Aker Horizons - Verdier for ca kr 11,08 pr aksje?

Frodon
AKH 01.10.2022 kl 17:16 173038

Dagens kurs kr 13,98, dvs mcap kr 9,7 milliarder

AKH eier 58,4% av Mainstream. AKH har priset Mainstream til mcap euro 2,091 milliard, dvs kr 22 milliard ved euro 10,54. Denne prisingen ble satt 7.4.2022. Scatec er eneste sammenlignbare selskap til AKH på Oslo børs. Scatec har falt ca 36% siden 7.4.2022. Hvis vi tar høyde for at Mainstream verdien har falt tilsvarende som Scatec, vil det si at Mainstream prises til ca kr 14 milliarder på 100% eierskap. Dvs AKH sin 58,4% eierandel er verdt ca kr 8,22 milliarder, dvs ca kr 11,9 pr AKH aksje

AKH eier 42,33% av Aker Carbone Capture. Mcap kr 6,4 milliard, dvs kr 2,7 milliarder, dvs ca kr 3,91 pr AKH aksje

AKH eier 19,4288% av GreenStat, ned fra 20,836% som de eide før siste emisjon i forrige måned. Dvs AKH eier fortsatt 13.500.000 aksjer, men eierandelen ble litt utvannet da AKH ikke var med i emisjonen. Siste emisjon i GreenStat var på kr 7,5 pr aksje. Dvs verdien på AKH sine aksjer er ca kr 101.250.000, dvs ca kr 0,146 pr AKH aksje. GreenStat eier forøvrig 80.000 aksjer i Everfuel, som er verdt ca kr 3.540.000 på dagens kurs kr 44,3.

AKH eier 50% av SuperNode. Mcap 48 mill, dvs ca kr 0,06 pr AKH aksje

AKH eier 100% av Aker Narvik - Lagt inn mcap 191 mill fra Q2 rapporten. Dvs ca kr 0,27 pr AKH aksje. Vil Røkke skrinlegge dette prosjektet nå pga nye skatter og økt strøm pris i Norge? Med en regjering som vakler frem og tilbake, som ikke legger til rette for langsiktige bærekraftige mål, har Røkke sjelden vært fan av.

AKH hadde ca kr 4,392 milliarder i cash pr 30.9.2022. Cash utgjør ca kr 6,36 pr AKH aksje.

Gjeld ca kr 6,076 milliarder, dvs ca kr 8,8 pr AKH aksje

Totalt utgjør dette ca kr 13,84 pr AKH aksje

Et holdingselskap blir vanligvis priset med en rabatt på ca 20%. Til sammenligning er holdingselskapene Aker, SDSD, Saga Pure og WWI priset med langt høyere rabatt i forhold til sine verdier.

Med 20% rabatt i AKH blir det kursmål på ca kr 11,08 pr AKH aksje
Redigert 15.02.2023 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.01.2023 kl 00:00 3288

Det dukket ikke opp noen med bedre teft? Det var synd, hadde vært fint å funnet noen nye likesinnede på HO snart

Husk Aker fusjon og Aker kjernekraft. De kan produsere langt billigere energi døgnet rundt uansett vær og vind
Frodon
29.01.2023 kl 11:40 3149

Sparebank 1 Markets er ute med ny grønt rapport. The topic of the week tar blant annet for seg CCS markedet, hvor Aker Carbon Capture er med. Her er et lite utdrag fra analysen. Alle burde lese hele analysen på 100 sider selv

"More projects will enter operation, but development takes time. For large, complex CCS projects, progressing from concept to operation could take up to a decade"

"Various players are working on commercializing different technologies. We do not believe carbon capture will be a ‘one-technology-fits-all’ market, but rather that there will be different technologies that are best suited for different applications"

"We currently have a Sell recommendation on Aker Carbon Capture..... We simply find that valuation looks too stretched for now"
Gammelpeng
29.01.2023 kl 13:23 3111

Har Stortinget gått inn for kjernekraft, evtuellt når tror du de vil det🤣
Meatskull
29.01.2023 kl 13:50 3103

https://www.deanyeong.com/article/dunning-kruger-effect
Er ingen som liker eller stoler på over selvsikre mennesker som tror de veit mer en de kan.

https://timdenning.com/incredibly-talented-people-think-theyre-stupid/
3. Try to be consistently *not* stupid
Legendary investor and partner of Warren Buffett, Charlie Munger, says his success isn’t based on intelligence.

