plasseres. "Åpen løsning" er best
Beliggenheten av huset spiller en viss rolle, kysten er det mild , mens i karasjok kan det være svinkaldt om vinteren...
Dagens pumper funker til - 30-35 gr , og gir 1(Kw inn) -2(Kw ut) forhold ned til omtrent -18
My best quess - du sparer ca 10.000 i året , investeringen nedbetalt på 3 år.
Vedlikeholdet er ikke stort - fabrikanten anbefaler hvert 3 år.
Selv har jeg faktisk glemt denne servicen i 10-12 år nå- pumpen funker fortsatt fint den
Dagens pumper har normalt levetid på 12-15 år
Dersom du skal kjøpe kjøp ett anerkjent merke... de aller billigste sliter med gammel teknologi eks kjeramiske lagre mmm

Riktig du gjør hold deg langt unna solceller-
Varmepumpe , ny varmtvannsbereder og tette vinduer er beste tiltak

Fluefiskeren
10.04.2023 kl 10:51 3765

Du må ta med i regnestykke ditt den strømmen man kan selge spesielt om sommeren. Solcellene genererer mer strøm enn du bruker.
Kajtek
10.04.2023 kl 10:57 3751

Har ikke noen tro på det minsin sier. Som jeg sa tidligere, det er tydelig at mannen ikke forstår konsekvensen av det denne regjeringen holder på med med skatter, avgifter, nye arbeidslover ( forby innleie ) etc. Det får ikke store konsekvenser det første året , men for hvert år som går kommer bedriftene til å slite. Til slutt legger de ned bedriftene sine. Flere folk blir permittert , flere mister jobbene sine. Det blir mindre og mindre nyskapning, og vanskeligere å få gjort noe med den grønneskifte. Det koster masse penger , da må regjeringen finne på noe for å få mer i statskassen fra den «vanlige mann». Gidder ikke lese mer minsking innlegg.
Det er absolutt ingenting konkret han kommer med. Det bare tull.
Kajtek
10.04.2023 kl 11:10 3729

Synd at man ikke kan sende et vedlegg her eller et bildet her. Jeg har et morsomt bildet som viser 2 apekatter . Den ene sier til den andre « jeg hører at du er rask i matte. Hvor mye er 17x 19 ?. 35 svarer den andre apen. «He, he du er ikke i nærheten en gang» sier den første. « men rask» svarte den andre. Den er mye morsommere når man ser bildet av de 2 apene. Jeg skulle gjerne sendt den til Vedum.

Det greit å le litt men når sant skal sies så er det tragisk det denne regjeringen holder på med. De snakker om gjevne forskjeller. De er på god vei. Jage de rike ut av landet og sette levestandard for middelklassen ned. Det må jeg si at hvis det er det som er målet så er de flinke til det.

Når vi kjøpte huset i år 2000. Betalte vi ikke ned hele lånet, så vi har enda 1,5 mill i lån. Jeg jobbet i 44 år, nå er jeg pensjonist. Gledet meg til pensjonstiden for å ha litt tid til å reise litt mens vi begge to var i greit nok form til det. Slik det er nå så har jeg ikke råd til å reise til syden på den måten som før. Så enda snakker de om å beskatte for fordelen i å bo i eget hus. Jeg må si de er kreative på å finne på hvor kan de hente mere skatter.
Aksjene som jeg trodde at jeg skulle tjene en del på så jeg kunne ha litt mer å rote med er på minus. Jeg kan ikke selge dem nå. Da taper jeg en del penger.
Redigert 10.04.2023 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
minsin
10.04.2023 kl 11:43 3734

ville vært katastofalt dersom solcellene brukte mer strøm enn de genererer hehe
Bare småtteri de gir avkastning i form av strøm salg, sett i forhold til investerings kostnaden
Pr nå bedre å betale ned gjeld med de pengene

Vår gode Regjering vil komme med støtte til fornybar , varmepumper på neste års statsbudsjett , i oktober vet vi mere om dette..
vi kan håpe på 20 pst - med det resultatet er at vi får en ny "hype" mot solceller - og leverandørene skrur opp prisene igjen..og kunden går i "null"
Kommende vinter tyder mye på en ny kostbar strøm vinter- det er da EU får den største utfordringen..

