SIOFF - glemt diamant?

VIP001
SIOFF 25.09.2022 kl 16:37 115339

Er ikke SIOFF uvanlig billig på dette nivået? Med investorer som Midelfart og Sveaas i styret og utsiktene i supply er bedre enn på mange år. I tillegg er gjeldsgraden i SIOFF bedre enn i konkurrerende selskaper. Siem har den mest morderne supplyflåten og det har lenge vært snakk om fusjon mellom Viking og Siem.

Og nå er kursen 9,28. Er det noe jeg har oversett eller er dette en glemt diamant hvor en virkelig kan gjøre et godt kjøp nå?

For the record; jeg kjøpte meg inn på fredag til kurs 9,6 og har planer om å sitte lenge her.
Redigert 01.03.2023 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
20.03.2023 kl 14:35 7518

The operational fleet consists of 25 anchor-handling tug supply (AHST) ships, three platform supply vessels (PSVs), seven subsea ships and a cable-layer.

https://www.tradewindsnews.com/offshore/maersk-spins-off-maersk-supply-service-for-685m-as-it-completes-strategic-shift/2-1-1422425
Redigert 20.03.2023 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
20.03.2023 kl 16:24 7594

Gjøres bruden klar for merger? SIOFF + MAERSK ??
desirata
20.03.2023 kl 16:45 7677

NOT a chanse in hell.
Gull i pungen
20.03.2023 kl 16:59 7677

Que?? Maersk vil ut av OSV. Siem har ønske om konsolidering. Perfect match!

Kristian Siem er vel blant de som har ropt høyest om behovet for sammenslåinger og strukturelle endringer blant supplyrederiene helt siden oljepriskrisen som startet i 2014–2015.

https://www.dn.no/oljeservice/kristian-siem/songa-offshore/solstad-offshore/kristian-siem-na-er-det-mye-som-er-i-stopeskjeen/2-1-1409582

drekkapilsen
20.03.2023 kl 22:47 7537

Huff det gamle greiene til Maersk vil vi ikke ha inn i den nye flåten til Siem
Gull i pungen
21.03.2023 kl 10:26 7377

Haha! Null stress.

Da går vi for merger Viking Supply eller DOF 💪


Gull i pungen
21.03.2023 kl 15:11 7335

Tidewater opp 4,25% på Wall Street 💪
drekkapilsen
21.03.2023 kl 22:10 7288

Dof er jo nesten bare i Brazil, der blir pengene fort borte. Viking supply ships hadde vært fint, men det er veldig lite rederi.
The Godfather
22.03.2023 kl 16:10 7135

SIEM PEARL fikset
desirata
23.03.2023 kl 11:30 6963

Det var skuffende rater for Siem Opal og Norman Drott, kr. 300k for Rigmove.

Det er et dusin ledige store AH i Nordsjøen nå, derved er det vel ikke mere å få.

Var det ikke skrevet at mange AH båter skulle gå ut eller på Term kontrakter i våres ? Det må vel til for å få ratene opp. Akkurat nå er det 20-30 båter som holder ratene nede.
Gull i pungen
23.03.2023 kl 22:52 6882

Investor Celina Midelfart ser oppside i oljeservice:

– Supplysektoren er ekstremt underinvestert og har vært det over veldig lang tid. Det er null nybygg.

https://www.dn.no/marked/dn-investor/celina-midelfart/dnb/investor-celina-midelfart-ser-oppside-i-oljeservice-det-har-vart-for-lite-tilbud-i-forhold-til-oljeettersporselen/2-1-1424792
Gull i pungen
26.03.2023 kl 22:36 6544

Jesper Skjong i Fearnley Offshore Supply venter betydelig høyere dagrater fremover.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/26/7996567/dagratene-for-subseaskip-skal-forbi-gamle-hoyder
desirata
27.03.2023 kl 08:05 6407

Vi har hørt dette et år og to allerede, men supply rederiene taper framleis penger. Tom. Siem tapte siste kvartal, første tapet på halvannet år. Så markedet har ikke blitt noe særlegt bedre. Mere demand, ja, men rederne klarer ikke å få bedre ratenivået nevneverdig opp.

Slike historier om mangel på skip har vi hørt i shipping tidlegere, men har ikke materialisert seg. Dersom ratene stiger til høyere nivå, vil kontraheringene ikke være langt unna. Eksempel i tank bestilles mange skip i uka nå.
GullogGråstei
28.03.2023 kl 13:04 6134

Jeg er ikke helt enig i den analysen til desirata. Det er selvfølgelig ikke usannsynlig at det vil bli bygget flere spesialskip for å håndtere havvind i tiden som kommer. Dette er på mange måter et nytt segment, der deler av behovet ikke er støttet av egnede fartøy. Det er jeg enig i.

