Gcc
Pareto • GCC – Gram Car Carriers just announced a 5Y TC for the 6.7k CEU panamax ‘Viking Adventure’ (2015-built) at USD 60k/day on average with start-up in Q1’23. This yields EBITDA of USD ~100m over the contract period vs. our quoted value of USD 72m in our lagging NAV of NOK 176/sh. We assumed 3Y TCs for USD 45k/day so clearly upside here, with USD 60k/day for the remaining three panamaxes coming open next year yielding EPS of NOK ~50 in 2024. GCC also secured a two-year extension for the 4.2k CEU mid-size ‘Viking Coral’ (2011-built) at USD 35k/day with start-up in Q2’24 – in line with our estimates. This leaves 75% and 51% of 2023 and 2024 fixed, respectively. 10% up on conservative values yields YE’24 NAV of NOK 240, and GCC could clearly double again.
Med de rater i markedet som GCC opererer i, bør aksjen etterhvert kunne stige over Paretos NAV på 240 kroner. Først skal aksjen over 200 kroner, deretter blir 320 - 350 kroner neste mål. Trenger ikke være lenge til aksjen er der, kursmålene høynes etterhvert.
GCC er en skjult diamant på Oslo Børs.
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/20/7931978/gram-car-carriers-forlenger-avtale?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/11/7925200/gram-car-carriers-fra-emisjonsfiasko-til-borsvinner
Forsiden av FA nå:
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/20/7932115/gram-car-carriers-sanker-kontrakter-pa-skyhoye-rater
Med de rater i markedet som GCC opererer i, bør aksjen etterhvert kunne stige over Paretos NAV på 240 kroner. Først skal aksjen over 200 kroner, deretter blir 320 - 350 kroner neste mål. Trenger ikke være lenge til aksjen er der, kursmålene høynes etterhvert.
GCC er en skjult diamant på Oslo Børs.
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/20/7931978/gram-car-carriers-forlenger-avtale?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/11/7925200/gram-car-carriers-fra-emisjonsfiasko-til-borsvinner
Forsiden av FA nå:
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/20/7932115/gram-car-carriers-sanker-kontrakter-pa-skyhoye-rater
Redigert 31.10.2022 kl 15:53
Du må logge inn for å svare
Black Peter
12.10.2022 kl 12:09
6578
Gram Car Carriers har sendt søknad til Oslo Børs om overføring av aksjer tatt opp til handel fra Euronext Growth til hovedlisten på Oslo Børs.
Black Peter
14.10.2022 kl 13:50
6497
canarias
14.10.2022 kl 16:41
6527
Med dagens dollarkurs blir inntjeningen enorm fremover og inngåelse og melding om nye sterke kontrakter kan bli fremskyndet .
Tror jeg beholder de jeg har på aksjekontoen , blir for stor utløsning av skatt på å flytte dem over til ask konto.
Kjøper jeg mer senere blir det på askkonto nå når selskapet snart kommer på hovedlisten.
Tror jeg beholder de jeg har på aksjekontoen , blir for stor utløsning av skatt på å flytte dem over til ask konto.
Kjøper jeg mer senere blir det på askkonto nå når selskapet snart kommer på hovedlisten.
canarias
16.10.2022 kl 14:38
6523
Så sant marked1, her er det viktig å ikke bli fristet til å selge.
Det forventes snarlige nyheter om nye kontraktsinngåelse,
og ratene på de tre panamax skipene kan bli eventyrlige.
canarias
17.10.2022 kl 11:43
6500
Skeptiker1989 skrev Spennende. Håper vi får noe svar på panamax-skipene snart!
Panamax skipene er det nok ikke lenge til det kommer melding om Skeptiker 1989, vi har meget gode kort på hånden.
Da gjelder det å være all inn når melding kommer.
Så snart vi er på hovedlisten kan større fond begynne å kjøpe seg inn, uansett vil likviditeten øke kraftig.
Da gjelder det å være all inn når melding kommer.
Så snart vi er på hovedlisten kan større fond begynne å kjøpe seg inn, uansett vil likviditeten øke kraftig.
Redigert 17.10.2022 kl 11:45
Du må logge inn for å svare
blundstone
18.10.2022 kl 12:04
6473
Der kom den første Panamax-meldingen:
Gram Car Carriers har signert en femårig timecharterkontrakt med en stor global aktør for panamax-skipet «Viking Destiny», opplyses det i en børsmelding.
Kontrakten øker ordreserven med 118,6 millioner dollar og vil starte i mars 2023 i direkte fortsettelse av skipets nåværende kontrakt.