Fornybar har ett ekstremt fokus , ny teknologi kommer de neste årene uten tvil...
Solcelle vil få bedre virkningsgrad.
like greit å vente med slik investering... la de som skal redde verden kjøpe først til ulbu pris...etterhvert kommer volum produksjonen ordentlig i gang - og prisen faller naturlig når tilbudet overstiger etterspørselen

oivindl
10.04.2023 kl 11:49 3705

"35 milliarder mer i samlet skatteinngang enn i dag - det er derfor neppe rakettforskning å påpeke at dette medfører drepende skjerpelser for vanlige folk"

Men likevel nødvendig å bruke korrekte tall og eksempler.
En investering på 350 000 gir ikke økt skatt på det nivået som presenteres.
velkjent
10.04.2023 kl 12:18 3662

Skattekortet mitt for 2023 viser en økning på 15%fra i fjor,eller ca. 40K. Det meste skyldes økning i formueskatten grunnet økt boligtakst, for det regnes ikke med tilsvarende i alderpensjonen. Med 100% økning av kommunale avgifter og eiendomskatt i Oslo (20K), har jeg begynt å tenke på om det snart må søkes om matkuponger, for skatter og avgifter spiser opp pensjonen. Kan selvsagt selge boligen og kjøpe 10 på Vestlandet for pengene, men hva skal jeg med 10 boliger?
PSI- Investor
10.04.2023 kl 12:19 3657

Nei ikke i dag, men hvis det skatteforslaget går gjennom blir det sånn.
Og jeg trenger slett ikke trekke fra inntektene man får ved salg av strøm, for jeg så kun på den økte skatten.
Selve investeringen må jo avskrives i tillegg, og så har man kapitalkostnadene, men her var det kun snakk om skatt.
En foreslått skatt som også vil gjøre andre investeringer i egen bolig ekstremt dyrt.
Og en skatt som er helt unødvendig, staten trenger ikke pengene.
Men den vil, hvis den kommer, bidra til å rasere hele samfunnsmodellen hvor det vanligste er å eie egen bolig.
Slike skatter på det foreslåtte nivået vil gjøre det umulig for vanlige folk uten høy inntekt å fortsette med å bo i sin helt normale bolig til noen få mill.
minsin
10.04.2023 kl 12:21 3672

Pacino skrev Innlegget er slettet
Dette blir uvesentlig øre regning - det er andre forhold som har større betydning - eks virkningsgraden i ditt hjem, plassering av huset( innland/kyst) og ikke minst aktuell strømpris
Enig at en investering skal /bør sees opp mot andre investeringer..
På generellt grunnlag tror jeg nok det beste er bare å kjøpe ei pumpe - det er alltid godt å ha billig strøm , spesielt når man nærmer seg pensjons alderen .
Det du sparer på varmepumpen kan du re-investere i markedet/aksjer
Går det "andundas" på børsen er det godt med lave utgifter
Det er nettopp i ulvetider det kan være lønnt å realisere litt og investere i forutsigbarhet

Dersom du kjøper - kjøp av de store kjedene coop , elkjøp , mega med fastpris på installasjon.
IKKe gå til de mindre lokale selskapene å spørr - pumpen er både dyrere og har mye høyere installasjons pris... de forklarer det med at de yter bedre "service"- noe du ikke trenger i det hele tatt. Samme lokale leverandør kommer ofte å monterer pumpen allikevel..

Redigert 10.04.2023 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
10.04.2023 kl 12:23 3680

For meg gikk skattetrekket opp fra 55% til 73% etter å ha vært 45% i 2021.
Pga formue og lav inntekt skal kun 27% av min løpende inntekt kunne disponeres av meg.
Resten av kostnadene krever de da at jeg skal ta fra investeringer, som igjen vil medføre enda høyere skatt.
Vanlige folk skal rett og slett ikke få lov til å ha gjort det bra.

Forøvrig meget fornøyd med varmepumpen som har funka i 15 år hittil og uten service.
En ren bonus som jeg setter pris på er at på de varmeste sommerdagene kjøler den huset fort og effektivt med forbruk på bare 430 watt
Redigert 10.04.2023 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
oivindl
10.04.2023 kl 13:11 3658

Selv ikke med det nye forslaget blir det sånn.
For det første fordi du regner grunnlaget for beregningen, som det som skal betales.
Skatten blir bare 22% av grunnlaget i starten.

