Hva skjer nå!

milk
NTS 29.09.2022 kl 17:39 1323

Er det noen som kan gripe inn å få den sittende regjering til å forstå at dette "bærer ille avgårde" Jeg tenker at de skal ha for forsøket på å bruke grunnrente skatt som sin eneste joker. Men naiviteten blant den sittende regjering er skremmende..... Jeg har rett å slett ikke ord for det som nå skjer :-(
milk
29.09.2022 kl 18:15 1298

Enten så går regjeringspartiene høyt ut på banen nå for å skape diskusjon, for så å moderere seg når statsbudsjettet legges frem, eller så er hele gjengen "steike hakke fette dom" for å si et forsiktig....
mofs
29.09.2022 kl 20:55 1232

Dette går gjennom Milk. Bare se hva VG skriver og hva folk skriver på kommentarfeltene der. Massemedia, byråkrater i finansdepartementet, SV og Rødt blir en front (rød front), det blir helt umulig å snakke fornuft til. VG har mye makt i Norge. Husk bare hvordan de gjennom propagandajournalistikk lykkes med å fryse Solberg-regjeringens politikk på formueskatten gjennom hele Siv Jensens periode som finansminister. Når rød front har VG i ryggen, ja, da er vi fucked.
milk
29.09.2022 kl 21:21 1213

Der er jeg bombesikker på at du feilvurderer situasjonen... Statsminister og finansminister må ta til vett. Enten de liker det eller ikke. Forhandlingene om skatt vil bli et tema langt ut i 2023... VG har ikke noen helst form for makt... Nå er det debatt på NRK ...Torsdag kl.21.20!
mofs
29.09.2022 kl 21:29 1204

Du klamrer deg til halmstrå. Folk må se fornuft til slutt, hevder du. Det er som regel ikke noe dårlig utgangspunkt, Men, ikke glem at byråkratene i finansdepartementet, vårt røde massemedia, det røde flertallet på Strotinget, og ganske mange opinionsdannere i hovedstaden ("som har prating som fag" - fritt etter Spetalen), som mener det er de som er fornuftig, mens vi investorer og næringa selv blir sett på som ufornuftige. Ikke forvent at noe kpmmer ut av ARK.
milk
29.09.2022 kl 22:16 1153

Men hva faen "mofs.. Nå må du bli litt jordnær. Disse skatteforslagene skal gjennom i stortinget.. "folket" kommer aldri til å trumfe dette gjennom.. Spettet har tapt enorme summer de siste dagene... Han er en selvoppnevnt profet. Han hadde mange gode poeng ang strømavtaler , men de koket bort i grauten ..
acyal
29.09.2022 kl 22:24 1137

De sier de vil få inn 33 milliarder med alt av det nye i forslaget sitt, men har de tenkt over konsekvensene over hva som skjer hvis små/middels store oppdrettsselskaper begynner å slite kraftig av denne massive skatteøkningen ? Gode bærekraftige investeringer vil bli stoppet i oppdrett, de små legger ned i worst case og MANGE bedrifter som har hovedinntekt kildene sine opp imot oppdrett mister masse omsetning. Som er blant en liten del av hva som kan skje.
Dette betyr at vi AS Norge må betale de som eventuelt mister jobbene sine og må gå på arbeidsavklaring penger, vi må kanskje bruke mere penger på miljøet rundt oppdrettslokalitetene fordi selskapene der gidder ikke å pøse inn penger på dette og vi får mindre skatt av de som har mistet hovedinntekt kildene sin som var fra oppdretts selskapene. En annen ting som kanskje kan skje kan jo være at det blir MYE mindre arbeidsplasser rundt om i distriktene der vanligvis oppdrettslokalitene er, som betyr at mange flere flytter inn til byene for å se seg etter jobb som igjen fører til mer sentralisering enn det som er ønskelig?
Listen er lang over hvilke konsekvenser dette kan få.
Jeg tror aldri det forslaget som har kommet ut blir til livs, men grunnrenten kommer nok i en meget moderert form når vi bikker 3 januar neste år.

Mange er "sjalu" på oppdrettsnæringen over at de har tjent massive penger de siste årene, men det de uvitende må vite at MYE av disse pengene er blitt brukt til nye investeringer som skal gjøre oppdrett mer bærekraftig og mer miljøvennlig blant annet fordi problemene vi har per i dag med oppdrett er langt ifra løst, og det blir enda mange år til før disse blir løst skikkelig hvis forslaget som er idag blir til livs skal de vite. Da får de som er så mye imot oppdrett ta dagens regjering til arrest for at problemene de irriterer seg så grønn på stadig fortsetter, for de blir vi ikke kvitt fortere nå.
Redigert 29.09.2022 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
mofs
29.09.2022 kl 23:33 1077