Samtidig er det en kjennsgjerning at vi fortsatt har mye å gå på med tanke på rater, før det gjør kontrahering av nye skip spesielt lønnsomt (i supply- og ahts-segmentet). Flåtene er jo sterkt nedskrevet i alle selskapene og de bokførte verdiene på hvert fartøy er 25%-30% av prisen på et nybygg. For at vi skal snakke om rater som gir lønnsomhet nok til å bygge nytt, må nesten selskapene opp til et nivå der de soper inn store penger på den eksisterende flåten først.

Først må altså ratene opp til et gjennomsnittlig nivå som er betydelig høyere enn i dag. Deretter må verftene få tid til å bygge nye skip. I mellomtiden vil dagens aktører kunne tjene veldig gode penger. Vi må heller ikke glemme at betydelige deler av den teoretiske flåten som i dag er i opplag sannsynligvis blir vanskelig å få tilbake i drift og at aldrende skip hele tiden gradvis vil bli gjort til spiker.

Det er vanskelig å unngå at vi får en veldig god periode for denne bransjen. Jeg tror at vi allerede er der, spesielt i Nordsjøen, ut fra de slutningene vi har sett nå i første kvartal. Men uansett så fremstår det å være rett rundt hjørnet.
Redigert 28.03.2023 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
VIP001
31.03.2023 kl 12:38 5815

Dette skrev jeg 25.09.22: "Og nå er kursen 9,28. Er det noe jeg har oversett eller er dette en glemt diamant hvor en virkelig kan gjøre et godt kjøp nå?"

Morsomt at kursen har mer enn doblet seg på ca. et halvt år. Sioff har vist seg å være en diamant for oss aksjonærer. Og jeg tor ikke kursen stopper her. Supply skal vokse frem mot 2025 så det er fortsatt god tid til å ta plass.
Redigert 31.03.2023 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
sveipen
02.04.2023 kl 09:46 5597

Passerer vi 20 kroner i morgen?
Dette eventyret stopper nok ikke der heller.
drekkapilsen
02.04.2023 kl 15:37 5489

Pearl og Opal har hatt fine rater hele mars og fortsetter nå i April. Tipper ahtsene kommer til å hanke inn bra med cash i sommer.
sveipen
02.04.2023 kl 23:53 5390

Hvor høyt kan denne gå.
Er det noen som har regnet på det,?
hifidude
03.04.2023 kl 11:38 5258

20 passert ett kort øyeblikk.
SIOFF blir sommerens rakett når ratene snart skyter fart for alvor.
sveipen
03.04.2023 kl 19:46 5133

Så langt har dette vært en fantastisk sksje, og oppturen fortsetter sammen med Celina og Kristian.
desirata
04.04.2023 kl 10:12 4962

Ser at aksjen toucher 21 nå. Kan det være at "noen" , dvs Siem og Sveaas snakker sammen.

Dersom merger med Viking, tror den vil stige en god del kun på den nyheten.

Så har en generell optimisme i supply & AH mot sommer sesongen på toppen. Fartøy knapphet, nye kontrakter m.m. Dette kan bli bra framover.
Oxyg
04.04.2023 kl 13:09 4956

Noen som vet om det har kommet noen nyheter, analyser eller andre ting i dag?
GullogGråstei
04.04.2023 kl 15:22 4842

Hvis det er en kobling til Viking som ligger bak kurshoppet, liker jeg personlig ikke at kursen går til himmels i forkant av transaksjonen ettersom det kan påvirke bytterforholdet i disfavør av Viking-aksjonærne. Jeg har fire-fem ganger så mye penger i Viking-aksjer som i Sioff, men klager for øvrig ikke på utviklingen i verken Sioff eller Viking de siste dagene.
GullogGråstei
04.04.2023 kl 15:25 4873

Jeg gikk inn i denne aksjen da kursen var rundt 4 kroner, et par uker før Sveaas kjøpte ut GIEK-andelen. Det har kort og godt vært en hyggelig reise.
Redigert 04.04.2023 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
desirata
04.04.2023 kl 17:03 4831

Kan noen som vet gi mere detaljer vedr ny kontrakt for Sioff.
sveipen
04.04.2023 kl 22:13 4709

Imponerende for selskapet.
Dette kommer til å bli stort.
GullogGråstei
05.04.2023 kl 08:52 4451

He-he. 1. april kom litt sent på børsen i år.
desirata
05.04.2023 kl 11:31 4512

Forstår ikke dette, ingen detaljer vedr omsetning og økonomi.

