Grunnrente på lakseoppdrett

kingcanning
27.09.2022 kl 13:27 18780

Innkalling til pressekonferanse fra Støre og Vedum i morgen 0830. VG snakker om børsensitive opplysninger. Hvis det er grunnrente på oppdrett som opplyses om , hvilke selskaper blir hardest rammet ?
Fluefiskeren
28.09.2022 kl 20:17 2535

Hun var leder i utvalget som vurderte dette i 2019 og er professor i økonomi.

«Dette er en gledens dag for det norske samfunnet, sier Karen Helene Ulltveit-Moe, professor på Økonomisk Institutt ved Universitetet i Oslo, etter at regjeringen onsdag kunngjorde at de ville innføre en grunnrenteskatt på havbruk.

Økonomiprofessoren ledet havbruksskatteutvalget som i 2019 leverte en utredning om skattleggingen av havbrukssektoren.»

Tror nok du undervurderer henne. Virker litt gammeldags.
Redigert 28.09.2022 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
*JBJB
28.09.2022 kl 20:45 2477

Hei folkens:))

Og...hehehe - kjerringa er gift med millionær blakk Jans Ulltveit Moe i MDGs sentralkomite som tror alt blir bra hvis "jeg klipper deg og du meg", og eplet faller neppe langt fra stammen, folkens - den gjengen har i alle år vært pådrivere for å legge ned norsk gass og olje og ivret for det grønne skifte uten konsekvensutredning med henvisning til Parisavtalen med liten skrift og FNs agenda 30 - det hadde vært musikk i Putins ører i dag, det skal de ha...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
McCartney
28.09.2022 kl 20:50 2458

Benny: nå må du roe deg ned litt, først sier du at du tar papirtapet med ro, og samme kveld sier du at du skal selge deg ut i løpet av et par dager....
Sitter selv med et stort papirtap i LSG og jeg tar dette fortsatt med ro, og kjøpte litt mer på 45,60 idag. Smart?, det er jeg ikke sikker på, det vil tiden vise.

Er i utgangspunktet positiv til at de må skatte for å forsøple fjordene, fordi det gjør de.
Jeg er også positiv til fordelingen av denne skatten der halvparten går direkte til den berørte kommunen.
DN har en kjempefin og balansert artikkel om dette idag(for abonnenter).
Jeg tror og håper at dette er en fin kjøpsmulighet, Lerøy Seafood Group har holdt på så lenge at de vet å tjene penger👍💰
Marketwatch
28.09.2022 kl 20:58 2432

Hjelper ikke å tjene penger når alt går til skatt. Verdien av et selskap er neddiskontert forventet fremtidig kontantstrøm (til aksjonærene). Verdifallet idag er derfor naturlig ut fra regjeringens forslag, kanskje enda mer fall venter om ikke deler av denne skatten reduseres i høringen. Kanskje løsningen for de større selskapene er å fisjonere selskapet til enkeltselskap for hver konsesjon, for å kunne nyttiggjøre seg bunnfradraget for hvert selskap, men vet ikke om det hjelper.
milk
28.09.2022 kl 21:17 2382

Jeg gidder ikke å regne på papirtapet... Det kommer å går i sykluser. Jeg sitter long å mener bestemt at fornuften seirer til slutt. Det bekymrer meg dog at selskapene eventuelt vil begynner å kutte i utbytter.. Da faller mye av interessen blant investorer for denne sektoren ...
Bennyfyfasan
28.09.2022 kl 21:28 2349

Hvis det er rett blir det nok innført globalt.

Her blir det kostnadskutt. Går nok utover tiltak mot rømming og lus 💸
Bennyfyfasan
28.09.2022 kl 21:35 2320

Jeg tar papirtapet med ro. Har god pluss i oppdrett over 2 år - men det er ikke det som bekymrer meg. Det er fremtida til næringa i Norge. Grunnen til at det går bra her er ikke at vannet eller fjordene er unik - det er at det er enormt med kompetanse. Tyngdepunktet på den fronten vil endre seg nå som de økonomiske incentivene er borte.

Jeg skjønner at de som ikke bryr seg ikke forstår hvor viktig næringa er i distriktene. Dette er faktisk ganske kritisk

Jeg kjøper ikke oppdrett med disse rammebetingelsene. Mine penger.

