SIOFF - glemt diamant?

VIP001
SIOFF 25.09.2022 kl 16:37 115534

Er ikke SIOFF uvanlig billig på dette nivået? Med investorer som Midelfart og Sveaas i styret og utsiktene i supply er bedre enn på mange år. I tillegg er gjeldsgraden i SIOFF bedre enn i konkurrerende selskaper. Siem har den mest morderne supplyflåten og det har lenge vært snakk om fusjon mellom Viking og Siem.

Og nå er kursen 9,28. Er det noe jeg har oversett eller er dette en glemt diamant hvor en virkelig kan gjøre et godt kjøp nå?

For the record; jeg kjøpte meg inn på fredag til kurs 9,6 og har planer om å sitte lenge her.
Redigert 01.03.2023 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
desirata
09.01.2023 kl 14:06 8612

Interesann kalkyle du har der, men tror dette vil ta noe tid. Kursen vil ikke stige skikkelig inntil ratene holder seg høye over en tid, samt at det må vises igjen på bunnlinjen.

Tror at altfor mange tenker "brent barn skyr ilden" faktoren. Det har vært lysninger før, men så går det i dass igjen. Se Westshore PSV rater nå på kr. 60k per dag. Det ligger 20 PSV i Aberdeen og venter på spot, dvs ratene er på tapsnivå. Enda PSV sektoren var spådd sterk for et kvartal siden.

Til våren derimot kan det bli bedring, folk sitter vel på gjerdet inntil da -
Slettet bruker
09.01.2023 kl 14:34 8761

Tid har jeg nok av. Vi har jo begge sett hva som skjedde med Hoeg Autoliners etter «kalkylene» jeg publiserte der. Du mener kursen ikke vil stige før det vises på bunnlinjen, men det vises jo allerede på bunnlinjen. Vinteren har historisk ikke så høye rater, men det kommer til å tighte seg til mot sommeren. AHTS markedet er bra med spot-rater opp mot 400k. Neste år skal flere av skipene over på nye lange kontrakter. Konklusjon: oppjusteringer av verdier, økt bunnlinje og utbytte. Da sitter vi med samme case som Hauto😊
desirata
09.01.2023 kl 14:46 8847

Takk for denne og tips.

Jeg har vært med i Hauto siden begynnelsen og Siem over 1år. Så vi har begge hatt en fin ride der.

Jo, jeg er også bullish i Siem, men er fornøyd med en 5-fem kroning per år på kursen. Casen ser meget bra ut. Ikke mye kan gå feil der. Bra flåte og dyktig ledelse.
Slettet bruker
09.01.2023 kl 15:41 8788

Vi får håpe Siem «tar en Hauto»😅 Jeg tror vi ser mer ila 2023! Men vi får se på slutten av året
Gull i pungen
09.01.2023 kl 16:19 8798

Sjekk Tidewater! Opp 7,5% på Wall Street
sveipen
09.01.2023 kl 20:35 8812

Fin stigning på Sioff i dag, og denne vil fortsette stigningen i 2023.
Mitt må er 20 kroner i løpet av året.
Så får vi se om vi rekker det målet når ratene stiger utover våren, og verdi av skipene skrives opp.
drekkapilsen
12.01.2023 kl 00:46 8397

Da er alle subsea-båtene booket ut året omtrent og trolig til veldig fine rater. Nå gjelder det å få sluttet noen ahtser på lengre kontrakter så kan det bli kanon det her. Får håpe de får plukket noen subsea-båter fra dof nå som bankene trolig vil erklære pant i flere i forbindelse med restruktureringen.
hifidude
12.01.2023 kl 12:22 8337

OSE opp, ny kontrakt, men neida, SIOFF ned ;-)

Ingen fornuft i kursutviklingen den siste tiden.
Skipsverdier opp, marked opp, nye kontrakter, men flat kurs.

Virker som det kun er robotene som trader SIOFF nå til dags.
Slettet bruker
12.01.2023 kl 12:42 8344

Teknisk er vi på vei til å bryte opp nå. Det er vel hovedgrunnen til salgspresset på disse nivåene. Når vi bryter opp blir det action! Tipper det skjer i løpet av dagen eller morgendagen.

