RECSI oktober og november '22.

KommersK
RECSI 04.10.2022 kl 12:57 36453

Kanskje greit å lage en tråd for to måneder, så tråden blir passe oversiktlig.

Jeg må innrømme at det overrasker meg at det ikke er større kjøpsvilje når den er å få kjøpt til under 18,50 nå(18,36). Skulle tro at det er litt rabatt å få nå etter det plutselige stupet i forrige uke. 34 mill i omsetning til kl 13 er ikke mye å skryte av. Det har jo jevnt over ligget mye høyere en det de siste månedene.
Redigert 31.10.2022 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Orgle
10.10.2022 kl 14:35 5193

Hanwa vil kontrollere hele verdikjeden , og selvsagt vil de ha hvert ledd så billig som mulig.
Rec intet unntak.

De fikk vel nylig styreleder og nestleder, nå finans direktøren , noen som vet om de har flertall allerede ?

Kan styret nå stemme gjennom en elendig avtale for Rec ? Dette vil få kursen til å rase , deretter kan det tenkes de kjøper resten på skambud.

Noen som seriøst kan forklare hvorfor et slikt eller liknende scenario ikke lar.seg gjøre ?!

Skalleknarp
10.10.2022 kl 14:46 5199

Om de tjener penger her eller der er vel knakende for selskapet. Kanskje bedre å sitte på 2 hester enn bare en. Man ser vel fort om ikke RECSI benytter seg av de mulighetene som foreligger i markedet nå. De kan ikke selge et produkt man produserer for knapper og glansbilder (les med tap) hvis virkeligheten tilsier noe annet. Dette vil jo fort komme til syne i regnskaper og i tilfelle står jo hele rennomeet til HS på spill...
Nsxnsx
10.10.2022 kl 15:47 5201

Spot on :)
Skalleknarp
10.10.2022 kl 15:50 5185

Det var jo et tydelig budskap til største aksjonær - HS. Ikke uenig i innholdet der. Mitt poeng var bare at det ville skinne gjennom hvis HS med kontroll i styret ville forsøke med noe manipulasjon. Det kan jo tenkes at det er der alle utbyttinger av ledelse og styremedlemmer har sitt utspring..?
Slettet bruker
10.10.2022 kl 16:47 5032

Dagens presentasjon, Legger merke til ...... Restart Moses Lake 2022 ?
KommersK
10.10.2022 kl 16:53 4998

Nei, det synes jeg ikke. Men de har ikke bommet med det enda. Vilter påstår derimot at den skal stå i det og det inneværende uke og måned stadig vekk. Og bommer med ei lita mil hver gang. Det er å føre folk bak lyset. Ufint, og en uting å gjøre. Men hen er jo absolutt ikke alene om denne evinnelige haussingen.
Patron72
10.10.2022 kl 16:59 5070

Det ble bestemt restart i 22. les videre så ser du at restart kommer slutten av 23 eller tidlig 24
Stabukk
10.10.2022 kl 17:21 5130

Har nokon tipsa norsk finanspresse om dette, kanskje også columbiabasinherald.com? Utan store protester blir tips formidlne i løpet av ein time eller to.

Omtale bør vel vera positiv, bl.a. vurderinga av at Rec-aksjen er «significantly undervalued considering its two highly strategic assets in rapidly expanding industries», pluss bekymringa mange på forum har hatt til at Hanwha blir «bukken til havresekken» med foreslåtte endringar i styret.

Vil forventa at Hanwha vurderer kravet frå ein såpass stor aksjonær og kjem med eit svar på bekymringane.
Redigert 10.10.2022 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
nemi's
10.10.2022 kl 17:22 5268

Og så melder de om økende strømpriser ut året, og neste år. Det hadde de jo ikke trengt å nevne en gang hvis de hadde fastpris.

Ja, ja. Heller dere enn meg.
nemi's
10.10.2022 kl 17:31 5368

REC’s current plans involve restarting production in late 2023 with the company at full output by the end of 2024, May said, adding during the conference call that those plans remain unchanged.

Det er det siste REC har offentliggjort. Men det forutsatte, den gang, at det faktisk blir bygd i det minste en solar wafer-fabrikk i US til den tid. Ingen slike wafer-fabrikker er for tiden planlagt, prosjektert, eller finansiert. Og de tar noen år å bygge. Og her har tiden tiden gått raskt siden May sa ovenstående. Frykt det verste!

Risk / Reward er slett ikke fristende på dagens kurser.

