AKH - EU skal satse enorme summer på grønn energi

Mysterymanx
AKH 14.09.2022 kl 11:50 12139

EU har vedtatt å satse enorme summer på grønn energi for å bli mindre avhengig av russisk olje og gass. Det samme skal Norge gjøre.. Det bør få AKH til å stige mye.
Redigert 14.09.2022 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
19.09.2022 kl 15:07 3030

Syns børsmarkedet er utrolig surt nå for tiden, nesten alle sjekkpunkter lyser rødt. Kontanter er det som gjelder.
synste
19.09.2022 kl 15:17 3027

Nei tror ikke den støtten holder. Ja helt enig. Fed har kommet forsent i gang. Like greit å ta 1%.
Frodon
19.09.2022 kl 15:42 3010

Jeg synes børs markedet har vært fantastisk, dvs sitte med bear og cash og kjøpe tilbake på lave nivå 😜 Har du solgt idag eller sitter du med cash og avventer ny inngang?
wielkikrol
19.09.2022 kl 15:55 3018

Fikk lasta inn på Aker i dag. Det er gull. Problemet her er at den ikke tar seg igjen..
Bullinvestor
19.09.2022 kl 16:27 2983

Ja er nok sikrere å være bear… Har avsluttet Ask forrige uke. Blir et pent skattefradrag for 2022. Sitter med over 80 % kontanter på nyopprettet Ask. Hadde man avsluttet noen mnd tidligere så hadde kontantbeholdningen vært betydelig større..men men avgjørelsen er tatt.. har god tid på ny inngang.. Tror jeg venter til langt ut på ny året..
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/09/16/7930993/hermanrud-varsler-krakk-det-smeller-na

Merk, nedturen under pandemien er ikke nevnt her..altså 14 år siden siste krakk..

Aksjemarkedet har vært gjennom noen kræsj de seneste 40 årene. Det skjedde i 1982, i 1987, 1990, 1998, 2001 og 2008. I hvert fall de seneste fem av disse børsfallene har Peter Hermanrud jobbet i markedet - først som analytiker i Elcon, så som forvalter i Vital, strateg i First, Swedbank og SpareBank 1, før han nå er investor.
Det aksjemarkedet han ser nå mener han ligner veldig på slik aksjemarkedene har vært før de tidligere børsnedturene.
Redigert 19.09.2022 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
wielkikrol
19.09.2022 kl 16:46 2970

Tror jeg må kommentere mer, snudde litt hvert fall. Håper ikke bunn blir dypere her nå.
Frodon
19.09.2022 kl 17:05 2935

Jeg satt på kjøps knappen på Aker, men feiget dessverre ut. Fikk plukket litt i AKH da, men burde heller kjøpt mer i Aker ;)
Patron72
19.09.2022 kl 17:13 2943

Flott og velkommen ombord.
Kjøpte selv akh idag og min gav er nå 14.25 😉
Frodon
19.09.2022 kl 20:42 2850

Vi får nok raskt svar på om dette kjøpet var lurt eller ei. Bryter aksjen ned, er jeg blant de som kaster aksjene ut igjen. Hvis aksjen snur opp igjen, er det kr 16,14, kr 18 og kr 19,35 som gjelder. Hvor høyt tror du aksjen stiger, hvis bunnen holder?
Bamse
19.09.2022 kl 20:55 2877

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Hva skjer med Rjukan prosjektet?
Meatskull
19.09.2022 kl 22:39 2762

Gammel artikkel men jeg ser ikke bort ifra at Støre potensielt sikter til litt og hjelpe og bygge opp i utlandet via Norske selskaper som Aker og co :P
https://www.nrk.no/norge/store-dobler-penger-til-klimabistand-1.15708427


Norge skal gi mer penger til fattige land for å hjelpe dem med å kutte utslipp.

