Quantafuel: Skive Full Produksjon på egen gass i november.

Bulldog
QFUEL 03.10.2022 kl 05:53 62526

26.10.2022
All four production lines now have instrumentation installed for heating with self-generated gas* (NCG), which will significantly reduce the operating costs.

Currently, two lines are running at high load on NCG.

On the third line, we are currently installing a process improvement to increase operating time between line shutdowns, increasing overall production. The plan is to test this in November during normal production.

On line four, an improved control system is being installed to enable an automatic transition between heating the reactors with natural gas (NG) and NCG. This feature will improve operability and production. Line four is expected to run in normal production mode from the second half of November.

We have also improved the offtake agreement for our products and our ongoing cost improvement program is moving in the right direction. We therefore maintain that positive cash flow from Skive is expected within this year,” Rosenløv says.

LES ALT: https://newsweb.oslobors.no/message/573929
Redigert 29.10.2022 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
oivindl
15.11.2022 kl 11:34 3646

Bulldog skrev Innlegget er slettet
"Utvilsomt kommer det en emisjon. "vi har behov for å konkludere dette innen første halvår neste år". Det betyr at de konkluderer i løpet av 6 uker."

Slik dette er formulert, er det nok snarere i løpet av 7-8 måneder.
Bulldog
15.11.2022 kl 12:02 3577

Det er korrekt, Herman. Jeg gikk igjennom spørsmålene på Webcast igjen og TDN Direkt skriver feil. Det skal KONKLUDERES FØRSTE HALVÅR.
Sletter derfor tidligere innlegg fra TDN Direkt.
don kost
15.11.2022 kl 12:06 3575

Er -12% store nok? eller hvilken større perspektive er det behov for?
Som sagt så mange gange. Kun en gennemfinanseret FID eller noget bindende med underskrift kan løfte kursen.
Dine trigger her der og everywhere... giver 0 og ingenting.
Holymoses25
15.11.2022 kl 12:14 3554

Bunnløs og All Time low idag.

Denne skal raskt ned til 5 og snart emisjon
Redigert 15.11.2022 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
Strategi
15.11.2022 kl 12:41 3485

Sett i forhold til laveste kurs i går på rundt 8 kr på forventning om sterk utvikling må man muligens være passe fornøyd med et fall på 15 %.

Jule og nyttårs rally basert på kortsiktig utvikling ser nå ut til å bli vrient.
elnomi
15.11.2022 kl 12:43 3483

Hvordan er det mulig å bomme slikt gang etter gang, utsettelse etter utsettelse og forsinkelser?
De klarer jo aldri å levere på det de kommuniserer på?
AB20
15.11.2022 kl 12:45 3474

Sitter fortsatt på hendene og avventer akkumulering. Som flere antyder, 5 kroner kommer vel. Det tar fryktelig mye lengre tid å få Skive i full produksjon, og tid er penger..
blaffen
15.11.2022 kl 12:49 3461

Det var en gang kursen var på 65....da solgte jeg :P
YNWA250505
15.11.2022 kl 12:51 3454

Og du kjøpte sikkert på 80-tallet hehehe
Holymoses25
15.11.2022 kl 12:53 3448

Vurderte en gang i tiden at gå inn på 19 men trakk meg når Spettet hvisket i mitt øre..

Hadde han rett, JA..

don kost
15.11.2022 kl 12:54 3449

Kan du ikke bare hold dig væk fra tastaturet for en stund?
"Nu er kursen bunded ud...sidste gang under 8...to cifret lige om lidt...Q3 trigger, trigger overslt" og donkost er altid så negativ..
Og efter -15% starter du op igen med sammen sang? Hold inne, prøv at regne , ser på kursen, tænk over det og så kan det ønskes du bliver lidt mere tilbageholdene.
Din beste ven richioso, hvor er han hen i dag?
blaffen
15.11.2022 kl 12:57 3444