Jeg tror ikke laks snur med det første
ibyx
28.09.2022 kl 22:04 2288

Det er så men ikke bare laksebaroner som har blitt ribbet for verdier av det såkalte papirtapet på over 50mrd bare idag. Det er selvsagt også større og mindre vanlige aksjonærer og fond med sine tusener av småsparere som har tapt verdier. Dagens fall kan også være supplert med større summer grunnet være mulig innsideinformasjon og fall dagene forut som av dette antydes det i artikkelen under! I tillegg kommer gavepakken dette har vært for shortposisjoner som også kan være delvis drevet av innsideinformasjon?
Det er bare å gratulere med vellykket omfordeling av midler!
Mye av dette vil måtte tilbakebetales av staten som fradragsberettigede tap, penger som heller kunne ha tilført statskassa beskattede overskudd.
«Alt henger sammen med alt» sa en tidligere AP minister?
Så hva blir den samlede stats og samfunnsgevinsten av dette? En noe mer forsiktig framgang ikke minst i svært usikre tider hadde kanskje vært mer lønnsom for nær sagt alle? Og definitivt ikke produsert så mye splid!
https://ilaks.no/var-innsideinformasjon-pa-avveie-da-aksjeverdier-for-559-milliarder-kroner-gikk-opp-i-royk/
Slettet bruker
29.09.2022 kl 00:22 2141

Huff, føler med dere lakse aksjonærer, tok litt i mot i Mowi i dag, røk på stopp selvf en time etter, lommerusk tap uansett.

Nå lurer jeg på hvordan dette kommer til å slå ut på forbruker, de som kjøper fisken, er jo ikke noe særlig dyrt i utgansgspunktet.
Selskapene vil med denne tilleggsskatt mest trolig lempe noe over på forbruker til en viss grad, et sted går vel grensen for hva en fisk kan koste, før folk rett å slett ikke gidder, ikke har råd lenger.
Hva tenker dere om etterspørsel ved enda høyere fiske priser? Ender laks som et luksus produkt til slutt, er dette starten på slutten for Norsk oppdrett? Sikkert ikke slutten, men kanskje en grov nedgang? I det minste for de mindre aktørene?
Redigert 29.09.2022 kl 00:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2022 kl 05:46 2048

