12% utbytte med oppside

Splattman
BWO 29.09.2022 kl 11:33 6426

Hei,

BWO delen ut 0,035$ + 0,028$ i BWE aksjer i kvartalet. Med en BWO kurs på 23kr og dollarkurs på 10.70, så er det 12% utbytte. Utbyttet er hovedsakelig sikret mot dårlige tider. Ikke at jeg tror oljeprisen går ned.

Så består oppsiden i lignende avtaler som Barossa fremover. Jeg tror på 5% utbytte per avtale.

Dette må være en av de beste aksjene med tanke på potensiale og begrenset nedside.
JanOrge
30.09.2022 kl 13:52 6282

Selskapet melder om tilbakekjøp av det konvertible lånet med forfall i 2024. De har kjøpt tilbake kuponger med nominell verdi på 12 MUSD, slik at samlet tilbakekjøp nå er 38 MUSD.
trek
01.11.2022 kl 18:36 6050

Nærmer seg utbytte igjen for aksjen. Skal vi tippe utbyttet blir det det samme i USD som Q2. Selv om kursen her kommet seg oppover i løpet av oktober, så gir det fortsatt en hyggelig prosentivis direkteavkastning.

En ting jeg lurer på er hva som skjer med shorterne når det skal betales utbytte? Det er 1,372 mill. aksjer på synlig short, og sikkert en del mindre shortposter som ikke vises fordi de er under 0,5 %. At shorterne må betale kontantutbytte er greit, men hva skjer med når deler av utbyttet er BWE-aksjer. Må de ut i markedet og kjøpe aksjer, eller gjøres det opp i cash? Det kan jo ha litt å si for den aksjen.
trek
01.11.2022 kl 22:42 5824

Greit nok, men det står ingenting der om hva som skjer når deler av utbyttet gjøres opp i aksjer. Jeg tipper de bare gjør det opp i cash, men man kan kanskje tenke seg at Sculptor og andre shortere har interesse av at BWE kursen ligger lavest mulig fram til ex utbytte dato.
inference
04.11.2022 kl 22:09 5500

BW Offshore: Contract extension for Sendje Berge

Contract extension for Sendje Berge

BW Offshore has signed an agreement with Addax Petroleum Exploration (Nigeria)
Limited for a six-month extension for the lease and operation of Sendje Berge.
The firm period has been extended to Q2 2023.

For further information, please contact:
Ståle Andreassen, CFO, +47 91 71 86 55
Anders S. Platou, Head of Corporate Finance & Strategy, +47 99 50 47 40

IR@bwoffshore.com or www.bwoffshore.com

About BW Offshore:
BW Offshore engineers innovative floating production solutions. The Company has
a fleet of 10 FPSOs with potential and ambition to grow. By leveraging four
decades of offshore operations and project execution, the Company creates
tailored offshore energy solutions for evolving markets world-wide. BW Offshore
has around 2,000 employees and is publicly listed on the Oslo Stock Exchange.

This information is subject to a duty of disclosure pursuant to Section 5-12 of
the Norwegian Securities Trading Act.
JALLA
06.11.2022 kl 11:19 5217

Har sittet og lest halvårs rapporten enda en gang og kan ikke annet enn å glise:) dette selskapet drives rimelig bra og kommer til å stige i verdi fremover og især i 2023.
med all ekstra nedbetaling av lån så vil det kunne bli veldig bra fremover. Gleder meg til Q3 og ser frem til 2023.
trek
06.11.2022 kl 12:37 5153

Det har vært en del snakk her inne om at BWO betaler ned så mye på gjelda at de snart er gjeldfrie. Det er ikke akkurat riktig, og en svakere kursutvikling en annen oljeservice skyldes nok bekymringen for en høy gjeld kombinert med fallende EBIT, og risikoen det innebærer for en omfattende restruktuering av gjelda. Så lenge cashflow er god så kan selskapet leve med at papirverdiene faller. Derfor er det viktig at den delen av flåten som går av kontrakt nå rundt årsskiftet får forlenget sitt engasjement lengst mulig fram mot 2025 og Barossa.Som en liten joker har vi BWE som stige mye i 2023 hvis de kommer igang med produksjonen, men inntil det eventuelt skjer så er det nok gjeld som bekymrer større investorer. Se analysen under:

https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-bwo/bw-offshore-shares/news/does-bw-offshore-obbwo-have-a-healthy-balance-sheet
What Is BW Offshore's Net Debt?