nei, det var i 2020 ;)
Herman*
15.11.2022 kl 13:20 3363

Hardtvedt kommer med noen merkelige kommentarer i media. Hvorfor skulle Qfuel trenge å hente langt over en milliard i frisk kapital i løpet av de neste mnd. I UK kan de gå inn med Sweat equity og sikre 20% eierandel i 4 fabrikker. Så har vi Dubai hvor de sikkert kan forhandle frem en tilsvarende avtale om de ønsker. Det svarte hullet i Skive og Kristiansund er mer eller mindre tettet, men de vil brenne penger på administrative kostnader på konsernnivå. På sorteringsanlegget vil de låne penger, noe som medfører at dagens kontantbeholdning vil rekke lenger. Jeg vil tro at en emisjon på 300 millioner i mars og ytterligere 300 millioner rundt årsslutt vil være tilstrekkelig. De kan i tillegg selge aksjene i Geminor. La oss si de får 400 mill for dem. Totalt 700 mill før påske og 300 mill til jul. For øvrig burde Rosenløv trekke seg, han har ingen tillit i markedet.
Redigert 15.11.2022 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
Holymoses25
15.11.2022 kl 13:32 3331

Tar en pause fra QFUEL og spiller litt Tom Petty på Spotify...
Strategi
15.11.2022 kl 13:56 3281

Noen ganger er nok nok.
Hadde store forhåpninger på en bra guiding i kvartal 3, men det skjedde ikke.
I stede blir det frafall av fremtidige inntekter samt mye uklarheter.

Tilliten til selskapet ble i dag sterkt svekket for min del.
Volume
15.11.2022 kl 14:12 3255

Hva er det som er forsinket bortsett for positiv cashflow fra Kristiansund?
Skive har alle fire linjene oppe og går til og med på egen produsert gass. FEED i Dubai er i rute, Esbjerg er i rute og Sunderland er ikke tidfestet enda.
Volume
15.11.2022 kl 14:23 3237

Den store nyheten i dag var utviklingen i UK. Ikke bare skal selskapet ha 20% av aksjekapitalen i 4 fabrikker, men Qfuel skal også sitte på rettighetene. Jeg regner med at disse fabrikkene må betale lisensavgifter (årlig?) til Qfuel for dette. Så får vi se hva de klarer å forhandle seg frem til. Muligens det blir støtteordninger fra britiske myndigheter også. Slik som et nederlandsk tilsvarende selskap (prosesserer plast) har fått fra sine myndigheter/EU?.
ibyx
15.11.2022 kl 16:07 3007

Nærmer seg 1mrd verdi nå.
Kanskje er det et "fungerende" støttenivå å fange kniver på?
YNWA250505
15.11.2022 kl 16:10 3080

Med disse elendige tallene blir det også meget vanskelig å hente penger på høyere kurser. Her er det bare å putte aksjene i skuffen og vente 6 måneder før du trenger å kjøpe deg inn. Tror faktisk 5-tallet kommer til syne i januar
Herman*
15.11.2022 kl 16:13 3075

Jeg synes at 20% er latterlig dårlig med tanke på at det er Qfuel som har kompetansen og teknologien (Det er jo ikke slik at du og jeg bare kan slenge opp en fabrikk hvis vi har noen millioner til overs). Når det er sagt, er det en fin måte å komme i gang å bygge erfaring og referanser. Nårt Qfuel har x antall fabrikker i drift med solide driftsmarginer, kan de forhandle seg frem til bedre avtaler i fremtiden. Vi må huske på at Skive ikke er en prototype en gang, det er mer et testsenter. Dubai vil være den første store fabrikken som vil fungere som en "reel" referanse.
YNWA250505
15.11.2022 kl 16:44 3042

Det er dyrt å være fattig
Hammers
15.11.2022 kl 20:43 2781

...."med tanke på at det er Qfuel som har kompetansen og teknologien".
Jøss, hvilken vakumboble du lever i.
rischioso
15.11.2022 kl 20:59 2797

Dagens tallfremleggelse var noe svakere enn forventet, MEN verst av alt var at de igjen klarte å presentere en guiding som skuffer hvor kontantbeholdningen skrumper i rekord fart noe som vil resultere i at en emisjon ikke bare er garantert å komme, MEN raskere enn man først så for seg og mitt bet er allerede i løpet av Q1-23. Det er også hovedårsaken til at de blir kun sittende igjen med knappe 20% eierskap fremover for økt eierskap krever økt kapital noe selskapet ikke har ...