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/10/18/7947283/gram-car-carriers-signerer-ny-kontrakt?internal_source=sistenytt
Gram Car Carriers har signert en femårig timecharterkontrakt med en stor global aktør for panamax-skipet «Viking Destiny», opplyses det i en børsmelding.
Kontrakten øker ordreserven med 118,6 millioner dollar og vil starte i mars 2023 i direkte fortsettelse av skipets nåværende kontrakt.
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/10/18/7947283/gram-car-carriers-signerer-ny-kontrakt?internal_source=sistenytt
canarias
18.10.2022 kl 14:04
6441
Eventyrlige fortjenester til foreløoig langt uti 2028 på denne nye kontrakten og vi har enda to panamax som snart vil fornyes.
Jeg ser frem til store og økende dividender i GRAM CAR CARRIERS i lang lang tid.
Jeg ser frem til store og økende dividender i GRAM CAR CARRIERS i lang lang tid.
Black Peter
19.10.2022 kl 10:35
6314
Fra Pareto:
GCC: Fixture-fiesta continuing, another long-term panamax contract
• Yesterday, Gram announced the second of four panamax contracts, and the
‘Viking Destiny’ got 5Y at USD 65,000/day – up 5k/day from the previous
contract they announced for ‘Viking Adventure’ last month – also for five years
• This implies an EBITDA backlog of more than USD 105m, vs. the USD 83m
valuation we had in our NOK 213 NAV of GCC. Clearly ample room for further
uplift to that tally – although we argue that NAV should be less relevant at this
point
• Gram still has two panamaxes to fix over the coming quarter(s), and assuming
similar deals they would effectively lock up NOK 50+ of EPS per year going
forward, and the most important part of the fleet would be locked up through
2027. No reason to not expect dividends in excess of 50% of earnings here –
we believe the backlog they now secure should result in quicker repayments
of debt and/or re-negotiations that will allow for such a move
GCC: Fixture-fiesta continuing, another long-term panamax contract
• Yesterday, Gram announced the second of four panamax contracts, and the
‘Viking Destiny’ got 5Y at USD 65,000/day – up 5k/day from the previous
contract they announced for ‘Viking Adventure’ last month – also for five years
• This implies an EBITDA backlog of more than USD 105m, vs. the USD 83m
valuation we had in our NOK 213 NAV of GCC. Clearly ample room for further
uplift to that tally – although we argue that NAV should be less relevant at this
point
• Gram still has two panamaxes to fix over the coming quarter(s), and assuming
similar deals they would effectively lock up NOK 50+ of EPS per year going
forward, and the most important part of the fleet would be locked up through
2027. No reason to not expect dividends in excess of 50% of earnings here –
we believe the backlog they now secure should result in quicker repayments
of debt and/or re-negotiations that will allow for such a move
canarias
19.10.2022 kl 11:30
6306
Solid fortjeneste her Black Peter i lang tid fremover som legger grunnlag for raskere nedbetaling og gode økende dividender.
Hadde det vært kortere kontrakt hadde nok raten vært betydelig høyere, men helt greit å ha forutsigbarhet i lang tid.
Ratene er uansett eventyrlige sett i ett historisk perspektiv.
Hadde det vært kortere kontrakt hadde nok raten vært betydelig høyere, men helt greit å ha forutsigbarhet i lang tid.
Ratene er uansett eventyrlige sett i ett historisk perspektiv.
Black Peter
19.10.2022 kl 11:41
6403
Raten er sannsynligvis slik: 85k/75k/65k/55k/45k
Jeg tror de har fått rabatt pga at de har forhandlet om denne avtalen en stund mens ratene har tatt virkelig av siden spesielt august. I tillegg er dette en forlengelse av løpende kontrakt og det har nok gitt dem en slags rabatt om du vil. Jeg forventet personlig minst 80k/5 year på denne, og forventer at de neste 2 Panamax kommer inn høyere enn 65k, da minst 1 av dem ikke trenger å fornyes riktig enda. Det beste er om de skal bytte kunde, for da tror jeg det er lettere å presse pris opp maks!
Også spennende å se hva som skjer med distribusjonsflåten til neste år..
Jeg tror de har fått rabatt pga at de har forhandlet om denne avtalen en stund mens ratene har tatt virkelig av siden spesielt august. I tillegg er dette en forlengelse av løpende kontrakt og det har nok gitt dem en slags rabatt om du vil. Jeg forventet personlig minst 80k/5 year på denne, og forventer at de neste 2 Panamax kommer inn høyere enn 65k, da minst 1 av dem ikke trenger å fornyes riktig enda. Det beste er om de skal bytte kunde, for da tror jeg det er lettere å presse pris opp maks!