As you can see below, BW Offshore had US$779.8m of debt at June 2022, down from US$1.06b a year prior. However, it does have US$251.5m in cash offsetting this, leading to net debt of about US$528.3m.
debt-equity-history-analysis
OB:BWO Debt to Equity History August 31st 2022
A Look At BW Offshore's Liabilities

According to the last reported balance sheet, BW Offshore had liabilities of US$400.5m due within 12 months, and liabilities of US$1.58b due beyond 12 months. On the other hand, it had cash of US$251.5m and US$192.4m worth of receivables due within a year. So its liabilities outweigh the sum of its cash and (near-term) receivables by US$1.54b.

The deficiency here weighs heavily on the US$506.9m company itself, as if a child were struggling under the weight of an enormous back-pack full of books, his sports gear, and a trumpet. So we definitely think shareholders need to watch this one closely. At the end of the day, BW Offshore would probably need a major re-capitalization if its creditors were to demand repayment.

We use two main ratios to inform us about debt levels relative to earnings. The first is net debt divided by earnings before interest, tax, depreciation, and amortization (EBITDA), while the second is how many times its earnings before interest and tax (EBIT) covers its interest expense (or its interest cover, for short). Thus we consider debt relative to earnings both with and without depreciation and amortization expenses.

BW Offshore has net debt worth 1.5 times EBITDA, which isn't too much, but its interest cover looks a bit on the low side, with EBIT at only 6.3 times the interest expense. It seems that the business incurs large depreciation and amortisation charges, so maybe its debt load is heavier than it would first appear, since EBITDA is arguably a generous measure of earnings. But the bad news is that BW Offshore has seen its EBIT plunge 12% in the last twelve months. We think hat kind of performance, if repeated frequently, could well lead to difficulties for the stock. When analysing debt levels, the balance sheet is the obvious place to start. But ultimately the future profitability of the business will decide if BW Offshore can strengthen its balance sheet over time. So if you want to see what the professionals think, you might find this free report on analyst profit forecasts to be interesting.

But our final consideration is also important, because a company cannot pay debt with paper profits; it needs cold hard cash. So we clearly need to look at whether that EBIT is leading to corresponding free cash flow. Over the last three years, BW Offshore actually produced more free cash flow than EBIT. That sort of strong cash generation warms our hearts like a puppy in a bumblebee suit.
Our View

Mulling over BW Offshore's attempt at staying on top of its total liabilities, we're certainly not enthusiastic. But on the bright side, its conversion of EBIT to free cash flow is a good sign, and makes us more optimistic. Looking at the balance sheet and taking into account all these factors, we do believe that debt is making BW Offshore stock a bit risky. Some people like that sort of risk, but we're mindful of the potential pitfalls, so we'd probably prefer it carry less debt. There's no doubt that we learn most about debt from the balance sheet. But ultimately, every company can contain risks that exist outside of the balance sheet. For instance, we've identified 5 warning signs for BW Offshore (1 doesn't sit too well with us) you should be aware of.

Soprano
06.11.2022 kl 21:15 4921

Refinansieringsrisikoen i BWO er tilnærmet fraværende.

Denne analysen nevner jo selv lav gjeldsgrad og høy kontantgenerering.

Det som ikke nevnes er f.eks aksjeposten i BWE, som per nå er verd ca NOK1,5mrd.

I tillegg er det penger fra salg av enheter som ikke er tatt med i tallgrunnlaget.

Risikoen i BWO fremover er prosjektstyringen, ikke (re)finansiering. Den første virker å være under kontroll, enn så lenge underleverandører og verft ikke går konkurs i løpet av byggeperioden.