Edit: PHLX ligger også an til å bryte opp. Dersom det skjer blir det full fest i oljeservice!
Redigert 12.01.2023 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
desirata
12.01.2023 kl 17:19 8323

De norske supply aksjene toppet seg i mai 2022, deretter halverte de seg, men er idag ca. 30-40% under den tid, mai 2022.

Tidewater i NY er derimot 40% over nivået fra mai 2022. Setter ATH igjen og har market cap $2,B nå. Med de skips prisene som ble oppgitt nyleg fra Vessel value, med plus 80%, burde vel de norske ha mere å gå på. Merk Tidewater flåten er low spec og relativt små, sammenlignet med norske. Anyway, tror vi kan få noen gode år framover. Best i risk/reward er Siem.

Hadde Grove holdt seg i TDW, hadde han doblet pengene, men han hopper fra stokk til vegg.
hifidude
13.01.2023 kl 06:35 8138

PHLX oilservice index fortsetter opp 2% igår, sammenhengende opp rundt 12% fra 3 januar.
drekkapilsen
14.01.2023 kl 00:30 7874

Ser bra ut. Snart kommer prosjektkontraktenene for sommeren i Nordsjøen også. Konsruksjonsbåtene er opptatt resten av året mens ahtsene kan bl gode pengemaskiner fremover. Ser veldig lovende ut fremover.
Gull i pungen
18.01.2023 kl 08:11 7438

Tidewater opp 5% på Wall Street i går.
desirata
18.01.2023 kl 11:38 7343

Interesann info fra Vessel Value. Psv og AH flåten til Siem har steget 70-80% siste året.
Tror markedet er mere obs på hvilken god story Sioff er, det er så mange triggere, men viktigst er AH flåten som vil gi bunnlinjen er extra løft neste åra.

Aksjen siger bra oppover nå. Likevel lagger den Soff og TDW. Jeg satser på en femmer kursøkning hvert år. Kan gjerne bli mere, men har ikke så bråttom 🤓
Gull i pungen
18.01.2023 kl 12:58 7405

Verdiene på både offshoreskip og jack-up-rigger steg betydelig i fjor. Rederne kan bare glede seg, for oppgangen vil fortsette i år, mener VesselsValue Norge.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/18/7977955/vesselsvalue-supply-og-riggverdiene-skal-videre-opp
Bullco
18.01.2023 kl 15:12 7412

Klart siof også skal verdesttes på ett langt høyere nivå. Ser man til soff som har doblet seg på 3 mnd, så er det soleklart at siof vil nærme seg 20 på kort tid for å ta igjen det "tapte".

Markedene er stramme og det er nå man må laste opp for å være med inn i høysesongen som er like rundt hjørnet.

Slettet bruker
19.01.2023 kl 12:33 7230

Meget interessant ja! Usikker på verdiøkningen på subsea og drillskipet, men antar man 50% økning på flåten som helhet er NAV over 30kr per aksje. Dersom verdier skal skrives opp etterhvert må jo 15kr være et røverkjøp!
Redigert 19.01.2023 kl 13:09 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
19.01.2023 kl 21:18 7187

Jeg fikk godfølelsen i dag og valgte å doble opp i SIOFF. De neste månedene vil bli bra. Det er jeg overbevist om.
desirata
20.01.2023 kl 03:35 7064

Jeg vil prøve et par øvelser for Sioff:

1:
Skipsverdien er øket med 30% som er et ganske moderat anslag relativt til siste Vessel value rapport, som antydet 80%
Med +30% blir NAV høynet med akkurat $1 per aksje, med 60% blir det $2, unt so weiter -

2. Ratene stiger med Nok100k eller $10k per dag for kun 10 fartøy, iom mange er på kontrakt. Selv da blir netto fortjeneste doblet fra $9m til 18m per kvartal. En kan da tenke seg dersom flere skip, eller mere rater, hva det vil utgjøre med PE og aksjekursen.