Dernest må øvrige justeringer på plussiden regnes med.
PSI- Investor
10.04.2023 kl 13:36 3644

Ok, håper du har rett og jeg feil, takk!
I så fall flere enn meg som har tolket det feil forresten.
*JBJB
10.04.2023 kl 13:59 3616

Hei investor/folkens:))

Og...tror neppe du skal stole på lærer one leiner når det kommer til skatter og avgifter, investor - slik blir regnestykket hvis Thorvik utvalgets forslag får gjennomslag i Stortinget, for enkelthetsskyld er 10 mill. brukt som eksempel, men vil gjelde alle boliger og hytter - en hytte ved sjøen verdt kr 10 millioner, blir årlig fordelsbeskatning med laveste alternativer kr 10 000 000 x 0,01 x 0,22 = kr 22 000. Med «mellomsatsene» til utvalget, er regningen kr 10 000 000 x
0,025 x 0,34 = kr 85 000. Brukes sommerstedet fire uker i året, kan det fremstå som en høy leie for å eie egen eiendom. Utvalget vil også at alle faktiske leieinntekter fra egen bolig og fritidsbolig skal skattlegges og da med først 22 %, og senere i hvert fall 34 % - read our lips - skrekk og gru - stay tuned - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 10.04.2023 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
oivindl
10.04.2023 kl 14:00 3594

Her ser du et utsnitt av linken til Tulla.

"Utvalget mener man bør begynne «forsiktig» med en beregnet årlig leieverdi på 1 % av boligens markedsverdi. Dette tillegget foreslås å øke til 2,5 %, kanskje 3 %. Skattesatsen vil først være 22 %, men skal så ifølge Utvalgets forslag om høyere skatt for annen kapitalinntekt, settes til 34 %."

Ren fordelsbeskatning av de 350 000 ved å benytte startverdiene, blir kr 770,-

Da er 1% leieverdi og 22% skatt benyttet som grunnlag.
Ved økning til henholdsvis 2,5 og 34%, blir skatten kr 2975.

Det er mange utsagn her inne det er viktig å ta med en stor klype salt. Det ser man av hva de ellers lirer av seg om ting de overhodet ikke har kunnskap om.
velkjent
10.04.2023 kl 14:21 3611

NOK 350.000? Skattlegging dreier seg da ikke om sametelt på Finnmarksvidda?
oivindl
10.04.2023 kl 15:25 3613

Om du følger historikken skjønner du poenget.
velkjent
10.04.2023 kl 16:47 3551

Nei, å investere i solceller eller varmepumper i private hjem øker ikke nødvendigvis verdien. Det er skatteetaten, som skjematisk skalerer opp taksten, som skattleggingen baseres på. Jeg har brukt 500K på bergvarme, men dette raker ikke skatteetaten/SSB,Heller ikke de hudretusener, som år om annet benyttes til vedlikehold. Private hjem er ikke regnskapspliktige og en "riktig" verdi oppnås bare som et tidsfenomen ved evnt. salg eller takst. Men en kan da ikke løpe til takstfolk for å dokumentere det urimelige hver gang skatteetaten justerer opp markedsverdien med noen millioner?
En må gjerne bedrive økonomiske kalkyler for installering av utstyr, men slikt har ikke skattemessig betydning uten at boligen endrer så mye karakter at det kreves offentlig tillatelse.
Redigert 10.04.2023 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
10.04.2023 kl 19:01 3496

Tja, jeg måtte til takstmann i fjor da skatteetaten økte verdien på boligen med hvis jeg ikke husker feil 37%.
I alle fall tok vi en takst og fikk da satt ned verdien med 2 mill, nesten 25%.
I år har de økt verdien med 400.000,- igjen, men i år gidder jeg ikke

Men altså hadde jeg da hatt solceller hadde jo takstmann måttet ta med det.
Redigert 10.04.2023 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
10.04.2023 kl 19:29 3467

Ut fra det jeg leser på denne tråden virker det som om regjeringen har et arkivskap full av skatteforslag klare å ta av ettersom de går gjennom en etter en. Dette begynner å bli skremmende. Hadde de dette tankesettet under valgkampen? Merket bare at de såkalte rike var skyteskiven, alle andre gikk klar. Skatt for fordel av å eie egen bolig. Slikt er jo bare til å bli syk av. Vis heller interesse for den enorme sløsingen av offentlige midler som foregår, så kan man heller kutte noen skatter.

