Vi vil ha kronen opp igjen.

-sannheten-
KRONEN 28.09.2022 kl 12:42 129718

$ 10,91
€ 10,45
SEK 95,70
DKK 140,38
£ 11,68
CHF 1100,32
Yuan 150,15
Yen 7,54
Rub 18,67
Osebx 1093
Olje 86,91

Dette går ikke. Vi kan ikke ha en så svak krone.
Foreigner
03.04.2023 kl 07:50 4336

Very very insightful writes from you! Do you believe there is any possibility the continued robbing of the Norwegian workers will lead to change in the political climate and a significant revolution on the voting booths? Or will everyone just continue as always?
Gøte
03.04.2023 kl 13:34 4259

Takk for godordene urix og Foreigner! Usikker på om så mange nordmenn forstår at hovedansvaret for at den norske kronen er så svak ligger hos sine egne myndigheter. Uansett blir det nok som du sier: everyone just continue as always. Men når det er sagt. Litt lenger fram i løypa tidsmessig har jeg god tro på en kronestyrkelse ikke en gang norske myndigheter greier å ødelegge.
Gas1
03.04.2023 kl 13:40 4260

Gøte hvorfor tænker du, at kronen styrker sig på sigt?
ctrlaltdel
03.04.2023 kl 14:05 4276

Gøte jeg slutter meg til godordene fra Urix og Foreigner. Veldig bra.
Foreigner
03.04.2023 kl 14:09 4339

Gote your writings should be on the front page of every Norwegian newspaper so people would understand what is going on. Things should not continue as they are!!
Gøte
03.04.2023 kl 20:12 4356

Fordi jeg synes en del av de store påvirkningsfaktorene har større potensial til å gå i NOK favør enn disfavør fremover.

Et vanskelig spørsmål å besvare. Tror ikke jeg greier å uttrykke min tro på kronestyrking mer nøyaktig enn det. Kunne selvsagt drøfte hver enkelt faktor jeg mener er en potensiell påvirkningsfaktor, men det er et samspill her mellom faktorene som er forferdelig vanskelig å sette sammen og få fram ved å isolere hver enkelt faktor uten å se på samspillet. Som eksempel kan jeg nevne oljepris. Økt oljepris isolert sett vil normalt sett være en positiv faktor for kronekursen. Men hva som er årsaken til økt oljepris, f.eks hvis den er økt geopolitisk usikkerhet så er jo det igjen en faktor som isolert sett regnes å ha en negativ effekt. Og så kan man gå til neste ledd som er årsaken til den geopolitiske uroen og så videre. Det blir fort en uhåndterbar rekke av faktorer som det kan bli helt uoversiktelig å holde orden på innenfor hver faktor. Også har man i tilegg tilbakekoblingseffekter. Nei jeg dropper det. Kanskje jeg heller kan benytte et begrep fra statistikken, selv om jeg misbruker det i denne sammenheng, så sier det også litt. Flere av de store sterke valutaene er i dag ekstra høyt priset historisk sett. Regresjon mot gjennomsnittet tilsier at jeg vurderer det som mer trolig at disse på sikt går nærmere historisk snitt også mot NOK enn andre veien.
Mikkel
03.04.2023 kl 22:13 4356

Ja, ja...
Oljeprisen opp 10 dollar og krona 8-10 øre sterkere. På kort sikt.

Med høyere oljepris etter Opec stuntet fortsetter kronene å renne inn i statskassa i et enda høyere tempo, som igjen betyr at Staten (via oljefondet) må selge disse, siden Staten ikke vil bruke pengene på oss innenlands, men heller kjøpe utenlandske eiendommer og aksjer.

Dette har vært melodien i snart 10 år siden 2014 og så lenge den fortapte strategien om å ikke bruke våre penger på oss fortsetter, så kommer kronen til å fortsette å svekke seg, den importerte inflasjonen vil fortsatt bli høy og rentene skal opp uten at krona styrkes. Tipper vi ender opp med en euro på ca 15 kroner innen 2-3 år og en boligrente på 6-7%.