Konklusjon Sioff er og blir en upside story. Jeg tror neste år at vi vandrer i kr. 20-30 range og angrer på vi var altfor feige, da den stod i ensifret kurs, ! Men Sveaas så det -
Contrarianus
20.01.2023 kl 11:36 7001

Vi bør nok være forsiktige med å direkte overføre de sjablongmessige vurderingene til verdien av selskapet som helhet. Det skyldes dels de kontraktsmessige forpliktelsene/rettighetene som ligger på skipene, dels at noen av skipene er så spesielle at de ikke naturlig inngår i de generelle kategoriene. Et eksempel på det siste er drillskipet JOIDES Resolution, som benyttes til forskningsmotivert boring i jordskorpa. Det er bygd i 1978(!) og er ikke relevant til så mange andre formål enn utleie til forskningsorganisasjonen IODP, som har avtale til høsten 2024. Dette skipet er slik jeg forstår det bokført til mindre enn MUSD 10, men har en dagrate på ca TUSD 80, og skipet gir et EBITDA-bidrag på ca MUSD 4 per kvartal. Så hva er egentlig verdien av det skipet? Det er naturligvis avhengig av skipets skjebne etter 2024. Om det skrapes i 2024, så er nåverdien kanskje MUSD 20 mer enn bokført verdi, altså litt under en krone per aksje. Men hva om kontrakten blir forlenget, slik røster i IODP har bedt om? Hva om forskerne får det som de vil og kontrakten forlenges til 2028? Skipet må da inn til klassing og det blir kostnader med det, sterkt avhengig av tilstanden på skipet. Men det er visst en foreløpig vurdering at tilstanden er nokså bra, hva nå det innebærer. Her kan det potensielt være en merverdi på flere kroner per aksje bare på dette gamle skipet, et skip som jeg tror få aksjonærer/analytikere bryr seg om. Så har vi subsea-skipene, som heller ikke er hyllevare. Jeg tror de mellomstore kostet ca MUSD 110 for hver som nye. I 2018 synes verdien å ha blitt vurdert til ca MUSD 140 pr stk, basert på det som ble formidlet om Siem Daya 1 og 2 dengang. Etter det jeg forstår er den bokførte verdien av dem nå i området MUSD 52-60 etter at det ble gjort betydelige nedskrivninger for et par år siden. Men nå er ratene for slike skip kraftig opp, og med store forventninger om at ratene vil holde seg høye. Skipene synes nå å ha dagrater rundt TUSD 45, noe som ved samme inntjeningsnivå i årene fremover forsvarer en verdivurdering på ca MUSD 80. Naturligvis er det videre oppside her, jeg kan lett se for meg rater på TUSD 60-70 i flere år fremover, med en implisitt skipsverdi over MUSD 100. Men hva da med beistene Siem Helix 1 og 2? De kostet over MUSD 200 per stk. Jeg tror ikke de ble særlig mye nedskrevet under koronaen da de gikk på gode rater gjennom nesten hele perioden, men det er klart at den reelle verdien av disse skipene har fått et betydelig løft det siste året. Jeg tror de er bokført til ca MUSD 130-140, og har en dagrate på ca TUSD 85. De brukes til brønnintervensjon, i stedet for å bruke vanlige borerigger/drillskip. Ettersom semier og drillskip har fått rateløft fra TUSD 200 til TUSD 400/dag er det nå naturligvis blitt veldig mye mer fristende for oljeselskapene å bruke slike spesialskip. Men hva blir merverdien for SIOFF? Det er jo vanskelig å si når vi absolutt ikke kjenner betingelsene for opsjonene som ligger der, hverken når det gjelder varighet eller rater.
sveipen
23.01.2023 kl 00:12 6556

Jeg tror på oppskriving av verdier og bedre inntjening for flåten i 2023.
Kurs + 20,- burde være innen rekkevidde før sommeren.
desirata
23.01.2023 kl 03:16 6445

Contra, takk for veldig bra innlegg & info.
Jeg vil supplere info om JR, da jeg har vært på denne flere ganger. Skrap verdien er kun $10m. Som sagt bygget i 1978, men den ble betydelig oppgradert i Sing 2008, men ny DP, styrehus og innredning, samt mye annet utstyr. Tilstand idag er OK, men vil som du sier måtte påkostes ved eventuell ny forlengelse av chart. JR har til tider tilført like mye EBITDA som hele PSV og AH flåten.

