Trenger sårt råd til kjøp av første eiendom i Oslo

Kantor
29.09.2022 kl 19:13 2537

Hei!

Vurderer å kjøpe leilighet i Oslo som jeg kan bo i selv også leie ut ved behov. Jeg har låneramme på 4 400 000 (av de kun 1350 000 egenkapital).

Jeg har ingen erfaring med eiendom i Oslo, bor selv i Gudbrandsdalen per i dag.


Jeg regner med at hvis jeg venter til våren, så kan situasjonen med bankene utvikle seg slik at jeg ikke får så god låneramme som nå. Ser nå at bare Ila siste uke (etter at renten ble hevet) så gikk størrelse på lånebeløp som jeg kan få ned fra 4500 000 til 4400 000…

Er det helt feil tidspunkt å kjøpe noe i Oslo nå? Jeg tenker også gjerne på noe som kan stige i verdi i løpet av ca 5 år (om det er mulig).

Jeg kjenner dårlig til Oslo og hvilke områder som er best, føler jeg blir veldig usikker og får vondt av det at jeg ikke har kunnskap nok…

Takknemlig for alle innspill, også med konkrete eksempler (annonser fra Finn). Takk!
Redigert 29.09.2022 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Hellboy
30.09.2022 kl 13:36 2157

Prøv deg på området Oppsal/Bøler.

Det er kort vei til sentrum, fine områder og mye billigere enn på vestkanten. På vestkanten har du ikke sjans med den låneramme. Min første leilighet var på Oppsal også. Og jeg blir smått irritert over alle studentene som klager over at de ikke kan bo på Majorstua eller Frogner, når de faktisk kan bo noen få minutter lenger ut til en mye mer rasjonell pris som f.eks Oppsal. Kort vei til marka og med bl.a ulsrudvann og nøklevann. Ulsrudvann er herlig for bading/grilling :) (varmeste badetemperaturen i Oslo som oftest, som er viktig for meg som er fra Innlandet og ja)
Slettet bruker
30.09.2022 kl 13:30 2169

Følg infrastruktur utbygginger... Eller bruk ytterpunkter i markeder som innganger, de blir ofte verdsatt når yttergrenser flyttes.. Oslo generelt hadde jeg holdt meg langt unna. alt for høyt priset, og snart får man ikke bevegd seg fritt rundt, alle disse som utvikler eplehager, har forlatt oslo og driver i ytterkantene.. Mine neste kjøp blir hytter Flå, studenthybler og boliger på Ringerike.. Nittedal har vært gullmarked. Men for høyt priset mener jeg..
Kantor
30.09.2022 kl 13:20 2191

Hei, og takk for konstruktivt innspill! Jeg er kjent med reglene ang utleie ja, så ser for meg at det er best å kjøpe «selveier». Men er det noen bestemte type bygninger som man skal helst unngå eller er det bare å se etter at det er godt vedlikeholdt? Man blir jo litt betenkt når man ser årstall 1920 og tidligere 😬
Kan du tipse meg, hva man kan forvente i leieinntekt på en leilighet som ligner på den du brukte som eksempel (hvis det hadde vært selveier og man leier ut hele i perioder f eks)? Takk for hjelpen!
0001Oslo
29.09.2022 kl 23:52 2367

Hei!

Om prisene skal opp eller ned det neste året er ikke godt å si, men om du uansett tenker å eie den i rundt 5 år burde det være safe:)

Jeg ville forsøkt å komme meg så nærme sentrum som mulig, da det bygges veldig lite nytt innenfor ring 3.

Angående utleie er det litt forskjellige regler mtp hva som er lov for borettslag vs sameie, enkelt sagt er sameie lettere om du tenker å leie ut i store perioder, men da må man betale dokumentavgift på 2,5 % av kjøpesummen til staten, så det suger jo..

Men man kan også leie ut borettslagsleiligheter, som oftest er da regelen at man må ha bodd der i 1 år først, før man kan leie ut i 3:) Så det funker det også.

1,35 mill i egenkapital er en god start!

Jeg ville forsøkt å få tak i en 3-roms, dvs en leilighet med 2 soverom, så kan du leie ut det ene rommet til en venn (skattefritt), og dermed dekke en del av kostnadene:)

F. eks. denne: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=272647887

Fra salgsoppgaven:
"Om tre år er det ene felleslånet ferdig nedbetalt. Dette vil redusere fellesutgiftene (etter dagens lånebetingelser-kan endres) med kr. 2 073,- per måned."
Da er du nede i 4900,- i mnd, som er noenlunde normalt i en gammel bygård.

(Jeg har bare tittet kjapt på den annonsen altså, så ikke ta det jeg skriver om den boligen 100 % bokstavelig, gjør alltid research selv også!)