He doesn’t optimize to be highly intelligent. He aims to be consistently not stupid. The subtle difference in focus stops his ego and confidence from getting out of control.

“Is this a stupid investment?” he thinks to himself.

Try not to be stupid. But f*ck trying to be highly intelligent. Most of them are walking Dunning-Krugers.

4. Know nothing 100%
It’s what you think you know for sure that’s the most dangerous.

Nothing is absolute. I see it with online writers all the time. They think they know it all. They think they know the algorithms, so they make dumb mistakes and ruin their success.

I was one of those writers.

The smart writers think their writing isn’t great, but they keep showing up to improve. Sean Kernan taught me that.

Final Thought
Thinking you’re the smartest person in the room is a disease. We should call a doctor when we see it.

When you lower your confidence, be hyper-aware of your ego, become a learning machine and remind yourself daily that you’re not highly intelligent, you stay clear of the Dunning-Kruger effect.

Incredibly talented people aren’t interested in being smart. They’d rather be stupid and focus on learning so their progress does the talking.



Alt regjeringen har slippet av informasjon viser vertfall til at de ikke er intressert I kjernekraft så veit ikke hvorfor du fortsetter og nevne de hele tiden?
Siste her igår fra Energiminister Terje Aasland https://www.nettavisen.no/okonomi/derfor-sier-regjeringen-blankt-nei-til-a-bygge-kjernekraft-i-norge/s/5-95-870536
Bullinvestor
29.01.2023 kl 14:10 3103

Ja de i menigheten som tror at kursen skal mye opp får noe å tenke på. Var selv positiv til den Parisavtalen som kom i 2015, hvor verden måtte få en endring. Denne prosessen kom alt for sent. Alt for dårlig planlagt, fra 2010 sku alle stater og oljeselskap som gikk med overskudd betalt en større andel til fornybarsatsingen, da hadde vi vært kommet mye lengre i dag. Nå er det full krise i energi markedet, mye som har feilet når flere kullkraftverk nå startes opp. Ikke nok med det høy inflasjon og krigen i Ukraina gjør at ting blir enda mer satt på vent. Hvordan pengene forflyttes i dag sier mer enn nok🥴

https://www.dn.no/handel/varehandel/handel/reidar-mueller/varehandelseksperter-varsler-konkursbolge-butikkeier-gir-opp-etter-40-ar-til-slutt-er-det-ikke-en-butikk-igjen/2-1-1390142
Redigert 29.01.2023 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.01.2023 kl 14:47 3060

I Norge får kanskje ikke befolkningen opp øynene før de sliter med å få båten ut på havet pga alle havvindmøllene. Og da finner kanskje en ut at alle havvindmøllene kunne vært erstattet av ET kjernekraftverk ;) Men i utlandet bygges det kjernekraftverk "overalt". Det blir utfordrende å eksportere mye varer til utlandet, når vi sitter med de høyeste lønningene og den dyreste energien. Men det trenger jo ikke dagens Regjering bry seg om. Men hvis Norge skal bli med på grønt bølgen og ha billig energi, er kjernekraftverk veien å gå. Mohn har startet kjernekraftverk selskap, så får vi se hva han får til. AKH kan også bygge slikt i andre land. Eks Sverige liker kjernekraftverk

Er du klar over at ca 17GW med solpanel tilsvarer ca 16 timers produksjon fra kjernekraftverk? Og det er hvis solen skinner. Tallet ser mye verre ut hvis det er dritt vær i en uke

Kina satser i hvert fall på kjernekraftverk....slik som Europa også gjør....men Norge sitter å sier nei til vindmøller på land, loool.