Også spennende å se hva som skjer med distribusjonsflåten til neste år..
Redigert 19.10.2022 kl 11:42
Du må logge inn for å svare
canarias
19.10.2022 kl 16:28
6382
Enig i din konklusjon der Black Peter,
uansett er det nok meget god sannsynlighet som du sier at de neste ligger an til å kunne få rater på godt over 65K.
Men 65K vil jo også gi enormt igjen på bunnlinjen.
uansett er det nok meget god sannsynlighet som du sier at de neste ligger an til å kunne få rater på godt over 65K.
Men 65K vil jo også gi enormt igjen på bunnlinjen.
Black Peter
21.10.2022 kl 13:18
6282
BILSKIP: Skyhøye rater i bilskip der bilskipsrederne nå får 90.000 dollar dagen for å leie ut skip i ett år. Det er opp fra 10.000 dollar dagen da markedet skrapte bunnen sommeren 2020. – Markedet vil være sterkt de neste to-tre årene, sier Gram Car Carriers-sjef Georg A. Whist. ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen sier at det absolutt viktigste for det strukturelle i markedet er den kinesiske bileksporten, som virker å vokse kraftig. (Fa+)
WALLENIUS WILHELMSEN: ABG øker kursmålet i bilfraktselskapet til NOK 127 (117), gjentar kjøp.
WALLENIUS WILHELMSEN: ABG øker kursmålet i bilfraktselskapet til NOK 127 (117), gjentar kjøp.
Black Peter
28.10.2022 kl 15:26
6174
Kort kommentar før helgen.
Pareto, som har det laveste kursmålet på HAUTO, hevet TP til 70kr i dag. Dette basert på 2023e P/E 5x og 10 % dividend yield (50% pay-out ratio).
De fleste kontraktene til GCC blir fornyet til neste sommer. Hvis vi gjør samme regnestykke raskt for GCC blir det ca. 13 milliarder, eller 460kr aksjen.
Har da lagt inn USD/NOK 10kr, og holdt flåtefornyelse samt renteeffekter utenfor.
460kr altså, og da har du dividend yield på 20 %(pay-out ratio 50%). Denne vil nok bli hevet til 75-80 % på et tidspunkt, men illustrer hvilket sykt bra case dette er.
God helg til alle bilferje-aksjonærer :)
BP
Pareto, som har det laveste kursmålet på HAUTO, hevet TP til 70kr i dag. Dette basert på 2023e P/E 5x og 10 % dividend yield (50% pay-out ratio).
De fleste kontraktene til GCC blir fornyet til neste sommer. Hvis vi gjør samme regnestykke raskt for GCC blir det ca. 13 milliarder, eller 460kr aksjen.
Har da lagt inn USD/NOK 10kr, og holdt flåtefornyelse samt renteeffekter utenfor.
460kr altså, og da har du dividend yield på 20 %(pay-out ratio 50%). Denne vil nok bli hevet til 75-80 % på et tidspunkt, men illustrer hvilket sykt bra case dette er.
God helg til alle bilferje-aksjonærer :)
BP
canarias
28.10.2022 kl 22:33
6145
Her er det bare å la markedet gjøre jobben for oss, jeg er inne med syvsifrede beløp her men vurderer å øke mer.
Takker for dine fine innlegg Black Peter og god helg.
Takker for dine fine innlegg Black Peter og god helg.
blundstone
30.10.2022 kl 16:22
6073
Gram er "grisebillig" og en attraktiv oppkjøpskandidat:
https://www.finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2022/10/30/7953412/long-shipping-og-energi-short-obx-indeksen
https://www.finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2022/10/30/7953412/long-shipping-og-energi-short-obx-indeksen
Black Peter
31.10.2022 kl 19:47
5825
Gram Car Carriers to acquire the mid-size car carrier Paglia for USD 49 million
Oslo, 31 October 2022: Gram Car Carriers ASA ("GCC" or the "Company") is pleased
to announce the signing of an agreement to acquire the Pure Car Truck Carrier
"Paglia" (5,000 CEU) from F. Laeisz GmbH (the "Seller") for a total
consideration of USD 49 million (the "Transaction"). The Transaction is expected
to facilitate increased dividend distributions over time and adheres to the
Company's strategic aim of pursuing accretive growth opportunities.
Of the total purchase price of USD 49 million, USD 39.2 million will be settled
in cash and USD 9.8 million will be settled through the issuance of 563,218 new
GCC shares to the Seller at USD 17.4 per share, determined through a Net Asset
Value (NAV) framework. The Seller will be subject to a 12-month customary lock
-up on the consideration shares. The Paglia was built in 2010 at the Zhejiang
Yangfan shipyard in China. The vessel is currently on a timecharter contract
until May 2028 at USD 33,300 per day.