– Skal kloden klare dette, må landene i utvikling få støtte og hjelp. Det handler om solidaritet, men det handler også om å klare det. Et utviklingsland som står med valget mellom å investere i et kullkraftverk eller gå for sol eller vind, må gjøre det siste, og få støtte til det, sier han.

Støre håper at pengene fra Norge først og fremst skal brukes på overgang til fornybar energi.

– Jeg håper på en overgang bort fra å måtte gå kullveien for veldig mange av disse landene. Og at vi får bygget opp nok kraft. Det er en milliard mennesker i dag som ikke har tilgang til elektrisitet. Jeg håper at de kan få det via fornybare, ikke forurensende, kilder.

– Det er ikke det norske svaret på det. Det norske svaret på dette er at vi skal arbeide aktivt for at de nye grønne næringene kommer opp. Her kan Norge gi avgjørende bidrag fordi vi har vært en energinasjon innen olje og gass. Vi kan bygge havvind, vi kan utvikle hydrogen, vi kan fange og lagre CO₂ fordi vi har disse gode miljøene. Norsk olje og gass kommer til å gå ned, fordi andre næringer kommer opp. Og vi kan gjøre dette på en måte som virkelig betyr en forskjell der ute i verden, særlig i forhold til Europa.

– Men du er vel forberedt på kritiske spørsmål om dette i Glasgow?

– Ja, og da skal vi svare godt på dem. Vi stiller strenge krav til vår sokkel om å få utslippene ned med 50 prosent inne 2030. Vi skal også ha en veldig aktiv næringspolitikk for å få frem de nye fornybare energikildene og teknologi til det. Min overbevisning er at det klarer vi ikke om vi sjalter ut norsk olje og gass.
Meatskull
19.09.2022 kl 22:41 2772

Men litt synd at Røkke flyttet nå rett før statsbudsjettet for selv Støre tør kanskje ikke og støtte her nå rett etter Røkke har flyttet?
https://frifagbevegelse.no/dagsavisen/store-advarer-disse-vil-bli-skuffet-av-statsbudsjettet-6.158.901049.b2c4bd1f57

Tenker på dette:

Røkke og rikinger

I tillegg til at mange velgere vil bli skuffet over at akkurat deres vei eller bygg eller prosjekt blir skrotet fra statsbudsjettet, peker Støre på en gruppe til i samfunnet som han forventer at lager bråk når statsbudsjettet kommer:

– Å flytte makt i samfunnet skjer aldri uten friksjon og noen ganger bråk. Et mer rettferdig skattesystem utfordrer de som har sterk økonomi som ikke ønsker å bidra mer. Det må vi være forberedt på.

Selv om det aldri var noen uttalt begrunnelse har mange pekt på at nettopp det norske skattenivået er grunnen til at Kjell Inge Røkke mandag denne uka fortalte at han har flyttet til Sveits.

LO-lederen: Røkke vender ryggen til det som har gjort ham rik

Han er den siste i rekka av mange rikinger som har tatt pengene sine og forlatt Norge de siste årene. Støre understreker at han ikke vil kommentere Røkke eller noen andre konkret, men sier likevel:

– Folk må selv velge hvor de vil bo. Det er et privat valg. Men jeg mener at å skape store verdier i Norge for så å reise ut for å slippe å betale skatt er ugreit. Det er et brudd på den norske samfunnskontrakten, sier statsministeren, og legger til:

– Norge er blant landene i verden der det er lettest å starte næringsvirksomhet og skape store verdier. Det skyldes blant annet at vi har fantastiske naturressurser, en høyt utdannet befolkning og et arbeidsliv som er svært omstillingsdyktig. Jeg har stor respekt for de som skaper næringsvirksomhet og store verdier som følge av det, men med på laget følger det at du er med på spleiselaget og betaler din rettmessige skatt.
Redigert 19.09.2022 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Meatskull
19.09.2022 kl 22:41 2771

Tanker? er det fortsatt mulighet for statstøtte?
Fjellbris
19.09.2022 kl 22:51 2763