"China has a pipeline that points towards nuclear supremacy. Target of 180GW by 2035, would translate to around 900-1400TWh of annual electricity production in China"

"Both IEA and Rystad argue that we need Nuclear to reach Net Zero. Both analysis bureaus estimate that we need around ~250GW of new capacity by 2035
In terms of CO2/GWh, Nuclear is the “cleanest” of all energy sources
34 countries have nuclear power
Nuclear screens as relatively cheap to other sources
Nuclear is favorable in terms of asset life and land utilization"

Info hentet fra grønt rapportene fra Sparebank 1 Markets
Gammelpeng
29.01.2023 kl 16:23 3043

Hvis de bygger kjernekraftverk i Kina, vil det hjelpe på verdens co2 utslipp så det må vere bra, helt enig. Slik det er nå bygger de mest nye kullkraftverk.
Frodon
29.01.2023 kl 17:20 3016

Ja, Kina bygger masse nye kullkraftverk og skal gjøre det til ca 2030. Men de bygger kjernekraftverk samtidig, som tar lengre tid å bygge. Smart ikke sant, så de ikke kommer i underskudd på energi, slik Norge gjør i 2027-2028
Gammelpeng
29.01.2023 kl 17:25 3005

joda, smart det. Men her i Norge gå beslutningsprosessene saaakte. :-)
Frodon
29.01.2023 kl 18:03 2981

Ja, det er nesten litt trist å se på. Bare se på Tyskland, når de trengte omstilling pga Russland tar de kjappe utredninger, beslutninger og bygger opp det som er nødvendig på kort tid. Hvor mange LNG terminaler har Tyskland bygget nå? Mens i Norge har ikke gitt ut første anbud på havvind engang, zzzz.
Frodon
29.01.2023 kl 19:26 2905

Vil ikke dette bare forsterke energi krisen og forlenge den unødvendig? Jeg skjønner banken godt, men burde det ikke være bærekraftige løsninger på plass, før de bidrar til å forsterke krisen?

Jeg lurer på hvor mye av de kr 1000 milliardene Dnb skulle låne ut til grøntskiftet, som er gitt ut? Og hvor høy rente de drar inn på de lån 🧐

@Teft
Redigert 29.01.2023 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.01.2023 kl 20:14 2861

Skrev alle under Paris avtalen fordi det hørtes fornuftig ut politisk. Og etterpå regnet alle over og fikk sjokk over kostnaden? Dette er jo mye av problemet, at de som styrer landene sitter for korte perioder på toppen. Det burde vært en egen enhet som styrte de langsiktige viktige planene. Hvorfor betaler ikke den Norske olje industrien x prosent av overskuddet til oppbygging av grønt industrien nå? Dette er jo snakket om lenge, sikkert fra 2010 som du nevner.

Er det mange bedrifter som legger ned der du bor nå? Her er det masse butikker som legger ned pga energi prisene
Yostock
29.01.2023 kl 23:16 2737

Mainstream er flinke og gjøre det bra. Bare synd Frodon og gjengen ikke bryr seg fnugget om det positive som skjer i Mainstream. De virker mer opphengt i nedgang, på tross av oppgang 😄
retur
29.01.2023 kl 23:23 2722

Jepp og 10 prosjekter til er rett rundt hjørnet til å ferdigstilles. Slik jeg forstår det 2022.
Redigert 30.01.2023 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
29.01.2023 kl 23:56 2694

Ja man kan undres hva skjedde, mange ble vel lurt av lovnader hvor ingenting ble fulgt opp. Statsledere med flere har vært totalt handlingslammet uten mål og mening. Savner ledertyper som Einar Gerhardsen skape for å dele. De skoen har ingen klart å fylle.
Ganske så trist mange plasser. Ja er noen her som har måtte lagt ned. Mange bedrifter som sliter. Så har du de alt for mange lavtlønnede som sliter. Blir enda værre når februar kommer😞
Som investor er det viktig å få med seg mest mulig, da må man se i markedet også det man ikke liker å se.
?
Redigert 30.01.2023 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.01.2023 kl 07:56 2609

Husker du RainPower, som AKH eide, som ble flyttet over til Aker Solution? RainPower driver med oppgraderinger og vedlikehold av vannkraftverk. Like før energi krisen måtte RainPower permittere veldig mange ansatte da de fikk lite oppdrag.. Ganske utrolig når du ser fasit like etterpå med skyhøye strøm priser.