Georg A. Whist, the CEO of GCC, commented: "We are delivering on our stated
commitment to selectively pursue growth opportunities which create shareholder
value. The Transaction is accretive on earnings per share, adds approximately
USD 70 million of revenue backlog and supports our plan to provide our
shareholders with predictable, attractive dividends on a quarterly basis."
The consideration shares will be issued to the Seller under the board of
director's authorisation to increase the share capital of GCC, granted by the
Company's annual general meeting on 12 May 2022. The Seller is the largest
shareholder of GCC, controlling 25.49% of the shares before the Transaction, and
is expected to control 26.92% after completion.
The purchase price is set in accordance with recent market transactions, and the
agreement is entered into by the Company's 100% vessel-owning subsidiary Gram
Car Carriers Shipowning AS on arm's length terms. In addition, the Company has
commissioned Arctic Securities AS to provide an independent fairness opinion to
the Company's board. The Seller's representative on the Company's board has
reclused himself from both discussion and decision-making processes related to
the Transaction.
The Transaction is subject to customary conditions precedent, including approval
of transfer of the timecharter contract to GCC and the execution of long-term
debt financing. Completion of the Transaction is expected to take place during
the fourth quarter of 2022.
Oslo, 31 October 2022: Gram Car Carriers ASA ("GCC" or the "Company") is pleased
to announce the signing of an agreement to acquire the Pure Car Truck Carrier
"Paglia" (5,000 CEU) from F. Laeisz GmbH (the "Seller") for a total
consideration of USD 49 million (the "Transaction"). The Transaction is expected
to facilitate increased dividend distributions over time and adheres to the
Company's strategic aim of pursuing accretive growth opportunities.
Of the total purchase price of USD 49 million, USD 39.2 million will be settled
in cash and USD 9.8 million will be settled through the issuance of 563,218 new
GCC shares to the Seller at USD 17.4 per share, determined through a Net Asset
Value (NAV) framework. The Seller will be subject to a 12-month customary lock
-up on the consideration shares. The Paglia was built in 2010 at the Zhejiang
Yangfan shipyard in China. The vessel is currently on a timecharter contract
until May 2028 at USD 33,300 per day.
Georg A. Whist, the CEO of GCC, commented: "We are delivering on our stated
commitment to selectively pursue growth opportunities which create shareholder
value. The Transaction is accretive on earnings per share, adds approximately
USD 70 million of revenue backlog and supports our plan to provide our
shareholders with predictable, attractive dividends on a quarterly basis."
The consideration shares will be issued to the Seller under the board of
director's authorisation to increase the share capital of GCC, granted by the
Company's annual general meeting on 12 May 2022. The Seller is the largest
shareholder of GCC, controlling 25.49% of the shares before the Transaction, and
is expected to control 26.92% after completion.
The purchase price is set in accordance with recent market transactions, and the
agreement is entered into by the Company's 100% vessel-owning subsidiary Gram
Car Carriers Shipowning AS on arm's length terms. In addition, the Company has
commissioned Arctic Securities AS to provide an independent fairness opinion to
the Company's board. The Seller's representative on the Company's board has
reclused himself from both discussion and decision-making processes related to
the Transaction.
The Transaction is subject to customary conditions precedent, including approval
of transfer of the timecharter contract to GCC and the execution of long-term
debt financing. Completion of the Transaction is expected to take place during
the fourth quarter of 2022.
canarias
31.10.2022 kl 20:31
5815
Ledelsen er ekstremt flinke til å gjøre de rette grep for å øke verdien for aksjonærene.
Black Peter
01.11.2022 kl 12:20
5692
Investor og styreleder Morten Astrup i Storm Bond Fund:
Astrup ser imidlertid muligheter i bilskip- og oljeservicesektorene, som nå drar nytte av et knapt tiår med altfor lave investeringer.
Grisebillig biltransportør
Investoren eier blant annet aksjer i Gram Car Carriers.
Selv etter en kraftig kursoppgang ligger P/E på under 4, mens utbyttegraden ventes å stige til 75 prosent.
– Selskapet har satt en ny standard med femårige kontrakter som sikrer inntektene langt inn i 2028 mot sterke motparter og uten å ta risiko på drivstoffpriser, påpeker Astrup.
– Med dagens ordrereserve er Gram også en oppkjøpskandidat, og bør handles på en solid premie til konkurrenter med en mer låst eierstruktur og restriktiv utbyttepolitikk.
Astrup ser imidlertid muligheter i bilskip- og oljeservicesektorene, som nå drar nytte av et knapt tiår med altfor lave investeringer.
