MPCC - Holder støtten kr 17? 90% utbytte neste 3 år?


MPCC falt tilbake til støtten på kr 18,7 før siste utbytte på kr 2 (usd 1,9) pr aksje ble utbetalt. Støtten er nå nedjustert til kr 17 i følge Investtech etter utbetalt utbytte. Holder denne støtten nå? I følge Dnb markets vil selskapet betale mer enn 70% utbytte de neste 3 årene. Verdt et lodd?

Støtte på kr 17:

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100806&tck=MPCC

Ved å kjøpe dagens aksjekurs, er det estimert at du får tilbake hele investeringen i utbytte og resten av selskapet følger med gratis

MPCC gir store utbetalinger til aksjonærene gjennom sitt store charter-etterslep og lav gjeld. Selskapet har sikret totalt ca kr 17 milliarder (usd 1,7 milliarder) i inntekter og kr 13 milliarder (usd 1,3 milliarder) i EBITDA. Til sammenligning er markedsverdien kr 7,2 milliarder (ca usd 720 millioner) og netto gjeld ca kr 1,7 milliarder (usd 173,2 mill). Det kan raskt bli ca kr 20 i utbytte pr aksje i løpet av 2024. Etter utbyttene er utbetalt, sitter selskapet fortsatt igjen med en verdi på ca usd 408 mill på fartøyene, ca usd 59 mill på kontraktene etter 2024 og usd 57 mill i cash. Dette utgjør verdier og cash på ca usd 524 mill eller ca kr 12,4 pr aksje. I tillegg kommer verdiene fra eventuelt nye kontrakter som blir tegnet fra 2025 og videre.

Dvs idag kan du få kjøpt ca kr 32,4 for kr 16,29 pr aksje

Nytt intervju med CEO i MPCC 26.9.2022

https://m.youtube.com/watch?v=W6-nbvBwt5A&feature=youtu.be

Fin artikkel 29.9.2022:

https://e24.no/boers-og-finans/i/rlWqG3/shippingtopp-om-containerknekken-det-kommer-til-aa-bli-litt-toeffere

24.10.2022:

«The NAV assessed by Clarksons assets brokers is NOK 42.7/sh and MPC sold the uncontracted AS Laetitia in early October

MPCC’s dividend policy is 75% of net profit + net cash from sales/scrapping paid quarterly. Assuming no new contracts – MPC will pay back 50% of the current market cap by 2023 and 77% by 2024 on firm contracts alone, or ~100% by 2024 given they scrap vessels at the end of their contract period. EBITDA backlog + scrap value of the fleet is NOK 27.4/sh»
Redigert 17.11.2022 kl 08:31 Du må logge inn for å svare

Du har rett i det Badgirl, men helsvart har det på ingen måte vært - inkludert utbytter er MPCC ned 1,4 % i år, mens hovedindeksen er ned 8,21 % (!) Mange kvalitetsselskap har falt langt, langt mer enn MPCC i år, og det er langt mellom vinnerne (bortsett fra energi).

Ikke mye forandret her, bortsett fra at aksjen kun går en veg og at dividendene fra de sikrede store lange kontraktene sakte men sikkert minker kvartal for kvartal.
Ratene stuper.
ICUU812
01.10.2022 kl 10:19 4462

Ja, ratene synker, de synker noe fra ATH. MPCC har som du vet inngått avtaler med gode inntekter de nærmeste årene. MPCC flåte består av feedere, dette segmentet er ikke overkontrahert de nærmeste årene. Vi vil motta utbytter/tilbakebetalinger fra MPCC flere år fremover. Les gjerne teksten som trådstarter har skrevet. Ta gjerne en titt på regnearkene i de andre trådene ang. MPCC som ligger i dette forumet... Aksjekursen den senere tid er jeg derimot ikke fornøyd med. Håper og tror den i det minste vil stabilisere seg rundt 20+ tallet fremover. Må nok smøre oss med tålmodighet.
Badgirl
01.10.2022 kl 10:35 4445

Enig med deg 😊 og som du sier det er ikke helsvart i MPCC tvert i mot, de er rigget for tidene som kommer. Men fordi som er ferske er dette en volatil og skummel aksje. Da er det farlig med en rottefanger som spiller på fløyta mens hele menigheten følger etter 😉 Hvis de urolige tidene fortsetter bør man trade for å holde porteføljen i balanse. De som er nye bør sitte i cash som er det tryggeste.