Helt klart ja! At Røkke flytter ut roer seg, han er ikke alene. Han er bare et tastetrykk unna de nære samt ledelsen, og Aker med Eriksen, Slyngstad samt Røkke jr og senior er fortsatt en svært viktig industri aktør i Norge, ikke minst også mtp skatt og arbeidsplasser, og det vil vedvare 100% selv om Røkke senior flytter til Sveits. Når hylekoret får tenkt seg om hvor enormt mye også Røkke og hans selskaper har gitt til Norge i form skatt og arbeidsplasser, noe de vil fortsette med også i generasjoner, så modererer de seg også😉
Redigert 19.09.2022 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Meatskull
19.09.2022 kl 22:54 2768

tror vertfall vi kan glemme at vi skal få noen økning i akh på forventinger om statsstøtte selvom Barth eide sitter der han sitter?
Eller?

Klimaministeren kommer på sin side med følgende advarsel:

– Jeg tror vi går inn i en periode som er politisk krevende, der veldig mange vil prioritere det umiddelbare framfor det langsiktige. Summen av ønsker av hva staten bør betale for, overstiger det selv verdens rikeste stat kan gjøre.

– Det er riktig at staten skal stille opp i krisesituasjoner, men det er veldig viktig at vi politikere, næringslivsledere, fagforeninger og så videre, er enige om at Norge må være et omstillingssamfunn, ikke et kompensasjonssamfunn, sier Barth Eide.

Mener han her med omstillingssamfunn som i og omstille Norge mot grønne skiftet? :)
https://www.nettavisen.no/nyheter/barth-eide-gronn-omstilling-vil-koste-det-ma-vi-vare-arlige-pa/s/5-95-609479

Sykt, virker som at de skal støtte klima saken fremfor folket nå i vinter altså? :P
Han mener folk må være forberedt på at omstillingen til et grønnere samfunn vil koste.

– Dette er ingen gratis lunsj. Omstillingen vil koste, det må vi være ærlige på. Men det koster mer å la være. Jo mer klimakrisen utvikler seg, jo mer penger må vi bruke på klimatilpasning. Og det vil bli dyrt, slår Barth Eide fast.

Samtidig tror han ikke fokuset på strømpriser og energikrise bidrar til å overskygge klimakrisen

– Energikrisen vil tvert om gi enda større fart i Europas grønne giv, sier han og peker også på at USAs president Joe Biden nylig fikk gjennom tidenes største klimapakke i den amerikanske Kongressen.


Okey, okey! Kanskje det er mulig at vi kan få alikevell?
Men tenk dere folk i kommentarfeltene da om Røkke får statsstøtte etter og ha flyttet fra Norge grunnet skatt, lol :P
Patron72
19.09.2022 kl 22:55 2764

Såfremt vi ikke får noen breaking news her så vil nok børsklima avgjøre retningen. Hvor høyt eller lavt vi går, vil jeg ikke spå.

Jeg tror jo mest på nedgang på børsene i tiden som kommer. Er hvertfall forberedt på det.
Meatskull
19.09.2022 kl 22:56 2772

https://www.nrk.no/norge/rokke-gir-klimarad-til-ap-1.15654439

Vi glemmer vertfall ikke denne gutter :P

– Det er naturlig at store aktører som Aker, Equinor og Statkraft blir klimapartnere, sier Barth-Eide.

– Så Aker er aktuelle som klimapartner?

– Ja, de er det, sier Aps energipolitiske talsmann, som er en av favorittene til å få en statsrådspost.

På Arbeiderpartiets hjemmesider står det: «I kombinasjon med slike forpliktende klimapartnerskap kan det åpnes for å etablere klimafond eller andre støtteordninger.»

Det er ventet flere detaljer når Støres regjeringsplattform ligger på bordet.