Grisebillig biltransportør
Investoren eier blant annet aksjer i Gram Car Carriers.
Selv etter en kraftig kursoppgang ligger P/E på under 4, mens utbyttegraden ventes å stige til 75 prosent.
– Selskapet har satt en ny standard med femårige kontrakter som sikrer inntektene langt inn i 2028 mot sterke motparter og uten å ta risiko på drivstoffpriser, påpeker Astrup.
– Med dagens ordrereserve er Gram også en oppkjøpskandidat, og bør handles på en solid premie til konkurrenter med en mer låst eierstruktur og restriktiv utbyttepolitikk.
Black Peter
01.11.2022 kl 12:21
5713
Gram Car Carriers (GCC) meldte mandag etter stengetid om kjøp av et skip for 49 millioner dollar med kontrakt til mai 2028. Fearnley Securities skriver i en oppdatering tirsdag at kjøpet er innvannende på alle fronter, med økt utbyttekapasitet og bedre visibilitet i kontantstrømmen. Meglerhuset oppjusterer kursmålet på GCC-aksjen til 260 kroner fra 230 kroner.
Black Peter
01.11.2022 kl 16:16
5733
Gram Car Carriers signs 3-year TC extension for Höegh Caribia, adding USD 24 million to backlog
Oslo, 1 November 2022: Gram Car Carriers ASA ("GCC") is pleased to announce that
the company has signed a three-year extension of the timecharter contract for
the distribution vessel Höegh Caribia (2,000 CEU) with the current charterer
Höegh Autoliners.
The dayrate is USD 22,000 per day and the contract adds approximately USD 24
million of future revenue to the contract backlog. The new rate and extension
will commence in January 2023.
Georg A. Whist, the CEO of GCC, commented: "We continue to increase our backlog
and future revenue visibility in a strong car shipping market. Open capacity for
2023 is limited, and we have secured a significant share of our 2024 revenue
days at attractive dayrates. This supports earnings growth and our capacity to
provide attractive dividends."
With this new contract for Höegh Caribia, GCC has 14% and 38x% revenue days open
for 2023 and 2024, respectively.
Oslo, 1 November 2022: Gram Car Carriers ASA ("GCC") is pleased to announce that
the company has signed a three-year extension of the timecharter contract for
the distribution vessel Höegh Caribia (2,000 CEU) with the current charterer
Höegh Autoliners.
The dayrate is USD 22,000 per day and the contract adds approximately USD 24
million of future revenue to the contract backlog. The new rate and extension
will commence in January 2023.
Georg A. Whist, the CEO of GCC, commented: "We continue to increase our backlog
and future revenue visibility in a strong car shipping market. Open capacity for
2023 is limited, and we have secured a significant share of our 2024 revenue
days at attractive dayrates. This supports earnings growth and our capacity to
provide attractive dividends."
With this new contract for Höegh Caribia, GCC has 14% and 38x% revenue days open
for 2023 and 2024, respectively.
Black Peter
01.11.2022 kl 18:02
5703
Dette er kraftig opp fra slutninger i sommer/høst. Oslo/Odessa ble forlenget for en kort periode på 14.500usd, så kom Constanza på 17.000usd for 14mnd, nå Caribia opp fra 12000usd til 22.000usd på 3 år! Jeg tror det er mer å gå på også for distribusjonsflåten, nærmer oss rater for midsize og det er flere som skal fornyes i vinter. Følg med!
Også meldt om lettelser på covid-restriksjonene i Kina i dag, har stor betydning for bileksporten.
Også meldt om lettelser på covid-restriksjonene i Kina i dag, har stor betydning for bileksporten.
Redigert 01.11.2022 kl 18:04
Du må logge inn for å svare
Black Peter
02.11.2022 kl 17:19
5614
Forventer en EPS/utbytte på ca. 3,60/1,80kr på fredag, kanskje litt over.
Blir spennende å høre hva de sier. Hovedaksjonæren har ytterligere 6 stk mid-size båter i alder 2010-2012. Jeg kan se for meg at GCC vanner inn ytterligere 2 stk ila 2023, det har de cash til gitt at de blir satt på 5-6 års TC. Videre antar jeg at de plukker opp de første 2 Panamax i 2025, da det enda vil være gode rater gitt mangel på tonnasje.
De neste 3 kvartal vil inntektene gradvis bli 5 ganger så store som fredag, altså ca. 500.000.000kr hvert kvartal! EPS vil ligge på hhv 60/70/70/70/60/50 de neste 6år, kanskje mer.
Kursmål på 230kr skjønner jeg ingen ting av. Vi skal langt over 400kr!