Men, har et lite håp. Det er kommende kommunevalg. At innbyggerne blir så redde for disse folkene at de SLAKTER partiene i lokalvalg. Ganske enkelt fordi de tør ikke ta sjansen på at det som foregår sentralt har støtte i partiapparatene og er ment å følges opp lokalt. Høyresiden trenger bare å sitte stile i båten og la opposisjonen senke seg selv.
Fluefiskeren
10.04.2023 kl 19:59 3459

Merkelig at denne tråden får fortsette uke etter uke selv om det er brudd med intensjonen med forumet.
*JBJB
10.04.2023 kl 20:16 4881

Og...Thorvik utvalget har også børstet støvet av skatt på dødsboet etter bestemor, folkens - fra høringssvaret til Ole Gjems-Onstad (som vi også har belyst tidligere i tråden) "Utvalget vil enstemmig gjeninnføre den arveskatt som ble opphevet fra 2014. Det skal være et bunnfradrag på kr 2 millioner med sats 6 % (nærstående) og 8 % (andre) opp til kr 3,5 millioner der satsene blir 15 % og 22 %. Den høyeste satsen representerer en økning på 47 % i forhold til den høyeste satsen på 15 % i den tidligere arveavgiften. Videre vil langt flere mottagere komme opp i de høyestesatsene siden et enstemmig utvalg «mener at grunnlaget for innslagspunktene bør være summen av arv og arveskattepliktige gaver som en person mottar fra alle arvelatere over livsløpet.» Tidligere isolerte man beløpene fra den enkelte giver/arvelater." - skattenivå og aksjer/finans henger som kjent tett sammen og er derfor viktig å belyse på et finansforum - skrekk og gru - stay tuned...ZnageZz...

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-nou-2022-20-et-helhetlig-skattesystem/id2952276/?uid=262a3ee2-c303-4505-af1b-bccad1663e63

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 10.04.2023 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
10.04.2023 kl 20:28 4875

I verdenstoppen i skatter og avgifter? JA
Offentlige tjenester i verdenstoppen? NEI
*JBJB
12.04.2023 kl 11:50 4742

Og...som kjent messer sosialistene+++ om at alle må bidra til fellesskapet/dugnaden for å berge velferdsstaten, og derfor skal de rike tas big time, folkens - men når det kommer til egen dugnad står ikke uttalelsene til troende - 11 politikere har nå klaget på skatteetatens vedtak om juks, skattesnusk og unnaluring og bedrevet ulovlig skatteplanlegging i pendlerboligsakene - det singler i glass når nestlederen i "ryk og reis" partiet som fikk utdelt gratis pendlerleilighet samtidig som han leide ut sin egen leilighet i Oslo sentrum har blitt utlignet solid tilleggsskatt, men klager på vedtaket som var ment til skole, helse og eldreomsorg - intet nytt under solen - skrekk og gru - stay tuned...ZnageZz...

Skatteetaten har mottatt 11 klager fra politikere på vedtak i pendlerboligsakene, og disse er oversendt til den uavhengige Skatteklagenemnda, det forteller juridisk direktør Harald Johannessen i Skatteetaten til Nettavisen.
Totalt fikk 38 politikere vedtak om å betale mer skatt. Det er ikke offentlig kjent hvem alle de 11 politikerne er.
Torgeir Knag Fylkesnes (SV) har tidligere bekreftet at han vil klage på vedtaket om 477.000 kroner i tilleggsskatt.
https://www.nettavisen.no/11-politikere-har-klaget-pa-skattekrav/s/5-95-1029816

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 12.04.2023 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
12.04.2023 kl 21:57 4658

Denne er relevant her også.
-------------------------------------------

Da har Støre og Vedum i beste fall stått å misinformert mot bedre vitende. Jeg kaller det en direkte løgn. De hevdet bunnfradraget var økt i grunnrenteskatten, men de hadde lurt inn noen nye setninger som gjør at....det regnetekniske endres.

https://ilaks.no/statssekretaer-erlend-grimstad-bekrefter-den-reelle-verdien-av-bunnfradraget-har-ikke-okt/

Selv Venstre synes dette virker som misvisende - sjeldne sterke ord fra dem:

Ingen god start
Hva tenker Venstre å gjøre nå?

– Vi har lest dette ganske grundig allerede, og kommer til å sende en del spørsmål til Finansdepartementet om ting vi lurer på, og vil ha utdypet, av det som er kommet nå.