Jeg fnyser av sutringen her og i norske medier, om en bransje som har forsynt seg grovt av kaka over lang tid.
Overskriftene er fulle av trusler, feilinfo, indoktrinering og negativ ladete ord for å indoktrinere folk flest i god gammeldags avleggs norsk stil: Kapitalen konfiskeres
Peter Hermanrud eide lakseaksjer: – Jeg solgte alt i går
Grieg Seafood setter investeringer på vent etter skattesjokk
Gustav (29) tapte 10 milliarder på Trygves (43) pennestrøk
Et brutalt ran. Trygve Hegnar har lite til overs for regjeringens nye skattepakke. Oslo Børs huser en rekke selskaper som produserer vind- og vannkraft. Samtlige raser etter regjeringens skatteplaner. 
Laksetaperne ble 60 milliarder fattigere,
Det er Norge AS som er den store taperen.
Kapitalen konfiskeres
Lerøy: vil få alvorlige konsekvenser.
Slutt på all investering
Sjokk, resultatslakt bla bla bla.
Sannheten og fakta hentet fra makthaverens redskaper viser at de rike har blitt ufattelig mye rikere på rekordtid i Norge især da de svartblåe brukte Covid til å overføre enda mere penger til de som ikke trengte det. Så fikk Statoil enda gunstigere forhold som ikke er reversert, selvom hele grunnlaget for statsoverføringer er historie, og aksjen har mer enn tredoblet seg på no time.
De samme fakta fra makthavere viser at Norge tilhører de få landene hvor det er ekstremt lett å bli superrik, og hele det politiske systemet er rigget for det. Den «
Nordiske modellen» er nettopp at man støtter opp under store og monopolistiske selskaper i motsetning til f.eks. mellomeuropa hvor det er små og mellomstore bedrifter har størst politisk fokus.
At media og de blåsvarte går så hardt ut er latterlig. Etter 40 år med bare massiv tilrettelegging for de rike, og total utarming av alt som gagner folk flest, så sutrer man fordi de rødsvarte for første gang på 40 år tar foten fra gasspedalen som kun beriker de rike?
1 av tre unger sliter med alvorlige psykiske plager. Fattigdommen har økt 7 år på rad og er nå 50% høyere enn f.eks. Nederland. Lønna til medianyrker ligger betydelig under andre rike EU land, kostnadsnivået minst 50 % høyre, infrastrukturen er noe av det dårligste i Europa, og den systematisk undertrykking i mange former er helt ekstrem og på et russisk nivå, og så klager alle på noen få milliarder i skattepenger fra en søkkrik næring
Om demokratiet skal overleve som styringsform, så må det mye sterkere lut til enn å beskatte kun laksekakser.
Må jeg minne om at Statoil rotet offisielt bort 200 milliarder i sin tid, uten konsekvenser for noen?
Det er på tide at Staten ( samtlige norske politiske partier), går tilbake til de helt avgjørende grunnleggende demokratiske prinsipper: Sørge for at flest mulig skal ha best mulig livskvalitet.
Der har Norge sviktet totalt i 40 år, og tiltaket de varsler nå er en dråpe i havet. Det kreves omfattende strukturelle endringer om vi skal få demokratiet tilbake. Med så enorme mangler også sett i internasjonal sammenheng på så å si samtlige samfunnsområder, så må mange ting reverseres. Om ikke det skjer kan Putin bare ta Norge: Vi vil ikke merke noe forskjell… Vi må se på det de gjør i mellomeuropa for å få bukt med alle problemer vi har påført samfunnet på rekordtid før Norge kollapser. Da må vi starte med å slutte å indoktrinere en hel befolkning og opplyse de om hva andre land har av konstruktive tiltak for å få bukt med de helt vanvittige utfordringer vi har skapt her. I motsetning til de fleste land har vi en stor sparegris på 2 millioner per innbygger, så vi kan omtrent gjøre hva vi vil for å redde Norge. Hittil har kun eliten fått penger derfra, og livskvaliteten til folk flest har blitt redusert betydelig ( altså midler har ikke gått til de).

Redigert 29.09.2022 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
29.09.2022 kl 07:35 1967

Problemet er at mange ikke hverken skjønner eller vil skjønne hva dette betyr. Jeg tipper det har med at man er så ensporet at man ikke ser de ansatte og de innleide tjenestene som nå forsvinner. Det er jo bare distriktene - så pytt pytt! Det skal være uberørt til byfolka skal på rekreasjon

https://ilaks.no/bjarte-tunold-en-laksekonsesjon-har-ingen-verdi/
ibyx
29.09.2022 kl 08:56 1838

Jeg er ikke uenig i at beskatning av overskudd/ leie av grunn kan økes i lakseindustrien (hva med fiskeriene? Bunntråling på sokkel osv? Landbruket og oversgjødsling, brutal skogsdrift osv)
Poenget er bla. At det er dårlig timet og bærer preg av «å gjøre noe». Altså symbolverdien for visse velgergrupper er kanskje viktigere enn utfallet.
Det er nok av andre eksempler på urettferdighet som skaper opphoping av kapital hos en stadig større, men fortsatt svært liten gruppe mennesker.
En gradvis og forutsigbar holdning hadde vært langt å foretrekke. Dette er krisemaksimering i en krisetid. Det siste man trenger.
Som det påpekes er det også en lang rekke med «collateral damage» her. Leverandørindustri, fare for tap av arbeidsplasser som følge av outsourcing av bearbeiding og annet. Dessuten er det en gavepakke til deler av finansmiljøet (shortinteresser fx).
Og så er det også slik at det går opp og ned i denne industrien. Veien fra himmel til helvete er ikke alltid særlig lang (det politiske forslaget her er ironisk nok også en variant av dette!). Se hva som skjer når det oppstår infeksjoner osv. Ta en titt på historikken til fx Bakkafrost. Det er ikke bare å lempe noen laks i en mærd og håve inn penger…
Selskapene trenger også buffere. At for mye penger hoper seg opp hos enkelte privatpersoner bør man kanskje ta andre grep for å tøyle?

