Porsche-aksjer ?

-sannheten-
PORSCH 20.09.2022 kl 16:41 1210

https://e24.no/boers-og-finans/i/VP16Wr/oljefondet-la-strid-til-side-foer-porsche-investering?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Ser ikke poenget for oljefondet å kjøpe stemmerettsløse aksjer her.

Oljefondet kan kjøpe tyske bilaksjer, men med stemmerett og på bunnkurser. Selge litt på toppkurser.

Porsche-aksjen virker ikke spesielt billig nå med bl.a. Tysklands utsikter på energiområdet på kort sikt.

Finn på noe annet oljefondet.

Og ser ikke poenget med selvpålagt tvangstrøye med nullutslippsaksjer. Det kan jo fort være betydelig

misting av muligheter. Og uten at det i realiteten. utgjør noen som helst utslippsforskjell.
Redigert 20.09.2022 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
20.09.2022 kl 17:16 1181

Se heller på følgende bilaksjer oljefondet :
Nr. 2 i verden mht. børsverdi Toyota $ 194 B
Nr. 3 BYD $ 101 B
Nr. 4 Volkswagen $ 87 B
Nr 5 Mercedes Benz $ 60 B
Nr. 6 GM $ 57 B
Nr. 7 Ford $ 54 B
Nr. 8 BMW $ 49 B
Nr. 10 Stellantis $ 41 B
Nr. 13 Maruti Suzuki (India) $ 35 B
Nr. 14 Hyundai $ 34 B

Det var faktisk lurt å bytte navn fra Daimler til Mercedes Benz synes jeg.
Dvs. ikke kjøpe akkurat nå på noen av disse, men følge med her, og kjøpe på billige kurser når ting snur. Når sola kommer
frem og de mørke skyene er på vei vekk.

Tesla kan holdes. Evt. trades litt. Mindre stigningspotensiale der. Tesla er også risikabel, bare så det er sagt.
Og kanskje se litt på Volvo ?

Kjøpet av stemmerettsløse aksjer i Porsche er like lite imponerende som kjøpet av 50 % i Ørsteds Borsele.
Redigert 20.09.2022 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
20.09.2022 kl 18:35 1115

Noe av det beste oljefondet nå kan gjøre er sannsynligvis å komme seg ut av forskjellige papirer.
Heller ha en viss mengde kontanter en periode, for å gå på muligheter for billige innganger litt fremover i tid.
Og uansett konjunkturer, er det alltid noe som stiger.
Oljefondet må slettes ikke være fullinvestert i aksjer, obligasjoner og eiendommer hele tiden.

Det beste kan være å få solgt på brukbare kurser i tide.

https://www.dn.no/leder/dn-mener-risikoen-oljefondet-ikke-kan-gjemme-seg-for/2-1-1303374
Redigert 20.09.2022 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
24.09.2022 kl 18:26 933

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dwmjvw/slik-skal-hyundai-skvise-ut-100-kilometer-ekstra-fra-ioniq-6
Hyundai kommer med ny ELbil. Legger veldig vekt på liten luftmotstand for å øke rekkevidde.
Den skal klare 610 km med et 77,4 kwt batteri.
Om dette konseptet slår an salgsmessig gjenstår å se.

Rekkevidde er ikke alt. Men nå har vi altså kommet til en 610 km/77,4 kwt ratio.
Ladetid står også sentralt for ELbiler. Jo kortere ladetid, jo lettere å akseptere litt dårlig rekkevidde.
Men klart, på sikt ønsker vi en rekkevidde som tåler en full dags kjøring.

Noen marginale rekkeviddekilometere ekstra er ikke everything. Design, praktikalitet, plass, bagasjeplass, interiørmessig kvalitet m.m. teller også.
Redigert 24.09.2022 kl 18:31 Du må logge inn for å svare
pengex
25.09.2022 kl 18:56 736

Porsche er ett kvalitetsstempel. Hyundai er ikke det. Sett mange retro hyundaier ?
Husker ferrari gikk på børs til 30usd og dro langt over 200usd Og de lager.....ett par tusen biler.
-sannheten-
30.09.2022 kl 00:10 490

Tesla bør vektes ned.