Blir spennende å høre hva de sier. Hovedaksjonæren har ytterligere 6 stk mid-size båter i alder 2010-2012. Jeg kan se for meg at GCC vanner inn ytterligere 2 stk ila 2023, det har de cash til gitt at de blir satt på 5-6 års TC. Videre antar jeg at de plukker opp de første 2 Panamax i 2025, da det enda vil være gode rater gitt mangel på tonnasje.
De neste 3 kvartal vil inntektene gradvis bli 5 ganger så store som fredag, altså ca. 500.000.000kr hvert kvartal! EPS vil ligge på hhv 60/70/70/70/60/50 de neste 6år, kanskje mer.
Kursmål på 230kr skjønner jeg ingen ting av. Vi skal langt over 400kr!
Redigert 02.11.2022 kl 17:21
Du må logge inn for å svare
canarias
02.11.2022 kl 18:02
5649
Gleder meg også til å høre guiding og å få Q3 resultatet på fredag.
Takker igjen for innsiktsfulle innlegg Black Peter, tror du dividend i løpet av 2023 kan komme opp i 10 kroner kvartalet?
Takker igjen for innsiktsfulle innlegg Black Peter, tror du dividend i løpet av 2023 kan komme opp i 10 kroner kvartalet?
Black Peter
02.11.2022 kl 20:01
5763
EPS 2023 for Q2-Q4 blir ca 15-17/18, litt avhengig av om de kjøper flere båter brukt ala «Puglia». Rabatten bør være minst tilsvarende, Puglia verdsatt til 60musd iflg Vesselvalue. Disse kjøpene bedrer inntekter i 27/28 og videre, stor fordel for langsiktige aksjonærer som liker utbytter.
De må heve utbytte til ca 60-65 % for å gi utbytte på minst 10kr/kvartalet til neste år. Hvis det ikke blir flere kjøp på bruktmarkedet er det mer sannsylig enn ikke at utbytteprosent blir hevet til opp mot ca 75 %. Antar overskudd i 2023 på ca 1,7milliarder.
Blir det flere kjøp, kommer det an på pris og antall, så da blir det litt mer usikkert men ikke umulig. 8-9kr minimum da eventuelt.
De vil prioritere utbytte og innvannende transaksjoner, så mest sannsylig blir det noen båter til fra L.F. , som gir begge deler 😁
De må heve utbytte til ca 60-65 % for å gi utbytte på minst 10kr/kvartalet til neste år. Hvis det ikke blir flere kjøp på bruktmarkedet er det mer sannsylig enn ikke at utbytteprosent blir hevet til opp mot ca 75 %. Antar overskudd i 2023 på ca 1,7milliarder.
Blir det flere kjøp, kommer det an på pris og antall, så da blir det litt mer usikkert men ikke umulig. 8-9kr minimum da eventuelt.
De vil prioritere utbytte og innvannende transaksjoner, så mest sannsylig blir det noen båter til fra L.F. , som gir begge deler 😁
Black Peter
04.11.2022 kl 08:54
5721
Q3:
Her bommet jeg litt. Jeg ser at flere av båtene som startet på nye rater i Q3 startet litt ut i kvartalet og slik sett ikke ga full effekt. Dette vil ikke bli et problem i Q4. Ellers litt høyere Breakeven til 15800usd pga økte renter, men det vil mer en bli kompensert for i form av høyere rater fremover. Refinansiert Destiny (lease) med gevinst 8musd. Tror de har 1 båt til som de kan gjøre den samme operasjonen med.
Viktigste var TC ratene 1 år: 100.000usd Panamax, og spesielt mid-size som nå er på 85.000usd! Dette gir Viking Bravery og Viking Queen potensial på 70-75k på 5 år og nye rekordavtaler. Viking Amber (4200c) skal også fornyes til neste år. Distribusjonsflåten har mer å gå på.
Ellers virker bilsalget å ha bunnet, og er på vei opp mot pre -covidnivåer, samtidig som de også nå sier at tilbud/etterspørsel etter tonnasje ser bra ut minst ut 2025, da det kommer noen nye båter.
Ble positivt overrasket totalt sett, selv om vi må vente litt til før det VIRKELIG tar av.
God helg! :)
Her bommet jeg litt. Jeg ser at flere av båtene som startet på nye rater i Q3 startet litt ut i kvartalet og slik sett ikke ga full effekt. Dette vil ikke bli et problem i Q4. Ellers litt høyere Breakeven til 15800usd pga økte renter, men det vil mer en bli kompensert for i form av høyere rater fremover. Refinansiert Destiny (lease) med gevinst 8musd. Tror de har 1 båt til som de kan gjøre den samme operasjonen med.