Bjørlo varsler at behandlingen i Stortinget kommer til å bli krevende:

– Fra vår side er vi nødt til å se kritisk på alt som ligger i denne proposisjonen. Det er umulig å si om de bevisst har prøvd å fremstille det som noe annet enn det det er, eller om det er en tabbe, sier han.

– Men uansett så påvirker det tilliten til hele saken som Regjeringen har lagt frem, siden dette er et så sentralt punkt. Det blir heftige runder i Stortinget, det er det ingen tvil om. Dette er ikke noe god start for den prosessen som vi skal ha, avslutter Bjørlo.

https://ilaks.no/alfred-bjorlo-pavirker-tilliten-til-hele-innholdet-i-det-som-er-blitt-lagt-frem/
True
12.04.2023 kl 23:56 4667

Bra skrevet. Her er vi absolutt på lik linje og du skal ha respekt og honnør for innsatsen du har bidratt med i Norge i alle disse år. Det er et stort hån mot oss som har stått på hele livet i næringslivet, som har hatt stort ansvar, ikke bare for oss selv, men også andre, og som har skapt reelle verdier bare til å få denne drittpakken tilbake.

Det finnes ingen unskyldninger for det, kun hat og misunnelse fra udugelige Sosialister som ikke vet bedre og som aldri vil forstå betydningen av hva det vil si å ofre. Ofre til det punktet hvor ditt eget liv står i fare flere ganger, men du overser det fordi du faktisk har en jobb å gjøre. Jeg kunne dødd flere ganger i jobbsammenheng, men det påvirker ikke meg overhodet.

Jeg føler imidlertid et stort dillemma om dagen. På den ene siden vil jeg fortsette å bidra der jeg alltid har gjort, og stå for det jeg faktisk har tro på og vet er riktig.

På den andre siden er det ikke sjans i havet for at jeg skal ofre liv og helse bare for å ikke ende opp med noe, som gang på gang tidligere. Så også jeg kunne tenkt meg en jobb i det offentlige på dette tidspunktet, og jeg føler i det minste jeg fortjener det etter alt slitet.

Men uavhengig om det er offentlig eller privat, er det en prinsippsak at jobben skal gi maksimalt utbytte og helst være vedvarende både nå og fremover. Alt annet er ikke verdig min tid og energi rett og slett.

Disse premieklovnene har absolutt ingen aning om hva hardt arbeid og ansvar innebærer. Jeg kan bokstavelig talt stå rett opp og ned en hel dag og fortsatt få mer gjort når det kommer til stykket.

Og slik ting har blitt nå, har jeg absolutt ingenting å bevise annet enn for meg selv hvis jeg gidder. Arbeidslivet har blitt en stor vits slik jeg ser det, hvertfall med denne regjeringen.
True
13.04.2023 kl 00:02 4698

Det har du faktisk helt rett i. Er det EN ting denne regjeringen er veldig flink til, så er det å grave sin egen grav. Det ser vi jo på meningsmålingene blant annet. Helt utrolig at folk stemte dette inn.
True
13.04.2023 kl 00:23 4703

Ikke jeg heller, men det er definitivt et alternativ nå, spesielt NHH hvor jeg selv har vært student tidligere. For er det en ting som er veldig positivt med offentlige jobber, så er det det faktum at de er mye tryggere. NHH vil for eksempel ikke akkurat gå konkurs med det første og jobbene i seg selv er også ofte mye mer sikrere mht. varighet.

I næringslivet er usikkerheten mye større, og bare det å få seg en jobb der i utgangspunktet er ofte en "pain in the ass", da du kan gjøre alt riktig, være best kvalifisert, og fortsatt ikke få jobben, samtidig som du må finne deg i håpløse tilbakemeldinger som du bare må ta med et smil og verdighet.

Jeg husker eksempelvis at jeg var i en 2-3 år langvarig prosess med et profesjonelt bemanning- og rekrutteringsbyrå i Oslo, bare til å ikke ende opp med noe til tross for å ha gjort alt som skulle til. De valgte mest sannsynligvis å ikke ansette meg fordi jeg var "for dedikert" og hadde jobbet "for hardt" og "for mye".

Så det går jo selvfølgelig den veien også. Gjør du ditt aller beste og har pågangsmot, blir du ofte ansett som uverdig, så i enkelte jobber er du bare nødt til å treffe den rette balansen, spille litt kostbar og aldri gjøre verken for mye eller for lite.