Den dagen Staten trekker pengene fra utenlandet tilbake, bruker de på landet som tjente de og bygger verdens beste infrastruktur for veier, forskning, utdanning, idrett og helse, så vil kronen gå som en kule.

Inntil da så er det bare å stålsette seg for mange år til med en stadig svakere krone og en befolkning som ikke lengre har råd til å reise utenlands på ferie for å korte ned på lange og mørke vintre.
På et tidspunkt snart vil også kronen bli så svak mot euro at arbeidsinnvandringen vi har nytt godt av siden 1994 (da Gro snek oss inn i EU via EØS) gå i revers.
Når arbeiderne fra Polen og Baltikum snart får like gode lønninger hjemme, målt i euro, reiser de hjem og da vil boligmarkedet her og kronen for alvor kollapse..



Redigert 03.04.2023 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
Gas1
03.04.2023 kl 22:40 4375

Spændende betragtninger fra både dig og Mikkel. Når man som dansker har investeret i norske aktier er det heller ikke sjovt at se værdien devalueret med 15+% de sidste par år. Jeg håber både for egen skyld men bestemt også for jer nordmænd at værdien på norske kroner bliver genrejst. Enig I kan jo ikke være tjent med at alt I importerer bliver dyrere og dyrere.
Gøte
04.04.2023 kl 11:34 4301

Valutakursspådommer kalles ikke umulighetenes kunst for ingenting.

Vet at forskerne på valuta mener makrovariabler som oljepris, rentedifferanser, inflasjonsdifferanser, arbeidsledighet, osv påvirker valutakurser mindre enn man har antatt før. Det ledende syn nå er vel at endringer knyttet til risikotaking hos kjøpere og selgerne av valuta i større grad styrer svingningene enn innenlandske makroforhold.

Kanskje man snart kan med AI hjelp kan finne noen mønstre man ikke tidligere har sett. Jeg venter på et AI verktøy som skal underlette jobben jeg nedlegger med å analysere selskaper jeg. Det hadde vært kult om jeg kunne fått en slik slave.
rockpus
04.04.2023 kl 12:13 4309

Er det da noen annen god grunn for ikke å innføre Euro enn den nasjonalromantiske?
Et argument mot at Norge innfører Euro, har jo vært at som en typisk råvarenasjon så svinger den Norske økonomien i utakt med den Europeiske.
Men dette argumentet har vel mistet sin kraft siden systemet ikke synes å virke?
Gøte
04.04.2023 kl 12:15 4345

Ja dere er fornuftige i Danmark ved at dere har en forsvarlig valutapolitikk. Har du forresten noen erfaringer med Saxxo som aksjemegler?
Gas1
04.04.2023 kl 12:30 4355

Nej desværre men jeg ser ofte i facebook grupper, at folk diskuterer Saxo vs Nordnet.
Gøte
04.04.2023 kl 12:31 4395

Ja enig. Norges bank har vist lenge nå at dette håndterer de ikke, så det hadde ihvertfall vært bedre enn dagens situasjon. Men hadde vi vært smarte her til lands hadde vi nok satset på å lage en supersterk krone. En krone som også kunne få stor investering- og spekulasjonsverdi. Vi har jo så gode finasiell forutsetninger for å få det til. En ide jeg liker er at Norge klart gir uttrykk for det og støtter opp ord med handling ved f. eks å bli en aktiv aktør på valutamarkedet. Og der vi klart gir uttrykk for at endel av gevinsten vi har i oljefondet skal innfases til Norge løpende. Det ville bidratt til et vedvarende etterspørselskifte opp. Og samtidig så bruker man av verdier i utlandet til å betale forpliktelser i utenlandsk valuta så man slipper den ekstra kostnaden valutaveksling innebærer samt at man da slipper å selge kroner hver gang noe skal betales i utenlands valuta. En mindre firkantet holdning til hvordan oljefondet skal brukes. Den utgjør jo en verdi for landet på mange måter. Innfasingen av oljefondpenger kan sikkert håndteres på et vis som ikke skaper så stort innenlandsk prispress som myndighetene bekymrer seg for. Man trenger jo ikke nødvendigvis å bruke alle pengene der og da heller. Bygger man en kompetanse i valutamarkedet kan man jo få i pose og sekk.
Gøte
04.04.2023 kl 12:34 4416

