DNO - PT 20 NOK

omans
DNO 27.09.2022 kl 11:21 407658

Ny analyse, egen tråd.
På tide å se oppover på tabellen igjen, etter nedrykket.
Noen ganger trenger man å rykke ned for å samle krefter til ny giv og entusiasme.
Reset knappen er trykket på, og når markedet komme rtilbake vil nok DNO være en av aksjene i førersetet, skal en tro analysen. 20.
oto1
05.10.2022 kl 11:16 5154

Siste handledag i rakp er 11. oktober ja.
Aksjen blir da suspendert på Oslo Børs.

Det er forventet at RAKP delistes 21. oktober. Det er forutsatt at det ikke oppstår forsinkelser i prosessen i UK.

Utdeling av kontantutbytte + dno aksjer er forventet til 19. oktober.
Jeg regner med at mine dno aksjer er på konto i Nordnet 20. oktober, mens for andre kan det skje 19. oktober.

DNO er tidligst klar for obx listen ved neste regulering, om ca 6 mnd. Jeg tror det er sannsynlig at dno da er tilbake der.
Kom nesten med nå.
Stokk Dum
05.10.2022 kl 12:07 5137

Er nok mange som venter på de tallene.
Er det ikke her den offisielle uttalelsen fra opec kommer (først): https://www.opec.org/opec_web/en/press_room/28.htm

mvh
halvpris
05.10.2022 kl 12:39 5098

EU vil presse på for å få pristak på olje og gass. Opec kan bruke øksa på kutt denne gang. Og Baiden må fulle på lagrene sine.
Zohan
05.10.2022 kl 12:54 5070

OLJE: PARETO SER NEGATIV NAV-EFFEKT FOR E&P-SELSKAPER I KURDISKE OMRÅDER ETTER AVTALE

Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities venter en negativ effekt på netto eiendelsverdier (NAV) for E&P-selskaper i kurdiske områder etter Shamaran onsdag sa at Sarsang-partnere har signert en ny salgsavtale med De regionale kurdiske myndighetene (KRG), som er knyttet til salgsprisen på KBT (Kurdistan Blend) i stedet for Brent-olje.

Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset onsdag.

KBT handles for tiden til en større rabatt mot Brent enn vanlig, ettersom den konkurrerer med rabatterte russiske fat, som har lignende kvalitet, påpeker meglerhuset.

"Etter vår forståelse vil dette sannsynligvis resultere i 5-10 dollar pr fat i lavere realisert oljepris så lenge dagens markedsdynamikk vedvarer", heter det.

Pareto Securities venter at andre E&P-selskaper vil kunngjøre lignende endringer på kort sikt. Imidlertid bør reaksjonene i aksjekursene være mindre gitt den lave verdsettelsen av E&P-selskapene.

For DNO estimerer meglerhuset at NAV vil falle med fem prosent hvis den realiserte prisen faller med fem prosent, mens effekten på NAV anslås til å falle med 11 prosent ved en realisert pris 10 dollar fatet lavere. Pareto estimerer DNOs NAV til 29 kroner pr aksje, og prises dermed til 0,46 ganger NAV.

Har du noen kommentar til dette oto1?
cinet
05.10.2022 kl 13:25 4996

Takk, altså et tentativt salgspress fra 20.10.22. 3Q den 3.11 , og de kommer vell med en sedvanlig update i slutten av oktober. Gleder meg
Anywhere
05.10.2022 kl 13:43 4988

Når DNO nærmer seg 1,5xNAV, så tenker nok Pareto kanskje etterhvert også at aksjen er greit priset. Da er den faktisk også mer edruelig på P/E-multipler. Det er, som Pareto påpeker, kun marginale justeringer dette vil utgjøre på DNO. Aksjen er uansett latterlig priset og løsrevet fra inntjeningsrealisme.

I dag er det lite volum, noe tilløp de gangene aksjen trekker oppover, men det er akkurat som man avventer en tro på at oljeprisen vedvarende vil holde seg på disse solide nivåene mhp DNOs inntjening. De nivåene oljen ligger på nå impliserer at DNO vil fortsette med inntjening på de høyeste nivåer i historien.