Longsitinbulk
Med all respekt, men nå roter du. Ratene går ned, men de berører ikke ratene som MPCC har kontraktsfestet i flere år fremover. Og med stadig mindre gjeldskosnader vil nettoinntjeningen til MPCC øke år for år, IG det samme vil utbyttene gjennom 23 og 24.

Men det er lov å forsøke seg på å snakke ned kursen. Uansett så har ikke våre skriblerier her på FA den effekten som flere later til å tro.
Badgirl
01.10.2022 kl 11:39 4453

Regner med at flertallet som fikk utbytte reinvesterte beløpet inn i MPCC. Hvis det er tilfelle, og aksjen bare steg 0,39% så sier det litt hvor mye trådene på forumet påvirket kursen 😂
ICUU812
01.10.2022 kl 11:49 4425

Prøv å forklare det til longshit... Utrolig hvor mye tid han bruker her inne for å prøve å påvirke aksjekurser i flere selskaper, alt etter om han ønsker å kjøpe eller selge.
Badgirl
01.10.2022 kl 12:43 4404

Men kommer han ikke med direkte faktafeil er det helt ok med kritiske innlegg/spørsmål. Påvirker ikke kursen uansett 🤓

Poenget var, Mpcc har låst en lang rekke skip på meget gode kontrakter, noe alle vet.

Pr i dag kan alle med enkle matematiske kunnskaper regne ut ca hva aksjonærene vil mota neste år og i 2024.
Men, for hvert kvartal som går, minsker totalsummen av gjenværende verdi av de lange kontraktene.
Et sted i 2025 er det ikke lange kontrakter igjen.
Mpcc består av annet en lange kontrakter, det er en miks av langt og kort/ spot.
Aksje markedet priser inn at den fallende spot utviklingen vil fortsette, så spør deg selv.
Hva er Mpcc verdt uten de lange kontraktene, for en gang går de ut og da må nye jobber skaffes, trolig på rater som ikke genererer dividender overhode.

Når rater går ned over tid, så faller prisene på skip, rater/ priser er koblet mot hverandre, naturlig vis.
Vi vet at verftene er propp fulle av container skip, og de skal leveres fra neste år og fremover, det vil senke ratene enda mer.
dette kalles sykluser i shipping, det har vært slik siden tidenes morgen.
I dette tilfelle kan rederne i stor grad skylde seg selv, de har bestilt container skip som fulle sjømenn, dette er også helt typisk i shipping bransjen, de har ødelagt eget marked og konsekvensene skal vi se nå og fremover.

container frakt og drybulk, er det siste en skal eie i en resesjon,
Det var helt spesielle ting som førte ratene så høyt umder corona, og slike rater ser container rederne trolig aldri igjen, ikke i vår leve tid.
Alt er ned gående, container syklusen er for lengst over the top, og da skal en ikke eie aksjer.

Gjør ting enkelt, i stedet dor å fange en fallende kniv, kjøp Lng shipping-
Lng, den nye oljen, der syklusen vil vedvare i mange år
Cool sluttet nylig et skip, der overskuddet for 1 skip blir 0,6 milliard på et år
Cool har enda et ledig skip, kjører de spot vil det innbringe 3,75 mill om dagen.
det kaller jeg bullish shipping.

Redigert 01.10.2022 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Bullco
01.10.2022 kl 13:45 4356

Da ble vi jo enige her tilslutt
Redigert 01.10.2022 kl 13:46 Du må logge inn for å svare

I følge siste siste podcasten til DNB for noen uker siden, konkluderte de såvidt jeg husker med at selskapet kun med dagens kontrakter + skrapverdi har en verdi på 24-25 kroner. Så får man vurdere om hele flåten blir skrapet i 2025 eller om den fortsatt vil ha en høyere verdi.
Badgirl
01.10.2022 kl 16:36 4202

Man skal ha tungen i rett munn 😉 Hvis verdien på skraping er etter dagens metallpriser. Så er nok råvarepriser betraktelig lavere i 24-25 enn i dag. Bare nevner det 😊
Redigert 01.10.2022 kl 16:37 Du må logge inn for å svare