Nå skjer det igjen. Da er det ikke utrolig mer. Da ser det mer ut som varslede katastrofer og de ansvarlige evner ikke (eller vil ikke) gjøre de nødvendige tiltak

«Varsler oppdragstørke: – Burde bekymre alle som vil elektrifisere Norge»

«Det ligger ingen forutsetninger om at det skal bygges mer. Vi vet at fremtiden skal bli elektrisk, men det gjøres ingen tiltak for at det skal skje»

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/76m0Qw/varsler-oppdragstoerke-burde-bekymre-alle-som-vil-elektrifisere-norge

Så du på rente/obligasjonsfondene, eller var det ikke av interesse?
Redigert 30.01.2023 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
Spekuler
30.01.2023 kl 11:27 2493

Frodon, jeg følger noen tråder du har startet og leser så og si hvert eneste innlegg, spesielt i denne tråden da jeg selv er en av de du ler litt av, en av de som ble med på nedgangen fra AOW til nå. Det er et relativt lavt beløp, men startet vel med 360k og er vel på va 140k nå. Litt kjedelig, men ikke verdens undergang. Spørsmålet mitt er egentlig hva hensikten din er? Jeg har ikke sett en eneste positiv melding eller et fremsnakkende ord om denne aksjen fra deg på det jeg kan huske. Du kommer med masse fakta selvfølgelig, men det er kun negativitet og masse informasjon om hvor håpløst alt er, hehe. Må si du er en særdeles lite lystig og inspirerende fyr å høre fra, selv om du helt sikkert har god greie på mye av det du snakker om. Er fortsatt inne her og i ACC. Snitt på 12 ca i acc og et fint tap foreløpig her i akh. (Litt glad for at jeg gikk «all inn» i Hauto på 24 kr).
Ser frem til gode nyheter og er optimistisk til akh. Det er vel bare et spørsmål om tid før det løsner.
Uansett, dette er nok et irrelevant og uinteressant innlegg, men klarte rett og slett ikke la være.

retur
30.01.2023 kl 11:44 2516

Akh bygger mye rundt main og de oppererer mye i bla sør Afrika og Chile mm lite i Norge som du ref til . Ila 23 har vel main 20 operative parker sol /vind .
Frodon
30.01.2023 kl 12:23 2473

Takk for innlegget, det er absolutt av interesse. Det er slike investorer som deg, som jeg skulle ønske bidro mer på trådene…istedenfor de som utelukkende er her for å sabotere. Jeg ler overhode ikke av slike som deg, jeg ler av gjengen som later som de har pluss på investeringen…når de egentlig er ned 30-40-50-60%. De tror nok at ingen følger med på hva de skriver om handlene sine 😬 Også stusser jeg over at ingen av de ca 250 leserne her tar takk i sabotørene…istedenfor å skylde på Frodon. Der kommer jo du inn. Hvorfor skriver du ikke til de med 100vis av innlegg om alt annet enn AKH på denne tråden? I min verden vil det si at du liker innleggene dems og heller vil ha bort fakta innleggene til de få som bidrar. Er det riktig…?

Angående positive/negative innlegg om AKH, så vet jeg ikke hvor lenge du har lest. For meg snudde dette når AKH ikke vant anbud i New York Bright og Scotwind. Tror det var bekreftelsen vi fryktet, etter at AKH stadig vekk tapte anbud, samtidig som konkurrenter vant masse kontrakter. Hvis du husker det første året AKH var på børs, kom det så mange samarbeid, kontrakter og børs meldinger, at jeg rakk nesten ikke gjøre grundig undersøkelser rundt dette. New York Bright anbudene gikk til fantasi priser og befolkningen jublet på Twiiter over de enorme summene de fikk for en åpen plass på havet. Det var tydelige tegn på at konkurransen var blitt for høy, som gjorde at avkastningen ble lav. Men alle her håper at AKH skal lykkes, men er de forbi kjørt? Hvis jeg ikke følger et selskap nøye, har jeg ikke et godt nok besluttningsgrunnlag hvis jeg skal handle. Eks når jeg gikk short i AKH (hvis du husker det), det kunne jeg aldri gjort hvis ikke jeg visste at oppturen var en overreaksjon.