Du hopper over AH flåten som har den største inntjening upside. De snakker om stort frantidigt behov i havvind for slike store AH, samtidig er vanleg offshore behov stigende. Ikke umuleg at kun AH flåten kan tjene inn dobbel så mye per kvartal som hele Sioff gjorde siste kvartaler ! Jeg er meget trygg på at Siem spiller korta riktig her, de er meget drevne med strategi.

Alt ialt, kan en forsvare aksjekurser på det doble av dagens, men dette vil selvsagt ta noe tid. Det blir veldig interessant å følge med. Selv med siste ukes løft, har det skjedd uten omsetning har vært særleg stor. Dersom større folk / fond går inn her, vil vi se 2 tallet ganske snart.
Contrarianus
23.01.2023 kl 11:51 6146

Takk for hyggelig tilbakemelding! Morsomt at du har vært på JR. Jeg vet ikke om noen moderne skip som i samme grad har bidratt til vitenskapens fremme, det er en arbeidshest som fortjener respekt på sine eldre dager. Jeg tror heller ikke skrapverdien er mer enn USD 10 mill, det jeg mener er at nåverdien (altså i dag!) av båten gitt skraping etter kontraktsutløp i 2024 er en god del høyere enn bokført, gitt den fine løpende inntjeningen.
Jeg hoppet over AHTS, ja, det er jo ikke fordi jeg mener det ikke er merverdier her, men fordi akkurat for disse båtene så gir det jo mening å se alle under ett og sammenligne med meglerhusenes kategorier og mer generelle verdibetraktninger. Slik jeg leser regnskapene er de store AHTS-ene vurdert til i snitt ca USD 20 mill pr stk. Det har ikke vært så mange salg av slike store AHTS, men jeg tror ikke noen rederier ville selge slike båter under USD 30 mill frivillig i dagens marked. Målt i prosent tror jeg AHTS-segmentet til SIOFF er det som vil bedre seg mest i 2023 kontra de foregående år, både når det gjelder skipsverdier og løpende inntjening. Men vi kommer jo fra et helt ekstremt dårlig nivå etter et elendig marked siden 2015. Nesten alle de store AHTS-ene i verden er ute av opplag nå, og det vil ikke bli bygd nye så lenge bankene hater oljeservice. Uansett ville det kostet USD 100 mill å bygge en slik båt i dag, og det ville krevd minst TUSD 60 i dagrate på en veldig lang kontrakt før noen ville kontrahere. Til sammenligning ligger jeg inne med et meget konservativt estimat på TUSD 25 per dag i 2023 i mitt regneark. Men ser at ratene allerede lukter på TUSD 50, så jeg håper å kunne oppjustere litt utover våren, hehe!
hifidude
24.01.2023 kl 09:43 5788

Vært på JR jeg og ;-)

God mat og veldig hyggelig besettning, kan ikke vurdere verdien ;-)

Captain Jack var en artig kar.
hifidude
25.01.2023 kl 09:27 5502

Fra Investtech:

Siem Offshore har brutt opp gjennom taket i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Dette indikerer i første omgang svakere falltakt, eller innledningen av en mer horisontal utvikling. Aksjen ga også kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 13.72 kroner. Videre oppgang til 23.07 kroner eller mer er signalisert. Aksjen har gitt kjøpssignal fra glidende snitt-indikatoren, og signaliserer dermed videre oppgang. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 15.00 kroner og videre oppgang er dermed signalisert. Volumet har tidligere vært høyt rundt kurstopper og lavt rundt kursbunner. Dette styrker aksjen. RSI er over 70 etter en god kursoppgang de siste ukene. Aksjen har et sterkt positivt momentum og videre oppgang indikeres. RSI-kurven viser en stigende trend, noe som kan være et tidlig signal om innledning av en stigende trend også for kursen. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling: Kjøp
desirata
25.01.2023 kl 11:36 5579

Haglandoffshore brokers har outlook for supply 2023. Siste året (2022) var det sterkeste siden 2008. Men de spår et endre sterkere ratenivå for 2023 i alle segment og særleg for sommersesongen.