Tipper DNB har tungen i orden.
Frodon
01.10.2022 kl 16:56 4192

Det er helt genialt å sitte med aksjer i selskap som nedbetaler den lille gjelden de har, når rentene går opp og mange selskap får betydelig økning i sine rente kostnader. Hva tenker du om scrapping utover? Og flåtefornyelsen til MPCC? Ser flere selskap i andre bransjer som byttet til EL motor på sine fartøy, vurderer å gå tilbake til fossilt drivstoff pga de høye strøm prisene. Tror du hydrogen blir førstevalget i container markedet etterhvert? Eller hva tror du blir det ledende drivstoffet?
OZZY
01.10.2022 kl 17:09 4171

olje vil nok være dominerende i mange år fremover pga at infrastrukturen til hydrogen ikke er godt nok utbygd enda men jeg tror på lengre sikt at blå og grønn ammoniakkhydrogen vil overta

https://www.yara.com/this-is-yara/yara-clean-ammonia/
Redigert 01.10.2022 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Badgirl
01.10.2022 kl 17:26 4148

Derfor jeg spør om hvilke råvarepriser som er lagt til grunn i analysen 😊

Det ble ikke nevnt, men jeg er sikker på at du kan få den informasjonen fra DNB.

Og hvordan kan du vite at ratene vil falle etter 2024-25? Har du en spåkule? Hvordan kunne vi vite at ratene skulle stige til disse høyder tidligere? Du må besitte uvanlige egenskaper sammen med en viss person fra åndenes makt for å kunne spå 2-3 år fremover. Og hvordan kan du spå at LNG vil bli fantastisk de neste årene? Samme spåkulen? Når det flommer over av LNG-skip, hva da?
Frodon
01.10.2022 kl 18:10 4132

Tenker på nybygg program, hvor eierne skal velge drivstoff for de neste ca 20 år 😜 Eks Edda Wind har valgt flere forskjellige drivstoff typer på sine nybygg, ink at de blir klargjort for hydrogen
Frodon
01.10.2022 kl 18:14 4159

Her er spåkulen hans 😅😅 Noen ganger holder han kulen opp ned, og da kommer motsatt resultat 👏🤣

Han spådde NAS i kr 30 i september 2022, da var sikkert spåkulen bakfrem? 🙄

«Longsitinbulk
19.09.2022 kl 10:37
9656
80% dividende de neste 2 år

10,5% ila 14 dager
21% ila 3 måneder

Longsitinbulk
19.09.2022 kl 11:23
9542
Ikke tenk på det, selskapet vil selv cashe oss ut.
Det vil nok også være behov for container frakt fremover, når renter nå omsider dreper inflasjon, vil Mpcc snu og trolig gå til Ath, når panikken har lagt seg og markedet igjen vil fokusere på hvor store cash dette rederiet genererer.
Vent skal vi se«
Redigert 01.10.2022 kl 18:14 Du må logge inn for å svare

Ja, herr longistinbulk har hatt mange ideer opp igjennom tidene, og mange har blokkert hans rare innlegg. Men, ikke blokker ham, ta det heller humoristisk, her er det mange rare uttalelser man kan flire av. Så, gå på med dine innlegg Long, leser de med stor interresse.

Ta deg tiden til å lese historiske container rater og hva som skjer med shipping priser når rater er lave.
Man trenger ingen spå kule, alt en trenger er kunnskap hva gjelder shipping sykluser+ på resesjonen som akkurat har startet+ på renter som skyter opp og hva betydning det har for container shipping + på at verft kapasiteten er tatt ut av container rederier = et svar som er bear.
I over et år har Mpcc menigheten påstått at aksjen skal langt opp, snart er den 1/2 vert

Kjemp gjerne imot, lukk øynene for fakta, så ser vi hvor det ender om noen måneder, at børsene skal videre ned, det er ikke noe å diskutere.
Lykke til.
Redigert 01.10.2022 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
RobJa
01.10.2022 kl 22:14 3948

Har kjøpt aksjer i MPCC. Tenker at jeg blir her med de jeg har evt kjøper mer eller i andre selskaper neste år.
Tjener ikke penger når børsene er i fritt fall men det gjelder fleste aksjer.
Ser at det skrives om 2025 og utover. Det må vel bli bedre tider på andre siden og ting går greit for MPCC?
Hvis det gjør det er dette en bra aksje.
Lykke til :)

Ønsker deg lykke til

Mintzmyer har ikke vært heldig med anbefalingene sine i år, men det kan uansett være interessant å lese hans tanker om utsiktene for shipping.

https://splash247.com/is-it-time-to-overweight-shipping/

Vær forsiktig.