Lurer på hva som kan skje her nå egentlig!
Tror det kan bli mye sinne i befolkningen om det gis så mye penger til klima nå i statsbudsjettet som det potensielt kan se ut som om man leser mellom linjene her og der?
Meatskull
19.09.2022 kl 23:08 2756

Dette skjedde når AP satt ved makten tidligere :P
Sjekk her folkens, kommentarfeltet under artikkelen og artikkelen er intresangt:
https://e24.no/boers-og-finans/i/70EKXV/staten-har-tapt-45-milliarder-paa-aker-eventyret

Nicolai Myklebust
for to år siden
Dette oppkjøpet fikk sterk kritikk da det skjedde, og man pekte på Røkkes dype relasjoner i AP, dette var en svært risikabel og meningsløs bruk av skattebetalernes penger og at dette var en ren cashgrab fra Røkkes side på skattebetalernes bekostning.

Nå som det viser seg at kritikerne av dette korrupte lobbyistspillet hadde helt rett, hvilken konsekvenser vil dette få for de involverte, ikke minst politikerne involvert?
Redigert 19.09.2022 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Meatskull
19.09.2022 kl 23:13 2768

LOL :P
https://resett.no/2021/03/06/mener-kjell-inge-rokke-vil-ha-penger-fra-lettlurte-politikere-med-sin-gronne-satsing/

Det er alment kjent i finansmiljøet hvordan Røkke har posisjonert seg og pleiet kontakter inn i de politiske miljøene. Han har ansatt en rekke aktivister og tildligere politkere allerede. Eksempler er tidligere statsråd Sylvia Brustad (Ap), Siv Jensens søster, miljøvernaktivisten Nina Jensen, og den tidligere SV-lederen Erik Solheim.

Og med et sannsynlig regjeringsskifte til høsten er Røkkes selskaper godt posisjonert. Det blir mer stat, og staten skal satse grønt. Og det er Røkkes selskaper som skal subsidieres med skattebetalernes penger.

– For investorer som Kjell Inge Røkke vil det by på muligheter. Få er bedre til å bygge industri enn den tidligere fiskeren, og ingen er sannsynligvis bedre til å få politikerne med på leken. Han har den siste tiden vært travelt opptatt med å oppdatere Aker-konsernets grønne profil med nye satsinger innen havvind, CO2-rensing og hydrogen. Mye av dette krever i dag en eller annen form for offentlig støtte for å være lønnsomt. Den kommer nok.
Frodon
20.09.2022 kl 08:15 2592

Jeg bruker alltid stop loss, men varierer på område fra aksje til aksje. Overrasket over at ikke flere bruker det
Bamse
20.09.2022 kl 09:20 2513

Hva har du satt som grense på AKH?
wielkikrol
20.09.2022 kl 09:54 2532

Kan ikke si at jeg liker dette papiret..
Fjellbris
20.09.2022 kl 10:44 2489

Nå må politikerne i Norge, EU og resten av verden ta grep - hele verden trenger action og samarbeid for å få løst både klima samt energikrisen asap!
…..
https://e24.no/olje-og-energi/i/RG99m5/iea-sjefen-etterlyser-raskere-omstilling-verden-har-aldri-vaert-vitne-til-en-slik-energikrise?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Frodon
20.09.2022 kl 10:45 2496

Tja, papiret er jo ypperlig å trade i. Den har fulgt støtter og motstand perfekt i lang tid. Men å sitte fast i aksjen ser ikke så hyggelig ut
Bullinvestor
20.09.2022 kl 11:44 2467

Bygges vel motstand rundt 13,90… spent om støtten på 13,70 holder i dag. Nytter ikke med piggsko heller.
Frodon
20.09.2022 kl 14:35 2417

Motstand/støtte bygges på sluttkurser og handels volumet spiller en stor rolle. Volumet idag er lavt til nå. Hva tror du om veien videre?
Volvoxc60
20.09.2022 kl 14:37 2436

Finansavisen i dag

Nordea: På tide å kjøpe fornybaraksjer
Europa vil måtte klare seg lenge uten russisk gass, og EUs strømpristak er relativt uproblematisk, ifølge sjefanalytiker Erik Bruce.
Publisert 20. sep. 2022 kl. 11.52
Bullinvestor
20.09.2022 kl 21:15 2172