Jeg synes Vedum klarte seg ganske godt i debatten på ARK. Han sa akkurat nok til å få dette gjennom i Stortinget. Han dikotomiserte mellom hvor stort utbytte MOWI betaler ut i forhold til hvor "liten" grunnrenteskatten var. Dette holder i lange baner for å få hovedstadpressen, SV, Rødt og MDG med på laget når dette skal opp i Stortinget. Der Vedum får problemer riktignok, er i sitt eget bakland. Først mye intern opposisjon. Dernest tap i oppslutning. I løpet av 2023 vil det derfor oppstå kraftige diskusjoner i SP om det er tjent med å sitte i regjering med AP. Jeg tror konklusjonen på dette er at SP på nytt vil ta en U-sving i norsk politikk, og vende seg mot høyre. Må ikke glemme det at i min barn- og ungdomstid, så var SP et borgerlig parti. EU diskusjonen og antimodernisme bidro til å trekke partiet mot venstre, fordi det på venstresiden var et rom der partiet kunne dyrke sin statisme. I løpet av 2023 vil partiet se at dette rommet har blitt så trangt at det må komme seg ut for å få luft. (...) Men, ja, grunnrentebeskattningen blir innført, og det viser seg; at så snart en skatt er innført, så blir det veldig vanskelig å bli kvitt den. Hvor mange borgerlig styrte kommuner har for eksempel klart å fjerne eiendomsskaten de siste årene? - Kommer dere på noen, jeg gjør ikke det.
Bennyfyfasan
30.09.2022 kl 00:42 1051

Jeg støtter deg 100%.

Støre (edit - jeg mente vedum) har akkurat mistet den delen av SP som er opptatt av distriktet men ikke er bønder.

Ett post smolt anlegg av en ok størrelse koster rundt 1-1,5 milliard å sette opp. Ett slakteri til 100.000 tonn koster sikkert 1,2-1,5 milliard. Ingenting av dette kan avskrives mot grunnrenteforslaget - det må skattes 62% + produksjonsavgift + utbytte for å betale formueskatt av før man ser om det er noe tilbake til dette.

Jeg tror det går igjennom, men både AP og SP har fått mange fiender i tiden som kommer. De som støtter det vil jeg påstå er "gammelt" stemmekveg.
Redigert 30.09.2022 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
30.09.2022 kl 00:54 1041

Vedum hadde hakk i plata. Gjentok bare samme innøvde setningen. Som å ha debatt med en stein.
milk
30.09.2022 kl 07:46 964

Vedum er helt blank når det gjelder konsekvens analyser!!! Dessverre.....
mofs
30.09.2022 kl 10:55 903

Misforstå meg rett. Vedum var selvsagt helt bak mål i debatten. Det er han alltid. Står og gliser når en næring taper 60 mrd. i markedsverdi over natta, og prøver å slå an en jovial tone for å tone ned de negative konsekvensene av lavere investeringer langs kysten. Likevel, han har større publikum enn oss to Milk, og det har vist seg hittil at det har fungert veldig bra for de rødgrønne å fremstille det sånn at eiere av produksjonskapital bidrar forholdsvis lite og stikker av med fellesskapets ressurser uten å måtte betale for det. Det er som VGs leder skrev for noen dager siden om skatteforslaget: "dette var på tide". En dag kommer selvsagt ikke dette forenklede narrativet å fungere, men blant de sosialistiske partiene på Stortinget (flertallet) og opinionsdannerne (som regel sosialister) så er dette selve kjernen i virkelighetsoppfatningen. Så dette er nok mer populært enn vi liker å tro Milk.
Hartepool
30.09.2022 kl 16:18 823

Jeg har ikke hatt laks det siste året.
Uansett vil et slikt drakonisk skattegrep for all fremtid skremme investorer på Oslo børs.
Sist gang noe liknende skjedde var da staten lot helstatlige Kongsberg våpen gå konk og utenlandske obligasjonseiere tapte alt.
Det to 20 år og møysommelig gjenopprette tilliten til staten som eier og til obligasjoner i statseide selskaper.

Forøvrig bør lakseselskapepene gjøre som Getty gjorde med Standard Oil. Han splittet i 7 oljeselskaper som aksjonærene fikk proratarisk
Hvorfor ikke splitte selskapene i størrelse på 5000 tonn …litt mye å holde styr på , men da forsvinner skatten.
milk
30.09.2022 kl 17:33 789

Næringen har hele tiden hatt evnen til å snu seg fort når ting butter i mot. Så også denne gangen!! Gåsø og Bøe har dannet et nytt selskap med mye friske penger til rådighet. Om disse to visste at det vi nå ser, kom til å skje blir bare spekulasjoner. Jeg har vert i kontakt med Bøe og det er ingen tvil om at de har en strategisk plan. Konsolidering er ikke et tema lenger. Nå blir det å splitte selskap. Deler av selskap kan derfor komme på markedet hvor "noen" står klar med kapital for å avhjelpe i en presset situasjon.... Jeg har ikke fått svar på hvor vidt SALM velger å videreføre sin strategi mot NTS og NRS. Ledelsen er nok i tenke boksen. Slik ting har utviklet seg, så kan alle tidligere avtaler omgjøres. Det står som et pre i avtalene.... Bøe sitter med kortene tett til brystet, men det vil komme små drypp som vil gi visse signaler... Mitt råd er å sitte stille i båten. Tilbudsvolumet på laks vil falle signifikant fra Norge de neste årene hvis Slaksmål Vedum får fullt gjennomslag. Oppdretterne vil svare kontant på dette utspillet på sin måte. Ting skjer fortløpende...:-)
keisam
10.10.2022 kl 10:35 561

VG har makt, media har makt. Påvirker folk til å velge rett. Hvis man ikke vil ta innover seg at media har makt er man ganske naiv. Grunnrenteskatten er avgjort, blir ikke noe regjeringskrise i Norge. Putin tar gladelig på seg skylda for denne skatten. Oppdrettselskapene må finne kreative legale løsninger og de vil det bli mange av i årene fremover, blir sikkert mange nye serviceselskaper i bransjen.