Og det er spesielt vanskelig for en engasjert person som meg som går all in på alt jeg gjør og gir 100%. Derfor jeg endte opp som Entreprenør blant annet og bare startet mine egne selskaper. Da kan jeg i det minste holde min egen høye standard og ikke leve opp til andres...
Redigert 13.04.2023 kl 00:26 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
13.04.2023 kl 00:28 4713

Kjemi og rævsleiking er også viktig ;-)

Timing er alt i det private. Det er om å gjøre å være på rett plass til rett tid. Jeg har PERSONLIG hatt gullhår når det kommer til akkurat det. Jeg fikk min første daglig leder stilling veldig tidlig på bakgrunn av brå avgang - og hastverk av eiere. Jeg hadde gjort ett godt inntrykk osv osv. Dermed, litt dårlig betaling i den jobben, men har bygd en god og godt betalt karriere på det. Jeg har mange ganger tenkt på hva som har skjedd om ikke den muligheten kom tidlig.
minsin
13.04.2023 kl 01:49 4694

Hmm vet ikke helt om fremtiden ligger i det offentlige.
Eldrebølgen slår jækla hardt inn nå... og konsekvensene blir enorme.
Det vil være en varig mangel på kompetent arbeidskraft

Det offentlige er tvunget til å slankes , om de vil eller ei...trygda folk må i arbeid.
Skjer ikke det skattes vi i hjel rett og slett

Næringslivet vil jakte på arbeidskraft og vil være nødt å betale prisen for det
Ansiennitet for den ansatte er ikke så viktig lengere , det å være freelance vil lønne seg bedre - både i form av penger - men kanskje viktigst , de vil kunne regulere fritiden selv uten påvirkning av arbeidsgiver...
Arbeidsgiverne vil nå oppleve "å gå tom for mannskap, før pengene forsvinner".

Kjenner meg igjen - i det å være 100 pst engasjert hele tiden. Kompetanse og standard har ofte en sammenheng.
True
13.04.2023 kl 02:07 4695

Førstnevnte, ja. Sistnevnte kan slå hardt tilbake, og jeg har uansett for mye integritet til å gjøre det. På dette tidspunktet, er det absolutt ingen som gjør meg en tjeneste når det gjelder jobb, og jeg velger å ignorere 99% av forespørsler. De kaster som regel bare bort tiden min uansett.

Men det som er viktigere når det kommer til stykket, er som alltid tillit og lojalitet. Har du ikke det, kan du bare glemme å lykkes i næringslivet, og det er nok en av årsakene til at venstresiden hater næringslivet så mye fordi de mangler selvdisiplinen som skal til for å lykkes og takler ikke tanken på at vi faktisk har hierarkier som man er nødt å tilpasse seg, og at vi faktisk har og må ha ulike nivåer og klasseskiller. Ellers fungerer ikke verden som den skal.

Noen er mer kompetente enn andre, noen gjør ting bedre enn andre, og noen har større talenter enn andre, og dette har venstresiden veldig vanskelig for å svelge og som insisterer på å gjøre alle like dårlige istedet.

Det ser vi tydelig og klart med denne regjeringen som bokstavelig talt jager alle som virkelig har lykkes ut av landet. Snakk om Jantelov og misunnelse, dette er det verste som noen gang har skjedd Norge.

Når det gjelder timing har du helt rett, og er også noe jeg har påpekt flere ganger tidligere. Er du rett mann på rett sted til rett tid, er det ofte det som skal til. Du kan jobbe så hardt og smart du bare vil, men du kommer ikke utenom timing og flaks også dessverre.

Dette har jeg erfart både før og etter høyere utdannelse. Spillet er akkurat det samme og ironisk nok har jeg slitt 100 ganger mer med å få jobb etter studiene enn før, og det av de mest tåpeligste årsakene også som f.eks. "du er overkvalifisert" på selv relevante jobber.

Hadde jeg ikke hatt en Master, hadde jeg hatt en annen jobb for lenge siden, og jeg hører stadig vekk om andre folk som skjuler Mastergraden sin fra sin CV for å få jobb...

Dette beviser bare hvor mye timing og flaks spiller inn i bildet og er nok nettopp hvorfor veldig mange avstår fra å utdanne seg når de vet at de kan fortsatt ende opp uten jobb.