Aksjen støter teknisk mot motstanden 13,5+ og vi har sett den være oppunder der også i dag. Mangel på volum i aksjen gir foreløpig ikke trøkk oppover. Sentimentet er også avventende.
Parallelt med dette er også oljepris i en litt interessant teknisk posisjon. Aksjen ligger helt oppunder toppen i fallende trendkanal fra mai, og bruddsted er i dag rundt 92 dollar. Man kan altså risikere at olje bryter ut av fallende trend om den reagerer bare forsiktig opp herfra, og da kan man nok risikere fart i oljeaksjer uanz hvor de borer og hva de tjener.
erikblooks
05.10.2022 kl 13:46 5005

Dårlig nytt om DNO også får betalt kun Kurdistan-Blend pris. Kursen overreaksjoner alltid på negative DNO-meldinger, så en slik kunngjøring kan fort gi fall på 10-15%?
Vil seg aldri for denne aksjen.
Anywhere
05.10.2022 kl 14:21 4933

Tull og vas, Erikblooks. Dette har neglisjerbar virkning for DNO. Virkningen av at aksjen uansett noe lavere pris på deler av sin produksjon er priset omkring 2 x inntjening er viktigere, og dersom oljepris skal forbli varig relaitvt høy, så må DNO opp til 40-tallet med tiden. Husk at DNO i kurdistan produserer til laveste løftekost...
Anywhere
05.10.2022 kl 15:28 4830

Vel, olje legger seg lovlig høyt nå i forhold til muligheter for trendbrudd. Den skal ikke holde seg her mange dagene før det er et faktum:)
Anywhere
05.10.2022 kl 15:46 4791

DNO rett på motstand nå, skal, skal ikke bryte over??

Skal? Sniker seg ørlite over nå..
Redigert 05.10.2022 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
månemann
05.10.2022 kl 15:59 4777

Opec+ er enig om å redusere gruppens produksjonsmål med to millioner fat pr dag. Det opplyser en Reuters-kilde.

Burde ende opp i dag på dette..
Slettet bruker
05.10.2022 kl 16:10 4787

Og olja er ned….
Anywhere
05.10.2022 kl 16:22 4786

Tok ut trade på 13,63, og de to neste dagen vil fortelle om det var greit. Penger tjent er penger tjent, men bryter vi nå opp, så er det langt mer to come!
china
05.10.2022 kl 16:23 4799

Akkurat når oljen skal opp igjen?
Stokk Dum
05.10.2022 kl 16:30 4780

"Buy the donkey, sell the horse."
Stokk Dum

mvh
nucleus
05.10.2022 kl 18:43 4610

OPEC kutter produksjon med 2 miljoner fat om dagen. Nå går oljeprisen oppover..Så DNO får tydeligvis bedre kår fremover.
kvirrevi
05.10.2022 kl 20:10 4506

Store totale lagertrekk i USA ifølge EIA, der totale lagertrekk siste uke falt med 16,2 mill. fat.
Anywhere
05.10.2022 kl 20:22 4464

Godt mulig at Baeshiqa ikke tilkommer enda i DNOs produksjon da for å unngå audition på olje fra Opec-land. Oljen bryter opp i ettermiddag over 92, og har retning brudd på oppsiden av fallende trend, det er i utgangspunktet trendbrudd. Holder dette nivået så bryter DNO definitivt over 13,55-isch i morgen og det er nok bare å krabbe inn med trade igjen og henge på!!
Zohan
05.10.2022 kl 20:29 4473

Kurdistan er ikke endel av opec, det er kun Irak sin produksjon som er endel av den
Slettet bruker
05.10.2022 kl 20:51 4445

Rart ikke oljeprisen går høyere med dagens kutt.
Stokk Dum
05.10.2022 kl 21:16 4398

Slik jeg leser denne rapporten er produksjonen i 'Kurdistan' inkludert i Irak sin OPEC-kvote.
(Men for all del, dette har jeg ikke greie på.)
https://www.eia.gov/international/content/analysis/countries_long/Iraq/iraq_exe.pdf

mvh
Redigert 05.10.2022 kl 21:25 Du må logge inn for å svare
Tm3P
05.10.2022 kl 22:00 4308

Bra timing av Opec, kutter rett etter USA allerede har brukt opp en tredjedel av reservelageret deres på et halvt år :) Da er det ikke noe Biden kan gjøre lenger, USA og resten av vesten får bare leve med en så høy oljepris som Opec vil ha en god tid fremover. Ikke sjans for at vekst i skiferoljen kan utgjøre noen forskjell.
Zohan
05.10.2022 kl 22:29 4822

Dere har nok helt rett, jeg var helt sikker på at jeg hadde lest at Kurdistans produksjon ikke var endel av Iraks Opec kvote.