Europeisk organ advarer om økt sårbarhet i det finansielle systemet
Det europeiske råd for systemrisiko (ESRB) publiserte 29. september 2022 en advarsel om økt sårbarhet i det europeiske finansielle systemet. ESRB oppfordrer offentlige myndigheter til å bevare eller øke motstandskraften i finanssektoren, slik at den kan fortsette å støtte realøkonomien hvis og når alvorlige hendelser inntreffer.
Finanstilsynet
RobJa
01.10.2022 kl 22:39 3957

Longsitinbulk skrev Ønsker deg lykke til
Takk :)

Da ser vi om det var September var den dårlige månden i aksjemarkedet. Oktober blir bra måned,, Ellers blir det stor nedtur..

Og du rører på videre, godt vi har slike som deg, og andre, som tror på disse analysene. Jeg tror heller på sunn fornuft, og heller se på hva transport trenger videre, vi ser kriger og alt annet f-- skap. Hvordan skal man frakte varer mellom små distanser dersom man ikke har små båter som kan gjøre dette?

Flott du kommer med noen fakta fra de som vet alt, men disse har sin egen agenda, for å tjene penger, så disse du henviser til, er ikke objektive. Men, bare tro på dem, og ta dine valg etter dem, men jeg tror ikke jeg ville fulgt deres råd-
Hvorfor tror du at MPCC har levert sike overskudd, jo, det er en klok ledelse, ingenting annet, i motsetning til andre som tenker som deg.

Mulig det er rør, den diskusjonen må du ta med Europeisk organ.
Redigert 01.10.2022 kl 23:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.10.2022 kl 07:30 3183

Hvor mye aksjer tror dere han skal ha? Økte kjøpet nå

MPCC SUNDT AS 300.000 1.500.000 0,3

Kjekt se det store øker, godt tekn.

Så kan de med all sin negativitet bare forsette
Frodon
03.10.2022 kl 11:09 2922

De som er negative på denne tråden, er jo potensielle kjøpere. Burde vært langt flere 😜

Nå har Ose steget 2 dager på rad, lurer på hvordan Mpcc ser ut når markedet stuper senere i uken.

Lykke til her
Frodon
03.10.2022 kl 15:52 2733

Stiger fint idag også, begynner å bli anstendig gevinst her nå 👏 Halslinjen i HS formasjonen holder fortsatt fint etter den ble justert for utbytte. Det ser ut som mange tradere ble lurt her, når de «glemte» å justere halslinjen for utbyttet. Nå løper de etter 😅😅

MACD har utløst kjøp, RSI har satt flere stigende bunner på kort sikt. Så teknisk ser dette like bra ut som fundamentene. Og med så lite negative folk her (eller kjøpere som jeg kaller de), ser det psykologiske også meget bra ut. Opp til kr 22,50 nå?

Jo flere negative kjøpere, dess mer stiger aksjen. (Gammelt jungelord)
Frodon
04.10.2022 kl 09:23 2096

Det er hva jeg kaller skivebom ;) Når traff du i en aksje sist? Ser ut som du har tapt masse i NAS også....som jeg har advart deg mot i årevis....den er ned 99,99% siden jeg begynte å advare mot den, mens MPCC er mye opp siden jeg kjøpte den. Kanskje børs ikke er noe for deg? Er du forresten i familie med Longsitinbulk? Han har også bommet både i NAS og MPCC, loool. Longsitinbulk garanterte at NAS skulle til kr 30 i løpet av september 2022....nå står den under kr 7. Ned ca 40& siden Longsitinbulk anbefalte kjøp av den aksjen
Redigert 04.10.2022 kl 09:25 Du må logge inn for å svare