De nevner også at driften er «dalende». Det skyldes delvis enheter som går ut av operasjon. Men det er nok et potensialet for å bedre denne, uten at vi snakker om drift som er på et nivå som gir refin.risiko.
Redigert 06.11.2022 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
JALLA
07.11.2022 kl 07:49 4661

Jeg tenkte akkurat det samme, BWE skal jo betale USD50 millioner til våren/sommeren om jeg ikke husker feil. Har trua på denne aksjen fremover jeg.
Børsbjarne
27.02.2023 kl 21:58 2993

Hvad forventer i om Q4 og årsregnskab i morgen?
Fortsætter de deres udbytte poletik?
Slettet bruker
27.02.2023 kl 22:03 2971

Liker selskapet men mye gjeld og dette er de gode tidene, er ikke bra med særlig lavere oljepris. Men dagens nivåer er vel levelig.
oto1
27.02.2023 kl 23:17 2863

Gjeldsøkningen i bwo er som følge av Barossa.
Totalt skal det taes opp 1,15 mrd usd i lån til Barossa, og lånet skal nedbetales over 14 år.
Kontrakten på Barossa er 15 år, med opsjon på ytterligere 10, dvs at Barossa kan operere i 11 år, gjeldfri.

BWO er ikke mer bekymret over gjelden enn at de ønsket et tilsvarende prosjekt (Gato do Mato), men det la operatør på is.
Soprano1111
28.02.2023 kl 09:09 2702

Det ser ikke så aller verst ut dette.

Jeg var mest spent på EBITDA-utvikling og hvordan de guider Barossa.

En justert EBITDA på ca. USD91,5m er bra ifht tidligere. Forhåpentligvis gir de litt mer kjøtt på bean under presentasjonen ifht hvordan denne er målt mot tidligere kvartal. Jeg har tenkt at med core fleet i drift p.t. er det rett å regne på en EBITDA på USD85m. Men kanskje USD90m+ er det nye USD85m.

Barossa har de fortsatt god kontroll på. Det er NYDELIG. Her ligger den største risikoen i BWO nå, iallfall slik jeg ser det. At det tilsynelatende går på skinner er imponerende, hverken mer eller mindre. Her er jeg dog spent på hva de kommmer til å kommentere ifht situasjonen til Santos.

De er også positive ifht refinansiering. Det har vært noen som tror det er en risiko. Jeg har aldri trodd det, men likefullt bra at de gir noen signaler rundt det. Rentesikringen er også SVÆRT positivt, uten at det egentlig har fått så mye oppmerksomhet så langt.

De guider fortsatt positivt ifht cash-flow fremover, og det er derfor rimelig å legge til grunn god utbyttebetaling fremover. Jeg skulle ønskt de prioriterte tilbakekjøp også, men det virker som om at de heller vil kjøpe tilbake gjeld.

BW Ideol er og blir en tragedie. Her skulle BWO ALDRI vært involvert. Nå begynner utfordringene, med behov for likviditetsstøtte. Det er penger som heller skulle gått til investorene i BWO. Nå når selskapet først er inne i "problemet" er det selvsagt naturlg at de vil supporte, iallfall inntil videre.

BWE får et litt svakt kvartal, men nå nærmer det seg noen "booster". Slik sett er det hyggelig å få utbytte i form av BWE-aksjer.

Når markedet får summet seg litt vil jeg tro at denne rapporten vil tolkes positiivt, og slik sett bør gi grunnlag for et løft i kursen.

Tommelen opp fra meg, ex. BW Ideol.

Redigert 28.02.2023 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Børsbjarne
28.02.2023 kl 10:07 2600

Godt skrevet Soprano1111
Det er lige på kornet ,god analyse af selskabet.
Udbytte + aktier i BWE hvert kvartal , det kan da ikke være bedre.
Soprano1111
28.02.2023 kl 10:38 2523

BWE drar BWO ned.

I følge Pareto er dagens BWE-rapport positiv, da de negative elementene var ventet. Ellers var tallene "spot-on", og de vurderer rapporten som positiv med Hibiscus/Ruche on track. Kjøpsabefaling med kursmål 46.

BWO-rapporten vurderer Pareto som nøytral. Kursmål 40 gjentas.De legger også merke til positiv guiding på Barossa.

Kalkulatoren vinner nok snart...
Otra
28.08.2023 kl 11:59 1543

I dag var det 12 % nedside på aksjekurs allefall etter at meglerhorene gir ut positive analyser.
inference
28.08.2023 kl 22:16 1321

Overskriften burde vel tidligere vært: 12% med nedside 🥵
JahMason
03.01.2024 kl 13:23 505

Burde være masse oppside her nå. Utbytter + oppside i aksjekursen.

Bare å følge med fremover