Ok, takk. Jeg har selskaper som har konto hos begge, men min erfaring med Saxxo er liten likevel. Hadde tenkt å drive med strøm trading der en gang i tiden, da tilgang via Nordpool er dyrt.
oddone
04.04.2023 kl 12:51 4422

Hvilke utenlandske aktører vil ha norske kroner? Ser heller sterke tegn på at de trekker seg ut av det norske finansmarkedet, investeringsklimaet her er blitt høyrisiko med Vedum, Bergstø og Følsvik som setter rammevilkår når Støre er opptatt i Brussel.
Gøte
04.04.2023 kl 13:09 4378

Ja vi er heldig stilt med sånne politikere, hehe. En urealistisk ide selvsagt, men som ide er den interssant, og kanskje den kan få spire til den blomstrer en dag, hehe.

Men kokurransefordelen i form av råsterke statsfinanser ligger der. Den blir ikke borte med det første forhåpentligvis.
rockpus
04.04.2023 kl 13:21 4343

Det hele kommer jo også an på hvor sterk valuta Norges Bank egentlig ønsker. Hvor mye prioriteres f.eks. eksportindustrien.
Gøte
04.04.2023 kl 13:29 4332

Eksportindustrien prioriteres for høyt. Tapet resten av samfunnet taper på den lave kronekursen er nok mangfoldige ganger større enn det eksportindustrien tjener på den lave kronekursen. Og den viktigste del av eksportindustrien, nemlig oljeindustrien, betyr kronekursen lit for uansett.
Gøte
04.04.2023 kl 14:05 4277

Det er et hevdvunnet prinsipp for en sentralbank. Den skal verne om landets pengeverdi, ikke forringe den.
Gøte
04.04.2023 kl 14:10 4286

Jeg husker professor Preben Munthe sa i forbindelse i forbindelse med å oppheve valutaforskrifen: Sentralbankens viktigste oppgave er å bidra til å opprettholde kronens verdi.
Gøte
04.04.2023 kl 14:30 4239

Dett prinsippet er jo også nedfelt i § 1-2 (1) i sentralbankloven:

1) Formålet for sentralbankvirksomheten er å opprettholde en stabil pengeverdi og fremme stabilitet i det finansielle systemet og et effektivt og sikkert betalingssystem.
Foreigner
04.04.2023 kl 14:52 4254

The problem I see is that people literally do not get any valuable information about this subject. Norwegian Finance tabloids only write snippets of this and that. Spetalen here and there. No real articles anywhere. That is why I think the discussion is needed and what you write should be widely distributed.
Gøte
04.04.2023 kl 14:59 4283

Synes kritikken til investor Harald Moræus-Hansen av Norges Bank' s valutapolitikk, ellere rettere sagt fravær av den, er berettiget. Han tok det opp i DN. Han sier det som har foreegått er ran på høylys dag. Det samme som deg det. Og det er ihvertfall ikke langt fra sannheten.
Et tema som er derimot er lite belyst er hvordan markedet for norske kroner faktisk fungerer. Hvilke store aktører er der ute som er de store markedsaktørene? Vet jo at EUR/NOK er det dominerende valtaparet for NOK, men siden det er flere markeder er det vanskelig å få kjennskap til mye av det som foregår. Nei, jeg har ikke tid til mer valutasnakk. Jeg får konsentrere meg om aksjer.
oddone
04.04.2023 kl 15:57 4228

NB /AP ønsker vel å stenge kveget inne med lave lønninger, høy pensjonsalder og en høyest mulig valutabarriere slik de kan finansiere det såkalte spleiselaget sitt.
Kappa3278
05.04.2023 kl 16:11 4050

Krona på vei sørover igjen med uforminsket styrke, helt fantastisk.
Mr Karma
05.04.2023 kl 16:27 4019

Kjører de opp krona, vil importert inflasjon falle kraftig og dra konsumprisindeksen kraftig ned = kraftig ned med utlånsrenter.
Problemet er at de må tappe oljefondet mer for å få samme kronebeløp inn i statsbudsjettet. Men pålitelig valuta har en større verdi.