Ja kursen endte på 13,69 ATL etter å ha vært innom 13,65, ned 3,29 % i dag, Ka man skal si jeg har tatt min avgjørelse og blir lenge utsiden..Aksjemarkedet har vært over lang tid veldig optimistisk. Alt for mange ting der ute nå som peker i fullstendig feil retning. Tror markedet skal mye ned.
Hva tenker du? : )
Fjellbris
20.09.2022 kl 21:22 2168

Ja blir som Oljefondet dette. Stor nedgang i verdi siste året, men Tangen & Co er bare glad, for dette gir mulighet til å kjøpe mye billig, som på sikt vil ta Oljefondet til nye astronomiske høyder.

Litt slik også i AKH, jeg er bare glad for alt jeg får lastet her nede, og tror det blir min beste investering noen sinne når jeg ser 5-10 år frem. Håper å kunne kjøpe mye mer ned mot kr 10, og sitter klar nedover og akkumulerer om muligheten skulle by seg.
Redigert 20.09.2022 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.09.2022 kl 21:38 2144

Det har jo vi to diskutert en stund nå, at muligens er dette utenfor Aker sin kontroll nå. At det rett og slett ikke er lagt til rette for god avkastning i prosjektene nå. Leste en skremmende artikkel om at etter Glasgow topp miljø møtet, har det skjedd skremmende lite i grønt skiftet og at de internasjonale samfunnene må gå sammen i det grønne skiftet for å få det gjennomført. Hvis de ikke gjør det, kan grønt skiftet bli utsatt med 1 eller 2 ti år. Det koster for mye, gir for lite avkastning og materialer er et problem. Jeg hadde jo ikke kjøpt litt aksjer her, hvis det ikke var for at den sto ved ATL. Slik jeg ser det, er Aker sitt største håp om noen vil kjøpe posten dems. Det MÅ jo være mange som vil det, siden de kjøper seg inn i Mainstream, REC osv. Er det prisen de ikke blir enige om eller vil ikke Røkke/JR selge?
Frodon
20.09.2022 kl 21:41 2146

Tja, aksjen ser utrolig svak ut, men det gjorde den også sist da den bunnet ut på samme sted. Om aksjen bryter ned nå, ligger vell i hendene på topp 20 aksjonærene. Vil de holde bunnen og snitte ned eller kaster de kortene? Jeg har satset på at de fyller opp mer nå, men kaster jo selv kortene hvis bunnen faller ut. Jeg tror det er større sjanse for at topp 20 aksjonærene bestemmer videre retning enn at AKH kommer med en positiv børs melding og det sier vell alt, hahaha
Bamse
20.09.2022 kl 22:01 2147

Patron72 skrev Flott 👍
Har fått svar fra Horizon . Prosjektet i California var på 150 MW. Venter svar i høst en gang stod det.
Patron72
20.09.2022 kl 22:17 2189

Flott og takk for tilbakemelding 👍
Frodon
20.09.2022 kl 22:23 2221

Da mener de størrelsen på prosjektet AKH søker på? Total størrelsen er jo langt høyere

Det var guidet at anbudet skulle gjennomføres i september 2022, men da er kanskje dette også forsinket? Kanskje ikke så rart, det har vært mye greier for å få bygget dette i hele tatt, hvor de hadde «glemt» at uten en egen havn å kunne frakte materialer osv fra, måtte de ha stoppet opp mye av trafikken i de travle havnene sine. Det endte vell opp med at de bygger en ny havn, som havvind prosjektet kan frakte alt ifra 😜
Patron72
20.09.2022 kl 22:32 2212

Totalstørrelsen er på 4,6 gw mener jeg.
abbos
20.09.2022 kl 23:11 2200

Holder ikke støtta på 13,60 , kan det bli stygt - rake veien mot 10 kroner ?