Mowi og Grunnrente skatt

vicktor
30.09.2022 kl 16:20 4170

De som tjener mye penger og betaler utbytte må bidra mer, sier finansministeren.
Mowi tjener penger på våres fellesarealer. Dette er stort sett arealer som ikke blir brukt til noen ting, de ligg brakk nesten hele året.
Andre selskaper tjerner mye mer penger enn Mowi, betaler mer utbytte og bidrar ikke til bosetting og arbeidsplasser.
DnB er et slikt selskap som tjener 5 ganger mer enn Mowi, betaler mer utbytte og har lagt ned alle sine distriktfilialene .
DnB vil jeg påstå bruke våre fellesarealer og infrastruktur, der de ligger midt i smørøye, med sine enorme bankbygg.
DnB 2021 Årsresultat 25 355 Mnok Utbytte 5,76 %
Mowi 2021 Årsresultat 5 113 Mnok Utbytte 4,29 %

Disse utbytter ligger på det nedre siktet av hva som betales i utbytter av selskapene på Oslo børs.




ibyx
02.10.2022 kl 12:30 836

Et lite sideblikk på hvordan Færøyene håndterer beskatning av sine oppdrettsselskap. Forslaget er ennå ikke vedtatt og er en oppdatering av eksisterende regelverk.
Hvordan ville det norske «laksemiljøet» reagert på et slikt forslag? Og aksjemarkedet likeså?

Den artikkelen oppsummerer kort hva det går ut på:
https://www.fishfarmingexpert.com/bakkafrost-hiddenfjord-mowi-faroes/salmon-tax-may-double-for-faroes-farmers/1436631

Vet ikke om Færøyene har et skattegrunnlag i tillegg til dette i «bunnen». Norge har såvidt jeg skjønner sine 22%, pluss nå altså disse foreslåtte 40%
Færøyene tar utgangspunkt i spotpris og produksjonskostnad pr kilo i sine beregninger.
I Norge reduseres allerede viljen til å inngå fastpriskontrakter.
Dersom Norge driver spotprisene høyere vil det også slå inn på skatteutregningen på Færøyene og dermed gjøre kontraktsalg mindre attraktivt der også?
Men kanskje ikke like mye? Vil de i noen grad kunne overta store kunder som «krever» forutsigbarhet?
Alt henger sammen med alt, som noen sa. Men ikke nødvendigvis veldig fast?

Forøvrig gjelder disse reglene for få av børsnoterte oppdrettsaksjer på OSE. Selvsagt gjelder det Bakkafrost, men også noen få prosent av Mowi.
Redigert 02.10.2022 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2022 kl 18:05 725

Den norske stat er nok blant de dårligste forvalterne av næring i verden...
vicktor
02.10.2022 kl 19:13 687

Marketwatch
" fremtidsrettet og rasjonell næringsdrift " Hva er det du sikter til her ?
Jeg tror at alle politikere må holde seg langt unna alt som har med næringsdrift å gjøre.
De er amatører uten utdannelse og erfaring.
JPM
06.10.2022 kl 09:57 489

Er det bare jeg som tenker at det begynner å bli et skikkelig kupp å kjøpe Mowi på kurs 137,75 ?
ibyx
06.10.2022 kl 10:06 477

Neida. Akkurat nå tenker jeg alle ser mot Salmar og den lille kampen som utkjempes der. «Semikonsolodering». Har tradet den inn og ut idag. Dobbelt så høy omsetning som Mowi.
Egentlig skjønner vel de fleste at all laks skal opp ganske snart?

Mowi har falt drøye 10% mindre i dette som kulminerte med skatteforslaget 27. september. Gitt at de «kun» har 59% produksjon i Norge er dette kanskje en relativ overreaksjon?
Men ikke hvis Salmar skal kortvarig enda lenger ned selvsagt..

Et annet sideblikk. Siden 22. september når dette antagelig var «kjent» i visse kretser (fallet i sektoren startet før 27!)
Har Mowi falt ca 24% pr dagens kurs
Bakka med sine 0% eksponering i Norge har i samme periode falt ca. 15%.
9 prosentpoeng er ikke så mye gitt hvilken «katastrofe» dette sies å være?
Kanskje er Bakka et enda bedre kjøp enn Mowi akkurat nå?

Eller rett og slett Salmar? (Venter på ny inngang under 340 her)
😂🍗
Redigert 06.10.2022 kl 10:30 Du må logge inn for å svare