Selskapet sier videre at det fortsatt er KUN 2 linjer i drift og viktigst av alt er at de ikke lengre ser det som realistisk å nå målet om overskudd på drifta i Skive innen årsslutt som lovet i lang tid og senest for bare noen få uker siden i siste Skiveoppdatering - snakker om å ha NUL-0 kontroll ...

Siste rest av tillit i markedet er nå forsvunnet da det er nytteløst å skulle forholde seg til noe dette selskapet melder av lovnader og estimater hvor det er på tide at Dansken blir bundet, kneblet og lagt på samlebåndet - der han hører hjemme - R.I.P ....
Slettet bruker
15.11.2022 kl 21:17 2787

Positiv cashflow på Skive inneværende år opprettholdes, men i Kristiansund forskyves det ut i 2023, pga mangel av feedstock.
rischioso
15.11.2022 kl 21:44 2745

.... midten av neste år er nytt estimat for Kristiansund - realistisk så blir det slutten av 2023/begynnelsen av 2024 og i mellomtiden så vil de fortsette å brenne cash ...

Dette er bare trist hvor ting helt klart kunne vært veldig annerledes, men med Dansken i førersete med NULL-0 taktisk markedsforståelse så blir skuta garantert og det med stø hånd ført mot stupet så gjenstår det og se noen våkner slik at det blir et lederskifte før det skjer ...

Uansett, dette er et svært kapitalkrevende case og det vil det fortsette å være i lang tid fremover med fortsatt skyhøy risk for uforutsette hendelser, nye brutte lovnader og skuffelser toppet med løpende emisjoner - mao, et case for de spesielt interesserte og alt for lav daglig omsetning til å kunne foreta trading av betydning så mest sannsynlig vil omsetningen sakte men sikkert tørke ut i takt med at stadig nye bunner kommer til syne - mao, det finnes nok av andre og bedre plasser å plassere pengene sine både i det korte og mellomlange bildet - langsiktighet her er ren gambling med svært dårlige odds og derfor et no-no slik status fremstår pr i dag ...
Herman*
15.11.2022 kl 21:56 3001

Så du har solgt igjen? Det er feil det du sier om skive, de har jo gjort det motsatte: bekreftet positiv cashflow i løpet av desember. Forstår at du er irritert og oppgitt, men vi må holde oss til fakta. Har i dag hatt en lengre samtale med noen i ledelsen-ingen nevnt ingen glemt. Det kom frem noen nyanser som jeg vil forsøke å formidle. For det første så har det ikke vært selskapets intensjon å kjøre med fire linjer i q4… Nei vel….?? De vil i løpet av denne uken ha alle fire linjene operasjonelle, klar til å kjøre på tilnærmet designkapasitet i løpet av kort tid. En av linjene vil dog stå på stand by, og igangsettes med en gang en av de andre linjene stopper opp. 3 linjer på «full guffe» er nok til å sikre positiv cashflow. I løpet av vinteren håper de at kontrollsystemet på den ene linjen har vist seg å fungere så bra at de vil installere det på de tre andre linjene. Deretter vil de starte produksjon på fire linjer. Jeg tror de har kontroll på Skive, men noe særlig overskudd her bør vi ikke regne med til neste år. (Min vurdering). Når det gjelder kapitalbehov, vil de ikke opplyse om eksakte beløp, men antyder at spekulasjoner i pressen i dag er overdrevet og at de ikke kjenner seg igjen i disse estimatene. Videre bekrefter de at alt er «on the table» med tanke på finansiering. Hele selskapet kan bli solgt og tatt av børs, de kan gjennomføre emisjoner bredt eller rettet, de kan selge aksjene i Geminor osv. De vil ikke si når de vil sikre finansiering, men det må skje senest i løpet av q2. Feed Dubai tidlig på nyåret, FID så fort partnerene får behandlet dette formelt i sine respektive organisasjoner. Lånefinansiering og EK er aktuelle finansieringskilder i Dubai. Planning permit i UK på nyået. Ang 20% eierandel, er dette for å komme i gang. De har til hensikt å ha 50% eierandel i fremtiden, men som vi alle vet er det mye lettere å vise partnere faktiske tall fremfor en PP presentasjon med div forutsetninger. 4 års payback på prosjektene er attraktivt for svært mange. Når det gjelder aksjekursen vil selskapet naturlig nok ikke mene noe om hva den burde være, men de registrerer at det er mye spekulasjon rundt dette med finansiering og utvanning som skaper uro. Fremtidsutsiktene for selskapet ser i deres øyner lys ut i den forstand at business caset er bunnsolid. Det er det å komme i gang med de første fabrikkene som er utfordrende, etterhvert vil alt handle om skalering. Min personlige vurdering: Jeg tror de har mulighet til å selge selskapet til en pris som ligger godt over dagens kurs. Om 90% av aksjonærene ønsker dette, vet jeg ikke. Alternativt tipper jeg de selger geminor aksjene og henter rundt 300 mill. Deretter blir det en ny rundt nyttår (des23) når de har nådd flere milepæler.
Når det gjelder aksjekursen de neste ukene vil jeg ikke spå noe, men jeg tror vi vil få flere triggere de første ukene over nyttår som vil sende kursen oppover. Et bud på selskapet-om det kommer, kan komme når som helst, men mest sannsynlig etter FID Dubai.