Viktigste var TC ratene 1 år: 100.000usd Panamax, og spesielt mid-size som nå er på 85.000usd! Dette gir Viking Bravery og Viking Queen potensial på 70-75k på 5 år og nye rekordavtaler. Viking Amber (4200c) skal også fornyes til neste år. Distribusjonsflåten har mer å gå på.
Ellers virker bilsalget å ha bunnet, og er på vei opp mot pre -covidnivåer, samtidig som de også nå sier at tilbud/etterspørsel etter tonnasje ser bra ut minst ut 2025, da det kommer noen nye båter.
Ble positivt overrasket totalt sett, selv om vi må vente litt til før det VIRKELIG tar av.
God helg! :)
Redigert 04.11.2022 kl 10:26
Du må logge inn for å svare
Pølsebua
08.11.2022 kl 19:01
5356
Blokk salg i Gram i kveld. Pris satt til 162. Jeg tegnet meg og håper på tildeling.
Black Peter
10.11.2022 kl 17:57
4968
Gram Car Carriers signs 5-year TC contract for Viking Bravery, adding USD 118 million to backlog
Oslo, 10 November 2022: Gram Car Carriers ASA ("GCC") is pleased to announce
that the company has signed a five-year timecharter contract with European
operator for the Panamax vessel Viking Bravery (6,700 CEU).
The average dayrate is USD 64,900 per day and the contract adds USD 118 million
of future revenue to the contract backlog. The new timecharter will commence in
July 2023.
The charter is structured with a tapered dayrate profile, starting at USD 73,000
per day for year one, before declining stepwise to USD 53,000 per day for year
five. The charterer has an option to extend the charter for a further 3 years
at USD 48,000 per day.
Georg A. Whist, the CEO of GCC, commented: "Viking Bravery is the third out of
our four Panamax vessels now fixed at long durations, providing us with an
increased backlog and long-term revenue visibility. Open capacity for 2023 is
limited, and we have secured a significant share of our 2024 revenue days at
attractive dayrates. This provides a strong foundation for earnings growth and
attractive dividends in line with our strategy going forward."
With this new contract for Viking Bravery, GCC has 10% and 23% revenue days open
for 2023 and 2024, respectively.
For further information, please contact:
CEO Georg A. Whist
Telephone: +47 41 60 16 81
E-mail: georg.whist@gramcar.com
IR Mas Gram
Telephone +47 95 41 00 93
E-mail: mas.gram@gramcar.com
Oslo, 10 November 2022: Gram Car Carriers ASA ("GCC") is pleased to announce
that the company has signed a five-year timecharter contract with European
operator for the Panamax vessel Viking Bravery (6,700 CEU).
The average dayrate is USD 64,900 per day and the contract adds USD 118 million
of future revenue to the contract backlog. The new timecharter will commence in
July 2023.
The charter is structured with a tapered dayrate profile, starting at USD 73,000
per day for year one, before declining stepwise to USD 53,000 per day for year
five. The charterer has an option to extend the charter for a further 3 years
at USD 48,000 per day.
Georg A. Whist, the CEO of GCC, commented: "Viking Bravery is the third out of
our four Panamax vessels now fixed at long durations, providing us with an
increased backlog and long-term revenue visibility. Open capacity for 2023 is
limited, and we have secured a significant share of our 2024 revenue days at
attractive dayrates. This provides a strong foundation for earnings growth and
attractive dividends in line with our strategy going forward."
With this new contract for Viking Bravery, GCC has 10% and 23% revenue days open
for 2023 and 2024, respectively.
For further information, please contact:
CEO Georg A. Whist
Telephone: +47 41 60 16 81
E-mail: georg.whist@gramcar.com
IR Mas Gram
Telephone +47 95 41 00 93
E-mail: mas.gram@gramcar.com
Nyttmarked
10.11.2022 kl 18:38
5074
Ny kontrakt på linje med de andre kontraktene for 5-åring TC Panamax. Da er det bare for meglerhusene og nok engang øke kursmålet, penger rett i kassa. Kunne ikke kommet mer beleilig enn nå, rett etter blokksalget fra storaksjonær. Da blir fort det nedsalget glemt :) Kjøpte selv aksjer i nedsalget på 164.5kr, og var godt lastet fra før. Ny runde til 200kr!
canarias
11.11.2022 kl 06:12
5046
Forutsigbarhet i inntjening er viktig i dagens market , og det har GCC så til de grader.
Har en stor nok kalkulator, er det lett å regne hvilken fantastisk inntjening vi vil ha her i årevis.