For øvrig har alt gått presis slik jeg annonserte det kom til å gå sist jeg skrev på REC-trådene, og hadde solgt rubb og stubb. Akkurat som antatt, og helt som vanlig.
Stabukk
10.10.2022 kl 17:35 5351

Har nok sjølv frå tid til anna haussa Rec for mykje og for tidleg, men også uttrykt skepsis til blant anna Vilter. Og tatt tipsa derfrå med ei stor klype salt. Men nok om det. Skulle gjerne hatt ein kommentar frå KommersK eller andre på denne vurderinga frå den store aksjonæren sitt brev, som blei kjent i dag:

«With polysilicon spot prices close to $40 per kg, we estimate that Moses Lake, with its 18,000MT capacity, alone could generate close to half a billion dollars in annual EBITDA if it could sell 100% of its capacity in the open market. When factoring in the required reactivation capex, we estimate this would imply a <2x EV/EBITDA on the current market value of REC. Even in a scenario where polysilicon prices were to drop as much as 40%, to around $22 per kg, by our estimates, REC could still generate more than $200 million in annual EBITDA, which would imply around 4x EV/EBITDA on the current market valuation (incl. required capex). Alternatively, if Butte could be sold for $300-400 million, and the Moses Lake plant could sell 100% of its volume at a price that is 40% below current spot prices, the current valuation of REC would imply that Moses Lake would be valued at around 3x EV/EBITDA. For a business with strategic products for the US solar industry and the lithium-ion battery markets, and the know-how and experience to consider avenues for deeper expansion into these rapidly growing industries, we believe REC could have potential to command much higher EBITDA multiples».

PS:
Ved ettertanke meiner ved Lodbrok at Rec ved full drift forsvarer ein kurs på minst 60-70 kr? Interresant om andre har synspunkt på dette.
Redigert 11.10.2022 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Patron72
10.10.2022 kl 17:41 5363

Jo det står det under kolonnen announcement.

Det bør vel tolkes som årstallet det ble bestemt at fabrikken skal åpnes.

Lenger nede i presentasjonen står årstall for restart av fabrikk
Nsxnsx
10.10.2022 kl 17:43 5379

›FBR vs. Siemens:
-consumes about
50% the total energy
-has the lowest
carbon footprint
-requires about 1/3
the labor force.
Stabukk
10.10.2022 kl 18:06 5290

Første kikk på ny CEO Levens sin presentasjon oppleves som positiv, med ei meir offensiv utforming av Rec sin posisjon enn tidligare.

Utan tvil er restart av ML i rute: «Restart of capacity in late Q3/Q4 2023. Legg også merke til dette: «More capacity is needed to meet re-shoring ambition».

Det store temaet fram til generalforsamling med valg, blir vel aksjonær Lodbrok sin skepsis til Hanwha-dominans i styret, når samme selskap er i sluttforhandling om kontrakt for stor del av ML-produksjonen. Lodbrok har gode argument for at Recsi-aksjen er «significantly undervalued».
Redigert 10.10.2022 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
10.10.2022 kl 18:16 5267

12,- pr aksje i ebidta 👍 Her blir det fest og store utbytter 😉
Bigdreamer
10.10.2022 kl 18:19 5265

Jeg er enig i Lodbroks argumenter. Sitter Hanwha och bestämmer priserna själv och utesluter andra aktörer som kan betala bättre. Vad säger loven här? Vill tror Hanwha måste svara på detta innom kort.
Marketwatch
10.10.2022 kl 18:40 5264

100% enig i det Lodbrok tar opp. Hanwha med under 1/3 eierskap har nærmest kuppet selskapet. Her må vi som reprsenterer 2/3 av selskapet sette ned foten.
Det bør velges en representant som kan tildeles fullmakter fra øvrige aksjonærer før kommende generalforsamling, og som dermed kan stemme ned forslag som ikke er til gunst for alle aksjonærer.
abc1
10.10.2022 kl 18:47 5245

Hva med å gi fullmakt til Lodbrok ? Har selv 498 k.
Nsxnsx
10.10.2022 kl 19:16 5137

Nå som Lodbrok har sendt brevet og alt fokus det har fått så har det nok satt en stopper for eventuelle favoriseringsplaner som HS hadde. Hadde vært gøy med et bud på det hele....som ikke blir godtatt 😉
Stabukk
10.10.2022 kl 19:47 5057

Lodbrok har sikkert sikra seg støtte også frå andre større aksjonærar. Men småaksjonærar kjem og til å stemma mot Hanwha framlegget dersom ikkje den ekstraordinære generalforsamlinga blir utsett. Vi har vel ikkje så mykje å tapa på det? Eit bra bud hadde vore artig, men kursen kan og vera på eit langt høgare nivå om eit knapt år dersom alt går som planlagt og ML er i drift.
Børs22
10.10.2022 kl 20:31 4924

Hva tenker folk om kursutvikling imorgen mtp dagens nyheter?
Blir det nye muligheter for påfyll på 16-tallet?
kntfn
10.10.2022 kl 20:37 4976

Forventer at denne går under 10, og kjøper ikke en aksje før jeg ser høyst 9-tallet. Dette kaoset ser bare ut til å bli verre.
nemi's
10.10.2022 kl 21:07 4818

Må si at jeg deler bekymringene til Lodbrok. Dette stinker! Og det er presis hva jeg har advart dere mot i hele år. I samme tidsrom som Uchi lovet dere 80,- ila. sommeren.