Å "bare" jobbe på REMA 1000 er faktisk ikke en veldig dum ide sånn sett, da du faktisk kan ende opp med å lykkes bedre enn høyere utdannede.

https://p3.no/cathrine-28-tjener-mest-i-vennegjengen-jobber-pa-rema/

Har forresten et par-tre års erfaring derifra selv blant så mye annet...
True
13.04.2023 kl 02:15 4710

Her er jeg 100% enig, og da er det spesielt tragisk at vi har en regjering som er såpass næringsfiendtlig. I mitt tilfelle blir det også dråpen i havet når jeg har et såkalt "luksusproblem" og har vært villig til å bidra hele veien, bare til å få avslag på feil premisser. Kan like gjerne bare pisse på graven min mens jeg fortsatt lever.
*JBJB
13.04.2023 kl 21:52 4630

Og...nå jages også de nyrike sosialistene i Vålerenga til Sveits, folkens - som postulert siden oktober 2022 skal alle ned og de rike skal tas - read our lips - skrekk og gru - stay tuned - ZnageZz...

Hockeyspiller Espen «Shampo» Knutsen forlater Norge. Sammen med sin kone, Fanny Jahre, flytter også Vålerenga-kjempen nå til Sveits.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/04/13/8000694/shampo-og-jahre-skatteflykter-til-sveits

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Bennyfyfasan
13.04.2023 kl 22:23 4632

Jepp - nå drar de med mindre formuer. Da mister man også oversikten over hvor mye penger som flyttes ut. Det er mange med Shampos formue - men som ikke er kjent.

Jeg tror dette kan bli skikkelig brutalt
Mr Karma
13.04.2023 kl 22:49 4639

Kan noen hjelpe meg her?

Hva er det med Sveits? OK, vi vet alle en del om Sveits, men er det ikke andre alternativer? Mange land har ordninger der man slipper å betale skatt av penger som tjenes i utlandet og ikke tas hjem. Så langt jeg husker så har alle media har dratt fram satt kursen for Sveits.

Og en annen ting...Kan man bare flytte til Sveits? Har de ikke immigrasjonsbegrensninger? Eller må man ha et visst antall millioner?

En ting til. Liker norske myndigheter denne utvandringen? Hvis man spurte Støre direkte: Er dette et tap for Norge eller er det ikke? Tipper man ville fått et tåkesvar..., men likevel så tror jeg diskusjonene på denne tråden er tragisk bortkastet energi. Jeg tror nemlig mer og mer at de bryr seg ikke. Man kan komme med kassevis med lister av utvandrere og de ville ikke brydd seg. Så ille tror jeg virkelig situasjonen er. Den såkalte vanlige mann i gata liker nok ikke helt utviklingen. Han liker kanskje ikke en del av disse rike,men forstår at å stimulere de til å kaste kortene og rømme landet bare gjør alt verre. Høstens valg og reaksjonene etterpå blir spennende. Men partiapparatet er ofte superfeige.
PSI- Investor
13.04.2023 kl 23:21 4627

Det er jo så viktig for dem å utjamne. Vi skal bli likere.
Og vi blir jo det når de rikeste flytter ut
*JBJB
15.04.2023 kl 10:02 4485

Og...i dag er D dagen for høringsfristen for de samfunnsfientlige skattestuntene til Thorvik utvalget, folkens - høringene ligger vedlagt i linken under og kan leses i sin helhet uten filter - hvis stuntene i forslaget blir gjennomført fullt ut står vi foran en finanskrise av uante proporsjoner - verdiene på eiendom vil reduseres til ikke lengre å oppfylle kravene i bankenes sikkerhetsordninger - dødsskatten på boet til bestemor skal gjeninnføres som tidligere redegjort for og 35 milliarder mer i skatteinntekter til en allerede søkkrik stat skal fases inn - flyttebyråene vil gå gode dager i møte - read our lips - skrekk og gru - stay tuned - ZnageZz...

Finansdepartementet sender med dette NOU 2022: 20 Et helhetlig skattesystem på høring.
Status: På høring
Høringsfrist: 15.04.2023
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-nou-2022-20-et-helhetlig-skattesystem/id2952276/?expand=horingssvar&lastvisited=undefined

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Antitax
15.04.2023 kl 15:43 4384

Høringsfrist: 15.04.2023
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-nou-2022-20-et-helhetlig-skattesystem/id2952276/?expand=horingssvar&lastvisited=undefined

Maken til vås er det lenge siden jeg har lest. Her er det null forståelse for at kapitalisme er en god ting som skaper verdier. Kun unnskyldninger for å øke skattene over stort sett "hele linja" - helst slik at det rammer næringslivet og det private. Ta denne for eksempel: «For en rasjonell investor spiller det dermed ingen rolle hva utbytteskatten er (så lenge den er mindre enn 100 pst.);
investoren kan alltid finne tilbake til sin foretrukne avveining mellom forventet avkastning og risiko, gjennom å kjøpe seg opp i aksjer.»