Dividenden de neste årene vil bli helt rå.
Her er det bare å glede seg.
Har en stor nok kalkulator, er det lett å regne hvilken fantastisk inntjening vi vil ha her i årevis.
Dividenden de neste årene vil bli helt rå.
Her er det bare å glede seg.
Black Peter
19.11.2022 kl 11:29
4624
Black Peter
22.11.2022 kl 09:43
4436
Ble litt påfyll i dag for det skattefrie utbytte - billig på 160kr!
Anbefaler Pareto-podden:
Bilfraktrederiet Gram Car Carriers gikk på børs tidligere i år, men reisen er på ingen
som helst måte over.
Gjennom året har selskapet sluttet mange av sine åpne skip på fantastiske rater i
opptil fem år. Aksjemegler Sebastian Baartvedt snakker om siste hendelser og hvordan
markedet ser ut fremover med CEO Georg Whist.
Lytt til Paretopodden her: https://www.paretosec.no/pareto-tv/gram-car-carriers-a-
cash-flow-machine-in-the-making-paretopodden
Vi gjør oppmerksom på at Pareto Securities var involvert i det nylige aksjonærnedsalget
i Gram Car Carriers.
Disclaimer:
Pareto Securities' podkaster inneholder ikke profesjonell rådgivning, og skal ikke
betraktes som investeringsrådgivning. Handel i verdipapirer medfører til enhver tid
risiko, og historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Pareto
Securities er verken rettslig eller økonomisk ansvarlig for direkte eller indirekte
tap, eller andre kostnader som måtte påløpe ved bruk av informasjon i denne podkasten.
Se våre nettsider for mer informasjon og full disclaimer.
Anbefaler Pareto-podden:
Bilfraktrederiet Gram Car Carriers gikk på børs tidligere i år, men reisen er på ingen
som helst måte over.
Gjennom året har selskapet sluttet mange av sine åpne skip på fantastiske rater i
opptil fem år. Aksjemegler Sebastian Baartvedt snakker om siste hendelser og hvordan
markedet ser ut fremover med CEO Georg Whist.
Lytt til Paretopodden her: https://www.paretosec.no/pareto-tv/gram-car-carriers-a-
cash-flow-machine-in-the-making-paretopodden
Vi gjør oppmerksom på at Pareto Securities var involvert i det nylige aksjonærnedsalget
i Gram Car Carriers.
Disclaimer:
Pareto Securities' podkaster inneholder ikke profesjonell rådgivning, og skal ikke
betraktes som investeringsrådgivning. Handel i verdipapirer medfører til enhver tid
risiko, og historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Pareto
Securities er verken rettslig eller økonomisk ansvarlig for direkte eller indirekte
tap, eller andre kostnader som måtte påløpe ved bruk av informasjon i denne podkasten.
Se våre nettsider for mer informasjon og full disclaimer.
Black Peter
22.11.2022 kl 10:13
4404
I podden referes det til en slutning på enten Lake Kivu eller Lake Taupo fra Estern Pasific, midsize 2006modell kapasitet 4900c.Denne er sluttet til 75000usd/ 3 years!!!
Se også denne fra i fjor og pris da 30musd vs nå - en kjempedeal for GCC, hvordan hovedaksjonær øker eksponering i GCC. Jeg tror på flere innvannende kjøpe ala "Puglia" fremover.
https://www.tradewindsnews.com/finance/laeisz-buys-into-gram-car-carriers-through-two-ship-sale/2-1-1114137
Se også denne fra i fjor og pris da 30musd vs nå - en kjempedeal for GCC, hvordan hovedaksjonær øker eksponering i GCC. Jeg tror på flere innvannende kjøpe ala "Puglia" fremover.
https://www.tradewindsnews.com/finance/laeisz-buys-into-gram-car-carriers-through-two-ship-sale/2-1-1114137
canarias
23.11.2022 kl 08:58
4312
Det ser meget lovende ut ja Black Peter, du har vel fremdeles dine kursmål inntakt?
Jeg benyttet også anledningen i går til å kjøoe litt ekstra.
GCC er en av de bedre selskapene på Oslo Børs når det gjelder visiblitet i fremtidig inntjening og kraftig økning av dividender .
Jeg benyttet også anledningen i går til å kjøoe litt ekstra.
GCC er en av de bedre selskapene på Oslo Børs når det gjelder visiblitet i fremtidig inntjening og kraftig økning av dividender .
blundstone
15.12.2022 kl 12:05
3761
GCC inne på hovedlisten fra og med i dag, og har allerede fått et bra løft. Blir interessant å se hvordan dette påvirker kursen frem mot Q4-resultatene.