20:18:07
London-basert hedgefond hardt ut mot ny, sørkoreansk storeier i Rec Silicon

– Vi er dypt bekymret for avgangene, og erstatningene, av Recs to ledende toppsjefer på dette kritiske tidspunktet, kombinert med den plutselige avgangen til et av to uavhengige styremedlemmer som etterlater et styre kontrollert av en minoritetseier – på et tidspunkt der akkurat den aksjonæren ser for seg å potensielt overta store deler av selskapets fremtidige produksjon, skriver Lodbrok Capital i brevet.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/121353
puzzle
10.10.2022 kl 21:14 4781

He he, dream om, på dette blir det oppkjøpsrykter og aksjen vil gå nordover
Manon1
10.10.2022 kl 21:14 4796

Jeg tenker det er større kjangs for at kursen går opp på spekulasjoner i tiden som kommer, men med rec så kan alt skje. Positivt at større aksjonærer synligjør verdier og problemstillinger iht. eierskap og fare for røveri.
thief
10.10.2022 kl 21:31 4797

Er jo kun positivt at LODBROK viser at de følger med,og at de samtidig belyser at de mener Rec er BETYDELIG underpriset.Er en sikkerhet for alle småaksjonærene,at LODBROK er på ballen mtp kontrakt med hanwha,og at ting skal gå riktig for seg. At den skal gjenspeile verdiene av Rec.Da bransjen til Rec går en meget positiv fremtid i møte. LODBROK vil at dette skal vises i kursen.Og vil hanwha ha mer innflytelse i rec,mener de at Hanwha må kjøpe seg opp mer.Så et bud er vel heller ikke utenkelig, spesielt etter at miljøpakken i USA gikk igjennom. Da ligger alt på plass for å gjøre gode penger innen sol/batteri.Så plutselig tar hanwha hele rec, og da må de nok betydelig opp i forhold til siste kjøp på 20kr.Som LODBROK skriver,er rec betydelig underpriset 🙂
nemi's
10.10.2022 kl 22:04 4644

Du virker ikke å skjønner hva du skriver. Det absolutt eneste fremtidshåpet for REC Silicon er at Hanwha Solutions kjøper FBR-produksjonen deres. Det er nettopp derfor ML er stengt, og forblir stengt. Absolutt ingen andre potensielle kunder av ML har signert noe som helst med REC på snart fem år. Det sier alt.

Hanwha har ikke planlagt, prosjektert eller finansiert bygging av solar wafer-produksjon i US. Det er fordi de kjøper, og kan kjøpe i all fremtid rimelig asiatisk høykvalitetswafer til sine US-made moduler. En solar wafer-fabrikk i US koster 2BUSD og tar flere år å bygge. DET er hva burde bekymre dere, når luftslottet om en angivelig slags restart i 2023-24 i ML ser ut til å sprekke ettertrykkelig. Det finnes ingen wafer-fabrikker noe sted i verden, utenfor Kina, som kan bruke REC's FBR til noe som helst i 2023-24.

Hva Lodbrok mener spiller ingen rolle for noen som helst. Men det er klart - de er desperate nå. De kommer ikke ut av REC uten å ta store tap. Det er virkelig deperat av Lodbrok å be Hanwha kjøpe flere REC-aksjer, når de nå ser at Hanwha bruker all verdens tid med wafer-investeringer i US til den såkalte jumpstarten sin i et US med høy inflasjon.

May sa i august at Hanwha ikke hadde penger til å kjøpe 16.000MT FBR av REC, og at forhandlinger pågikk, osv, osv. Det er rimelig opplagt når Hanwha heller ikke har finansiert en wafer-fabrikk til å prosessere FBR'en, ikke en gang prosjektert den.
Redigert 10.10.2022 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
10.10.2022 kl 22:14 4614

Her Nemi, faktuell informasjon om wafer, annonsert 26 august 2022, ferdig 1.5GW løpet av 2023 3 Gw løpet av 2024.

https://taiyangnews.info/business/solar-wafer-production-in-us-soon/

Dette er maskiner med et serienummer som masseproduseres nå, forholdsvis raskt å sette opp.