Siste ekesempel:

Ice Fish Farm tapte 144 mill. før skatt i andre kvartal

Selskapet skriver i en børsmelding at driftsresultatet ble negativt påvirket av at majoriteten av den slaktede fisken i kvartalet kom fra lokaliteter som hadde blitt infisert med et virus.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/120719
Redigert 29.09.2022 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
polakk
29.09.2022 kl 09:05 1819

For at noen skal ta økonomisk risiko og investere i noe, så må der være muligheter til en bra gevinst.
Dersom disse mulighetene forsvinner eller minsker så vil kapital og krefter gå til andre prosjekt med større potensiell oppside.
Har selv jobbet i oppdrett og vet hvor skiftene tidene har vært.
Selv om det er relativt gode tider nå, så kommer næringen nokså sikkert til å møte på nye problemer i fremtiden og god egenkapital og rike eiere er en forutsetning for å kunne overleve i tunge tider.
Veldig mange rike på mindre plasser langs med kysten oppfører seg nokså annerledes en sine "brødre" fra dei store byene.
Veldig mange av dei er slik eg ser det filantroper som hjelper med å bygge opp lokalsamfunnene. Dei er patrioter og forstår også at dersom dei skal lykkes med å ha fornøgde ansatte så må dei kunne ha et liv utenom arbeid. Derfor bidrar dei til bygging av basseng, idrettsanlegg osv. og det blir laget kjekke bo og oppvekst miljø.
Etter min mening er det viktig at vi har kapitalsterke personer rundt i landet som investerer i lokalsamfunnene og er med på å bygge dem opp.


Redigert 29.09.2022 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
coccoman
29.09.2022 kl 09:06 1840

Kan det være håp om noen renere fjorder med færre lakselus framover?
Er det slik at gratis leie av av store fellesarealer som legger havbotn rundt anleggene brakk med dette er historie?
Er det slik at bruk av fellesarealer ikke skal beskattes og noe gi bidrag til felleskapet?
Er det slik Hegnar sier at grunnrenteskatt er et ran eller har han en tendens til å se sakene fra baronenes lommebok?
Er det slik at lakselobbyen sier at "landet taper" ? Er det virkelig sant at havbruk forsvinner?
Kan grunnrenteskatt gjøre landbasert oppdrett mer lønnsomt og bidra til investeringer?
Er det slik at tilsvarende skatt i olja har redusert investeringene der? Er det ikke slik at statens bidrag til investering har økt?

Tror egentlig at alle er enige om prinsippet med grunnrenteskatt men nivået bør diskuteres. Jeg tror at Erna som kommer til å vinne neste valg IKKE kommer til å fjerne den, men kommer til å redusere nivået. Det er jo mer gøy å motta en utbetalingsblankett fra NAV enn en innbetalingsblankett fra skatteetaten. Noen stikker jo til Sveits for å slippe unna fellesdugnaden. Ja noen "stakk" faktisk til Bø i Vesterålen, det er jo helt fantastisk!

Hau, hau
Redigert 29.09.2022 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
29.09.2022 kl 09:14 1816

Jeg kan fortelle deg at det motsatte vil skje - det blir ikke lagt ned noe av det som er bygd, men investeringene blir bare mot økt produksjon og ikke på teknologi og miljø. Risikokapitalen er dratt inn av staten. I tillegg gis det fratrekk for produksjon i sjø, og ikke på land. Dermed er ordningen optimalisert for mer i sjø og ingenting på land.

Miljøet og arbeidsplassene taper. Staten vinner
Bennyfyfasan
29.09.2022 kl 09:18 1799

Du har helt rett i det med rikingene på landet kontra by. Jeg er så heldig at jeg kjenner flere av de som snakkes om her. Jeg har vært hjemme hos dem, vært på fagturer etc etc.

Det er ikke privatfly. Det er ikke enorm rikdom som spres rundt. De bor i vanlige hus, de har 1-2 biler. Der har en relativt normal hytte. Det finnes unntak som Witzøe, men han er fortsatt LANG unna de rikingene som sogner til hovedstaden.
coccoman
29.09.2022 kl 09:36 1775

Hva blir grunnrentebeskatningen for et landbasert oppdrettsanlegg?

Har ellers stor sans for folkeliggjøringen din av laskebaronene. Jeg er vokst opp i et fiskevær og kjenner igjen væreieren i beskrivelsen din, men ikke sønnen som overtok ;O) Da var det sjøfly til fylkeshovedstaden, høy sigarføring og partyfaktor til namsmannens en dag stor på døra, huff, huff. Slik kan det gå lokalt.