Da var det fikset. Får jeg godtgjørelse?

Kappa3278
07.04.2023 kl 10:52 3703

Norske politikere må begynne å tenke på hva landet skal leve av når verden forøvrig legger om til grønn energi.
Ting skjer fort, i Norge har politikerne på tvers av partilinjene dullet seg inn i tanken på at olje og gass varer evig, verden forøvrig er uenig.
Kronen i dass.
https://www.telegraph.co.uk/business/2023/04/07/chinas-green-leap-forward-is-a-nightmare-for-saudi-arabia-a/
Børsbjarne
07.04.2023 kl 11:44 3672

Man blander den Norske oliefond sammen med det norske “husholdnings budget” det er det der giver en skævvridning af den Norske valuta.
Oliefonden er blevet for stor til en forholdsvis lille valuta som den norske er.
Den norske stat kunne lave deres skatteprovenu om fra olieindtægterne til $.
Dernæst skulle oliefonden skilles ud som en “virksomhed “for sig selv, som udelukkende kunne operer i $.Det ville give luft til den norske krone.
Tm3P
07.04.2023 kl 14:06 3589

Opec+ står for 55% av dagens produksjon og 90% av verdens reserver. De kommer til å sørge for at prisen på olje holder seg på et greit nivå selv om eventuelt etterspørselen skulle falle litt i tiårene framover.

Har vel hørt i 20 år nå at oljealderen er slutt, men etterspørselen har bare fortsatt å økt. Ikke rart når 4-5mrd asiatere er på vei til å få samme levestandard som oss i vesten.
Kappa3278
07.04.2023 kl 17:24 3508

Det har aldri tidligere vært så stor fokus på fornybar energi som det er i nåtiden.
Verden ønsker å gjøre seg uavhengig av fossil energi, ikke bare miljøgevinst, men også stor økonomisk gevinst.
Når verdens to største økonomier samt EU satser tusenvis av milliarder på grønn energi vil dette før eller siden få en konsekvens for oljeprodusemtene.
Saudi er bekymret, da må Ola Dunk ikke late som om dette ikke vil ha noen innvirke på norsk økonomi.
De to mest folkerike landene i Asia China og India satser for fult på fornybar energi.
Disse to landene har nesten 3 milliarder mennesker tilsammen, og en sterk fremvoksende økonomi, ting skjer fort med en sterkt økende levestandard.
Tm3P
07.04.2023 kl 18:35 3443

Fornybar energi kommer for all del til å ha en sterk vekst fremover, men fra et veldig lavt nivå. Det er allerede satset utallige milliarder for å komme dit vi er, utfasing av fossil energi er ikke noe som kommer til å skje på en to tre. Som du sier kommer Kina og India til å ha en sterk økende levestandard. Dette kommer til å gi vesentlig høyere energietterspørsel, det vil kreve tusenvis av milliarder i investeringer bare for å dekke denne økningen.
Mulla3
07.04.2023 kl 18:40 3434

Jeg vil ha kronen lenger ned slik at jeg slipper å reise til Syden pga dyr ferie.
Kappa3278
07.04.2023 kl 18:52 3462

Olje og gass står for 74,3%, av Norges totale eksportverdi i 2022.
Norsk økonomi er for ensrettet, for lite differensiert og blir derfor veldig sårbar.
Dette tror jeg kan være den største årsaken til den svake norske kronen, sammen med en stadig voksende og alt for stor offentlig sektor.
Som en her på fora så treffende kalte det, "Venezuela økonomi".
oddone
07.04.2023 kl 21:06 3396

Ikke glem at internasjonale investorer har mistet tilliten til det norske skatteregimet. Null forutsigbarhet er fasit etter skatt- og avgiftskameratene Støre /Vedum, og investorene trekker ut sine midler.
geo01
07.04.2023 kl 22:24 3359

Norge har uansett ikke inflasjon egentlig da avgifter på diesel og bensin som er en innsatsfaktor nr 1 er skattelagt med mva og mange avgifter det gir dårlig konkuranse i landet co2 avgift og veibruksavgift diesel 6,4 kr og mva på 5 kr ved en pris på 20kr.
På bensin er det 1,22 kr mere avgift.
Halvering av de avgiftene og halv moms ville gitt 6 kr lavere pris.
Statoil betaler 90% skatt og det samme de andre oljeselskapene på norsk sokkel.