Grattis med Hauto 💪 Kjøpte du den rundt tiden jeg begynte å skrive om selskapet?
Yostock
30.01.2023 kl 13:51 2440

Akh la vel ikke inn bud i New York. Og i Scotwind har de sikret linsens på etterrundene.

Det er greit Frodon er «god og den beste». Men i eksemplet over er det også holdepunkter for at alt ikke treffer like bra. Havvind er nytt og stoler på at Aker kan gjøre det lønnsomt i lengden. Noe som kan gjøre dagens kurser attraktive i et langt perspektiv.
Redigert 30.01.2023 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.01.2023 kl 13:54 2460

Idag har Dnb Markets økt kursmålet på Scatec fra kr 44 til kr 51. Er det positivt for Mainstream (som AKH er stor eier i), at de øker kursmålet? På kurs kr 51 prises Scatec til ca kr 8,1 milliarder. Scatec er ca 3 ganger så stor som Mainstream og Scatec går med overskudd. Mainstream blir idag priset til ca kr 20 milliarder. Hvis Mainstream skulle hatt samme prising på kursmålet som Scatec, ville Mainstream bli priset til ca kr 2,5 milliarder. Vil det si at vi burde kjøpe Scatec og shorte AKH?

Dnb skriver det vi har diskutert lenge:

"High competition and inflation diluting returns on new projects"
Redigert 30.01.2023 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
retur
30.01.2023 kl 14:00 2455

Har folket glemt at akh eier 43%av acc som er opp 4%
Redigert 30.01.2023 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Yostock
30.01.2023 kl 15:22 2388

Til forskjell fra Scatec, har Akh et meget sterkt morselskap Aker. Mainstream ble priset da Japanske Mitsui kjøpte seg inn som en langvarig investor. Stoler på at Mitsui gjør gode vurderinger.

På hjemmesiden til Mitsui kan man se hvor sterk investor det egentlig er snakk om. Med Totale assets for US$122.3billion og en profit of the year på US$7.5billion. De er med andre ord kruttsterke. Tipper Frodon ikke går inn på siden engang xD

https://www.mitsui.com/jp/en/company/index.html
Redigert 30.01.2023 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.01.2023 kl 17:18 2266

Måtte avblokkere deg for å se om det er samme stil fortsatt. Jupp, ingen overraskelse der.

Equinor og Folketrygdefondet er stor eiere i Scatec, da mener du seriøst at de er svake eiere…?

På med blokkeringen igjen, ikke verdt tiden min
DividendYield
30.01.2023 kl 20:39 2145

Noen ganger er det skremmende å se på feilinformeringen som blir gitt på disse akh trådene. Får ikke håpe noen kjøper aksjer som tror og baserer seg på det som blir formidlet.

Equinor har i motsetning til Aker vist handlekraft i det grønne skiftet.
Frodon
30.01.2023 kl 21:39 2076

Jeg lurer på om de virkelig tror på hva de selv skriver her eller om det er dårlige forsøk på å lure andre? AKH aksjonærer har skrevet at AKH skal FÅ penger av Aker og AkerBP, at AKH ikke har gjeld og at Mainstream forsvarer prisingen til AKH alene. I disse utregningene har de «glemt» gjelden hver gang, selv om jeg har dokumentert gjelden gjentatte ganger. Og da har jeg vært problemet 😅😅

Aker Horizons kan pr dags dato bare drømme om å oppnå det Equinor og Scatec har fått til i det grønne skiftet. Equinor satser til og med stort på fusjons energi, som vil bli den revolusjonerende energien verden sårt trenger. Når skal AKH satse på de grønne energiene kjernekraft og fusjon? Kanskje Aker legger det under moderselskapet sammen med AKSO, og ikke under AKH?
Gammelpeng
30.01.2023 kl 22:50 2090

Når skal AKH satse på de grønne energiene kjernekraft og fusjon? Vi får satse på att de blr verdensledende på, spesielt Fusjonskraft, dette vil gi inntekter veldig fort for selskapet, har lagt merke til att enkelte mener det går for seint å få cashflow i AKH. Da vil det lønne seg å satse på fusjonsenergi, det er jo bare å starte opp, om x antall 10 år. 👍
Yostock
30.01.2023 kl 22:55 2077

Equinor eier 13 % ? I Scatec.

https://investor.dn.no/#!/NorgesAksjer/2020/487025

Equinor takket nei til emisjon: https://e24.no/boers-og-finans/i/vAQqjj/scatec-solar-hentet-475-milliarder-equinor-takket-nei

Aker eier 67.25 % i Aker Horizons. Folketrygdfondet eier og i Aker Horizons: https://www.akerasa.com/investeringer/aker-horizons

Ergo ikke identisk case.