Overnevnte betyr ikke at jeg er positiv til hva ledelsen har prestert de siste årene. Vi har blitt villedet i alle bauer og kanter, og måten dette har blitt gjort på har skapt en tillitskrise. Jeg tror dog selskapet har har en fremtid, men gjerne med ny CEO. Jeg har i dag verken kjøpt eller solgt aksjer, bare til orientering.
Redigert 15.11.2022 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2022 kl 22:01 2722

Utviklingen i Qfuel har vært en eneste katastofe sett fra aksjonærens ståsted. Med ATL så er INGEN aksjonærer i pluss med dagens kurs. De som har eid aksjen siden 2020 (uten å ha snittet ned) besitter tap på 80-90%

Kursmessig så er dette et worst case scenario, fra 84 til 6.5...
Bulldog
15.11.2022 kl 22:34 2654

Det hadde vært bedre om Bøhn fortsatte som CEO?

Rosenløv har vært CEO i ett år nå og han er i ferd med omskape skraphaugen til Bøhn til noe som fungerer. Faktisk er Skive blitt rimelig avansert til tross for sine skavanker. Synd og SKAM måten Bøhn beriket seg på.
Redigert 15.11.2022 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.11.2022 kl 22:39 2642

Rart med det; ALT "alle andre" sier er alltid feil når det gjelder QFUEL.

Uansett; DETTE var i hvert fall riktig - like etter "first oil": https://www.finansavisen.no/forum/thread/113088/view/3872837
Og dette; https://www.finansavisen.no/forum/thread/148952/view
Og denne - ang MYSTIKKEN rundt QFUEL og Skive-anlegget: https://www.finansavisen.no/forum/thread/138839/view/3738239
Når jeg tenker meg om; ALT jeg har sagt om QFUEL har vært korrekt. Selvsagt ikke fra dag til dag, men KORREKT har det vært.

At jeg tidvis har fått en haug med advarsler, har fått en langt større haug med innlegg slettet og tidvis har vært UTESTENGT fra forumet pga mine presise formuleringer har trolig et par årsaker;

- EN eller et FÅTALL aksjonærer har skapt MANGE ulike nicks på forumet og vha disse sendt "100" klager på undertegnede (oppskriften er enkel).
- Dette forumet er i grunnen EN VITS pga mangel på sikkerhet mtp opprettelse av nye brukere. ALLE kan lett opprette 100 ulike brukere.
- Klart det; Når Admin får "100" klager på samme skribent "må noe gjøres".

- Trolig flere som har matnyttig børsstoff å komme med i ulike selskaper som har opplevd tilsvarende.
- Vi har stort sett trukket oss unna dette forumet - alle sammen. En STOR VITS - er det!