Fant denne fra 2020: Iraq’s semi-autonomous Kurdistan Region said on Sunday it is committed to its share of an OPEC+ deal to reduce oil output to support prices and curb oversupply, Iraq’s state news agency reported.
china
06.10.2022 kl 08:22 4536

Reduksjon i oljelagre og kutt i produksjon! Hvorfor tar ikke oljeprisen av?
halvpris
06.10.2022 kl 08:46 4567

Kan jo være shortinndekking i Olja som skjer nå.
kvirrevi
06.10.2022 kl 09:30 4732

Tror det er viktig å ha med seg begrunnelsen Opec hadde om å være i forkant av en eventuell tilbakegang i verdensøkonomien. Jeg tror ikke Opec landene ønsker en oljepris vesentlig over 100 dollar fatet, jeg kan tenke meg deres måltall er 100-120 dollar, og de er ikke langt unna intervallet.

Jeg er mer usikker på hvor godt det faktum at China vil komme tilbake og at amerikanske myndigheter veldig snart stopper trekkene fra strategiske lagre er tatt hensyn til i oljeprisen. Det virker også som India kan få god vekst fremover, og de bruker etter hvert mye olje.
Prewia
06.10.2022 kl 09:51 4688

Och oljan backar tvärt om vad många trodde, som vanligt Altså.
Anywhere
06.10.2022 kl 09:52 4699

Som dere ser er det ikke bare-bare å karre seg gjennom motstandsområder, som DNO ligger i nå. 13,55 er nøyaktig nivå der fallende trendlinje i konsolidering i dag befinner seg. Og aksjen er ørlite over den motstanden nå, Den passerte såvidt i går, ble slått tilbake og kjemper sin tapre kamp på fronten slik vi nå ser det.

Jeg har tatt inn trade på spec i dag morges, både med begrunnelse i oljepris som tikker over sin fallende topplinje, og slik sett er i brudd ut av fallende trend, men også fordi DNO selvsagt kan gå ekstremt om brudd blir faktum.
Husk at en aksje ofte oversvinger 3-4% på bruddsted før nivået testes fra oversiden. For DNO tilsier det at aksjen kan stikke til 14, for så å teste 13,55 fra oversiden. Ikke sikkert at en test skjer helt ned, men en dag eller to konsolidering er ikke unormalt.
Støt opp nå med bruddforsøk basert på høyere volum, er altså trade til nivået 13,9-14.
Aksjen støter bra opp, men volum er ikke kommet skikkelig inn. Skjer det nå så går den 30 øre på notime.

Og med tradingposter så gjelder det jo som kjent at alle monner drar:)

Prewia, sliter du litt med briller eller øynene eller noe??
Redigert 06.10.2022 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Anywhere
06.10.2022 kl 09:56 4734

Nå ble det lagt på litt volum, som nevnt, og aksjen repsonderer da pent opp til midt på 13,7-tallet.

Begrensede salgsvolumer dog som ligger oppover enda. Blir kanskje ikke noe særlig før 14??
Redigert 06.10.2022 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
cinet
06.10.2022 kl 11:00 4628

CNBC.... Brandon har malt seg inne, og det er snart tid for mellomvalg:
" Washington sees OPEC+’s decision to slash oil production by more than 2 million barrels a day as political interference and a “blow” against U.S. President Joe Biden, said Dan Yergin, vice chair of S&P Global.
“This is seen as, first of all, a blow against Biden who came to Saudi Arabia. Secondly, it’s seen as somehow political interfering in the U.S. election, although the cut doesn’t go into effect until November,” he said.
“There seems to be a mini battle between [Strategic Petroleum Reserve] releases in the White House and what’s going on with OPEC+,” said Bill Perkins, CEO of Skylar Capital Management."
Anywhere
06.10.2022 kl 13:23 4415

Det som er helt naturlig ettersom det nærmer seg endelig transaksjon i RAKP er at rabatten mot DNO tetter seg opp mot null. RAKP ligger like under sin topp, mens DNO er fortsatt godt under i perioden fra 19. aug. Det tyder på at ingen selger RAKP for å kvitte seg med DNO-aksjer, tvert om. Kjøpere tar nå RAKP like under det man like gjerne kunne kjøpt DNO form noe som tyder på at særlig salgspress i DNO etter RAKP har delt ut sine assets kan vi anta ikke skjer.
omans
06.10.2022 kl 13:24 4460

Putler/Russland har nok flittige konsulteringer med Saudiprinsen/Opec for å pønske ut mottiltak mot demokratienes sanksjoner i kamp mot diktaturer/ondskap.
Tipper de vil ha olja opp til 120-140 i første omgang, men spørs på diverse forhold. Å føre en slik energi krig i krigen virker ikke fornuftig, men så er jo også diktaturer irrasjonelle i sivilisert verden.
Redigert 06.10.2022 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
06.10.2022 kl 13:33 4459

Enig med deg, men tenker dette først og fremst skyldes at RAKP aksjonærene som blir DNO aksjonærer har de samme forventningene til et meget godt 3Q (på så mange måter, skal ikke gjenta meg selv) og utbytte på 25 øre trolig ila november.