Jeg er helt sjokkert over argumentene som blir brukt for å rettferdiggjøre høyere skatter. Hvordan svare på en slik galskap? Dessverre tror jeg ikke det er noen som hører på noe som helst der i gården.

I 2004 var utbytteskatten 0 – nå er den nesten 38%. Denne skatten rammer også småsparere: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/trygve-slagsvold-vedum-hvordan-skal-vi-mote-fremtida/o/5-95-728380

For å betale formueskatt, er det ofte behov for store utbytter fra bedriften. Utbytte er overskudd som bedriften allerede har skattet 22 prosent av og som kunne blitt brukt til å investere i bedriften med flere ansatte, bedre lønn for ansatte, nye maskiner osv. Skatt på det som skaper verdier i samfunnet. Investorer tar også en stor risiko ved å investere pengene sine i bedrifter/aksjer. Med nå 38% er det fort andre aktivaklasser med lavere skatt som blir aktuelle – synd for vi trenger verdiskapning og at noen både vil starte bedrifter og investere i bedrifter (emisjoner m.m.). Selger du huset ditt er det 0% skatt, om man har bodd der mer enn ett år, men selger du bedriften din er det nesten 38% skatt på fortjeneste. Fremtidige pensjoner blir også rammet, da bedrifter som sparer i pensjonsfond også blir rammet av høyere utbytteskatt.

Håper noen sier ifra, media er selektive med å kritisere høyere skatter. Finner av og til noen innlegg på sosiale media eller f.eks. som dette: https://mc.linkedin.com/posts/kjell-erik-eilertsen-254b3823_formuesskatt-i-kombinasjon-med-utbytteskatt-activity-7017139363201323008-NJwG Men dessverre lite protester på galskapen... Er målet DDR, Cuba, Venezuela eller Røde Khmer så er det bare å fortsette slik...

Blir nok ikke noe problem å beholde plassen her:
https://www.nettavisen.no/okonomi/staten-eser-ut-norge-topper-internasjonal-karing/s/12-95-3424090801
keisam
15.04.2023 kl 17:50 4353

Den franske økonomen Pikkety eller hva han nå heter er venstresidens Gud, Jesus og Allah. Totale skattetrykket i Norge ligger langt under hans forventninger om hva skattetrykket skal ligge på og derfor ser jeg ingen motstand for at skatten skal økes de nærmeste årene og neste stortingsperiode. AP, SV, Rødt, MDG og APs beslutningsorgan LO er klinkende klar over at alt skal skattlegges hardere. Vi har allerede innført borgerlønn i form av strømstøtte og fremover vil støtte på ulike ting eskalerer. Folket skal være tjenere av staten og ikke omvendt, som kanskje hadde vært det beste. Norge vil til slutt bestå av konforme sosialister som jobber i det offentlige og trygdemottakere. Utbytteskatten vil økes i fremtiden, SV ser ikke denne skatten i sammenheng med selskapsskatten jamfør leserinnlegg i VG.
Mr Karma
15.04.2023 kl 18:42 4348

Jeg leste for 10-15 år siden en artikkel om to amerikanske forskere økonomiske forskere som hadde tatt for seg velferdsstaten. (tok dessverre ikke kopi) De fant ut at det er kun 7 % av befolkningen som holder hele velferdsstaten oppe. Kun 7 %. Det er de som er nettobidragsyterne. Et poeng de hadde var at de var mange ganger ikke helt de menneskene man trodde. Fordi mange som tilsynelatende er store bidragsytere er i virkeligheten storforbrukere av velferdstjenester. Enten mer eller mindre direkte eller fordi de eksisterer p.g.a. stor offentlig infrastruktur som plattform. En advarsel de hadde var at hvis de 7 % finner ut at de ikke vil bidra mer så faller velferdsstaten sammen som et korthus. Den virker altså veldig omfattende, infiltrert, stabil og mektig, men er i virkeligheten svært sårbar.