Dette pga mange Nordsjøbåter skal sendes ut på oppdrag andre steder i Atlanteren. Spesielt for store AH båter tror de på en supercycle. De nevner ratene sist sommer var mellom kr. 1-2m. Jeg tyder det som enda sterkere iår.

Siem har vel den største flåten av un-commited av store AH båter. Si at de har 4 store AH båter på spoten kommende sommer, så vil en måtte ta fram kalkulatoren flere ganger. Do d math !
hifidude
26.01.2023 kl 09:29 5312

Litt rart å se SIOFF stå igjen på perongen når HAVI suser avsted.

SIOFF er vel det av Offshore rederiene med det tryggeste finansielle ståsted.
De har og en attraktiv flåte, HAVI er vel ikke på langt nær så attraktiv. I tillegg er det vel ett utvannings spøkelse som tusler rundt i korridorene hos HAVI?

Vel, aksjer har jo aldri vært matematikk ;-)
Redigert 26.01.2023 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
desirata
26.01.2023 kl 09:54 5374

Dette du nevner har forundret meg siste året.

Dersom Havi, Solstad m.fl. stiger, så burde Siem og Eidesvik ha stiget dobbelt så mye, netopp pga det du nevner.

Som du også sier, aksjer er ikke 2+2=. En kan jo se på Tesla, Kahoot, Nel, osv. Selv om etter en stund pleier fornuften inntreffe -
GullogGråstei
26.01.2023 kl 21:40 5133

SIOFF har en relativt uproblematisk gjeldssituasjon gitt det markedet vi er i nå.

Likevel er det andre aktører, som Tidewater (TDW) i USA og Viking Supply Ships som er nesten gjeldfrie.
Slettet bruker
26.01.2023 kl 22:06 5244

Med Dagens inntjening og fremtidsutsikter som ser enda lysere ut blir det ikke noe utvanning. Havi drar inn dollars og overholder låneforpliktelsene sine. Kun et rykte basert på «misforståelse», ingenting fastslått. Visst Havi ikke hadde klart å overholde lånebetingelsene sine hadde utvanning vært alternativet. Om noe går de mot gjeldsfritt
Redigert 26.01.2023 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
desirata
27.01.2023 kl 04:10 5081

Sioff gjelds situasjon er som du sier uproblematisk i dagens marked.

Vedr de to andre du nevner.

Regner med at Viking og Sioff inngår en merger iår. Iom. at Sveaas har 76% av aksjene i Viking, så skal det ikke så mange møtene med Siem på kammerset og de gjør en deal. Viking med sine 4 AH + 2 PSV blir altfor liten og synergier kan oppnås. Med en spot flåte på 8 stk av store AH vil det bli den største aktøren.

Når Det gjelder TDW har de kun gode PSV i gamle Troms offshore flåten. Resten er ute i verden og mest mindre low specs.

Ok, jeg bare venter til Kristian og Christen har snakket ferdig -
hifidude
27.01.2023 kl 09:36 5071

En godmelding så er vi over 20,- på ett blunk.
Her ligger alt til rette for oppgang.

VIP001
27.01.2023 kl 10:00 5184

Helt enig med deg hifi. Selv om det har vært en fin stigning de siste mnd. så henger SIOFF etter de andre nå og har mye å gå på i ett marked som er inne i en supersyklus som kan vare i mange år. Litt rart når vi vet SIOFF har en av de mest moderne flåtene i verden, har kontroll på gjelden og det kan komme en kursdrivende fusjon med Viking i løpet av kort tid.

Uansett så er lunta tent og raketten tar snart av og da er det straka vegen til 20 i første omgang :)
Redigert 27.01.2023 kl 10:00 Du må logge inn for å svare