Så hvorfor i alle verden skulle de selge med slike forventninger, og hvis det er noen store som selger vil det ligge mange store haier å vente.
Tm3P
06.10.2022 kl 14:53 4331

Det er ikke veldig kraftig omsetning i Rak aksjen akkurat da, så de større aksjonærene som har vært stuck i aksjen en stund har egentlig ikke hatt store muligheter til å selge. Medmindre de bare har shortet Dno.

Tror det fort kan komme litt ekstra salgspress når de mottar Dno aksjene, men forhåpentligvis starter Dno med tilbakekjøp av aksjer samtidig. Vinn/vinn. Hadde vært deilig å endt opp med et lavere antall aksjer i selskapet + Foxtrot eiendelen for under $100m.
kvirrevi
06.10.2022 kl 15:42 4260

Tenker litt motsatt av deg. Merker også at omsetinngen i RAKP tørker inn, og ser det som helt naturlig all den tid omgjøring til cash + DNO-aksjer er rett rundt hjørnet.
Solgte en ikke i august er det liten grunn til å selge nå. Omsetningen i RAKP er ganske marginal nå og slik tror jeg det blir inntil pause 11-12. okt og deretter stryking av aksjen, og deretter omgjøring til DNO-aksjer.

Dagens RAKP aksjonærer blir nok i all hovedsak med over i DNO og der vil de nok vente på kvartalsresultat, utbytte, osv på lik linje med de som har DNO-aksjer i dag.
Hvis det er mange som tror på et salgspress i DNO etter omgjøring av aksjer tror jeg det heller blir motsatt, at det blir et kjøpspress når det viser seg at det ikke blir et salgspress, og at den store endringen til en åpen aksjonærstruktur kan gi et ytterligere løft.
Redigert 06.10.2022 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
halvpris
06.10.2022 kl 15:50 4267

Verdiene i RAK kom fram, nå skal verdiene i DNO fram. Er litt short, og de skal vell presse Dno ned (vi kjenner jo lusa på gangen)
Tror og håper at DNO starter å kjøpe egne aksjer
Redigert 06.10.2022 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Anywhere
06.10.2022 kl 16:08 4296

Det har kommet noe mer volum på kurser over 13,70 nå siste halvtime, så aksjen er i støt, men føler ikke at det er skikkelig trøkk enda.
Jeg tror det må noe mer volumfokus med kjør til omkring 14 før den evnt konsoliderer. Alternativt kan de støt og tilbakeslag man ser på noe lavere volum generelt kontinuere bygging av aksjen til høyere kurser og avgi definitivt brudd uten retest av bruddsted, men det er ikke så ofte.
Anywhere
06.10.2022 kl 16:27 4504

Aksjen slutter like rundt dagens høyeste med godt 300k aksjer i sluttauksjon. Det er normalt en indikasjon på videre stigning påfølgende handelsdag.
Holder oljepris høyden så er det grunn til å tro at man skal teste ut bruddstrekk rundt 14 med god omsetning i morgen.
Det får vi se!
oto1
07.10.2022 kl 01:31 4068

Fikk meg en liten overraskelse nå i kveld når jeg gikk gjennom produksjonen på DNO's felt i Norge i juli.
Det er boret en ny brønn på Oda, og den leverer..
DNOs andel der var over 4k fat/d i juli.

Dermed så økte mitt anslag for revenue i 3Q fra 420 mill USD til 450 mill USD.
Opp fra 360 mill i 2Q

Og uten 120 mill i avskrivninger som vi fikk i 2Q, kan det tenkes at DNOs overskudd for 3Q kommer over 250 mill USD?
Dvs ca kr 2,50 per aksje på et kvartal?

Tja.
Uansett så tror jeg at man bør være forsiktig med å spekulere i salgspress i dno ifm utbytteaksjer fra rakp.

Man skal også være oppmerksom på at snitt gasspris i 3Q ble over 330 usd/boe. Det er nesten det doble av 1Q og 2Q, så vær klar over at det blir ikke småtterier Equinor, Aker BP og Vår kommer med heller. Alle disse + Okea kommer uken før dno, og jeg ser ikke bort fra at hele sektoren får et solid løft i slutten av oktober.