Å si at grunnrentebeskatning av fellesarealer i prinsippet er feil, nei det kan du virkelig ikke mene? Jeg tror at næringa er nødt til å tilpasse seg de nye rammebetingelsene og vil greie det med glans! Det er som du sier robuste karer og få silkeslips i bransjen.

Hau, hau
Redigert 29.09.2022 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
polakk
29.09.2022 kl 09:52 1772

Dersom du skal invester 100 millioner i et nytt prosjekt, så må du ha forventing om god avkastning. Dersom du veit at du må betale over 62 skatt før du betaler utbytteskatt på det du skal få, så blir det mye mindre interessant i risikere pengene sine.
Bennyfyfasan
29.09.2022 kl 10:00 1754

Det blir ikke investeringer. Eierne kommer til å ta vare på det lille overskuddet som er igjen for å sikre drift å passe på likviditet. Eiere MÅ ha utbytte for å betal formue og utbytteskatt.

Grunnrenteskatt + selskapskatt + utbytteskatt + formueskatt + produksjonsavgift

Det er bare veldig "små" mennesker mener dette er greit
JonasKr
29.09.2022 kl 10:20 1725

Det er helt uproblematisk i fjordene, det vil være superlønnsomt selv med ny grunnrenteskatt. Dessuten er kapasiteten i fjordene tatt ut, det er ikke ønskelig med flere oppdrettsanlegg i fjordene. Vekstmulighetene er åpent hav og land, og her mener jeg det er galt med grunnrente.
polakk
29.09.2022 kl 10:25 1719

Vil sammenligne det med å drepe gåsen som la gulleggene.
Soprano1111
29.09.2022 kl 10:33 1712

Her er konsekvensen av ideologisk drevet politikk vs praktiske konsekvenser:

https://www.intrafish.no/finans/rostein-stanser-bestillinger-av-nye-bronnbater-i-norge-vi-ma-trykke-pa-bremsen-na/2-1-1322654

https://e24.no/boers-og-finans/i/0QGjxJ/grieg-seafood-setter-nye-investeringer-paa-vent

Som nevnt i tidligere innlegg er det å øke skattene på denne måtenå pisse i buksen. Det gir mer skatt på kort sikt, men på lang sikt blir det mindre til både kommuner og stat. Og enda verre, investeringer vil i fremtiden gjøres i utlandet. Dette kan være starten på slutten for norsk havbruksnæring, som Norge er VERDENSLEDENDE i, gjennom at investeringer på land i utlandet vil aksellereres.

Sosialister som Karen Ultveit Moe gjemmer seg bak professortittelen sin, og skal dermed være "orakel" for "sannheten". Når konsekvensene slår inn vil de forsvare seg med nebb og klør "at det selvsagt ikke er konsekvensen av den politikken som gjennomføres vi ser, det er aktørene i næringenen det er noe galt med". Litt den samme argumentasjonen vi ser når formuesskatten fører til at de rikeste flytter her i fra.

Lyset er i ferd med å slukkes i Norge....vi burde kanskje sende Støre og Vedum på studietur til Venezuela.....
Redigert 29.09.2022 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
vicktor
29.09.2022 kl 10:56 1659

coccoman
Det var svært så negativ du er.
Lakselusa den kommer fra villaksen og den for gode levekår i oppdrettsanleggene, der det er mye laks.
I dag tar tar man hensyn til topografien under anleggene, slik at det ikke er groper under anleggene som samler avfallet,
Man tar også hensyn til at havstrømmene tar med seg avfallet.
Fellesarealer, dette er fellesarealer som stort sett ligger brakk. Arealene fortrenger IKKE andre aktiviteter eller næringer.
Det er også andre som bruker disse fellesarealene tråler fiskere. Skal de også betale Grunnrenteskatt ?
Overskuddet lakseselskapene har hatt de siste årene skyldes også at næringen ikke har fått lov til å utvide sin produksjon.
Det å drepe denne næringa i oppstart fasen med 62 % skatt på overskuddet, det er sykt.
Da satser man heller pengene i andre næringer
polakk
30.09.2022 kl 17:26 1425