Strømprisen er en innsatsfaktor som berører alt og gir dårligere konkuransesituasjon,da vi vet det koster opp til 0,15 kr og produsere,men Norge må prise i euro når dagspris bestemmes valuta på over 11 kr gjør dagsprisen 20-30% høyere her hjemme pluss moms.

Kostnadsoverskridelser vann verk i Oslo,og fornebu togbane og follobanen viser stygge negative tall og har i tilagg økte vann og kloakkk og eiendomsskatt viser store overskridelser og må skatte flere.

Hamburger indeksen er usedvanlig høy pga høye kjøttpriser i Norge,importvern 30-40% dyrere burger med norsk kjøtt og salat og agurk.
Den slår stygt ut og gir en indikasjon om hvordan kostnadsnivået i et land er.

Pga importværnet er også mva på dyre matvarer en tax som blir høy,mot fks Spania fjernet all mva på nødvendige matvarer,og det eneste som koster skjorta der er Norsk laks.

Jeg mener 50% av oljepengene burde brukes til vekst innlands og det grønne skiftet her hjemme og ikke skubbe flere avgifter på folket,de trenger vekst og 30-50% høyere lønn for de som tjener 350-650000 elektrikern skulle hatt en lønn på 800 000 men med karentsdager ved sykdom.
Ingen skulle ha mindre enn 500 000 i lønn idag uansett,dette ville skape vekst og trygghet for alle og spesielt unge og yngre.
Med lønnsøkning fjern barnetrygd og barnehagestøtte og sfo støtte ved høyere lønninger.
Familier med 2 unger eller flere får lavere skatt opptil 4 barn til de er 20.

Bøndene og staten burde senke importavgiften til det halve for og gi de med minst penger og klare hverdagen.
Prisnivået mat bør ned 30% vi har 62% dyrere mat mot eu,og svak valuta.
Støre og regjeringen må ta noen tøffe valg fremover,men med sp på ryggen pg skattekåte sv blir det en feil miks.
Alt er låst som på etterkrigstiden.


Redigert 07.04.2023 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
Mulla3
07.04.2023 kl 23:15 3320

Kronen er lav fordi Erna ville hjelpe eksportnæringen. Det er alltid greit å sitte i en regjering når alle piler peker oppover. AP har valgt å følge samme linje. Derfor har vi prisstigning og fattige arbeidsfolk, uføre, pensjonister og enslige forsørgere. Både AP og Høyre fyrer opp velstanden til landet på bekostning at de resurs svake. Så har du samfunnets rotte Journalistene som her også sviker oss. Vi lever i et pillråtten samfunn. Jeg lker å kalle det for et intelligent diktatur.
Kappa3278
08.04.2023 kl 08:23 3211

Forventer selvfølgelig ikke at norske politikere skal lære noe som helst av dette, til det er nok egoet og selvgodheten for høy.

"Gulf nations are diversifying their economies from oil and focusing on sustainability, with Saudi Arabia leading the way with an ambitious target for renewable energy and a shift to blue hydrogen production."

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/High-Oil-Prices-Are-Fueling-The-Middle-Easts-Renewable-Energy-Boom.html
Redigert 08.04.2023 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Tm3P
08.04.2023 kl 09:34 3182

Samme olje og gassnæring førte til at Norge hadde dobbelt så høy BNP pr innbygger som Sverige, og du ønsker at vi satser mindre på den?
Oljefondet gjør at Norges økonomi er den minst sårbare i hele verden, noe tidligere nedgangstider har vist. Utviklingen i kronekursen er ønsket av de som styrer i landet.
Tm3P
08.04.2023 kl 09:36 3173

Er vel ingen som har satset mer på fornybar energi pr innbygger enn Norge, i hvert fall ikke Saudi Arabia.
Volume
08.04.2023 kl 11:10 3140

Pensjonister?? Mener du virkelig at vi har pensjonister for de at styresmakten fører en politikk som resulterer i svakere krone?