Hva er det som kommer til å bli stort her, har pen tjent på ESG enda ?
sveipen
06.04.2023 kl 23:42 4279

Vent og se.
sveipen
08.04.2023 kl 13:28 4054

Med ytterligere styrking av ratene fremover, hvor høyt kan denne aksjen gå ila. sommeren?
Får vi oppskriving av flåte verdiene også?
Slettet bruker
08.04.2023 kl 17:03 4037

Kan en markedsverdi på 10-15 milliarder forsvares? Ja så skal den vel opp til rundt 40-50kr
Dag Linnom
08.04.2023 kl 21:33 3948

Kanskje dumt å spørre om ,men er Sioff mer verdt enn Soff. Har aksjer i begge og sioff har gått som ei kule og soff faller. Kan det skje at disse går sammen da de er i samme bransje. Uerfaren i aksjer men har fortsatt troa på hjelpeskip i verden.
desirata
09.04.2023 kl 06:35 3840

Når du er helt grønn som du er, må en heller lese deg opp.

Kan ikke drive med voksen opplæring på dette forumet.
GullogGråstei
09.04.2023 kl 10:23 3867

Jeg kan drive litt opplæring. Hvorfor skal vi ikke kunne gjøre det?

Desirata har imidlertid rett i at det er lurt å gjøre sine egne vurderinger av enkeltselskap og føle at man selv faktisk forstår både selskapstallene, markedssegment-tallene og makrotallene før man gjør en investering. Hvis man bare hører på andre, blir man lett en kasteball i et kynisk informasjonsmarked der mange er ute etter å hausse enkeltinvesteringer som kanskje egentlig ikke er så gode.

Den raske forklaringen - slik jeg ser det - på hvorfor kursutviklingen i selskapene har vært forskjellig den siste tiden, er gjeldssituasjonen. Markedet er i økende grad blitt bekymret for Solstads samlede gjeld og de betingelsene som selskapet kan bli nødt til å akseptere i forbindelse med refinansering av denne gjelden innen neste år. Stive renter og store emisjoner er ikke populært. Salget av PSV'ene til Tidewater, uroen i verdens finansmarkeder, kriseemisjonen i Archer og den stive renten på obligasjonslånet til PGS var kanskje vekkere som bidro til å gi SOFF-aksjonærer litt kalde føtter.

SIOFF har også ganske høy gjeldsgrad, men for SIOFFs del er gjelden en mindre andel av selskapets totale verdier og markedet er mindre bekymret for emisjoner eller ågerrenter her. Da fortsetter de underliggende driverne mot et stadig strammere marked og bedre rater i retning av å løfte kursen. Og kursen svinger fort oppover p.g.a. giringen.

Men hvis du virkelig skal danne deg et godt bilde av hvilket selskap som er overpriset eller underpriset må du nesten gå ned på hvert enkelt skip i flåten og se på hvilket geografisk marked det operer i, hvilke typer undersegment skipet er rettet mot (AHTS, PSV, Subsea, Renewable, Forskning osv), hvor avanserte og påkostede skipene er, og hvor gamle de er. Du må se på hvordan de selges til markedet (spot/term). Og så kan du forsøke å beregne hvilke rater og hvilken utilization disse skipene vil kunne klare å oppnå gitt den segmentutviklingen du tror på. Og du må selvfølgelig se på driftskostnader og finanskostnader. Men dette er en så stor jobb at det stort sett bare er noen få godt gasjerte analytikere som forsøker å lage og vedlikeholde slike modeller. Det kan uansett være lurt å følge med på slutninger som blir registrert hos skipsmeglerne. Og hvis du er fanatiker kan du følge værmeldingene i Nordsjøen eller andre steder og oppdatere inntjeningskalkylene dine med at spotkontrakter blir forlenget ved dårlig vær.

Jeg har hørt mer rykter om at SIOFF kan finne sammen med det mindre selskapet Viking Supply Ships enn snakk om sammenslåing med Solstad. Spesielt ettersom Sveaas allerede er inne på eiersiden begge steder og analytikere har påpekt at det kan være gode synergier med å slå akkurat Sioff og Viking sammen. Problemet med å skulle slå sammen Sioff med Solstad vil være gjelden. Viking har ikke gjeld, og er derfor en mye mer lukrativ partner for SIOFF:
Redigert 10.04.2023 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
sveipen
10.04.2023 kl 11:39 3549

Blir disse selskapene slått sammen?
Sveås vil kunne ha interesse av det, og det burde også være interessant for Sioff.
Spennende å se hva som skjer fremover.
Offshore OBS
10.04.2023 kl 14:49 3579

Meget gode resonnement.

Siem er også obligasjonseier i DOF, kun 2% i følge Kristian Siem. Allerede kommende uke kan Siem kontrollere 10% ved å handle nye DOF aksjer i gråmarkedet. Kristian Siem har i 7 år flagget behov for konsolidering i bransjen, og dette har nok blitt viktig å sette i mål. Sammen med Sveaas , som har tilgjengeliggjort 4-500 millioner i Viking Supply for vekst/investering kan mye skje de neste uker. Solstad er ikke interessant for noen andre før er refinasnsiert tenker jeg. OG SOFF må gjøre det i 2 kvartal, så tidsklemma ikke blir problematisk!