Er det ikke en bedre løsning slik som dei gjør på Færøyene ?
https://newsweb.oslobors.no/message/572395.
Kan selvfølgelig slå negativt ut mot kontrakter opp mot spotpris, men satsen er så pass lav at det burde vel gå greit ?
milk
01.10.2022 kl 09:01 1297

Bedrifter i Midt Norge opplever nå avbestillinger fra næringen til verdier av flere hundre mill!! Det snakkes allerede om permitteringer.....
suspekt
01.10.2022 kl 09:47 1261

Riktig alt du skriver soprano. Denne skatten er ødeleggende for næringa. Staten tar inn så mye avgifter på
olja og kraft og en mengde andre ting at dette var et slag under beltestedet. Hva ville forskjellen vert om de tok samme
summen fra oljeinntektene? Nei da blir de plutselig innflasjon, forstår ikke helt hvordan de tenker.
Winter is Here
01.10.2022 kl 09:54 1251

For de som ikke fikk denne med:

Her er debatten fra torsdag med Vedum og representanter fra næringen

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202209/NNFA51092922/avspiller
Bennyfyfasan
01.10.2022 kl 12:55 1170

Her er konsekvensene fra en av norges største FAMILIEEIDE selskap. De legger investeringer som er veldig nært på is....på 5 milliarder.

Inge Berg er milliardær, men bor i samme nabolag som tidligere. Lavt privat forbruk, og ingen type Petter Stordalen nykker. Ingen covid støtte og gråting på direkten, for så å gjøre milliardinvesteringer.

https://ilaks.no/nordlaks-legger-investeringer-for-fem-milliarder-kroner-pa-is/

Statens grep blir ikke glemt av kysten - ei heller presset fra eliten i Oslo...
Bennyfyfasan
01.10.2022 kl 13:01 1181

Det største familieeide brønnbåtrederiet i Norge tar grep. De er eid og drevet av Far Odd Einar Sandøy og sønnene.

Så legger man på Nova Sea + mange andre jeg vet som ikke har publisert enda. Dette blir ett minusprosjekt for den norske stat. Håper dette blir lempet over på statsansattes lønnsoppgjør til neste år. Da blir det kanskje å skje noe.


Rostein stanser bestillinger av nye brønnbåter i Norge.
Rostein sitt nybyggingsprogram er basert på forventninger om laksevekst i Norge som vi nå vurderer som svært usikker. Ettersom utkast til statsbudsjett legger opp til at lakseprodusenter skal få en skatteøkning fra 22% til 62%, så forventer vi reduserte investeringer innenfor både konvensjonelt oppdrett og nye produksjonsteknologier.
Vi velger derfor å stanse kontrahering av nybygg i Norge inntil rammevilkårene til lakseprodusentene er endelig avklart. Ledelsen i vårt verft Larsnes Mek Verksted er blitt orientert om vår beslutning.

https://www.rostein.no/
*JBJB
01.10.2022 kl 13:05 1176

Hei folkens:))

Og...den 6 Oktober nærmer seg med stormskritt, folkens - det er det samlede skattetrykket som er avgjørende i det store bildet og da kommer økt formuesskatt, økt utbytteskatt, høyere verdigrunnlag for beskatning av aksjer, høyere formuesverdi på eiendom som bolig, sekundærbolig og hytter - dette er redegjort mer i detalj her - skrekk og gru...ZnageZz...

https://www.finansavisen.no/forum/thread/153757/view

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
01.10.2022 kl 13:14 1186

Hvis det er noen trøst kan jeg fortelle deg at også Oslo blir rammet gjennom økt grunnrenteskatt for vannkraft fra Fortum. Norges største strømproduksjonsselskap og eid 100 % av Oslo Kommune. Og her snakker vi om høyere grunnrenteskatt enn den for fiskeoppdrett.
Bennyfyfasan
01.10.2022 kl 13:21 1200

men lavere investeringer. Ett vannkraftanlegg bygd i dag kan stå urørt i 50-60 år. Oppdrett på gjøre enorme investeringer hele tiden for å både følge med utviklingen, samt innfri krav fra myndighetene. Nordlaks sine investeringer på 5 milliarder den nærmeste tiden er for å modernisere - noe som egentlig er helt nødvendig også for å forbedre arbeidsplassene.