Kan og legge til at wafer får 12 dollar pr M2, dette tilsier veldig god lønnsomhet på dette trinnet i verdikjeden.
Redigert 10.10.2022 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
nemi's
10.10.2022 kl 22:33 4548

Faktum er at SPI Energy "intends" ett eller annet. Akkurat slik REC intended å restarte ML i 2020, etter annonsert shutdown i 2019.

“We are talking with other customers, but Hanwha is the priority,” May said.

Det er helt konkret, og sikkert i tråd med Hanwhas ambisjoner om jumpstart for ML.

Ref. Basin Business Journal | July 7, 2022
smb invest
10.10.2022 kl 22:34 4551

Det stemmer nok og er grunnen til at oppstart skjer med 50 % kapasitet fra Q3/Q4-23 med oppskalering til 100 % fra Q2-24 når wafer fabrikken på nabotomten er ferdigstilt. Prosjektet går under navnet "project riser" og er tidligere beskrevet i denne artikkelen.
https://www.solarpowerworldonline.com/2022/08/rec-silicon-still-on-track-to-reopen-moses-lake-polysilicon-factory-in-2023/

Tomten som beskrives i artikkelen skal omreguleres til industriformål og beslutning i "bystyret" skal skje om noen uker i begynnelsen av november 2022.
For øvrig synes jeg det er en veldig bra utvikling i dag som synligjør de underliggende verdiene i selskapet Rec Silicon. En bra presentasjon har vi fått også! Det kan bare være positivt for alle dagens aksjonærer.
Nsxnsx
10.10.2022 kl 22:47 4529

Siden du påstår at Lodbrok må ta store tap, hva er egentlig snitt prisen deres ? Meg bekjent var ikke prisen betydelig over dagens for 5-6 år siden. Kan du opplyse oss ? Og en annen ting. Hvorfor har de fleste anerkjente meglerhus kursmål over midten av 20 tallet og oppover ? Hva er det du vet som ikke dem vet ? Det kunne vært gøy å vite. P.S. Jeg solgte jo 50% på 25,- (dokument på en tråd den dagen). Men de er nå trygt på min Ask konto igjen 🤟
Stabukk
10.10.2022 kl 23:24 4343

Nokså spennande korleis Hanwha og Rec sitt styre reagerer, og kva utslag det blir på kursen. Trur ein eventuell dårlig avtale bør forhindrast. Litt seint om det kjem til syne i Rec sine rekneskapar!

Kan nokon gje eit glimt av korleis fleirtalet på Discord vurderer vidare kursutvikling etter at Hanwha blir pressa slik vi no ser?
Slettet bruker
11.10.2022 kl 01:41 4137

Det jeg er redd for er at Hanwha presser kursen for så å komme med et skambud på 20kr, rec er verdt godt over 30kr.....at kursen ligger så lavt nå er idioti !
Null
11.10.2022 kl 06:59 3913

Hei Igjen Nemis
Jeg er ikke sikker på hva jeg skal si, men det at en av de "store" sier de ønsker en b redere sammensetting av styret en at en minioriutetseier som ønsker å kjøpe hele produskjonen er dårlig for oss andre skjønner jeg ikke.
Det at de også mener at REC må åpne seg litt og informere om fremdrift til andre eiere er vel heller ingen ulempe.

Lodbrok , har også vist at de mener det er mer verdier i selskapet enn det kursen pr dato er, som mange av oss andre eierene som mener det samme.

Det "hevdes" at det blir bruk for våre produkt og at det myldrer runt fabrikken i ML, HW har til nå sagt de vil ta hele produsjonen, men spørsmålet er vel til hviklen pris?
SÅ jeg synes det er en styrke at noen andre store reiser seg før en velger inn for mange ja HW tru personer i alle viktige posisjoner som styre og ledelse ,)

Spent på kortsiktig utvikling av kurs nå ;)
Jeg tror på opp før helgen med utgangspunkt i dagens kurs.... om IKKE HW da kaster aller kort når de ikke får det som de VIL::::

Null
halvpris
11.10.2022 kl 09:22 3403

Meget betyggende at vi små har de største med på lag ( der flertallet er)
Null
11.10.2022 kl 09:24 3414

Lite utslag på kurs så langt i dag, men er opp på en ellers rød børs

Det med en liten oppgang så langt i dag er vel positivt, omsettingen generelt er lav )

NULL
Skalleknarp
11.10.2022 kl 09:58 3287

I mitt hode når det ikke synker på morgenen i dag må dette bli positivt for kursen. Det er litt avhengig av hva som blir kommunisert som svar etter brevet. Positivt at en storaksjonær har flagget utsiktene og verdienen i selskapet. Dette vil nok påvirke HS sitt svar. Spennende !!