Da sitter røkla tilbake!
Redigert 15.11.2022 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Herman*
15.11.2022 kl 22:55 2618

Nei, både Bøhn og Rosenløv er skyldig i å ha villedet mer enn de har veiledet markedet. At Rosenløv sikkert er dyktig på mange områder er det nok ingen tvil om.
HP17
15.11.2022 kl 23:01 2628

rischioso, har du ikke tapt nok på investeringene dine i QFUEL i 2022?
Bulldog
15.11.2022 kl 23:27 2596

rischioso, inter alios, taper ingenting. Han gir tjenester mot betaling. Muligens en slags Roy Cohn - uten advokatbevilgning, men med oppdragsgivere. Ingen hemninger.
Oppdragsgiver styrer kursen i Quantafuel.
Redigert 15.11.2022 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
Allroad18
16.11.2022 kl 07:01 2420

Finansavisen er iallefall flink på store overskrifter, særlig når det gjelder selskaper som stuper på OB, hjelper på panikken det også. Tror dette vil ordne seg, det finnes verre selskaper på børsen !
Strategi
16.11.2022 kl 07:10 2475

En håpløst bortkastet reise.

Mitt tips; gå for etablerte selskaper i milliardklassen som har god utbytte historikk.
Hold deg på hovedlisten oslo børs.
Da har du en sikrere vei.

Lykke til
Redigert 16.11.2022 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Volume
16.11.2022 kl 08:20 2368

Jeg ser den. Men, slik jeg forstår saken, så dreier det seg om bygging av 4 fabrikker som ligger i potten. Det makter i selskapet å ta 50% av. Dette er innlysende. Hadde det bare vært Sunderland så hadde saken vært noe annet. Men husk, Saipem har fått lisensavtale for bygging av fabrikker. Der har Qfuel 0% eierandel, men får lisensavgifter. Så da må 20% og lisensavgift være en bedre deal? Poenget er at bare i Europa er det behov for en mengde slike fabrikker. Selskapet makter ikke finansielt å bygge alle disse i dag, men vil ha en bedre posisjon etter hvert.
Redigert 16.11.2022 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
Herman*
16.11.2022 kl 08:29 2343

Jeg er enig i strategien selskapet nå fremlegger, det er bare mye svakere enn de har forespeilet markedet og hva som hadde vært realistisk om de ikke hadde brukt så lang tid på oppskaleringen i Skive. Det positive er (som nevnt tidligere) at de fortsatt kan eie 50% av fremtidige fabrikker etter at de første store fabrikkene kan legge frem tall som underbygger dagens prognoser. Qfuel bør være en meget attraktiv kandidat for et PE selskap som evner å dra eventyret skikkelig i gang for så å selge med solid gevinst den dagen de har en håndfull fabrikker i drift.

Ellers finnes det også andre finansieringsløsninger som kan komplettere en emisjon. Lille Pryme med sitt enkle fabrikk design har gjennomført en sale/leaseback på sin første fabrikk-lenge før den er ferdig. De har fått en opsjon på å kjøpe tilbake anlegget. Det er slike løsninger en må søke når aksjekursen er utbombet. De kan kjøre en slik transaksjon på Skive og frigjøre f eks 250 millioner. Fabrikken kan kjøpes tilbake om 4-5 år.
Redigert 16.11.2022 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.11.2022 kl 09:10 2266

Det er visst flere som har sett lyset - noen senere enn andre, men bedre sent enn aldri ... ;)
Redigert 16.11.2022 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Sequia
16.11.2022 kl 09:17 2262

Med dagens oppdateringer skal denne lengre ned. Slakt over hele linjen som fortjent. Men hvor blir emisjonen satt? Tipper 3-4 kroner
rischioso
16.11.2022 kl 09:29 2292

Først kommer 5 tallet snikende - enten man vil eller ei - det er knappe 4% ned dit fra LOD...
Redigert 16.11.2022 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Volume
16.11.2022 kl 09:31 2286

Det som slår meg er at det kun er 4 norske, i tillegg til norske i Nordnet, blandet de 20 største aksjonærene i selskapet og at disse 20 nå har økt eierandelen til over 72%.