Kraftproduksjon er i hele landet - så alle kraftkommuner blir berørt. De er eid av det offentlige, så omfordelingen er fra kommune til stat. Så skal pengene kanaliseres tilbake til kummunene etter statens forgodtbefinnende. Så - Oslo kommer nok godt ut til slutt skal du se.

Det er forskjell på å privatisere en komersiell næring og omdisponere offentlige eiendeler.

Oslo trenger ikke arbeidsplassene fra kraft - men det gjør bygdenorge fra oppdrett. Det er ingen alternativ
Redigert 01.10.2022 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
HP17
01.10.2022 kl 13:24 1207

Laksenæringen må nok bare akseptere litt skatt som alle andre må
Fluefiskeren
01.10.2022 kl 13:25 1265

«Raymond Johansen: Ny skatt er dramatisk for Oslo
Den nye grunnrenteskatten på vannkraft treffer skeivt og vil gå utover Oslos innbyggere, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap). Vi betaler allerede 15 milliarder kroner i skatt til staten. Det er ti ganger mer enn vi tar ut i utbytte. Vi bruker utbyttet til velferd, skoler, barnehager, sosial tjenester og helse. Så det er viktig for oss, påpeker byrådslederen til NRK.
– På kort sikt er dette alvorlig, på lang sikt får dette dramatiske konsekvenser for Oslo, sier han.«

https://vartoslo.no/hafslund-oslo-raymond-johansen/raymond-johansen-ny-skatt-er-dramatisk-for-oslo/404042



Bennyfyfasan
01.10.2022 kl 13:30 1288

Du understreker poenget mitt. Du snakker om utbytte jeg snakker om utvikling av en distriktsnæring

De kan begynne med å innføre max eiendomsskatt for hele østlandet som er stort sett i resten av landet. Jeg betaler nesten 30k pr år
Redigert 01.10.2022 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
*JBJB
01.10.2022 kl 13:46 1284

Hei benny/folkens:))

Og...i tillegg bør det innføres 40% grunnrenteskatt på fluefiske, benny - de benytter seg av landets felles ressurser som elver, innsjøer og fjellvann...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
01.10.2022 kl 13:49 1288

Ja og på bading på de samme stedene. For ikke å snakke om båter og vannscootere.
Bennyfyfasan
01.10.2022 kl 13:56 1302

Fluefisker - grunnen til at distriktskommunene protesterer på dette mer en kraft er arbeidsplasser. Du må nesten bo over noen år i ett distrikt for å forstå det. Skal du tiltrekke deg ungdom i dag må oppdrett være en del av mixen for dem. Om ikke mister man de til byene - og avfolkingen eskalerer. Da kan nord norge like gjerne være russisk om noen år.
Fluefiskeren
01.10.2022 kl 14:04 1299

Det er da ikke snakk om å fjerne oppdretten. Det er en skatt på overskudd og vil ikke pålegges anlegg med liten produksjon.

Mye skrik her. Er glemt om et par år. Dessuten er jo ikke denne loven godkjent av Stortinget ennå. Regjeringen kan kun komme med forslag.
Marketwatch
01.10.2022 kl 14:07 1302

En litt morsom utregning:
De siste årene har vært gode i oppdrettsnæringen, og bla Salmar har i den sammenheng ansett det forsvarlig å dele ut et utbytte på kr 20,- pr aksje. Vi forutsetter at de også neste år kan utdele samme utbyttet, men fratrukket grunnrenteskatt. Forutsetter videre en markedsverdi på kr 400,- pr Salmaraksje:
Utbytte pr aksje fratrukket 40% grunnrenteskatt (20x0,6)= kr 12,-. Av dette skal det pr dato betales 35,2% skatt, netto igjen blir da (12x0,648) kr 7,77.
Ved full formuesskatt må det av dette nettoutbyttet betales 1,35% av kr 400,-= kr 5,40. Aksjonær sitter da igjen med (7,77-5,40) kr 2,37, eller 0,6% avkastning.
Med de signaler som er gitt om skatteøkning for 2023, både når det gjelder utbytteskatt og formuesskatt, er det grunn til å anta at avkasningen for aksjonær blir kr 0, mens herr stat tar alle de kr 20,- pr aksje som ble avsatt i utbytte. Hegnar har nok sine ord i behold når han kaller dette et ran!