Liker at Frodon som er så god på å argumentere. Avskriver satsingen til Aker totalt. Og bruker blokkering som virkemiddel fremfor å vise til tall. Blokkering er et fint virkemiddel når man er tom for argumenter 😄
Redigert 30.01.2023 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
Yostock
30.01.2023 kl 23:05 2058

Hvor er feilinformasjonen. Slik jeg tolker denne tråden er det enveisvei baising. Det er lite fokus på de forskjellige virkemidlene som gjør det grønne skiftet mulig. Det er også lite fokus på det Akh legger frem, hvilken prosjekter de utvikler nå, fremgang i disse prosjektene, faktiske tall og det Aker selv sier om den grønne satsingen. Selv det Større og regjeringer legger frem av faktiske hendelser som skal skje.

Frodon ser feks ikke ut til å vite at Mainstream har fått lisens i Scotwind eller at Mitsui er en sterk eier i Mainstream (sett økonomisk).

Det er nesten en utelukkende nedrakking av Aker sin evne og vilje til å klare det grønne skiftet.

Så om man ser bortifra alle disse faktorene. Klart det er lett å baise ned satsingen til Aker.
Fjellbris
31.01.2023 kl 02:56 2036

Spot on - ikke minst også vedr. enveisveg baising eller svartmaling av AKH og dets eiere, styre samt aksjonærer som jo alle iflg. baise gjengen må være helt bak mål som satser på AKH. Aker og AKH er ifølge dem dømt til å misslykkes med å ta del i det nye industri eventyret som kommer i forbindelse med det grønne skifte, som akkurat har startet.
Frodon
31.01.2023 kl 06:31 1980

Fusjonsenergi er her ca samtidig som Norge skal være ferdig med utbygging av havvind parkene. Hvor mye tror du havvindparkene er verdt, når de skal konkurrere med fusjonsenergi?
Frodon
31.01.2023 kl 06:33 1973

Mener du også at Aker er en sterkere eier enn Equinor…?

Din satsing i AKH har vell ikke vært en suksess så langt, er vi enige i det…?
Yostock
31.01.2023 kl 08:44 1858

Equinor eier 13 % og ble ikke med på emisjon.

Aker eier over 67%. Ergo ikke samme casen.

Det er ikke sånn at bare en kan lykkes. Begge er flinke på industri. Aker har også sterke samarbeidspartnere, som Frodon velger å se bort i fra.
Gullhaugen
31.01.2023 kl 08:45 1875

PASSERER VI 18 I DAG?
Meatskull
31.01.2023 kl 09:13 1815

Hvorfor skulle vi passere 18 idag? Noe jeg har gått glipp av?
Frodon
31.01.2023 kl 09:54 1776

Tror han har kjøpt AKH med store bokstaver
Bullinvestor
31.01.2023 kl 10:08 1796

Har ikke vurdert rente/obligasjonsfondene enda. Har bare fastrenteinnskudd, samt høyrente på liggende penger i bank med 4 uttak i året. Penger tilgjengelig på Nordnet etter nedsalget for 4 mnd siden. Har bare kjøpt litt i 2 aksjer som har vært totalt utbombet VGM og NKLA.
Oljefondet med Tangen i spissen kjøpte jo endel Tesla aksjer da kursen raste, det viste seg å være et smart trekk når vi ser kursen nå. Hva tenker du kommer vi tilbake til kurs rundt 100 i år? 😉

Så du denne? Må si meg enig her og mye er veldig høyt priset nå. På den andre siden er det jo mange som ser AKH rett opp til 18..

https://www.finansavisen.no/finans/2023/01/30/7981128/aksjemarkedet-bunner-ikke-for-korte-renter-har-stupt
Redigert 31.01.2023 kl 10:23 Du må logge inn for å svare